HaFo's Debattforum "Din Åsikt"

Välkommen att utbyta synpunkter kring trosförkunnelsen.

Forum: HaFo's Debattforum "Din sikt"
Start a New Topic 

« | | 1 | 2 | | »
Author
Comment
Messiansk och kristen tro p kollisionskurs

Inlgg 1

Under denna rubrik har DAGEN haft en artikelserie av Carl Henrik Jaktlund.

Jag lgger in varje artikel och ger s en HaFo kommentar till varje artikel
---

Vem sger ni att jag r? Artikelserie om kristen och messiansk tro i Sverige

Den messianska rrelsen betraktas fortfarande som marginell i Sverige, men dess tillvxt r stark. Hundratals har de senaste ren lmnat sin kyrktillhrighet och skt sig till messianska grupper som allt tydligare tar avstnd frn den etablerade kristenheten.

Bakgrund

I somras frdes under ngra veckor en debatt i Dagen med treenighetslran som utgngspunkt. Pingstteologen Peter Halldorf och Stefan Ketriel Blad, grundare och huvudlrare inom Messianska freningen Shalom, var tv av debattrerna och allt annat n verens.

Vr tros gnistrande diamant, skrev Halldorf. Den filosofiska tre-enighetslran kom till 350 r efter Messias, svarade Blad som menade att den r obiblisk och ptvingades folket av kyrkofderna. Halldorf ser det annorlunda, han menar att uppenbarelsen av Fadern, Sonen och den helige Ande finns i Bibeln: Kyrkofdernas frtjnst ligger i att de, med en flammande krlek till Guds ord, traderar denna tro till kommande generationer.

Debatten handlade inte bara om treenighetslran. Blad beskrev en kristenhet som tappat sitt ursprung och prglats av hedendom, en kyrka med ett budskap vsensskilt frn Bibelns.

Halldorf tyckte att Messianska freningen Shalom borde klargra om de ansg det vara tilltet och riktigt att vnda sig till Jesus i bn: r Jesus Kristus mer n mnniska - r han Gud, av samma vsen som Fadern - och drmed vrd vr tillbedjan?

I debattinlgget citerade han Blad som p freningens hemsida slr fast att han inte anser Jesus vara Gud; tillbedjan r endast reserverad fr Fadern.

Och det r inte enbart en debattfrga mellan tv teologer: krockarna mellan messiansk och kristen tro blir allt vanligare i Sverige. De senaste ren har de tv synstten blivit allt mer ofrenliga, mnga har de senaste ren lmnat sin kristna frsamling och anslutit sig till en messiansk.

Ngra axplock:

Pingstpastor Tibor Urban slutade sin tjnst som frestndare i Ed i juni, bland annat fr att han inte lngre tror p treenigheten (Dagens artikel om det var startskottet p sommarens debatt). Sndagen den 30 september begrde han och hans familj uttrde ur Smyrnafrsamlingen. Ytterligare en familj, tidigare vldigt aktiv i frsamlingen, lmnade. Sammanlagt nio personer, av de drygt 120 medlemmarna, begrde uttrde.

I Bors pingstfrsamling har sex medlemmar, under ren 2002-2005, lmnat frsamlingsgemenskapen och blivit aktiva i den messianska lokala ruppen Shabbat shalom (som numera kallar sig Messianska Torahgruppen). Samtliga var aktiva i pingstfrsamlingen.

- Jag upplever inte att vi har ngon splittring i den hr frgan i frsamlingen, men det r klart att det var en sorg nr de lmnade. Jag har frsttt att de har haft vissa kontakter utanfr Bors, men att det finns ett omfattande ntverk har ju blivit uppenbart frst p senare tid, sger frestndare Urban Klintenberg. Medlemmar frn andra samfund i Bors har ocks lmnat och skt sig till Messianska Torahgruppen.

I Saronfrsamlingen (Evangeliska Frikyrkan) i Hallsberg brjade en man i frsamlingsledningen fr cirka fem r sedan att allt mer intressera sig fr sabbatsfirande och de judiska hgtiderna. Han ansg att frsamlingen mist sin identitet i Israel och allt mer antagit ett hedniskt tnkande. I oktober 2006 lmnade han och hans familj frsamlingen.

- Vi jobbade mycket med de hr frgorna under flera rs tid, det har varit utmanande och tufft. Vi diskuterade och prvade den undervisning som han hade av messianska fretrdare och fann att den inte var frenlig med Nya testamentet eller klassisk kristen tro, berttar frestndare KG Andersson.

Morgan Carlsson, frestndare i Centrumkyrkan i vrmlndska Hagfors, har inte sttt p ngra messianska strmningar i sin frsamling, men knner till att det finns en grupp i Vrmland.

- Det r en utbredd och uttalad grupp som samlas i Karlstadsregionen. Som jag frsttt det kommer de allra flesta ifrn olika lokala kristna frsamlingar.

I Gteborgstrakten finns 50-100 mnniskor som r engagerade i eller i utkanten av Messianska freningen Shalom, enligt Lennart Pettersson, pingstpastor i Kunglv.

- Alla har inte lmnat sin kristna kyrk-tillhrighet men mnga har gjort det. Min uppfattning r att det framfr allt attraherar mnniskor som har stort hjrta fr Israel och lngtar efter frnyelse.

Fem-sex medlemmar har lmnat frsamlingsgemenskapen i Citykyrkan i rebro (ej samfundsansluten).

- Min knsla r att det hr har accelererat de senaste tv ren. Jag har inte hrt att de messianska ledarna aktivt uppmuntrar mnniskor att lmna kyrkorna, men det blir den logiska konsekvensen av att de menar att det r fel att fira gudstjnst p sndagar, ta vissa mltider och s vidare, sger frestndare Jan Lindeh.
---
Exemplen r mnga fler. Liknande lokala berttelser finns frn bland annat Jnkping, Uppsala, Nssj, Lule, Vsters och Stockholm.

En liten procentandel kommer vad Dagen erfar inte frn ngot kyrkligt frflutet, men de flesta har en bakgrund inom pingstrrelsen, trosrrelsen eller Evangeliska Frikyrkan. ven frn Frlsningsarmn, Svenska Missionskyrkan och Svenska Kyrkan har mnniskor kommit.

Siffrorna varierar, de flesta talar om mellan 300 och 500 aktiva medlemmar i olika messianska grupper i Sverige.

P sista tiden har frgan brjat f konkreta konsekvenser fr kristenheten. Kanal 10 har efter ptryckningar frn pastorer stllt in Lars Enarsons program Frn Jerusalems murar med omedelbar verkan. Enarson leder bneorganisationen The Watchman International som i somras anordnade sommarkonferens tillsammans med Messianska freningen Shalom, en landsomfattande frening. Undervisning av honom finns ven p deras hemsida.

- Frn och med oktober finns inte hans program i vr tabl, vilket jag beklagar. Nr det hr lagt sig och han klargjort var han str, hoppas jag programmen kan komma tillbaka, sger Brje Claesson, vd fr Kanal 10.

- Viebcks folkhgskola sa fr ngra veckor sedan nej till en frfrgan frn Messianska freningen Shalom om att f anordna nsta sommarkonferens dr.

- Det var ett enhlligt beslut i styrelsen. Deras lra kolliderar med vr grundtanke, vi vill inte frknippas med eller legitimera deras lra, sger rektor Kjell Olsson.

Inom pingstrrelsen bedms frgorna kring den messianska tron som s viktiga att det var det frsta mne som diskuterades vid frestndardagarna i Uppsala hromveckan.

Fotnot: Den messianska tro som beskrivs i den hr artikelserien r inte detsamma som den messiastroende judar har. Knut Helge Hoyland p Caspari Center i Israel, som arbetar med att utbilda messiastroende judar, sger fljande till Dagen:

- De allra flesta, i alla fall hr i Israel som jag knner till bst, hller sig till den traditionella kristna synen p Jesu gudomlighet och treenigheten.

En kollega hr p Caspari Center, som ven leder en lokal grupp med messianska judar, uppskattar att cirka fem procent av dem i hans grupp inte tror att Jesus r Gud i traditionell kristen mening.
---

HaFo kommentar:

Som ett brev p posten, s skapar alltid en villoande splittring. S r ven fortfarande fallet i t.ex. spren av trosfrkunnelsen.

Trots alla Ekmans skenbara enhetsstrvanden, s hnder det lika fullt n idag, att dr den ande han fretrder, fr utrymme i frsamlingar, s skapar det splittring i frsamlingen med tv lger och det sker nu idag genom hela kristenheten i och med att de kristna ledarna brjar bejaka Ekman och vad han egentligen str fr.

Fr att gra den frfrande soppan frn Messianska freningens frnekelse av Guds treenighet och att Jesus R Gud, nnu mera grtig, s r det Peter Halldorf som ska frsvara den sanna lran, samtidigt som han sjlv har all skns brte av frfrelse frn katolicismens lror i sitt eget bagage.

HaFo

Forts

Re: Messiansk och kristen tro p kollisionskurs

Inlgg 2

Kyrkan har missfrsttt vem Jesus egentligen var

Messianska freningen Shalom menar att kyrkan gnar sig t avgudadyrkan

Messianska freningen Shalom menar att kyrkan hamnat fel i sin bibellsning och missfrsttt vem Jesus egentligen var. Som en fljd av det menar man att kyrkan gnar sig t avgudadyrkan nr man ber och sjunger till Jesus som Gud.

Alla messianskt troende i Sverige r inte anslutna till Messianska freningen Shalom. Men i och med sommarens debatt, sina vlbeskta konferenser och sin aktiva hemsida har de hamnat i spetsen fr den messianska tron i landet.

Drfr har Dagen vid upprepade tillfllen skt fretrdarna fr en intervju. Men via Stefan Ketriel Blad, grundare och Messianska freningen Shaloms huvudsakliga lrare, har styrelsen i mejl hlsat att de bara stller upp under fljande villkor:

a) Styrelsen som enhet intervjuas d inga namn nmns.
b) Inga bilder publiceras av ngon av styrelsemedlemmarna.
c) Intervjun grs skriftligen med frskrivna frgor och skrivna svar.
d) Sista korrigeringen mste godknnas i sin helhet av styrelsen innan den publiceras.

Dagen har tackat nej till intervju p de villkoren.
I stllet har svaren p frgorna skts i den undervisning som Messianska freningen Shalom (MFS) har offentliggjort p sin hemsida samt i skriftform. Detta r delar av vad freningen str fr.

1) Hebreiskan r central

Det hebreiska sprket r centralt i all undervisning hos MFS. Det anses vara originalsprket, p hemsidan hnvisas till att rabbiner dragit slutsatsen att det frsta som Gud skapade var det hebreiska alfabetet. I samband med byggandet av Babels torn brts dock grundtanken, i och med att Gud behvde skapa frvirring bland mnniskorna.

Allt sedan dess har sprken frndrats vilket gr att mycket frvanskats och tolkats fel, enligt MFS. Stefan Ketriel Blad menar att originalsprket ska upprttas efter Messias terkomst, drfr vill man redan nu vara med i processen att terupprtta orginalbetydelsen av orden i Skriften, som blivit fr-vridna av den kristna traditionen d man versatte de hebreiska begreppen till grekiska och andra sprk.

Stefan Ketriel Blads hela undervisning utgr frn de hebreiska orden. Han pstr ofta att det r fel i olika versttningar, att exempelvis Bibel 2000 och Folkbibeln har versatts bristflligt utifrn sina grekiska glasgon. Sjlv sger han sig lsa utifrn hebreiskt och judiskt tnkande, vilket han menar r det enda rtta. Fr mig s faller alla bibelstllen p plats, sger han i ett undervisningspass p hemsidan.

ven utlggningen av Nya testamentet (NT) sker utifrn hebreiskan. Forskare brukar uppge att NT r skrivet p grekiska, att inga grundtextmanuskript p andra sprk har terfunnits. Men Stefan Ketriel Blad slr fast att NT skrevs i sin originalform p hebreiska och/eller arameiska. Den grundversionen var inspirerad av Guds ande, men inte den grekiska versttningen, allt enligt Blad.

Forts

Inlgg 3

Stig-ke Gerdvall, ordfrande i MFS, tror ocks att NT versatts till grekiska. ven om det inte varit s, om rabbi Shaul (Paulus) skrivit direkt p grekiska, skedde 'versttningen' i hans huvud, eftersom all biblisk uppenbarelse givits och formats genom de hebreiska och arameiska sprken, skriver han.

2) Herren r en!

Stefan Ketriel Blad har i samband med att han studerat skrifterna tvingats ifrgastta hela det teologiska arv som han ftt av den kristna traditionen. Hans tolkning utifrn hebreisk synvinkel, inte grekisk gjorde att han bland annat brjade ifrgastta den treenighetslra han vuxit upp med. Han skriver p MFS hemsida att han till en brjan blev mycket strd ver att kunna konstatera att Bibeln sger Elohim r en, inte tre, som jag ftt lra mig.

Blad hller just nu p och sammanstller en bok som ifrgastter treenighetslran och dess grund i bibelordet. P den sommarkonferens som MFS och The Watchman International anordnade tillsammans i somras p Bjrkensgrden i Nrke, undervisade han om att Gud r en: ... nr Israels barn frstr Herren som en s tnker man inte mer n en.

Man tnker inte tv eller tre eller sjuttiofem, utan det betyder helt enkelt en, (...), det hr r ngot som det judiska folket har frt ut p jorden och det har skapats tv religioner utav den hr tanken: kristendomen och islam som har den monoteistiska grundtanken, trots att man har rrt till det lite, urskta uttrycket, inom kristendomen.

3) Jesus r inte Gud

Konsekvensen av synen att det enbart r Fadern som r Gud r att MFS inte ser Jesus som Gud. MFS betraktar Jesus som en mnniska som fddes utan begrelse till det onda. Enbart en mnniska, som dessutom r syndfri, kan representera mnniskoslktet och d i vrt stlle. Det yttersta beviset fr att Jesus inte kan vara Gud, menar Blad, r att han dog: Hur kan Gud fdas? Hur kan Gud d? Det r hedniska ider om gudar och halvgudar som ligger bakom en sdan lra.

I sin undervisning p sommarkonferensen sger han att Jesus blev snd som Guds son efter att han ftts, Gud ger honom ett uppdrag eftersom Gud kan delegera funktionen att vara Elohim till de skapade varelserna.

S nr det namnet eller andra liknande som tolkats som bevis p Jesu gudom anvnds i NT fr att beskriva Jesus ska det inte uppfattas som att han r Gud, enligt Blad. Det r en titel, en funktion, det r ett arbete, det r ett uppdrag. Andra personer ssom Israels kungar har ocks ftt den typen av uppdrag och kallats fr exempelvis Guds sner. Men Jesus har en unik stllning bland dessa enligt Blad. Han r den eviges representant nummer ett. Han representerade den evige mycket mer och mycket bttre n alla de andra.

Efter sin dd blev Jesus frhrligad och upplyft till himlen. Numera r han inte en mnniska utan en evig varelse satt att regera ver himmel och jord i sin Faders namn, enligt Stefan Ketriel Blad.
Han och MFS sger helst inte Jesus, utan Yeshua. Dels fr att det r det hebreiska namnet, dels fr att markera mot kristenhetens Jesus: Den Yeshua vi talar om r vldigt lngt ifrn kristenhetens Jesus.

Vi mste gra det klart fr oss att jag tror inte p Jesus, jag tror inte p Jesus, jag tror inte p Jesus, sger han och frklarar att han inte kan tro p den Jesus han anser att kyrkan skapat, den kristne Jesus. Man har gjort den judiske Messias till en avgud och kallat honom fr Jesus. Att sjunga eller be till Jesus som den evige r sledes en form av avgudadyrkan, enligt Blad. Dremot r det riktigt att be till Fadern i Jesu namn.

Detta r en av anledningarna att deltagare inom MFS inte vill kalla sig kristna, en annan r att man anser att de frsta apostlarna inte heller gjorde det.

4) Jerusalem, inte Rom

Inom MFS finns en mycket stor tveksamhet kring Katolska kyrkan. Den har haft och har dligt inflytande ver kristenheten, menar man. De svenska kyrkorna var mer rtt frr. Nu nr ekumeniken r mer utbredd och vnskapsfrhllandet till Katolska kyrkan kat r de ute p farlig mark.

MFS ser Katolska kyrkan som den stora skkan som omnmns i Uppenbarelseboken. Det blir mer och mer markant i dag att det finns tv andliga rrelseriktningar inom kristenheten mot tv ofrenliga stder, Rom och Jerusalem. MFS vill allvarligt varna fr den falska enhet, som leder till Rom.

5) Lagen (Torah) gller

Grunden fr mnniskans frlsning och gemenskap med Gud r mnniskan Yeshuas dd och uppstndelse. Men detta innebr inte att tidigare givna frbund r upphvda eller ogiltigfrklarade, utan att ett senare frbund bygger p de tidigare. De nyare erstter inte de ldre. De kompletterar varandra, skriver Stig-ke Gerdvall i hftet Det sgs att Jesu apostlar var kristna.

Stefan Ketriel Blad: Fr oss messianska troende, liksom fr Yeshua och hans tidiga efterfljare, r Mosebckerna grunden fr den gudomliga skriftliga uppenbarelsen. vrigt ser han ocks som Guds inspirerade ord, exempelvis NT, men inte som ersttning. Vi kan inte ta bort grunden och tv vningar p bygget och nja oss med taket, fr d fr vi inte hela den gudomliga uppenbarelsen. Vi kan inte heller vnda huset upp och ner och lgga taket som grund, fr d blir alltihop snett.

MFS menar att det bibliska sttet att leva innebr att fira hgtider ssom Shabbat och Chanucka. De kristna kyrkorna har valt att kalla dem fr judiska, skriver MFS och menar att det r Herrens hgtider, inget annat. I stllet fr att fira dem har kyrkorna antagit hedniska hgtider, skriver de.

Att hedningarna, allts icke-judar, som kommer till tro inte skulle st under lagen (Torah) avvisar MFS. Hedningen har ftt en ny identitet, han r inte lngre hedning utan har blivit inympad i Guds folk Israel. Lagen r inte upphvd p grund av nden.

6) Okunnighetens tider r ver

Gudsfruktan har avtagit bland troende de senaste ren, menar MFS: Laglshetens ande har pverkat den kristna frkunnelsen och skapat en lra som sger att Guds lag (Torah) inte lngre gller. Drfr varnar Bibeln fr laglshet och laglshetens mnniska, som skall finnas i den sista tiden, skriver MFS.

Stefan Ketriel Blad vill att MFS ska vara en motreaktion mot detta. Under rubriken Okunnighetens tider r ver skriver han: Lt oss inte lngre leva i den okunnighet som andra lever i som inte knner den Eviges Tor. Det m vara hnt att vi tidigare levde i okunnighet, men den tiden r nu ver.

Som en konsekvens av det slr han sedan fast ett antal frhllningsregler fr vra konferenser och vra vriga sammanhang. Bland annat ska deltagarna bara anvnda anstndiga klder som inte r utmanande; klderna ska tcka axlar samt inte vara tsittande, urringade eller genomskinliga. Kjolar ska tcka knna och om mnnen anvnder kortbyxor skall de tcka lren.

Vidare rekommenderas mn och gifta kvinnor att ha huvudbonad under bn, mltider och mten. Offer infr Gud ska frambras med ett rent och avskilt kroppssprk. Fysisk kontakt med motsatt kn uppmanar Blad att man ska vara frsiktig med, kramar br exempelvis undvikas. Och p badplatser br man anvnda lst sittande badshorts som tcker lren.

Om mn r nrvarande vid badplatsen r det lmpligt att kvinnor tcker baddrkten med en icke tsittande t-shirt, samt ett par badshorts (ex. umbros som tcker lren). Det r olmpligt att mn som vill leva avskilt fr den Evige vistas vid badplatser dr kvinnor inte tcker baddrkten.
-----
HaFo kommentar:

Nr jag tar del av vad Messianska freningen egentligen str fr av frnekelse av Guds treenighet, att Jesus r Gud och att det skulle vara vilset att be till Jesus, s besannas det obehag som jag upplevde, utan att kunna peka p vad det var som orsakade obehaget, nr jag nddes av Messianska freningens nyhetsbrev via mail.

Typiskt fr en sektbildning r ocks som framgr, att de r de enda som har ntt fram till hela och fulla sanningen och lmnat okunnigheten, som de andra befinner sig i, bakom sig

Den som vill g igenom min hemsida ska finna hur jag p alla dessa punkter redan bemtt Messianska freningens villfarelse, utan att jag d visste, att de ven var inrknade i avfallet.

Detta terfinns kring Gudsbilden under Inlgg och Undervisning i Menyn till vnster och p allehanda stllen dr jag i konfrontationen med trosfrkunnelsen pekat p vem Jesus R och betydelsen av offret av Kristi persons (fullt ut Gud och fullt ut mnniska frenade) kropp och blod p korset.

Precis som i trosfrkunnelsen, s blir det hr hos Messianska freningen frvanskat vem Jesus r och drmed ven betydelsen av offret av Kristi persons kropp och blod p korset.

Kort hr s sger jag, Jesus r Herre enligt Skriften. Samtidigt sger Skriften att Herren R en. Allts r Jesus Gud, Herren, som sjlv i jordisk kroppslig gestalt frenat Gud och mnniska i personen Kristus, som drmed kan bra fram det RENA offret av Kristi (Gud och mnniska frenade) kropp och blod p korset.
---
Angende lagen, s gr Paulus klart vad som ligger de hednakristna och gr ven klart att Kristus har i mnniskans stlle uppfyllt lagen, s att mnniskan vid tro p Jesus rknas rttfrdig fr Kristi skull och inte genom en strvan att hlla lagen.

Kristus r slutet p lagen som frlsningsvg. Frlsningen ligger i tron p vem Jesus R och betydelsen av offret av Kristi persons kropp och blod p korset (Vilket de som anammar Messianska freningens lra saknar).

Men Kristus vill genom sin Ande inneboende i den troende, genom en livets Andes lag, allt mer frm henne i hennes hjrta och sinne, till att lngta efter att f flja Guds vilja och lag.

Men d inte som ett krav, utan som ett erbjudande! Det blir fullkomligt frdigt (denna helgelseprocess i Jesu gemenskap) frst vid kroppens uppstndelse och slutligen vid ingngen i den eviga vrlden, dr Johannes sger att det nnu inte r uppenbart vad vi ska bli, men att ett vet han att vi d ska bli Gud lika, nr Gud blir allt i alla, som igenom alla tidsldrar, kommit till en sann tro p Jesus.

I det skeendet har Messianska freningen kommit att alltmer framst som frfrare, som hindrar mnniskor frn att upptcka vem Jesus R och betydelsen av offret av Kristi persons kropp och blod p korset.

Och det samtidigt som de kan framfra mycket riktigt kring Israel som nation i ndtiden och drmed ven lockar till sig och frfr mnniskor som knner starkt fr det Judiska folket och Israel som nation och locka mnniskor till sig som knner samhrighet och krlek till det Judiska folket och Israel som nation.

Och likvl blir de hr mitt i mnga sanningar kring Israel som nation i ndtiden, s blir de dock visefrda frn den sanna tron p Kristus.

Varfr s mnga plagiat av en sann syn p Israel som nation i ndtiden? Jo, drfr att det hr finns ett viktigt "original" av srael som nation i ndtiden. Men lt Er inte frfras av plagiaten!

HaFo

Forts

Inlgg 4

Jag tror inte p treenigheten

Fr Jan-Olof r den messianska tron rtt vg- med fokus bde p lagen och Messias frlsning

Fr Jan-Olof Sundvall rder det ingen tvekan, den messianska tron som fokuserar p bde Guds lag och Messias frlsning r rtt vg. Kyrkan behver f ppnade gon.

-Den mste tillbaka till Bibeln. Det har gtt fel i s mycket inom kyrkan, men den som inte bara sker frsvara sin tro och tradition kan upptcka nya saker.

Den lokala messianska grupp som Jan-Olof Sundvall och hans fru Linnea startat i Bors, utifrn en tidskrift som grundades 1998, r inte ansluten till Messianska freningen Shalom. Han kallar dem fr en systerorganisation med ganska lika grundsyn, ven om det kanske finns vissa skillnader.

Makarna Sundvalls resa bort frn den frikyrklighet de tidigare tillhrde (uppvxten skedde i pingstrrelsen/Adventskyrkan) brjade fr cirka 20 r sedan.

- Vi tog uppmaningarna frn talarstolen om att ska Gud p allvar. Vi kpte bcker frn kyrkans bokstnd - frn Katolska kyrkan, trosrrelsen, syriskortodox litteratur och allt dr emellan - men blev bara mer och mer frvirrade. Alla sa s olika. S vi la bort alla bcker och lste bara Bibeln.

Och dri tyckte de sig upptcka ngot de inte frut sett, *****lbitarna fll p plats. Konsekvensen av det de funnit r att de har svrt att frlika sig med svl dagens judendom som kristendomen, Jan-Olof Sundvall sger att han lite skmtsamt brukar sga att han hellre vill tillhra bibeldomen, den bibliska vgen.

- Kyrkan som sdan har hamnat i Rom idag, det r pven som bestmmer. Och i judendomen r det rabbiner som bestmt. Vi kan inte springa till synagogan, fr dr finner vi inte Yeshua, de tror inte p honom som Messias. Men vi kan inte heller g till kyrkan, fr dr finner vi kristendomens Jesus som upphvt lagen och frkastat vad Gud sagt. Det r inget annat n en falsk profet, sger Jan-Olof Sundvall.

Gruppen i Bors r drygt 20 personer som samlas varje vecka fr bibelstudium och bn, man firar ven de bibliska hgtiderna tillsammans. Gruppen r ingen registrerad frsamling och deltagarna har mestadels kommit frn olika kyrkor p orten. Namnet p gemenskapen r Messianska Torahgruppen i Bors.

- Vi la till delen om Torah nyligen, vi vill ge det eftertryck. Lagen gller fortfarande. Kyrkan har ofta gjort en uppdelning: Gamla testamentet = lagen, Nya testamentet = nden. Jag har sjlv i min ungdom sttt i talarstolen och sagt tack vare Jesus r vi fria frn lagen. Men det finns ingen motsttning mellan lag och nd.

Men r inte Paulus tydlig kring detta, i exempelvis breven till Efesos och Galatien: att Jesus just har upphvt lagen fr hedningarna?- S ser inte jag det. I Galaterbrevet tror jag att det r tv olika lagar han talar om. Nr han skriver positivt om den s r det Guds lag, Torah. Nr han r negativ r det den muntliga lagen som rabbinerna plagt mnniskorna han syftar till, tror jag.

