HaFo's Debattforum "Din Åsikt"
Start a New Topic 
Author
Comment
Dog Jesus tillräckligt?

Inlägg 1 av HaFo

Ofta hörs följande: "Det viktiga är inte om vi tror att Jesus dog andligen eller inte. Det viktiga är att vi tror att Jesus dog tillräckligt".

Naturligtvis dog Jesus tillräckligt för att sona mänsklighetens synd. Men jag tror inte att det är oväsentligt, om vi har en tro och bekännelse till Bibelns framställning av vem Jesu Kristi person ÄR och att det är Bibelns proklamation av offret som sonar världens synd, som vi fokuserar och förmedlar, så att vi får en förtröstan till rätt Messias och offret av JESU KRISTI PERSONS RENA KROPP OCH BLOD.

Vi har bara ett sanningsdokument. "Summan av Guds Ord är sanning". Inga andra uppenbarelser, änglasyner eller upplevelser kan ändra på detta faktum. Men fienden försöker "genom tecken och under förvilla jämväl de utvalda".

Därför sker idag en överfokusering på tecken och under på bekostnad av vad Skriften säger.

Man högprioriterar så riktigt att vinna världen, men springer samtidigt ifrån vilket budskap som räddar människan.

Men det är här att Skrift förklarar Skrift kommer in i bilden och liksom ett *****l läggs, så att precis som Bibeln själv säger, att summan av Guds Ord är sanning. T.ex. kring försoningen kan man ta en mening i en Bibelvers och bygga ett *****l som inte stämmer med helheten av Bibelns budskap kring försoningen och komma vilse.
----
Varför Gud har lagt upp det så har jag inget klart svar på. På något sätt tror jag det ingår i Hans vishet att det ska utkristalliseras vem som följer Sanningens Ande eller vem som följer lögnens ande.

Precis som när de första människorna på fallets dag ställdes inför att ledas av allt Gud sagt, eller att lyssna till lögnens ande, som förvände Guds Ord till en blandning av sant och falskt. Ormen citerade Guds ord, men lade in en lockelse om att få bli såsom Gud själva omgående.
----
Samma lockelse ligger i Trosförkunnelsens "Jesus miste sin Gudastatus för att människan skulle få tillbaka sin Gudastatus" (JDS).

Ser man till helheten vad Gud säger kring försoningen, så är det en lögn att Jesus miste sin Gudastatus i bemärkelsen att Han inte längre var sann Gud och Jesu Kristi person (Gud och människa förenade i en jordisk mänsklig kropp - Guds fullhet lekamligen - sann Gud och sann människa samtidigt i en person - Jesu Kristi person).

= att Han var andligt död och skild från det Gudomliga livet, när konsekvenserna av mänsklighetens synd och den andliga döden läggs på Honom, när Han träder fram som mänsklighetens ställföreträdare.
---
Ser man till helheten av Guds ord, så ser man att människan visserligen genom Jesu försoning skall nå "Gudastatus", men i fullt mått först i evighetens värld och här i tiden erfar en försmak av den tillkommande tidsålderns krafter (blivit delaktig av Guds Ande), genom att Guds Ande, Gud själv, bor insprängd i en helhet av allt vad människan är.

Inte bundet till en speciell del av människan, utan Guds Ord säger att Gud bor i den troende människan, i helheten av allt det människan är.
----
I Trosförkunnelsen blandas denna sanning och lögn till en slutprodukt som leder vilse om inte Skrift får förklara Skrift.

Grundfundamentet i JDS, att Jesus mister sin Gudastatus för att människan skall få sin Gudastatus tillbaka, genomsyrar hela systemet i Trosförkunnelsen, fram via en snedvriden ande, själ och kroppslära till en "vi är gudar - lära".

Även om inte den termen används idag, så är JDS - läran "självgående" och kanske bara benäms som "Gudsövergivenhet på korset".

Men den läran ligger latent under och så blir konsekvensen även densamma i "vi är gudarläran", som inte heller används ordmässigt.

Konsekvensen är dock densamma, när anden i den läran, är människans egentliga personlighet och där säges ha blivit skapad till likhet med Gud (Ekman i "Tro som övervinner världen"). Det är ju detsamma som att säga att Du själv är som en gud. Bara sagt med manipulativa ord, så att människor inte riktigt ska se vad han egentligen säger.

Det kopplas så samman med en ockult utövning i "trosläran" om kraften i Dina egna ord och bekännelser. Man börjar använda samma "teknik" som i New Age – kretsar och ockulta sammanhang.
-----
Där läggs grunden för den osunda maktutövningen, utifrån en lära om en position som återupprättad gudamänniska, som denna tidsålders gud, till att dominera, råda, ta auktoritet och kontroll över människor och situationer.

Där finns grunden till att saker inte får ifrågasättas som kommer från den "smorde" ledaren som förmedlar uppenbarelsekunskapen från Gud genom direkta tilltal i hans ande.

Detta är en följd av vilsna läror som ytterst startar ut från att Jesus mister sin Gudastaus för att människan skall få sin Gudastatus tillbaka.
----
Även den förljugenhet och dubbelhet som framträder inom Trosrörelsen kan härledas till läran: "Du ska inte se på omständigheterna. Bekänn Dig till Dina rättigheter (utifrån att Jesus miste sin Gudastatus för att människan skulle få sin Gudastatus tillbaka) och hämta ut dem i tro.

