HaFo's Debattforum "Din Åsikt"
Start a New Topic 
Author
Comment
Gud min Gud varför har du övergett mig

Det finns idag krafter i rörelse, som vill tolka detta nödrop av Jesus, som ett bevis för att Jesus dog andligen på korset.

Bibelns definition på andlig död är klar. Det är att inte äga delaktighet av Gudomlig natur i sin natur, äga delaktighet av en syndig natur i sin natur, vara Gudsfrånvänd, förlorad och i behov av pånyttfödelse. Om man inte menar andlig död i bibelns bemärkelse, så ska man inte heller använda det begreppet!

Enligt Bibelns definition innebär en andlig död av Jesus att:

·Han har en syndig natur. Han är inte sann människa längre.

·Det upplöser väsensenheten i Gudomen mellan Fadern och Sonen. Jesus är inte Guds Son längre.

·Det upplöser enheten av Gud och människa (den enhet som gör Honom till Kristus - Guds fullhet lekamligen) i den enda personen Kristus. Han är inte längre Kristus.

·Det innebär att Jesus inte är den människans ställföreträdare i vilken den andliga döden aldrig sker och övervinnes.

·Det innebär att det inte sker försoning mellan Gud och människa i Jesu jordiska kropp.

·Det innebär att det inte finns en Kristi rättfärdighet att tillräkna människan.

·Det innebär att Jesus inte är Kristus längre och Han kan därmed inte bära fram ett rent offer av Kristi kropp och blod.
---
Frågan är då om Jesu nödrop på korset verkligen innebär att Jesus är andligt död enligt Bibelns definition?

En del menar att, eftersom människan sägs vara andligt död i överträdelser och synder, så är det naturligt att Jesus därmed dör den andliga döden i människans ställe.

Medan Bibeln inte har någon sådan framställning, utan visar att den död Jesus dör i människans ställe, är att bära fram det av Gud bestämda försoningsoffret, som avvänder Guds vrede över synd och syndare.

Det är ett offer ingen syndig människa kan bära fram: det rena offret av Kristi (en ren och Gudsförenad människas - Gudamänniskans) kropp och blod.

Andra vill stödja tanken på en andlig död av Jesus med att Han skulle bli mänsklighetens synd i sin natur, för att ta straffet i människans ställe.

Medan Bibeln visar att världens synd tillräknades Jesus, utan att Han i sin egen person som Kristus är denna synd, men oskyldigt blir föremål för straffet, blir behandlad som om Han vore syndaren som för att sona sina brott, ska bära fram det offer Gud bestämt: ett rent offer av Kristi kropp och blod.

Det finns även många andra vägar att föra fram
â€troslärorâ€, som i sin konsekvens leder till en andlig död av Jesus (Se â€Häftet†â€Kan Gud dö – Jesu Kristi person – den stora stötestenenâ€)
----
Frågan är då om Jesu nödrop på korset verkligen innebär att Jesus är andligt död?

Flera förkunnare har tidigare uttryckt sig snubblande nära en sådan tolkning, utan att klart uttala att de menar en andlig död av Jesus.

T.ex. I Biblisk Uppslagsbok utgiven av bl.a. David Hedegård så står det i spalt 242 ang. Matt.27:46.

"Hans ord ger vid handen, att han är övergiven av Gud… Han var alltså i verkligheten övergiven av Gud."

Men samtidigt säger han: "I sin gudamänskliga person kunde han lida det oändliga och eviga straffet…".

Det innebär att Hedegård inte såg Gudsövergivenheten som ett åtskiljande mellan Gud och människa i personen Kristus, ingen åtskillnad i natur mellan Fadern och Sonen i Gudomen.

Han talar om Gudamänniskan - Kristi person. Således talar inte Hedegård om en andlig död av Jesus och Jesus kan därmed bära fram offret av det rena offerlammets, gudamänniskans, Kristi kropp och blod.

