HaFo's Debattforum "Din Åsikt"
Start a New Topic 
Author
Comment
Var vaksamma mot irrläror!

Inlägg 1 av HaFo

Vill här återge en artikel i tidningen DAGEN. Den är så pass â€skarpâ€, så det var förvånansvärt att den â€passerade†genom â€Dagens numer förföriska filterâ€!
---
"Var vaksamma mot irrläror!

Håkan Arenius reportage den 4 april om pastorsdagar arrangerade av Pilgrimsfolket vid Bjärka-Säby väcker frågor. Frågor om frikyrklighetens förmåga att sätta gränser mot irrläror.

Många har nog undrat lite över Pilgrimsfolkets betoningar av helgon och östgötska radband. Har detta bara berott på bristande vidsynthet? Nu när rörelsen så kraftfullt bidrar till frikyrkans â€sakralisering†känns det extra viktigt att läsa dess varudeklaration.

Under Pilgrimsfolkets pastorsdagar medverkade talare som både företräder zenmeditation och så kallad kristen djupmeditation. Det senare är en zen närstående meditationsform som, menar man, burits av kristna mystiker i århundraden. Är det ingen som höjer på ögonbrynen?

Inom frikyrkan är vi ofta på vår vakt mot tydliga avvikelser från klassisk kristen tro, exempelvis Jehovas Vittnen. Däremot har vi ibland svårt att â€skilja mellan andarna†när det gäller synkretism. På 1980-talet, när new age kom, var vi vaksamma. I dag har samma tankegods tagit köksingången in i våra kyrkor. Men vem öppnade dörren?

Stegen har varit små och språkbruket kristet. Så plötsligt möter vi det överallt. Några exempel; Svenska kyrkan nära mig annonserar om djupandning inspirerad av zenbuddhistiska mästare. I församlingshemmet arrangeras â€Sköna lördag†med gospelsång, energimassage och yoga! En missionspastor i vår närhet menar att Jesus inte är enda vägen till Gud. (I ett buddhistiskt land kan ju Buddha vara vägen.) I söndagsskolan ska barnen lära sig använda radband. Hur har vi kommit hit?

Den minnesgode kommer kanske ihåg att KG Hammar, som praktiserat zenmeditation i årtionden, i Scandinavium 2005 offentligt bekände sig vara en â€liten buddhist†och ärkebiskop i en och samma person. Detta under ett samtal med Dalai lama...

En förmodligen viktigare aktör är ändå Stiftelsen Berget i Rättvik som oblygt blandar zen med kristna teman. Bergets förteckning över svenska orter med djupmeditation räknar nu omkring hundra församlingar, främst inom Svenska kyrkan. Stiftelsens meditationscentrum söker sin förebild i Lasalles Zen-centrum i Kyoto, Japan.

Prästen ochföreståndaren Per Mases håller ofta kurser om zen: â€Instruktionerna i zen vill lära deltagarna en meditationsteknik... som hjälper oss till... fördjupad religiös förståelse†läser vi. Stiftelsen annonserar flitigt i kristna tidningar. Det var alltså Mases som var en av talarna hos Pilgrimsfolket. Han ingår också i referensgruppen för tidskriften Pilgrim."

Forts inlägg av Hafo kring inlägg i DAGEN â€Var vaksamma mot irrlärorâ€

Re: Var vaksamma mot irrläror!

Prästen och föreståndaren Per Mases håller ofta kurser om zen: â€Instruktionerna i zen vill lära deltagarna en meditationsteknik... som hjälper oss till... fördjupad religiös förståelse†läser vi.

Stiftelsen annonserar flitigt i kristna tidningar. Det var alltså Mases som var en av talarna hos Pilgrimsfolket.

Han ingår också i referensgruppen för tidskriften Pilgrim.

Zenmeditationen kom först till Sverige genom Hans Hof i Rättvik men även en annan av Pilgrimsfolkets talare och referenspersoner, Wilfrid Stinissen, hade ett finger med i detta.
---
Allt sedan 1960-talet har en rad katolska tänkare däribland Lasalle och Thomas Merton inspirerat till en kristen-buddhistisk andlighet där Buddha och Kristus flyter ihop.

Tillhör Stinissen denna tradition? Han har visserligen en inspirerad penna, men i boken â€Kristen djupmeditation†framgår till exempel att Guds närvaro och väsen finns i alla ting, även den icke-kristnes inre.

Stinissen menar också att synden, med uttalad hänvisning till buddhismen, innebär att man brister i medvetenhet om sin djupaste natur, Gud inom oss.

Risken är att det sker en â€horisontsammansmältning†med en panteistisk världsbild som säger att Gud finns i allt och alla och att synden bara handlar om att vi inte insett det.

I stället för talet om korset ökas då accentueringen av metoder som andning, djupmeditation och yogainfluerade tekniker för att hitta ljuset inom oss själva - för där ligger frälsningen!

