HaFo's Debattforum "Din Åsikt"
Start a New Topic 
Author
Comment
KORSETS SEGERVAPEN!

Människan har fått ett enda vapen som avgör hennes strid i andevärlden, och det är Jesu kors: D.v.s. Jesu seger på korset,

över hela den onda andevärlden.

När Människan reser upp det segervapnet, åberopar det, måste ondskans andehärar ta till flykten; som mörker alltid flyr för ljuset! Det är med andra ord, en lagbunden ofrånkomlighet!

Därför, i samma stund som Människan berömmer sig av - eller räknar med någonting annat - än JESUS KRISTUS och Honom som korsfäst,

förlorar hon striden.

Och det gör att hennes -och Guds fiende, gör allt han kan för att få hennes blick bort från den korsfäste JESUS: Människans enda, avgörande segervapen mot honom.

Ett vapen hon fått av Gud själv:
blodet på korset!

Och det fungerar alltid och överallt!
Det har nämligen krossat hans huvud, för alltid.

Och därför vill han slå det ur hennes händer, bl.a. genom att lyfta fram andra bibliska sanningar på bekostnad av korset, blodet på korset, eller genom att föra henne på direkta villospår. Bort från den uppriktiga gemenskapen med - och tron på Bibelns JESUS, och på Hans livsavgörande verk för henne. Eller genom att få henne, att blygas för korsets evangelium, som är korsets dårskap; en Guds kraft till frälsning och läkedom!

--

HaFo:s debattsidor har genom åren gett oss många exempel på det; medan HaFo hela tiden hållit fast vid blodets avgörande betydelse, för varje själ som vill nå slutfrälsningen: nå målet.

Inte i första hand vinna en debatt, men däremot vinna sin egen själ och kanske någon fler, som tar sanningen om Jesu blod på allvar, och till sig.

Heb. 9:22 "Utan att blod utgjutes, ges ingen förlåtelse"

1 Kor. 2:2 "Jag hade beslutat mig för, att medan jag ännu var kvar hos er, inte veta av någonting annat än Jesus Kristus och Honom som korsfäst"

Matt. 26:28 "..detta är mitt blod, förbundsblodet, som blir utgjutet för många, till syndernas förlåtelse"

Re: KORSETS SEGERVAPEN!

Guds tanke, Guds visdom och Guds väg är allt sammanfattat i korset.

När Människan försöker ersätta den tanken, den visdomen och den vägen med egna tankar och egna vägar, egna tillvägagångssätt, vinns inga segrar för Guds rike.

Guds väg - metod för att utbreda Sitt rike - är korset med alla dess yttringar; yttringar som har korsets verklighet och kraft som drivkraft: t.ex. alla de andliga nådegåvorna.

Därför uppmanas vi också att vara "ivriga" i att söka dessa; låta oss utrustas med dem, i alla dess former, yttringar.

Nådegåvorna är Andens liv, utflöden till oss Människor här nere på jorden, som många vattenkällor kan flöda fram ur en och samma källåder.

Den som tror att Guds rike kan utbredas på något annat sätt, än genom Andens kraft, bedrar sig själv.
Och kommer ofelbart att bli besviken på resultatet.

Som Gud skapade Människan genom Ordet och Anden, så reser Han också henne upp, efter syndafallet. Vi är Hans verk, från början till slut.

Re: KORSETS SEGERVAPEN!

Det säregna med korsets segervapen, är att den segern redan är vunnen, för var och en som tar det "vapnet", den segern till sig.

Mot den människan förmår inte ondskans vapen någonting; ägaren av dessa vapen är gjord vapenlös, inför Jesu kors. Hans huvud är krossat just där, vid Golgata.

Det innebär, att minsta barn som tar det vapnet - Jesu seger på korset - och gör det till sitt, genom tron, vinner därmed seger - Jesu egen seger - över hela den onda andehären.

Så enkelt är det:
därför att Gud har gjort det så enkelt.

Re: KORSETS SEGERVAPEN!