Vilket enligt Bibeln är den död Jesus dör i människans ställe.
---
I studiebibeln skriver Thoralf Gilbrant ang. Matt. 27:46:

"Jesus blev en förbannelse för vår skull (Gal.3:13). Han blev gjord till synd för oss (2 Kor. 5:21). Därför blev han verkligen övergiven av Gud. Straffet blev lagt på honom ( Jes.53:5)…Jesus smakade Guds vrede i vårt ställe. Jesus blev övergiven av Gud för att vi skulle slippa det."

Gilbrant använder aldrig ordet övergiven som ett likhetstecken med en andlig död av Jesus.

Menar han med sin framställning att världens synd tillräknades Jesus, utan att Han i sin egen person som Kristus är denna synd, men oskyldigt blir föremål för straffet, blir behandlad som om Han vore syndaren som för att sona sina och alla syndares brott, ska bära fram det offer Gud bestämt: ett rent offer av Kristi kropp och blod och tog avstånd ifrån en andlig död av Jesus? Eller vad menar han?

Forts inlägg av HaFo

Re: Gud min Gud varför har du övergett mig

Inlägg 2 av HaFo

Den som dock tveklöst och klart sätter likhetstecken mellan övergivenhet och en andlig död av Jesus, är Ulf Ekman, som i boken Doktriner på sid. 175 skriver:

"När relationen med Gud är borta, så inträder den andliga döden. När Gud låter sin vredes svallvågor gå över den synd som Jesus bär när han på korset blir gjord till synd (2 Kor.5:21), så erfar Jesus Gudsövergivenhet och andlig död."

â€Erfar man andlig dödâ€, så är det otvetydigt, ngt som man verkligen genomgår.

Vad Ekman egentligen här säger, med sina manipulativa ordalag är alltså, att Jesus dog andligen.

Och ser man till trosförkunnelsens samlade material, så är det också detta precis enligt Bibelns definition på andlig död, som man menar!

Genom att koppla samman orden andlig död med ordet övergiven, så framstår det, som att Jesus själv i sitt nödrop på korset säger att Han dör andligen.

Kopplingen till en andlig död av Jesus är redan då klar.

Sen behöver man inte längre använda orden andlig död av Jesus, utan bara säga att Jesus var övergiven på korset.

Därmed kan man mena en andlig död av Jesus, utan att använda de orden. Då framstår det mindre anstötligt.
---
Det är viktigt att kunna behålla denna lärodoktrin att Jesus dog andligen i trosförkunnelsen, där Jesus mister sin Gudastatus, dör andligen och behöver pånyttfödelse för att kopplas samman med ande, själ och kroppsläran, med anden som den egentliga personligheten och att människan i sin pånyttfödelse får denna Gudastatus:

"Din ande är skapad till likhet med Gud. Jesus har omskapat Din invärtes människa, så att Du i anden har blivit lik honom själv. All den kraft som Gud själv äger har blivit deponerad i Din egen ande. så är Du vad Jesus Kristus är skapad till ett med Gud själv, ett med Guds arvsanlag och Guds natur."

Detta är bara andra ord av Ekman i boken â€Tro som övervinner världenâ€, för att uttrycka "vi är gudar - läran", men han försöker göra det mindre iögonfallande.
---
Det går inte att komma ifrån att när man tar del av en samlad bild av utbudet i trosförkunnelsen och även mejslar fram det som ligger inbakat i mycket riktig undervisning, så träder ett mönster fram av ett lärosystem som bygger på Kenyons och Hagins lärodoktriner, som går som *****lbitar in i varandra till ett nytt lärosystem och färgar tolkningen vid Bibelläsandet.

Detta lärosystem ligger inbakat i en riktig undervisning, där det riktiga utgör ett "fodral" för dessa nya lärodoktriner, så att helheten av budskapet blir dubbelbottnat.

När någon så pekar på det falska, kan man bara peka tillbaka på "fodralet" och säga att det visst bara är samma undervisning som kristna alltid haft.
----
Frågan är då om Jesu nödrop på korset verkligen innebär att Jesus är andligt död?

