HaFo's Debattforum "Din Åsikt"
Start a New Topic 
Author
Comment
Personlig trosbekännelse

Inlägg 1 av HaFo kring en â€personlig trosbekännelseâ€.

Jag vill här lägga in â€en personlig trosbekännelseâ€. Eftersom jag blir anklagad för att vara â€sekt-ledareâ€, â€hindra andras åsikterâ€, inte â€lyssnar till eller bejakar andra än de som ser det ’som jag’ ser detâ€, och jag vet inte allt vad, som jag anklagas för.

När jag enbart försöker peka på vem Jesus ÄR, betydelsen av offret av Kristi persons kropp och blod på korset och pekar på hur det blir förvanskat i trosförkunnelsen och katolicismen.

Då kan det väl då kanske vara intressant att veta var jag personligen står i en del kärnfulla spörsmål kring kristen tro?

Min enda intention kring attt lägga fram "en personlig trosbekännelse", är att peka på vem Jesus ÄR och betydelsen av offret av Kristi persons kropp och blod på korset!! Om ngn i sina misstänkliggöranden till mina motiv skulle mena ngt annat!
----
Bara de som verkligen är intresserade av att ventilera viktiga frågor kring kristen tro torde orka med att läsa igenom â€en personlig trosbekännelseâ€!

För enkelhetens skull, så â€utnyttjar†jag inte â€utrymmet†för varje inlägg â€till maxâ€, utan delar upp det, så att det kan vara lättare att kommentera och ge sina synpunkter på â€varje punkt för sig själv†i varje inlägg.

Det tar större utrymme så, men blir lättare att ta del av och ventilera varje â€ämne†för sig, för den som är INTRESSERAD av att göra det.
-------
Det vore intressant om Daniel, J-sson, Karin R. Sköld, Sigfrid, Marija, Maria, med många flera som brukar skriva här, om Ni gav Er personliga syn på varje spörsmål kring den kristna tron, som jag här tar upp.

Kanske kan Ni â€bredda synvinkelnâ€, kring varje "ämne" var â€vägen gårâ€!
---
Ännu mer intressant vore det om Linda Bergling och Ekman (som har sina â€PR- män ute här på sidanâ€), ville ge sin syn på â€en personlig trosbekännelse†och tydligt ville tala i klartext, var de egentligen står kring dessa viktiga punkter, som jag här berör kring kristen tro.

Ännu mer intressant skulle det bli om även övriga kristna ledare ville ge sina synpunkter. T.ex. Hedin och Aborelius, så att människor verkligen vet var de står i kärnfrågor kring kristen tro.

Nå, â€spänn på säkerhetsbältenaâ€, så kör vi:
-----

Bibeln

"Summan av Guds Ord är sanning". När Anden ger ljus över Ordet, framträder det Gud ville säga mänskligheten genom det skrivna Ordet och är då ett sant och ofelbart Ord, där inget kan dras bort eller läggas till. Gud talar aldrig emot, utöver eller som en "ny uppenbarelse", utanför Skriftens ram och riktlinjer. Skriften utgör ramen för vår tro och vandring med Jesus. Det är ett sant Ord och beskriver människans fall, räddning och framtid och vandringen mot detta mål.

Guds Ord pekar på Jesus Kristus som är Guds slutliga uppenbarelse till människan. I Hans gemenskap, ger Hans Ande ljus över Ordet, till ett levande Ord. Skriften vill leda oss fram till en personlig tro på och umgängelse med personen Jesus Kristus. Han är själva hjärtat i det Skrivna Ordet. Han är i sin person, gåvan av förlåtelse, nåd och evigt liv, som vi genom, den av Guds Ande och Ord framfödda tron, griper kring.

Forts inlägg av HaFo kring en â€personlig trosbekännelseâ€.

Re: Personlig trosbekännelse

Inlägg 2 av HaFo kring en "personlig trosbekännelse"

Vem Jesus är

Jesus är vägen, sanningen och livet. Vägen till Gud, sanningen om Gud. Han är Gud. Ingen kommer till Fadern utom genom Honom. (Joh.14:6)

Jesus är från evighet till evighet ett med Fadern i en oupplöslig enhet i den ende Gudens person av Fader Son och Ande i "Jag är Herren, Herren är en".