Du är i Din egen ande, ditt egentliga jag, skapad till Guds likhet med full hälsa, syndfrihet och Guds hela potential färdig att förlösas i Din egen ande.

Bekänn Dig till Din egen ande (egentligen bekänn dig till dig själv), lär Dig leva i Din egen ande. Bekänn Dig frisk och hämta ut helandet i tro, även om Du inte ser det. Bekänn Dig till det Du vill ha och hämta ut det i tro.

Vill Du ha väckelse, så bekänn väckelse, även om du inte ser den. Visualisera och tala ut vad Du vill ha, så ska Du få det. Håll fast det i tro och se inte på omständigheterna. Håll ut i tro."
---
Detta genererar en förljugen värld med förljugna människor, som utvecklar en dubbelhet och dubbla budskap, med en fasad av glittrande leenden och uppblåst självförtroende, där vad som verkligen rör sig inom människan och sker i verkligheten, förträngs och förnekas.

Forts inlägg av HaFo

Re: Dog Jesus tillräckligt?

Inlägg 2 av HaFo

Är tecken och under bevis för att en rätt lära och ande är verksam?

Jag tror inte man kan säga att djävulen kan hela, men väl i manipulationssyfte, för att nå ett ännu mer attraktivt mål för honom, att få människan att förneka den sanne Jesu Kristi person och missa evighetens gemenskap med sin skapare, mycket väl kan dra tillbaka sjukdom.

Nämligen om det samtidigt kan ge en öppning för att kunna jämsides skicka in en falsk undervisning kring Jesu Kristi person i människors tankar och sinnen.

Där tror jag också att han försöker få till stånd en tillbedjan av en falsk messias i andevärlden, som därmed får äran av vad som synes ske i skeendet, genom att jämsides framställa en falsk bild av Jesu Kristi person. Vilket sker t.ex. genom att tillvita Jesus en andlig död i försoningsdramat.
---
Om det nu är så som trosförkunnelsen lär, att det är djävulen som står bakom sjukdom, är det då inte en ganska sinnrik strategi att skapa andlig förvirring och få fäste att förleda människan ur andlig synvinkel, så att hon missar målet, genom att i samband med en falsk vägledning, om vem Jesu Kristi person är och vad som gäller i försoningen, att även då dra tillbaka en sjukdom?

Vinner han inte då något som ligger högre på hans prioriteringsskala än att plåga människor med sjukdom?

Når han inte därmed sitt främsta mål, nämligen att få människor att i praktiken förneka vem Jesu Kristi person är, förneka att försoningen i Jesu Kristi person mellan Gud människa, sker genom Kristi persons syndfria rättfärdighet, förneka att Gud VAR I KRISTUS och försonade världen med sig själv?

Får han inte även därmed människor att i praktiken förneka, att det ÄR OFFRET AV JESU KRISTI PERSONS KROPP OCH BLOD, som är det giltiga och tillräckliga offret?

Förneka att i människans ställföreträdare av Gud och människa förenade i Jesu Kristi person, så sker segern över den andliga döden, genom att den i Hans person övervinns, genom att den aldrig sker (genom att Han hela tiden förblir Jesu Kristi person = Gud och människa förenade), när syndens konsekvenser och den andliga döden läggs på Honom?

Lyckas han inte där med konststycket att framställa det, som att människans ställföreträdare, åter i likhet med Adam, dör den andliga döden?

Lyckas han inte med ett förnekande att Kristi persons rättfärdighet och Gudomlighet, är grunden för segern över den andliga döden.

Lyckas han inte därmed att förnekar att Jesus vinner seger över den andliga döden och därmed även lyckas dra bort grunden för Jesu Kristi persons seger över den kroppsliga döden i sin kroppsliga uppståndelse?

Lyckas han inte med att föra fokus bort från betydelsen av offret av Kristi persons kropp och blod på korset?
----
Djävulen vill ge en undervisning, som förnekar Jesu Kristi person och omintetgöra offret av Jesu Kristi persons kropp och blod, samtidigt som han förvillar genom tecken och under.

Han vilseleder därmed, genom en falsk ande, lära, liv och utövning, människor fram till någon i den andliga världen, som inte är Bibelns Jesus Kristus, utan en villoande, som genom undervisningen om Jesu andliga död, är frammanad från avgrunden för att spela en falsk messias.

Därför menar jag att man inte enbart kan stirra sig blind på om det sker tecken och under och att det säges ske i Jesu namn och att man säger sig ge Jesus äran.

Bejakar man samtidigt en andlig död av Jesus, så är det inte längre Guds Ande, utan en antikristlig ande, som är verksam och det är inte Bibelns Jesus och Jesu Kristi person, som i praktiken blir ärad och upphöjd.
---
Fienden har heller inget emot att människor mår bra på â€känslomässiga molnâ€, eller att de blir rika. Bara han istället kan få dem att missa målet. Gudsgemenskapen.
----
Jesu Kristi persons kropp och blod är offret för mänsklighetens synd.