Menar du att grundtexten visar att det r s?- Vi har ingen bra grundtext kring detta, vi har bara arameiska och grekiska. En del texter r svra, det hller jag med om. Men samtidigt som Paulus r kritisk och frdmer lagen s sger han att den r helig och god. D skulle han ju motsga sig sjlv i s fall.

Om det skulle vara s att Paulus faktiskt gr emot lagen eller ngot dri, vem har rtt?- Om det skulle finnas tveksamheter kring ngot Paulus skrivit s vljer jag Torah. Det r ju grunden, om vi plockar bort det s rasar alltihop. Det str ju i profettexten att Gud ska lgga sin lag - Torah - i mnniskans hjrtan, i det inre. D r det vl mrkligt om man bryter med det?

Men apostlamtet i Apostlagrningarna 15, dr slog de vl fast att hedningen inte behver bli jude och hlla lagen?- Ja och nej. Hedningen mste inte konvertera fr att f del av frlsningen, det r en frga om tro. Lagen upphvs inte, men eftersom de inte kunde krva att de skulle kunna lagen ssom judarna s fick de ngra grundlggande regler att brja med, sen skulle de vxa in i det via synagogan. Men s lser inte kyrkan eftersom den har sina kristna, grekiska glasgon.

r kyrkan helt fel ute?- Jag vill inte dma mnniskor, mnga har vaknat upp utifrn sina kyrkosammanhang. Men kyrkan som organisation ser jag inte p med s blida gon. Man har gjort sig till det andliga Israel, inom mnga kyrkor r ersttningsteologin stark: det judiska folket fr behlla frbannelserna medan de fina lftena tillmpas p kyrkan. Det r fel.

S hur gr det fr kyrkan d?- Gud har visst frdrag med okunnighet, snt som sker i ofrstnd. S det kan inte jag svara p. Men kyrkan har, likt ett fretag, problem med att den hela tiden frsvarar sig fr att mnniskor inte ska lmna. Man hller fast vid saker i ens tradition som inte r bibliska, exempelvis genom att hvda att veckans frsta dag, sndagen, skulle vara vilodag trots att Paulus och de andra firade sabbaten. De som lser Bibeln lite kritiskt och inte har taggarna ute fr att frsvara sin tro kan upptcka nya saker.

Kyrkan tror p en treenig Gud och att Jesus r Gud - vad sger du om de frgorna?- Jag tror inte p treenigheten, det r svrt att tnka sig att Gud r tre personer nr Yeshua slog fast att det viktigaste budet i lagen r att Gud r en. Och frgan om Yeshuas gudom r svr. Jag tror att han r en uppenbarelse frn Gud och intar en plats ver allt annat, han r Messias. Jag lutar t att han faktiskt r Gud, s dr skiljer jag mig lite t frn Messianska freningen Shalom. Men det r en svr frga att med skerhet sl fast svar kring, den tillhr det som finns i det frdolda.

Det centrala fr mig i min tro r den plats vi har i frbundet genom Yeshua, som bland annat innebr att lagen inte r upphvd.

Pastorer jag talat med tycker att den messianska tro du str fr r en villolra, vad knner du kring det?- Om jag r villolrare fr att jag str upp fr den bibliska Yeshua som inte upphvt lagen s r jag det grna. Jag r i s fall i gott sllskap med Paulus, som ocks blev kallad villolrare trots att han talade sanning. S det blir jag i s fall kallad med stolthet.

---

HaFo kommentar:

Det finns ju hr mycket sanningar hur kristenheten alltmer dras mot frfrelsen i katolicismen. Men de ser inte att de sjlva, hr r p vg att dras med i en annan frfrelse. Och det s vllovligt, som under att vilja bejaka Israel som nation och att Jesus inte upphvt lagen, utan fullbordat den.

Se hr angende lagen och treenigheten mitt svar under inlgg 2.

HaFo

Forts

Inlgg 5

Jesus har inte ersatt Gud han R Gud
Gran Larsson jobbar med judisk-kristna relationer: Att Gud r ett med Jesus r s centralt

Andra med stor nrhet och krlek till det judiska folket och landet Israel kommer till andra slutsatser n vad Messianska freningen Shalom (MFS) gr. En av dem r prsten Gran Larsson som bor i Israel och sedan mnga r jobbar med judisk-kristna relationer.

Gran Larsson bor i Jerusalem och har mnga judiska vnner. Men han firar inte de judiska hgtiderna.

- Nej, jag r kristen och hller hgtiderna som vi har i den kyrka som jag vuxit upp i. Men jag tar hnsyn till deras firande, och jag njuter av sabbatens stillhet och vlsignelse. Och jag blir gripen av Jom Kippur, men jag skulle aldrig predika att vi ska infra det i Sverige. Det r deras frsoningsdag, Gud kommer till oss p ett annat stt.
Han anser att kristna och judar br kunna ha goda respektfulla relationer, men att kyrkan alltfr ofta gtt i en annan riktning.

- Den har historiskt sett varit alldeles fr antijudisk, judendom och kristendom har stllts mot varandra dr den frstnmnda ansetts vara hrd och grningarnas religion medan den sistnmnda r fylld av nd och krlek. S jag kan se frsonande drag i det MFS str fr, men nr de sedan gr emot Nya testamentet i allmnhet och Paulus i synnerhet och sger att vi mer eller mindre ska bli judar d gr de vilse.

- De blir, i sina egna gon, the fulfilled jews (fullbordade judar): judarna har fel eftersom de inte beknner Jesus som Messias och kristna har fel eftersom de tror att Jesus r Gud. S det blir bara de kvar, bara de har frsttt hur det ligger till. S i praktiken gr det emot bde judendom och kristendom, och det gr sannerligen emot judisk-kristna relationer.

Den messianska tro som MFS med flera str fr i Sverige har Gran Larsson mtt ven p andra hll i vrlden, i exempelvis USA och Brasilien. Jesu gudom ifrgastts och treenighetslran frnekas.

- Det hr r s viktiga frgor, s centrala. Nr ngon avviker frn det s knns det direkt att trosgemenskapen frsvinner, tycker jag. Att Gud r ett med Kristus r s centralt och viktigt. Man kan kritisera tre-enigheten som begrepp, men jag vet inget bttre. Den r ett frsk att uttrycka hur Gud r och hjlpa oss undvika tv ****** tron p tre gudar ena sidan; att gra Jesus till en mnniska eller halvgud andra sidan.

Gran Larsson menar att kristologin (lran om Kristus) mste vara monoteistisk. Jesus har inte ersatt Gud, han r inte heller ngon annan Gud. Han r helt enkelt Gud, som fanns i begynnelsen men som r i total enhet med Fadern.

- Drfr r de bda centrala. Det finns massor av frkunnare som aldrig talar om Jesus utan bara om Gud. Och det finns de som bara talar om Jesus. Jag efterlyser dem bda, sida vid sida. Det r en kristen frkunnelse.

Den messianska tro som MFS nu gr i spetsen fr ser Gran Larsson med oro p. Han betonar att han tror att deras intention skerligen r god, att deras tolkningar skerligen tar sprng ur en verklig krlek till Bibeln och Bibelns folk, men att konsekvensen i huvudsak blir splittring.

- Deras antikyrklighet r farlig och negativ, den fr mnniskor bort frn tidigare gemenskap. Men i vrigt tycker jag inte att kyrkan behver rdas. Det r p stt och vis spnnande, vi r tillbaka i urkyrkans situation dr relationerna mellan judarna och hedningarna diskuterades flitigt. D som nu krvs det att vi gr p djupet i vrt bibelstudium fr att hamna rtt.

HaFo kommentar:

Tycker Gran Larsson verkar ha en balanserad syn p situationen. Skulle vara intressant om han hade velat delta i samtalen kring de sprsml vi just nu har p sidan. Skulle vara intressant hra hans sikt om artiklarna frn Warner och Freds inlgg. Har ngn kontakt med honom s tipsa honom om behovet av att han delgav sina synpunkter hr p sidan.

HaFo

Forts

Inlgg 6

Pastorer varnar fr de messianska influenserna
Niklas Piensoho: Risken r stor att frlora sin frlsning

Pastorerna inom kristenheten tar konsekvent avstnd frn den messianska tro som breder ut sig i Sverige.

- Jag vill varna s skarpt jag kan, sger Niklas Piensoho, Filadelfiafrsamlingen Stockholm.

Pastorerna Dagen har talat med en lng rad pastorer i samband med den hr artikelserien. Samtliga r tydliga i sitt avstndstagande frn den teologi som Messianska freningen Shalom (MFS) och andra messianska rrelser och frsamlingar str fr. Du finner pastorernas kommentarer p det hr uppslaget.

En av dem som r tydlig i sin kritik r Niklas Piensoho, frestndare i Sveriges strsta frikyrkofrsamling. Han kallar deras teologi fr hemsnickeri.

- Ta det hr med hebreiskans betydelse till exempel, att man mste kunna ett originalsprk fr att frst p riktigt. S har kyrkan aldrig resonerat, och apostlarna gjorde det ju uppenbarligen inte eftersom de skrev p grekiska. Och ven om nu MFS har rtt, vilket jag inte tror, i att Nya testamentet (NT) egentligen frst skrevs p hebreiska s r det ju i s fall mrkligt att apostlarna versatte det om det nu r s fel att det inte gr att frst d.

- Det lter mest som ett muslimskt resonemang, de menar ju att Koranen egentligen inte kan versttas utan bara kan frsts p den arabiska den frst skrevs p. Fr mig r det hr nonsens om jag ska vara rlig. Jesus vnde sig till hela vrlden, ven dem som inte kan hebreiskan.

Hur ser du p sikten att Jesus inte r Gud, och att varken lrjungarna eller han sjlv trodde det?- Nr lrjungarna frst slr flje med Jesus ser de honom som en karismatisk person, inte som Gud. Men med tiden kommer de till slutsatsen att han r ngot mer. Och det r tydligt att Jesus sjlv ocks gr det, det r ju omgivningens reaktioner ett bevis p.

Hur menar du?- Orsaken till att de korsfste honom var att de ansg att han hdade. Om Jesus hade legat i linje med judendomen, varfr blev han d korsfst?

De ville inte ha texten judarnas konung p skylten ovanfr honom, fr det var inte det de anklagade honom fr. Det var fr att han agerade som Gud, bland annat genom att frlta mnniskor deras synder.

- Jesus var inte den frste som gjorde ansprk p att vara Messias. Det r ansprket p att vara Gud som r skillnaden, sjlva pongen. S antingen frdjupar eller frvanskar han Messiasbegreppet. NT r s avvikande att det blir en ny religion.

Ber du till Jesus?- Ja, det har jag inga problem med, jag r ju kristen. Men det finns en huvudriktning inom bnen och det r att be till fadern i Jesu namn. Det verkar finnas en ordning i treenigheten - sonen utgr frn Fadern.

Innebr inte det att han r understlld Fadern?

- Nej, de r tre personer av samma vsen. Det r s vi lser NT:s texter om Gud, och det r s kristna har erfarit det i alla tider. Och att erfarenheten spelar roll r inget konstigt, det gjorde det redan p Bibelns tid: Det vi sett och hrt frkunnar vi fr er, skrev Johannes i sitt frsta brev.

Messianska fretrdare anklagar kristenheten fr att frndra Jesus genom att pst att han upphvt lagen (Torah).- Jag tror inte heller att lagen r upphvd, den r uppfylld. Den hade ett syfte fram till Jesus. I och med Jesu frsoningsgrning har lagen ftt sin fullkomning. Drefter r den inte normativ, dess frlsningsvg r borta.

S kristna behver inte fira sabbat, exempelvis?- Det finns ingenting i NT som sger att vi ska fira sabbat, Paulus skriver exempelvis inget om det. Han gjorde det sjlv eftersom det var hans kultur, ungefr som jag firar midsommar.

En hednisk hgtid, skulle de messianskt troende invnda.- Men det handlar inte lngre om hgtiderna, det r hjrtats tro som gller. Det r hjrtats verltelse det handlar om, inte laggrningar. Jesus har satt oss fria frn att vara bundna till tider, mat och dryck etcetera.

r det fel att fira sabbat?

- Inte fel, men det finns ingen anledning. Jag tror att det r viktigt med en vilodag per vecka, det behver mnniskan. Jesus sa att sabbaten blev till fr mnniskan och inte tvrtom, genom det relativiserade han sabbatsbudet p ett dramatiskt stt. Han satte sig ver det. Det r inte lngre tecknet p att man r med i Guds folk, det r dopet.

Den messianska rrelsen r skarpt kritisk till Katolska kyrkan, vad r din syn i den frgan?

- Det finns drag inom Katolska kyrkan som jag har vldigt svrt fr, deras helgondyrkan r fortfarande en enorm sttesten. S det r vl i s fall den punkt jag kan ha ngon slags frstelse fr den messianska rrelsen.

- Men sammantaget r du kritisk?

- Mycket, jag skulle uppmana alla som r p vg in i detta att vervga noggrant vad de gr innan de lmnar den kristna tron, fr det r vad de gr. Jag vill rikta en skarp uppmaning att stnga drren till detta, fr risken r stor att frlora sin frlsning om man gr i den hr riktningen.
---
Andra kritiska pastorer:Lennart Pettersson,Pingstkyrkan Kunglv

- Den hr messianska strmningen frenklar historien. Jag delar inte deras syn att kyrkofderna mer eller mindre var ett rabbiat gng som tog ver allt och ledde det fel. Visst gjordes det ideologiska stllningstaganden mot judisk tro, men jag tror inte att de var ute efter att hitta p en antijudisk Gud. Gud r en - unik - och han r inte mindre unik fr att han r tre.

- Jag sger inget om ngon enskild hller sabbaten eller s, men nr man sger du skall gra det - d har man gtt fr lngt. I Apostlagrningarna 15 ser vi att frgan kom upp: mste hedningarna g via judendomen? Svaret r nej. Och i Galaterbrevet skriker Paulus s hgt i det hr mnet att det skallar i hela Galatien. Hur kan de missa det?

Stanley Sjberg,Centrumkyrkan Sundbyberg:

- Att hedningar frsker bete sig som judar fr att bli riktigt frlsta r en gamma villfarelse. Paulus gr tydligt tillrtta med detta i sina brev och de frsta kristna frsamlingarna tog itu med detta. Det r djupt tragiskt att den fortstter dyka upp.

- Vi mste som kyrkor vara oerhrt tydliga gentemot mot den hr typen av lror, men ven komma ihg att vara barmhrtiga om det r frgan om mnniskor i teologisk kris som gtt in p det hr spret. Sam Wohlin,Pingstkyrkan Jnkping:- Det r framfrallt fyra saker jag reagerar p angende Messianska freningen Shalom:

De har en annan syn p Gud, eftersom de frnekar Gud som Fader, Son och Ande. Drmed stller de sig utanfr det som r klassisk kristen tro.

De frnekar Jesu Kristi gudomlighet. Allts har vi inte samma Jesus lngre.

De menar att den judiska lagen ocks gller hedningar, trots att Petrus och Paulus avvisar detta i Apostlagrningarna 15.

Ett antal mnniskor i Sverige har lmnat sina frsamlingar fr att g med i denna frening, de har blivit vilseledda.

Det hr r en ny lra - det r varken judendom eller kristendom - som leder mnniskor vilse.

Jan Lindh,Citykyrkan rebro:

- Den hr formen av messiansk tro r fortfarande marginell, men den trnger sig p. Jag tror att vi mste ta det hr p strsta allvar och som vckelsekristna alliera oss mot sekterism, fr det r ett stort hot i Sverige i dag.

- Teologin har spetsats till de senaste ren s att man inte lngre kallar sig kristna. Matregler och sabbatsfirande kan man vl tillta, men nr man gr ver och sger att Jesus bara r den perfekta mnniskan s frnekar man Gud sjlv.
---
Ulf Ekman: Den hr formen av messiansk tro r en udda, lite bisarr freteelse

- Det hr r bibliskt, historiskt och exegetiskt nonsens. Fr Ulf Ekman rder det ingen tvekan om att den teologi som bland annat Messianska freningen Shalom (MFS) str fr r vilseledande.

Ulf Ekman har sedan sina levnadsr i Israel mnga goda vnner som r messianska judar. De tar alla avstnd frn den lra som MFS och andra nu ger uttryck fr, sger han.

- Messianska judar har i allmnhet en klar tro p treenigheten, Jesu gudom och vrnar om sin judiskhet som kulturellt utryck; de hller sabbaten och vissa av kosherlagarna men ser det inte som frlsande. Den menar att de hr extrema formerna och tolkningarna bara uppstr bland hedningar som vill leka judar.

Han sger att han ser den form av messiansk tro som denna artikelserie kretsar kring som en udda, lite bisarr freteelse som av ngon anledning skaffat sig ett visst inflytande i Sverige.

- De menar att vi mste tillbaka till rtterna och det r klart att jag hller med om det. Men trdet r inte enbart judiskt, de lser Nya testamentet (NT) styckvis utan att kanske sjlva frst det. Och de dissar 2000 r av kyrkohistoria, som om Gud inte har agerat under den tiden. Det r att frringa den helige Ande.

Ekman menar att treenigheten inte r en lra utan en uppenbarelse och att den som frnekar den kommer att f bde lro- och trosmssiga problem i lngden.

- Deras teologi r en skarp attack p tre-enigheten, vilket ger en skarp attack p inkarnationen vilket i sin tur tar bort nden; syndafrltelsen blir inte lngre en gva frn Gud sjlv. Det r allvarligt och tar bort genuin frlsning.

Han menar att MFS har ett tydligt drag av elitistiskt och fariseiskt agerande, vilket i lngden r en tervndsgrnd, enligt Ekman.

- All form av nya rrelser br ett fr av elitism, jag har sjlv upplevt det. Man mste arbeta med det. Antingen fr man ansluta sig till vriga Kristi kropp, med dess frtjnster och brister, eller s fr man bygga ett eget glasberg. Och det r vad jag tycker att de gr.

----
HaFo kommentar:

Det r gott att de flesta kristna ledare synes ta avstnd frn vad Messianska freningen str fr.

Men med lite blick i backspegeln s var ocks s tidigare fallet med katolicismen och trosfrkunnelsen.

Men dr har man idag i det nrmaste p bgge dessa freteelser svngt 180 grader. Kan man d lita p att det inte terigen kommer att ske betrffande Messianska freningen?

Har man redan blivit blind kring den antikristliga anden i katolicismen och trosfrkunnelsen, hur ska man d i lngden kunna vrja sig fr denna samma ande som rder i Messianska freningen?

Nr Ekman ska gra ett uttalande och en bedmning, s blir det ju nstan lika patetiskt som nr Halldorf ska st upp fr sanningen, med all brte av frfrelse som de bda har med sig i bagaget!

HaFo

Forts

Inlgg 7

Forskare underknner delar av messianska teologin

Mikael Tellbe: Till slut mste de skriva om vissa bibeltexter fr att f ihop sin teologi

Mikael Tellbe tycker inte att den messianska tron r snett ute i allt, det finns sanningar i deras undervisning som kyrkan gott kan fundera kring och lra av. Dremot r jag tveksam och kritisk till en hel del av deras slutsatser, till slut mste de skriva om vissa bibeltexter fr att f ihop sin teologi.

Mikael Tellbe, lektor i Nya testamentet (NT) vid rebro Missionsskola, menar att flertalet av de frgor som Messianska freningen Shalom (MFS) nu lyft upp r allt annat n enkla.

- Det finns en spnning i NT, det r skrivet i en mycket dynamisk process. Vi mter en rrelse som frn brjan r judisk, s rent historiskt har MFS en pong: det r skrivet i en judisk kontext och ordet kristen dyker upp frst senare. Men jag tror att deras slutsatser r felaktiga, det finns underlag i NT fr att tala om Jesus som Gud och att hedningarna inte behver hlla lagen. Den judiska rrelsen utvecklades och frndrades allteftersom.

- Han tycker inte att det r ngot problem att identiteten fr urkyrkan vxte fram, tvrtom ser Tellbe det som logiskt.

- De frsta apostlarna var fostrade i en strngt judisk monoteism, s det anmrkningsvrda r inte att det sgs att Jesus r Gud s sllan i NT utan att det verhuvudtaget sgs av judiska frfattare. De brottades med den hr frgan, helt klart, men jag menar att man p goda grunder kan sga att rtterna till uppfattningen i dagens kyrkor finns i urkyrkan och ytterst hos Jesus sjlv.

Mikael Tellbe menar att Stefan Ketriel Blads undervisning kring titlarna som beskriver Jesus mycket vl kan anses korrekt.

- Ja, det r viktigt att ppeka att titlar som vi gr till gudomliga inte sjlvklart har den betydelsen i judisk kontext. S fort det str att Jesus var Messias/Kristus s tycker vi att det str att Jesus r Gud, men judarna eller MFS ser det inte s. Men frstelsen av Jesus som Gud, bygger inte frmst p vissa titlar. Jag tror att nyckeln till att frst Jesus frmst finns i hans handlingar, att han ofta tar rollen som Gud har i Gamla testamentet, till exempel genom att frlta synder.

- MFS vilja att g tillbaka till urkyrkan som en tydligt judisk falang r inte helt oproblematisk enligt Tellbe. Allt fler forskare menar att det brjade talas om Jesus som Gud i ett mycket tidig skede, redan bland de tidiga judekristna i Palestina.

- Man kan till exempel se att de frsta kristna brjade tillbe Jesus, och drmed sg honom som gudomlig, ja, rent av som Gud. Jag tycker att det syns extra tydligt rakt igenom Johannesevangeliet och i Tomas tvivlarens beknnelse Min Herre och min Gud. Det r kanske ingen bn i vanlig mening, men det r definitivt hgkristologi.

Att be till Jesus r fel menar den messianska tron

- Jag tycker att det r vrt att reflektera ver hur vi ber. Paulus bad nstan alltid till Gud, Fadern. andra sidan, om man menar att det r fel med bn till Jesus, mste man reflektera ver Uppenbarelseboken dr tillbedjan riktas till bde Gud och Lammet.

Hur ser du p deras syn att lagen (Torah) ska fljas?

- MFS har en ganska svrmisk syn p lagen tycker jag, de tar vissa delar av lagen och de vljer vldigt selektivt vad som ska fljas och inte.

De firar sabbat men omskr sig inte generellt, till exempel. Om de hade varit jesustroende judar hade det inte varit ngot problem, Paulus r tydlig att de kan fortstta hlla lagen, men nr det r tal om att hedningarna ska hlla lagen s reagerar Paulus mycket starkt. NT r mycket tydligt i den hr frgan.

S hedningen r fri frn lagen?

- Ja, och juden r ocks det - det r endast genom Jesus Kristus som mnniskan blir rttfrdig och del av frbundsfolket

- men juden kan fortstta hlla lagen av etniska skl. Paulus pekar p lagens intention, men menar att den uppfylls genom Andens verk hos mnniskan.

Messiastroende i dag fr grna flja lagen men om de menar att det r mer riktigt, ger en bttre gudsrelation eller att frlsningen skulle bygga p hllandet av lagen s menar jag att de har fel.

- Vad sger du om tolkningen att Paulus syftar till den muntliga lagen nr han uttalar sig negativt om lagen?

- Det knns som en krystad lsning fr att f ihop en viss teologi. Det r exakt samma ord om lagen Paulus anvnder hela tiden i grundtexten. Och jag tycker inte han sger emot sig sjlv genom att tala om den som bde god och negativ.

Lagen r god eftersom den kommer frn Gud, men den fr en negativ effekt fr mnniskan eftersom den inte frmr lsa syndens problematik och drfr leder till dden.

- Men de menar att det inte gr att lita p grundtexten eftersom ursprungsversionen p hebreiska/arameiska inte finns att tillg. - Tanken att NT ursprungligen skulle ha skrivits p hebreiska/arameiska r hmtad frn kyrkofadern Papias som i ett citat (dd cirka 130 e Kr) tycks ange att Matteusevangeliet - inget annat - frst skulle ha skrivits p hebreiska.

Men vi har inte tillgng till en sdan text, och den grekiska text vi i dag har p Matteusevangeliet br inga drag av att vara en versttning frn arameiska. S hr bygger Blad och vriga en hypotes. Inte omjlig, men det frblir en hypotes tills annat har bevisats.

---

HaFo kommentar:

ven om svaren r lite svepande frn experterna, s visar de vl nd p hur vilset ute Messianska freningen r.

HaFo

Forts

Inlgg 7

Att de beknner Jesus som Herre betyder ju ingenting

Reaktionerna utifrn Dagens artikelserie kring messiansk och kristen tro i Sverige har varit mnga och har tydliggjort att de bda sidorna str lngt ifrn varandra.

Dessutom har mnga lsare hrt av sig med personliga berttelser och velat varna fr klara sekteristiska tendenser inom messianska rrelsen.

Telefonsamtal, mail, blogginlgg, kommentarer p dagen.se - p det hr uppslaget mter du ett stort antal reaktioner utifrn artikelserien Vem sger ni att jag r?

Frn kristenhetens hll har mnga hrt av sig och tackat fr att den bedrgliga messianska teologin har avsljats.

Samtidigt har messianska fretrdare - exempelvis Stig-ke Gerdvall och Stefan Ketriel Blad - och medlemmar tackat fr en rttvisande och god genomgng av sin teologi.

Att det r tal om tv sidor med vldigt olika syn r med andra ord tydligt. Flertalet har drfr stllt frgor om Lars Enarson, utifrn att han verkar vara den ende som kan tnka befinna sig p bda sidor. S hr sger en pastor.

- Jag hller med Enarson i de flesta av hans svar, ven om han r vl luddig i sina besked ibland. Men jag frstr inte hur han, om han nu menar allvar med sina svar, kan komma fram till slutsatsen att han kan fortstta gemenskapen med Messianska freningen Shalom. Jag menar, att de ocks beknner Jesus som Herre betyder ju ingenting, de lgger ju inte alls samma betydelse i det ordet.

Dessutom har Lars Enarsons kommentar att Pingstrrelsen alltid lrt att man inte ska tillbe den helige Ande och drmed aldrig helt stllt upp p den nicaenska trosbeknnelsen vckt frgetecken. r det verkligen sant, har flera undrat. Dagen stllde frgan till Ulrik Josefsson, lrare vid Hgskolan i Jnkping, som forskat kring den tidiga pingstrrelsens spiritualitet.

