HaFo's Debattforum "Din Åsikt"
Start a New Topic 
Author
Comment
Jesus död- människooffer?

Mötte det här ämnet på Credoakademin

"Jesus död- människooffer?"

Det fick mig att tänka på en Bibelvers som säger att "Jesus som evig Ande framburit sig själv som ett felfritt offer åt Gud". (Sitter och skriver där jag inte har tillgång till en Bibel och kan därför inte ur minnet ange var det står).

Sätter man in det i en helhet av vad Bibeln talar kring vem Jesus ÄR och betydelsen av offret av Kristi persons kropp och blod på korset.

Ja, då tror jag man finner, att med evig Ande, här avses, att det är Gud själv, (i egenskap av Son i den treenige ende Gudens person av Fader Son och Ande i den ende Gudens person av "jag ÄR Herren, Herren är en), som går in i jordisk mänsklig kroppslig gestalt och blir Kristi person, "Kristus kommen i köttet", "Guds fullhet lekamligen" (här omtalat som "framburit sig själv") fullt ut Gud och fullt ut människa samtidigt.

Jag tror att det innebär som det står, att Kristus "född i syndigt kropps gestalt" (i arvet efter Maria), "fördömde synden i köttet" och "dog bort från synden", reagerade som död gentemot synden så att att syndens väsens och verksynd, detroniserades i Hans syndfria rättfärdighet och Gudomlighet.

Så att Han därför, "som evig Ande" Gud själv, kunde bära fram ett RENT offer av en Gudaförenad människa ( Gudamänniskans Kristi person av Gud och människa förenade - "sig själv"), "som ett felfritt offer till GUD".

Gud är den som själv bär fram offret, är offret i gemenskap med en från synden frigjord människa och som själv är tillfreds med offret, som sonar mänsklighetens synd och synder och förenar Gud och människa, då när "Gud var i Kristus och försonade världen med sig själv och inte tillräknar människorna deras synder".

Och visade att vägen till Guds gemenskap var öppen efter offret av Kristi persons kropp och blod på korset, så att förlåten i temlet då rämnade mitt itu in i det allraheligaste (Guds gemenskap), så att därefter att "den andliga döden", (människans åtskillnad från Gud), där i Kristi person och offret på korset detroniserats och övervunnits.

Och detta, genom att Jesus aldrig dog andligen (skildes från Guds gemenskap), utan besegrade
den andliga döden i Hans syndfria rättfärdighet och Gudomlighet, så är människan därefter i sin ställföreträdares namn - Jesu namn, är fri att "låta sig försonas med Gud" och "den som vill han komme och tage livets vatten för intet", räknad rättfärdig inför Gud på grund av Kristi förtjänst.

"Av nåd är ni frälsta genom tro (på Jesus), inte av gärningar för att ingen ska berömma sig, en Guds gåva är det".

Och allt beror det på att offret på korset inte var ett "människooffer", utan offret av Kristi persons (Gud och människa förenade) kropp och blod. "Kristi kropp för dig utgiven, Kristi blod för dig utgjutet".

HaFo