"Ja, jag har gått ut ifrån Fadern och har kommit i världen, åter lämnar jag världen och går till Fadern ... Jag har förhärligat dig på jorden genom att fullborda det verk, som du har givit mig att utföra. Och nu, Fader, förhärliga du mig hos dig själv med den härlighet, som jag hade hos dig, förrän världen var till." (Joh. 16:28, 17:4-5)

"I Honom som är den osynlige Gudens avbild och förstfödd före allt skapat."(Kol. 1:15)

Jesus är den levande Guden som blev människa

Hebr. 2:17 säger att Jesus "måste i allt bliva lik sina bröder, för att han skulle bli barmhärtig och en trogen överstepräst i sin tjänst inför Gud till att försona folkets synder."

"Var så till sinnes som Kristus Jesus var, han som var till i Guds-skepnad, men icke räknade jämlikheten med Gud såsom ett byte, utan utblottade sig själv, i det han antog en tjänares - skepnad, när han kom i människogestalt." (Fil. 2:5-8)

"Då nu barnen hade blivit delaktiga av kött och blod, blev ock han på ett liknande sätt delaktig därav, för att han genom sin död skulle göra dens makt om intet, som hade döden i sitt våld, det är djävulen." Hebr. 2:14)

Jesus är Ordet.

"I begynnelsen var Ordet, och Ordet var hos Gud, och Ordet var Gud Och Ordet vart kött och tog sin boning ibland oss och vi såg hans härlighet, vi såg likasom en enfödd Sons härlighet från sin Fader." Joh.1:1,14)
--
"Ordet var hos Gud." Här har vi två skilda personligheter. Vi har "Ordet" och vi har "Gud". Två skilda personligheter, men ändå ett i Guds person. "Och Ordet var Gud" . Jesus är Gud.

1 Joh.5:20 "och vi veta, att Guds Son har kommit och givit oss förstånd, så att vi kunna känna den Sanne; och vi är i den Sanne, i Hans Son, Jesus Kristus. Denne är den Sanne Guden och evigt liv."

Jesus är i Ordet. Ordet är i Jesus. Han är det levande Ordet som blev kött. Han är den, som genom sin Ande gör Ordet levande för oss. Han är den som Ordet pekar på och vill leda oss till gemenskap med.
Gud själv i den ende Gudens person av "jag ÄR Herren, Herren är en".

Jesus är dock inte instängd i bokstäver på ett papper, så att vår gemenskap med Honom uteslutande handlar om ett betraktande av och enbart försanthållande av det Skrivna Ordet.

Han lever och är närvarande genom sin Ande. Vi kan leva lika verkligt i en innerlig umgängelse med Honom som med en nära vän vi kommunicerar med.

Jesus är Kristus

"Tron inte var och en ande, utan pröva andarna, huruvida de är av Gud, ty många falska profeter ha gått ut i världen. Därpå ska ni känna igen Guds Ande: var och en ande, som bekänner, att Jesus är Kristus, kommen i köttet, han är av Gud, men var och en ande, som inte så bekänner Jesus, han är inte av Gud. Den anden är Antikrists ande" (1 Joh.4:1-3).

Tron på Jesus som Kristus, Gud kommen i köttet ("Guds hela fullhet lekamligen" Kol. 2:9), den levande Gudens Son, Kristi Gudamänskliga person och Gudamänskliga verk i försoningen, är hela grunden för den kristna tron.

Människa och Gud förenade i en person Jesus Kristus. På ett sätt är de åtskilda i identitet, men ändå går de helt in i varandra i en person i Jesu jordiska kropp – Kristus. Som sann människa har Jesus en mänsklig livsande som gör honom till en mänsklig levande varelse av själ och kropp.
---
Alltså äger Jesus både en mänsklig identitet och genom Guds Ande, en Gudomlig identitet. Samtidigt är de förenade i en oupplöslig enhet som går in i varandra till en enda identitet i personen Kristus i Jesu jordiska kropp. Detta är Guds fullhet lekamligen. Detta är Gud i köttet. Detta är Jesus Kristus – sann Gud och sann människa.

