HaFo's Debattforum "Din Åsikt"
Start a New Topic 
Author
Comment
JESUS kom inte till jorden för att bli populär!

JESUS kom inte till jorden -och oss Människor, för att bli populär, utan för att rädda våra eviga själar inför evigheten.

Människorna vittnade för -och om Honom och sa: "Vi vet att du talar till oss vad sant är."

Inte heller Hans apostlar sökte människornas gunst, i vart fall inte på Sanningens bekostnad. Paulus skriver, att om han sökte att behaga människor, då vore han inte en Kristi tjänare.

Det verkar inte heller som att GT:s profeter var ute efter att behaga människor, varken de troende eller de otroende.

--

När Josua stod inför att inta Jeriko,
uppenbarade sig plötsligt en person för honom, och Josua frågade: "Tillhör du oss, eller våra ovänner?"

Och fick svaret: "Nej, jag är hövitsman
över Herrens här, och jag har just kommit hit.."

Här stod uppenbarligen en person vid Josuas sida
som inte tillhörde Människor,
utan Gud.

En sann Guds tjänare m.a.o.

Re: JESUS kom inte till jorden för att bli populär!

Apg. 8:4-8 "De som nu hade skingrats gick omkring och predikade evangeliet. Filippus kom ner till staden Samaria och predikade Kristus för folket. Och de höll sig endräktigt till det som Filippus predikade, när de hörde och såg de tecken som han gjorde. Ty under höga skrik for orena andar ut ur många människor, och många lama och lytta botades. Och det blev stor glädje i den staden."

Det blev stor glädje i staden, står det skrivet.


I Mark. 1:32-34 "På kvällen, när solen hade gått ner, förde man till honom alla som var sjuka och besatta. Hela staden var samlad utanför dörren. Han botade många som led av olika slags sjukdomar, och han drev ut många onda andar och tillät dem inte att tala, eftersom de visste vem han var."

Hela staden var samlad utanför dörren... Tala om att vara populär. :-)

Re: JESUS kom inte till jorden för att bli populär!

Du har missuppfattat det jag skrev: JESUS sökte den inte, d.v.s. populariteten.

Och det gjorde inte heller Hans apostlar (Petrus gjorde det en gång, för att tillfredsställa judarnas önskemål, men Paulus tillrättavisade honom då offentligt).

Re: JESUS kom inte till jorden för att bli populär!

Han sökte inte populariteten i sig men Jesus blev ändå väldigt populär bland folket, vilket ett av mina bibelställen visar. Fariséerna lade bara bördor på folket, men Jesus lyfte istället av bördorna och befriade människorna.

Re: JESUS kom inte till jorden för att bli populär!

Nu börjar Du komma på spåret, J-sson. Men det skulle inte dröja särskilt länge innan "hopen" började ropa "korsfäst"...

Varför? För sanningens skull: JESUS talade alltid sanning. Samma var förhållandet med Johannes Döparen; han miste sitt huvud för Sanningens skull.

De sökte -och tjänade Sanningen,
och inte människors gunst.

Och det kostar alltid ett pris, men har också med sig "stor lön"; när och där den sanna räkenskapens skall göras med avseende på våra liv.

För sådana som har till ögonmärke de ting som inte syns, för det jordiska ögat, men ändå finns.

Re: JESUS kom inte till jorden för att bli populär!

Läste du inte:

Apg. 8:4-8 "De som nu hade skingrats gick omkring och predikade evangeliet. Filippus kom ner till staden Samaria och predikade Kristus för folket. Och de höll sig endräktigt till det som Filippus predikade, när de hörde och såg de tecken som han gjorde. Ty under höga skrik for orena andar ut ur många människor, och många lama och lytta botades. Och det blev stor glädje i den staden."

Det blev stor glädje i staden, står det skrivet.

Re: JESUS kom inte till jorden för att bli populär!

Filippus sökte inte mänsklig popularitet -eller ära; därför var Gud med honom, liksom tidigare med Mose, Elia och övriga profeter och tjänare, i såväl gamla som nya Testamentet.

