HaFo's Debattforum "Din Åsikt"
Start a New Topic 
Author
Comment
Israel i frälsningshistorien 2

Inlägg 1

För att inte störa det samtal som pågår mellan Sköld och Fred under samma rubrik, så startar jag upp det liksom från scratch igen under samma rubrik med tillägget 2.

Det finns mycket som jag, utan att vara säker på det, ändå är beredd till att bejaka en hel del utav vad Fred för fram i ämnet.

Samtidigt som jag erfar att där finns något med som för fokus bort från tron på Jesus som allena frälsande, till att en rätt tro på det kommande Messianska riket, är ngt som man behöver se för att vara en sant troende och därmed utgör ”en frälsande del” av den kristnes tro???

Det skulle som sagt vara intressant om till ex. Göran Larsson som väl har arbetat en hel del med dessa frågor ville delge sina synpunkter och inte minst om han gav sin syn på vad Warner lägger fram.
Är det ngn som har kontakt med honom, så tipsa honom om vilket samtal som här pågår.

---

Jag möter ibland tanken att ”alla löften har i Kristus fått sitt ja och amen", så innebär det att allt som gäller Israel som nation skulle vara uppfyllt på församlingen.

Men den texten, att alla löften därmed är uppfyllda. De har i Kristus blivit bejakade och "amen = må det ske så", innebär ju inte en sådan slutsats. Jesus har vunnit segern, men den är ännu inte slutförd i alla dess ingående och bekräftade löften.

De har fått sitt amen och ska ske. Men ännu är vi inte framme vid evigheten, utan de genom Kristus säkrade löftena ska beseglas och slutföras. Där ingår även löftena till Israel som nation. De har inte förverkligats och slutförts i församlingen, utan kommer att slutföras på nationen Israel. Det är min tro.

Jag tror inte att allt som handlar om Israel som nation blivit uppfyllt på församlingen. Nationen Israel kommer inte in i sin uppgift som Guds egendomsfolk och förverkligar inte det "äkta olivträdet", förrän de som den enda nationen i tillvaron, vill ha Jesus som Herre och regent över sin nation.

Då kommer de in i sin uppgift tillsammans med de "inympade Judarna från förskingringen" och de inympade grenarna från "hedningarnas tider". Då står "hela Israel där". Det är inte församlingen från "hedningarnas tider", som ersätter "hela Israel" och utgör det "sanna Israel", det äkta olivträdet, Israel som nation förutan.

Det är när det sanna olivträdet, nationen Israel (Läs rom. 11 om och om igen, tills Du i det kapitlet ser nationen Israel och inte gör en omtolkning av orden till att betyda ngt annat än vad de står för och Du överför orden om Israel som nation till att syfta på församlingen), kommer till tro på Jesus, som de tillsammans med "de troende Judarna på Jesus ur förskingringen" och de inympade grenarna från hedningarna under församlingens tid, utgör "det sanna och hela Israel".

---

Då tror jag det nya förbundet i Kristi blod, verkligen blir förverkligat och bejakat av det Judiska folket och Israel som en hel nation!

Detta, när de ser vem de har stungit och upphängt på trä och de upptäcker att Jesus var deras Messias, som inte direkt kom, som deras kung över deras nation, utan först kom som den lidande tjänaren, som köpte alla människor åt Gud och nu kommer även en rest av Israel som nation till tro på Jesus, som den som bar deras synder i sin kropp upp på korsets trä.

Men Han kommer nu, som inte bara deras kung, utan som kung och regent, dels över Israel som nation, med de inympade grenarna från "hedningarnas tider", som ska regera med Kristus, ända tills att "alla fiender blivit Honom underlagda", utan över en hel värld, fram till dess att Kristus ska "överlämna riket till Fadern" och "Gud ska bli allt i alla", av dem som genom alla tidsåldrar kommit till tro på vem Jesus ÄR och betydelsen av offret av Kristi persons kropp och blod på korset.

HaFo

Forts

Re: Israel i frälsningshistorien 2

Inlägg 2

"Det som ingenting var, det utvalde Gud för att göra det om intet, det som någonting var". Vad ska Gud med en ogudaktig nation till? Jo till att bevisa sin suveränitet.

Det är inte som en ogudaktig nation, som de ska fylla sin uppgift, utan som en helt gudsfrånvänd, borträknad nation, som alla bara vill bli av med, som kommer till tro på Jesus och dess förvandlade kraft för en hel nation, som därigenom ska förhärliga Gud, som de därmed kommer att fylla en funktion!

Bibelorden som talar för detta återfinner Du i Jesaja, Daniel, Hesekiel, Amos, Sakarja, delar av NT. Däribland Rom. 11 och Upp.

Jag tror vare sig jag beundrar eller avgudar den Judiska nationen. Men när jag kom till tro på Jesus, så fick jag en speciell känsla av samhörighet med detta folk i en senare framtid.

Jag är idag mest irriterad över hur de retar en hel värld emot sig i all sin vilsenhet andligt och politiskt och blir till en både andlig och politisk krutdurk. Men jag förstår att det är oundvikligt, i de ändtidens skeenden som Bibeln tecknar.

Jag återupprepar från tidigare inlägg: Gud har ingen speciell frälsningsplan för dem, annat än genom tro på Jesus.

"Hela Israel", handlar om det "äkta olivträdet Israel som nation", när de som en kvarleva kommer till tro på Jesus och då tillsamman med inympade "avbrytna grenar", som åter inympats av troende Judar i förskingringen och inympade Hedningar från Hedningarnas/församlingens tidsålder. Där har vi ”hela Israel”.
---

Nationen Israel och ofrälsta judar är idag tillika med alla ofrälsta människor, syndare och hedningar i Guds ögon- d.v.s. djävulens barn . Enbart de Judar som kommer till tro på Jesus är Guds barn. Gud har ingen annan frälsning för dem än för andra människor.