Hej igen

När man öppnar Harrys hemsida så är det
alldeles klart vad det är som står i centrum
nämligen Korset och Blodet , och så ska det vara !!!
Direkt peka på kärnan , fokus på rätt !!
Och aldrig släppa detta fokus
Det intryck man får av en hemsidas
startsida ger nämligen en indikation
på vad man kan vänta sig finna där
Vad som står i fokus så att säga
Vad som är viktigt--
Jag har nu gjort ett "test" med några
olika sidor med en uttalat Kristen profil för
att se huruvida det som S-E här ovan pekar
på står i fokus när man öppnar startsidan
Vad en startsida predikar är för mig viktigt

( Själv borde jag "bygga" om tex min blogg )

Jag menar , öppnar jag tex Pingströrelsens
webbsidor så vill jag naturligvis se ett fokus
på Korset och Blodet , ett levande aktivt
evangelium , inte en massa "flummande"

Ja du Harry , av dig och
S-E kan man få andlig föda
, varför ? , jo därför att det finns
närvaro av ett Herdehjärta

Joh 21

15. När de hade ätit, sade Jesus till Simon Petrus: »Simon,
Johannes' son, älskar du mig mer än dessa göra?» Han svarade
honom: »Ja, Herre; du vet att jag har dig kär.» Då sade han till
honom: »Föd mina lamm.»
16. Åter frågade han honom, för andra gången: »Simon, Johannes' son,
älskar du mig?» Han svarade honom: »Ja, Herre; du vet att jag
har dig kär.» Då sade han till honom: »Var en herde för mina
får.»
17.För tredje gången frågade han honom: »Simon, Johannes' son, har
du mig kär?» Petrus blev bedrövad över att han för tredje gången
frågade honom: »Har du mig kär?» Och han svarade honom: »Herre,
du vet allting; du vet att jag har dig kär.» Då sade Jesus till
honom: »Föd mina får.

Joh 10

1. »Sannerligen, sannerligen säger jag eder: Den som icke går in i
fårahuset genom dörren, utan stiger in någon annan väg, han är
en tjuv och en rövare.
2. Men den som går in genom dörren, han är fårens herde.
3. För honom öppnar dörrvaktaren, och fåren lyssna till hans röst,
och han kallar sina får vid namn och för dem ut.
4. Och när han har släppt ut alla sina får, går han framför dem,
och fåren följa honom, ty de känna hans röst.
5. Men en främmande följa de alls icke, utan fly bort ifrån honom,
ty de känna icke de främmandes röst.»

Men , vad man får ut för slags "föda"
när man klickar tex på dessa länkar----
Det kan man ju fundera på

http://www.pingst.se/

http://www.livetsord.se/default.aspx?idStructure=918

http://cks.se/

http://www.filadelfia.nu/

http://fila.blogspirit.com/

http://www.oks.no/

http://crossnet.se/


Mvh från SLB

Re: KORSETS SEGERVAPEN!

Tack SL för Ditt gensvar!

--

Gud har gjort iordning och sänt ett räddnings -och "utrustningspaket" till varje Människa, som hon frivilligt kan ta emot. Det "paketet" innehåller "rättfärdighetens klädnad", läkedom och utrustning för den andliga striden.

Utrustningen består av andliga "nådegåvor" och övrig andlig utrustning, som krävs för dem som skall tjäna Gud i att utbreda kunskapen om Honom -och Hans rike, på jorden. Det är endast Hans utrustning, andliga utrustning, som kan utför det.

Kostnaden för allt "paketets" innehåll är Jesu blod på korset, och det priset har Gud till fullo erlagt. Därför är alla gåvorna i "paketet" fria, att tas emot av den -och de som vill.

I vår tid har Guds folk i stor utsträckning lagt detta "paket", med dess innehåll åt sidan, för att i stället förtrösta på egna tillgångar av olika slag: mänskliga talanger och förmågor, med resultat därefter; då människor förmår vad människor förmår och Gud förmår vad Gud förmår.

Och Guds förmåga bland oss människor ligger i korsets kraft, korsets frälsning och korsets utrustning. När Guds folk återvänder till den verkligheten, kommer stora ting att ske:

inte genom mänsklig styrka eller kraft, utan med Guds kraft - i alla dess former - förmedlad genom människor.

Enkla män och kvinnor av folket, som på den första tiden, sedan JESUS överlämnat riket med all dess kraft till oss människor. Och Han har inte ångrat det, eller tagit det tillbaka! Han vet alltid
vad Han gör!