Förkunnelse om synd och nåd riskeras att bytas mot teknik och Jesus att förväxlas mot en kosmisk hos alla inneboende â€Kristusâ€, â€Buddha†eller â€Gud bortom Gud†för att tala med Hammars ord.

Det verkar som om dessa röster betraktar zen som en neutral andlig teknik, ett hjälpmedel att skåda oändligheten. Och att man sedan kan gå vidare med djupmeditation där Kristus är med.

Jag är en enkel bibelläsare. Därför tror jag, precis som Paulus, att vi befinner oss i ett andligt krig.

Att i detta läge säga att det finns neutrala andliga tekniker att låna från andra religioner verkar mer än naivt.

Andliga krig förutsätter andliga fiender. Att därför tala om zenmeditation utan att varna för de andliga krafter man kan möta där uppfattar jag som ett svek mot sökarna.

Jag, som med behållning har läst Peter Halldorf, vill inte tro att Pilgrimsfolket står för dessa läror.

Men varför inte hålla gränsen tydlig? Och vad betyder det att Mases representerar zen?

Genom att ge plattform åt sådana män - vilka förtjänster de än må ha i övrigt - öppnas för en teologi som dämpar det evangeliska omvändelsebudskap som i dag behöver ljuda klart och kraftfullt i vårt land.

Till skillnad från â€gud-i-allt-mystik†i kristen dräkt har frikyrkan alltså lättare att bli varse dogmatiska rörelser som avviker från klassisk kristen tro.

Sådant vi upptäcker på vår egen bakgård. Som exempel har det under vintern dykt upp en ny lära som bestrider treenigheten och hävdar att Jesus inte är av samma substans som Fadern.

Inkarnationen, som vi har fått lära oss den, skulle alltså vara felaktig. Gruppen som står för detta anförs av en före detta missionär och en förbönsledare.

Ideologin presenteras på Messianska Föreningens hemsida.

Också detta är allvarligt. Men man behöver inte vara en profet för att inse att denna grupp kommer att isoleras - kanske i ett högt tonläge - om de inte i kärlek talas till rätta.

Därför är det långt mer alarmerande att det i dag i tysthet pågår en stor förskjutning i svensk kristenhet mot en nyandlig teologi med österländska förtecken.

Kommer detta även i fortsättningen att förbigås med tystnad?

Till sist: Jag tror på Guds rikes tillkomst och Guds ords framgång också i vårt land.

Jag tror och jublar över att Jesus fortfarande bygger sin församling och över enhet i hans kropp.

Vart Pilgrimsfolket går vet jag inte, men låt oss som väckelsefolk vara vaksamma över villoandarna.

ROGER GUSTAVSSON"
----

Håller helt med Roger i detta observandum. Han kommer knappast att få så många reaktioner. Kristenheten verkar ha somnat, och det ska mycket till att väcka den!!

HaFo

Re: Var vaksamma mot irrläror!

Hej Harry

För jättelänge sedan for jag på ett slags "intromöte"
som hölls för att folk skulle lära sig att meditera ,
nåväl jag bevistade denna tillställning i mitt naiva oförstånd ,
det var en kvinna som framförde denna introinfo , det
var en hel del folk som satt där och lyssnade till henne ,
när mötet var slut så skulle man sedan ha ett personligt
"samtal" med henne för att avgöra om man skulle gå
vidare med "saken" , dvs att börja meditera
Vad jag minns av henne när jag satt mitt emot henne
är den starka utstrålning som hon förmedlade , man kunde
väl kalla det "ett slags utstrålning av "kärlek
och kraft"
Men jag däremot blev på något vis också skrämd
av denna utstrålning , aldrig mer hade jag
någon kontakt med denna kvinna !!
Nu efteråt har jag förstått vad det handlade om :
denna person utstrålade ockult "kraft/kärlek"
Utstrålning av ockult "kraft/kärlek" kan man också
träffa på hos personer som har kristen
täckmantel , vad man kan råka ut för
slags "andedop" om man låter sig påverkas och
hypnotiseras av en sådan person är överflödigt att
tillägga---
Andliga upplevelser kan kännas både "häftiga och
rätta" , "kärleksfulla och fina" men om de i alla fall
kommer från fel källa så är de farliga----
Lycklig den som i tid får sina ögon öppnade
och börjar känna vad det handlar om , och
börjar kämpa för att ta sig loss från
falskandlighetens grepp
Den som har läst vissa inlägg som jag gjort
förut på detta forum så framkommer ju vad
jag upplevt i frikyrkliga sammanhang , där
ockult andlighet opererar under kristen
täckmantel
Jesus varnar ju för att bli förvillad :
Matt »Sen till, att ingen förvillar eder.
5. Ty många skola komma under mitt namn och
säga: 'Jag är Messias' och skola förvilla många.
24. Ty människor som falskeligen säga sig vara Messias
skola uppstå, så ock falska profeter, och de skola göra
stora tecken och under, för att, om möjligt förvilla jämväl de
utvalda.
25. Jag har nu sagt eder det förut.
"för att, om möjligt förvilla jämväl de utvalda"
I slutänden handlar det om att försöka få jämväl
de utvalda att ta emot antikrists ande !!