Gud delar nämligen inte Sina tjänare med någon annan: Han hyser en "svatsjuk kärlek" till dem, står det i Guds Ord. Om vi förstod det bättre, som Guds tjänare, kanske vi hade haft "väckelse" i vårt land.

Typ den Filippus kom med till Samaria.
För Gud är Densamme i dag. Han förändras inte!

Re: JESUS kom inte till jorden för att bli populär!

Att du blir impopulär och får mothugg titt som tätt beror varken på Jesus eller hans evangelium, de goda nyheterna! Det beror sig istället på att du agerar ovist och fördömande mot människor. Och då är ditt lidande till inget gagn och inget lidande för Kristi skull.

Re: JESUS kom inte till jorden för att bli populär!

Sköld skriver "Filippus sökte inte mänsklig popularitet -eller ära; därför var Gud med honom, liksom tidigare med Mose, Elia och övriga profeter och tjänare, i såväl gamla som nya Testamentet."

Men ändå står det att det blev stor glädje i staden! Så visst blev även Filippus populär... fastän han som du helt riktigt säger inte sökte efter populariteten.

Re: JESUS kom inte till jorden för att bli populär!

Bibeln berättar, att det finns människor som gärna är med och sola sig i glansen av det Gud verkar; men när Sanningen träder dem själva för nära (som t.ex. för den "rike mannen") eller förföljelser kommer för evangeli skull, då försvinner de.

Enl. Jesu Ord i Mark. 4:16-17 "På samma sätt förhåller det sig med det som sås på stengrunden:

det är sagt om dem som, när de får höra ordet,
väl strax tar emot det med gläje,

men inte har någon rot i sig, utan bli beståndande endast till en tid; när sedan bedrövelse eller förföljelse kommer på för ordets skull,

då kommer de strax på fall."

--

En av Trosrörelsens specialiteter är att predika "snabba klipp", även på Gudsrikets område. Långt ifrån Jesu undervisning om vetekornets lag.


VÅRT ÖNSKESCENARIUM

Vi vill krönas
med kronor av guld

men inte med Jesu krona
av törne

och bära Hans mantel,
men inte Hans sår.

Vi vill bli rika i anden
som Han,

utan att offra
vårt eget

och bära Hans
frukt

utan självlivets
död.

Re: JESUS kom inte till jorden för att bli populär!

På vissa områden är inte du heller så nära evangeliet...

Re: JESUS kom inte till jorden för att bli populär!

J-sson, då Du nu verkar ha mer tid än vad Du tidigare påstått, i ett svar till HaFo, återkommer jag till en fråga som Du ännu inte gett mig svar på. Jag flyttar över den till denhär "tråden", då Du nu verkar vara i "skrivartagen".

Du skrev för en tid sedan, då som svar på ett inlägg från mig: "För övrigt har inte ditt bibelord med sammanhanget att göra.

Försök för en gång skull att koppla ihop bibelordet med sammanhanget. Är det så svårt?

Det är inte alltför ovanligt att man inom en del kristna sammanhang rycker loss bibelordet ifrån sitt sammanhang och ger det en fristående tolkning. Det leder bara käpprätt åt "skogen"."

--

Och jag svarade Dig: "Vill Du förtydliga vad Du menar, varför det inte har med sammanhanget att göra: d.v.s. "Den andliga striden",

striden mot villoandar och villoläror, som den här debattsidan handlar om."

--

Och det aktuella Bibelordet - som Du anser taget ur sitt sammanhang och därför saknar relevans i vårt meningsutbyte - var:

"Men jag fruktar, att som ormen i sin illfundighet bedrog Eva, så skall till äventyrs också era sinnen FÖRDÄRVAS och och dras ifrån den uppriktiga troheten mot Kristus.

Om någon kommer och predikar EN ANNAN JESUS, än den vi har predikat, eller om ni får ETT ANNAT SLAGS ANDE, än den ni fått, ELLER ETT ANNAT SLAGS EVANGELIUM, än det ni förut har mottagit,

då fördrar ni ju sådant alltför väl."

--

Och jag saknar fortfarande Ditt svar.

Re: JESUS kom inte till jorden för att bli populär!