Hans löften står kvar, i en ny tid - i vår tid - med nya mottagare! Men löftet är samma, urgamla löfte om Herrens Ande över allt kött. Över Hans "tjänare och tjänarinnor", unga såväl som gamla.

Människor "smorda" av Gud!
Till Hans ära!

Och på ett sätt som gör, att ingen kan berömma sig: fria Guds gåvor som man kan ge bort - välsigna andra med - fritt och för intet.

Givna fritt, utan kostnad, och som ges bort till andra i form av välsignelser, läkedom och hjälp på exakt samma sätt.

Som barn som handlar som sin Fader!

Re: KORSETS SEGERVAPEN!

Inlägg 1

Fint S-E och Sigfrid att Ni fokuserar det centrala i Bibeln: korsets evangelium, med Gud och människa förenade i Kristi person.

Där syndens alla konsekvenser blir detroniserad i Kristi person, när syndens alla konsekvenser läggs på Honom.

Och detta genom att Han förblir andligt levande, förenad med Gud, genom sin syndfria rättfärdighet och Gudomlighet.

Vilket gör att Han kan frambära det RENA offret, som Gud enligt förebilderna, krävde, av Guds lamm, människans Rena ställföreträdare, av Kristi persons (Gud och människa förenade kropp och blod.

Det är där angreppen på kristen tro står, med diverse tillägg eller avssteg, från detta kring vem Jesus ÄR och betydelsen av offret av Kristi persons kropp och blod på korset.

HaFo

Forts

Re: KORSETS SEGERVAPEN!

Inlägg 2

Sigfrid undrar vad som möter en på DAGEN och pingst.nu.

Ja,nog är det så man kan undra allt. Kan berätta att på pingst.nu var det ngn där som i debatten, efterfrågade vad som egentligen var snett på LO.

Jag svarade följande:

Armkrok med förförelsen

Vad är villfarelse? Jag grips av nöden, sanningen och behovet idag av dessa ord från Ove Larsson under ovanstående rubrik:

"Naturligtvis ska vi inte se mellan fingrarna på villoläror, det kan bli ödesdigert.

Men min fråga är: Vilka predikar villoläror i dag och vad säger man som kan betecknas som villolära? Tala om det i klartext, så man vet!Världen håller på att gå under i synd och elände men alla vi som tror på Jesus har fått ett uppdrag, och det är att 'rycka dem ur elden', alla dessa som är på väg att gå evigt förlorade. Men vi ska göra det tillsammans!"

HaFo:

Men det är inte så lätt att "göra det tillsammans", när de kristna ledarna alltmer sviker fåren och istället för att markera gentemot förförelse, börjar gå i "armkrok" med förförelse och förförarna, genom de öppningar och samarbeten, som numer sker mellan pingst och katolicismen, trosförkunnelsen och dess företrädare!

Det under ett "legalt motto", som att "vara ett så att världen kan tro". Tro på vad? Förförelsen i trosförkunnelsen och katolicismen?

Det leder ju inte människor i gemenskap med den sanne Jesus Kristus och en sann tro på vem Jesus är och betydelsen av offret av Kristi persons kropp och blod på korset!


Reagerar även på dessa ord av Ove Larsson:

"JDS var ett engelskt uttryck vars innebörd var att Jesus dött andligen då han dog på Golgata kors. Det lät främmande i mina öron, men trög som jag alltid varit begrep jag inte riktigt den djupaste innebörden i denna villolära.

Och vad Hagin i övrigt lärde kommer jag inte ihåg. Längre fram i tiden hörde jag Ulf Ekman ta avstånd från myckat av det som som man predikat och lärt i början, bland annat JDS."

HaFo:

Det är lite märkligt att mena att Ekman skulle ha ändrat sig, när han själv hävdar att han "i den lära de startade ut med inte har ändrat sig" (bland annat säger han det i boken "Denna välsignade press").

Som alla vet var det just Hagins och Kenyons förföriska läror som Ekman startade ut med.

Harry Forsgren"
---

HaFo

Forts

Re: KORSETS SEGERVAPEN!

