HaFo's Debattforum "Din Åsikt"
Start a New Topic 
1 2
Author
Comment
Re: Messiansk och kristen tro på kollisionskurs

Jag citerar från Michaels blogg (gå gärna in och även lyssna på videorna och ge så gärna en kommentar där på hans blogg, eller så här efter hans citat, som jag återger.

http://jdfk-kefas.blogspot.com/2008/08/nicenska-trosbeknnelsen.html
---
Nicenska trosbekännelsen

"Jag tror på en enda Gud, allsmäktig Fader, skapare av himmel och jord, av allt vad synligt och osynligt är; och på en enda Herre, Jesus Kristus,
Guds enfödde Son, född av Fadern före all tid, Gud av Gud, ljus av ljus, sann Gud av sann Gud, född och icke skapad, av samma väsen som Fadern,
på honom genom vilken allting är skapat;

som för oss människor och för vår salighets skull har stigit ned från himmelen och tagit mandom genom den Helige Ande av jungfru Maria
och blivit människa;

som ock har blivit för oss korsfäst under Pontius Pilatus, lidit och blivit begraven; som på tredje dagen har uppstått, efter skrifterna, och stigit upp till himmelen och sitter på Faderns högra sida; därifrån igenkommande i härlighet till att döma levande och döda, på vilkens rike icke skall varda någon ände;

och på den Helige Ande, Herren och livgivaren, som utgår av Fadern och Sonen, på honom som tillika med Fadern och Sonen tillbedes och äras
och som har talat genom profeterna; (jmfr)

och på en enda, helig, allmännelig och apostolisk kyrka.

Jag bekänner ett enda dop, till syndernas förlåtelse, och förväntar de dödas uppståndelse och den tillkommande världens liv. Amen."
---
Den videon jag delar här med mig är ju ett perspektiv utifrån akademisk teologi (religionsvetenskap) och inte Konfessionell teologi (Kristen troslära).

Till trotts för att en hel del akademiker i dag är nästan fientlig till kristendomen, erkänner även P1 profilen här (var rösten/videon är tagit ifrån) Sören Wibeck att det var en allmän och godkänd lära i forn kyrkan att Jesus är Gud, det var bara kättarna (Arius och hans anhängare) som inte godkände denna lära.

Va man gjorde var att helt enkelt stadfästa den kristna läran som man redan lärde och bekände sig till.

Det är inte alls tal om någon form av romersk katolsk kyrko politisk stadfästande, utan helt enkelt att stadfästa en ren och tydlig bekännelse som grunden för den kristna tron.

Så det är inte första gången kyrkan har fått problem som med den nya messianska rörelsen "Messianska föreningen Shalom", utan detta är ett problem som kyrkan har stått inför under nästan hela sin historia, precis som Luther också påpekade (se lite tidigare denna månaden).

MFS och deras anhängare har helt enkelt fallit bort från den kristna tron, kan inte räknas som kristna och ska inte räknas som kristna. De utgår från oss, men tillhör inte längre oss.

Treenigheten samt läran om att Jesus är sann Gud och Sann människa bygger inte på kristen tradition utan Guds Ord (Bibeln).

Spana in dessa Youtube videor med Dr. Michael Brown (messiansk jude) i debatt med Rabbi Boteach:
---
Slut från Michaels blogg

HaFo

Re: Messiansk och kristen tro på kollisionskurs

HaFo skriver:

MFS och deras anhängare har helt enkelt fallit bort från den kristna tron, kan inte räknas som kristna och ska inte räknas som kristna. De utgår från oss, men tillhör inte längre oss.

Treenigheten samt läran om att Jesus är sann Gud och Sann människa bygger inte på kristen tradition utan Guds Ord (Bibeln).


Tack Harry för detta förtydligande! MFS undervisning är villoläror. Tack än en gång för att du tar upp detta mkt viktiga ämne.

Mvh
MariaB

1 2