HaFo's Debattforum "Din Åsikt"
Start a New Topic 
Author
Comment
Följer buisness i trosförkunnelsens spår?

Fick ett mail med en artikel saxat från följande länk:

http://www.dalarnastidningar.se/nyheter/orsa/article213466.ece

Klistrar in innehållet här. Finns det andra med erfarenhet från liknande verksamhet i trosförkunnelsens spår?
---
Framgångsteolog. Stefan Edefors har en bakgund hos Livets Ord i Uppsala. Tillsammans med Jens Garnfeldt, ledare för den framgångsteologiska kristendomen i Danmark, håller han ett seminarium om "Andens makt" i folkparken Skeer i kväll.

Stefan Edefors har lurat människor på tusentals kronor. I kväll predikar han om kristen tro på folkparken Skeer i Orsa .

- Gå inte dit över huvud taget, säger en av de lurade. Matrix Global Inc. rör sig i en rättslig gråzon mellan nätverksförsäljning och pyramidspel. Det anser Leif Svensk, vid rikskriminalen, som utrett pyramidspelshärvan kring Prosper club, som ett par tusen personer i Dalarna investerade i 2002-2003.

Stefan Edefors, från Småland, flyttade till Uppsala och gick med i Livets Ord i mitten av 90-talet. Innan dess hade han haft ett par svåra år då han dragit på sig stora skulder. Det berättar han själv i en artikel i den kristna tidningen Trons Värld, från augusti 2005.

Sedan dess har han varvat missionerande och predikningar med företagande. Företaget Matrix Global Inc, beskrivs i Trons Värld som ett företag med "en mycket stor potential" och som "värderats till hundratals miljoner kronor". Bolaget är ett hett debattämne på vissa konsumentforum på internet.

Lars Agerstig, från Bandhagen i Stockholm, gick med i Matrix med en insats på 700 euro efter att ha lyssnat på Stefan Edefors på hotell Royal Viking i Stockholm 2004.

- En av grundarna, Stefan Edefors, sa att om vi ville sälja tillbaka skulle det inte vara något problem, företaget ville gärna köpa tillbaka eftersom bolagets värde ökat med över 400 procent på ett halvår. Men när jag sen ville det så gick det inte. I dag kan jag inte ens logga in på deras hemsida längre, säger han.

Företagsidén är enkel. Människor uppmanas att bli "delägare" genom att betala in en summa pengar. För ett par år sedan var det 700 euro, omkring 6 500 kronor, i dag är det 299 euro, eller 1 299 euro. Delägarna utlovas återbäring för nya "delägare" de värvar och extra inkomster för de internetköp dessa gör via Matrix.

Varorna, som man som kund betalar för i förväg levereras inte, enligt flera delägare som tidningen talat med, och investeringen på 700 euro, som Stefan Edefeld sagt ska gå att sälja tillbaka utan problem, har inte gått att sälja.

- Stefan är en otrolig talare, otroligt förtroendeingivande. Man tror att han är snövit, men han tillhör nog den andra sidan. Från min tid har nog alla "delägare" hoppat av, men det finns ju nya att lura, säger Agerstig.

Karin Lindborg, från Stockholm, blev delägare i Matrix för tre år sedan, efter att ha lyssnat på Stefan Edefors.

- De håller inte alls det de lovar. Men det tog lång tid för mig att inse det. Det var först när jag började beställa produkter jag betalade för i förskott som sen aldrig dök upp. Det är som när sektpastorer pratar, de får hela församlingen att tycka och tro som de. Så känner jag i all fall, säger Karin Lindborg.

Inför Edefors seminarium på folkets park i Orsa vill hon gå ut med en varning.

- Gå inte dit över huvud taget, för även om du är kritisk kan de få en att tänka som dem med sitt prat. Det är farligt att gå dit.

Tidningen har under onsdagen och torsdagen upprepade gånger sökt Stefan Edefors för att ställa frågor kring seminariet på Skeer och företaget Matrix Global Inc. Edefors har inte svarat och inte heller ringt tillbaka trots att meddelanden och telefonnummer lämnats på hans mobilsvar.


Fakta: Multi-level marketing och pyramidspel

Multi-level marketing-företag rekryterar fristående försäljare (även kallade distributörer eller delägare) för att sälja en produkt och ger bonus till försäljare som värvat nya försäljare, utifrån deras försäljning, deras värvningars försäljning och så vidare.

Ett hierarkiskt nätverk skapas där olika försäljare värvat varandra och där försäljningen leder till högre bonus för de som befinner sig högre upp i nätverket.

En skillnad jämfört med pyramidspelen är att medlemmarna får bonus i huvudsak från försäljning av varor eller tjänster, inte från värvningen av nya medlemmar.

I lotterilagens sjunde paragraf anges att kedjebrevsspel (pyramidspel) enligt lagen är ett spel i vilket vinstmöjligheterna huvudsakligen beror på antalet deltagare som efter hand inträder i spelet.