Inlägg 3

Ove Larsson efterfrågade då konkreta fakta. Som svar sände jag då nedanstående. Det har gått en månad nu och ingen notis tagen till att försöka få in dessa fakta. Det synes som att människor kanske vill ställa frågor kring LO.

Men det verkar inte som människor egentligen vill ha svar. För de svar de får om de söker fakta, är inte alls populistiska och ngt som man helst vill blunda för i "enhetns namn, så att världen kan tro"

Till saken hör också att en reporter på DAGEN, som efterfrågat liknande fakta, när de skickas till honom blir väldigt upptagen av annat.

Men här kan i varje fall inte dessa "antikors - ord" från trosförkunnelsens sammanhang censureras. De kan ju få utgöra en slags grund av anti kors - ord", till att fortsätta samtalen under "korsets segervapen".

HaFo

Foprts

Re: KORSETS SEGERVAPEN!

Inlägg 4

Sätter här nu in det mail jag sände till Ulrika, som håller i debatten på pingst.nu

Som alltså tydligen inte får sättas in där.
---

Hallå igen Ulrika!

Sänder Dig två inlägg med konkreta fakta om förförelsen på Livets Ord. Jag vet inte hur långa inläggen kan vara på pingst.nu? Kanske måste dessa två inlägg göras om till 4 inlägg?

Nå, här finns i vart fall, fakta svart på vitt, om vilken villfarelse som ligger i botten på LO och var ngt som Ove Larsson efterfrågade. Du får göra med det vad Du vill.

Nog tycker jag det vore angeläget att svenska kristenheten kunde få reda på vad som egentligen ligger i botten på undervisningen på Livets Ord. Och själva därmed kunna bilda sig en uppfattning, om detta verkligen är sann kristen tro. Tycker inte Du det?

------

Konkreta fakta om förförelse på Livets Ord

Inlägg 1

På Livets Ords hemsida står under ”församlingen” och vidare under ”vanliga frågor” följande:

"Har ni förändrats?

Ja, visst förändras en församling med åren, det vore ju konstigt annars.

Men då det gäller läran och inriktningen är den precis densamma nu som när vi startade."
---
Och vad startade då Ekman ut med? Jo, Kenyons, Hagins, Copelands och Hinns läror. Och vad lärde då dessa herrar?

Några citat:

OM FÖRSONINGEN

Kenyon: Jesus dog andligen på korset tre timmar innan han dog fysiskt. Hans ande genomgick en förändring. Han fick satans natur. Han blev gjord till ett med satan då han blev gjord till synd. Så länge han var andligt död, fylld med synd, härskade satan över honom. Demoner tog hans ande till dödsriket eller *******t och han blev pinad där i tre dygn … korset är ett misslyckandets och nederlagets trä … I sin identifikation hade Jesus blivit så fullständigt ett med oss att han själv behövde rättfärdiggörelse då människans straff utdelades … även om hans lärjungar inte visste vad som hände under de tre dagarna och nätterna, så må vi känna till dessa tre dagar, för det kommer att bygga tro i oss. Varje Guds barn må känna till dessa livsviktiga sanningar om han eller hon ska kunna leva ett segrande liv. (What happened from the cross to the Throne - sid. 43 - 44, The Bible in the Light of our Redemption - sid. 29, 159, 165, Identification. A Romance in Redemption – sid. 23, 30, Advanced Bible Course. Studies in the deeper life – sid. 277 – 279.)

Hagin: Jesus smakade andlig död. Kristi fysiska död på korset var inte tillräckligt för att frälsa oss. Han gick till *******t för att föra oss till himmelen. Andlig död betyder mer än att vara åtskild från Gud. Andlig död betyder också att ha satans natur. Hans ande, hans inre människa, gick till *******t i vårt ställe. En fysisk död skulle inte ha löst problemet med våra synder. Nere i lidandets fängelse – i själva *******t – uppfyllde Jesus rättfärdighetens krav … Jesus är den förste som någonsin har blivit född på nytt. Varför behövde hans ande bli född på nytt? Jo, därför att den blev skild ifrån Gud. ( How Jesus obtained his name – band 44H01, The Name of Jesus – sid. 16 –31.)