Citat av Harry : Kristenheten verkar ha somnat,
och det ska mycket till att väcka den!!

Mvh

Re: Var vaksamma mot irrläror!

SL skriver: "Vad jag minns av henne när jag satt mitt emot henne är den starka utstrålning som hon förmedlade , man kunde väl kalla det "ett slags utstrålning av "kärlek och kraft"

Men jag däremot blev på något vis också skrämd
av denna utstrålning, aldrig mer hade jag
någon kontakt med denna kvinna !!

Nu efteråt har jag förstått vad det handlade om:
denna person utstrålade ockult "kraft/kärlek"
Utstrålning av ockult "kraft/kärlek" kan man också
träffa på hos personer som har kristen
täckmantel,

vad man kan råka ut för slags "andedop" om man låter sig påverkas och hypnotiseras av en sådan person är överflödigt att tillägga---"

--

Värt att läsas igen!
Och inte minst den senare delen.

Re: Var vaksamma mot irrläror!

SL skriver "För jättelänge sedan for jag på ett slags "intromöte" som hölls för att folk skulle lära sig att meditera , nåväl jag bevistade denna tillställning i mitt naiva oförstånd ,..."

Har du bett om förlåtelse och tagit avstånd ifrån detta?

I förbönssamtalen (själavården) på Arken uppmanas människor att göra just detta, be Jesus om förlåtelse och ta avstånd ifrån sådan ockultism.

Re: Var vaksamma mot irrläror!

Har Du J-sson tagit avstånd ifrån den ockultism som Linda Berling bejakar, genom att ge sitt bifall till verksamheten på LO, antyda att Jesus dog andligen och behövde födas på nytt och inbjuder villolärare och förmedlare av ockultism, som Howard Brown gör, till sin verksamhet.

Det är knappast ngn själavård i dess rätta betydelse, som det då handlar om, utan ett plagiat, omän under så aldrig vällovliga syften och där man verkligen bryr sig om människor. Och det sker säkert "resultat". Men det är ingen garanti för "källan".
---
Fienden har inget emot att människor får må bättre i sitt känsloliv och göra "mäktiga upplevelser". Eller att han drar tillbaka sjukdom, för att skapa förvillelse.

Bara de missar målet! Gudsgemenskapen i evighetens värld! Och mitt i sin "glädjeyra", blir manipulerade av en falsk ande till att sluta se vem Jesus ÄR, BETYDELSEN AV OFFRET AV KRISTI PERSONS KROPP OCH BLOD PÅ KORSET.

Inte ser hur det blir förvanskat i trosförkunnelsen och katolicismen och varnar för det, utan istället i likhet med Linda bejakar verksamheten på LO!!
---
Varför vill inte Linda här låta sin röst höras, för att tala om var hon egentligen står?

Hon vet ju om sidan och följer med i vad som händer här!

Eller menar Du att Du bara skriver på eget bevåg och gör reklam för Arken. Inte ens vet om hon bejakar denna Din verksamhet och tycker att den är ngn verklig reklam för Arken?

Nog borde Du väl som Arkens PR - gubbe, ta ett verkligt snack med Linda och få henne att framträda i klartext, var hon egentligen står!!

HaFo

Re: Var vaksamma mot irrläror!

HaFo skriver "Har Du J-sson tagit avstånd ifrån den ockultism som Linda Berling bejakar, genom att ge sitt bifall till verksamheten på LO, antyda att Jesus dog andligen och behövde födas på nytt och inbjuder villolärare och förmedlare av ockultism, som Howard Brown gör, till sin verksamhet."

Här tog mina ord skruv, såg jag. :-) Linda står inte för någon ockultism. Tvärtom besöker församlingen mer än gärna mässor, där människor sysslar med ockultism, för att vittna om bibelns Jesus Kristus.

Re: Var vaksamma mot irrläror!

Konstiga "skruvar" J-sson kör med. Han "skruvar sig ur min fråga" och ger alls inte svar därpå, så jag upprepar den.

(Tydligen ser inte J-sson sambandet mellan ockultism och det bejakande av verksamheten på LO som Linda gör och att hon bejakar en andlig död av Jesus, genom att mena att Han behövde bli född på nytt.

J-sson ser tydligen inte heller sambandet mellan ockultism och Brown. Därför kanske inte J-sson alls förstår frågan? Och därför lär det kanske inte heller dyka upp ett verkligt svar från hans sida, utan bara lite "flyende dribblingar"!?)