Detta gäller igenom hela Jesu jordeliv. Detta gäller även igenom försoningsgärningens alla skeenden. Ingen upplösning av Kristi person (andlig död) som Gudamänniska sker där. Han upphör aldrig att vara Sann Gud. Han upphör aldrig att vara sann syndfri och ren människa. Jesus är Kristus igenom hela sin försoningsgärning.
---
Han är i arvet efter Maria "född i syndigt kötts gestalt", men den som i sin syndfria rättfärdighet och Gudomlighet "fördömer synden i köttet" i "arvet", som Guds Son från evighet.

Om denne person i något skede inte längre är Gudamänniska, så finns inte heller längre ett Gudamänskligt frälsningsverk, ty för detta är både Kristi mänsklighet (1 Tim. 2:4) och hans Gudom (2 Kor.5:19) absolut nödvändigt.

Gudamänniskans person som Kristus får inte vid någon tidpunkt, vare sig vid födelsen, under sitt liv eller vid sitt lidande och död upplösas. Sker detta, har den personliga enheten och "Gudomens fullhet lekamligen" upplösts och det Gudamänskliga frälsningsverket förvrängts.

Forts inlägg av HaFo kring en "personlig trosbekännelse".

Re: Personlig trosbekännelse

Inlägg 3 av HaFo kring en â€personlig trosbekännelseâ€.

Namnet Jesus

Namnet Jesus är inte bara ljud eller bokstäver vi uttalar, utan knutet till den person Han hela tiden är som Kristus. Att komma i Jesu namn är att komma på den Bibliska frälsningsgrunden och inte bara att uttala ett namn.

Att grunda tron på en falsk försoningsgrund, leder till en relation med en falsk Jesus som inte är Kristus, utan spelad av en falsk andemakt. Detta leder till plagiat av Guds Andes manifestationer för att leda människor vilse.

Det finns i Bibeln många namn på Jesus. För att uttrycka vem Han är. Vilken uppgift Han hade då, har idag och i framtiden. Han är alltid densamme Jesus.

Det är densamme Jesus som uppstår, som den Jesus som hängde på korset och även var till innan jordens rund var lagd. Jesus är den Levande Gudens Son, med namnet Jesus, före människoblivandet, under jordevandringen och efter uppståndelsen.

Namnet Jesus, som också uttrycker Hans personlighet och uppgift, kan aldrig skiljas från Hans person. Det är bara Han som kan ha namnet Jesus, med den innebörd som Bibeln gett Hans namn. Det namnet följer inte med som en egen natur in i den troendes egen natur.

Jesus kan låna ut sitt namn till den troende, så att den troende kan agera å Jesu vägnar. Den troende kan agera i Hans namn. Men vi får aldrig förledas att tro, att vi därför, mekaniskt i alla lägen, på ett stereotypt sätt, kan använda Jesusnamnet som en magisk formel.

Vi behöver precis som i Jesu förhållande till Fadern kunna säga: "Jag gör allenast vad jag ser Fadern göra". Det är i det underordnade tillståndet till Jesus, där vi bara gör det vi ser Honom göra, som Han kan anförtro oss att verka i Hans namn.

När vi i relationen och umgängelsen med Jesus och Hans skrivna Ord, gör det vi ser Jesus göra. Då kan Han låna oss sitt namn. Så att vi kan verka i en annans namn. I Jesu namn. Då kan Han attestera och skriva under med sitt eget namn. Med sin egen auktoritet, verkställer och bekräftar Han då, med sin egen kraft, agerandet.

Jesus har inte delegerat, en egen andlig auktoritet till oss, att använda Hans namn. Det sker idag ett missbruk av Guds namn, genom ett ofta förekommande mekaniskt rabblande av i Jesu namn. Det är inget, som Han skriver under med sitt namn på.

Vi får som kristna vara beredda på, att fungera, med Jesu Kraft från tronen tillgänglig. Under Hans ledning. På Hans erbjudande. Genom att se upp på Hans auktoritet på tronen. I Hans lånade namn. I Jesu namn få förmedla Hans kraft, hälsa och tillbakadrivande av fienden från Guds territorium.

Men då är det hela tiden Han som verkar utifrån sin tron i himmelen. Ingenting som kommer inifrån oss själva.