Menar man att Israel som nation idag, är Guds egendomsfolk och Guds barn, så är det inte läget idag. Men Gud kan inte ångra sinn kallelse.

Syftar man framåt på, när Skriften säger, att en rest av nationen Israel - "hela Israel" - i texten i Rom. 11, syftandes på Israel som nation och inte på församlingen och enskilda Judar som kommit till tro, så menar man då, att det äkta olivträdet Israels nation ( idag inget ädelt träd, utan med vissna torra grenar, där de grenar som lever utgörs av inympade Hedningar och Judar i förskingringen som kommit till tro på Jesus, under församlingens/hedningarnas tidsålder.), då blir de och först då vad de var ämnade till som nation:

En hel nation som väljer och vill ha Jesus som Herre och regent över sin nation. Och som därmed tillsammans med de inympade rätta Judarna och sanna Israeliterna, från Hedningarna och Judarna i förskingringen, som kommit till tro på Jesus, under församlingens/hedningarnas tidsålder och som nu tillsammans utgör en Herde och en hjord.

Där det synes som, att uppgifterna i en tidsperiod mellan församlingens tidsålder och evigheten, inte kanske är exakt lika för de från församlingen, som "ska regera med Kristus under de tusen åren", som gäller för det Judiska folket i Israel som nation????

----

Men jag tror inte detta är en frälsningsfråga, hur man ser på Israel som nation i ändtiden. Likt Mose, som genom otro på löftet om att bara gå in i landet, inte kom ditin då, så kommer han likväl genom sin tro på Jesus, likväl en dag att befinna sig där och ”regerar med Kristus”.

På samma sätt, så är alla, som äger Abrahams tro på Jesus med i det sanna Israel, som även en dag kommer att vara införlivad och engagerad i nationen Israels aktiviteter och uppgifter. Och det genom tron på Jesus, och inte genom tron på löfteslandet, så blir man dock en som "regerar med Kristus under de tusen åren".
---

Rom. 11 säger inte att Israel som nation idag är Guds folk och Guds naturliga barn, utan säger att:

"Har då Gud förskjutit sitt folk? Bort det ... Men genom deras fall har frälsningen kommit till hedningarna för att de själva ska uppväckas till avund. Och har nu redan deras fall varit till rikedom för världen och har deras fåtalighet varit till rikedom för hedningarna, hur mycket mer ska inte deras fulltalighet så bli ... om redan deras förkastelse hade med sig världens försoning, vad ska då deras upptagande ha med sig om inte liv från de döda ... Ty för att ni inte ska hålla er för kloka vill jag yppa för er denna hemlighet:

Förstockelse har drabbat en del av Israel och ska så fortfara intill dess hedningarna i fulltalig skala har kommit in och så ska hela Israel bli frälst, såsom det är skrivet: Från Sion ska förlossaren komma, han ska skaffa bort all orättfärdighet från Jakob..."

Meditera och be över dessa Ord. Låt Orden stå för vad som avses med orden här i texten, gällande hedningar (andra folk än Israel som nation), gällande här i texten "hela Israel", som Israel som nation.

Se Sion som den geografiska punkt det är och se Jakob som de efterlevande i köttet till Jakob, alltså det Judiska folket och Israel som nation.

Vad ser Du då när Du läser om man inte här läser in att dessa ord skulle syfta på församlingen . Ta istället orden för vad som faktiskt står där.

HaFo

Forts

Re: Israel i frälsningshistorien 2

Inlägg 3

Jag kan inte få helheten av denna text till att handla om ngt annat än om Israel som nation, som när de som den enda nationen väljer och vill ha Jesus som Herre och regent över sin nation och då förverkligar det äkta olivträdet, när de som en nation kommer till tro på Jesus och då med sina inympade grenar från församlingens tidsålder, blir till en jord och en Herde.

Fram till dess är de som nation, ett torrt och visset träd, där det enda livet utgörs av de inympade Hedningarna och Judarna från församlingens tidsålder, som ändå anknyter till trädets rot: Fäderna, profeterna, lagen, löftena om Kristus, som de kommit till tro på, genom att bejaka den Han ÄR Gud själv i jordisk kroppslig gestalt, Gud och människa förenade, fullt ut Gud och fullt ut människa samtidigt, som ger det försonande offret av Kristi persons (Gud och människa förenade) kropp och blod på Golgata kors.

En upptäckt och tro som ngt så märkligt, som en hel nation kommer att upptäcka, när Han kommer och de ser vem de har stungit och upphängt på trä.

Då jämrar sig hela nationen Israel i en syndaånger, som leder till bättring och tro och de kommer som en hel nation att i likhet med Tomas tvivlaren att utropa om Jesus: "Min Herre och min Gud".

---

Det är inte de inympade grenarna som bär trädet, utan den nu vissna förtorkade stammen, Israels nation med rötterna från Fäderna, profeterna lagen och buden, som allt vittnade fram mot Kristus, som fortfarande håller upp de levande grenarna inympade genom tro på Jesus.

När de som nation ser vem deras Messias, den sanne Jesus Kristus är (men märk att det kommer antikrist att försöka plagiera) och betydelsen av offret av Kristi persons kropp och blod på korset, då först är det äkta olivträdet levande, tillsammans med alla sina inympade grenar från församlingens tidsålder.

Det är samma sak som Hesekiel talar om när han beskriver hur de döda benen kommer till liv. Det handlar om när Israel som nation, genom tro på Jesus kommer in i sin kallelse och uppgift. Fram till dess är de som nation helt vilset ute både andligt och politiskt.
---

Jesus talar om Israel som en hel nation, när Han säger att han skulle velat församla dem, som en höna under sina vingar, men de ville inte.