Copeland: (Varom Ulf Ekman, i sin efter Doktriner skrivna bok, Smörjelsen – manifestationer av den Helige Ande på sid. 64 skriver, att det exploderade i hans ande när han tog del av Copelands undervisning.)

Världens synd blev inte lagd på Jesus. Bibeln säger att han blev gjord till synd. Satan vann över Jesus på korset och tog hans ande till *******ts mörka regioner och Jesus fick samma natur som Adam då han syndade. Jesus måste ge avkall på sin rättfärdighet … När Jesus ropade ut att det var fullbordat, talade han inte om försoningens stora plan. Det fattades fortfarande tre dagar och nätter att gå igenom … Jesus gick till *******t för att frigöra människan från straffet för Adams högföräderi. När hans blod blev utgjutet så bringade det ingen försoning … Jesus tillbringade tre gruvsamma dagar och nätter i denna jordens inre och utverkade att du och jag fick tillbaka våra rättigheter inför Gud … Det var inte en fysisk död på korset som betalade syndens pris … Det som är nödvändigt för en kristens liv är kunskap om vad som skedde mellan korset och kronan ... Detsamma skedde med Jesus som med Adam – andlig död … Guds rättfärdighet blev gjord till synd. Han antog satans syndanatur i sin egen ande. (The Incarnation – band 00 – 0303, band 01 – 0402, Jesus – Our Lord of glory, Belivers Voice of Victory, A Different Gospel – sid. 118, What happened from the Cross to the Throne – band 02 – 0017.)

Benny Hinn: Då Jesus dog blev han ett med satan. Han visste att det enda sätt han kunde stoppa satan var att bli ett i natur med honom. Jesus tog inte min synd, han blev min synd.

I sin medlargärning förlorade Jesus sin gudomlighet. Jesus måste bli född på nytt. Om han inte blivit född på nytt så kunde inte jag bli född på nytt. (Benny Hinn Broadcast, Our Position in Christ – Videoband: TV – 254.)

Johnny Foglander (Livets ord): Adams andliga natur förändrade sig och han blev andligt död. Satan blev hans andlige far. Andlig död är alltså en natur som har satan till far. Du har blivit andligt död genom synd som du personligen har begått, precis som Adam … Jesus var verkligen död – inte bara fysiskt, men också andligt. Det betyder att Jesus på några dagar behövde sona det som skulle varit vårt eviga straff i *******t för dig och mig. (Rättfärdighet – nåd eller förtjänst? – sid. 19 – 25.)
---

OM MÄNNISKAN

Kenyon: Du är lika mycket en inkarnation av Gud som Jesus Kristus var det. Varje människa som blivit född på nytt, är en inkarnation. Den troende är lika mycket en inkarnation som Jesus av Nasaret var det. (The Father and his family – sid. 100 och Hagins Word of faith – sid. 14.)

Hagin: Människan blev skapad för att vara Gud lik. Gud gjorde oss till väsen av samma klass som han själv. (The God kind of life – sid. 35 – 36.)

Copeland: Gud och Adam såg verkligen lika ut. Om du låter Jesus och Adam stå vid sidan av varandra, skulle de se, handla och höras likadana ut. Likheten ligger i att de handlar lika och är lika. Alla Guds attribut, hela Guds auktoritet, allt av Guds tro, alla Guds egenskaper blev nedlagda i den människan … Adam var inte underordnad Gud. Orsaken till att Gud skapade Adam var hans önskan att reproducera sig själv. I Edens lustgård gjorde han det. Adam var så lik Gud som det går att bli. På precis samma sätt som Jesus då han kom till jorden sa Adam: Om du har sett mig, har du sett Fadern". Adam i Edens lustgård var Gud manifesterad i köttet … Du har samma kreativa tro och egenskaper på insidan av dig, som Gud brukade då han skapade himmel och jord … varje kristen är en gud. Du har inte en Gud inne i dig, du är en!

Nya testamentet kallar Jesus för den förstfödde. Ordet född började ringa i min ande. Medan jag låg och tänkte på dessa saker, talade Guds Ande till mig: " Son få tag i detta .. en återfödd människa slog satan. Den förstfödde bland många bröder slog honom. Du är den verkliga bilden och verkliga kopian av den människan … om du har samma kunskap i Guds ord som Jesus hade, så kunde du utföra samma verk, för du är också en återfödd människa". När jag läser i Bibeln där Jesus säger " Jag är ", säger jag: ja, jag är också! ( The Authority of the Believer 4, band 01 – 0304, Following the Faith of Abraham, band 01 – 3001, Force of love, band 02 – 0028, Now we are in Christ Jesus – sid. 16 – 17, 23 - 24 , What happened from the Cross to the Throne, band 02 – 0017.)