- Man bad inte till Anden, s r det tveklst, men man bad egentligen inte till Fadern heller. Det var inget stllningstagande gentemot treenigheten utan snarare ett uttryck fr den tydliga jesuscentreringen. Och s r det i hg grad n idag.

Nr en pingstvn ppnar sitt hjrta kommer bnen frmst att g till Jesus, kanske fr att Jesus r konkret och uppfattas som en vn.

Det innebr inte att enbart Jesus uppfattas som Gud. Pingstvnnerna tror p en Gud som verkar i tre personer och d ber man till Gud vem av dem som n nmns i bnen. S pingstrrelsen skriver absolut under den nicaenska trosbeknnelsen och har alltid s gjort, sger Ulrik Josefsson.

Lars Enarson tycker inte att det stmmer med hans erfarenhet av den tidiga pingstrrelsen:

- De lrde i sammanhang jag kom i kontakt med att det var fel att be till Anden eller att tillbe Anden. Detta strider ju mot nicaenska beknnelsen. Brodern har allts fel hr enligt min mening.

En annan terkommande reaktion r att kristenheten behver vara sjlvkritiska ver att den messianska tron breder ut sig och lockar mnniskor frn kyrkorna.

Ngra av kommentarerna: Dags fr frdjupat bibelstudium, sekulariseringen i kyrkorna mste stoppas, vi behver klippa bandet till den katolska mysticismen. Mnniskor som sympatiserar med messiansk tro menar att huvudorsaken till det r att den tar bibelordet p strre allvar n kyrkorna: nrmare kllan r vattnet renast.

Vid sidan om allt detta har ett perspektiv kommit till som inte fanns med i artikelserien, lsare har hrt av sig med sina erfarenheter av frst och frmst Messianska freningen Shalom (MFS).

De berttar om vnner de tappat kontakten med, som personlighetsfrndrats p ett negativt stt och blivit lagiska, hrda och dmande. Och s har Dagen talat med Gustav, som var nra att lmna sin kyrka fr MFS fr ett drygt r sedan. Hans berttelse och mnga andra kommentarer finner du hr bredvid.

Fotnot: Ett namn blev fel i del 2. Stefan Ketriel Blads morfar hette Rudolf Danielsson, inget annat.
Carl-Henric Jaktlund
----
HaFo kommentar:

Reaktionerna frn lsarna visar ju hur angelget dessa sprsml kring det Judiska folket och Israel som nation r. S man inte hamnar i Messianska grupper som vilseleder in i uppenbara sektbildningar som helt klaret r fallet med Messianska freningen.

Mnniskor kan lockas med, bara drfr att de erfar en krlek och samhrighet med det Judiska folket.

Det r viktigt att inte dras med i dessa sektbildningar, samtidigt som det r viktigt att man inte heller missar vad Bibeln har att sga kring Israel som nation i ndtiden och faller i det andra ***** att allt som handlar om nationen Israel har i frsamlingen ftt sin uppfyllelse.

Detta r ingen frlsningsfrga, synen p Israel som nation i ndtiden.

Den frlsande tron ligger uteslutande p vem Jesus R och betydelsen av offret av Kristi persons kropp och blod p korset. Och det synes vara ngt som mnga i sin vllovliga Judevnlighet, genom att dras till Messianska grupper, blir frfrda till att missa!

Men visst r det angelget om vi kan finna ut var sanningen gr kring det Judiska folket och Israel som nation i ndtiden.

Men det fr inte ske p bekostnad av den frlsande tron p vem Jesus R och betydelsen av offret av Kristi persons kropp och blod p korset. Det synes idag vara den konsekvens, som de nu alltmer Messianska grupper, som nu dyker upp p den andliga arenan stadkommer.

Men det innebr inte, att det inte skulle finnas en viktig sanning kring Israel som nation i ndtiden. Drfr blir ocks plagiaten kring denna sanning s mnga och som samtidigt i grunden leder mnniskor vilse.

HaFo

Hej igen

Citat av HaFo

"Tycker Gran Larsson verkar ha en balanserad
syn p situationen. Skulle vara intressant om han
hade velat delta i samtalen kring de sprsml vi
just nu har p sidan. Skulle vara intressant hra
hans sikt om artiklarna frn Warner och Freds
inlgg. Har ngn kontakt med honom s tipsa
honom om behovet av att han delgav sina
synpunkter hr p sidan"

# Hller med Harry hr att det skulle vara intressant
om Gran Larsson skulle komma med i samtalen

Kloka ord av Harry
"Den frlsande tron ligger uteslutande p vem Jesus
R och betydelsen av offret av Kristi persons kropp
och blod p korset. Och det synes vara ngt som
mnga i sin vllovliga Judevnlighet, genom att dras
till Messianska grupper, blir frfrda till att missa!
Men visst r det angelget om vi kan finna ut var
sanningen gr kring det Judiska folket och
Israel som nation i ndtiden.
Men det fr inte ske p bekostnad av den
frlsande tron p vem Jesus R och betydelsen
av offret av Kristi persons kropp och blod p korset.
Det synes idag vara den konsekvens, som de
nu alltmer Messianska grupper, som nu
dyker upp p den andliga arenan stadkommer"

# Ja , vi kan kan ( mycket ) olika uppfattningar
om hur frsamlingens identitet rtt ska beskrivas ,
hur man ska se p Israel , eskatologi ,
tusenrsrike eller inte , ska vi flytta bort frn
jorden upp till himlen , eller kommer himlen ner
till jorden , osv , en helt ny himmel och jord
eller en renad himmel och jord , osv , osv ,
ibland kan vi vl bli s "upphetsade" av allt
detta s att vi tappar fokus

nd s r det sist och slutligen s hr :

"Den frlsande tron ligger uteslutande p vem Jesus
R och betydelsen av offret av Kristi persons kropp
och blod p korset
Och precis som Harry s ser jag detta vara det
centrala temat i Hebreerbrevet

Jag skulle ibland nog grna helt enkelt bara sluta
med att skriva om Israelfrgan , eskatologi ,
tusenrsrike , men precis som Harry s tror jag s hr :
"Men visst r det angelget om vi kan finna ut var
sanningen gr kring det Judiska folket och
Israel som nation i ndtiden"
Drfr vill jag inte sluta med att frska
se klarare nr det gller frsamlingens identitet
, Israels roll , eskatologi---
Citat av Harry
"Men det innebr inte, att det inte skulle finnas en
viktig sanning kring Israel som nation i ndtiden.
Drfr blir ocks plagiaten kring denna sanning
s mnga och som samtidigt i grunden
leder mnniskor vilse"

# S r det , en tragisk sak r att det tycks
vara s f som ser allvaret i denna frga
Jesus kommer att komma tillbaka och stta
sina ftter p oljeberget , han kommer att
rdda kvarlevan av Israel
Hur gr det p Herrens dag fr alla dem
som fallit offer fr olika slags
plagiat och ersttningsteologier ?

Ta dessa Harrys ord p yttersta allvar !!!!
""Men det innebr inte, att det inte skulle finnas en
viktig sanning kring Israel som nation i ndtiden.
Drfr blir ocks plagiaten kring denna
sanning s mnga och som samtidigt i
grunden leder mnniskor vilse"

Sakarja, 14 Kapitlet
Herrens dag. Jerusalems tillkommande
hrlighet och helighet.

1. Se, en dag skall komma, en HERRENS dag,
d man i dig skall utskifta byte.
2. Ty jag skall frsamla alla folk till strid mot Jerusalem; och
staden skall intagas, och husen skola plundras och kvinnorna
skndas. Och hlften av folket i staden skall fras bort i
fngenskap. Men terstoden drav skall icke bliva utrotad ur
staden;
>Jes. 13,16.
3. ty HERREN skall draga ut och strida mot de folken, ssom han
stridde frr p drabbningens dag.
>Jes. 42,13

4. Och han skall den dagen st med sina ftter p Oljeberget, gent
emot Jerusalem, sterut; och Oljeberget skall rmna mitt itu,
mot ster och vster, till en mycket stor dal, i det att ena
hlften av berget viker undan mot norr, och andra hlften drav
mot sder.
5. Och I skolen fly ned i dalen mellan mina berg, ty dalen mellan
bergen skall rcka nda till Asel; I skolen fly, ssom I flydden
fr jordbvningen i Ussias, Juda konungs, tid.
D skall HERREN, min Gud, komma, ja, du sjlv
och alla heliga med dig.
>Am. 1,1.

6. Och det skall ske p den dagen att ljuset skall bliva borta, ty
himlaljusen skola frmrkas.
7. Och det bliver en dag som r ensam i sitt slag, och som r knd
av HERREN, en dag d det varken r dag eller natt, en dag d det
bliver ljust, nr aftonen kommer.
>Upp. 21,25.

8. Och det skall ske p den tiden att rinnande vatten skola utg
frn Jerusalem, ena hlften mot stra havet och andra hlften
mot Vstra havet; bde sommar och vinter skall det vara s.
>5 Mos. 11,24. Hes. 47,1 f. Joel 3,18. Joh. 4,14. Upp. 22,1.
9. Och HERREN skall d vara konung ver hela jorden; ja, p den
tiden skall HERREN vara en, och hans namn ett.
>Mal. 1,11. Joh. 10,16.

Men , om det nu skulle vara s att ngon mjligen
tror att jag skulle ha ngot slags koppling
till Mfs pga av mitt stora Israel intresse
s kan jag upplysa om fljande :

Jag var fr ett tag sedan inbegripen i en
mailvxling med Stig ke dr jag frgves
frskte ppeka "vissa saker" , det slutade
med det att Stig ke vl ansg mig fr hoppls
att mera ha att gra med

Klipp ur ett mail till Mfs , jag stller en frga :

"Joh Ev 10
27. Mina fr lyssna till min rst, och jag knner dem,
och de flja mig.
28.Och jag giver dem evigt liv, och de skola aldrig
ngonsin frgs, och ingen skall rycka dem ur min hand.
29.Min Fader, som har givit mig dem, r strre n alla,
och ingen kan rycka dem ur min Faders hand.
30.Jag och Fadern ro ett.

"Hur tolkar du detta : Jag och Fadern r ett ?
Passa p Stig ke s att du inte gr ungefr samma
misstag som de Judar som beskrivs i Joh Ev 10
De ville f honom till att vara enbart en mnniska
, de kunde helt enkelt inte acceptera att han var
Gud kommen i kttet
Du gr faktiskt ett steg vidare och kallar Ordet ,
Sonen som blev ktt fr Gudomligt , men inte Gud---
Med andra ord pstr du att Gud Fadern har en
Son som r Gudomlig men inte Gud
Joh Ev
33. Judarna svarade honom: Det r icke
fr ngon god grnings skull som vi vilja
stena dig, utan drfr att du hdar och gr dig
sjlv till Gud, du som r en mnniska.

Och , det r inte bara Judar som numera
vill frneka Sonens enhet med sin Fader----"

Till sist s skrev Stig ke i ett mail :
OK, du vet bst!
MVH
S

Jag var p Stig ke "som ett lejon" och
frskte tillrttavisa honom , men inte
, han vill inte lyssna till frmaningar

Mvh frn SLB

Ett mycket komplicerat mne, som egentligen bara kan lsas genom tillmpningen av "enkelhetens princip"...

Frst borde man titta p betydelsen av ordet "messiansk" - "kristen".

r det verkligen s, att ordet "messiansk" r p kollisionskurs med ordet "kristen"?
Bda betyder ju "smord". Jag frstr varfr man vill kalla sig en "messiansk troende" - man vill knyta an till det judiska arvet som Jesus faktiskt var brare utav.

...Allting skulle ske "i enlighet med skrifterna" och d uppstr genast frgan - Vilka skrifter syftar bde Jesus och Paulus? Det kan inte vara Veda-bckerna utan snarare handlar det om det hebreiska TaNaK:

..Torah (Undervisning i Mosebckerna)
..Nevi'im (Profeterna)
..Ketuvim (Skrifterna)

S lngt - s gott.

Men: av erfarenhet vet vi, att "INTE ALLT R GUD SOM GLIMMAR".

Man kan kalla sig vad man vill - orden kan missbrukas hur mycket som helst... "Till och med satan frskapar sig till ljusets ngel".
.................

"Inte ala som sger till mig: 'Herre, Herre!'..."

Problemet verkar ligga i begreppen:

.I...JESU GUDOM.

- den vrldsvida messianska rrelsen frnekar INTE Jesu gudom! D mste man titta p de INDIVIDER som kallar sig "messianska" och undervisar om att Jesus INTE r Gud.

Vad jag tycker i sammanhanget, har ingen betydelse - det som rknas r VAD GUDS ORD SGER i saken:

JOH.1:1 "I begynnelsen var Ordet, och Ordet var hos Gud (=JHWH), och Ordet var Gud (JHWH).

1:2 Detta var i begynnelsen hos Gud (JHWH).

1:3 Genom det har allt blivit till, och utan det har intet blivit till, som r till.
1:4 I det var liv, och livet var mnniskornas ljus."

(Att jag vljer skriva JHWH i stllet fr Gud, r bara fr att understryka Jesu (hebr. Yeshuas) HEBREISKA RTTER I ENLIGHET MED SKRIFTERNA. Och d gller det att hlla sig till de begrepp som finns i TaNaK = skrifterna inkl. Nya frbundet).

.II...JESU PRE-EXISTENS:

Jesus existerade allts "innan" - det verkar inte vara skriftenligt, att frneka Jesu pre-existens.

Joh.8:56 "Abraham, eder fader, frjdade sig ver att han skulle f se min dag. Han fick se den och blev glad."
8:57 D sade judarna till honom: "Femtio r gammal r du icke nnu, och Abraham har du sett!"

8:58 Jesus sade till dem: "Sannerligen, sannerligen sger jag eder: Frrn Abraham blev till, R JAG."

8:59 D togo de upp stenar fr att kasta p honom. Men Jesus gmde sig undan och gick sedan ut ur helgedomen."
......

Bekrftelse p Jesu pre-existens bekrftas av Mika:

MIKA 5:2 "Men du Bet-Lehem Efrata, som r s ringa fr att vara bland Juda slkter, av dig skall t mig utg en som skall bliva en furste i Israel, en vilkens hrkomst tillhr frgngna ldrar, forntidens dagar."

(Hebr. min jom olam = frn ovan av evigheternas evighet)

.III...TREENIGHETEN:

JHWH behver inte vara tre OLIKA personer (= trinitet, ej tre-enighet!) utan snarare verkar det som om vr ENDE Gud r EN-"tre-dimensionell"-EN (hebr. echad).

JHWH UPPENBARAR SIG SOM HAN SJLV VILL och detta kallas i Skrifterna just: UPPENBARELSE.

Mnga som vill komplicera saker med sitt frstnd (se: grekiskt tnkande!), lper risk att frvrnga sanningen.

Sledes r Jesus Messias, "JHWH kommen i kttet".

Allts: Jesus r SANN JHWH (Gud) och SANN MNNISKA.
(Ett Herrens mysterium).

JESAJA 9:6 "Ty ett barn blir oss ftt, en son blir oss given, och p hans skuldror skall herradmet vila;

och hans NAMN skall vara: Underbar i rd, Vldig Gud, Evig Fader, Fridsfurste.

9:7 S skall herradmet varda stort och friden (SHALOM) utan nde ver Davids tron och ver hans rike; s skall det befstas och stdjas med rtt och rttfrdighet, frn nu och till evig tid. HERREN Sebaots nitlskan skall gra detta."

[KJV: "Isa 9:6 "For unto us a child is born, unto us a son is given: and the government shall be upon his shoulder: and his name (h. shem) shall be called Wonderful, Counselor (h. ja'ats), The mighty God (h. El gibor), The everlasting Father (h. avi'ad) The Prince of Peace (h. sar shalom)."]
......

1JOH.5:20
"Och vi vet att Guds Son har kommit och givit oss frstnd, s att vi kunna knna den Sanne; och vi r i den Sanne, i hans Son, Jesus Kristus.
DENNE r den sanne Guden och evigt liv.

5:21 Kra barn, tag eder till vara fr avgudarna."
......

Kanske just detta r "en sttesten eller drskap"...
......

Fint Elisabeth, fr att Du s klart visar p att Messianska freningen har kommit fel, nr de inte ser och beknner att Jesus r Gud sjlv kommen i jordisk kroppslig gestalt och dessutom frnekar Guds treenighet i den ende Gudens person av Fader Son och Ande.

Vad anser Du om Messianska grupper, som menar att man fr att vara en sant troende kristen, s ska man hlla de Judiska ritualerna och hgtiderna?

Vad anser Du om "Freds Messianska grupp", som Du kan finna hr under flera mnesrubriker, dr han frmedlar en lra frn en Warner, dr det blir till, ett bevarande och en "slutfrlsningtro", att tro p ett upprttat Messianskt jordiskt rike?

Vad anser Du om hans syn p att "hoppet" i Hebreerbrevet, r "ankaret innanfr frlten"?

Visst r det Jesus Kristus sjlv, som r ankaret innanfr frlten, in i det allra heligaste, in till gemenskapen med Gud sjlv, genom blodsoffret p korset? Och inte hoppet om ett jordiskt Messianskt rike som r ett frlsande ankare innanfr frlten!!??

HaFo

Fick ett mail med ett innehll som hr hemma under denna rubrik.

Ge grna synpunkter och hjlp mig och mailskribenten att se, vad som hr r vad, i det som terges frn en blogg med koppling till Messianska freningen?

Det rr sig om frfrelse p hg niv! Nstan s man blir yr i mssan!!

Stter frst in delar frn mailet och ger sen en liten HaFo kommentar.

---

Frn mailet:

Egentligen borde det bli till ett inlgg p ditt forum med rubriken "( Gift ) "Frukten frn MFS".

Det utifrn ngt som jag tagit del av frn en Petrus och hans blogg, som jag vill gra Dig uppmrksam p, s du fr se hur denne "Petrus" "( fel ) fungerar".

Han har ju med p sin blogg , en "knapp" som det str "Mitt andliga hem" p , trycker man p denna knapp kommer man ju till "Messianska Freningen Shalom (MFS)"

( P hans gamla blogg heter han Patrik Petrus Hgglund, http://petrushagglund.blogg.se/ )

---

Var mnne "Petrus har lrt sig att uppskatta att lsa nedanstende undervisning ?

http://petrus-kefa.blogspot.com/search/label/Bibelsyn
---
Den levande Torahn

Ibland hittar man godbitar p andras bloggar som man grna delar med sig, detta vet jag tyvrr inte vem som har skrivit. Men jag anger kllan lngst ner fr ordningens skull. Detta r allts ett inlgg i en lng debatt om johannesprologen och treenigheten som jag valt att citera ur

Den levande Torahn.

Vi behver g tillbaka till andra templets tid och i den judiska myllan fr att f en klarare bild av vem Yshua r. Vi har redan sett att Yshua var en Torah-trogen jude. Men enligt evangelierna och breven s var Yshua inte vem som helst. Han var enligt Johannes evangeliet Ordet (Logos) som frn brjan var hos G-d.

Men vad betyder d Ordet (Logos)? Jo Logos betyder lran. Vi har det i orden bio-logi= lran om livet, Psykologi= lran om sjlen, geologi= lran om jorden osv. Om man verstter Logos till hebreiskan s fr vi Torahn = lran.

Vi skulle kunna verstta Johannesprologen fljande stt:"I brjan fanns Torahn, och Torahn var hos G-d och ssom G-d var, var Torahn. "Detta r nstan identiskt vad judiske lrde sjlva har skrivit.

Vers 2 fortstter s hr:"Det? (d.v.s. Torahn) var i begynnelsen hos G-d (vers 3) Genom det har allt blivit till (vers 4). I det var liv, och livet var mnniskornas ljus ( vers 5) och ljuset lyser i mrkret, och mrkret har inte vervunnit det."

Torahn r hr G-ds agent. Den utgr frn G-d. I psalm 107: 20:"Han (G-d) snde sitt ord och helade dem""Denna vers visar vad ordet d v s Torahn betydde fr Israel.

Torahn r viktig fr oss som en personlig lrare. Men fr ortodoxa och chasider s r Torahn inte endast G-ds instruktioner till mnniskan utan en uppenbarelse av gudomlighetens innersta vsen.

Det r inte en terspegling av gudomligt ljus, inte heller ens en gng en terspegling av gudomligheten, utan det r gudomligheten sjlv. Att gripa sig an Torahn, bli fst vid den och bli ett med den, r ett gripande och en frening med G-d sjlv.

Den skrivna Torahn och den muntliga Torahn har, som tidigare sagts, framsttt i tre former: (1) Den skrivna Torahn, (2) den muntliga Torahn, p den ena sidan; och (3) den lrde:

Torahn fullkomlig och inkarnerad, den andra. I Bavli finns bilden av den lrde som en syntes av de tv Torahn i ett, den ende hela Moshe Torahn, vr rabbin. Han representerade Torahn kommen i kttet, den inkarnerade Torahn.

Mer n s, de som grundlade Talmud hll Torahn som klla och garanten fr frlsningen. Fr rabbinerna var det en frlsande principiellt arbete att studera Torahn.

Genom vilket de menade var att memorera Torahn, uttala genom stndig upprepning, och som Talmud sjlv mer n nog vittnade om (fr ngra lrde) att frdjupad analytiskt forskande i betydelsen av Torahns utsagor. Den hr handlingen av Torahstudier, frmedlade vernaturlig kraft.

Vidare kan det med anknytningen till judiskt mystik att sedan det andra templets tid var studier i Torahns mysterier (hemligheter) sett som det allra hgsta nivn av Torah-undervisning, och gjordes i strukturen av skapelseberttelsen.

Om vi sammanbinder dessa insikter med tron p Yshua s kan vi f en messiansk tankegng som denna:

Yshua var en Torahtrogen jude som hll fast vid Torahn. Enligt Johannes evangelium s har han i egenskap av Torahn alltid varit hos G-d. Torahn r agenten men r som G-d sjlv.

Torahn blev ktt och blev Yshua ben Josef. Yshua var och r den levande Torahn. Att ta fasta vid den levande Torahn ger frlsning, drav Yshua namn = Hashem r frlsning.

Sjlvklart kunde inte han upphva Torahn som sjlv var den levande Torahn. (Se Matt 5: 17).Om man tror p Moshe s skulle tron springa fram p Yshua. Detta drfr att Torahn r grunden fr oss alla.

Den bestmmer ocks p vilken Yshua vi ska tro p, nmligen den Torahtrogne Yshua och inte kyrkofdernas Jesus.

Han kallades ocks fr G-ds son vilket betyder att han r ssom G-d, vilket Torahn r. Andra Torahvandrare som benmns G-ds son i r bl. a. Adam och Salomo. G-ds sner anvnds dels om Shems avkomlingar (Gen 6) och den gudomliga hovstaten (i Jov 1: 6)

Enligt Walter Martin s menar han i sin bok "The Kingdom of cults" att termen sonskap och fader har med tid att gra och inte i evighet.

Allts i begynnelsen var Ordet?inte sonen. Skriften talar ingenstans i skriften om Yshua som G-ds evige Son. Begreppet den Evige sonskapet kommer frn den katolska kyrkan, frst framfrt av Origenes 230 v. t.

Yshua ses som stllfretrdande frsonare i evangelierna och breven. Den principen finns i judisk filosofi. Det handlar d om Rabbi Elazar som fortsatte att fungera som en levande person efter sin dd. Han kunde ge vgledande uttalande, d v s halachautsagor och hans kropp frmultnade inte.

Sedan finns det ngot som kan sl judar med hpnad d det str att stadsbefolkningen inte led pga. att Rabbi Elazars kropp fanns i stan.Detta r knt som stllfretrdande soning, d v s ngon annan tar vra lidanden och vr smrta p sig.

Mnga judar skulle associera detta enbart till kristendomen?men detta r ett judiskt koncept ocks , ven d det inte har sdan framskjutande plats i den judiska filosofin.

Utifrn detta koncept r det mjligt, att frn judiskt hll, se Yshua som Moshiach ben Josef, den som lider, dr och uppstr. Enligt Uppenbarelseboken ger detta rtten och vrdigheten att regera som Moshiach ben David.

Bland de judiske vise anses Messias vertrffa Moses i det att han kommer att vara profet inte endast fr Israel utan fr hela vrlden. Vidare menar Rambam att Messias skall komma ur den kungliga linjen frn David genom Salomo.

Mnga lrda efter Rambam knner sig dock inte bundna av Rambams krav att det r genom Salomo som den kungliga linjen mste g. Mnga nmner inte Salomo som ngot krav. Flera menar att alla Salomos avkomlingar blev utplnade och endast Natans efterkommande verlevde.

Det r tnkvrt att bgge dessa linjer terfinns i Matteus och Lukas versioner av Yshua slkttavla!

Enligt klassisk kristendom s frnekar man mjligheten att vara god nog att frtjna frlsningen. Folk r frlsta frn sina synder genom tro p Messias. Judendomen ifrgastter ocks huruvida ngon av oss verkligen kan vara goda nog fr frlsningen.

Det r drfr s att vi kan dra frn vra frfders meriter vilkas goda grningar r ihopsamlade som ett meritbankkonto.

Deras dep r tillgnglig fr vr anvndning. Avraham och Yitzchack r betraktade som s rttfrdiga att vi kan dra frn deras extra meriter, drfr att de bda var beredda att utfra det yttersta offret: Yitzhack var redo att d, och Avraham var redo att slakta honom.

ven Rabbi Shaul tar upp fdernas meriter i Romarbrevet 11: 28b:""men i frga om utkorelsen r de lskade fr fdernas skull.Judisk teologi knner till det koncept som Johannesevangeliet ger:

"S lskade G-d vrlden att han utgav sin enfdde son", men framhller att denna G-ds krleksgva var Toran.

Men om Yshua var den levande Torahn, vars meriter vi kan dra av, s smlter bda koncepten samman och bron mellan bda typerna av tron r frdigbyggd.

Men det r d inte kyrkofdernas kristendom, som hade kommit bort frn de judiska rtterna, utan en profetisk Torah- observant hllning och vandring med G-d.

En avslutande anekdot som handlar om Messias/Moshiach r detta:En kristen och en jude sedan lng tid tillbaka goda vnner vandrar fram p en av gatorna i Jerusalem.

De fr hra att Messias har anlnt. Nr de vandrar fram ser de Messias komma emot dem. En av dem gr fram till Messias och frgar: "Urskta mig, min herre, har ni varit hr frut"?

Svaret ges inte, men visar att klyftan mellan kristna och judar inte r s stor, utan kan verbryggas genom msesidig respekt och frstelse p en gemensam vg ver en gemensam bro.