J-sson: "På vissa områden är inte du heller så nära evangeliet..."

Kan Du förtydliga vad Du menar med "på vissa områden", vilka områden menar Du?

Re: JESUS kom inte till jorden för att bli populär!

Ibland är det mer att göra, ibland lite mindre som idag på förmiddagen. Angående att jag skulle förtydliga mig, så har jag många gånger skrivit just vad jag menat. :-)

Re: JESUS kom inte till jorden för att bli populär!

Du är för härlig J-sson. Du kan säga noll och intet och ändå få det att låta som om Du sagt ngt.

Det är en prestation i sig! Igen, Du är för härlig (ett litet "kliande på Din rygg" - om andra blir "lite kliade", så ylar Du ju lite avundsjukt och söker uppmärksamhet för att få "bli kliad")!
---
Människor som pekar på vem Jesus ÄR, betydelsen av offret av Kristi persons kropp och blod på korset, och hur det blir förvanskat, kommer aldrig att vara speciellt populära.

Har aldrig varit och kommer aldrig att bli. De som bara ser "till välsignelserna", men inte söker livet i Jesus. De kommer att bli väldigt uppbrakta och glada över välsignelserna.

Men kommer att ständigt angripa det budskap som handlar om evigt liv i Guds gemenskap genom Kristus.

Det är inte vad man "söker efter", utan efter välsignelserna.

Precis som Jesus sa, så fanns det människor, som sökte Honom för de välsignelser, som de kunde erfara i spåren av Hans verksamhet (och de var väldigt ystra och yra), men Han uttryckte, att många av dem, inte sökte Honom själv, för att få liv.
---
Alla lärjungar, utom Johannes, fick ge sitt liv för sanningen om vem Jesus var, betydelsen av offret av Kristi persons kropp och blod på korset och i sitt avståndstagande från de förförelser som på den tiden angrep den kristna tron.

Så inte var de speciellt populära, bland människor som inte sökte Jesus för att få liv, utan bara ville söka välsignelserna i deras spår.

Jesus säger på ngt ställe att "som de dräpte profeterna, så ska de också förfölja er".

Den som vill vara populär, bör nog ge sig på ngt annat än att verkligen presentera vem Jesus ÄR, betydelsen av offret av Kristi persons kropp och blod och hur det blir förvanskat i bl.a. katolicismen och trosförkunnelsen.

Kanske är det därför som J-sson flyr som pesten att i sak vilja ventilera dessa faktum?

HaFo

Re: JESUS kom inte till jorden för att bli populär!

HaFo skriver "Människor som pekar på vem Jesus ÄR, betydelsen av offret av Kristi persons kropp och blod på korset, och hur det blir förvanskat, kommer aldrig att vara speciellt populära."

Men ex Sköld förkunnar något annat "evangelium" och en "annan" Jesus än det som bibeln nämner.

Re: JESUS kom inte till jorden för att bli populär!

J-sson skriver: "Men ex Sköld förkunnar något annat "evangelium" och en "annan" Jesus än det som bibeln nämner."

Det skall bli intressant att ta del av, när Du leder i bevis detta Ditt påståendet. Det kan ju bli ett riktigt meningsfullt tanke -och åsiktsutbyte!

--

Kanske Du samtidigt kan svara på frågan som jag ställde till Dig för några dagar sedan,
enligt nedan:

Således ännu en gång: Du skrev för en tid sedan,
som svar på ett inlägg från mig:

"För övrigt har inte ditt bibelord med sammanhanget att göra.

Försök för en gång skull att koppla ihop bibelordet med sammanhanget. Är det så svårt?

Det är inte alltför ovanligt att man inom en del kristna sammanhang rycker loss bibelordet ifrån sitt sammanhang och ger det en fristående tolkning. Det leder bara käpprätt åt "skogen"."

--

Och jag svarade Dig: "Vill Du förtydliga vad Du menar, varför det inte har med sammanhanget att göra: d.v.s. "Den andliga striden",

striden mot villoandar och villoläror, som den här debattsidan handlar om."