Men den rest, som i slutändan efter antikrists förföljelse, frivilligt och med alla individer i sin nation, väljer och vill ha Jesus som Herre och regent över sin nation, kommer Han då istället, nu när de vill, att likt en höna samla dem som en nation under sina vingar. Eftersom de nu, när de ser Honom vill och väljer det.

Hedningarnas tider är då över, när Jesus kommer och hedningarna har "kommit in i full skara". Men det står ju att då i det skeendet precis på ”mållinjen”, så ska "hela Israel bli frälst", och i den texten, så syftar de orden på Israel som nation och inte på församlingen eller de hednakristna.
---
Glöm inte att, oavsett vilken tro och syn Du har på Israel som nation i ändtiden, så är Du genom tron på Jesus, med bland ättlingarna efter Abrahams tro, en verklig Jude och sann Israelit, inympad i det äkta olivträdet.

Du är genom tron på Jesus, Guds barn och del av Guds egendomsfolk och Du kommer att likt Mose, som inte då kom in i löfteslandet genom otro på löftet om landet, som stod färdigt att bara gå in i, så kommer Du genom likt den tro Moses hade på löftet om Jesus, ändå få vara med när Messias – riket upprättas på jorden.

Detta i mellantiden mellan församlingens tidsålder och den slutliga evigheten. Du kommer då genom tron på och umgängelsen med Jesus här i tiden under församlingens tidsålder, att få ”regera med Kristus över Israels tolv stammar”, under "de tusen åren"!

Vad nu allt detta kan innebära rent praktiskt och hur det rent andligt materiellt kommer att fungera, innan vi är framme vid den slutliga ingången i den eviga tillvaron med Gud i ett slutligt ”himmelskt tillstånd”. Det vet jag inte mer om i alla detaljer, än vad Johannes säger:

”vi vet ännu inte vad vi ska bli, men ett vet vi ska bli Honom lika”.

Då när alla löften, som i Kristus fick sitt ja och amen, slutligen blir i alla stycken uppfyllda.

Då när Sonen har regerat och lagt alla sina fiender under sig till en fotapall, överlämnar riket till Fadern i Guds treenighet och ”Gud blir allt i alla”.

I alla dem, som igenom alla tidsåldrar, kommit till tro på vem Jesus ÄR och betydelsen av offret av Kristi persons kropp och blod på korset.

Är jag här vilset ute med dessa synpunkter? Vad tycker Du Sköld, Sigfrid, Fred och alla andra?

Marija har ju deklarerat att hon tycker jag är vilse kring Israel som nation i ändtiden och gör väl fortfarande så efter detta inlägg?. Därför kan det vara intressant att höra även andra röster.

Jag vill inte vara vilse! Jag söker verkligen efter sanningen kring vad som gäller Israel som nation och frågor kring eskatologin.

Och så länge jag inte ser allt klart kring dessa spörsmål, så klamrar jag mig hjälplöst fast vid, att oavsett min syn på eskatologin, så vet jag ”att Kristi blod min synd min skuld betäcker”.

Han är min Frälsare och Herre och håller det inte vad Han gjort för mig inför evigheten, så är jag hjälplöst förlorad!!

HaFo

Re: Israel i frälsningshistorien 2

Hej

Citat av Hafo :

Är jag här vilset ute med dessa synpunkter?
Vad tycker Du Sköld, Sigfrid, Fred och alla andra?

Min kommentar , jag har skrivit så pass mycket i denna
fråga , så var och en som läst av vad jag skrivit vet nog
var jag står---
Men jag ska i alla fall kommentera ditt inlägg Hafo
, i varje fall till en del , jag gör då så att jag tar en
mindre del i gången

Hafo
"Jesus talar om Israel som en hel nation, när Han säger
att han skulle velat församla dem, som en höna under
sina vingar, men de ville inte.
Men den rest, som i slutändan efter antikrists förföljelse,
frivilligt och med alla individer i sin nation, väljer och vill
ha Jesus som Herre och regent över sin nation, kommer
Han då istället, nu när de vill, att likt en höna samla dem
som en nation under sina vingar.
Eftersom de nu, när de ser Honom vill och väljer det.
Hedningarnas tider är då över, när Jesus kommer och
hedningarna har "kommit in i full skara".
Men det står ju att då i det skeendet precis på "mållinjen",
så ska "hela Israel bli frälst", och i den texten, så syftar
de orden på Israel som nation och inte på församlingen
eller de hednakristna

Min kommentar till detta :
"Jesus talar om Israel som en hel nation, när Han säger
att han skulle velat församla dem, som en höna under
sina vingar, men de ville inte.

# Ja , Jesus kommer faktiskt att församla
Israels folk under sina vingar vid sin återkomst
, den bilden används faktiskt i Jes 31
Jämför detta i Jes 31 med Sakarja 14

Jes 31

4. Ty så har HERREN sagt till mig:
Såsom ett lejon ryter,
ett ungt lejon över sitt rov,
och icke skrämmes bort
av herdarnas rop
eller rädes för deras larm,
när de i mängd samlas dit,
så skall HERREN Sebaot fara ned
för att strida på Sions berg
och uppe på dess höjd.
5. Såsom fågeln breder ut sina vingar,
så skall HERREN Sebaot
beskärma Jerusalem;
han skall beskärma och hjälpa,
han skall skona och rädda.
6. Så vänden nu om till honom, från
vilken I haven avfallit genom
ett så djupt fall, I Israels barn.
7. Ty på den tiden skall var och en av eder kasta bort de avgudar
av silver och de avgudar av guld, som edra händer hava gjort åt
eder till synd.
8. Och Assur skall falla, men icke för en mans svärd; ett svärd,
som icke är en människas, skall förtära honom. Han skall fly
för svärd, och hans unga män skola bliva trälar.
9. Och hans klippa skall förgås av skräck, och hans furstar skola i
förfäran fly ifrån baneret. Så säger HERREN, han som har sin
eld på Sion och sin ugn i Jerusalem.