Summering: Efter synen p torahn r synen p messias, det som skiljer judendomen frn kristendomen.

Grundorsaken r treenighetslran, dr man med Niceums utformning beskriver tre sjlvstndiga hypostaser. Monoteismen bryts drmed, vilket r ngot som judar inte kan acceptera.

P den treeniga formeln vilar de allra flesta kyrkor och samfund, mer eller mindre uttalat.

Treenighetstanken har utformats under fornkyrkan och slagits fast av den katolska kyrkan i en rad koncilier.

Frn brjan fanns det ingen treenighetslra. Den tre- ledade formeln som kan lsas i breven r vldigt f. Den tv- ledade och en-ledade r betydligt flera.

Dopet gde med all sannolikhet endast rum i Yshua namn. Yshua sjlv sa aldrig att han var G-d. G-d fr judarna var samma sak som Fadern.Frn ett messianskt perspektiv finns det anknytningar till bde evangelierna och breven, svl som till de judiske lrde.

Logos och Torah betyder bda tv: lran. G-d lskade vrlden s mycket att han utgav Torahn. Torahn r inte endast en terspegling av G-domligheten utan r gudomligheten sjlv. Man frenas med G-d sjlv.

Om Yshua var en torahtrogen jude, drtill en torahlrare s r han p ett liknande stt som de judiske lrde, den inkarnerade Toran vilken genom man fr kontakt med G-d.

Det finns d ingen semantisk skillnad mellan Johannesprologen och synen p den inkarnerade Torahn hos de judiske lrda. Yshua kan drfr ses som G-d i egenskap av Ordet, samtidigt som att Fadern ses som den ende G-den.

Lgger vi drtill betydelsen av Yshua ben Josef och det judiska konceptet om soningsverket via Rabbi Elazars kropp, finns det ter en anknytning som ligger parallellt.

Lgger vi till principen att dra frn vra frfders meriter, s inkluderar det inte minst de meriter som Rabbi Yshua gjorde.

Slutligen med anknytning till de frvntningar som fanns vid vr tiderknings brjan, d somliga ansg att det var G-d som skulle gra befrielseverket, s har vi en anknytning till 2 Kor 5:17.

Dr G-d endast r den som gr det men medels ett verktyg, en agent: Yshua. Meriten som Moshiach ben Josef bildar vrdigheten att i ett andligt rike vara Moshiach ben David.

Klla; Exegetisk teologi

----

Mailskribentens kommentarer:

Detta r lite av det som "Petrus" tycker r "godbitar"

"Om Yshua var en torahtrogen jude, drtill en torahlrare s r han p ett liknande stt som de judiske lrde, den inkarnerade Toran vilken genom man fr kontakt med Gud.

Det finns d ingen semantisk skillnad mellan Johannesprologen och synen p den inkarnerade Torahn hos de judiske lrda. Yshua kan drfr ses som Gud i egenskap av Ordet, samtidigt som att Fadern ses som den ende Guden"

"Om Yshua var en torahtrogen jude, drtill en torahlrare s r han p ett liknande stt som de judiske lrde, den inkarnerade Toran vilken genom man fr kontakt med G-d"
---

Kommentar, visst r det hr ganska "rtt vgat
( ver ) drivet" med denna ( bort ) frklaring , Jesus blir hr faktiskt inte ngot annat n en helt vanlig mnniska".

Egentligen s r det "rtt skrckinjagande" hur det kan bli s fel!!
---

Det vore intressant om du ville analysera innehllet p detta mail och skickade mig vad du kommer fram till.
----

Hafo kommentar s lngt:

Har lst igenom mailet om "Torahn".

Jag blev alldeles slut!!! Hr har det ju byggts ett "spindelnt", som ska fnga tanken och leda den vilse.

Hr ligger krafter! Knde hur tvivel p "treeningheten", ville krypa sig in. Det r en vl hoptvinnad trd av sanning och lgn, som hart nr, r omjlig att bena ut.

Man kan liksom gra en snabb vergripande summering, att ser man slutsumman, s r den fullt ut en lgn kring vem Jesus R och betydelsen av offret p korset r vl i det nrmaste borta - eller?

Genom nstan en slags dyrkan av orden p papperet, Torhan, i sig sjlv som varandes Gud (ungefr som Bibeln blir hos LBK) s blir vl nstan slutresultatet ngt i stil med trosfrkunnelsens "vi r gudar - lra".

Och det d hr, genom att dyrka Torahn i sig sjlv - som "Guds agent", som frenar sig med mnniskan och (ven detta snarlikt trosfrkunnelsen), d hamnar i samma position som Jesus var.

Jesus var allts bara en vanlig mnniska som dyrkade Torahn "Guds agent" och drmed blev "gudomliggjord". Och p samma stt kan vi som hans efterfljare upptcka och dyrka Torahn, s kommer vi i samma position som Jesus var.

(Har jag uppfattat slutsumman rtt - eller?????)

Finns det ngn som kan hjlpa till att bena ut galenskaperna hr i sak och i en kontrast, s visa d grna p Bibelns Jesus och betydelsen av offret av Kristi persons kropp och blod p korset, som hr blir frvanskat eller kommer helt i "andra hand", bakom helt andra saker.

Ja, sannerligen finns hr ett ormgift inbakat hos messianska freningen och vad som hr frmedlats. Men det r s sinnrikt upplagt, s det kan ta tid, att verkligen f grepp om vad som hr r vad, kunna utmnstra frfrelsen, som hr alldeles uppenbart freligger!!

Sen, om man klart fr syn p hur frfrelsen hr r upplagd, s r det kanske ocks marigt att kunna kort beskriva hur giftet ser ut och vilka konsekvenser det fr och sen, som kontrast kunna visa p vem Jesus R och betydelsen av offret p korset.

---

Vi lever sannerligen i avfallets tid, dr den ena frfrelsen avlser den andra, eller bygger p frfrelsen, antingen frn den ena eller andra avkningen av vgen.

Allt kommer det s smningom att samlas upp in under den falske profetens hgn, dr han ska frm mnniskor att tillbe antikrist, (den istllet fr Kristus), som den Yshua, Messias och Kristus, vrldsfrlsaren, politiskt, ekonomiskt och andligt som alla vntat p.

HaFo

Du har rtt Harry: man kan bli yr i huvudet...

Luk.16:15 "Men han sade till dem: "Ni hr till dem som gr sig rttfrdiga infr mnniskorna. Men Gud knner edra hjrtan; ty det som bland mnniskor r hgt r en styggelse infr Gud.

16 Lagen och profeterna har haft sin tid intill Johannes. Sedan dess frkunnas evangelium om Guds rike, och var man vill storma ditin.

17 Men snarare kunna himmel och jord frgs, n en enda ***** av lagen kan falla bort."
........

Vad messiansk tro blandar ihop, r fljande:

man menar att Torah inte r upphvd >> (vilket r riktigt, fr Gud upphver inga lagar, se ovanstende exempel ur Lukas 16 som helt korrekt belyser detta), samtidigt som man menar att de troende skall UPPFYLLA Torah >> (vilket r fel, eftersom ingen mnniska kan uppfylla Torah utom Herren sjlv - och det r fullbordat).
....
Vidare menar det messianska, att:

Torah r 'gott' och vi skall lska Torah >> (vilket r riktigt, vi skall lska Guds Ord, Rom.7:12 "Allts r visserligen lagen helig, och budordet heligt och rttfrdigt och gott. Har d verkligen det som r gott blivit mig till dd? Bort det!
Men synden har blivit det, fr att s skulle varda uppenbart att den var synd, i det att den genom ngot som sjlvt var gott drog ver mig dd; och s skulle synden bliva till vermtt syndig, genom budordet. Vi vet ju att lagen r andlig, men jag r av kttslig natur, sld till trl under synden.")

samtidigt som man sger att:
Torah kan fullbordas av den troende med hjlp av 'supermnniskan Yeshua', Torah sjlv. Jesus r allts INTE Gud enligt det messianska som 'kom i kttet och fullbordade Torah' >> (vilket r felaktigt, eftersom Tomas utropar:
Joh.20:27 "Sedan sade han till Tomas: "Rck hit dit finger, se hr ro mina hnder; och rck hit din hand, och stick den i min sida. Och tvivla icke, utan tro."
28 Tomas svarade och sade till honom:
"MIN HERRE OCH MIN GUD!"
29 Jesus sade till honom: "Eftersom du har sett mig, tror du? Saliga r de som icke ser och dock tror.")
....
Det r en OERHRD STOR SKILLNAD mellan att 'upphva och fullborda' Torah!

Lagen kan inte vara upphvd, fr den 'andlig och god' och verbevisar oss om synd om vi vandrar efter 'kttet' - dremot Livets Andes Lag trder i kraft OM vi r 'i Kristus'-laguppfyllaren:

Rom.8:2 "Ty livets Andes lag har i Kristus Jesus gjort mig fri ifrn syndens och ddens lag.
3 Ty det som lagen icke kunde stadkomma, i det den var frsvagad genom kttet, det gjorde Gud, d han, fr att borttaga synden, snde sin Son i syndigt ktts gestalt och frdmde synden i kttet.
4 S skulle lagens krav uppfyllas i oss, som vandra icke efter kttet, utan efter Anden."
....
Herren rekomenderar allts den troende att vandra i Anden ('i Herren'), fr att inte hamna under lagen (som r uppfylld av Herren men - inte upphvd).

Rom.10:4 "Ty lagen har ftt sin nde i Kristus, till rttfrdighet fr var och en som tror." betyder inte, att lagen r upphvd utan det betyder, att lagens uppfyllare 'Kristus i oss' nu genom sin Ande br rttfrdighetens frukt, s att vi ntligen kan trda in i TRONS VILA och lter oss ledas av Honom, s att vi inte lngre lter det bero p 'bokstavens mbete' utan p Andens.

Det finns allts VILLKOR fr att Livets Andes Lag skall verka - om vi inte vandrar i Kristus, d trder lagen in och verbevisar oss om synd. Vilket den mste gra, annars gr vi frlorade om vi inte vnder om.

Gal.2:18 "Om s vore att jag byggde upp igen detta samma som jag redan har brutit ned, d bevisade jag drmed, att jag var en vertrdare.
19 Ty jag fr min del har genom lagen dtt bort ifrn lagen, fr att jag skall leva fr Gud. Jag r korsfst med Kristus,
20 och nu lever icke mer jag, utan Kristus lever i mig; och det liv som jag nu lever i kttet, det lever jag i tron p Guds Son, som har lskat mig och utgivit sig sjlv fr mig."
....
1Tim.1:8 "Men vi vet att lagen r god, om man nmligen brukar den ssom lagen br brukas,
9 och om man frstr detta, att lagen r till icke fr rttfrdiga mnniskor, utan fr dem som trotsa lag och myndighet, fr ogudaktiga och syndare, oheliga och oandliga mnniskor, fadermrdare och modermrdare, fr mandrpare,
10 fr dem som va otukt och onaturlig vllustsynd, fr dem som ro mnniskosljare, lgnare, menedare eller ngot annat som strider mot den sunda lran -
11 detta i enlighet med det evangelium om den salige Gudens hrlighet, varmed jag har blivit betrodd."
.........
Med andra ord:

"Genom lagen har jag dtt bort frn lagen!" -

Halleluja! Lovad vare Herren! - men inte fr att 'vertrda lagen' utan....

...fr att vandra 'i Anden' och inte efter 'kttet'!
.....

Som av en hndelse fick jag ett mail:

Jag har just versatt en artikel som handlar om ett evigt aktuellt mne, nmligen Treenigheten.
---
Jag stter hr in vad som hr utifrn detta mail, sgs utifrn GT om treenigheten, om det skulle kunna fylla en funktion.

Men jag brjar bli luttrad och vill inte alls garantera, eller snarare tvrtom varna fr, att den som sttt fr denna versttning, eller den han versatt (Fred rtegrens versttning frn Tim Warner), inte har ngt annat vilset i bagaget (det vet vi ju egentligen, att dr finns, frn samtalen under olika mnen kring Israel, att dr str det inte rtt till, utan att dr, hur man ser p Israel som nation, blivit till en frlsningsfrga!!).
---
Men just kring treeningheten tror jag, att hr frmedlas ngt som r riktigt och viktigt att se.

(det r ju detta som gr det hart omjligt idag att sortera allt, nr den ene villolraren presenterar sanningar, som man behver se, men har det kopplat till samtidig frfrelse och den villfarelse han synes bemta, sjlv har sanningar som man behver se, men som d andra handen frmedlar frfrelse som den andre frfraren pekade p!!!)

Det r drfr jag hela tiden utropar i denna
hxkittel av frfrelse, som idag framtrder p den andliga arenan och ska frbereda antikrists intrde p arenan:

Slpp aldrig taget om vem Jesus R och betydelsen av offret av Kristi persons kropp och blod p korset!! Och det med allt vad dessa ord verkligen innebr, utifrn en helhet av Skriften!!

N till mailets frmedlande av innehll kring treenigheten som jag tror r riktig:
---
Exod 6:2-3

2 Och Gud talade till Mose och sade till honom: Jag r HERREN.

3 Fr Abraham, Isak och Jakob uppenbarade jag mig ssom Gud den Allsmktige, men under mitt namn HERREN var jag icke knd av dem.
(KB 1917)

Namnet "HERREN" (Jehova) utgr ett nyckelelement i Deut. 6:4, "Hr, Israel! HERREN (Jehova), vr gud, HERREN (Jehova) r en." nd kan vi se att det heliga namnet inte blivit uppenbarat innan Mose.

Hr kommer ett annat exempel. Nr vi lser Gen.1, dr Gud uppenbarade Sig genom Mose; och anvnder plural personliga pronomena (Lt OSS gra mnniskor till VR avbild, till att vara OSS lika;) s mste vi tolka det uttalandet UTAN att appellera till Deut.

6:4! Varfr d? P grund av uppenbarelsens ordningsfljd. De tidiga lsarna av Genesis hade INTE tillgng till Deuteronomium att jmfra med.

Och medan skapelseberttelsen hade frmedlats till Moses via muntlig tradition, s visste dremot inte heller Adam. Eva, eller ngon annan fre exodus ngonting om den senare uppenbarelsen given i Deut.

6:4. Frn skapelsen och fram till exodus var Guds uppenbarelse i Gen.1, s lngt vi knner till ifrn Skriften knd och frstdd av Guds folk.

Men uppenbarelsen frn Gud i Deut. 6:4 var dremot inte knd (s lngt vi vet frn Skriften) frrn efter det att Moses lett Israeliterna ut ur Egypten. Drfr mste Deut. 6:4 lsas och tolkas i ljuset av Gen.1, och inte tvrtom.

Genesis ett introducerar oss till Gud. Dr frutstts ingen fregende kunskap om Gud. Vi mste bara acceptera det som det r, och inte frska oss p att finna ngot stt att anpassa det efter vad vi anser att Deut. 6:4 lr. Hr ges oss det fundament p vilket vi kan bygga vidare.

Vid vr tolkning av varje given bibeltext, mste vi vara medvetna om att mottagarna som just den specifika texten var primrt riktad till endast knde till vad som hade blivit uppenbarat fram till tiden fr mottagandet, och att man inte hade ngon kunskap om innehllet i senare uppenbarelse.

Vi fr ENDAST tolka dessa textsammanhang utifrn de resurser som fanns tillgngliga fr de primrt avsedda lsarna och lyssnarna.

Sammanfattningsvis tolka det som de borde ha tolkat det. Eftersom varje uppenbarelse i Skriften till att brja med var avsedd fr ett specifikt auditorium, mste vi bildligt talat stlla oss sjlva i dessas skor och tolka den nya uppenbarelsen som de skulle ha tolkat den.

Den sanna uttolkningen r d normalt den som ges av den hr metoden. Det finns undantag nr det handlar om en del kryptiska profetior.

Vrt tema r emellertid inte hr profetian, utan Guds sjlvuppenbarelse till sitt folk i klartext.

Lt oss drfr brja frn "begynnelsen".

Gen 1:1

I begynnelsen skapade Gud himmel och jord. (KB 1917)
Det hebreiska ord som hr anvnds fr Gud (Elohim) str i pluralform. Det hr r det allra frsta som vi lr os om Gud i Bibeln! Hebreiskan har hr en mycket mrklig konstruktion.

Fastn Elohim r pluralformen av "Gud" s lgger den hebreiska texten till "eth" (han sjlv). (detta finns inte versatt i flertalet engelska eller svenska versttningar).

Bokstavligen str det "I begynnelsen Gudar [plural] Sjlv [singular] skapade..."

Ingen ytterligare frklaring ges fr denna till synes motsgelsefullhet i personantalet innan vi kommer fram till verserna 26-27, dr vi finner en liknande som det verkar motsgelse i numerusform.

Gen. 1:26,27

Och Gud sade: Lt oss gra mnniskor till vr avbild, till att vara oss lika; och m de rda ver fiskarna i havet och ver fglarna under himmelen och ver boskapsdjuren och ver hela jorden och ver alla krldjur som rra sig p jorden.

Och Gud skapade mnniskan till sin avbild, till Guds avbild skapade han henne, till man och kvinna skapade han dem.
(KB 1917)

Vi mter hr ter en liknande situation. I vers 26 refereras Gud med plural personligt och possessivt pronomen (oss & vr).

Men i vers 27 med singular personliga och possessiva pronomen (sin & han), tillsammans med det plurala "Elohim".

Vers 26 ger upphov till frgan, till vem Elohim talar nr Han sade "Lt oss gra mnniskor till vr avbild, till att vara oss lika"?

Svaret framgr klart i vers 27, Han talade till Sig Sjlv, eftersom mnniskan var skapad AV Gud och till Guds egen avbild, (inte till ngon ngels avbild, eller skapad av nglar).

Den enda logiska slutsatsen r drmed att Elohim utgr en pluralitet av personer, och att Elohim som en pluralitet av personer skapade mnniskan, och att mnskligheten p ngot stt manifesterar den hr pluraliteten hos Gudomen.

I kapitel 2 ges ytterligare uppenbarelse betrffande p vilket stt mnskligheten blev gjord till Guds avbild.

Gen 2:18,21-24

Och HERREN Gud sade: Det r icke gott att mannen r ALLENA. Jag vill gra t honom en hjlp, en sdan som honom hves.....

21 D lt HERREN Gud en tung smn falla p mannen, och nr han hade somnat, tog han ut ett av hans revben och fyllde dess plats med ktt.

22 Och HERREN Gud byggde en kvinna av revbenet som han hade tagit av mannen, och frde henne fram till mannen.

23 D sade mannen: Ja, denna r nu ben av mina ben och ktt av mitt ktt. Hon skall heta maninna, ty av man r hon tagen.

24 Frdenskull skall en man vergiva sin fader och sin moder och hlla sig till sin hustru, och de skola varda ETT (echad) ktt.
(KB 1917)
---
Jag vill pongtera skillnaden mellan orden "allena" och "ett" i ovanstende textsammanhang. Gud sade att det inte var gott fr Adam att vara "allena".

Det hebreiska ordet fr "allena" r "bad" som betyder solitr. Det ordet skulle vara ett passande val fr att beskriva ett "Oneness" koncept fr Gud.

S borde ocks ordet "vachiyd" vara ({ende}som i Abrahams "ende son" Isak). Lgg mrke till botemedlet mot att vara "allena" [solitr] i ovanstende textavsnitt.

Det var fr Adam att bli "ett (echad) ktt med sin fru Eva. Observera ocks att Eva var "ben av hans ben och ktt av hans ktt".

Eva var skapad frn Adams revben, av samma substans som Adam. Gud kunde ha gjort kvinnan frn jordens stoft som Han hade gjort Adam.

Och de hade nd varit av samma SLAG. Men d hade inte Adam kunnat sga att hon var "ben av mina ben och ktt av mitt ktt."

Gud sade att i det framtida ktenskapet mellan man och kvinna skulle de varda ett ktt. Detta innebr att det symboliskt framgr utifrn detta frsta par, att Adam och Eva r av samma substans, skapade frn en individuell varelse.

D texten sger att Gud skapade "mannen" till Sin egen avbild, refererade Han till mnskligheten. Han fortsatte med att sl fast, "till man och kvinna skapade Han dem" (vers 27).

Gud skapade ocks Adam och Eva med frmgan att reproducera sig i avkomma. Avkomman framkommer frn Adam genom Eva. Avkomman r ocks ben av deras ben och ktt av deras ktt. S genom att ha skapat Adam, och sedan Eva ur Adams revben, och sedan drur avkomma, har Gud gett oss en illustration av Treenigheten.

Naturligtvis r den hr illustrationen ofullstndig, eftersom medan Adam, Eva och deras avkomma alla har en skapat begynnelse, s r Gud Sjlv evig.

Men konceptet med tre personer som utgr frn en varelse r klart demonstrerat i skapelsen av mnskligheten.

Mannen str som symbol fr Fadern, kvinnan str symboliskt fr Ordet (Jesus Kristus), och avkomman symboliserar den Helige Ande som utgr frn Gud (John 15:26).

Det allra frsta som vi lr oss om Gud frn uttalandet "Lt OSS gra mnniskor till VR avbild, till att vara OSS lika;"

r att Gud r en pluralitet av personer (eller personligheter) som kommunicerar med varandra och som samarbetar med varandra i skapelsen. Vi kan n en gng se detta bruk av plurala personliga pronomen i referens till Gud i den fljande versen.

Gen 3:22

Och HERREN Gud sade: Se, mannen har blivit ssom en av oss, s att han frstr vad gott och ont r. M han nu icke rcka ut sin hand och taga jmvl av livets trd och ta, och s leva evinnerligen.
(KB 1918)

Utifrn vad vi kan se frn skapelseberttelsen, finns det ingen anledning att anta att Gud r en solitr varelse. Snarare s pekar alla indikationer s hr lngt mot en Gudom bestende av en pluralitet av personer.

Bde singulra och plurala personliga pronomen har brukats, liksom det plurala egennamnet "Elohim".

Utifrn dessa uppgifter skulle man inte logiskt kunna hvda att Gud r en solitr person.

Och d Deut. 6:4 endast frst var uppenbarad (s vitt vi vet) till Israel efter exodus, mste vi sluta oss till att under tiden frn Adam och fram till Moses, var Gud ansedd som en plural Gudom.

Jag inser att det r mjligt att Gud uppenbarade mnga ting fr Sitt folk fre floden som inte finns nedtecknat i Skriften.

Det r mjligt att argumentera fr att Guds "oneness" dvs solitra enhet KUNDE ha blivit undervisad nda frn begynnelsen.

Om vi emellertid utgr frn att det skrivna Gudsordet utgr Hans uppenbarelse fr framtida generationer, s mste vi stlla oss frgan varfr dylika uppgifter inte blivit bevarade fr oss som mste tolka det skrivna Ordet flera generationer senare?

Jag tror att Gud bevarade det som han ville bevara i Skriften. Och allt som vi behver veta om Gud finns bevarat fr oss i ett logiskt format.

Om nu detta antagande r riktigt, s mste vi gra bruk av de uppgifter som finns tillgngliga, och inte spekulera ver vad Gud kan ha uppenbarat till andra.

Om Han nu frvntar Sig av oss att vi skall finna sanningen via lsningen "linje efter linje, begrepp p begrepp" d mste vi bygga vr frstelse utifrn det progressiva stt som vi fljer hr.

Den nst betydelsefulla uppenbarelsen rrande Guds natur finns uppenbarad i berttelsen om Abraham. Medan Joh. 1:18 sger att "ingen mnniska ngonsin har sett Gud," s finner vi i Gen.18 klart omtalat hur Jehova kommer p besk till Abraham tillsammans med tv nglar.

Eftersom Johannes fortstter med att sga att "den enfdde Sonen, Han som r i Faderns skte, Han har kungjort Honom," mste vi sluta oss till att den som kom fr att trffa Abraham faktiskt var Jesus Kristus.

Och detta r bekrftat av Jesus Sjlv i Joh. 8:56-59. Man skulle kunna hvda att den solitra Guden helt enkelt bytte form och framtrdde fr Abraham som en man.

Men om det vore s, skulle detta inte bara strida mot Joh. 1:18, eftersom det klart framgr av redogrelsen i Genesis att "HERREN" befann sig p jorden medan samtidigt "HERREN" var i himmelen.

Gen 19:22-24

22 Men skynda att fly undan dit; ty jag kan intet gra, frrn du har kommit dit. Drav fick staden namnet Soar.

23 D nu solen hade gtt upp ver jorden och Lot hade kommit till Soar,

24 lt HERREN svavel och eld regna frn himmelen, frn HERREN, ver Sodom och Gomorra;
(KB 1917)

Hr grs en klar tskillnad mellan "HERREN" som beskte Abraham och som snde de tv nglarna fr att evakuera Lot frn Sodom, och "HERREN" i himmelen.

(HERREN med enbart versaler i KB 1917 r Jehova {JHVH} i den hebreiska texten). nd s anvnds namnet "Jehova" fr BDA.

terigen s har vi hr en illustration av en pluralitet av personer, bda benmnda "Jehova".

Nu vet vi att den hr berttelsen var skriven av Mose som var vlbekant med namnet "Jehova". S Mose terger det heliga namnet nr han refererar till Gud, riktande sig till sina Judiska lsare som ocks var vl frtrogna med det heliga namnet.

Emellertid s knde under den tid nr de hr hndelserna utspelade sig, varken Abraham eller ngon av de andra Guds namn "Jehova".

Exod 6:2-3

2 Och Gud talade till Mose och sade till honom: Jag r HERREN.

3 Fr Abraham, Isak och Jakob uppenbarade jag mig ssom Gud den Allsmktige (El Shaddai), men under mitt namn HERREN (JEHOVA; JHVH) var jag icke knd av dem.
(KB 1917)

Gud slt ett frbund med Abraham. Men Han uppenbarade aldrig Sitt heliga namn fr Abraham. Det heliga namnet blev frst uppenbarat fr Mose, som uppenbarade det fr Israeliterna, Guds frbundsfolk.

Fre Mose, var Gud knd som den plurala "Elohim", och genom ngra sammansatta titlar, som "Gud den Allsmktige" (El Shaddai).

Men nr den utlovade sden kom, och Gud brjade med att fullflja Sitt lfte till Abraham att gra av honom en stor nation, och EFTER det att Gud framtrtt som "I AM" fr Moses nr Han rddade dem frn Egypten, uppenbarade Han Sitt personliga namn fr Israel genom Moses.

Lt oss nu se nrmare p Deut. 6:4, Oneness pingstrelsens "proof text" (liksom fr de ortodoxa judarna).