Inte konstigt att det finns en sådan öppenhet för detta falska att Jesus skulle ha dött andligen och råder en sådan förvirring i kristenheten idag, kring vem Jesus är som Kristus och vad som gäller i försoningen, när så många andliga auktoriteter uttryckt sig med så tveksamma formuleringar kring Jesu nödrop och Hans identifiering med synden som syndabärare.
---
Men det är fortfarande Bibeln som är vårt rättesnöre och som framställer vad som gäller och inte vad andliga auktoriteter av olika slag lärt eller lär, oavsett om de verkligen åsyftat en andlig död av Jesus eller inte.

Vad som står uppenbart klart idag, är att trosförkunnelsen tveklöst uttalar en sådan tolkning och satt likhetstecken mellan Jesu nödrop på korset och en andlig död av Honom.
---
Faktum kvarstår, att vad än olika förkunnare har sagt i detta, så om Jesus dör andligen, så upplöses enheten mellan Fadern och Sonen i Gudomen och den förenade enhet mellan Gud och människa, som i personen Kristus skapar försoning i Jesu jordiska kropp upplöses. Jesus är inte längre "Kristus kommen i köttet".

Vi behöver alltid läsa Guds Ord i ljuset av Bibelns utsaga vem Jesus är:

·Guds Son, med en oupplöslig väsensenhet mellan Fadern och Sonen i Gudomen. "Jag och fadern är ett", säger Jesus.

·Enheten av Gud och människa i en enda person Kristus, Guds fullhet lekamligen.
------

I Jesu nödrop om Gudsövergivenhet på korset, framgår inte att det handlar om någon upplösning i det hänseende som ovanstående punkter avser, alltså att Jesus skulle skiljas från Gud i naturhänseende.

En andlig död av Jesus delar upp Kristi person! Det sönderdelar enheten av Gud och människa i den enda personen Kristus och det är inte längre frågan om Guds fullhet lekamligen, 100 % människa och 100 % Gud, även om man använder de orden.

Däremot talar allt för att det inte är på det planet Gudsövergivenheten handlar om, vid frånskiljandet av och den kroppsliga döden vid offret av Kristi kropp och blod.

Forts inlägg av HaFo

Re: Gud min Gud varför har du övergett mig

Inlägg 3 av HaFo

Angående övergivenhet.

När Stefanus stenades och kroppens frånskiljande och död, hade han understöd i lidandet. Hans ansikte strålade och han såg in i Guds härlighet.

Något sådant understöd gavs inte till människans ställföreträdare vid offret av Kristi kropp och blod. Därvidlag är Gudsövergivenheten helt uppenbar.

Den hebreiska texten i Ps.8:6 förkunnar Kristi förnedring i Ps.22:2, Matt.27:46 på följande sätt: "För en kort tid lät du honom sakna Gud" .

Som troende kan vi väl ibland uppleva att Gud är fullständigt tyst, vi kan uppleva oss övergivna och sakna Hans sanktion, bekräftelse, närhet och välsignelse och nästan i likhet med Jesus vilja utropa, varför har Du övergivit mig.

Fördenskull har inte Guds Ande lämnat oss, så att vi därmed skulle vara skilda från Hans gemenskap. Vi kanske inte ibland upplever någon annan bekräftelse, än att klamra oss fast vid Skriftens Ord, om att vi av nåd för Jesu försonings skull är Guds barn.

Det kan dock aldrig helt jämföras med den djupa Gudsövergivenhet, smärta och vånda Jesus upplever igenom hela sin person som Kristus, när världens synd tillräknas Honom och Han blir behandlad som syndaren som ska sona alla syndares brott och som säkert aldrig heller riktigt vare sig kan förstås eller beskrivas.
----

Jesus hade upplevt Guds välbehag över sitt liv mer än någon annan: "Denne är min älskade Son i vilken jag har funnit behag".

Nu blev världens synd lagd på Honom. Han tillräknades mänsklighetens synd, utan att själv vara den.

Gud såg på och behandlade Honom som en syndare och tog sitt välbehag från Honom. Inte så konstigt att Jesus upplever igenom hela sin varelse stor saknad efter Guds välbehag och utropar Min Gud varför har Du övergett mig.