--

Och det aktuella Bibelordet - som Du anser taget ur sitt sammanhang och därför saknar relevans i vårt meningsutbyte - var:

"Men jag fruktar, att som ormen i sin illfundighet bedrog Eva, så skall till äventyrs också era sinnen FÖRDÄRVAS och och dras ifrån den uppriktiga troheten mot Kristus.

Om någon kommer och predikar EN ANNAN JESUS, än den vi har predikat, eller om ni får ETT ANNAT SLAGS ANDE, än den ni fått, ELLER ETT ANNAT SLAGS EVANGELIUM, än det ni förut har mottagit,

då fördrar ni ju sådant alltför väl."

--

Och jag saknar fortfarande Ditt svar.
D.v.s. skäl för Din uppfattning.

Re: JESUS kom inte till jorden för att bli populär!

På mitt påstående:

Den som vill vara populär, bör nog ge sig på ngt annat än att verkligen presentera vem Jesus ÄR, betydelsen av offret av Kristi persons kropp och blod och hur det blir förvanskat i bl.a. katolicismen och trosförkunnelsen.

Kanske är det därför som J-sson flyr som pesten att i sak vilja ventilera dessa faktum?
---

Så återkommer J-sson med ngn slags projisering på Sköld.

Nu var det inte Sköld jag ville ha svar från J-sson!

Utan det var från Dig, min käre vän och festlige personlighet!

Kring var Du i sak egentligen står kring vem Jesus ÄR, betydelsen av offret av Kristi persons kropp och blod på korset och hur Du ser på att det blir så förvanskat i trosförkunnelsen och katolicismen!?
---
Svara även Skölds frågor till Dig.

(nu kliar jag honom lite på ryggen, men bli inte avundsjuk för det. Jag kommer säkert att klia Dig lite senare på ryggen J-sson)
---
Fly nu inte med en massa undanglidningar och projiseringar och angrepp på andra, i ett blint försvar för Arken J-sson, utan låt nu verkligen läsarna av sidan, fullt ut få en chans, att begripa sig på, var Du egntligen själv står kring kristen tro - min käre J-sson.

HaFo

Re: JESUS kom inte till jorden för att bli populär!

HaFo skriver "Fly nu inte med en massa undanglidningar och projiseringar och angrepp på andra, i ett blint försvar för Arken J-sson..."

Så mycket blint försvar är det väl ändå inte? Då har du som vanligt inte läst ordentligt vad jag skrivit... Jag varken projicerar (obs stavningen) eller angriper andra, däremot talar jag om att många av gör fel emot era bröder och systrar, och det är väl inget fel i det? Ni säger mycket värre saker om andra, utan att ni anser det vara angrepp...

Re: JESUS kom inte till jorden för att bli populär!

Vår härlige vän J-sson, som ofta lyckas med konststycket, att utan att egentligen säga ngt i sak, få det att låta som han egentligen sagt nått, gör ingen besviken den här gången heller på det planet.

En konst som Du kanske skulle försöka Dig på att vara konsult för politiker, så att de ännu bättre kunde lära sig det konststycket.
---
Vad ämnet här handlade om lyser nu helt med sin frånvaro.

Och mina frågor till Dig bara gled du förbi utan att vidröra:

Nu var det inte Sköld jag ville ha svar från J-sson!

Utan det var från Dig, min käre vän och festlige personlighet J-sson!

Kring var Du i sak egentligen står kring vem Jesus ÄR, betydelsen av offret av Kristi persons kropp och blod på korset och hur Du ser på att det blir så förvanskat i trosförkunnelsen och katolicismen!?

Varför flyr Du som pesten vad som egentligen avhandlas på hemsidan? Just detta som jag ställde frågor till Dig om. Mycket märkligt att Du bara lossa om som att Du inte ens såg frågan.
----

För att lite återknyta till ämnet i denna tråd:

Paulus var nog inte heller alltid så populär. Han fängslades, fick stryk så till den grad att några vänner hissade ned honom i en korg utanför stadsporten, så han inte skulle mördas.

Inte levde han heller i trosförkunnelsens
â€härlighetsteologi†om â€överflöd på livets alla områdenâ€.