Men det kommer att finnas människor som "förstår frågan" och som kommer att undra över varför J-sson flyr den istället för attt svara på den.
---
Har Du J-sson tagit avstånd ifrån den ockultism som Linda Berling bejakar, genom att ge sitt bifall till verksamheten på LO, antyda att Jesus dog andligen och behövde födas på nytt och inbjuder villolärare och förmedlare av ockultism, som Howard Brown gör, till sin verksamhet."
---

Människor lär nog bättre förstå frågan än vad Du "låtsades" att inte göra. Så tänk nu till hur Du svarar J-sson, festlige Pr - gubbe för min hemsida!

Allt Du säger verkar "gå Dig emot" och kanske vänds till ngt helt annat än vad Du tänkt Dig. Ja, tänk så det kan bli mys- gubbe J-sson!

HaFo

Re: Var vaksamma mot irrläror!

Jag flyr inte dina frågor, jag bara inte ser den där "ockultismen" du talar om...

Re: Var vaksamma mot irrläror!

Så Du J-sson, ser inte ockultismen som grundas i läran om Jesu andliga död? Och som är ngt Linda går i försvar för, när hon försvarar LO och har "bra gemenskap med dem".

Och dessutom själv går i försvar för den läran, genom att mena att Jesus behövde bli född på nytt.

Menar Du också, att Du inte ser den ockulta kopplingen bakåt till Brown? Ngt som Linda inte alls reagerar på, utan tydligen ger sitt bifall till, genom att inbjuda honom som "gästtalare".

Ta själv reda på bakgrunden till Brown, och Du ska finna dess ockulta hemvist och rötter i trosförkunnelsen och förstå varför även Whilkersson varnar för hans verksamhet.

Men det tycks vare sig bekymra Dig eller Linda! Märkligt!!

HaFo

Re: Var vaksamma mot irrläror!

Det är du som inte vet vad ockultism är för något. Jag vet och därför kan jag säga att det du beskriver inte är ockultism.

HaFo skriver "Så Du J-sson, ser inte ockultismen som grundas i läran om Jesu andliga död? Och som är ngt Linda går i försvar för, när hon försvarar LO och har 'bra gemenskap med dem'."

Att man säger sig ha bra gemenskap med LO betyder nödvändigtvis inte att man skulle försvara någon sorts JDS lära...

Re: Var vaksamma mot irrläror!

Nog är det märkligt att man kan säga sig ha god gemenskap med LO, om man verkligen sett igenom den villfarelse som där råder.

Det verkar alltså inte Linda ha gjort! Vilket imponerande klarseende!

LO:s JDS lära försvarar hon ju genom sin bok där hon menar att Jesus dog andligen och behövde födas på nytt.

Är Du blind och döv eller!?

Menar Du också, att Du inte ser den ockulta kopplingen bakåt till Brown? Ngt som Linda inte alls reagerar på, utan tydligen ger sitt bifall till, genom att inbjuda honom som "gästtalare".

Ta själv reda på bakgrunden till Brown, och Du ska finna dess ockulta hemvist och rötter i trosförkunnelsen och förstå varför även Whilkersson varnar för hans verksamhet.

Men det tycks vare sig bekymra Dig eller Linda!

Märkligt!!

Trovärdigt en andlig ledare? Knappast!

HaFo

Re: Var vaksamma mot irrläror!

HaFo skriver "Är Du blind och döv eller!?"

Nej, du verkar vara både blind och döv. Nu till ämnet; det som skiljer "jds" från "icke-jds" är att man har lite olika trosuppfattning vad gäller Jesu död, hur Jesus dog osv. Mer viktigt är dock VARFÖR Jesus behövde dö och uppstå, och på denna punkt är vi säkert ense allihop.

Själv är inte för jds-läran och jag tror inte heller på denna.

Re: Var vaksamma mot irrläror!

Det handlar inte om och har aldrig handlat om " att man har lite olika trosuppfattning" vad gäller " det som skiljer "jds" från "icke-jds" ".
Det handlar om att jdsläran är en villolära och ett helt annat evangelium .
Ett annat evangelium kommer inte från Gud utan från Satan själv - den gamle Ormen Guds och människan fiende som vill att alla människor ska gå förlorade och mista gemenskapen med Gud. Ett annat evangelium leder vilse medan Gud vill att alla ska bli räddade och komma till kunskap om Sanningen.

Den människan som blir frälst och tar emot Jesus Kristus i sitt liv , skaffar sig på sanmma gång en mäktig fiende . Frälsningen är ett tronsskifte, att man byter Herre på hjärtats tron. Man ska som kristen inte överskatta sin fiende eller vara rädd för honom , men man bedrar sig grundligt om man tror att han ligger på latsidan i sina försök att få en tillbaka , bibeln talar om Vedersakaren djävulen som går omkring som ett rytande lejon för att uppsluka vem det vara må. Det är därför Jesus och apostlarna uppmanar till vaksamhet...Låt ingen bedra Er... Många ska komma under mitt namn...Falska profeter och lärare...
Hos den gode Herden är vi trygga så länge vi lyder Honom och följer Honom vart Han går och inte går iväg på våra egna vägar eller följer efter andra herdar . Där är Guds Ord våra fötters lykta och ett ljus på vår stig m.a.o. vad säger och vad står det i Bibeln ? Det är det enda vi kan rätta oss efter.