Den hebreiska texten lses s hr: "Hr O Israel, Jehova Elohim [plural], Jehova r en [echad]." Alla indikationer tyder p att Moses hr uppenbarade ngonting nytt fr Israeliterna.

Uttrycket, "Hr O Israel" indikerar att en storslagen kungrelse var p vg att framfras.

Betydelsen av ordet "en" i den hr texten utgr verkligen den krok p vilken hela den pentakostala Oneness rrelsen hnger sin sak p.

Ifall "en" verkligen hr skulle ge betydelsen av en solitr person, s vore saken klar!

Alla parter r verens om att det hebreiska ordet fr "en" hr r "echad," Det hr r det enkla numeriska "en."

Det finns andra ord i hebreiskan som betyder exklusivt allena, eller solitr, (bad, yachiyd). Vi har redan nmnt anvndningen av "bad" (allena) i Genesis 2:18. Gud sade att det inte var gott fr Adam att vara "allena."

Hade Moses i stllet anvnt ordet "bad" hr, s hade han drmed pongterat att Jehova ensam r Gud.

Det andra ordet som Mose kunde ha anvnt sig av r "yachiyd," som betyder "enbart" eller "solitr."

Detta r det ord som anvnds nr Mose sger till Abraham, "tag din "ENDE" son Isak." Hade Mose anvnt sig av ordet yachiyd, s hade Han sagt att dr finns inga andra gudar vid sidan av Jehova.

Men Moses anvnde sig av "echad," det enkla numeriska "ett".

Det finns en vanligen erknd regel inom biblisk hermeneutik, som kallas, "regeln om det frsta omnmnandet."

Kortfattat s utsger den att man i allmnhet kan finna den bibliska innebrden av ett ord eller mening genom at spra det tillbaks till var det frst anvndes i Skriften.

Ordet "echad" (ett) terfinns inte bara som anvnt fr en sammansatt enhet med avseende p Adam och Eva som "ett ktt". Ngot som vi redan uppmrksammat.

Det terfinns emellertid anvnt p ett liknande stt fr skapelsens frsta dag.

Gen 1:5

5 Och Gud kallade ljuset dag, och mrkret kallade han natt. Och det vart afton, och det vart morgon, den frsta (echad) dagen.
(KB 1917)

Hr finner vi den frsta (echad) dagen bestende av "dag" och "natt," nd kallas denna sammansatta enhet den "frsta dagen" .

Vad vi finner i Skriften r att ordet "ett" i bgge Testamenten (hebreiskan och grekiskan) anvnds p exakt samma stt som i engelskan och svenskan.

Det r helt enkelt rknetalet "ett". Det kan betyda frsta, singulr, eller en frening, eller en endrkt, beroende av sammanhanget.

Men det str alltid fr "en frenad" enhet nr det anvnds fr en pluralitet av personer eller ting.

Sammanhanget avgr huruvida ett enstaka ting avses, eller om "en" eller "ett" (echad) refererar till en sammansatt pluralitet av ting eller personer, och drvid betyder "en frenad enhet".

Fljande verser frn Genesis brukar ordet "echad" refererande till en pluralitet av ting eller personer.

I vart och ett av dessa fall har "echad" betydelsen "en frenad enhet" och inte "en solitr", (Gen. 1:5, Gen. 2:24, Gen. 11:6, Gen. 34:16,

Gen. 41:25,26).

Baserat p det faktum att "echad" betyder "ett" (dvs en frenad enhet) nr det anvndes fr en flerfald, OCH eftersom Gud fram till Mose uppenbarat Sig som en frenad flerfaldig varelse, OCH eftersom pluralformen av Gud, "Elohim" ingr i just den vers som proklamerar Israels Gud som "en" (Hr O Israel, Jehova Elohim [plural], Jehova r en [echad].) s blir den naturliga frstelsen av Moses uttalande den att Jehova, Israels "Elohim" (plural) r ETT (i endrkt frenade).

Grundlggande fr det begreppet r uppenbarligen frebilden och exemplet av "ett ktt" i Gen. 2, dr begreppet tydligt demonstreras.

Vidare har vi i Gen.1 sett "freningen" i syfte ytterligare demonstrerad i den singulra skapelseakten av "mnniskor till vr avbild, till att vara oss lika." Det som Mose hr sade var mycket djupgende!

Hedningarna dyrkade mnga gudar. Dr hade man en gud fr elden, en annan fr vinden, en fr fruktbarheten, etc. Den ene guden var i konflikt med andra gudar, och en stam dyrkade en gud som var i konflikt med en annan stams gud, etc.

Moses kontrasterade detta synstt genom att sga att vr Gud (plural), Jehova, r ett, dvs. frenade i endrkt.

Medan Han fortsatt uppenbarar sig som en personlig mngfald, s rr Han sig och handlar som en Gudom nr det gller att frverkliga Sitt syfte.

Med andra ord sagt ven om Jehova r en pluralitet av personer efter vad som klart framgr frn skapelseberttelsen, s frekommer dr aldrig ngon konflikt eller oenighet dem emellan, ssom r fallet mellan hedningarnas gudar.

Vad Skriften FRST har uppenbarat i skapelsen r PLURALITETEN av personer, och fr det andra i Deut. 6:4 "endrkten" eller ENHETEN mellan dessa personer i en enda Gudom med ett enda syfte.

Jag inser att det Gamla Testamentet framver framstller Gudomen som "en Gud." Och att det r absolut sant!

Hans namn r Jehova. Att s sker frsvagar emellertid inte p ngot stt vad som uppenbarats om Gudomen som en sammansatt pluralitet av personer. Jehova r namnet p denna ene Gudom, som Sjlv utgr en endrkt av en pluralitet av personer.

Det finns tskilliga andra exempel p pluraliteten hos Gud i GT, srskilt bland Psalmerna. NT refererar ofta till dem.

Jag freslr att du lser Hebreerbrevets frsta kapitel, och kollar upp alla dess citat frn GT.

Hebr.1 argumenterar utifrn citaten frn GT att Sonen var HOS Gud vid skapelsen, och demonstrerar utifrn GT att Sonen inte r identisk med Fadern. Men det finns ocks andra exempel i GT som bevisar den saken.

Dan 7:13-14

13 Sedan fick jag, i min syn om natten, se huru en som liknade en mnniskoson kom med himmelens skyar; och han nalkades den gamle (av dagar FB) och frdes fram infr HONOM.

14 t denne gavs vlde och ra och rike, och alla folk och stammar och tungoml mste tjna honom. Hans vlde r ett evigt vlde, som icke skall tagas ifrn honom, och hans rike skall icke frstras.
(KB 1917)

Jesus identifierar Sig sjlv med "Mnniskosonen" som kommer med himmelens skyar, i Matt. 24:29-31. Han refererade till den hr profetian i Daniel.

Daniel sger emellertid att Han kommer att fras fram INFR den "Gamle av Dagar" d den Gamle av Dagar kommer att verlmna ett rike till Honom.

Hr ser vi definitivt en pluralitet av interagerande personer. (precis som nr Jesus och Fadern interagerade i bn i Joh. 17).

Fastn GT inte med s mnga ord undervisar en "Treenighet," dvs. en Gud i tre personer, s framstlls dr med fullkomlig tydlighet bde pluraliteten av personer inom Gudomen och Gudomens enhet.

GT utvecklar bara inte begreppet fram till en treenighet. Detta fullfljs dremot i NT.

Slut frn Fred hemsida

http://hem.bredband.net/freds2/Oneness/op01.html

Tack Elisabeth, fr att Du pekar p skillnaden mellan att, som de i messianska freningen, egentligen hamnar under "lagen" och stller sig utanfr "nden" i upptckten av vem Jesus R och betydelsen av offret av Kristi persons (Gud sjlv, "Guds fullhet lekamligen") kropp och blod p korset.

(Ngt som messianska freningen egentligen frnekar. genom sin frnekelse av Guds treenighet, s frnekar de ocks vem Jesus egentligen R!! Och drmed frnekas ocks betydelsen av offret av Kristi persons kropp och blod p korset!!)

De beknner drmed en "annan Jesus" n Skriftens Jesus och frmedlar "ett annat evangelium", som en falsk ande str bakom!!

S enkelt r det egentligen, nr man brjar se in i det "spindelnt", av frfrelse, som messianska freningen lgger ut.

Man blir frst "yr i bollen" av den "spundna trden av sanning och lgn".

Men slpper man inte taget om Guds treenighet i Skriften och vem Jesus R "Gud sjlv i jordisk kroppslig gestalt, "Guds fullhet lekamligen" , "Kristus kommen i kttet"!!!

"Dr det som lagen (inklusive Torahn!!!) inte kunde stadkomma i det den var frsvagad genom kttet, det gjorde Gud, nr han fr att borttaga synden, snde sin Son i syndigt ktts gestalt och frdmde synden i kttet" (Rom. kap. 8)

Och ser frn Skriften betydelsen av offret av kristi persons (Gud och mnniska frenade) kropp och blod p korset, s behver man inte fastna i dessa frfrelser frn messianska freningen!!

Inte heller behver vi bli plgade "av deras plagor", om att fr att vara sant troende, s ska man flja de Judiska ritualerna och hgtiderna.

Jesus Gud sjlv i kroppslig gestalt, har i vrt stlle gjort allt som behver uppfyllas av ritualer, ceremonier och uppfyllt Guds lag och vilja.

Drfr kan vi f lmna denna lagiskhet och "dyrkan av Torahn", som i sig sjlv ngt som frmedlar Guds gemenskap!!

Vi kan f enkelt umgs med den nu uppstndne levande Frlsaren och Herren - Jesus Kristus - Gud sjlv, som r den vi ska vnda oss till, i Hans namn, Jesu namn.

Som r det namn Gud upphjt ver alla andra namn, och som r den i den treeniga Gudens person, som ska "regera tills han lagt alla fiender under sina ftter" och sen ska verlmna riket till Fadern, som ska "bli allt i alla", som hr honom till.

Han som kommer oss till mtes genom Guds Ande (Gud sjlv), som pekar p vem Jesus R och betydelsen av offret av Kristi persons kropp och blod p korset!!

Och drtill blir de frvillade som brjar flja frfrelsen frn messianska freningen!!

HaFo

Hej igen

Citat
"De beknner drmed en "annan Jesus" n
Skriftens Jesus och frmedlar "ett annat
evangelium", som en falsk ande str bakom!!"
"Och drtill blir de frvillade som brjar flja
frfrelsen frn messianska freningen!!"

# Ja s r det
Den som fngas in och blir till en "proselyt"
under denna andlighet , ppnar sig drmed
fr att bli mottaglig fr att ta emot Antikrist med
"ppna armar" vid hans kommande framtrdande i
offentlighetens ljus

"En annan ( Jesus ) som kommer
i sitt eget namn"

Galaterbrevet 5:4-6
"Ni har kommit bort ifrn Kristus, ni som frsker
bli rttfrdiga genom lagen. Ni har fallit ur nden.
Vi dremot vntar i Anden genom tron p den rttfrdighet
som r vrt hopp. Ty i Kristus Jesus beror det inte p om
vi r omskurna eller oomskurna, utan om vi har en tro
som r verksam i krlek"

Evangelium enligt Johannes,
5 Kapitlet , Jesus sger :

"I rannsaken skrifterna, drfr att I menen eder
i dem hava evigt liv; och det r dessa som vittna om mig"

Men I viljen icke komma till mig fr att f liv.
Jag tager icke emot pris av mnniskor;
men jag knner eder och vet att I icke haven Guds krlek i eder.
Jag har kommit i min Faders namn, och I tagen icke emot mig;
kommer en annan i sitt eget namn, honom skolen I nog mottaga.
Huru skullen I kunna tro, I som tagen emot pris av varandra och
icke sken det pris som kommer frn honom som allena r Gud?
Menen icke att det r jag som skall anklaga eder hos Fadern.
Den som anklagar eder r Moses, han till vilken
I stten edert hopp.
Trodden I Moses, s skullen I ju tro mig, ty om mig
har han skrivit.
Men tron I icke hans skrifter, huru skolen
I d kunna tro mina ord?

Trffskra Skriftens Ord rakt in i sammanhanget Sigfrid!

HaFo

Eftersom messianska MFS (messianska freningen frnekar Guds treenighet), s stter jag ven hr in vad jag satt in kring "Gudsbilden", p "Inlgg" och "Undervisning".

Viserligen handlar det dr frmst om ett bemtande av trosfrkunnelsens Gudsbild via t.ex. Hinn. Men innehllet bemter nog ven MFS:s vilsenhet kring Guds treenighet.
---
Klistrar in om Gudsbilden:

Trosfrkunnelsens spekulationer

Benny Hinn sger fljande kring Gudsbilden i ett program p TBN, 3 oktober 1991:

"Oh, jag knner att uppenbarelsekunskap kommer ver mig hr. Lyft hnderna! Ngot nytt kommer att ske hr i dag Helige Ande, ta ver i Jesu namn ... Gud Fader, mina damer och herrar, r en person, och han r en treenighet i sig sjlv tskild frn Sonen och Den Helige Ande. - Vad? Vad sa du? Hr, hr! - Frstr du, Gud Fader r en person, Guds Son r en person och Gud den Helige Ande r en person. Men var och en av dem r en treenighet i sig sjlv.

Om jag skulle chockera dig - och det kanske jag skulle - s r de nio stycken! - Vad sa du? - Lt mig frklara: Gud Fader, mina damer och herrar, r en person med sin egen personliga ande, med sin egen personliga sjl och sin egen personliga andliga kropp. Hur ser Gud Fader ut? Som en mnniska. Som oss har Gud fingrar, hnder och ett ansikte. - Vad, sger du, det har jag aldrig hrt. Nej men, tror du att du r i kyrkan fr att hra det du har hrt de sista 50 ren?"
---

r denna Gudsbild enligt Benny Hinn, ven vad Trosrrelsen i Sverige menar, nr det sgs att Gud r treenig? Finns ven hr liksom i andra lror i Trosfrkunnelsen en frvillande ordlek som samtidigt ska lta som klassisk kristendom, men dr orden ftt en ny innebrd?

Innebr det att nr det i Trosrrelsesammanhang sgs att Gud r treenig, s kan vi inte vara helt vissa om att de verkligen enbart syftar att Gud r en treenighet av Fader, Son och Ande i en enda Gudomsperson Jag R Herren?

Av Hinns Gudsbild (som jag aldrig sett ifrgasttas frn trosrrelsens hll i Sverige), kan det lika grna eller kanske som ett tillgg, som kanske inte s ofta uttalas (?) handla om,

att Gudfadern r en treenighet av Ande, sjl och kropp - tskild frn GudSonen som i sig sjlv r en treenighet av Ande, sjl och kropp och att GudAnden r en treenighet av Ande, sjl och kropp.

Det skulle innebra tre heliga Andar. Tre tskilda Gudar, var och en med en egen treenighet i sin konstitution av Ande, sjl och kropp.

Det r vad Benny Hinn sger och summerar till 9 st. r det ocks vad Trosrrelsen i Sverige menar nr de sger att Gud r treenig???

---

Kanske r inte det allvarligaste, att Hinn hr gr ondiga spekulationer kring Guds konstitution, som vi nd inte utifrn Bibeln kan ha en solklar uppfattning om.

Gud sger sjlv att Han r Ande och vad det egentligen innebr, nr vi i evighetens vrld ser Honom sdan Han r, nr det gller sjlva konstitutionen, ges oss inte mycket information om.

Vi vet att Bibeln uttrycker att hela mnniskan till hela sin konstitution hos den troende ( 1 Tess.5:23) blir rddad till Guds gemenskap i evighetens vrld. Vi blir helt frvandlade till enhet och likhet med Guds oddliga vsen och natur.

Paulus sger i 1 Kor. 15:35-57 kring det skeendet:

"s finnas ock bde himmelska kroppar och jordiska kroppar, men de himmelska kropparnas hrlighet r av ett slag, de jordiska kropparnas av ett annat slaghr ss en sjlisk kropp, dr uppstr en andlig kropp. S visst som det finns en sjlisk kropp, s visst finns det ock en andligoch ssom vi har burit den jordiskas gestalt, s ska vi ock bra den himmelskas gestaltTy basunen ska ljuda och de dda ska uppst till ofrgnglighet, och d ska vi bli frvandlade. Ty detta frgngliga mste iklda sig ofrgnglighet och detta ddliga iklda sig oddlighet"

Samtidigt sger Johannes att vad detta innebr vet vi inte hr i tiden:

"Vi r nu Guds barn och vad vi ska bli, det r nnu inte uppenbart. Men det veta vi, att nr han en gng uppenbaras, ska vi bli honom lika, ty d ska vi f se honom sdan han r" 1 Joh. 3:2.

Benny Hinn gr i sina spekulationer kring Guds konstitution utver skriftens ramar fr vad vi vet. Det gr inte att krympa Gudsbilden till en mnsklig niv.

Jesus har uppenbarat vem Gud r till sin karaktr, men inte vad den himmelska konstitutionen fullt ut innebr. Nr Han tergick till den hrlighet Han hade hos Fadern frn evig tid, frsvann Han ur det fysiska tids och rumsbegreppet och vi vet inte hur den konstitutionella sammansttningen ser ut eller fungerar i den himmelska vrlden.

---

Hinns syfte med dessa spekulationer r att ppna fr trosfrkunnelsens lra att mnniskan redan hr i tiden blir ssom en gud. Tanken ska vas vid att Gud och mnniska r p samma niv. vas vid tanken att det r den terupprttade gudamnniskan som i egenskap av denna tidslders gud ska fra striden mot satan och terervra det han stulit frn mnniskan:

verfld p livets alla omrden, medan Gud sjlv bara kan kika in i sin skapelse och se hur gudamnniskan lyckas med detta. ("Gud r p utsidan och kikar in. Gud har ingen lovlig tillgng till jorden. Den tillhr honom inte", sger Copeland p bandet The image of God in you).

---

tskiljande av Guds treenighet i Fader, Son och Ande till tre tskilda Gudar

Det allvarligaste i vad Hinn hr sger r att han delar Guds treenighet av Fader, Son och Ande till tre tskilda Gudar. Han sger att var och en av dessa tre Gudar r en treenighet i sig sjlv och summerar till nio stycken! Han frngr drmed klassisk kristendom med en Gud i tre personer och tre personer i en Gud.

---

Gud r tre personlighetssidor i en enda Gud. Fader Son och Ande. Tre sidor, eller ansikten, av den ende Gudens personlighet.

De r p ett stt tskilda i personlig funktion och personlig uppenbarelse. Samtidigt r de oupplsligt, evigt frenade i en enda enhet:

"JAG R HERREN".

Gud r en oupplslig enhet av Fader, Son och Ande i sin person. Det r den bild Bibeln ger av den ende treenige Gudens person. Jesus vidrr detta i bl.a. Joh. Kap. 14 - 18.

Jesus sger: "Jag och min Fader r ett". nd visar "jag" och "min" p skilda sidor i den enda Gudomen JAG R HERREN.

Jesus sger om Anden i Joh.16:14-15:

"Han ska frhrliga mig, ty av mitt ska han taga och ska frkunna fr er. Allt vad Fadern har, det r mitt, drfr sade jag att han ska taga av mitt och frkunna fr er."

Jesus ger oss bilden av en Gud i tre personer och tre personer i en Gud.

---
Jesus r den levande Guden, som inkarnerat sig och blivit mnniska och det r ocks Han som kommer tillbaka en dag. 5 Mos.6:4: "Hr, Israel! HERREN, vr Gud, HERREN r en."

---

Samtidigt fr man inte gra misstaget som i Oneness - rrelsen, dr man frbiser Sonens verkliga frutvarande existens i den enda Gudomspersonen JAG R HERREN (Joh.1:1-3, 15, 5:46), dr det samtidigt frn begynnelsen finns en du - jag - vi - relation inom den enda Gudomspersonen.

I Mos. 1:26 anvnds beteckningen "oss" nr Gud talar om att skapa mnniskan till sin avbild.

Samma sak upprepas i 3:22 dr Gud sger att "mannen blivit som en av oss, s att han frstr vad gott och ont r."

I 11:7 terkommer detta uttryck: "Lt oss stiga dit ned och frbistra deras tungoml".

---

I Jesaja kap. 6 fr profeten hra seraferna ropa sitt trefaldiga "Helig, helig, helig r Herren Sebaot" och vidare "Vem skall jag snda och vem vill vara vr budbrare."

I Ps. 110:1 framgr denna "interna dialog" inom den ende Gudomspersonen: "Herren sade till min herre, stt dig p min hgra sida till dess jag har lagt dina fiender dig till en fotapall".

I 5 Mos. 6:4 dr det str "Hr Israel! Herren vr Gud, Herren r en!", s r enligt den information jag har, att "Herren" i sjlva verket i grundtexten str i pluralis.

---

Det finns i sanning endast en Gudomsperson, men denne Gud uppenbarar sig i en treenighet av Fader, Son och Ande.

"Herren Jesu nd och Guds krlek och den helige Andes delaktighet vare med er alla" 2 Kor. 13:13.

---

I Oneness - rrelsen r Sonen bara en tanke hos Gud som realiseras i Mnniskosonen Jesus. Gud bara spelar olika roller. Frst som Fadern Jesus, sedan rollen av Mnniskosonen Jesus och numer rollen av Anden Jesus.

Detta leder vilse.

Sonens preexistens r inte bara en tanke, eller ord, utan en verklighet i Guds treenighet frn begynnelsen.

Jesus sger i Joh.16:28, 17:5: "Ja, jag har gtt ut ifrn Fadern och jag har kommit i vrlden, ter lmnar jag vrlden och gr till FadernOch nu Fader, frhrliga du mig hos dig sjlv med den hrlighet, som jag hade hos dig, frrn vrlden var till".

Bibeln framstller Gud som en enda oupplslig enhet i "Jag r Herren", med tre sidor eller "ansikten" av personlig funktion och uppenbarelse av Fader, Son och Ande i denna enda Gudomsperson.
---

Alla frsk genom historien att sra p denna enhet till tre tskilda Gudar, eller att frbise dessa tre personlighetssidor eller att frbise Kristi verkliga frutvarande existens innan inkarnationen i en jordisk kropp, i den ende Gudens karaktr och personlighet har lett vilse. (vilket nu sker i MFS!!!)

Sker en upplsning eller uppdelning mellan enheten av Fader, Son, Ande i den enda Gudomspersonligheten JAG R HERREN, s r det inte lngre frgan om den ende levande Guden som Bibeln presenterar.

Med Benny Hinns Gudsbild och en uppdelning av Gudomen till tre tskilda Gudar, prepareras tanken fr att Jesus p korset tskiljs frn vsensenheten med Fadern och dr andligen.

---

Jesu vsensenhet med Fadern

1 Joh. 5:20 "Vi vet att Guds Son har kommit och gett oss frstnd, s att vi knner den Sanne, och vi r i den Sanne, i hans Son Jesus Kristus. Han r den sanne Guden och det eviga livet."

Joh. 1:18 "Ingen har ngonsin sett Gud. Den Enfdde, som sjlv r Gud, och r hos Fadern, har gjort honom knd."

Joh. 10:30, 37-38, 14:9-11 "Jag och Fadern r ett D skall ni inse och frst att Fadern r i mig och jag i Fadern Den som har sett mig har sett Fadern. Hur kan du sga: Lt oss se Fadern? Tror du inte att jag r i Fadern och att Fadern r i mig? Tro mig: Jag r i Fadern och Fadern r i mig."

Joh. 5:22-23 "fr att alla skall ra Sonen liksom de rar Fadern. Den som inte rar Sonen rar inte heller Fadern, som har snt honom."

I Joh. 5:18-47; 8:23-30; 8:42-59; 10:24-39 frklarar Jesus mer om sitt frhllande till Fadern.
---

Jesus r frenad med Fadern p ett sdant stt att den som tror p honom tror p Fadern, och den som frnekar honom frnekar Fadern (Joh. 12:44; 1 Joh. 2:23), och den som ser Jesus ser Fadern (Joh. 12:45; Joh. 14:8-11).

Jesus sade om sig sjlv att han hade "utgtt frn Gud" (Joh. 8:42). "Jesus visste att Fadern hade gett allt i hans hnder och att han hade utgtt frn Gud och skulle g till Gud." (Joh. 13:3).

---

Guds namn ("Jag r") anvnds p Jesus

Mark. 14:61-64, Joh. 8:58-59 "versteprsten frgade honom vidare: 'r du Messias, den Vlsignades son?' Jesus svarade: Jag r...Jag r, redan innan Abraham blev till."

Att Jesus R Gud, bevisas ocks genom att han frlter synder (Matt. 9:1-8; Mark. 2:1-12).

Skulle en skapad varelse som inte r Gud kunna frlta synder? Nej, men Jesus r ett med Fadern och han sger om sig sjlv att "Mnniskosonen har makt hr p jorden att frlta synder".

Man tillbad Jesus utan att han sa ifrn (Matt. 28:9; 28:17; Luk. 24:52; Joh. 9:38). Det str t.o.m. att alla Guds nglar skall tillbedja honom (Hebr. 1:6), och ngeln i Uppenbarelseboken r medveten om att man inte skall tillbedja ngon annan n Gud (Upp. 22:8-9, jfr. Matt. 4:10; 2 Mos. 20:3-6).

---

Jesaja profeterar om ett barn som skall fdas vars namn r Gud: "Ty ett barn blir oss ftt, en son blir oss given, och p hans skuldror skall herradmet vila, och hans namn skall vara: Underbar i rd, Vldig Gud, Evig fader, Fridsfurste." (Jes. 9:6).

----

Treenigheten i en enda Gudomsperson

Faderns och Sonens och den Helige Andes gudom r en enda, lika i ra och lika i evigt majestt. Sdan Fadern r, sdan r Sonen och sdan ven den Helige Ande.

Evig r Fadern, evig r Sonen och evig den helige Ande, och likvl inte tre eviga, utan en enda evig.

Fadern r allsmktig, Sonen r allsmktig och den Helige Ande r allsmktig, och likvl inte tre allsmktiga, utan en enda allsmktig.

Fadern r Gud, Sonen r Gud och den Helige Ande r Gud, och likvl inte tre Gudar, utan en enda Gud.

Fadern r Herre, Sonen r Herre och den Helige Ande r Herre, och likvl inte tre Herrar, utan en enda Herre.

Fadern r av ingen gjord eller skapad eller fdd. Sonen r av Fadern allena - inte gjord eller skapad - utan fdd. Den Helige Ande r av Fadern och Sonen - inte gjord eller skapad eller fdd - utan utgende.