Han sade sig finna sig i allt och kunde vara naken, hungrig och fattig.
---
Han uttrycker sig också så här i 2 Kor. 4: 7 – 12:

â€Denna skatt ha vi i lerkärl, för att kraften ska befinnas vara Guds och inte ngt son kommer från oss själva. Vi är på allt sätt i trångmål, dock inte utan utväg. Vi är rådvilla, dock inte rådlösa. Vi är förföljda dock inte givna till spillo. Vi är slagna till marken, dock inte förlorade… ännu medan vi leva överlämnas vi för Jesu skull beständigt åt döden, på det att Jesu liv må bli uppenbarat i vårt dödliga kött."
---
Populärt och bekvämt? Knappast!

Men Paulus hade sett att det inte handlade om â€några lyckopillerâ€, här i tillvaron att följa Jesus. Utan att det framförallt handlade om liv eller död i Guds gemenskap i evighetens värld.

När hör vi egentligen idag en predikan kring detta allvar?

HaFo

Re: JESUS kom inte till jorden för att bli populär!

HaFo skriver "Varför flyr Du som pesten vad som egentligen avhandlas på hemsidan? Just detta som jag ställde frågor till Dig om. Mycket märkligt att Du bara lossa om som att Du inte ens såg frågan."

Jag svarar på det ni skriver i era inlägg... Det ser du genom att jag först citerar exempelvis dig (i detta inlägg) och sedan har jag en kommentar till det Du skriver. Jag tycker det är märkligt att du svävar utanför hemsidans ämne, när det nu är så viktigt.


Angående "överflödsteologin", så hade Jesus faktiskt ett hus vid en större sjö (sjöutsikt). Paulus var romersk medborgare, något som var MYCKET eftertraktat och som man fick betala MYCKET pengar för (om man inte fick medborgarskapet med födseln). För att ge en mer nyanserad bild av debatten.

Re: JESUS kom inte till jorden för att bli populär!

J-sson påstår sig svara på mina frågor. Men den här frågan som jag tillställt honom uppmärksammade han tydligen inte.

Så jag tar den igen:

Frågan som jag ställde Dig, min käre vän och festlige personlighet J-sson var:

Var Du i sak egentligen står kring vem Jesus ÄR, betydelsen av offret av Kristi persons kropp och blod på korset och hur Du ser på att det blir så förvanskat i trosförkunnelsen och katolicismen!?

Gör gärna 10 inlägg med utförligt återgivande hur Du ser på detta kärnfulla kring kristen tro idag och jag ska läsa dem med nyfikenhet.

HaFo

Re: JESUS kom inte till jorden för att bli populär!

HaFo skriver "Frågan som jag ställde Dig, min käre vän och festlige personlighet J-sson var: Var Du i sak egentligen står kring vem Jesus ÄR, betydelsen av offret av Kristi persons kropp och blod på korset och hur Du ser på att det blir så förvanskat i trosförkunnelsen och katolicismen!?"

Dina attityder till mig får bli bättre först innan jag svarar på något mer.

/Dagpappan J-sson :-)

Re: JESUS kom inte till jorden för att bli populär!

Ojdå, nu blev J-sson lite puttrig och gillade inte "attityden" och tjurar kanske ett tag för att undgå att svara på den fråga jag ställde.

Kanske kan Du lämna "attityderna" som misshagar Dig, sluta tjura och i sak ta Dig an den fråga som tillställdes Dig. Om inte nu så kanske en annan dag, när Du blivit på bättre humör och tycker att sakfrågor kan vara viktiga.

Därför återupprepar jag frågan i sak:

Frågan som jag ställde Dig, min käre vän och festlige personlighet J-sson var:

Var Du i sak egentligen står kring vem Jesus ÄR, betydelsen av offret av Kristi persons kropp och blod på korset och hur Du ser på att det blir så förvanskat i trosförkunnelsen och katolicismen!?

Gör gärna 10 inlägg med utförligt återgivande hur Du ser på detta kärnfulla kring kristen tro idag och jag ska läsa dem med nyfikenhet.

HaFo