Jag tror Bibeln ger utrymme för olika tolkningar eller uppfattningar - sätt att se ex. syn på abort ,självmord , alkohol, sätt att klä sig , om Jesus kommer tillbaka en eller två gånger m.m.
Men olika (tros)uppfattningar visa vi ett annat evangelium är två vitt skilda saker ock där är gåvan att skilja mellan andar oerhört viktig.

En rätt förståelse och syn på vem Jesus Kristus ÄR och betydelsen av Hans död och uppståndelse, offret av Kristi kropp och blod på korset kan inte nog betonas .Men är så enkelt att förstå att ett barn kan göra det och samtidigt vara avgörande för vad som är sant eller falskt, vad som är Evangelium eller ett annat evangelium ,vad som leder till evigt Liv eller evig död .

Marija

Re: Var vaksamma mot irrläror!

Allvarsord Marija, som satt som en smäck!

(Oj, nu "kliade jag visst Din rygg lite. Ngt som
J-sson inte gillar när det inte är hans rygg som blir kliad)

Och J-sson:

"Själv är inte för jds-läran och jag tror inte heller på denna."

Men det är tydligen Linda Bergling, Din andliga "guru". Men det bekyrmrar Dig tydligen föga.

Du säger:

"Mer viktigt är dock VARFÖR Jesus behövde dö och uppstå, och på denna punkt är vi säkert ense allihop."

Nu kliar jag Dig lite på ryggen och menar, att det var en "bra infallsvinkel", för att peka på vem Jesus ÄR, betydelsen av offret av Kristi persons (Gud och människa förenade) kropp och blod på korset och att samtidigt peka på hur det blir förvanskat i trosförkunnelsen och katolicismen.

Här har Du under "Din infallsvinkel", verkligen chansen att "breda ut Dig" kring detta!

Skriv som sagt gärna 10 inlägg kring vem Jesus ÄR, betydelsen av offret av Kristi perons kropp och blod på korset och hur det blir förvanskat i trosförkunnelsen och katolicismen, utifrån Din synvinkel.

Då ska jag ta ledigt från jobbet, om det behövs för att verkligen studera igenom det och svara Dig.

Så nyfiken är jag, på var Du egentligen står J-sson kring den frågan, som Du aldrig egentligen besvarar!

HaFo

Re: Var vaksamma mot irrläror!

Sorry, HaFo. Jag har inga andliga gurus.. Det överlåter jag åt andra.

Marija skriver "Det handlar om att jdsläran är en villolära och ett helt annat evangelium .
Ett annat evangelium kommer inte från Gud utan från Satan själv - den gamle Ormen Guds och människan fiende som vill att alla människor ska gå förlorade och mista gemenskapen med Gud. Ett annat evangelium leder vilse medan Gud vill att alla ska bli räddade och komma till kunskap om Sanningen."

Vad har du för stöd för detta? Måste det antingen vara från djävulen eller från Gud? Finns det inga mellanting?? Verkligheten är ju inte antingen vit eller svart, utan det finns många nyanser däremellan. Det finns många tokiga påhitt också som varken Gud eller någon djävul hittat på...

Re: Var vaksamma mot irrläror!

J-sson visar igen sin dubbelhet och tvetydighet!

Ibland säger han att JDS- läran är falsk och ngt som han tar avstånd ifrån.

När ngn säger samma sak, så undrar han vad det kan grunda sig på. Så länge har J-sson skrivit på sidan och inte än ens satt sig in i det mest elementära som avhandlas på sidan.

Sannerligen är "etiketten vänd upp och ner"

HaFo

Re: Var vaksamma mot irrläror!

HaFo skriver "J-sson visar igen sin dubbelhet och tvetydighet! Ibland säger han att JDS- läran är falsk och ngt som han tar avstånd ifrån. När ngn säger samma sak, så undrar han vad det kan grunda sig på. Så länge har J-sson skrivit på sidan och inte än ens satt sig in i det mest elementära som avhandlas på sidan."

Jag visste inte att det innebar en dubbelhet att fråga saker!? I så fall är du långt mer dubbel än mig, så mycket som du frågar. :-)

Jag har sagt att jag inte tror på JDS-läran och jag säger nu också att jag tycker det är obibliskt. Men jag ställde frågan till Marija vad hon har för grund för påståendet att JDS-läran var ifrån djävulen. Och sådana här frågor är väl just vad din hemsida avhandlar!? Eller!?

Re: Var vaksamma mot irrläror!