Drfr r det en enda Fader, inte tre Fder, en enda Son, inte tre Sner och en enda Helig Ande, inte tre Heliga Andar. Det r inte tre tskilda Gudar med var sin Ande. Anden r endast en och densamme.

Och bland dessa tre personliga uppenbarelser av den ende Guden r ingen den frste eller den siste, ingen den strste eller den minste, utan sinsemellan lika eviga och lika stora och helt oskiljaktiga i en enda Gudomsperson JAG R HERREN.

Och dock, trots att Fadern har ftt Sonen, s r han som r Fadern inte Sonen. Och Sonen r fdd av Fadern, men han som r Sonen r inte Fadern. Och den Helige Ande r varken Fadern eller Sonen, utan utgngen frn Fadern och Sonen och jmlik Fadern och Sonen i den ende Gudens treeniga enhet.

Och dock, Trots att det finns Fadern och Sonen och Anden i Gudomens enda vsen, s r deras verk odelbart, ty de r odelbara i en enda Gudomsperson JAG R HERREN EDER GUD.

En Gud i tre personer och tre personer i en Gud. Det r den Gudsbild Bibeln ger oss.

---

Trosfrkunnelsens Gudsbild med tre tskilda Gudar, lgger grunden fr Jesu andliga dd, dr inte bara treenigheten i den enda Gudomspersonen upplses, utan ven enheten av Gud och mnniska i Kristi person och jordiska kropp.

---

"Gud var i Kristus och frsonade"

2 Kor. 5:19, Kol. 1:19-20, 2:8-9 "Ty Gud var i Kristus och frsonade vrlden med sig sjlv Gud beslt att lta hela fullheten bo i honom och genom honom frsona allt med sig Ty i honom bor gudomens hela fullhet i kroppslig gestalt."

---
Gud skapade allt genom Jesus (Joh. 1:3; Kol. 1:16; Hebr. 1:2; jfr. Hebr. 11:3; 1 Mos. 1:3). Jesus r sjlv inte skapad, utan r "frstfdd fre allt skapat" (Kol. 1:15).

Det skapade blev till i begynnelsen (1 Mos. 1:1), men Jesus var redan till innan allt skapades, han "var i begynnelsen" (Joh. 1:1). I Uppenbarelseboken str det att han r "upphovet till Guds skapelse" (Upp. 3:14).

Han kallas "den Frstfdde" (Hebr. 1:6). Jesus r aldrig ngonsin skapad av Gud, utan fdd av Gud frn evighet och sjlv Gud i den treeniga Gudomens enda vsen.

Jesus, som r Gud och har utgtt frn Gud (Joh. 16:27-28), har ocks blivit fdd av en mnniska och p s stt blivit mnniska liksom vi. Detta skedde genom jungfrun Maria. ngeln sade till henne: "Den helige Ande skall komma ver dig, och den Hgstes kraft skall vila ver dig. Drfr skall ocks barnet kallas heligt och Guds Son." (Luk. 1:35).

"Eftersom nu barnen hade ftt del av ktt och blod, fick han p liknande stt del av ktt och blod Drfr mste han i allt bli lik sina brder fr att bli en barmhrtig och trogen versteprst infr Gud och sona folkets synder." (Hebr. 2:14-18).

---

Jesus r helt och fullt Gud och samtidigt helt och fullt en mnniska med frnuftig sjl och mnsklig kropp. Fastn Jesus r Gud och mnniska, r han likvl inte tv, utan en enda Kristus.

En enda r han, inte s att naturerna sammanblandats, utan s att personen Kristus bildar enheten av Gud och mnniska i Jesu jordiska kropp.

Vi mste komma ihg att Jesus hela tiden r Kristus i sin jordiska kropp. Han r Gud (Fader, Son och Ande i oupplslig enhet och frening i en enda Gud) och samtidigt helt mnniska med en mnsklig livsande som gr honom till en mnskligt levande varelse av mnsklig sjl och kropp.

Gud och mnniska frenade i en jordisk kropp. "Guds fullhet lekamligen". Jesus r Kristus (Gud och mnniska frenade).
---

Sonen och Fadern kan inte tskiljas i den ende Gudomspersonen "Jag R Herren".

P samma stt kan inte enheten av Gud och mnniska tskiljas i personen Kristus och Jesu jordiska kropp.

D r Han inte Kristus lngre. D r Han inte lngre "Guds fullhet lekamligen". D r inte Gud i Kristus och frsonar vrlden med sig sjlv.

---

En oupplslig frening, en enhet av Gud och mnniska rder i en enda person och jordisk kropp - Kristus - igenom hela skeendet nr "Gud var i Kristus och frsonade vrlden med sig sjlv".

---

P ett stt r de tskilda, men samtidigt oupplsligt frenade till en person. All upplsning av vare sig Guds enhet av Fader, Son och Ande eller upplsning och snderdelning av enheten mellan Gud och mnniska i personen Kristus leder vilse.

---

Om man menar att det r mnniskan Jesus som dr och Gud som lever vidare, eller att en del av Guds treenighet dr eller att Jesus skiljs frn vsensenheten med fadern och dr andligen, s upplses enheten av Gud och mnniska i Kristi person och Gud r inte i Kristus och frsonar vrlden med sig sjlv.

Det leder till att det inte sker ngon frsoning mellan Gud och mnniska i Kristi person och jordiska kropp och lmnar mnniskan kvar i hennes andliga dd, om hennes stllfretrdare ocks dtt andligen.

Det leder till att offret av Kristi kropp och blod inte r det giltiga och tillrckliga offret fr vrldens synd. Det r lror som trampar Kristi kropps frsonande blod under sina ftter.

---

Det r inte s att mnniskan Jesus dr och Guden Jesus lever. Det r Kristi kropp och blod som r offret, medan enheten av Gud och mnniska lever vidare i Kristus.

Detta genom att enheten, tack vare Jesu lydnad och rttfrdighet, aldrig bryts mellan Gud och mnniska i hennes stllfretrdare Kristus.

Bibeln talar aldrig om en andlig dd av Jesus, men framstller att Gudamnniskan Kristus skiljs frn sin jordiska kropp, som drmed mister sina livsfunktioner och dr, medan Kristus (enheten av Gud och mnniska i personen Kristus) lever vidare.

Kristus predikar s i ddsrikets bgge avdelningar och den rddade rvaren mter sin frlsare i Paradiset samma dag.

Kristus frenas drefter med sin jordiska kropp som fr liv igen och uppstr. P s stt "var Gud i Kristus och frsonade vrlden med sig sjlv".

Genom det RENA offret av Kristi persons (Gud sjlv i jordisk kroppslig gestalt frenad med mnniskan) kropp och blod p korset.

HaFo

Fick ett mail med fljande innehll som jag knner mig ndgad att terge med anledning av den artikel jag satte in av Tim Warner kring Guds treenighet.

Jag missade den passus i artikeln som mailskribenten uppmrksammade. Jag sjlv, mest bejakade, hur utifrn grundtexten, Skriften visar p hur Guds person omtalas i "pluralitet" i en "samtidig enhet och helhet".

Jag stter in malet och ger sen en kommentar:
---
"Nog var det en 'skum liknelse, som Tim W anvnder
nr han skriver s hr:

'Men konceptet med tre personer som utgr frn en varelse r klart demonstrerat i skapelsen av mnskligheten.

Mannen str som symbol fr Fadern, kvinnan str symboliskt fr Ordet (Jesus Kristus), och avkomman symboliserar den Helige Ande som utgr frn Gud (John 15:26)"
---
Mailskribenten:

S Tim W menar d allts kanske egentligen(?), att Anden utgr ( flyter fram frn ) frn Fadern och Sonen?

Ur en 'tvgud' s flyter, fds den tredje fram eller hur tnker han?
---
Men sedan kommer han troligen underfund med att detta resonemang inte alls hller ihop och tillgger:

,Naturligtvis r den hr illustrationen ofullstndig'

Det r som att han vill p en och samma gng sga
ja, ja, och nej, nej!!

Ja, ja, Den Helige Ande utgr frn Fadern och
Sonen, tv som en enhet fder fram den tredje.

Nej, nej, s r det inte, vilket vill han egentligen
bevisa denne Tim W??

Man kan ju inte vnta sig att uppn frtroende hos
lsaren genom att p en och samma gng hvda
tv motsatta stndpukter !!
---
Mailskribenten fortstter med kommentar:

ja d ska vi inte anvnda denna illustration alls om det r s stllt att den r s ofullstndig och blir till att lsaren tnker 'skevt'.

r det s att dubbelheten i anden bakom detta
sammanhang lite hr visar fram 'ormigheten'??

Och att detta egentligen r den 'treenighetsformel'
som Tim W faktiskt str fr?

Dvs, egentligen en 'tvenighet' med Fadern/Sonen
som en enhet och sedan utgr Den Helige Ande som
den tredje personen frn de tv andra?"

slut p mailet
---
HaFo kommentar:

Jag hller med mailskribenten att den passus han uppmrksammade r ordetligt "skum" och efterlmnar stora frgetecken kring vilken Gudsbild Warner egentligen vill frmedla och st fr!

r det en Gudsbild som mailskribenten undrar om Warner egentligen str fr med sin haltande och renat av felaktiga "bild" i mnniskans skapelse som ett "eko" av treenigheten", s r ju Warner helt vilset ute!!

Var jag sjlv str kring Gudsbilden, har jag ju visat p med mitt eget inlgg kring "Gudsbilden"!!

HaFo

hej,
fljande artikel fanns i dagens Dagen, kanske passar den under denna "trd". Vill ocks tala om att det finns massor om denne John Hagee p ntet, bl.a kan man p Youtube hra reklam fr en av hans senaste bcker, i vilken han frnekar att Jesus r Messias.
Hlsningar,
Karin

Etablerad amerikansk-judisk ledare: Vi kan inte samarbeta med Hagee - han r extremist
Publicerad: 2008-04-08 06:00

Storbrk om evangelikalt dokument om judars frlsning
JERUSALEM. En av USA:s judiska frgrundsfigurer frdmer den frmste "kristne sionisten", evangelisten John Hagee. - Vi kan inte samarbeta med Hagee ... Han r extremist, sger rabbinen Eric Yoffie, ledare fr den judiska reformrrelsen. Det r frsta gngen en s etablerad amerikansk-judisk ledare distanserar sig frn de proisraeliska evangelikala krafterna.

Rabbin Eric Yoffie tillhr det absoluta toppskiktet i det judiska etablissemanget i USA. Som ledare fr reformjudendomen med dess 900 synagogor leder han den strsta rrelsen bland USA:s judar.
S det r ingen udda figur som gr till generalangrepp mot de kristna sionisterna, den evangelikala strmning som seglat upp som Israels frmsta allierade - och viktigaste lobbygrupp - p den amerikanska politiska scenen.
Tungt vgande namn
Hans mltavla, pastor John Hagee frn Texas, leder "Frenade kristna fr Israel" (Christians United for Israel, CUFI), en ny proisraelisk samorganisation. Hagees ord vger tungt i det republikanska Vita huset dr tiotals miljoner evangelikala vljare r en faktor som tas starkt i beaktande.
- I den israelisk-palestinska frgan r John Hagee och CUFI extremister ... Genom att uttrycka frakt fr andra religioner och frkasta kompromiss om territorier under alla frhllanden, strider deras sikter mot den amerikanska andan, sa Yoffie p ett rabbinmte frra veckan.
- Vad de menar med std fr Israel och vad vi menar med std fr Israel r tv mycket olika saker ... Det r en stor skillnad mellan dem som begr att Israel ska tlmodigt verka fr en tvstatslsning som kan ta lng tid att uppn och dem som begr att principen fr en sdan lsning ska ersttas med visionen av en apartheidstat, sa han.
Evangelikala kristna sionister motstter sig av frmst teologiska skl att Israel gr territoriella eftergifter till palestinierna. Drfr hamnar de ofta i samma lger som den israeliska politiska hgern. Och i konflikt med mera kompromissvilliga krafter i Israel.
Politisk kritik
Yoffies kritik av Hagee r uttalat politisk. Reformrabbinen str lngt frn de ultraortodoxa judiska grupper som brukar anklaga ocks kristna Israelvnner fr att gna sig t mission.
Pastor Hagee r just nu i Israel i spetsen fr ett tusental anhngare. Han har gjort bejublade framtrdanden, bland annat i Ariel, en stor bosttning p Vstbanken.
- Att verlmna delar av eller hela Jerusalem till palestinierna vore samma sak som att verlmna staden till talibanerna, sa Hagee vid ett mte i Jerusalems kongresshall i sndags.
Han meddelade samtidigt att hans grupp donerar motsvarande 40 miljoner kronor till israeliska ndaml, bland annat till Rda davidsstjrnan, som r Israels motsvarighet till Rda korset, samt till ett konferenscenter i Ariel.
Den beskande kristna gruppen fick varma lovord av oppositionsledaren Benjamin Netanyahu, vars hgerblock Likud hoppas kunna terta makten i nsta val. Han sa vid mtet att Israel inte har ngra bttre vnner i vrlden n kristna sionister.
"En hjrtats vnskap"
- Det r en hjrtats vnskap, en de gemensamma rtternas vnskap och en den gemensamma civilisationens vnskap, sa Netanyahu.
Pastor Hagee uttalade frra mnaden sitt std fr den republikanske presidentkandidaten John McCain. Men sedan Hagee uttryckt minst sagt kontroversiella sikter om katolicismen, distanserade sig McCain frn den prominente predikanten.

Email  

Kan Du kanske Karin, f fram lite mer citat och fakta frn John Hagees bok, dr han frnekar att Jesus r Messias?

Det r frapperande hur det idag, infr att vi nrmar oss antikrist intrde och senare den sanne Jesu Kristi terkomst, hur det poppar upp messianska kristna grupper, dr man samtidigt p ett eller annat stt kommit vilse.

Hr har visats p hur Messianska freningen, som menar sig vara kristna och st fr Judarnas sak och Israels nation. Ja, sektlikt verkar synas vara de enda i deras egna gon som r de sant kristna.

Medan de samtidigt kommit vilse kring Guds treenighet och ven i praktiken (naturligtvis r det mer inlindat n s, som i alla frfrelser!), hamnat tillbaka till lagen som frlsningsvg.

Detta i en slags dyrkan av Torahn, i vars efterfljd likt Jesus fljde den, man nr fram till gudomliggrelse.
---
Vi har ven under de olika mnena hr kring Israel, ftt erfara att vad Fred framfrt frn Tim Warner, (med som jag tror mycket sanningar kring Israel som nation och det kommande Messias riket), nd hamnar fel och blir till en slags sektbildning, dr bara de som ser det exakt som Warner i allting kring Israel som nation och det kommande Messias riket, r fullt ut sant troende.

Fokus flyttas hr frn vem Jesus R och betydelsen av offret av Kristi persons kropp och blod p korset (ven om det naturligtvis finns med!), som den frlsande tron, till att egentligen s r den frlsande tron, synen p Israel som nation och upprttandet av Messias riket!

Hr visar nu Karin p kristna sionister, som menar sig g Guds renden, kring Israel som nation, samtidigt som de br p en frnekelse av vem Jesus R eller?
---
Vi kan ven tnka p trosrrelsens (Ekmans) PR fr det Judiska folket och Israel som nation, som samtidigt br med sig i bagaget, antikristliga lror som frnekar vem Jesus R och mitt i kristen vokabulr, gr om inte betydelsen av offret av Kristi persons kropp och blod p korset.

ven KK kommer alltmer att vara i dialog med Judendomen och dess fretrdare!
---
Alla dessa freteelser kommer de, att mynna ut i ett slags frbund mellan en avfallen kristenhet i religionsblandning, med alla de strre religionerna under den falske profeten och Israels nation och Judendomen.

Det kommer egentligen att innebra ett frbund fr Israels del, med antikrist!
---
Kristna talar idag om Kristi terkomst, men frbereder egentligen antikrists intrde p arenan!

Hr samverkar i slutndan den falska enhet, som nu trder fram bland kristenheten under inverkan av bl.a. katolicismen och trosfrkunnelsen. Som senare ven kommer att utvecklas till dialog, med alla religioner utver vrlden.

Hela det skeendet r en frberedelse av antikrists en istllet fr en annan Jesus falsk Messias - intrde p arenan.
---
Men att detta s kommer att ske, med hela tiden Israel som nation med p ett hrn, blir fr mig en signal om att det r ngt speciellt med denna nation, som de kommer in i nr den sanne Jesus Kristus kommer tillbaka och de ser vem Jesus R och betydelsen av offret av Kristi persons kropp och blod p korset.

D nr de kommer till klarhet om att det faktiskt var Jesus som var deras och hela vrldens frlsare och Messias!

(P samma stt blir jag s styrkt av att Jesus nstan omnmns i alla religioner, men p ett fr Guds Ord, frvanskat stt. Det ger mig visshet om att borde Guds Ord r vad som gller och att Skriftens Jesus r vad som gller fr vr rddning.

Stmmer det inte att det r Gud sjlv i jordisk kroppslig gestal som gick in i mitt stlle och i Kristi person frenade mig och Gud med varandra och bar fram det offer ingen annan kan bra fram:

ett RENT offer av en Gudafrenad mnniska, Kristi perons kropp och blod p korset, som ger mig fullstndig frltelse och rening infr Gud i Kristi blod fr min synd.

Ja, d finns det heller ingen annan mjlig vg! Det r den enda mjliga vg jag kan vara rddad! Att Jesus som fullt ut Gud och fullt ut mnniska, gick in i mitt stlle och bar fram frsoningsoffret av Kristi ersons RENA kropp och blod p korset!
---
Nr den sanne Jesus Kristus kommer tillbaka, d kommer det att bli en herde och ett folk, av hedningar och Judar, under Jesu Herravlde.

Men nnu terstr d mycket, som jag ser det innan vi r framme vid evigheten i Guds himmel p jord. D nr vi har en ny himmel och en ny jord, dr Guds rttfrdighet bor.
---
Men det vi br fokusera nu i denna avfallets tid i slutet av frsamlingens/hedningarnas tidslder, som ska mjliggra antikrists intrde p arenan, det r att visa p hur detta skeende nu sker framfr vra gon och att vi inte lter oss dras med i detta skeende, utan ofrtrttligt pekar p vem Jesus R och betydelsen av offret av Kristi persons kropp och blod p korset (med allt av den betydelse dessa ord betyder!!)

HaFo

Joh. 1:1-3, 10-11, 14-15:

I begynnelsen var ORDET,
och ORDET var hos Gud,

OCH ORDET VAR GUD.

Detta var i begynnelsen
hos Gud. Genom det har
allt blivit till, och utan
det har intet blivit till,
som r till.

De versraderna gr inte att tyda p annat stt, n att det handlar om Skaparen Sjlv; det r t.o.m. markerat, att det inte finns ngon Skapare vid sidan av Honom; jmte Honom: "och utan det (ORDET) har intet blivit till som r till.."

"I vrlden var han, och genom
honom hade vrlden blivit till,
men vrlden ville inte veta
av honom.

Han kom till sitt eget (vrlden)
och hans egna (judafolket)
tog inte emot honom"

terigen ett konstaterande att det var Skaparen Sjlv som kom. Och hur kom Han d:

"Och ORDET BLEV KTT
och tog sin boning ibland oss,
och vi SG HANS HRLIGHET,

vi sg likasom en enfdd Sons
hrlighet frn sin Fader,
och han var full av nd
och sanning.

Johannes vittnar om honom,
han ropar och sger:

DET VAR OM DENNE JAG SADE:
DEN SOM KOMMER EFTER MIG,
HAN R FRE MIG, TY HAN VAR
FRR N JAG"

Sledes nnu ett vittnesbrd om Jesu ursprung, som ORDET som fanns fre allting annat; och R upphovet till allting, "synligt svl som osynligt".

Och i egenskap av Guds Ord - ORDET - terkommer denne JESUS, Bibelns JESUS, i Uppenbarelseboken:

Upp. 1:16-17 I sin hgra hand
hade han sju stjrnor, och frn
hans mun UTGICK ETT SKARPT
TVEEGGAT SVRD, och hans ansikte
var som solen, nr den skiner
i sin fulla kraft.

Nr jag sg honom, fll jag
ned fr hans ftter, som jag
varit dd. Men han lade handen
p mig och sade:

Frukta inte, jag r DEN FRSTE
OCH DEN SISTE och den levande;
jag var dd, men se jag lever
i evigheternas evigheter
och har nycklarna till
dden och ddsriket.

Upp. 3:14 Och skriv till
Laodiceas frsamlings ngel:

S sger han som r Amen,
det trovrdiga och sannfrdiga
vittnet, BEGYNNELSEN TILL
GUDS SKAPELSE.

Upp. 19:13-16 Och han var
kldd i en mantel, som var
doppad i blod; och det namn
han ftt r

GUDS ORD.

Och frn hans mun utgick
ETT SKARPT TVEEGGAT SVRD,
varmed han skulle sl folken.
Och han skall styra dem med
jrnspira; och han trampar
Guds, den Allsmktiges,
strnga vredes vinpress.

Och p hans mantel, ver
sin lnd, har han det namnet
skrivet: Konungarnas konung
och herrarnas herre.

Vem beskrivs hr, vem berttar dessa Bibeltexter om? De berttar alla om Ordet/Gud - Skaparen - som blev Mnniska, en mnniskoson.

Och bl.a. inte katolicismens gudinneson,
eller Messianska rrelsens vad vet jag egentligen inte son; en lra som kostar Bibelns Gud Hans Egen existens, som ORDET, Den treenige Guden:

Fadern, Sonen och Anden.

Messianska lran, liksom judarna, frkastar ORDET/Gud i Jesu mnniskogestalt, och har drfr ett tckelse ver sina gon, s att de inte ser och begriper vad som str skrivet i Guds Ord.

Drfr r debatter med dem meningslsa frrn det tckelset r borttaget: och det sker frst nr de erknner att JESUS och ORDET/Gud r samma person,

i olika uppenbarelseformer.

JESUS R GUDS UTSTRCKTA - UTRCKTA - HAND TILL HELA MNSKLIGHETEN, INKL. JUDARNA. OCH NGON ANNAN "HAND" HAR HAN INTE RCKT UT, OCH KOMMER INTE HELLER ATT GRA DET.

DEN SOM FRSMR DEN - FRAKTAR DEN - FRSMR SIN EGEN FRLSNING, RDDNING.

--

Det finns f.. ETT YTTERST ALLVARLIGT VARNINGSORD
i det hr sammanhanget, frn Hebr.5:4-6:

"Ty dem, till vilka ljuset
en gng har kommit och som
har smakat DEN HIMMELSKA GVAN

och blivit DELAKTIGA AV HELIG ANDE,
och som ftt smaka det goda gudsordet
och den tillkommande tidsldernas krafter,

MEN ND HAR AVFALLIT, DEM R DET OMJLIGT
ATT TERFRA till en ny bttring,

eftersom de p nytt korsfster Guds Son t sig,
OCH UTSTTER HONOM FR BESPOTTELSE".

--

Andliga frgor handlar alltid om Mnniskors eviga sjlar, bde min egen och andras; det handlar drfr aldrig om ngot slags teologisk lekplats, p skolgrden; dr man kan testa olika saker, det br man ha alldeles klart fr sig.

Enligt Gudsordet jag citerat frn Hebreerbrevet, verkar det var bttre, att vara en vanlig ohrsam jude, som frkastat JESUS SOM GUD/ORDET/SKAPAREN,
n s.a.s. frkasta Honom P SAMMA STT SOM DE, d.v.s. som Gud, utifrn en TIDIGARE evangelisk utgngspunkt.

Fr judarna har ju tvrt om och trots allt, ett Guds LFTE om frlsning, nr de en dag kommer - fr nd - att inse VEM de frkastat:

GUD SJLV, ORDET SOM BLEV KTT,
med andra ord.

Tack S-E fr Dina klara ord kring Guds treenighet och hur vilsna messianska freningen blivit p det planet.

Jag anar att Du ven har klarhet att bringa kring deras vilsenhet kring ett i praktiken "frlsning genom lagen" och deras Torhan dyrkan!!??

Och kanske ven har synpunkter krin Karins inlgg och mitt senaste inlgg!?

HaFo

Sanningen r s enkel, att man 'snubblar ver' den rtt ofta....

1Kor.1:21-25 "Jo, eftersom vrlden icke genom sin visdom lrde knna Gud i hans visdom, behagade det Gud att genom den drskap han lt predikas frlsa dem som tro. Ty judarna begr tecken, och grekerna stundar visdom,
vi ter predika en korsfst Kristus, en som fr judarna r en sttesten och fr hedningarna en drskap, men som fr de kallade, vare sig judar eller greker, r en Kristus som r Guds kraft och Guds visdom.
Ty Guds drskap r visare n mnniskor, och Guds svaghet r starkare n mnniskor."
...
Joh.8:57 "D sade judarna till honom: "Femtio r
gammal r du icke nnu, och Abraham har du sett!"

Jesus sade till dem: "Sannerligen, sannerligen sger jag eder: FRRN ABRAHAM BLEV TILL, R JAG."

D togo de upp stenar fr att kasta p honom. Men Jesus gmde sig undan och gick sedan ut ur helgedomen."
.....
Helt enkelt......

Joh. 20:27-28 Tvivla inte
utan tro. Tomas svarade
och sade till honom: Min
Herre och min Gud.

Angende Hagee:
I sin bok "in defense of Israel" sger han bl.a "Det var inte judarna som tog avstnd frn Jesus som Messias utan det var Jesus sjlv som frnekade att han var Messias." Det pstende stmmer ju inte med Bibeln, vilket vem som helst kan konstatera. Om Hagee finns en uppsj av info p ntet p en engelska som inte r srskilt svr. Vi fr "rkna med" att det alltid kommer att dyka upp personer som p olika stt frnekar treenigheten. Det viktiga r att vara rotad i vad Skriften sjlv sger och vad Jesus sjlv sger. Nr det i vrigt gller Messianska freningen, frnekar de treenigheten helt klart. Vidare trasslar de in sig i motsgelsefulla utsagor om Lagen och dess plats, om frlsningen och hur den tas emot. Deras hemsida r avsljande.

Email  

Bra Karin!

Du ser - vi kommer inte ett steg framt utanfr Skriften! Och det r bra, det...

Fr vi skall rannsaka skrifterna och se, hur det frhller sig:

2Kor.13:5-8 "Rannsaka eder sjlva, huruvida ni r i tron, ja, prven eder sjlva. Eller knner ni icke med eder sjlva att Jesus Kristus r i eder? Varom icke, s hller ni ej provet.