Han som var oskyldig, ren och felfri, skulle nu i syndares ställe slaktas och bära fram det rena offret av Kristi kropp och blod, som avvände Guds vrede från människan.

Jesus hade ingen annan bekräftelse i den stunden än Skriftens Ord, vilket Han också åberopar.

Fortsättningen i Det Bibelsammanhang i Ps. som Jesus med dessa ord om Gudsövergivenhet åberopar, visar på att han var medveten om dess fortsättning, som visar på att â€Gud hör honom när han ropar†och svarar på hans nödrop och att det inte är frågan om en andlig död av Jesus.

(Läs gärna hela sammanhanget i Ps. kap. 22).

Läs gärna också hur Jesaja uttrycker det enligt Folkbibelns fotnot i 53 vers 11:

"Genom den vedermöda hans själ har utstått får han se ljus och bli tillfreds. Genom Messias syndfria gemenskap med Gud (Jesus är fortfarande Kristi person – Gud och människa förenade = anligt levande), förklarar min rättfärdige tjänare alla människor rättfärdiga (segern över människans andliga död) och deras skulder är det som han bär (han är inte skulden utan bär den och betalar priset för den: offret av Kristi kropp och blod) ."
----
Jag kan slå mina barn sönder och samman och lämna dem att dö. Visst har jag övergett dem och även om de frågar varför jag överger dem, lämnar jag dem att dö. Fördenskull är de mina barn och jag är deras far. Vi äger samma natur.
---
Jesus är Guds Son (Gud och Gud och människa förenade - "Guds fullhet lekamligen".

Han dör inte andligen. Han upphör inte till sin natur att vara Guds och Gud och människa förenade -Kristus (enheten av Gud och människa i personen Kristus), fast Han i syndares ställe, blir betraktad och behandlad som en syndare, som för att sona alla syndares brott, behöver bära fram ett rent offer av Kristi kropp och blod.

Samtidigt är och bär Gud själv fram detta offer: "Gud var i Kristus och försonade".

En andlig död av Jesus innebär att Gud inte var i Jesus och Jesus var då inte Kristus längre. Gud vore då inte i Kristus och försonade.

En andlig död av Jesus innebär att det inte finns någon räddning. Då vore Han inte den ställföreträdare i vilken den andliga döden aldrig skedde och övervanns i människans ställe och så att det finns en Kristi rättfärdighet att tillräkna människan.

Då fanns det inget rent offer av Kristi kropp och blod att bära fram.

Det är inte den andliga döden Jesus ska dö i människans ställe.

Han skall vara den ställföreträdare i vilkens person den andliga döden aldrig sker, oavsett tillräknad synd, övergivenhet, smärta vånda och lidande i en slakt som går igenom hela Hans person som Kristus.

Ändå är Han lydig ända igenom denna slakt för att utföra Guds vilja och ge offret av Kristi kropp och blod, med en bevarad enhet mellan Gud och människa i sin person som Kristus. Han är hela tiden Kristus.

Han är den som i människans ställe ska bära fram det offer ingen med syndig natur eller vanlig människa kan bära fram.

Ett rent offer av Kristi kropp och blod. Det är den död Jesus skall dö i människans ställe.

Vi kan aldrig riktigt till fullo förstå hur det sker. Men vi kan förstå att det är detta Guds Ord säger sker:

inte en andlig död av Jesus, men ett rent offer av Kristi kropp och blod.

Forts inlägg av HaFo

Re: Gud min Gud varför har du övergett mig

Inlägg 4 av HaFo

Frågan är då om Jesu nödrop på korset verkligen innebär att Jesus är andligt död?

Mitt i detta drama är förutsättningen för att Jesus ska kunna bära fram ett rent offer av Kristi kropp och blod att Gud fortfarande till naturen är i Honom så att Han är Kristus. Det är det centrala huvudbudskapet i Evangeliet: det rena offret av Kristi kropp och blod. Vilket omöjliggör en andlig död av Jesus.