J-sson:

"Jag har sagt att jag inte tror på JDS-läran och jag säger nu också att jag tycker det är obibliskt. Men jag ställde frågan till Marija vad hon har för grund för påståendet att JDS-läran var ifrån djävulen."

Du undrar varför Marija anser JDS - läran vara från djävulen och ger sen själv svaret: "det är obibliskt".

Det är alltså inte Guds Ord att enheten i Guds person skulle vara upplöst genom "en bruten relation". Inte heller är det Guds Ord att Kristi person (Gud och människa) skulle ha en bruten relation, så att det inte längre är Kristi persons kropp och blod som är offret på korset.

Vem anser Du J-sson att det är som tar bort Jesu Gudom i försoningen. Finns det ngn annan än djävulen som skulle ha ett verkligt intresse därav?

Om det är så, så varför varnar Du inte för lögnen då i trosförkunnelsen och katolicismen och pekar på sanningen utifrån Guds Ord, kring vem Jesus ÄR, betydelsen av offret av Kristi persons kropp och blod på korset?

Och varför "kliar" Du då inte de människor som försöker peka på detta lite mer "på ryggen", utan mest gör angrepp på dem, som i all välmening försöker peka på detta?

HaFo

Re: Var vaksamma mot irrläror!

HaFo skriver "Du undrar varför Marija anser JDS - läran vara från djävulen och ger sen själv svaret: "det är obibliskt"."

Återigen ställer jag samma fråga; Vad finns för grund att anta att den är ifrån djävulen. Att den är obiblisk innebär inte per automatik att den skulle vara ifrån djävulen...

Re: Var vaksamma mot irrläror!

Vi verkar vara överens om en sak:

Det är alltså inte Guds Ord att enheten i Guds person skulle vara upplöst genom "en bruten relation". Inte heller är det Guds Ord att Kristi person (Gud och människa) skulle ha en bruten relation, så att det inte längre är Kristi persons kropp och blod som är offret på korset.

Därför min fråga:

Vem anser Du J-sson att det är intresserad av att bort Jesu Gudom i försoningen?

Finns det ngn annan än djävulen som skulle ha ett verkligt intresse av att skapa en falsk lära, som leder människor vilse och går förlorade i en antikristlig tro på och bekännelse av Jesus och "trampar förbundsblodet under sina fötter som orent" och samtidigt kalla det för en kristen tro?

Även om det är människopåfund, så spelar det djävulens intentioner i händerna och Bibeln säger att en sådan bekännelse av Jesus som en andlig död av Honom utgör, är ett verk av antikrists ande:

"Var och en ande som bekänner att Jesus är Kristus kommen i köttet, han är av Gud, men var ande som inte så bekänner Jesus är antikrists ande".

Vore Jesus andligt död (brusten relation i enheten av Fader Son och Ande och bruten relation mellan Gud och människa i Kristi person), så är inte Jesus längre "Kristus kommen i köttet"!!

HaFo

Re: Var vaksamma mot irrläror!

En jds-lära innebär ingen förnekelse om att Jesus kom i köttet.. Det innebär alltså troligen ingenting ur frälsningssynpunkt.

HaFo skriver "Var och en ande som bekänner att Jesus är Kristus kommen i köttet, han är av Gud, men var ande som inte så bekänner Jesus är antikrists ande."

Det kan också tolkas som att människan är en ande, som har en själ och som bor i en kropp, dvs den där ande-själ-kropps-läran man har i en del sammanhang. Är det jag som bekänner Jesus eller är det min ande??

Re: Var vaksamma mot irrläror!

Inga kommentarer. vilsenheten talar för sig själv!

HaFo

Re: Var vaksamma mot irrläror!

HaFo, det är du kopplar ihop bibeltexten "Var och en ande som bekänner att Jesus är Kristus kommen i köttet, han är av Gud, men var ande som inte så bekänner Jesus är antikrists ande" med konkret människobekännelse. Det är inte jag som gör den kopplingen, utan du..

Därför undrar jag vad i människan du anser bekänner Jesus; är det anden, själen eller kroppen??

Re: Var vaksamma mot irrläror!

J-sson:

â€Därför undrar jag vad i människan du anser bekänner Jesus; är det anden, själen eller kroppen?â€
---
Jag ser inte denna uppdelning. Livsanden i människan är själva livet som gör henne till en levande varelse av själ och kropp.

Vart liv(livsande med själ och kropp), alltså hela det livets väsen, som bekänner att Jesus är Kristus kommen i köttet, han är av Gud, men var människa som inte så bekänner Jesus är påverkad av antikrists onda andemakt, till att göra en falsk tro på och bekännelse av vem Jesus ÄR. Och därmed en falsk tro på och bekännelse av offret av Kristi persons kropp och blod på korset.