Benny Hinn: Kristna är små gudar. Vi är små messiaser. Vi är allt som Jesus någonsin var. Gud kom från himmelen, blev en människa, gjorde människor till små gudar, gick tillbaka till himmelen som en människa. Jesus står över Fadern som en människa. Jag står över demoner som Guds son. Är du hans avkomma? Är ni hans barn? Då kan ni inte vara människor! Det kan ni inte. Gud föder inte kött. (Our position in Christ, The word made flesh – videoband – 255.)

Forts inlägg.

Harry Forsgren

----

HaFo

Forts

Re: KORSETS SEGERVAPEN!

Inlägg 5

Konkreta fakta om förförelse på Livets Ord

Inlägg 2

På frågan: "Har ni förändrats?” Så svarar man alltså på LO:s egen hemsida:

”Ja, visst förändras en församling med åren, det vore ju konstigt annars.

Men då det gäller läran och inriktningen är den precis densamma nu som När vi startade."
---

Vad var då Ekmans egen undervisning, som han alltså inte ändrat sig ifrån?

Citat ur hans böcker:

TILLINTETGÖR DJÄVULENS GÄRNINGAR

Sammanfattning: Syndafallet bestod i att människan. Guds avbild, föll i synd och överlämnade rådandet över skapelsen till djävulen och istället för människan blev djävulen denna tidsålders gud och herre. Människan dog andligen.

Jesus dog andligen i dödsriket för att vi skulle uppstå andligen. Ikläd dig vapenrustningen så ser djävulen inte skillnad på dig eller Jesus. Människan kan nu komma tillbaka till Adam och Evas tillstånd innan syndafallet. Identifiera dig med den nya skapelsen så kommer du in i det rådande och dominerande människan egentligen skulle ha haft. Du kan göra vad Gud gjorde genom människan Jesus. Djävulens stöldgods, överflödande liv, hälsa och välsignelse på alla områden i livet är nu den pånyttfödda människans rättighet. Det är lagligen vårt genom Jesu andliga död.

Citat : "Människan föll i synd och överlämnade rådandet över skapelsen åt djävulen, som blev denna tidsålders gud och herre. Det som hände var att människan, som vandrade i höghet, som var lik Gud och som rådde över skapelsen, tappade sitt rådande. Hon dog till sin invärtes människa. Hon dog andligen" sid 5

"Jesus blev gjord till synd, dog andligen och fördes ned i dödsriket...Gud lät genom den helige Ande en blixt slå rakt ned i dödsriket och uppväckte Jesus." sid 20

" Om Du har vapenrustningen på, så kan inte djävulen se om det är Du eller Jesus som kommer. Han ser ingen skillnad." sid 20

KRAFTEN I DEN NYA SKAPELSEN

Sammanfattning: Adam vandrade i direkt kommunikation med Fadren omstrålad av ljus och eld. Adam överlämnade skapelsen åt djävulen, detta var syndafallet. Jesus öppnade vägen tillbaka genom sin andliga död och nedstigande till dödsriket.

Vi har i anden blivit omskapade och lika honom själv. All den kraft och kunskap Gud äger är nu deponerad i din egen ande. Kraften ligger i din identifikation med Jesus i din egen ande och i din bekännelse. Du är vad Jesus kristus är. Håll fast vid det som är nedlagt i din ande så är Du en övervinnare. Du har Guds natur i Dig. Lär Dig tänka och tala Guds tankar, så att Du får framgång och kan vandra framåt i överflöd. Din egen ande skall dominera köttet. Du är en ny skapelse - en ande.