Detta i Jes 31 är liksom i Sak 14
Jesu återkomst till oljeberget
, i vers 8 - 9 i Jes 31 talas om
antikrist och hans styrkor som
församlat sig mot Israel/Jerusalem ,
efter det att Judarna småningom
inte ville ha denne person
sittande i det nybyggda Templet så
kör de ut honom ur landet---

2 Tess
3. Låten ingen bedraga eder om vad sätt det vara må.
Ty först måste avfallet hava skett och »Laglöshetens människa»,
fördärvets man, hava trätt fram,
4. vedersakaren, som upphäver sig över allt vad gud heter,
och allt som kallas heligt, så att han tager sitt säte
i Guds tempel och föregiver sig vara Gud"

Men Judarna får nog av detta !!
Och vänder sig emot denne och
driver ut honom
Men han återvänder så
småningom i raseri
Men också Jesus kommer att
återvända , och han tar då itu med
antikrist och hans härskaror

Upp 19
19. Och jag såg vilddjuret och konungarna på jorden med sina
härskaror, samlade för att utkämpa sin strid mot honom som satt
på hästen och mot hans härskara.

Upp 19
11. Och jag såg himmelen öppen och fick där se en vit häst; och
mannen som satt på den heter »Trofast och sannfärdig», och han
dömer och strider i rättfärdighet.
12. Hans ögon voro såsom eldslågor, och på sitt huvud bar han många
kronor och hade ett namn där skrivet, som ingen känner utom han
själv.
13. Och han var klädd i en mantel som var doppad i blod; och det
namn han har fått är »Guds Ord».
14. Och honom följde, på vita hästar, de himmelska härskarorna,
klädda i fint linne, vitt och rent.
15. Och från hans mun utgick ett skarpt svärd, varmed han skulle slå
folken.
Och han skall styra dem med järnspira; och han trampar
Guds, den Allsmäktiges, stränga vredes vinpress.
16. Och på sin mantel, över sin länd, har han detta namn skrivet:
»Konungarnas konung och herrarnas herre.»
17. Och jag såg en ängel stå i solen, och denne ropade med hög röst
och sade till alla fåglar som flögo fram uppe i himlarymden:
»Kommen hit, församlen eder till Guds stora gästabud,
18. för att äta kött av konungar och krigsöverstar och hjältar, kött
av hästar och deras ryttare, ja, kött av alla, både fria och
trälar, både små och stora.»
19. Och jag såg vilddjuret och konungarna på jorden med sina
härskaror, samlade för att utkämpa sin strid mot honom som satt
på hästen och mot hans härskara.
20.Och vilddjuret blev gripet, därjämte ock den falske profeten,
som i dess åsyn hade gjort de tecken med vilka han hade
förvillat dem som hade tagit vilddjurets märke, och dem som hade
tillbett dess bild.
Båda blevo de levande kastade i eldsjön,
som brann med svavel.
21.Och de andra blevo dräpta med ryttarens svärd, det som utgick
från hans mun; och alla fåglar blevo mättade av deras kött.

Sak 14
"ty HERREN skall draga ut och strida mot de folken, såsom han
stridde förr på drabbningens dag.
>Jes. 42,13
Och han skall den dagen stå med sina fötter på Oljeberget, gent
emot Jerusalem, österut; och Oljeberget skall rämna mitt itu,
mot öster och väster, till en mycket stor dal, i det att ena
hälften av berget viker undan mot norr, och andra hälften därav
mot söder"

Sak 14

1. Se, en dag skall komma, en HERRENS dag, då man i dig skall
utskifta byte.
2. Ty jag skall församla alla folk till strid mot Jerusalem; och
staden skall intagas, och husen skola plundras och kvinnorna
skändas. Och hälften av folket i staden skall föras bort i
fångenskap. Men återstoden därav skall icke bliva utrotad ur
staden;
>Jes. 13,16.
3. ty HERREN skall draga ut och strida mot de folken, såsom han
stridde förr på drabbningens dag.
>Jes. 42,13
4. Och han skall den dagen stå med sina fötter på Oljeberget, gent
emot Jerusalem, österut; och Oljeberget skall rämna mitt itu,
mot öster och väster, till en mycket stor dal, i det att ena
hälften av berget viker undan mot norr, och andra hälften därav
mot söder.
5. Och I skolen fly ned i dalen mellan mina berg, ty dalen mellan
bergen skall räcka ända till Asel; I skolen fly, såsom I flydden
för jordbävningen i Ussias, Juda konungs, tid. Då skall HERREN,
min Gud, komma, ja, du själv och alla heliga med dig.
>Am. 1,1.

Jes 10

17. Och Israels ljus skall bliva en eld
och hans Helige en låga,
och den skall bränna upp och förtära dess törnen
och dess tistlar, allt på en dag.
18. Och på hans skogars och parkers härlighet
skall han alldeles göra en ände;
det skall vara, såsom när en sjuk täres bort.
19. De träd som bliva kvar i hans skog
skola vara lätt räknade;
ett barn skall kunna teckna upp dem.
20. På den tiden skall kvarlevan av Israel
och den räddade skaran av Jakobs hus
ej vidare stödja sig vid honom som slog dem;
i trohet skola de stödja sig
vid HERREN, Israels Helige.
21. En kvarleva skall omvända sig[1],
en kvarleva av Jakob,
till Gud, den väldige.
22. Ty om än ditt folk, Israel,
vore såsom sanden i havet,
så skall dock allenast en kvarleva där omvända sig.
Förödelsen är oryggligt besluten,
den kommer med rättfärdighet såsom en flod.
23.Ty förstöring och oryggligt besluten straffdom
skall Herren, HERREN Sebaot
låta komma över hela jorden.