Det är ett rent felfritt offer av Kristi kropp och blod som sker, med bevarad enhet av Gud och människa i personen Kristus.

Människans ställföreträdare går igenom Gudsövergivenheten, smärtan och våndan med en seger över den andliga döden i Kristi person, genom att den aldrig sker i människans ställföreträdare och att Han bär fram det offer som krävdes för att sona skulden: Kristi kropp och blod.

----
Vad talar för att ingen åtskillnad till naturen och andlig död av Jesus äger rum?

·En andligt död Gudsfrånvänd Jesus säger inte Min Gud och Fader.

·Profetian i Ps. talar för att det inte är en åtskillnad i väsenshänseende.

·Han är den medlare i vilkens jordiska kropp Bibeln säger att försoning sker mellan Gud och människa. Han är den medlare i vilken den andliga döden inte får ske, för att den andliga döden över människan ska övervinnas i hennes ställe, lagen och lydnaden i människans ställe uppfyllas.

Bara det faktum att det finns en Kristi rättfärdighet att tillräkna människan, tyder på att Kristus hela tiden är just Kristus.

·Han ska bära fram ett rent och Gudsförenat offer av Kristi kropp och blod säger Bibeln. Det är inte Kristi kropp och blod om Jesus är andligt död och enheten av Gud och människa i personen Kristus brutits.

·Han predikar för andarna, medan kroppen ligger frånskild i graven. Det är som Kristus Han predikar.

·Han har ännu en uppgift kvar som Kristus, att återförenas med sin jordiska kropp som får liv igen, för att besegra den kroppsliga döden i människans ställe och detta sägs vara beviset för att Han är just Guds Son och hela tiden Kristus. Ska det kunna ske behöver han vara andligt levande (förenad med Gud)
----
Frågan är då om Jesu nödrop på korset verkligen innebär att Jesus är andligt död?

"Gud var i Kristus och försonade…".

Om Jesus är andligt död, så är inte Gud i Kristus och försonar världen med sig själv.

Meningen, "Min Gud Min Gud varför har Du övergett mig", förklarar inte för oss på vilket sätt Jesus är övergiven och behöver därför ses i ljuset av vad Bibeln för övrigt säger.

Då ser vi att det inte handlar om en upplösning av väsensenheten i Gudomen mellan Fadern och Sonen eller en upplösning av enheten mellan Gud och människa i personen Kristus, alltså ingen åtskillnad i natur och andlig död av Jesus.

"Gjord till synd", kan i grundtexten också översättas med gjord till syndoffer. Därför kan vi inte enbart läsa som det står i den Svenska översättningen, utan behöver ljus från vad Bibeln för övrigt säger. Då finner vi när vi läser som det står, att det handlar om en tillräknad synd. "Han räknades bland överträdarna".

En helhet av Bibelordet ger också vid handen att Jesus till sin natur är rättfärdig och utan synd där Han hänger på korset.

Se på hur Bibeln framställer att Adams olydnad som ställföreträdare bragte den andliga döden över alla människor.

Medan Jesus som ställföreträdare, genom sin lydnad, skaffade försoning mellan Gud och människa i sin jordiska kropp och person som Kristus, och i människans ställe inte dör den andliga döden, utan besegrar syndens konsekvenser och den andliga döden i sin syndfria rättfärdighet och Gudomlighet.

Se på hela Bibelns huvudtema och centrala budskap:

Offret av det rena felfria offerlammet, Kristi kropp och blod.

Är Jesus andligt död och inte längre Kristus, så kan Han inte bära fram vare sig ett rent och som Bibeln visar i förebilderna av offret, ett Gudsförenat offer.

Inte heller är det då Kristi kropp och blod som offras, vilket Bibeln fokuserar. Där är den centrala tron på Jesus som Kristus och offret av Kristi kropp och blod, det som uttrycks vara den frälsande tro som Guds Ande inger.
---
Människan dog den andliga döden i Adam som ställföreträdare.

Jesus blir människans ställföreträdare som övervinner den andliga döden i sin person som Kristus, genom att den andliga döden aldrig där sker i människans nye ställföreträdare.

