HaFo's Debattforum "Din Åsikt"
Start a New Topic 
Author
Comment
Det enda som bär för Peter Halldorf och oss alla andra

Den enda som bär för Peter Halldorf - och oss alla - när sista sucken skall utandas, är inte ikoner, radband, rökelser, dödas ben, en obibliska maria, påvarna i Rom, varken levande eller döda sådana, eller ökenfäder eller andra människor,

det enda som då bär, är Namnet JESUS!!
Och ENDAST namnet JESUS!

Varför inte då också hålla sig till det som bär i livets yttersta slutskede, hela livstiden? Och förkunna det för människorna, i stället för att lura in dem i en massa bråte och skräp och rökfyllda, ikonfyllda rum, då inget av detta håller inför döden: inför evigheten.

"En gång då alla andra namn förbleknat, står dock namnet JESUS kvar", skaldade Allan Törnberg helt sanningsenligt.

Därför är mitt råd till Peter Halldorf och alla hans efterföljare: släng skräpet medan tid ännu är! Gärna på Paulus avskrädeshög, där hör det hemma:

Där kommer det inte åt att förvilla dyrköpta Människosjälar!

Re: Det enda som bär för Peter Halldorf och oss alla andra

Min väg till Gud, eller kanal, går inte via präster, pastorer, församlingsledare, samfundsledare, Pingst ffs-ledare, eller andra människor nu levande eller döda,

eller via påven i Rom, döda eller levande påvar, eller katolicismens obibliska mariagestalt, eller andra s.k. helgon, deras benrester, ikoner eller annat,

inte heller via Peter Halldorff och hans mässor, rökelser, radband eller ikoner, eller den lokal han utövar sina mässor i,

Min väg till Gud går via en direktförbindelse med Honom i Jesu Namn: på grund av min egen barnatro på Honom, JESUS, och ingen och ingenting annat.

Det Namnet har för mig öppnat vägen:direktförbindelse med Gud Själv! Och jag tänker inte låta något bråte, från Peter Halldorf, påvar eller andra, hindra den vägen.


BARNATRO

Barnatro, som de
alltför vuxna

inte känner:

om JESUS,
syndarens vän

som är mer än gods,
familj och vänner

och Vägen hem.

Re: Det enda som bär för Peter Halldorf och oss alla andra

Ett tillägg: inför evigheten experimentar man inte: inte ens präster och pastorer gör det, då är det enda viktiga vem man tro på och att Han - JESUS - inte, i våra liv, är omgiven av en mängd avgudar.

Samma är förhållandet när JESUS kommer för att hämta Sin brudeskara: Han som redan bor i våra hjärtan, helt och odelat, är också Den som hämtar oss hem, oavsett när -och på vilket sätt det sker.

Och det hjärterummet delar Han inte med någon
eller något. T.ex. med inget av det som Peter Halldorf och hans lärjungar förtröstar på i Peters skräprum på Bjärka Säby.

Då gäller den rättfärdighetens klädnad som JESUS gett Sitt liv och Sitt blod för på Golgata, och inga yttre åthävor, människoverk av olika slag, eller fotsida dräkter sydda av människohand.

Och Gud kan sannerligen skilja på äkta bön - från Sina barns hjärtan i Jesu Namn - och rök! Den röken må kunna uppfylla rum här nere på jorden, men den uppfyller inte himlen. Dit når den inte.

Dit når bara förtröstansfull bön i Jesu Namn och ingenting därjämte.

Re: Det enda som bär för Peter Halldorf och oss alla andra

Judas brev 3 "Mina älskade, då jag nu
med all iver har tagit mig för att skriva
till er om vår gemensamma frälsning,
finner jag det nödvändigt att i
min skrivelse förmana er att KÄMPA för

DEN TRO som EN GÅNG FÖR ALLA HAR BLIVIT
meddelad åt de heliga"


Vad var det för tro? Som en gång för alla blivit meddelad till de heliga? Som alltså inte behövde förändras eller förbättras?

Ja, inte var det på Abraham, Isak och Jakob och inte heller på Mose och alla profeterna. Inte heller hade de sparat och tagit vara på Mose kopparorm eller GT:s Gudstjänststadgar.

Finns det f.ö. någon som kan föreställa sig JESUS och Hans apostlar iklädda fotsida dräkter svängande rökelsekar i ett rum vars väggar smyckats med "heliga" figurer, ikoner?

Eller sittande på en stol i Rom, för att låta människor kyssa sig på handen, eller tillbe döda som Abraham, Isak och Jakob?

Vad gjorde JESUS som en förebild för Sina lärjungar. Satt han på en tron och lät dem kyssa sig? Eller vad gjorde Han?

Framhöll Han Maria, Sin mor, som någonting särskilt, i en särställning, framför alla andra som tror på Honom?