Det är vad jag ser i denna Bibelvers.
---
J-sson:

â€En jds-lära innebär ingen förnekelse om att Jesus kom i köttet.. Det innebär alltså troligen ingenting ur frälsningssynpunkt.â€
---

Jag upprepar:

Vore Jesus andligt död (brusten relation i enheten av Fader Son och Ande och bruten relation mellan Gud och människa i Kristi person – vilket jds – läran innebär), så är inte Jesus längre "Kristus kommen i köttet"!!

Han är då inte längre vare sig Gud eller Gud och människa förenade – Kristi person. Han kan då inte heller bära fram det RENA offret av Kristi persons kropp och blod på korset.

Det är den tron och bekännelsen man egentligen gör, vid ett bejakande i sitt hjärta av innebörden i läran om Jesu andliga död.

Därmed har alltså omfattningen av jds – läran en synnerligen stor betydelse ur frälsningssynpunkt!

Det är skillnaden mellan död eller liv att se vem Jesus ÄR, betydelsen av offret av Kristi persons kropp och blod på korset, eller att som i jds – läran förneka allt detta.

Det är att â€trampa förbundsblodet under sina fötter som orentâ€. Och Bibeln uttrycker att för den människa, som gör det, â€återstår inget annat offer givet, utan allenast en förskräcklig väntan på domâ€.

Det är allvarliga saker detta handlar om, som ingen människa borde ta lätt på, utan verkligen jobba sig igenom på största allvar.

HaFo

Re: Var vaksamma mot irrläror!

HaFo skriver "Det är skillnaden mellan död eller liv att se vem Jesus ÄR, betydelsen av offret av Kristi persons kropp och blod på korset, eller att som i jds – läran förneka allt detta."

Men det stämmer ju inte alls att man i jds-läran förnekar korset, blodet, uppståndelsen osv.

Re: Var vaksamma mot irrläror!

"Med seende ögon ska de alls intet se och med hörande öron ska de alls intet höra"

HaFo

Re: Var vaksamma mot irrläror!

J-sson: "Men det stämmer ju inte alls att man i jds-läran förnekar korset, blodet, uppståndelsen osv."

--

Om det blev - som JDS-läran hävdar - en andlig strid mellan Ormen och Jesus efter Jesu död på korset; då var blodet - även om man medger att det fanns, vilket inte gärna går förneka,

utan avgörande betydelse: då blodet i så fall inte krossade Ormens huvud, som Gud förutsagt alltifrån begynnelsen.

Skillnaden mellan Bibelns lära och JDS-läran är, att när JESUS gav upp andan, efter att ha ropat: "Det är fullbordat", då var Ormen besegrad;

hans huvud var krossat,

och då återstår ingen mer strid.

Men fiffiga Ormen har genom JDS-läran, fått till ännu en strid - för dem han lyckas lura - mellan Jesu ande och hans. Där han dessutom avgår som segrare, och Jesus därigenom får Ormens natur. Kan de bli mycket galnare och vilsnare?!

Re: Var vaksamma mot irrläror!

En annan villoväg, kan vara att poängtera Jesu lidande på korset, på bekostnad av BLODETS SEGER:

Det var inte lidandet i sig som försonade Människan med Gud; utan "blodet från ett felfritt lamm", gjorde det.

Många har lidit och dött på jorden, även rövarna på korsen intill JESUS, led och dog, men de liksom alla andra som lidit och dött på jorden;

har inte framburit ett felfritt - d.v.s. syndfritt - blod inför Gud, som ett försoningsmedel för alla Människor: det står skrivet, "utan att blod utgjutes ges ingen förlåtelse".

Därav GT:s offertjänst av felfria offerlamm; en förebild på Jesu offergärning: där Han på korset bär fram Sig själv som offerlamm inför Gud.

När dödsängeln i Egypten såg blodet från offerlammet, på Guds folks dörrträ, gick han förbi de husen.

Så är det även i dag.

Re: Var vaksamma mot irrläror!

Bibelns JESUS, den JESUS som Hans apostlarna predikade, "kom enligt skrifterna, dog enligt skrifterna och uppstod enligt skrifterna".

Katolicismens Jesus kom inte enligt skrifterna; då den Maria som enligt den läran födde honom, inte har något stöd i Bibeln, d.v.s. i Skrifterna. Det är bara namnet som de - Bibelns Maria och katolicismens - har gemensamt. Ingenting annat.

JDS-lärans Jesus dog inte enligt skrifterna. Den lärans förläggande av Jesu död, andliga död, till andarnas rike, är inte skriftenlig:

efter sin död på korset gick JESUS, enligt Guds Ord, och "predikade för de andar som hölls i fängelse, för sådana som fordom var ohörsamma, när Gud gav dem anstånd i Noas tid.."

Det var en segrare som proklamerade sin seger i andarnas rike! Han var m.a.o. själv den segerns första förkunnaren.

Och sedan har många andra fortsatt,
först bland dem var Hans apostlar.

JDS-lärans Jesus och Skrifternas JESUS, har bara en, vad gäller helheten, sak gemensam, namnet. D.v.s. det handlar om "en annan Jesus", än Skrifternas.