2 Tess 2
"Sedan skall »den Laglöse» träda fram, och honom
skall då Herren Jesus döda med sin muns anda
och tillintetgöra genom sin tillkommelses uppenbarelse --"

Jes 31
"Och Assur skall falla, men icke för en mans svärd; ett svärd,
som icke är en människas, skall förtära honom. Han skall fly
för svärd, och hans unga män skola bliva trälar.
Och hans klippa skall förgås av skräck, och hans furstar skola i
förfäran fly ifrån baneret.
Så säger HERREN, han som har sin
eld på Sion och sin ugn i Jerusalem"

Mvh från SLB

Re: Israel i frälsningshistorien 2

Hej igen

# I slutet av detta mail talar jag ut i
klartext vad jag känner inom mig inför
det avfall som jag upplever pågår
inom kristenheten

Och du Harry , pröva detta , ta genast
bort detta skarpa inlägg om du anser
att detta inte ska få finnas på ditt
forum
Var och en som läser detta ska noga
pröva anden bakom , pröva allt och
behåll det goda
Är jag alldeles för själiskt inspirerad ?
Ja pröva det !!

Det som sker globalt inom kristenheten
är också på något vis sammankopplat
med det Israel som vi ser nere i
mellanöstern av idag

Ett förbund med döden håller på att
upprättas , om detta står det ju i Jesaja 28

Till det här med Matt. 24:15 , det har ju att
göra med Israel och Jerusalem i ändtiden
, där laglöshetens människa vill sätta sig
i ett nybyggt Tempel

15 När I nu fån se 'förödelsens styggelse',
om vilken är talat genom profeten Daniel,
stå på helig plats - den som läser detta,
han give akt därpå -

Ja , rent synliga tidstecken ja , det är ju bra ,
det ska vi vara vaksamma på , absolut !!

Men det finns ju också en andlig dimension ,
"ser" vi tillräckligt efter vad som nu håller på hända
i det andliga inom församlingarna ?

Ett andligt Tempel av ett slag håller på att brytas ner
för att ersättas av ett andligt Tempel av ett annat slag
Församlingen ska ju vara sanningens stöttepelare
, men dessa sammanhang håller istället på att
förvandlas till "osanningens stöttepelare"---

# Ett nytt slags andligt tempel växer sig allt starkare
Och i detta nya andliga tempel står en ande från
Satan i centrum !!!
Den som har ögon till att se detta vet vad tex Jds
syftar till
Det finns en global strategi som går ut på att
totalt fördärva och förföra Guds församling

Faller vi för den osynliga attacken så kommer vi
nog inte att ha någon nytta av det synliga tecknet
när det kommer , om vi inte vaknar upp i tid

Matt. 24:15
15 När I nu fån se 'förödelsens styggelse',
om vilken är talat genom profeten Daniel,
stå på helig plats - den som läser detta,
han give akt därpå -

Förödelsens styggelse i andlig mening håller
nu på att inta platsen i kristenhetens centrum
och kräva tillbedjan och underkastelse---
Det finns en ande som vill stå i centrum
och få tillbedjan

Den som nu först tar in denna förförelse i sitt
hjärta i det osynliga , låter det bli centrum och nav ,
bli till en drivkraft i sin ande så kommer det
sedan som en naturlig konsekvens detta att
acceptera och hjälpa till så att denna förförelseakt
drivs fram också i det synliga , vill hjälpa till att få
både ett nytt Tempel i Jerusalem och allt till stånd
för att laglöshetens människa ska få inta
sin plats på tronen , ondskan personifierad
i köttet sittande på en tron i det materiella
, såsom i det osynliga så kommer det att
komma i det synliga ---

Kan man som kristen faktiskt bli förförd
till att falla för sådant ?
Går det faktiskt för en kristen att få en annan
ande inplanterad ?

Kan man falla offer för ett "omdop" ?
Falla offer för ett "ormdop"

Paulus skriver så här :

"Men jag fruktar, att såsom ormen i sin illfundighet bedrog Eva,
så skola till äventyrs också edra sinnen fördärvas och dragas ifrån
den uppriktiga troheten mot Kristus. Om någon kommer och
predikar en annan Jesus, än den vi hava predikat, eller om I undfån
ett annat slags ande, än den I förut haven undfått, eller ett annat slags
evangelium, än det I förut haven mottagit, då fördragen
I ju sådant alltför väl." (2 Kor 11:3-4).
"Ty de männen äro falska apostlar, oredliga arbetare, som
förskapa sig till Kristi apostlar. Och detta är icke att undra på.
Satan själv förskapar sig ju till en ljusets ängel." (2 Kor 11:13)"

Den troende kan alltså vara ett tempel för Guds Ande
Men , kan också vara/bli ett tempel för en annan ande----

Eller , kan detta inte ske att en Kristen kan
avfalla och få en annan ande ?

1 Kor 3

16. Veten I icke att I ären ett Guds tempel och att Guds Ande bor i
eder?
17. Om nu någon fördärvar Guds tempel, så skall Gud fördärva honom;
ty Guds tempel är heligt, och det templet ären I.