"Det bröd jag skall giva, ÄR MITT KÖTT, och jag giver det, för att världen skall leva. för att han skulle åt dem båda FÖRENADE I EN ENDA KROPP skaffa försoning med Gud…har han nu SKAFFAT FÖRSONING I HANS JORDISKA KROPP...genom att Jesu KRISTI KROPP BLEV OFFRAD.." (Joh. 6:51, Ef. 2: 13 - 16, Kol. 1:22, Hebr. 10: 9 - 10)

Det som ger offret dess giltiga verkan är att det är KRISTI PERSONS RENA (Gud och människa förenade) kropp och blod och inte ett offer av en andligt död människas kropp och blod. Ett offer som vem som helst kunnat giva. Det är Jesu Kristi Guds Sons blod som renar från synd och inte en andligt död människas blod.

Om Jesus ska kunna ge detta rena offer av Kristi persons kropp och blod, så krävs det, att när Han straffas med syndens konsekvenser och den andliga döden i människans ställe, så besegras, genom Kristi persons rättfärdighet, syndfrihet och lydnad, den andliga döden i människans ställföreträdare.

Det är Kristi person (Gud och människa förenade), som andligt levande, består som Kristi person och bär fram det offer Gud utsett i människans ställe: det rena offerlammets, Gudamänniskans, Jesu Kristi persons, Guds jordiska kropps, lekamen och blod.
---
Vi behöver både pröva läran och anden i en verksamhet, där det heter att det sker under och mirakler, för att veta om det är rätt källa, eller ett plagiat av Guds verk, som ska förvilla människan.

Forts inlägg av HaFo

Re: Dog Jesus tillräckligt?

Inlägg 3 av HaFo

Straffet av syndens konsekvenser och den andliga döden, biter inte på Jesus, på grund av Hans syndfria rättfärdighet, fulla lydnad och Gudomlighet och besegras därmed i människans ställföreträdare!

Straffet över mänsklighetens synd biter inte på Honom, så att trots att Han får det, så upplöses det bara i Hans person.

Straffet över alla människor av andlig död, upplöses i samma stund som det upplöses i människans ställföreträdare, när det där delas ut över ställföreträdaren.

Där i Kristi person övervinns den andliga döden över alla människor.

Det blir personlig ägodel, vid förtröstan på att den andliga döden övervinns i Jesu Kristi person - vid förtröstan till den Han är av Jesu Kristi person (Gud och människa förenade och försonade) och förtröstan till det RENA offret av KRISTI PERSONS kropp och blod.

Var säger Gud något annat?

Visst dog Jesus tillräckligt för mänsklighetens synd!

Men personligen tror jag inte det är betydelselöst om vi bekänner att Jesus är Gud och människa förenade i en person - Jesu Kristi person - igenom hela skeendet och att försoningen där sker, genom Hans syndfria rättfärdighet och att Han därigenom besegrar den andliga döden i sin person, när Han utsätts för den.

Vi bekänner och tror då att Han är den nye ställföreträdaren, som INTE i likhet med Adam dör den andliga döden (skilsmässan från Gud) , utan besegrar den och förblir Jesu Kristi person igenom hela skeendet.

Jag tror inte det är betydelselöst om vi bekänner att det är JESU KRISTI PERSONS RENA KROPP OCH BLOD, som är det giltiga och tillräckliga offret, eller om vi menar att det behövs något mer (en andlig död av Jesus), för att vi ska vara försonade med Gud.
---
Min tro är, att det verkligen precis som det står, är JESU KRISTI PERSONS KROPP OCH BLOD, som OFFRAS = dödas och frånskiljs livet och att Han ändå igenom detta drama förblir, genom sin syndfria rättfärdighet och Gudomlöighet, Jesu Kristi person (Gud och människa förenade).

Jag tror också på precis som det står och där det står att detta sker. Till kroppen dödad, men i anden, driven av Anden, går han åstad och predikar för andarna i fängelset, medan Kristi kropp var offrad och frånskild livet.

Inte gick Han då till himlen, men väl till dödsriket som en segrare och Herre över den andliga döden (skilsmässan från Gud), som Jesu Kristi person (Gud och människa förenade).

Han gick dit och kungjorde både för dem som i tron på den kommande Messias, nu fick budskapet i â€paradisetâ€, om frihet för de fångna och kommande uppståndelse till evig gemenskap med sin skapare.

Men antagligen också kungjorde Han bekräftelse på uppståndelse och dom till evig förtappelse (på andra sidan â€svalget†i dödsriket), för de som inte satt sin förtröstan till den kommande Messias.
---
Genom att Han hela tiden förblir andligt levande och Jesu Kristi person (Gud och människa förenade) kan Han så även, besegra den kroppsliga döden i den kroppsliga uppståndelsen.

Är detta enkla krångligt?

Nej! Men har man blivit påverkad av den falska ande bakom lärorna i trosförkunnelsen och katolicismen, så kanske det upplevs väldigt krångligt att se vem Jesus ÄR, betydelsen av offret av Kristi persons kropp och blod på korset och hur det blir förvanskat just i trosförkunnelsen och katolicismen!
---
Då är den enklaste flyktvägen att säga sig själv. Men jag tror att Jesus dog tillräckligt.

Istället för att under bön och bibelläsning finna vem Jesus ÄR och betydelsen av offret av Kristi persons (Gud och människa förenade) kropp och blod på korset.