Ja, vad handlade den tro de hade om och som de meddelade till andra? Och som var utsatt för främmade inflytande, som de uppmanades att "kämpa" mot, för att tron skulle bevaras ursprunglig?

VAD VAR DET FÖR TRO?

Re: Det enda som bär för Peter Halldorf och oss alla andra

När man lämnar Guds Ords vägledande ljus, kommer mörkret som vägledare; och man vet inte längre vart man går, lovar Guds Ord.

De två - ljuset och mörkret - strider hela tiden om utrymmet, samma utrymme! Inuti Människan, om Människans själ.

Och vad är då Ordets vägledande ljus?

Apostlarnas och profeternas gundvalar, där JESUS Själv är riktstenen. Den grunden är lagd, och var
och en må se till hur den bygger.

Struntar man i att pröva olika lärosatser - som t.ex. katolicismen - som kommer och utger sig för att tillhöra kristendomen, mot den läran: mot de Bibliska apostlarnas och profeternas lära,

då kommer man ofelbart fel: vid sidan av vägen.

Och har man väl kommit in på fel väg, vet man inte längre vart det bär. Man tror att man är på väg mot det uppsatta målet, men är inte det:

av det enkla skälet, att man valt fel väg. Man lämnade den väg Gud utstakat.

På samma sätt som Adam och Eva en gång.

Och då hjälper det inte om man klär sig i fotsida dräkter, svänger rökelsekar och utövar gudstjänster i ett rum fyllt med s.k. heliga föremål. Allt detta bara tydliggör hur radikalt vilsen man är:

ja det utgör i själva verket en tydlig sjukdomssymptom.

Re: Det enda som bär för Peter Halldorf och oss alla andra

Det Peter Halldorf, och fler med honom, djupast sett håller på med, är ett svårt angrepp på barnatron, som har sitt enda Gudstjänstrum hjärtat, tillsammans med JESUS och med ett enda "hjälpmedel" Namnet JESUS.

Och det är den tron som skall/måste upprättas i landet, varför då först - genom diverse kristna ledares arbete och försorg - förvilla kristenheten bort i från den?

Re: Det enda som bär för Peter Halldorf och oss alla andra

Gud har gett varje Människa - från och med Jesu seger på korset - en möjlig Gudstjänstlokal som hon bär med sig överallt där hon befinner sig och därför också ständigt kan fira Gudstjänst i, alla tider på dygnet och alldeles oavsett hennes omständigheter i övrigt, om hon är fånge eller fri,

och det är hennes hjärta!

Det är hemligheten med det nya förbundet i Jesu Kristi blod: Människans möjlighet till direktförbindelse med sin egen Far och Skapare.

Hon talar och Han hör, och Han talar och hon hör:
hör vad Anden säger.

JESUS: "Saliga är de renhjärtade,
ty de skall se Gud".

I den här äkta/NT-bibliska Gudstjänstformen behövs inga andra "hjälpmedel" än Jesu Namn. Det är i Hans Namn hon kommer inför Fadern och den förbindelsen är redan gjord möjlig på korset: "Det är fullbordat".

Det är grenens egen livsförbindelse med trädet, som den sitter i. Inympad av Honom som dog på det mittersta korset på Golgata: JESUS KRISTUS

och genom hennes egen tro på -och bekännelse av Honom.

Re: Det enda som bär för Peter Halldorf och oss alla andra

Tog del av insändarna i DAGEN 13/2 kring Halldorfs och Bjärka Säbys versamhet.

Det var för det mesta en beklämmande läsning, som reflekterade en skrämmande blindhet, kring vad som egentliger sker inför detta öppnande inför katolicismens läror och spiritism, magiska och ockulta utövning.

Detta i den stund man anropar Maria och helgon om hjälp i förbön (ngt som Bibeln varnar för, att ta kontakt med kroppsligt avsomnade).

Ber inför och ärar reliker och avsomnades ben. Vördar och ber inför ikoner, som om bilderna vore förenade med Kristus och förmedlar kontakt med honom.

Som har en mycket tveksam "rättfärdiggörelselära" och som genom sin lära om Marias syndfrihet och att därför Jesus föds syndfria, egentligen har en "annan Jesus", som sägs "sändas i syndigt kropps gestalt", men som aldrig blir den "dödens kropp", som Paulus ropade efter befrielse från.

Jesus är befriaren från denna dödens kropp, eftersom Han "fördömmer synden i köttet" och "dör bort från synden", så att Han istället förenar Gud och människa i sin syndfria rättfärdighet och Gudomlighet.

(som inte har ngt med arvet från Maria och hennes påstådda syndfrihet att göra)

Och därför kan bära fram det RENA offret av Kristi persons (Gud och människa förenade) kropp och blod på korset.
---

Mest tragiskt är att Björne Erixon, nu anslutit sig till Bjärka Säbys verksamhet och försvarar den i en insändare. Så blir det alltfler kristna ledare som sällar sig till Halldorfs, Ekmans blandade häxbrygd av katolicism och trosförkunnelse, in i kristenheten fram mot det avfall som kommer att hälsa antikrist välkommen som Kristus.