Att vi fr vr del icke r av dem som ej hlla provet, det hoppas jag att ni skall f lra knna.
Men vi beder till Gud att ni icke m gra ngot ont, detta icke fr att vi vr sida skall synas hlla provet, utan fr att ni sjlva verkligen skall gra vad gott r. Sedan m vi vr sida grna anses icke hlla provet.

Ty icke mot sanningen, utan allenast fr sanningen frm vi ngot."
....
Halleluja! Allenast FR SANNINGEN och inte MOT sanningen frmr vi ngot!
.....

1. I BEGYNNELSEN VAR ORDET

2. OCH ORDET VAR HOS GUD

3. OCH ORDET VAR GUD

4. OCH ORDET VART KTT

Hur man kan f det till ngonting annat n vad som faktiskt str dr, r en fullstndig gta fr mig.

Det r att vrngt uttyda skrifterna,
sig sjlva till frdrv.

Men inte heller den hr falska - messianska - lran skall in i den Levande Gudens frsamling, fr att dr ocks frdrva andra!

Det lovar jag hr, infr Gud och mnniskor:
om Han nmligen ger mig den kraft som behvs.

S-E Skld

Kan bara hlla med tre senaste inlggen.

Nr messianska freningen missar Bibelns budskap om Guds treeninghet, s hamnar de genast vilse kring Bibelns mest centrala budskap:

Vem Jesus R (Gud sjlv kommen i jordisk kroppslig gestalt "Kristus kommen i kttet", "Guds fullhet lekamligen".

Drmed blir det ocks frvanskat betydelsen av offret av Kristi persons (Gud och mnniska frenade - "Guds fullhet lekamligen", "fdd i syndigt kropps gestalt, frdmde han synden i kttet". Ngt som bara Gud sjlv kan stadkomma) kropp och blod p korset.

Det r bara Gud sjlv i jordisk mnnsklig kroppslig gestalt, som i mnniskans stlle kan ge det RENA offret av Kristi persons (Gud och mnniska frenade) kropp och blod p korset, d nr "Gud var i Kristus och frsonade vrlden med sig sjlv".

Hller med S-E att utifrn de Ord frn Bibeln han terger, att det r en gta, hur mnniskor kan missa att Jesus r Gud sjlv, som blivit ktt: "Guds fullhet lekamligen"!

Karin!

Citatet av Hagee, som Du terger, sger ju allt om hans vilsenhet. Skert finns det d mycket mer som kanske kan terges kring hans vilsenhet, fr ligger man snett kring denna grund, att Jesus r Messias, s fljer det skert av frfrelse med i bagaget.

Men skert finns dr mitt i allt en hel del sanning, eljest skulle inte frfrelsen bli "svljbar".

HaFo

Fick ingen riktig ro med tanke p "treenigheten" och hur det bli frvanskat i bl.a messianska freningen.

Jag vill anvnda mig av Bibeordet frn S-E och uttrycka mig i nnu mer klartext n vad jag gjorde hrovan:
---
ven om inte sjlva ordet "treenighet" finns i Bibeln, s "andas" den nd detta (ven utifrn grundtexten - dr Guds person omtalas i en pluralitet i enhet och helhet), att Gud r en enhet och helhet av Fader, Son och Ande i en enda Gudomsperson av "Jag R Herren, Herren r en".

Jag r rdd att missar man detta, s kommer man s smningom att missa att Jesus r Gud och Messias.

Joh.:

1. I BEGYNNELSEN VAR ORDET

2. OCH ORDET VAR HOS GUD

3. OCH ORDET VAR GUD

4. OCH ORDET VART KTT
---
Brjar man tumma p Bibelns Gudsbild, av en enhet och helhet av Fader, Son och Ande, i den ende Gudens person av "Jag R (ett uttryck som Jesus sjlv anvnde om sin person) Herren, Herren r en",

s r jag rdd att man s smningom hamnar vilse kring Bibelns mest centrala budskap:

Vem Jesus R (Gud sjlv kommen i jordisk kroppslig gestalt "Kristus kommen i kttet", "Guds fullhet lekamligen"). Det r dettta som r kristen tro!

Drmed blir det ocks frvanskat betydelsen av offret av Kristi persons (Gud och mnniska frenade - "Guds fullhet lekamligen", "fdd i syndigt kropps gestalt, frdmde han synden i kttet". Ngt som bara Gud sjlv kan stadkomma) kropp och blod p korset.

Det r bara Gud sjlv, i jordisk mnnsklig kroppslig gestalt, som i mnniskans stlle, som hennes stllfretrdare, som kan ge det RENA offret av Kristi persons (Gud och mnniska frenade) kropp och blod p korset, d nr "Gud var i Kristus och frsonade vrlden med sig sjlv".

D nr Gud och mnniska frsonades, frenades i Guds jordiska kropp som fullt ut Gud och fullt ut mnniska samtidigt.

D nr Gud sjlv, som "fdd i syndigt kropps gestalt frdmde synden i kttet". Och detta genom sin syndfria rttfrdighet och Gudomlighet.

Nr syndens konsekvenser lades p Kristus, s detroniserades syndens konsekvenser i Hans syndfria rttfrdighet och Gudomlighet.

Drmed kunde s Gud sjlv i mnniskans stlle, bra fram det RENA offret av Kristi persons (Gud och mnniska frenade) kropp och blod p korset.

Drmed kan ocks Gud fr Kristi skull tillrkna mnniskan i hennes stllfretrdare, Kristi rttfrdighet.

En rttfrdighet frn Gud, genom tro p vem Jesus R och betydelsen av offret av Kristi persons kropp och blod p korset (med allt vad de orden verkligen betyder!)

Behver jag d tjata om att detta, vem Jesus R och betydelsen av offret av Kristi persons kropp och blod p korset, blir frvanskat ven i katolicismen och trosfrkunnelsen! Och detta mitt i allt kristet vokabulr!

HaFo

Gomorron!

Jag ville bara skriva att det finns judar som omvnt sig till Kristus och som INTE frnekar treenigheten och som inte har ngon frstelse fr den messianska rrelsen. I sjlva verket r det s att flertalet medlemmar i denna rrelse inte alls r judar. Det finns ocks israelvnner i Sverige som klart tar avstnd frn den messianska villervallan.

Det allvarliga i messianska freningens lror r dels frnekandet av treenigheten och dels att de gr efterlevnaden av GT:s freskrifter om mat, sabbat osv till en frlsningsfrga, ven om de just dr frsker lgga ut dimrider.

Email  

Hller med Dig karin i vad Du skriver.

Och ser man till t.ex. Hes. 38 och framt, s tror jag att detta r analogt med Rom. 11 om att det kommer en dag nr det blir verklig "Jesus - vckelse", bland det Judiska folket.

S att de ser vem Jesus R. Och att det var deras sanne Messias, som offrade sin kropp och sitt blod, fr var mnniska, ven varje Jude, p korset.

Och att det d kommer att bli "en herde och en hjord", av ett Guds folk frn, bde frsamlingen och det Judiska folket som tillsammans, ska "regera med Kristus".

(nd tror jag inte att vi d r framme vid "den nya himmlen och nya jorden dr rttfrdighet bor". Men det r en annan frga)

Men det skeende med det Judiska folket kommer i "full skala", frst, efter att de varit i ett falskt frbund med antikrist, en falsk Messias och en avfallen kristenhet, som sin sida d "genom dialog", r lierade med vrig religiositet.

Allt d i det skeedet, landar under den falske profeten, som ska frm mnniskorna att tillbe "en annan Jesus", en i stllet fr, - anti - krist. En falsk Messias.
---
Fram mot detta verkar idag flera "messianska - grupper", liksom den falska enhet inom kristenheten som idag vxer fram. Allt kommer det att mtas under den "falske profetens" ledning.

Han kommer att ses som den som verkligen kan ena all religiositet under den ende Guden, som egentligen "alla ju tror p".

Vilket d kommer, att manipulativt nog, vara "en annan Jesus och en annan ande" - antikrists ande och den person, som han en dag kommer att framtrda med i jordisk kroppslig gestalt, i en imitation av Guds trenighet av Fader, Son och Ande.

Satan sjlv r "Gud Fader", den falske Messias - fredsmklaren, som ordnar fred, ordnar upp ekonomin, skapar rttvisa, enhet och krlek utver hela vr vrld bde politiskt och andligt - r Sonen (antikrist) och den "falske profeten", r "Anden", som pekar p "Sonen", den falske Messias.

Det enda som kan hjlpa var mnniska infr den turbulens som ligger framfr, r att aldrig slppa taget om vem den sanne Jesus Kristu R och betydelsen av offret av Kristi persons kropp och blod p korset.

Med allt vad dessa ord verkligen betyder och innebr! Drfr behver vi bli helt klara ver frgan "vem r Jesus"!

HaFo

Knner att jag ytterligare vill trycka p de citerade orden frn Johannes frsta versar om:

"Ordet som var hos Gud och var Gud och vart ktt". Hr framgr det klart att det r Gud sjlv som var "Kristus kommen i kttet".

Tillika med orden frn Jesus: "Jag och Fadern r ett. Den som har sett mig har sett Fadern".

Detta visar p en odelbar enhet och helhet, mellan Fadern och Sonen, samtidigt som det visar p, att de utgr tv personligheter i denna enhet och helhet av Guds person som "r ett"(Fadern och Sonen).

---

Vidare orden om att Jesus r "Guds fullhet lekamligen". Det visar p samma stt, att Jesus r Gud sjlv kommen i jordisk kroppslig gestalt.

Och drfr sger ocks Jesus p en frga, att Han fanns till, redan tidigare n Abraham.

--
Ordet (Jesus) var hos Gud och var Gud och har blivit ktt (mnniska).

Jesus fanns allts till i en preexistens som Gud sjlv.

nd ber han till Fadern. Det r allts frgan om en Gudomsperson av Fader och Son dr Jesus sger "jag och Fadern r ett".

---

Ls vidare i Joh. kap. 14 - 17.

Dr visar s Jesus p enheten, helheten mellan Fadern, Sonen och Anden, men att de nd p ett stt r tskilda och har olika uppgifter.

---

Jag tror att vi aldrig, kan utifrn Skriften komma nrmare den konklussion, som kristna lngt bakt gjort kring Gudsbilden och Guds person och formulerade det som "en Gud i tre personer och tre personer i en Gud".

Och jag tror, att om vi "avviker" frn den Gudsbilden, s kommer vi att f stora problem. Ja, s pass stora problem, s att vi kanske till och med missar vem Jesus R:

Gud sjlv kommen i jordisk kroppslig gestalt. Det r vad som r kristen tro!

"var och en ande som beknner att Jesus r Kristus kommen i kttet, han r av Gud, men var ande som inte s beknner Jesus r antikrists ande..."

Och frnekar man nnstans i sin tro och beknnelse, vem Jesus R, s har man ven drmed frnekat betydelsen av offret av Kristi persons kropp och blod p korset och trampat "frbundsblodet under sina ftter"!!

HaFo

Det var ngra ord som stndigt terkom till mig i bussen idag, nr jag tnkte p detta mne. S jag snder de tankarna om det skulle kunna fylla en funktion.

Nr det talas om Jesus i kolosserberevet, s sgs det att han "r fdd fre allt skapat".

Allts att Han inte r skapad, utan "fdd av Gud" och har funnits i Guds eviga person fre allt skapat.

Det stmmer d med Orden i Johannes, om att Jesus var Ordet, Ordet var hos Gud (fdd av Gud) och var Gud = Jesu egna ord "Jag och Fadren r ett".

Allts en enhet och helhet av "Jag" (en person) och "Fadern" (en annan person), som nd "r ett" p ett sdant stt, att "den som har sett Sonen har sett Fadern"!!

Om Anden omtalas den av Jesus som HAN, allts ingen abstrakt kraft, utan en person, som "Fadern skall snda i mitt namn (Jesu namn)".

Anden r alts en person i Guds treenighet, som ska peka p och frhrliga vem Jesus R, (Gud sjlv kommen i jordisk kroppslig gestalt) och "verbevisa vrlden om synd rttfrdighet och dom".

Anden r "Kristi stllfretrdare p jorden" och INTE pven!!!

Andens uppgift var allts att verbevisa:

"Om synd, ty de tro inte p mig", sger Jesus.

Allts att man inte i Andens ljus ver Ordet, ser vem Han R och drmed inte heller ser betydelsen av offret av Kristi persons kropp ocj blod p korset. D "tror man inte p Jesus"!

Enbart i ljuset av vem Han R ("Guds fullhet lekamligen"), blir betydelsen av offret av Kristi persons kropp och blod p korset uppenbart i dess frlsande betydelse, d nr "Gud var i Kritsus och frsonade vrlden med sig sjlv".

"Om rttfrdighet".

Allts att mnniskans alla egna anstrngningar, r som "en flckad kldnad", men att det finns en "rttfrdighet frn Gud, genom tro p Jesus", som TILLRKNAS mnniskan, drfr att syndens konsekvenser detroniserades i Kristi persons syndfria rttfrdighet och Gudomlighet, s att Gud "inte tillrknar henne synderna" (2 Kor. 5: 17 - 21)!

Och att Jesus drmed inte skildes frn Guds gemenskap (dog andligen), utan frblev i enheten, helheten av den ende Gudens person av Fader, Son och Ande och drmed ven frblev Kristi person av Gud och mnniska frenade.

Och s drmed kunde bra fram det frsonande offret av Kristi persons (Gud och mnniska frenade) kropp och blod p korset.

"och dom"

"Fr dem som r i Kristus Jesus finns ingen frdmelse", sger Rom. kap 8. Allts fr de som sett vem Jesus R och betydelsen av offret av Kristi persons kropp och blod p korset.

Men "om dom", att "fr ver den som inte ger Sonen, frblir Guds vrede".

"Den som har Sonen (allts ser vem Han R och betydelsen av Hans verk p korset), han har livet, men den som inte har Sonen (allts inte i Guds Andes ljus ver ordet, ser vem Han R (Gud sjlv i kroppslig gestalt - "Guds fullhet lekamligen" och drmed inte heller ser betydelsen av offret av Kristi persons kropp och blod p korset), han har inte livet".

HaFo

Fick ett mail med anledning av mnet hr. Klistrar in svaret p frgestllningarna:
---
HaFo:

Ska frska tillmtesg Dina frgor mer noggrant dr Du undrar var det finns skriftbevis:

"lika i ra och lika i evigt majestt. Evig r Fadern, evig r Sonen och evig den helige Ande",

HaFo:

Om Jesus och Fadern r ett, enligt Jesus, s torde de vara lika i ra och lika i evigt majestt. Om Nu Jesus var fdd fre allt skapat, som Skriften sger, s torde han vara lika evig som Fadern eller?

Om Guds Ande, s omtalas Han som svvande ver vattnet, innan skapelsen begynte. D borde vl ven Anden vara lika evig som Gud sjlv eller?
---
Du undrar ver:

"Fadern r allsmktig, Sonen r allsmktig och den Helige Ande r allsmktig, och likvl inte tre allsmktiga, utan en enda allsmktig."

HaFo:

Om nu Fadern och Sonen r ett och Anden r snd frn Fadern (och tillika fanns med i begynnelsen) i Jesu namn, fr att frhrliga Sonen, s mste vl i konsekvensens namn, denna enhet och helhet av Fader Son och ande vara ense och verens i sin allsmktighet eller?

Citat:

Fadern r Herre, Sonen r Herre och den Helige Ande r Herre, och likvl inte tre Herrar, utan en enda Herre.

HaFo:

Om Jesus av Gud givits det namn som r ver alla andra namn :Jesu namn och Han av Gud blivit gjord till Herre och Messias och det sgs att Anden r snd i Jesu namn, s mste vl ven Anden vara Herre, fullt ett med Fadern och Sonen i Guds treenighet eller?
---

Citat:

"Och bland dessa tre personliga uppenbarelser av den ende Guden r ingen den frste eller den siste, ingen den strste eller den minste, utan sinsemellan lika eviga och lika stora och helt oskiljaktiga i en enda Gudomsperson JAG R HERREN."
---

HaFo:

Jag tycker att av ovan angivna, s framgr det att precis vad dessa ord sger, att Fader, Son och Ande, i den ende Gudens person av Jag R Herren, Herren r en, s finns ingen gradskillnad, vsensskillnad, eller olika storheter i den ende Gudens person av Fader, Son och Ande.

Hela Guds person R en oupplslig enhet och helhet av Guds uppenbarelse av Fader, Son och Ande - eller?

Sker dr en upplsning s handlar det inte lngre om Guds person. Och det r vad som sker i trosfrkunnelsen!
---

Citat

jmlik Fadern och Sonen i den ende Gudens treeniga enhet, odelbara i en enda Gudomsperson JAG R HERREN EDER GUD.

HaFo:

Hur man n vill vrida och vnda allt, s tror jag utifrn vad jag ovan angett kring Fader, Son och Ande, utifrn Skriften,

att det finns en odelbar enhet av Guds person av Fader, Son och Ande, i en person som sger sig vara:

Jag r Herren, Herren r en" och att Jesus anvnder detta uttrycksstt om sig sjlv:

Jag R, allts att Han R Gud sjlv kommen i kroppslig gestalt och Ordet sger att Gud gjort Honom till bde Herre och Gud och Tomas ger sin beknnelse om Jesus, "min Herre och Gud" :

Allts att Jesus R som Skriften sger:

Guds fullhet lekamligen!!!

Och att vi aldrig, nr vi sen kopplar p Anden i Guds treenighet Utifrn Joh, kap 14 - 17, kan komma nrmare sanningen n:

En Gud i tre personer och tre personer i en Gud". Det r den Gudsbild Bibeln ger oss!! Like it or not!

Och dr fr vi hjlplst frtrsta till att Gud var i Kristus och frsonade vrlden med sig sjlv, han tillrknar oss inte vra synder. Den som var utan synd (Jesus), honom gjorde han till synd/syndoffer, p det att vi i honom m bli rttfrdighet frn Gud.
---
Be grna och meditera ver alla de djupheter detta Guds Ord vill sga oss!!

Och begrunda hur allt detta blir frvanskat i trosfrkunnelsen, katolicismen och upphoppande allehanda "mesianska grupper"!

HaFo

Joh. 1:10 genom HONOM
hade vrlden blivit till.

Kol. 1:16-17 I HONOM
skapades allt i himmelen
och p jorden,
synligt svl som osynligt,

bde tronnglar och herrar
och furstar och vldigheter
i andevrlden.

ALLTSAMMANS har blivit
skapat genom HONOM
och till HONOM.

Ja, HAN R TILL fre
allt annat, och alltsammans
ger bestnd i HONOM.

Skriften sger om Jesus:

Joh. 1:10 genom HONOM hade vrlden blivit till.

Kol. 1:16-17 I HONOM skapades allt i himmelen och p jorden, synligt svl som osynligt, bde tronnglar och herrar och furstar och vldigheter i andevrlden.

ALLTSAMMANS har blivit skapat genom HONOM och till HONOM.

Ja, HAN R TILL fre allt annat, och alltsammans ger bestnd i HONOM.

---
Tycker detta r starka ord som vidimerar Jesu egen beteckning p sig sjlv genom att anvnda samma ord som Fadern anvnder: Jag R och som d pekar p nr Fadern ger sig tillknna som : Jag R Herren, Herren r en.

Och om denna Herre Fadern som r en, kan Jesus sga, jag och Fadern r ett, den som har sett mig, han har sett Fadern.

Koppla det samman med orden ovan och det framgr ju tydligt att Jesus r Gud sjlv som kommit i jordisk kroppslig gestalt. Det bekrftas av ordet om att Jesus r Guds fullhet lekamligen.

Missar vi detta, s blir orden om offret p korset meningslsa!

Endast Gud sjlv frenad med en mnniska Kristi person kan bra fram ett RENT offer av Kristi persons kropp och blod p korset. Dr Gud slt ett nytt frbund med mnniskan. Det nya frbundet i Kristi blod.

HaFo

Hebr. 5:5-11 "Du r min Son,
jag har idag ftt dig",

liksom han p ett annat stlle
sger: "Du r en prst till evig tid
EFTER MELKISEDEKS STT".

S lrde han, fastn han var "Son",
lydnad genom sitt lidande;
och nr han blivit fullkomnad,
blev han fr alla dem som r
honom lydiga upphovet till
evig frlsning

och hlsades AV GUD ssom
versteprst "efter Melkisedeks stt".

Om detta har vi mycket att sga,
mycket som r svrt att gra
tydligt i ord,
eftersom ni har blivit
trga till att hra".

Hebr. 7:1-3 "Denne Melkisedek,
som var prst i Salem och prst
t Gud den Hgste, han som gick
Abraham till mtes nr denne var p
tervgen, sedan han slagit kungarna,
och som vlsignade honom,

varvid Abraham sin sida
gav honom tiondet av allt;

denne, som nr man uttyder,
vad han kallas, r frst och
frmst "rttfrdighetens konung",
men ocks "Salems konung",
det r fridens konung,

DENNE STR DR UTAN
FADER, UTAN MODER
OCH UTAN SLKTLEDNING,
UTAN BEGYNNELSE P SINA
DAGAR OCH UTAN NDE P
SITT LIV OCH LIKSTLLES
MED GUDS SON, DENNE
FRBLIR EN PRST
FR ALLTID".

Hebr. 7:14-19 "Ty det r en
knd sak, att han som r vr
Herre har trtt fram ur Juda stam;
och med avseende p den
har Moses inte talat ngot om prster.

OCH NNU MYCKET TYDLIGARE
BLIR DETTA, D NU EN PRST AV
ANNAT SLAG UPPSTR, LIK
MELKISEDEK DRI

att han blivit prst INTE P
GRUND AV EN LAG, SOM
STADGAR HRSTAMNING
EFTER KTTET, utan p
grund av en kraft som
kommer av ofrgngligt liv.

Han fr nmligen det
vittnesbrdet: "Du r
en prst till evig tid, efter
MELKISEDEKS STT.

S UPPHVES nu visserligen
en fregende stadga, drfr
att den var svag och gagnls -
eftersom lagen inte kunde
stadkomma ngot
fullkomligt -

men ETT BTTRE HOPP STTS
I STLLET, ett hopp, genom vilket
vi fr nalkas Gud."

Starka verser som klart pekar p vem Jesus R och som dessutom sger samma sak som att "Jesus r slutet p lagen som frlsningsvg".

Lagen blir drmed "en uppfostrare till Kristus", svl innan som efter jag kommit till tro. Jag blir stndigt verbevisad av Anden och Ordet om synd i mitt liv och fr uppska "ndens tron", fr frltelse och rening infr Gud i Jesu blod dagligen.

Dock r "lagen god", och inte upphvd, utan bekrftad, uppfylld och fullgjord i Kristi person.

"Det finns ingen frdmelse fr dem som r i Kristus Jesus". Men Jesus vill fra oss in i "Livets Andes lag", som alltmer leder till en lngtan efter att flja Guds vilja och Ord.

Jag tror att allteftersom Gud genom Anden och Ordet fostrar oss fram, s blir man alltmer hjlpls och inser att "mig frutan kan ni inget gra".

Men istllet fr att kapitulera och inse det stndiga beroendet av Jesus som Herre i mitt liv, s springer man nd ltt ivg fr fort i sin iver att "hjlpa Gud". S fr man bja sig i stoftet igen vid "ndens tron fr att dr undf hjlp i rtt tid".

HaFo

Jag har hittat fler stllen som kastar ljus ver Jesus som sann Gud och sann mnniska: JHWH uppenbarad i kttet:

Rom.9:5 Dem tillhra ock fderna, och frn dem r Kristus kommen efter kttet, han som r ver allting, Gud, hgtlovad i evighet, amen.

Uppb.1:8 JAG R A och O, sger Herren Gud, han som r, och som var, och som skall komma, den Allsmktige.

Jes.41:4 Vem har verkat och utfrt detta? Det har han som frn begynnelsen kallade mnniskors slkten fram: jag, HERREN, som R den frste och som intill det sista R DENSAMME.
.
Jes.44:6 S sger HERREN, Israels konung, och hans frlossare, HERREN Sebaot: JAG R den frste, och JAG R den siste, och frutom mig finnes ingen Gud.
.
Jes.48:12 Hr p mig, du Jakob, du Israel, som jag har kallat. JAG R det; JAG R den frste, AJG R ock den siste.
48:13 Min hand har lagt jordens grund, och min hgra hand har utspnt himmelen; jag kallar p dem, d st de dr bda.
..
Jes.43:10 Men I ren mina vittnen, sger HERREN (JHWH), I ren min tjnare, den som jag har utvalt, p det att I mn veta och tro mig och frst, att det r jag; fre mig r ingen Gud (el) danad, och efter mig skall ingen komma.
43:11 Jag, jag r HERREN (JHWH), och frutom mig finnes ingen frlsare.
Jag har frkunnat det och skaffat frlsning, jag har kungjort det och ingen frmmande gud bland eder. I ren mina vittnen, sger HERREN (JHWH); och JAG R Gud (el).
43:13 Ja, allt framgent R JAG densamme, och ingen kan rdda frn min hand. Nr jag vill gra ngot, vem kan d avvnda det?
.
Uppb.22:13 JAG R A och O, den frste och den siste, begynnelsen och nden.
.
Joh.8:23 Men han svarade dem: I ren hrnedifrn, jag r ovanifrn; I ren av denna vrlden, jag r icke av denna vrlden.
8:24 Drfr sade jag till eder att I skullen d i edra synder; ty om I icke tron att JAG R DEN JAG R, s skolen I d i edra synder.
8:25 D frgade de honom: Vem r du d? Jesus svarade dem: Det som jag redan frn begynnelsen har uttalat fr eder.
8:26 Mycket har jag nnu att tala och att dma i frga om eder. Men han som har snt mig r sannfrdig, och vad jag har hrt av honom, det talar jag ut infr vrlden.
8:27 Men de frstodo icke att det var om Fadern som han talade till dem.
8:28 D sade Jesus: Nr I haven upphjt Mnniskosonen, d skolen I frsta att JAG R DEN JAG R, och att jag icke gr ngot av mig sjlv, utan talar detta ssom Fadern har lrt mig.
.
2Mos.3:13 D sade Mose till Gud: Nr jag nu kommer till Israels barn och sger till dem: Edra fders Gud har snt mig till eder, och de frga mig; Vad r hans namn?, vad skall jag d svara dem?
3:14 Gud sade till Mose: JAG R DEN JAG R. Och han sade vidare: S skall du sga till Israels barn: JAG R har snt mig till eder.
.
Joh.11:25 Jesus svarade till henne: JAG R UPPSTNDELSEN OCH LIVET. Den som tror p mig, han skall leva, om han n dr;
11:26 och var och en som lever och tror p mig, han skall aldrig ngonsin d. Tror du detta?