(Detta blev ju bara 3 inlägg som verkar vara ngt som J-sson, denne upptagne man, även kan hinna med att läsa igenom och kommentera!?)

HaFo

Re: Dog Jesus tillräckligt?

Nog är det lite märkligt att ingen ens frågar sig om "Jesus dog tillräckligt"

Och det var ju inte mer än 3 inlägg som till och med J-sson, den upptagne vännen, brukar hinna med att läsa och kommentera.

Kom igen alla människor och ge synpunkter på bviktiga frågor!

Eller är Jesu död på korset inte så viktigt längre på den andliga arenan?

HaFo

Re: Dog Jesus tillräckligt?

Har inte så mycket att tillägga förutom att jag inte heller tror att Jesus miste sin "status" (om man nu kan använda det ordet) som Gud. Jesus ropar visserligen ut "Min Gud, min Gud, varför har du övergivit mig", så innebär det inte nödvändigtvis en skiljsmässa ifrån Gud. Det kan snarare ses som ett yttryck för desperation, lidande, smärta och ångest. I prövningens stund kan man uppleva en massa saker... Då är man nog extra "mottaglig" för känslor från "fel våglängd"...

Jag ser det som märkligt att jag måste kommentera och skriva en massa saker, när jag ändå i många fall håller med...

Re: Dog Jesus tillräckligt?

Tack J-sson!

Kliar Dig lite på ryggen igen!

Tycker Ditt svar är bra och visar på att Du inte alls bejakar trosförkunnelsen lära om att Jesus dog andligen och att Du ger en bättre bild av Jesu nödrop, som pekar på helheten av Guds Ord, än att Han skulle ha haft en verkligt "bruten relation med Gud" och inte längre varit Guds person och Kristi person (Gud och människa förenade).

Utan att Han igenom detta, besegrat syndens konsekvenser och den andliga döden (åtskillnaden från Gud) i Hans syndfria rättfärdighet och Gudomlighet.

Så att Han kan bära fram offret av Kristi persons (Gud och människa förenade) kropp och blod på korset.

Finns det invändningar mot denna konklussion, som samtidigt avslöjar de läror som LO startade ut med och som Ekman hävdar att de sen inte ändrat sig från?

HaFo

Re: Dog Jesus tillräckligt?

Det är anledning till glädje att kunna konstatera, att - under debattens gång - en viss åsiktsförskjutning ägt rum hos J-sson; från att ha gett viss stöd till villoläror, till nu uttryckt avståndstagande från dem, åtminstone från katolicismen och JDS-läran.

--

Det är ju avsikten med detta debattforum, att förvillade skall kunna få hjälp att komma till rätta.

En annan avsikt är att varna människorna för villoläror, så att de kan ta sig till vara för dem,
och den uppgiften är inte mindre viktig.

--

Snar kanske J-sson står på barrikaderna och - som Timoteus - strider för "den sunda läran"!

Man kan ju alltid hoppas.


Ps 45:4-6 "Omgjorda din länd,
med ditt svärd, du hjälte,
i ditt majestät och din härlighet.

Och drag åstad, lyckosam i
din härlighet,
till försvar för sanning,
för ödmjukhet och rättfärdighet,
så skall dina högra hand lära dig
underbara gärningar.

Skarpa är dina pilar;
folk skall falla för dig;
kungens fiender skall träffas
i hjärtat."


Detta handlar ju om JESUS, men vi är kallade till Hans efterföljd, till strid för Sanningen, d.v.s. för Guds Ord, som är det skarpa svärdet -och pilarna.

Och som också avslöjar villolärorna.

Re: Dog Jesus tillräckligt?

Sköld skriver "Det är anledning till glädje att kunna konstatera, att - under debattens gång - en viss åsiktsförskjutning ägt rum hos J-sson; från att ha gett viss stöd till villoläror, till nu uttryckt avståndstagande från dem, åtminstone från katolicismen och JDS-läran."

Det är glädjande för mig också att höra att Sköld nu börjar glädja sig över min tro. :-) En kristen tro utvecklas hela tiden, om det är rätt, och man blir ständigt förnyad i sinnet. Man får ständigt nytt ljus som den helige Ande skänker oss. För mig har detta inneburit att jag i allt större utsträckning inser vikten av exempelvis Arkens arbete för att nå utstötta, sargade och ofrälsta människor. Jag tycker också det är positivt att LO nu också öppnar sig för samarbete med andra kristna bröder och systrar i olika läger.

På den här hemsidan smutskastas katoliker generellt i väldigt stor utsträckning. Jag tror inte många av dem känner igen sig i er beskrivning av dem.

Re: Dog Jesus tillräckligt?

J-sson säger:

"På den här hemsidan smutskastas katoliker generellt i väldigt stor utsträckning."

Och vad menar Du då själv med Ditt avståndstagande från deras falska Maria - läror?

Var har katoliker här smutskastats?

Jag anser att jag för min personliga del bara pekat på hur vem Jesus ÄR, betydelsen av offret av Kristi persons kropp och blod, blir förvanskat inte bara i trosförkunnelsen, utan även också i katolicismen.

Om det är "smutskastning", så vet jag inte hur man ska gå till väga, att försöka peka på i sak vad katolicismen lär, och sen peka på hur det är falskt.