Om antikrists ande först ställt sig i centrum
i det andliga i en förförd kristenhet så , naturligvis
vill han ju sedan manifesterad i köttet också inta
platsen på en tron också i det rent fysiska i ett
återuppbyggt tempel----

I Jerusalem , i Israel

Laglöshetens människa», fördärvets man

Låt oss inte glömma bort att denne personiferar
ljusets ängel kommen i köttet----

Förödelsens styggelse i andlig mening håller
nu på att inta platsen i kristenhetens centrum
och kräva tillbedjan och underkastelse---

Fördärva Guds Förbundsfolk , totalt
, globalt

Det finns en ande som vill stå i centrum
och få tillbedjan , bereda jordmånen för
det som komma skall också i det rent
synliga----

Detta är en strategi för att bereda vägen för den
laglöses framträdande så att de flesta faller som
mogna frukter , när denne person framträder

"Lögnens alla kraftgärningar och tecken och under
och orättfärdighetens alla bedrägliga konster"
är fråga om något helt annat än att bara hota människor
med halshuggning!! och att hota med att förbjuda dem
att köpa eller sälja----

Detta med "lögnens alla kraftgärningar och tecken
och under och orättfärdighetens alla bedrägliga
konster" är att försöka förföra jämväl de utvalda till
avfall från tron

De Kristna ska vara ju andliga stenar i
ett Guds Tempel
Men nu håller det på ske detta att dessa stenar
förförs och ett utbyte av ande i hjärtan sker
Tex i Sverige och Finland länder sker nu en
mycket alarmerande utveckling
Visst , avfall har ju skett i "alla tider" ,
men nu samlar det sig till en störtflod av
mörker som väller in i församlingarna
Under sken av att vara äkta---
Få är de röster som ropar och varnar
och om någon varnar så betraktas denne mest
som ett slags underlig person och bakåtsträvare

Frikyrkligheten håller nu på att krossas och förföras
Berusningens kalk , är uträckt , för att drickas

Detta är nu er tid ni oförnuftiga Herdar !!!
Och mera skall det komma , värre blir det
ännu !!

Ni oförnuftiga herdar , ni som sliter sönder de starka och förför dem ,
och sedan använder dessa som lydiga instrument i er verksamhet ,
Ni oförnuftiga som överger de svaga när ni förfört dem , ni som inte
bryr er om de offer som ligger "blödande , nakna , hudlösa"
och försvarslösa , dessa Jesu små som är sårade i hjärtat på
grund av er verksamhet !!

Ve över er ni oförnuftiga herdar som bedriver "andlig abort"
i era församlingar , ve över er , ni herdar som dräper de
nyfödda "babykristna"

"Och Herren sade till mig: 'Tag dig nu redskap såsom
en oförnuftig herde; ty se jag vill låta en herde uppstå
i landet, som icke vårdar sig om de får som håller på
att förgås, icke uppsöker det förskingrade, icke heller
helar det sargade, icke sörjer för det som är helbrägda,
utan allenast äter köttet av det feta och river
sönder klövarna på dem.'

Ve över denne ovärdige herde som övergiver sin hjord!
Må ett svärd träffa hans arm och hans högra öga!
Må hans arm alldeles förtvina och hans högra öga
förmörkas i grund!" (Sakarja 11:1-4 & 15-17)

Ja drick ur berusningens kalk till botten ,
alla ni frikyrkoledare och alla ni herdar
som har ingått ett förbund med döden

Ragla på i er själiska fylla och berusa er av mörkrets vin
på era sjuka konferenser och möten där ni upphöjer en falsk
ande , där ni tillber en falsk Jesus , möten där Satan
själv står i centrum och påverkar era sinnen och
samveten så ni blir lydiga kanaler för mörkret
Ni oförnuftiga herdar , ni som är brännmärkta i era
egna samveten , dubbelt ve er , för ni brännmärker
andras samveten också
Ve er , ni som förför Jesu får som han har köpt med
sitt eget dyrbara blod
Ve er ni herdar och ledare ni som förför och fördärvar--
Drick upp , ragla , spy och fall omkull i era egna spyor
, ligg där tills ni nyktrar till och omvänder er
Ni som håller på att förgifta Guds församling med
Satans vedervärdighet
Trasiga , sönderslitna själar irrar omkring på grund av
er feghet och er underkastelse under mörkret
Ve er , för er dag kommer

Ve er ni oförnuftiga herdar som är berusade
av mörkret !!!

SLB

Re: Israel i frälsningshistorien 2

Ja, det var skarpa ord Sigfrid!

Men man riktigt erfar hur innehållet är en börda i Ditt inre, som nästan vill explodera över det andliga läget idag och den förförelse som i ljusets gestalt och utformning, som plagiat av det äkta drar fram.

Jag tror nog att orden är riktiga viktiga och sanna. Och behöligt att ngn riktigt säger ifrån på skarpen, kring det avfall som vi nu idag ser ske mitt framför våra ögon. Och det sker i Jesu namn, som hans representant, men med en underskrift av en annan ande, en annan Jesus och ett annat evangelium, som man egentligen representerar.
---
Du hade även här lagt in en hel del kring den föförelse från antikrist som Du ser framför Dig.

Kanske kunde Du lite mer renodlat kring just det spörsmålet, ta med de delar Du här tog fram och så göra ett inlägg under antikrist, hur Du ser det?

HaFo

Re: Israel i frälsningshistorien 2

Inlägg 1

Saxar in här ngt som passar under denna rubrik från Pingst.nu från Tisdag 4 december 2007.

Det teologiska nätverket inom Pingst ffs ansvarar för undervis­nings­materialet i Pingst.nu.

Synpunkter och frågor: Skriv till Pingst.nu, 141 99 Stockholm eller mejla till redaktionen@pingst.nu.
---
Ger sen i inlägg 2 HaFo- kommentar.
---
Både verklighet och framtidsvision

Göran Lennartsson skriver om betydelsen av uttrycken ”vila ut” och ”upprätta” i Apostlagärningarna 3:19–21.

I sitt tal på tempelberget, Apg 3:14–36, använder aposteln Petrus två uttryck som Bibel 2000 översatt med ”då ska den tid komma från Herren då vi får vila ut” och ”den dag då allt det blir upprättat”. I den grekiska texten består vardera uttrycken av ett ordpar: kairoi anapsyxis och chronon apokatastaseos, v 20–21.