Citat : "Jesus har omskapat Din invärtes människa så att Du i anden har blivit lik honom själv" sid 8

" All den kraft som Gud själv äger har blivit deponerad i Din egen ande." sid 9

" Din invärtes människa är Ditt verkliga jag...så är Du vad Jesus Kristus är ...skapad till ett med Gud själv, ett med Guds arvsanlag och Guds natur." sid 14 o 16 o 21

DU KAN HÖRA VAD GUD SÄGER

Sammanfattning: Själen och kroppen är yttre skal till människans rätta identitet - anden. Den nya människan är till naturen en ande och har Guds kraft och natur i sig. Gud talar direkt till Din ande, där umgås Gud med människan. Kunskapen som finns i Din ande skall styra över själen och kroppen. Sinneskunskap som djävulen kan lura Ditt förstånd och Dina känslor att sätta tilltro till, ska inte få styra Din ande. Om Du är stark i Din inre människa har Du framgång i allt vad Du företar Dig.

Citat : "När Du blev född på nytt blev Du en ande. Du är en ande, har en själ och bor i en kropp..Din invärtes människa är Du..Djävulen låter Dina känslor dominera Din invärtes människa och tar ifrån Dig vad Du har...Gud talar i Din ande exakt vad Du skall göra:" sid 19 o 20 o 26


GUD VILL HELA ALLA

Sammanfattning: När människans ande blir född på nytt och skapad till likhet med Gud, kommer Guds hälsa in i Din egen ande och börjar påverka Din själ och slutligen även Din kropp. För att kunna ta emot helande måste Du emellertid veta att Gud vill hela Dig. Du måste i tro ta emot helande och anse och bekänna Dig helad. Detta budskap ska inpräntas i människans egen ande.

Citat : "När Du blir skapad till likhet med Gud, då kommer Guds hälsa in i Din ande och börjar påverka Din själ." sid 3

FÖDD TILL SEGER o GUDS PLAN FÖR DIG

Sammanfattning: Människan har Guds natur i anden. Den invärtes människan skall förklara krig mot nederlagstänkandet. Om människan är i Ordet finns ingen syndig natur , utan människan har Guds natur på insidan, därför skall nederlagstankar tryckas ned. Den som är född av Gud har Guds ande ( med litet a - alltså en egen Gudomlig ande ). Detta är den rätta identiteten för människan.

Kunskapen om att vara född till seger, att ha Guds natur i anden, är något djävulen vill stjäla. Demokrati och äldstebröder som tjatar emot det som ledaren i anden vet, förhindrar visionen. Bli ett med ledarens vision, så kommer smörjelsen över Dig och församlingen, nederlagsteologi försvinner då all världens väg. Människan är född till seger och framgång.

Du är skapad att vara lik levande Gud. Du är inte en syndare utan återställd till positionen före fallet. Din invärtes människa är Din sanna identitet. Du är skapad till Gudslikhet i anden. Du skall erövra skapelsen precis som Adam.

Citat : "Den som är född av Gud lever inte i synd. Han har ingen syndig natur, utan har fått Guds natur på insidan...Människan var den som skulle vara denna tidsålders Gud. Sedan blev djävulen det, men Guds mening var att människan skulle vara såsom en Gud...Är Du med i djävulens familj har Du djävulens natur i Dig, och då vill Gud att Du ska bli född på nytt. Då byter han natur i Dig och Du får Guds natur istället...Han upprättar Dig till samma position som Adam hade före fallet...När Du blir född på nytt lägger Du av Dig den gamla människan, den dör . En ny människa skapas. Den människan är skapad till gudslikhet..Om Du kunde se Din egen invärtes människa, så tror jag Du skulle se Jesus Kristus." sid 4 o 6 o 11o 13 o 19


TRO SOM ÖVERVINNER VÄRLDEN

Sammanfattning: Den troende människan och Gud blir lika till naturen. Vi inte bara tillräknas Jesu rättfärdighet. Vi får en ny natur som gör oss i verklig mening rättfärdiga. Den gamla människan och syndanaturen dör. Du kan genom Din egen pånyttfödda ande leva i seger. Du var en syndare och är nu rättfärdig. Guds tro är en ny natur som är deponerad i Din egen ande som Du kan bruka för att ådstadkomma övernaturliga resultat.