Och det blir ju väldigt svårt att veta vad J-sson egentligen menar, därför att han aldrig egentligen fullt ut gett sig i kast med vem Jesus ÄR, betydelsen av offret av Kristi persons kropp och blod på korset och på vilket sätt det blir förvanskat i trosförkunnelsen och katolicismen.

Men kanske blir det en dag viktigt för J-sson?

HaFo

Re: Dog Jesus tillräckligt?

Nog är det lite märkligt att ingen ens frågar sig om "Jesus dog tillräckligt", som ämnet handlade om.

Och det var ju inte mer än 3 inlägg som till och med J-sson, den upptagne vännen, brukar hinna med att läsa och kommentera.

Kom igen alla människor och ge synpunkter på viktiga frågor!

Eller är Jesu död på korset inte så viktigt längre på den andliga arenan?

Varför tog sig aldrig J-sson verkligen itu med de inledande frågeställningarna under detta ämne?

Nå, låt inte det hindra Er andra som kanske vill ge sina synpunkter!

HaFo

Re: Dog Jesus tillräckligt?

Är det någon sagt att treenigheten delades när Jesus dog på korset?

Re: Dog Jesus tillräckligt?

Go´middag alla!

Eftersom jag väntar besök snart, kommer här ett kort inlägg:

Enligt vad jag kan se i Skriften dog vår Frälsare på korset EN GÅNG FÖR ALLA! Det var på KORSET Han dog för oss. Det var på korset Han sa Det är FULLBORDAT!! Strax därefter överlämnade Han sig i Faderns händer. Det skulle Han inte kunnat göra om Han varit andligt död. Sen vill jag låna en vers från psalmboken, närmare bestämt psalm 147 vers 2:
Han fullgjorde vad vi borde och blev vår rättfärdighet
Han avvände vårt elände för båd tid och evighet
Han förvärvde att vi ärvde ljus och frid och salighet.

Alltså, Jesus och ingen annan gjorde vad som behövdes för vår räddning. Vi sjäva varken kan eller behöver uträätta något för vår frälsning. Vi behöver inte låta oss spika upp på kors varje påsk, vi behöver inte piska oss eller något sådant. I detta sammanhang vill jag visa på en konstig lär aosm bl a finns hos systrarna i Darmstadt, nämligen att Jesus inte lyckades fullt ut med sin uppgift utan behöver hjälp med förlossningsarbetet av de troende. Detta strider mot apostlarnas vittnesbörd och Jesus egna ord.

Tll sist ytterligare en vers från psalm 147:
Gamla, unga må lovsjunga Faderns makt och härlighet
och hembära Sonen ära för så stor barmhärtighet
prisa Anden som vid handen leder oss till salighet

Hälsningar,
Karin

Re: Dog Jesus tillräckligt?

Tack Karin R. för klara ord och avståndstagande från läran om Jesu andliga död!

På frågan från Daniel om jag uppfattande den rätt hur en andlig död av Jesus skulle innebära att treenigheten upplöstes.
---

Det är väl ganska enkelt.

Om Sonen skulle skiljas från Fadern (BRUTEN RELATION) i Guds oupplösliga enhet av Fader, Son och Ande, så är ju Guds perosn upplöst och treenigheten bruten - eller hur.

Lika omöjligt är det att det skulle vara bruten relation mellan Gud och människa i Kristi person (Gud och människa förenade).

Då fanns ju inte Kristi person längre!!! Och då finns det ju inte längre ngt offer av Kristi persons kropp och blod på korset.

Det är precis ngt som anden bakom läran om Jesu andliga död, vill få oss till att omsätta i våra hjärtan och göra en antikristlig tro på och bekännelse av Jesus.

Den antikristliga anden vill få oss att sätta tro till en annan Jesus och ett annat evnagelium, frammanad av en annan ande. Och det gör han bl.a. genom läran om Jesu andliga död.

Istället för att då kryptiskt gå i försvar för den läran och de som företräder den, så ta Du Daniel klart avstånd från den och ge Dig hän åt vem Jesus ÄR, BETYDELSEN AV OFFRET AV kRISTI PERSONS KROPP OCH BLOD PÅ KORSET!!!

HaFo

Re: Dog Jesus tillräckligt?

Det är skillnad på folk som lever i mörker och ljus. Man kan leva i mörker bland ljusets barn utan att se ljuset i ljusets barn, därför att man inte kan ta emot något från den man är kritisk mot. Så kan den som lever i mörker för sig att den som lever i ljuset inte gör det, därför att man är förblindad.

Re: Dog Jesus tillräckligt?

Daniel skriver ner ord som kan låta sanna, beroende vad man menar med dessa ord.