Därigenom finns en Kristi rättfärdighet i människans ställe, som Gud tillräknar människan.

Bibeln framställer aldrig, att det straff människans ställföreträdare Jesus skulle ta, är den andliga döden i hennes ställe, utan straffet Jesus skulle ta i människans ställe är att bära fram det offer som ingen syndig människa kunde bära fram:

En av synden obefläckad och Gudsförenad natur, Kristi kropp och blod, som inför Gud är det försonande offer Han utsett och bestämt.

Det är inte vad vi i våra tankar tycker är det mest logiska offret, utan det offer Gud utsett i människans ställe, som gäller:

Offret av Kristi kropp och blod. Detta fokuserar Guds Ord och understryker att det är tron på det offret och tron på Jesus som "Kristus kommen i köttet", som den Helige Ande visar på.

Forts inlägg av HaFo

Re: Gud min Gud varför har du övergett mig

Inlägg 4 av HaFo

Frågan är då om Jesu nödrop på korset verkligen innebär att Jesus är andligt död?

En fixering vid tanken att den död Jesus dör i människans ställe är den andliga döden, gör det tydligen svårt att se Bibelns centrala huvudbudskap:

Den död och det offer Gud utsett och bestämt som ska sona folkets synder, är att någon bär fram ett rent offer av en sann, Gudsförenad människas, gudamänniskans - (Guds fullhet lekamligen) - Kristi kropp och blod.

Ingen människa kan göra det. Ställföreträdaren Jesus, identifieras med människans synd, utan att i sig själv vara den och bär fram det offer Gud krävde av människan.

Ställföreträdaren, som i sin jordiska kropp försonar, förenar Gud och människa i personen Kristus, genom sin lydnad och att den andliga döden aldrig sker i Hans person (delar på Gud och människan i den enda personen Kristus).

Det är Han som bär i människans ställe fram offret av Kristi kropp och blod. Han dör därmed den död som krävdes i människans ställe.

Inte en andlig död, men ett rent offer av Kristi kropp och blod.

----
Gud själv är offret, samtidigt som Han själv bär fram det och samtidigt själv, är den som blir tillfreds med offret.

Allt är ett Guds verk vid försoningen mellan Gud och människa i Kristi jordiska kropp och det rena offret av Kristi kropp och blod.
---
Det är det centrala i Evangeliet: Att Jesus hela tiden är "Kristus kommen i köttet" ( Gud och Gud och människa förenade) och bär fram det RENA offret av Kristi kropp och blod:

"Också åt eder har han nu SKAFFAT FÖRSONING I HANS JORDISKA KROPP, genom hans död, för att kunna ställa eder fram inför sig heliga och obefläckade och ostraffliga" (Kol. 1:22)

"Och det bröd som jag skall giva, är mitt kött, och jag giver det, för att världen skall leva." (Joh. 6:51)

"Nu däremot, då ni är i Kristus Jesus, har ni, som förut var fjärran, kommit nära i och genom Kristi blod. Ty han är vår frid, han som av de båda har gjort ett och brutit ned den skiljemur, som stod emellan oss, nämligen ovänskapen. Ty I SITT KÖTT gjorde han om intet budens stadgelag, för att han skulle av de två i sig skapa en enda ny människa och så bereda frid och för att han skulle åt dem båda förenade i en enda KROPP skaffa försoning med Gud, sedan han genom korset hade i sin person dödat ovänskapen." (Ef. 2: 13 - 16)

"genom att Jesu Kristi KROPP blev offrad en gång för alla." (Hebr. 10: 9 - 10)

"och att genom honom försona allt med sig, sedan han genom BLODET PÅ HANS KORS hade berett frid." (Kol.1:20)

HaFo

Re: Gud min Gud varför har du övergett mig

Väntade att Daniel skule dyka upp under detta ämne: Eftersom den "mening" i Bibeln han ständigt åberopar, som försvar att Jesus dog andligen, här avhandlades.

Men icke! Varför?

HaFo