Och många har låtit sig luras av likheterna, utan att bry sig om att ta reda på skillnaderna. Samma är förhållandet med katolicismens Maria och den Maria som är Jesu mor, enligt Skrifterna. Och en obiblisk Maria kan inte föda den bibliske Jesus.

--

Det är nu, i en tid av ytterst lite och dessutom ytlig bibelkunskap - kunskap i vad Guds Ord lär - som villoandarna skördar sina offer.

I tiden strax innan Jesu återkomst,
precis som Han förutsagt.

Då dessutom prästerna, Ordets förvaltare och förkunnare flyttar på Guds Ords rågångar,

och i många fall blivit "gränsstensflyttares likar".

Re: Var vaksamma mot irrläror!

Nu verkar det som att SE har mycket mer att ge än HaFo..

Re: Var vaksamma mot irrläror!

Så sant så sant J-sson. Ta verkligen till Dig den undervisning, som S-E här har gett. Roligt att Du vill klia "Din antagonist" S-E på ryggen, som Du gett så mycket "ris" och äntligen kan ge honom ett erkännande.

Ta verkligt vara på de sanningar, som han här förmedlar kring det allvarliga med läran om Jesu andliga död!

HaFo

Re: Var vaksamma mot irrläror!

En insändare i DAGEN 22-5 platsar här tycker jag.

----
Bibeln inte längre normgivande inom kristenheten

Tillståndet inom kristenheten bäddar för villfarelse. Bibeln är inte längre normgivande.

Istället sätter man sin tilltro till otaliga mänskliga vägledare och mentorer. Toppstyrningen inom samfunden ökar, vilket ökar risken för felnavigering av hela skutan.

Samtidigt intensifieras det ekumeniska och interreligiösa samarbetet utan urskillning och krav på omvändelse från läror och metoder med rötter i det som Bibeln kallar avgudadyrkan.

Det bibliska förhållningssättet är entydigt. Gudsfolket skulle gå ut ur Egypten, ut ur Babylon, rena templet och sig själva från allt främmande och inte gå i ok med dem som inte tror.

Förmaningarna bottnar i Herdens omsorg om fåren och risken för andliga virus. â€Lite surdeg syrar hela degen.â€

Jesus och de första apostlarna varnar för en stor villfarelse i ändens tid genom andliga vägledare inifrån de egna leden.

Precis â€som ormen bedrog Eva†ska de med â€milda ord och vackert tal†locka till avfall från den äkta troheten mot Jesus Kristus och öppna för villoandars och onda andars läror.

Villfarelsen följs av â€lögnens alla kraftgärningar, tecken och under†och bedrar alla som inte har â€kärlek till sanningenâ€, utan sätter sin tilltro till främmande läror och falsk så kallad kunskap
(2 Tess 2:3; 1 Tim 6:3-10, 20-21).

Jesus är det inkarnerade Ordet från Fadern, full av nåd och sanning (Joh 1:14). Den helige Ande, som han sände, är Sanningens Ande (Joh 14:17), vars uppgift är att vittna om Jesus och förhärliga honom (Joh 15:26), påminna lärjungarna om vad Sonen sagt, överbevisa om synd, rättfärdighet och dom och hjälpa dem fram till hela Sanningen (Joh16:8-15).

När Hjälparen, den helige Anden får tolka Bibeln, blir läsningen entydig och evangelisk.

Vi kan alltså inte skilja mellan Guds kärlek och Sanningen, mellan Jesus och hans budskap.

Guds ord är skarpare än ett tveeggat svärd. (Hebr.4:12). Frågan är om vi låter det verka.

SOLVEIG HENDRIKSEN

Re: Var vaksamma mot irrläror!

Fick ett mail som säger att SOLVEIG HENDRIKSEN egentligen står för trosförkunnelsen.

Det åskådliggör här hur svårt det är att se "vad som är vad".

Apologeten och Sola Scriptura säger sig så riktigt och med mycket avslöjande material, gå emot trosförkunnelsen, medan de själva har "skräp med i bagaget".

Apologeten med en annan form av JDS - lära som jag bemött i "Häftet" "Kan Gud dö..." och Sola Scriptura med Calvins utkorelselära (som blivit bemött under "Efterdebatt").

Här skriver SOLVEIG HENDRIKSEN så fint formulerat mot villfarelse och samtidigt, om det stämmer med den uppgift som nådde mig, så är hon själv öppen för villfarelsen i trosförkunnelsen.

Det gäller sannerligen att "hålla i hatten" kring allt vad som idag händer på den andliga arenan!

Jag tyckte att hennes ord om varning för villfarelse, låg i linje med vad jag själv vill varna för.

Att hon sedan själv bär villfarelse med sig i bagaget kunde jag ju inte ana och precis som jag säger, så är det ju detta som gör det så svårt idag på den andliga arenan.

HaFo