Jag antar att Du Daniel menar följande med Ditt svar (Rätta mig om jag tolkar Dig fel):

â€Det är skillnad på folk som lever i mörker och ljus.â€

Ska vi läsa det, som att det är skillnad på folk som lever i mörker och ifrågasätter trosförkunnelsen, medan det är de som bejakar trosförkunnelsen som lever i ljuset?
----
Du säger:

â€Man kan leva i mörker bland ljusets barn utan att se ljuset i ljusets barn, därför att man inte kan ta emot något från den man är kritisk mot.â€

Menar Du här att man kan leva i mörker genom att vara kritisk mot trosförkunnelsen som är ljusets barn och att de som är kritiska lever i mörkret och därför inte kan ta emot ngt från ljusets barn på LO?
----
Du säger:

"Så kan den som lever i mörker få för sig att den som lever i ljuset inte gör det, därför att man är förblindad.â€

Menar Du då att de som lever i mörkret och ifrågasätter trosförkunnelsen, får för sig att de som anammar trosförkunnelsen inte lever i ljuset och detta därför att de som ifrågasätter trosförkunnelsen är förblindade?
-----
Jag återgår till Din tidigare fråga och upprepar mitt svar på Din fråga, så kanske Du vill svara DIREKT på det istället för att komma med kryptiska dubbeltydiga svar.
----
På frågan från Daniel, om jag uppfattande den rätt, var hur en andlig död av Jesus skulle innebära att treenigheten upplöstes.
---

Det är väl ganska enkelt.

Om Sonen skulle skiljas från Fadern (BRUTEN RELATION) i Guds oupplösliga enhet av Fader, Son och Ande, så är ju Guds perosn upplöst och treenigheten bruten - eller hur.

Lika omöjligt är det att det skulle vara bruten relation mellan Gud och människa i Kristi person (Gud och människa förenade).

Då fanns ju inte Kristi person längre!!! Och då finns det ju inte längre ngt offer av Kristi persons kropp och blod på korset att bära fra!

Det är precis ngt som anden bakom läran om Jesu andliga död, vill få oss till att omsätta i våra hjärtan och få oss att en antikristlig tro på Jesus och få oss att göra en antikristlig bekännelse av Jesus.
---
Den antikristliga anden bakom läran om Jesu andliga död, vill få oss att sätta tro till en annan Jesus och ett annat evnagelium, frammanad av en annan ande. Och det gör han bl.a. genom läran om Jesu andliga död.
---
Istället för att då kryptiskt gå i försvar för den läran och de som företräder den, så ta Du Daniel klart avstånd från den och ge Dig hän åt vem Jesus ÄR, BETYDELSEN AV OFFRET AV kRISTI PERSONS KROPP OCH BLOD PÅ KORSET!!!

HaFo

Re: Dog Jesus tillräckligt?

Det är bra Harry! Du är verkligen en tvättäkta polemiker. Jag har funderat mycket och bett över de här sakerna, de senaste åren. De första åren försökte jag bevisa det metafysiska, med tveksam framgång. Att gå i polemik med en kristenhet, som inte bryr sig om vad som står i Bibeln, visade sig bara leda till besvikelse. Det har mer och mer blivit klart för mig, att ansvaret för att man så gärna förbisett, denna JDS-villfarelse, ligger i kristenhetens likgiltighet.
Att det rent läromässigt funnits en vidöppen dörr, för att Jesus dog andligen, visade sig ju, när så gott som alla köpte omformuleringen: Att Han "skildes från Gud". Jag vill dock inte slå mig till ro med detta, utan vill verkligen förstå, var själva grund-tankesystemet har sina rötter. Som bekant, så betonade den västliga kyrkan, på den juridiska biten i försoningsverket, medan den östliga betonade på människoblivandet och Den Helige Ande. detta var alltså ganska tidigt, före den påvekyrka vi känner till sedan länge. Utan den barnsliga friheten i att vara förlåten kunde organiseras fram, var man ju tvungen att verkligen överbetona den juridiska biten. Detta har tagit sig många olika former genom åren. Som bekant, så var Kenyons ideer vurpna ur en gnostisk riktning, som kallas "New-thought". Liknande "Cristian sience". Detta Har Hagin själv medgivit, att han plagierade. Till detta kommer att nästan hela kristenheten struntar i detta, liksom i vad katolska kyrkans läror säger om dem som inte erkänner påvens överhöghet. Eller att Luthers bannbulla inte är hävd ännu. Nu har LO kuvat kristenheten och efter det, "föregår Ekman med gott föredömme och gör ett närmande till Påvens favör. Allt detta smärtar oss, oss som är födda på nytt.
Vilkerson profeterade: Sveriges kristenhet är apatisk". Jag uppmanar dem som är pånyttfödda, att VAKNA! MVH Anders Pettersson

Re: Dog Jesus tillräckligt?

Ett behövligt "upprop" Anders:

"Jag uppmanar dem som är pånyttfödda, att VAKNA!"

Anders kring frågan om Jesu andliga död:

"Jag har funderat mycket och bett över de här sakerna, de senaste åren."

HaFo:

Det tror jag är det bästa utgångsläget, för att möta frågan om Jesus dog andligen eller inte och för att få syn på hur allvarlig frågan egentligen är.

För frågan är så allvarlig så att det faktiskt handlar om ett annat evagelium, en annan Jesus och att därbakom står en annan ande - en villoande, som vill få oss till att tro på och bekänna en andligt från Gud skild Jesus.

Vad är då så allvarligt med att Jesus skulle vara skild från Gud (andligt död)?

Jo, då är Han inte längre "Kristus kommen i köttet", Gud och människa förenade (Kristi person), där syndens konsekvenser detroniseras i Kristi persons syndfria rättfärdighet och Gudomlighet.