Bakgrunden till Petrus predikan är att en lam man blivit helad. Petrus tillsammans med aposteln Johannes var på väg till bönen i templet i samband med det dagliga offret (tamidoffret) vid 15-tiden, Apg 3:1.

De hade redan passerat in genom portarna till tempelplatsen och vandrat de cirka 300 meterna fram till ”Sköna porten” som troligen avser den östra ingången till själva tempelkomplexet.

Det var uppfört på ett delvis konstgjort tempelberg som till ytan motsvarar tolv fotbollsplaner. Porten ledde in genom en cirka 20 meter hög mur som omgärdade själva tempelbyggnaden. I sköna porten hejdades de av en tiggare som önskade få en allmosa.

Hade inga pengar

Pengar hade inte apostlarna, men de kunde förmedla hälsa i Jesu namn. När detta inträffade väckte det uppståndelse bland bedjarna inne på förgården framför prästernas område, dit mannen hade rusat in, uppfylld av glädje och prisande Gud, Apg 3:8.

För att få nyfikenheten stillad och en förklaring till det mannen varit med om, vände sig folket så småningom till Petrus och Johannes.

Man hinner upp apostlarna på en plats som kallades ”Salomos pelarhall”, där Jesus brukade undervisa och de troende hade för vana att samlas. I skuggan av den pelarhall på krönet av den östra stödmuren till tempelplatsen håller Petrus ett anförande för att förklara hur undret kunde ske.

Hur kan man veta vad Petrus menar med uttrycken ”då ska den tid komma från Herren då vi får vila ut” och ”den dag då allt det blir upprättat”?

Relatera till Jesu återkomst

För det första relaterar de enligt texten till Jesu återkomst, då han kommer som Messias. Jesu roll som Messias när han kommer tillbaka hör alltså samman innebörden av dessa båda uttryck. För att få reda på vilken roll åhörarna förknippade med ”messias” bör man undersöka samtida texter och dokument.

För det andra med kan man konstatera att de båda uttrycken ”då ska den tid komma från Herren då vi får vila ut” och ”den dag då allt det blir upprättat” inte är direkta citat från Bibeln.

Men de bör ha varit kända motiv för samtidens människor.

Med stor sannolikhet hålls predikan på hebreiska och genom att jämföra de båda uttrycken med liknande uttryck i samtida judiska skrifter, kan man bilda sig en uppfattning av hur åhörarna förstod det man hörde.

Det är en sådan undersökning jag gjort i avhandlingen. Det finns ett rikhaltigt samtida material, allt ifrån de numera mycket berömda dödahavstexterna, fromhetslitteratur som första Henoksboken, Jubileerboken, och de så kallade Tolv Patriarkernas Testamenten, för att ta några exempel, till den genre av litteratur som är besläktad med Uppenbarelseboken, som brukar kallas apokalyptisk, (till exempel. 4 Esra bok och 2 Baruks bok).

Sammanlagt är det 11 olika skrivna källor som jag undersökt. Dessutom har jag använt information från den judiske historikern Josefus, liksom arkeologiska fynd i form av mynt. Resultatet visar att åhörarna på tempelplatsen uppfattar ”tider av vila” som något närvarande, en Guds närvaro som bland annat yttrar sig i helandet av den lame mannen.

Den tiden bröt in genom Jesus som regerar i den osynliga världen som Messias och från himlen utgjutit Anden över allt kött, Apg 2:33–36.

Associerade med förvandlad jord

Jämförelsematerialet visar också att åhörarna sannolikt associerade uttrycket ”dagen av upprättande” till Messias ankomst och upprättandet av Israel som folk, messias­rikets synliga ankomst med en förvandlad jord med universell fred och rättvisa.

Tydligt kommer den visionen fram i Jesaja 11:1–10, som talar om en tid då svärd ska smidas om till plogbillar.

När Jesus kommer tillbaka som Messias, kommer han att fullborda det som människor i allmänhet förväntade med Messias ankomst, nämligen det synliga messianska riket.

Men min undersökning stannar inte här. Samma tre frågor som ställdes till de hebreiska texterna, (Vilken roll har Messias? Vad menas med ”tider av vila” och ”dagen av upprättande”?), ställs också till sådana texter som troligen utgjorde referensram åt de tidigaste läsarna av Apostlagärningarna, nämligen Theophilus och gruppen kristna kring honom, Luk 1:3; Apg 1:1, som talade grekiska men inte hebreiska.

De känner med största sannolikhet till både judiska och några kristna skrifter, liksom den litteratur som bildade var bekanta med under första århundradet efter Kristus.

Dit hör både det grekiska och latinska kulturarvet med skrifter av exempelvis Hesiodos och Virgilius, liksom de viktigaste filosofiska riktningarna i samtiden, platonismen och stoicismen.

Förnyande av Israel

Men avgörande för vad de båda uttrycken ”tider av vila” och ”dagen av upprättande” betyder, är hur de passar in i Lukas framställning när Lukas och Apostlagärningarna läses sammantaget.

Lukas beskriver församlingen av Jesustroende i Jerusalem som ett förnyande och upprättande av Israel, Guds förbundsfolk. Exempelvis är det knappast någon tillfällighet att Anden kom över lärjungarna på Pingsten som bland annat var en högtid då man skulle förnya förbundet med Herren.

Merparten av folket accepterade inte Jesus som Messias. Det är bakgrunden till maningen till omvändelse i Petrus förkunnelse. Folket är delansvarigt men framför allt är det ledarna som är skyldiga till Jesu kors­fästelse. Men det resulterar inte i att folket förskjuts, Luk 20:9–19.