Klistrar in en insändare som ändå visade en viss vakenhet, utifrån författarens egen erfarenhet:
---
"Erfarenheter från Spanien ger oro inför bilder i tillbedjan och gudstjänster

Jag har följt artkelserien om Bjärka-Säby, och som Europamissionär har jag varit där vid flera tillfällen.

Det enda jag reagerat på och vill fästa uppmärksamheten på, gäller det här med ikoner och helgonbilder.

Jag tror inte vi i Sverige, som är ett protestantiskt land, förstår vad det innebär bland människor i en katolsk och ortodox miljö.

Jag har arbetat 30 år i Spanien, och måste erkänna att jag ännu inte förstår den bindning människor kan få till helgonbilder i sin gudstjänstutövning.

I det här fallet är teori och praktik två skilda saker. Jag har hört flertalet katolska präster göra en teoretisk åtskillnad på tillbedjan och vördnad vilket också står inskrivet i den katolska katekesen, men när det kommer till praktiken fungerar detta inte alls.

Omvända katoliker (till evangelisk tro) brukar med kraft gå ut med bibelordet och med tio Guds bud och förklara att det är förbjudet med bilder i gudstjänstlivet.

Under trettio år har jag lyssnat på dessa människor. De försöker förklara för mig från Sverige hur de varit fast i sin 'bilddyrkan' och hur detta förhindrade dem att nå fram till Gud.

Ärligt talat måste jag erkänna, att eftersom jag aldrig varit inne i det, så kan jag inte förstå dem fullt ut.

Men jag måste respektera dem, när de förklarar vilken villfarelse det här är för dem i deras kultur. De är tydliga i sitt budskap:

Gud har sagt det här och det är ett stort hinder för människor att nå fram till Gud när man blandar in bilder i gudstjänsten.

Jag vill också tydligt differentiera på vad förbudet i Mose lag innebar. Gud förbjöd bilderna i gudstjänstlivet för att vi inte skulle komma fel.

Men Mose fick också order om att göra ett bronskar med oxar som bar upp det och att man skulle sätta keruber på arkens lock.

Dessa gjordes av människor som fått Guds ande för att tillverka dem (2 Mos 35:30-36:7). Det gäller att förstå saken rätt, så man inte tror att bildförbudet gäller allting. Då hamnar man i andra ******

Det finns alltså begränsningar inom själva budorden.
Man ska inte blanda in bilder i tillbedjan och i gudstjänstutövningen.

Mina kristna vänner i Spanien förklarar hur de befriats från, vad jag skulle kunna kalla 'en andlig makt', och kommit in i en levande gemenskap med Gud genom frälsningen i Jesus Kristus, där de mött syndernas förlåtelse och upplevt hur Guds ande beseglat dem med liv.

En del har under hela sitt liv sökt detta inom religionen utan att nå fram. Vad jag förstått har helgonbilder och 'vördnad för helgon' och 'speciell ärevördnad för jungfru Maria', stått i vägen för den frälsande kunskapen i Jesus Kristus.

Jag har arbetat med invandrare i Sverige som samlas i våra frikyrkor. Jag anser att de upplever en 'oro' inför det som de ser i våra frikyrkor i dag med tanke på gudstjänstbilder, ljuständning i gudstjänsten etcetera.

Det som var helt fel för dem fascinerar nu svenskarna. Svenskarna dras till detta, som våra invandrade omvända trossyskon, upplevt att Jesus Kristus befriade dem ifrån.

Johan Carlsén"

Re: Det enda som bär för Peter Halldorf och oss alla andra

Om man påstår och hävdar att Guds helige Ande - som är Sanningens Ande - verkar i ett sammanhang och man där inte går till rätta med alla lögnläror; avslöjar lögnen, då tror jag inte att det är Sanningens Ande som uppfyllt -och utför Sina gärningar i det sammanhanget.

Där verkar "ett annat slags ande"!

Därför att Sanning och lögn har inga fredsfördrag, åtminstone inte från Sanningens sida. Det är lika otänkbart som att ljus/Gud och mörker/Ormen skulle kunna vistas i samma rum: och då hör till saken, att skarpare och mer avslöjande ljus än Guds Ande finns inte.

Gud har gett oss läran, den står nedtecknad i Guds Ord, Bibeln, för att vi dels skall kunna följa den och dels med hjälp av den, avslöja alla slags falsarier och främmande andar!

Nu har ju bl.a. Pingst begåvats med blinda ledare, falska herdar som inte följer Överherden, ja inte ens hör Hans röst längre, och därför är de -och många av deras får för närvarande på väg för att bli en del av Påvens stora flock; vad den nu innehåller?!