Amen!

Starkt Elisabeth, med vilken trffskerhet, som Du frn Skriften, bekrftar bde "Guds treenighet" och att Jesus r Gud!!

HaFo

Med tanke p att judarna firar Pesach (den kta 'varan'), s finns det ngra rd till de troende i Herren frn Paulus...

Studier i Skriften angende det Nya frbundets syn p sabbatterna (plural) - ej att frvxlas med sabbat (singular)!:

Paulus skriver i Kol.2:16
Lt drfr ingen dma eder i frga om mat och dryck eller angende hgtid eller nymnad eller sabbat [sabbater].
2:17 Sdant r allenast en skuggbild av vad som skulla komma, men verkligheten sjlv finnes hos Kristus.

Hur mycket kunskap och krlek till de judiska syskon man n har, s br vi beakta aposteln Paulus varning angende sabbater (de judiska festivalerna).

I grundtexten anvnds det grekiska ordet - σαββατων - (i plural).

Sledes r de judiska hgtiderna (ej sabbaten!) en del av deras ceremoniella frpliktelser och inte en del av den MORALA lagen, buden, som gller universellt.

Dessa frpliktelser lgger man inte hedningen, vilket juden Paulus understryker hr i Kolosserbrevet.

Det r en sak att knna till hgtiderna (halleluja!) men en helt annan sak, att brja s.a.s. tillmpa dessa hgtider fr Jesu lrjungar.
..
Joh.7:21 Jesus svarade och sade till dem: En grning allenast gjorde jag, och alla frundrar ni eder ver den.
7:22 Moses har givit eder omskrelsen - icke som om den vore ifrn Moses, ty den r ifrn fderna - och s omskr ni mnniskor ocks p en sabbat.
7:23 Om nu en mnniska undfr omskrelsen p en sabbat, fr att Moses lag icke skall gras om intet, huru kan ni d vredgas p mig, drfr att jag p en sabbat gjorde en mnniska hel och frisk?
7:24 Dm icke efter skenet, utan dmen en rtt dom.

Hebr.10:1 Ty lagen innehller en skugga av det tillkommande goda, men framstller icke tingen i deras verkliga gestalt; drfr kan den aldrig genom de offer som stndigt frambras, r efter r p samma stt, fullkomna dem som framtrda med sdana.
10:2 Annars skulle man vl hava upphrt att offra, d ju de som s frrttade sin gudstjnst icke mer kunde veta med sig ngon synd, sedan de en gng hade blivit renade.
10:3 Men just i offren ligger en rlig pminnelse om synd.
.
Bara s att man inte VERSKUGGAR kungars Kung och herrarnas Herre
DET R FULLBORDAT!

Det r betalat ett hgt pris, fr att f Mnniskan in genom drren mellan GT och NT, frn GT:s bokstavskristendom/lagtid till att bli en helt ny Mnniska:

skapad till Gudslikhet i Kristus JESUS.

En ny Mnniska, i vars hjrta Guds lag - Guds vilja - ligger: och som drfr inte vandrar i bokstavens trldom; "du skall och du mste", utan i ande och sanning.

Hon r sann alltigenom, utan yttre fasader; av religis eller annan art. Hon r en sann Mnniska med andra ord, fri att leva tillsammans med Gud
i den tid som nu r - hr p jorden - och sedan i evighet.

Drren frn GT-tiden in i NT-tiden heter JESUS, Han som var till i Gudsskepnad, Ordet som blev ktt, men inte rknade jmlikheten med Gud som ett byte utan utblottade Sig sjlv och ikldde Sig Mnsklig skepnad och kom som sdan, som mnsklighetens tjnare;

ja, offerlamm!

Den som fraktar det Guds offerlamm, kommer aldrig in i NT-tiden, och fr sina gon ppnade: p.g.a. det tckelse, som frsvinner frst i Kristus JESUS: Ordet/Gud som blev ktt, d.v.s. Mnniskosonen JESUS.

Det r Han som ppnar blindas gon, inte bara fysiskt utan ocks - och nog s viktigt - andligt. Och utan mtet med Denna Guds gonppnare, frblir de stngda och Skrifterna frblir olsliga/ofrstdda.

Och det r detta som drabbat Israel - Guds egendomsfolk - och Messianska freningens lrjungar, som valt att vika av frn vgen och tervnda till fdernas trldom och Gudsfrnekelse;

Gudsfrnekelse, i de att de frnekar Guds Son som Ordet/Gud som blev ktt: som antog -och kom till oss i Mnsklig gestalt.

Kol- 2:16-17 Lt drfr
INGEN DMA ER
i frga om mat och dryck,
eller angende hgtid
eller nymnad eller

SABBAT.

Sdant r endast en
SKUGGBILD
av vad som skulle komma.
MEN VERKLIGHETEN SJLV
finns hos Kristus.

Jag vet inte om detta hamnar under rtt rubrik, men hr kommer en artikel ur dagens Dagen. Hlsningar, Karin

I helgen hller frsamlingen Klippan i Stockholm en uttriktad kampanj - den frsta sedan den lilla frsamlingen etablerades i Sverige.

- Vi dper endast i Jesu namn, men dmer inte kyrkor som har en annan syn, sger frsamlingens pastor Adrian Smith.
Han kom frn USA till Sverige fr fyra r sedan fr att leda en frsamling som d existerat i cirka tio r under namnet Apostoliska pingstkyrkan i Danderyd. Den bytte senare namn till frsamlingen Klippan.
Frsamlingen har inte ngon organisatorisk koppling till Oneness-rrelsen, (se artikel nedan) men sjlv tillhr Adrian Smith det strsta av Oneness-rrelsens samfund, United Pentecostal Church International, UPCI, som har 4 miljoner medlemmar i hela vrlden.
- Den strsta skillnaden mellan oss och annan klassisk pentekostalism r att vi dper i Jesu namn. (till skillnad frn de flesta kristna samfund som dper i Faderns, Sonens och den helige Andes namn, red anm).
- Det gr vi fr att vi anser att det r en biblisk sanning, men vi vlkomnar alla som vill fira gudstjnst med oss, berttar han.
Adrian Smith inser att synen p dopet r kontroversiell bland kyrkor i Sverige, och ppekar att han inte dmer ngon annan frsamling fr deras uppfattning i teologiska frgor.
Satsar uttriktat
Frsamlingen, som har ett 40-tal medlemmar, firar gudstjnst varje sndag i en gymnasieskola p Kungsholmen och har tv husgrupper i Stockholm.
I morgon brjar Project Stockholm, en stor kampanj som framfr allt riktar sig till icke-kristna. Huvudtalare r en av UPCI-rrelsens mest knda pastorer, Anthony Mangun frn frsamlingen The Pentecostals of Alexandria i Louisiana, USA.
- Han r en utmrkt talare och kommer i sllskap med en grupp frn frsamlingen, dribland flera ur frsamlingens gospelkr. Det ska bli mycket spnnande.
I Sverige r frsamlingen Klippan den enda kyrkan med anknytning till UPCI i USA, men sedan ett r tillbaka finns en husgrupp i Falun som bestr av sju-tta personer.
- Mlet r att bilda fler frsamlingar. Mnniskorna i Sverige behver Jesus, sger Adrian Smith.
Frsamlingar med koppling till rrelsen finns ven i Norge och Danmark och i Finland hller ett arbete p att etableras.

Email  

Hall Karin!

Flyttar ver Ditt inlgg kring Oneness - rrelsen till ett eget mne och ger dr en kommentar.

HaFo

Klistrar in frn lnken "Reformationsbibeln":

Ty tre r de som vittnar i himmelen: Fadern, Ordet och den Helige Ande, och dessa tre r ett Visa | Dlj
Denna artikel handlar om hur viktigt det r att inte utelmna bibelversar i Guds Ord. Nr Westcott och andra utelmnade 1 Joh. 5:7 s vlkomnades detta av Jehovas Vittnens grundare Russel. Russel erknner att det finns ett bibelstlle som i viss mn stdjer treenighetslran och det r 1 Joh. 5:7 och han r njd ver att detta bibelstlle nu har tagits bort. Russel tror att det r anhngare till treenighetslran som anser att 1 Joh. 5:7 inte r okta. Men sanningen r den att bde Westcott och flera andra teologer p 1800-talet inte trodde p Kristi Gudom. Det r upprrande att sdana mn som Westcott och Hort har ftt tilltelse att frndra Bibelns grundtext! Ingen skall f frndra Guds Ord s att det passar en viss teologi utan istllet r det Guds Ord som skall f frndra oss! M guds Ord f vara orrt!
Av: Bo Hagstedt

Kommentar: Ty tre r de som vittnar i himmelen: Fadern, Ordet och den Helige Ande, och dessa tre r ett. I folkbibeln str det endast "Ty det r tre som vittnar i 1 Joh 5:7. Halva versen borta!!Man tror knappt det r sant!

Maria

Enligt bibelns grundtext ska 1 Joh.5:7 vara "Ty tre r de som vittnar i himmelen: Fadern, Ordet och den Helige Ande". Detta bevisar treenigheten och att Jesus r Gud. Ordet = Jesus.

Dessa bibelversttare (se ovan)har ndrat i grundtexten enligt Folkbibeln r denna vers i 1 Joh.5:7 endast Ty det r tre som vittnar.

Maria

Ett mycket viktigt bibelord som Du hr visar p blivit frvanskat Maria. Hller helt med Dig, nr Du sger:

Enligt bibelns grundtext ska 1 Joh.5:7 vara Ty tre r de som vittnar i himmelen: Fadern, Ordet och den Helige Ande. Detta bevisar treenigheten och att Jesus r Gud. Ordet = Jesus.

Kopplar man samman detta Bibelord i sitt ursprung med Joh.1:1 18:

I begynnelsen var Ordet och Ordet var hos Gud och ORDET VAR GUD Och Ordet vart ktt och tog sin boning ibland oss och vi sg hans hrlighet liksom en enfdd Sons hrlighet frn sin Fader...

Och kopplar det samman med Ord som att Jesus r GUDS FULLHET lekamligen, I honom har vi frlossningen, frltelsen fr vra synder, i honom SOM R DEN OSYNLIGE GUDENS AVBILD OCH FRSTFDD FRE ALLT SKAPAT. TY I HONOM SKAPADES ALLT I HIMMELEN OCH P JORDEN, synligt svl som osynligt...

ALLTSAMMANS HAR BLIVIT SKAPAT GENOM HONOM OCH TILL HONOM. JA HAN R TILL FRE ALLT ANNAT OCH ALLTSAMMANS GER BESTND I HONOM."

S r det ju d helt uppenbart utifrn Ordet, att Jesus r Gud sjlv i Guds treenighet och oupplsliga enhet av Fader, Son och Ande, som kom i mnsklig kroppslig gestalt, som Guds fullhet lekamligen,
Kristus kommen i kttet.

Jesus R GUD!!

Kopplar man det s samman med Joh. Kap. 14 17, s r det helt uppenbart att Guds enda person av Fader Son och Ande i enhet, r en Gud i tre personer och tre personer i en Gud.
---
Lika viktigt r det ocks att se, att precis som det inte kan ske ngn separation i Guds treeniga person av Fader Son och Ande, s kan dr inte ske en bruten relation mellan Gud och mnniska i Kristi person. D r det inte lngre frgan om Guds fullhet lekamligen, Kristus kommen i kttet.

All tro och beknnelse av Jesus, som talar om en bruten relation i Guds treeniga person eller i Kristi person av Gud och mnniska frenade Kristus kommen i kttet, r en antikristlig tro och beknnelse av Jesus.

Det r d inte lngre frgan om, att Jesus br fram ett RENT offer av Kristi persons (Gud och mnniska frenade) kropp och blod p korset. Det handlar drmed om att trampa frbundsblodet under sina ftter som orent.

Detta hur mycket man n i ord talar om Jesus som 100 % Gud och 100 % mnniska och att blodet p korset r vad som frlser, om man menar, att Jesus r till naturen tskild frn Gud och inte lngre r Gud och mnniska frenade, Kristi person, s trampar man i realiteten frbundsblodet under sina ftter som orent"!

Ekman sger fortfarande idag i reportaget i DAGEN frn LO:s jubileum:

D r att vara frnskild frn livets klla och det r klart att Gud [Jesus] skiljdes frn Gud under en viss period. (= JDS lra!)

Lgg mrke till Ekmans dubbeltydighet hr. Han blandar hr ihop begreppen och Jesus r inte bara kroppsligen frnskild livets klla, utan ven r Han andligt dd, frnskild livsgemenskapen med Gud!:

det r klart att Gud [Jesus] skiljdes frn Gud under en viss period.

(Det r detta som r JDS lra, att Jesus r frnskild livet i Guds gemenskap!)

Ekman sger ju rakt ut hr, att Jesus inte lngre r Gud, utan skildes frn Gud under en viss period.

D r Han inte lngre 100 % Gud och 100 % mnniska (Kristi person Gud och mnniska frenade), hur mycket man n sger det med d tomma ord.

D hjlper det fga att mitt i detta dubbla budskap likt Ekman s fint sga:

Hans blod blev utgjutet som ett offer fr oss och blodet r det frsoningsmedel som sonar vr synd och skuld

Det lter ordmssigt vldigt sant och riktigt, men nd r det fr Ekman bara i praktiken till tomma ord, som ska lta bra, eftersom hans andra budskap r att:

det r klart att Gud [Jesus] skiljdes frn Gud under en viss period.

D r i praktiken inte lngre Gud i Kristus och frsonar. D r det i praktiken inte lngre Jesu Kristi Guds Sons blod, som renar frn all synd, som frambrs, utan blodet frn en frn Gud, andligt dd, skild mnniska.

Allts r det en antikristlig tro och beknnelse av Jesus och ett trampande av Jesu blod under sina ftter som orent, som Ekman fortfarande presterar!!
---
Jesus vinner segern ver den andliga dden och syndens konsekvenser ver mnniskan, nr det lggs p Honom. Inte genom att skiljas frn Guds gemenskap och d andligen som Adam, utan genom, att igenom frsoningen istllet, frbli Gud och mnniska frenade fullt ut Gud och fullt ut mnniska samtidigt Kristi person och andligt levande i Guds gemenskap.

Drmed kan Han ocks bra fram det RENA offret av Kristi persons (Gud och mnniska frenade) kropp och blod, p korset!

Detta r kristen tro och beknnelse av vem Jesus R och betydelsen av offret av Kristi persons (Gud och mnniska frenade) kropp och blod p korset.

Det r inte sjlva lidandet fr Jesus, i sig sjlv, som rddar mnniskan. Det r inte att Jesus skulle skiljas frn Gud som rddar mnniskan.

Det som rddar mnniskan, r att hennes stllfretrdare, nu inte misslyckas som Adam och dr andligen (skiljs frn Guds gemenskap), utan vervinner syndens och den andliga ddens konsekvenser, nr det lggs p Honom och att Han mitt igenom detta, genom sin syndfria rttfrdighet och Gudomlighet, frblir Guds fullhet lekamligen,
Kristus kommen i kttet och drmed, br fram det RENA offret av Kristi persons (Gud och mnniska frenade) kropp och blod p korset, som ppnar vgen in till Guds gemenskap fr mnniskan.

Det r vad som rddar mnniskan att Gud hela tiden r i Kristus och frsonar vrlden med sig sjlv!!!

HaFo

terger igen frn Maria:

Enligt bibelns grundtext ska 1 Joh.5:7 vara Ty tre r de som vittnar i himmelen: Fadern, Ordet och den Helige Ande. Detta bevisar treenigheten och att Jesus r Gud. Ordet = Jesus.

Det r ocks precis vad King James versttning sger:

7 For there are three that bear record in heaven, the Father, the Word, and the Holy Ghost: and these three are one.
---

HaFo skriver:

"Det r vad som rddar mnniskan att Gud hela tiden r i Kristus och frsonar vrlden med sig sjlv!!!"

Mkt viktiga ord du skriver Harry! Det r bara Kristus som genom sitt frsoningsoffer kan rdda oss. Inte ngon annan!

Maria skrev om en annan Bibelversttning, tror den heter Reformations Bibeln. Det verkar vara en bra versttning och tack Maria fr att du nmner detta med att andra Bibelversttningar har tagit bort saker i Bibeln.

Mvh
MariaB

Citerar frn hemsidan

http://www.bibel.se/articles/vilken_bibel.pdf

Citerar delar av sid. 9 10. (Ls hela hemsidan fr att f hela sammanhanget!)
---
Angrepp p Kristi Gudom

I 1 Tim. 3:16a str det i den alexandrinska "Och erknt stor r gudaktighetens hemlighet: "Han"
som blev uppenbarad i kttet,"("Vilken" i Vulgata) emedan det i den bysantinska istllet fr "Han" str "Gud".

Det r en vsentlig skillnad! "Gud som blev uppenbarad i kttet," Ngon som inte trodde p att
Jesus var Gud, bytte ut Gud mot Han! ...

... Frsta Johannes Brev 5:7

I Textus Receptus kan vi lsa fljande: "Ty tre ro de, som vittna i himmelen: Fadern och Ordet
och den Helige Ande. Och dessa tre ro ett. (8) Och tre ro de som vittna p jorden: Anden,
vattnet och blodet; och de tre vittna ett och detsamma."

I vra moderna Biblar r det med fet stil i vers sju och tta utelmnat. Denna utelmning har varit
freml fr mnga diskussioner.

Nr Erasmus gav ut sin frsta utgva av Textus Receptus r 1516 p grekiska, tog han inte med denna vers,

eftersom den saknades i de grekiska manuskript han hade tillgng till, utan fanns enbart med i de
latinska manuskripten.

Fr att stilla det larm som uppstod kring att han inte tagit med 1 Joh. 5:7 lovade han att ta med versen, om den terfanns i ett enda grekiskt manuskript.

Senare fann man ett grekiskt manuskript som innehll denna vers, och Erasmus inkluderade versen i sin tredje utgva r 1522, och den fick drefter en permanent plats i Textus Receptus ...

... Fljande teori r den mest troliga varfr versen blev utelmnad. I det grekisktalande st hade
man problem med Sabellianismen, Monarkianerna.

De hvdade att Gud existerade p olika stt men bara p ett stt t gngen. Guds olika namn - Fader,
Son och Ande - beskrev de olika roller han spelade vid olika tider.

(HaFo anm.: pminner om Oneness lran!!)

Fr dem i st som hade problem med Sabellianismens irrlra, kunde denna vers ha anvnts av irrlrarna till std fr sin tro, och kanske drfr blev versen inte accepterad, d det fanns manuskript som
utelmnade 1 Joh. 5:7.

Dremot blev versen bevarad i de latinska texterna i Afrika och Spanien, dr Sabellianismen inte var s stark.

Versen terfinns ocks i fljande manuskript: Codex Ravianus, i marginalen av 88, i 629, i r, ett
gammalt latinskt manuskript och i Speculum, en avhandling som innehller gammal latinsk text.

Dessutom i det grekiska manuskript som fick Erasmus att ta in versen i Textus Receptus. Fr vrigt
finns versen ven i den latinska Vulgatabibeln.

Ytterligare bevis fr att versen ska vara med r att Tertullianus (omkr. 200) citerade denna vers.
Cyprianus, biskopen i Kartago, skrev (omkr. 250) enligt fljande, citat:

"...angende Fadern och Sonen och den Helige Ande r det skrivet: de Tre ro Ett."

P 300-talet citerades versen av spanska biskoparna Priscillian och Idacius Clarus. P 400-talet
citerades versen av ortodoxa afrikanska skrivare samt av Cassiodorus i Italien p 500-talet.

----

HaFo kommentar:

Lite mrkligt hur det kan bli sn strid om dessa meningar, eftersom det ju nd r s klart med Guds treenighet av Fader Son och Ande och att Jesus R Gud. Det framgr ju fullt klart i en helhet av Bibelordet!

Hur kan man t.ex. ta Orden:

I begynnelsen var Ordet och Ordet var hos Gud och ORDET VAR GUD ... Och Ordet vart ktt och tog sin boning ibland oss och vi sg hans hrlighet liksom en enfdd Sons hrlighet frn sin Fader...

Och koppla det samman med Ord, som att Jesus r GUDS FULLHET lekamligen, I honom har vi frlossningen, frltelsen fr vra synder, i honom SOM R DEN OSYNLIGE GUDENS AVBILD OCH FRSTFDD FRE ALLT SKAPAT. TY I HONOM SKAPADES ALLT I HIMMELEN OCH P JORDEN, synligt svl som osynligt...

ALLTSAMMANS HAR BLIVIT SKAPAT GENOM HONOM OCH TILL HONOM. JA HAN R TILL FRE ALLT ANNAT OCH ALLTSAMMANS GER BESTND I HONOM."

Och sen hvda att Jesus inte r Gud sjlv i jordisk kroppslig gestalt?

Det r ju s helt uppenbart utifrn Ordet, att Jesus r Gud sjlv i Guds treenighet och oupplsliga enhet av Fader, Son och Ande, som kom i mnsklig kroppslig gestalt, som Guds fullhet lekamligen, Kristus kommen i kttet.

Jesus R GUD!!

Kopplar man det s samman med Joh. Kap. 14 17, s r det helt uppenbart att Guds enda person av Fader Son och Ande i enhet, r en Gud i tre personer och tre personer i en Gud.
---
Samtidigt r det kanske inte s mrkligt att fienden hela tiden gr angrepp p att Jesus r Gud. Det r ju det som r den kristna trons krna och beknnelse, att Jesus r Guds fullhet lekamligen, Kristus kommen i kttet.

Och d inte vilken Kristus som helst, utan Guds fullhet lekamligen, TY I HONOM SKAPADES ALLT I HIMMELEN OCH P JORDEN, synligt svl som osynligt...

Allts r Han, Gud i enheten av Fader, Son och Ande, som sjlv r kommen i jordisk kroppslig gestalt.

Och som frenar sig sjlv, med den fallna mnniskan i Kristi person, Kristus kommen i kttet. Fdd i syndigt ktts gestalt (Rom kap. 8) i arvet efter Maria.

Men som syndfri rttfrdig och Gud sjlv, frenad med mnniskan, s frdmer Han synden i kttet, i arvet efter Maria och besegrar syndens konsekvenser och den andliga dden, (mnniskans tskillnad frn Gud), genom att den brutna relationen aldrig sker i mnniskans stllfretrdare, utan att Gud HELA TIDEN R R - R I KRISTUS r I (MRK) I Kristus (!) och frsonar vrlden med sig sjlv.

Och drmed kan Gud sjlv frenad/frsonad med mnniskan, bra fram frsoningsoffret. Det RENA offret av en Gudafrenad mnniskas, Kristi persons KROPP OCH BLOD och frlten i templet rmnar och vgen in till Guds gemenskap r ppen och fri, s att den som vill han komme och dricke livets vatten fr intet.
---
Eftersom Jesus R Gud och Gud och mnniska frenade (andligt levande), s kan inte heller den kroppsliga dden behlla Kristus, utan Han kroppsligen uppstr som vr stllfretrdare, s att den som tror p Honom, ven kommer att frenad med Gud, kroppsligen uppst till en evighet i Guds gemenskap.
---
Kristi kropp fr Dig utgiven, Kristi blod fr Dig utgjutet. Inte i en ceremoni idag i nattvarden, utan DR P KORSET!!

Nattvarden vill pminna oss om betydelsen av offret av Kristi persons kropp och blod en gng fr alla dr p korset och r inte i sig sjlv som ceremoni frmedlare av Guds liv.

Guds liv ligger i tron p vem Jesus R och tron p betydelsen av offret av Kristi persons kropp och blod p korset!
---
Det r inte sjlva lidandet i sig sjlv fr Jesus, som rddar mnniskan. Det r inte att Jesus skulle skiljas frn Gud i en helvetisk vnda, som rddar mnniskan.

Det som rddar mnniskan, r att hennes stllfretrdare, nu inte misslyckas som Adam och dr andligen (skiljs frn Guds gemenskap), utan vervinner syndens och den andliga ddens konsekvenser, nr det lggs p Honom och att Han mitt igenom detta, genom sin syndfria rttfrdighet och Gudomlighet, frblir Guds fullhet lekamligen,
Kristus kommen i kttet och drmed, br fram det RENA offret av Kristi persons (Gud och mnniska frenade) kropp och blod p korset, som ppnar vgen in till Guds gemenskap fr mnniskan.

Och det innebar fr Jesus, samtidigt en smrta nda in i den kroppsliga dden och upplevelsen av att vara en syndare frkastad av Gud.

Men mitt i det lidandet griper Jesus kring det sista halmstret och beropar Skriften frn Psaltaren om Guds vergivenhet, dr fortsttningen visar p att Fadern svarar i Guds treenighet och att enheten, freningen mellan Fader, Son och Ande och enheten mellan Gud och mnniska i Kristi person bestr.

Jesus slpper inte i sitt lidande tron och tilliten till Guds Ord!!!
---
Till kroppen ddad, men frn evighet av Anden gjord levande, offras Kristi persons kropp och blod, medan Kristi person (Gud och mnniska frenade), Guds jordiska kropp, Kristi kropp ligger livls i graven, s predikar (Kristi person Gud och mnniska frenade) fr andarna i fngelset.

Kroppen och blodet r offret!!!!

Offret r inte att Gud dr i Kristus, eller att Fader och Son i treenigheten tskiljs eller att Gud och mnniska tskiljs. D r Han inte lngre Gud och Gud och mnniska frenade Kristi person.

Det r inte heller ett visst mtt av lidande fr Jesus som rddar mnniskan!

Vad som rddar mnniskan r att Gud hela tiden R I Kristus och frsonar vrlden med sig sjlv!!!

Och i sin person av Gud och mnniska frenade, Kristi person, vervinner synden konsekvenser och den andliga dden (mnniskans tskillnad frn Gud), i Kristi syndfria rttfrdighet och Gudomlighet och drmed kan frambra det RENA offret av Kristi persons (Gud och mnniska frenade) kropp och blod p korset.

Det r ocks frutsttningen fr den kroppsliga uppstndelsen, att Jesus hela tiden r andligt levande frenad med Gud och drmed kan besegra inte bara den andliga dden (tskillnaden frn Gud), utan ven den kroppsliga dden.

HaFo

« | | 1 | 2 | | »