Den så kallade ”ersättningsteologin” som innebär att Gud bytt ut det ”gamla Israel” (judarna) mot ett ”nytt Israel” (kristna församlingen) har inget fäste i Lukas framställning.

Inget slutligt förkastande

Inte heller de judar som står emot evangeliet förlorar sin ställning som Guds egendomsfolk. Apostlagärningarna slutar inte i ett slutligt förkastande, utan i de anslutande versarna av Apostlagärningarna 28 ges en öppning så att även judar kunde besöka Paulus i fängelset i Rom. Dörren var alltså inte stängd för judarna.

Uttrycken ”då ska den tid komma från Herren då vi får vila ut” och ”den dag då allt det blir upprättat” i Apostlagärningarna 3:19–21 passar in i helheten.

Redan nu har Guds rike brutit in i andligt avseende och genom Jesu person. Det motsvarar ”tider av vila” och tar sig uttryck genom Anden som utgjutits ”över allt kött”, Apg 2:16ff. Det är förklaringen till att Andens gåvor och tjänster har en så framträdande roll i Apostlagärningarna.

Upprättandet som profeterna förutsagt är förlagt till Jesu återkomst som Messias. Då motsvarar han förväntningar som judar ställer på Messias, men som inte infriades vid Jesu ”första” ankomst.

Jesus ska komma tillbaka i stor makt och härlighet, Luk 21:27, och bli mottagen i Jerusalem, Luk 13:35, något som inte skedde på Palmsöndagen, Luk 19:28ff, då han avvisades, vilket Jesus grät för.

Petrus visionerar om att det blir annorlunda vid Jesu återkomst. Guds rike ska upprättas på jorden med universell fred och ordning, i överensstämmelse med allt det som profeterna förutsagt, Apg 3:21f. Då ska Israels folk till fullo upprättas.

Denna förväntan uttrycktes även av kyrkofäder som Justinus Martyren (död omkring 165 e Kr) och Tertullianus (död omkring 200): när Jesus kommer tillbaka kommer han att tas emot som Messias och det som profeterna förutsagt ska upprättas här på jorden.

Fotnot: Den här texten är en sammanfattning av Göran Lennartssons avhandling Refreshing & Restoration Two Eschatological Motifs in Acts 3:19–21.

Göran Lennartsson

Teologie doktor och lärare på Pingstförsamlingarnas Teologiska Seminarium

Forts

Re: Israel i frälsningshistorien 2

HaFo - kommentar:

Oavsett vilken ställning man här tar till om Göran här har rätt eller fel i sin "sakframställan", kring upprättelsen av Israels som jordisk nation, så är det lite förunderligt, att han ändå inte mer även tar upp de aspekter som t.ex. Marija här i samtalen tagit upp kring det spörsmålet.

Frågetecknen kring dessa spörsmål är många i samband med Kristi tillkommelse och "upprättandet av riket".

Den andra frågan som hela tiden förbryllar mig är, att jag nästan aldrig hör ngn säga ngt om, att ifall det nu är som Göran här lägger fram, så varför varnar ingen för det plagiat av Kristi sanna tillkommelse och "upprättandet av riket", som då kommer att föregå detta skeende från antikrists sida.

"Motstycket", plagiatet av Kristus, som "ska bedra jämväl de utvalda genom tecken och under", kommer inte bara, att nu här som osynlig andemakt, antikrists ande, försöka kopiera kristna läror för att förvilla männsikor.

Han kommer i satans plagiat av Guds treenighet, att framträda som "Gud" eg. "satan kommen i köttet" och som en "annan son", satans son, framträda som den Messias (men en annan Messias - falsk Messias), som Judarna och de Kristna väntat på.

Han lurar med hjälp av den falske profeten (plagiatet av Anden som pekar på Kristus), till sig tillbedjan som Gud. Och lyckas med konststycket för en tid att regera över människan i Guds ställe. Och människan troir att det är Gud själv som hon har att göra med, medan det egentligen är satan själv i "ljusets skepnad".

Den avfallna kristenheten kommer att bejaka detta plagiat av Kristi tillkommelse och införlivandet i ändtidens största bedrägeri av "väckelse". "Vara ett så världen kan tro". Så att männsikorna ska kunna tro på antikrist som Kristus!

Förberednadet av detta sker nu när kristenheten anammar alltmer trosförkunnelsen och katolicismen. Det kommer inte att stanna där, när man väl har öppnat för antikrists ande (en annan Jesus, en annan ande och ett annat evangelium), bakom dessa företeelser.

Det kommer att sluta i att man t.o.m är beredd att gå samman i en falsk enhet av alla religioner under den falske profetens ledning.
---
Fortfarande sker förvirringen i kristna sammanhang under, att man dels tar avstånd från direkt ockulta företeelser i New Age, och andra religioner som Buddism, Islam etc. ock så uppenbara förfalskningar som Jehovas Vittnen och Mormonerna.

Men det är ändå samma antikristliga ande, som man egentligen gör sig själv och andra tillgängliga för, genom att bejaka trosförkunnelsen och katolicismen.

Till slut blir människor som lockas med i avfallet, ändå redo för den falske profetens enande, samlande av all religiositet in under en tillbedjan av plagiatet till Kristus, den falske Messias.
---
Men jag tror inte Israel som nation hänger med längre i detta bedrägeri, än till när "förödelsens styggelse", kopian av Kristus, "sätter sig i templet och föreger sig vara Gud".

Många sanna Kristna kommer heller inte att hänga med i plagiatet, men många kommer att bli förvillade. Så gör därför människor medvetna om detta kommande plagiat. Plagiatet av Kristus och den falske Messias.

Det bästa sättet att göra det, är nog attständigt peka på vem Jesus ÄR och betydelsen av offret av Kristi persons kropp och blod på korset. Med allt vad dessa ord verkligen innebär!!

HaFo