Citat: "Människan skapades att vara som Gud var. Inte vara Gud, men vara som Gud, honom lik. Hon fick förmågan att tala som Gud. Hon fick förmågan att handla och utföra saker , som Gud... Adam var ställd över skapelsen för att råda och regera över den, precis som Gud råder och regerar över universum...Människan skulle vara som Gud, tänka som Gud, handla som Gud och tala som Gud." sid 51, 57

"När Du blir född på nytt får Du ett nytt hjärta, en ny människa skapas i Ditt inre, Din ande blir ny...Din pånyttfödda, nya människa, Din ande är skapad till likhet med Gud...Du fick en ny natur, en ny ande. En ny människa som aldrig hade funnits förut föddes på insidan av Dig...Du var vekligen död i Dina synder, men i Jesus blev Du verkligen rättfärdig...Människan hade fått del av djävulens natur...När Du blir född på nytt dör den gamla människan, dvs. syndanaturen i Din ande...Du får en ny natur...så har Du genom Din egen pånyttfödda ande seger tillgänglig, så att Du inte behöver leva efter köttet och uppleva nederlag. Istället kan Du leva i anden ( med litet a ) och vandra i seger... Du var en syndare, Du var i ett köttsligt väsende, blev frälst av nåd och är nu rättfärdig genom Guds rättfärdighet". sid 18, 57, 75, 76 - 80

"Den tro som åstadkom allt detta ( skapade universum ), ger han åt den troende..När Du använder tron blir den verksam...tron kommer från Din egen ande ( litet a ). sid 18, 21, 39

DOKTRINER

Sammanfattning: Det är samma grundkärna som går igen som i de andra böckerna, men mycket mer förvirrande omgivet och inbakat i traditionell kristen lära. Dock behöver även här Jesus smaka den andliga döden och bli född på nytt i dödsriket. Därigenom kommer han in på samma spår som i de andra böckerna och människan får en egen Gudomlig ande ( fortfarande med litet a ) som själv producerar liv och frukt.

Citat: "Guds Ande skapar en helt ny invärtes människa som aldrig någonsin har funnits förut. Den gamla syndamänniskan har dött, och en ny människa blivit till...Om vi vandrar i ande ( litet a ) kommer vi inte att göra vad köttet har begärelse till...Det flöde som strömmar fram ur andens ( litet a ) liv...andens ( litet a ) frukter producerar överflödande liv." sid 127, 133

DENNA VÄLSIGNADE PRESS ( 1996 )

Det finns de som tror att Ekman ändrat sig i lärofrågor. Här besvarar han själv den frågan med följande citat: "Den grundläggande visionen, den grundläggande teologin, de grundläggande aktiviteterna och de grundläggande synsätten ligger kvar. Här finns ingen skillnad. sid 60

Detta uttalande innebär att vill man verkligen bli införstådd med Trosförkunnelsens lära bör man också studera Hagins skrifter som ju är något av Ekmans lärofader och varifrån Ulf Ekman startade ut med sin verksamhet. Den grundläggande teologin ligger kvar säger han själv här.

När det nu sker ett närmande mellan kristenheten och Trosrörelsen idag är det alltså inte Ekman och Trosrörelsen som förändrats utan Ekman som skickligt manipulerat den övriga kristenheten att förändras och närma sig Trosförkunnelsens läror. Ekman kommer alltmer att försöka framstå som ekumen och tala om andens enhet, samtidigt som hans villfarelse splittrar och vilseför den sanna kristenheten.

Han kommer även alltmer att anamma katolicismens läror, för de har samma källa , antikrists ande. Han kommer att försöka framstå som ”världsapostel” som ska ena kristenheten.

Men vad han egentligen duperar kristenheten till, är att hamna in under avfallet, som Bibeln tecknar måste ske, innan antikrist ska kunna träda fram. Beträffande Ekmans närmande till katolicismen, så hade han nog tänkt sig att få en större arena att få dupera människor på. Men där kommer han nog i slutändan att bli ”deras bandhund”, som alltmer ska slukas upp av ”den sanna moderkyrkan” och föra in alla ”utbrytare” därunder.

Harry Forsgren
---

Ta nu tag i detta alla och visa på hur vad som här återgivits från trosförkunnelsens eget material, sannerligen är "anti - kord - ord" och peka istället i likhet med Sigfrid och S-E, på "Korsets segervapen".

HaFo