Jesus är fullt ut Gud och fullt ut människa samtidigt i Kristi person. Men är inte så längre, om man tillvitar Honom att Han skiljs från det andliga livet i Guds gemenskap. Om så bara för det kortaste ögonblick.

Då vore Han inte längre "Kristus kommen i köttet", utan en från Gud skild vanlig syndig människa, som blev lika misslyckad som Adam.

Han kunde då inte bära fram det RENA offret av Kristi persons (Gud och människa förenade) kropp och blod på korset.

Människan hade då ingen försoning med Gud. Då var inte "Gud i Kristus och försonade världen med sig själv"

Precis vad fienden vill få oss att egentligen tro och bekänna, genom att tillvita Jesus en åtskillnad från Gud (andlig död).

Det är alltså en antikristlig (en annan, ett motstycke, ett plagiat av Kristus)tro på och bekännelse av vem Jesus ÄR och betydelsen av offret av Kristi persons kropp och blod på korset.

(Läs gärna här igenom under "Häften", "Kan Gud dö - Jesu Kristi person - Den stora stötestenen")

Anders:

"Jag vill dock inte slå mig till ro med detta, utan vill verkligen förstå, var själva grund-tankesystemet har sina rötter."

HaFo:

Jag tror själva grund-tankesystemet, har "sina rötter", i djävulens eget sinne och hjärta, där han genom bedrägeri, ska få människan att göra en antikristlig tro och bekännelse av Jesus.

Och det för att i Guds ställe få regera över människan som en plagierad Kristus. Ngt som vi kommer att få se rent kroppsligt utformat i antikrists inträde på arenan i kroppslig gestalt. (Se under ämnet antikrist).

Detta "tänk" från satan själv har vandrat vidare genom historien genom olika former av gnostiska tankemönster och som i vår tid "samlades upp" av Kenyon och Hagin och som i deras tappning ledde fram till "trosförkunnelsen".

Ngt som då speciellt Sten Nilsson och Ekman lanserat på den Svenska andliga arenan.

HaFo

Forts Inlägg

Re: Dog Jesus tillräckligt?

Inlägg 2

Men Ekman är knappast nöjd med "frikyrkofolket", som "spelfält". Som den "världsapostel", som han själv utnämnt sig till, så måste han ju även komma in på katolicismens världs - arena.

Där kommer han, utan att riktigt ens, att fatta det själv, istället bli en slags lakej, som ska leda kristenheten vidare från avfallet i trosförkunnelsen in under det världsvida avfallet i katolicismen.

Kanske har S-E rätt under annan rubrik, att det kommer att leda till att en del från trosrörelsen hoppar av och inte längre hänger med, eftersom man fortfarande ser vilsenheten i katolicismen.

Men vart tar då dessa avhoppare vägen? Antagligen till olika pingstförsamlingar. Och hur är läget där? Jo, där bejakas redan den "trosförkunnelse", som de nu bär med sig och ytterligare kommer att förgifta Pingst med.

Men även i Pingst har man nu öppnat för katolicismen, så hur man än vrider och vänder sig på den andliga arenan idag, så möts nu avfallets andemakter i bl.a. trosförkunnelsen och katolicismen och vägen bär mot "Rom", till ett avfall som ska möjliggöra att antikrist kan träda fram.

Var är då väckelsen? Ja, inte i andliga grupper och församlingsbildningar som bejakar trosförkunnelsen och katolicismen.

Men dock även där och allorstädes, där i alla de enskilda människor, som vägrar att under vilka omständigheter som helst, att ge avkall på vem Jesus ÄR och betydelsen av offret av Kristi persons kropp och blod på korset.

Det är knappast en väckelse som kommer att vara speciellt poppis i de etablerade sammanhangen, om man där anammat trosförkunnelsen och katolicismen.

Men likväl är det frågan om den verkligt levande väckelsen, från hjärta till hjärta, med en tro och bekännelse på vem Jesus ÄR och betydelsen av offret av Kristi persons kropp och blod på korset.

Knappast en väckelse som bejublas av de stora "kristna" massorna. Utan kommer nog alltmer att utgöras av en hånad skara, som "inte är med i vad Gud gör idag".

Dock för de Livet från Jesu Ande vidare på ett sätt som inte kan stoppas, från människorhjärta till människohjärta.

Inte som några stora "världsapostlar", men med brinnande hjärtan och kärlek till vem Jesus ÄR och älskandes Honom och jublandes över offret av deras Mästares och Frälsares offer av Kristi persons kropp och blod på korset.

Något som de bara inte kan vara tysta om, även om det kostar dem det jordiska livet. De är beredda att "följa Lammet varthelst det går".

HaFo

Re: Dog Jesus tillräckligt?

Jag ser dock en röd tråd tillbaka i den kristna kyrkans lära, som JDS har hakat på och om den inte uppmärksammas, förstår man ändå inte felet. Kan du se det? Det är ingen slump, att man hakat på Ekman. Det räcker inte att hänvisa till djävulen. Här handlar det om den hårddragna juridiska aspekten av korset. NYa grepp Harry! Mvh Anders P

Re: Dog Jesus tillräckligt?

Vill Du förklara lite mer Anders i detalj, så jag riktigt förstår VAD exakt och HUR Du menar med påståenden och de kopplingar, som Du nästan talar i gåtor kring!?

Jag är inget "orakel"! Tala i klartext och det utförligt, så jag och alla andra förstår och vet vad Du menar! Min goe vän Anders!

HaFo

Re: Dog Jesus tillräckligt?

Jajjamen! För de första kristna var det enkelt. Den Messias som var utlovad i Skriften hade kommit, levat, dött och Han var UPPSTÅNDEN. Det föraanleddes inte av några meditationer vid Golgatakullen. Det var inga sånger om att "vi älskar dig urgamla kors". Han var uppstånden halleluja!

Alltihopa blev levandegjort när Den Helige Ande utgjöts över församlingen. All mystisism och alla ingående meditationer i korsets mysterium, var av senare fabrikat.

De läror som stöder sig på en succesion tillbaka till Petrus, är bara plagiat.

Det som kännetecknar JDS, eller att Jesus skulle blivit skiljd från Gud, det är spekulationer om vad som hände där på korset, när Han sade: " "Min Gud varför har du övergivit mig". Vid detta tillfälle, likso0m många andra, refererade Han till Skriftens förutsägelse om vad Han skulle göra. Detta utrop kan vi läsa i Psaltaren, jag tror det är 21. Det skulle väl vara konstigt, om Han inte ville att vi skulle läsa HELA psalmen, för att förstå vad som egentligen skedde. Psalmen ifråga avslutas ju också med orden: Han har gjort det, alltså: "Det är fullbordat". Läs hela psalmen, så skall du som läser se, att den som talar i den psalmen knappast är skiljd från Gud.

Det skeende som villolärarna så segervisst tror att Bibeln saknar, det finns där. Har Den Helige Ande uppenbarat att man är förlåten, för Jesu namns skull, så är man förlåten och inget kan till-läggas eller dras ifrån, det är fullbordat.

Alla andra läror har uppkommit i brist på uppenbarelse och inte som dom påstår, genom uppenbarelse. Det är fullbordat. Mvh. Anders Pettersson.

PS: Var det klart nog? Min gode vän och broder?

Re: Dog Jesus tillräckligt?

Jo tack Anders!

Nu vart det tydligt och klart vad Du menar. Kan bara säga Halleluja ja och amen till Dina ord här!

Här ställs all mysticism åt sidan. Realiteten av att Kristi person (Gud och människa förenade) kommer här i fokus vid frambärandet av offret av Kristi persons kropp och blod på korset.

Det är Gud själv i jordisk kroppslig gestalt (Gud och människa förenade i Kristi person), som själv är offret, som även är tillfreds med offret och visar att nu är vägen in i det allraheligaste öppen genom det RENA offret av Kristi persons kropp och blod. Och det fullbordades DÄR PÅ KORSET. Och inte vid ngn senare tidpunkt.

Den tillräckliga död för att sona världens synd var ett kroppsligt offer av Kristi persons kropp och blod. Och inte att Han i allt skulle bli lik den fallne Adam och skiljas från Gud (dö andligen).

Då hade ju Jesus varit lika misslyckad som Adam och vi hade varit kvar i vår separation från Gud i vår andliga död.

Men så riktigt som Du säger Anders, LÄS HELA DET KAPITEL I PS. MED DE ORD FRÅN JESUS SOM MAN ÅBEROPAR SOM BEVIS FÖR ATT HAN SKULLE VARA SKILD FRÅN GUDS GEMENSKAP. DÄR FRAMGÅR TYDLIGT ATT SÅ INTE ÄR FALLET!

Nej, Jesus vinner segern över den andliga döden genom att den aldrig kan ske i Hans syndfria rättfärdighet och Gudomlighet.

Därför kan Han bära fram det RENA offret av Kristi persons kropp och blod. Därför kan inte heller den kroppsliga döden behålla Honom, utan Han kan även besegra, inte bara den andliga döden, utan även den kroppsliga döden!

Jag trodde kanske ett tag att Du Anders var ute efter det felaktiga i "identifikationsläran", kring att "Jesus måste bli allt vad Adam blev, andligt död för att försona oss med Gud och genom att 'ta straffet andlig död' i vårt ställe, förena oss med Gud.

Alltså för att vi juridiskt sett skulle kunna få vara förenade med Gud, så skulle vår företrädare behöva skiljas från Gud (i en andlig död).

Men det är ju helt baklänges vad som sker! Ingen kan förena oss med Gud genom att skiljas från Honom. Den som kan förena oss med Gud som vår representant, är den som inte skiljs från Gud, utan som i sin person segrar över syndens konsekvenser och den andliga döden över människan. Och det är vad vår Frälsare Jesus Kristus gör!

Den som är intresserad av att studera det felaktiga i "identifikationstanken", som ursprungligen var en viktig länk i den ursprungliga trosförkunnelsen, kan göra det i Menyn till vänster under "Inlägg" och där på "Undervisning" och där på "Är identifikationstanken sann?"

HaFo

Re: Dog Jesus tillräckligt?

Jag har talat med massor av pingstvänner och andra, om detta och de allra flesta verkar strunta fullkomligt i, om han dog andligen eller inte. Det obehag och det avståndstagande som du, jag och Gud ske lov många andra Guds barn upplevde, verkar vara helt främmande för den kristenheten, som i sin tystnad bekräftar lögn som sanning. AP