Vi äger ingen auktoritet att i oss själva agera i den andliga världen. Det finns bara en, med egen himmelsk auktoritet och kraft. Det är Jesus Kristus själv. Just därför att Gud i uppståndelsen och upphöjelsen av Jesus till tronen, bekräftat att Jesus är Kristus. Med all makt i Himmel och på jord.

Forts inlägg av HaFo kring en â€personlig trosbekännelseâ€.

Re: Personlig trosbekännelse

Inlägg 4 av HaFo kring en â€personlig trosbekännelseâ€.

Kristus som människans ställföreträdare

Jesus sann Gud behövde också bli sann människa för att kunna vara hennes ställföreträdare till att försona folkets synder. (Hebr.2:17)

Jesus sann Gud, har inte blott uppenbarat sig i köttet för att visa vem Gud är, utan också för att som sann Gud och sann människa, som Gudamänniskan Jesus, som Kristus, utföra ett arbete i det kött han antagit (Jes. 53:11; Gal. 4:4-5; 3:13).

Det är också därför Skriften betonar, att Kristus ställt sin jordiska kropp och själs alla krafter i återlösningens tjänst av människan (Jes. 53:11; Matt. 26:37; Luk. 22:44, Luk. 22:42; Joh. 19:28; 1 Petr. 4:24).

Ställföreträdandet som sann människa framställs ske genom att i människans ställe uppfylla Guds lag, vilja och rättfärdighet (Hebr. 4:15, Rom.8:3, 5:19).

Därmed försonas Gud och människa i Jesu jordiska kropp (Kol. 1:22, Ef. 2: 13 – 16). Därmed kan Gud fälla en rättfärdiggörelsedom över människan och tillräkna henne Kristi rättfärdighet, av nåd genom tro på Jesus som Kristus och det försoningsverk Han utfört. (Rom. Kap.5).

Segern över den andliga döden, separationen från Gud, vinns genom att den i Kristi person och jordiska kropp aldrig sker i hela försoningsskeendet.

Den andliga döden och separationen från Gud över människan övervinns genom att enheten mellan människans ställföreträdare och Gudomen aldrig bryts.

Den andliga döden övervinns genom att enheten mellan Sonen och Fadern aldrig upplöses och den andliga döden aldrig sker i Jesu person, utan att Jesus hela tiden är Kristus. Gudomens fullhet lekamligen.
---
Ställföreträdandet beskrivs också ligga i att bära fram det rena, felfria offret av en syndfri, ren, sann Gudsförenad människas (Kristi persons) blod och lekamen (Joh. 6:51, Hebr. 10: 9 – 10, Kol.1:20).

Enheten av naturerna Gud och människa i den enda personen och Gudamänniskan Jesus, gör att det fysiska blodet och kroppen benämns vara Guds Sons blod och lekamen som är denna lösepenning.

Det är det offret som sonar skulden. Både att sona skulden och uppfylla rättfärdigheten i människans ställe var uppgiften Jesus hade som sann Gud och sann människa.

Forts inlägg av HaFo kring en â€personlig trosbekännelseâ€.

Re: Personlig trosbekännelse

Inlägg 5 av HaFo kring en â€personlig trosbekännelseâ€.

Försoningen mellan Gud och människa i Kristi jordiska kropp

"Också åt eder har han nu SKAFFAT FÖRSONING I HANS JORDISKA KROPP, genom hans död, för att kunna ställa eder fram inför sig heliga och obefläckade och ostraffliga." (Kol. 1:22)

Försoningens huvudpoäng är Jesu lydnad och syndfrihet igenom den kroppsliga döden på korset. Därigenom överbrygges och besegras syndens och den andliga dödens konsekvenser, där i Jesu jordiska kropp. Det är inte genom en andlig död i människans ställföreträdare, som segern vinns över den andliga döden, utan genom att den aldrig sker i Kristi person och jordiska kropp.

Det tillräckliga och giltiga offret av Kristi kropp och blod. Det framgår i Bibeln att det offer Gud krävde är en sann Gudsförenad människas rena kropp och blod. Jesus var det rena offerlammet för mänsklighetens syndaskuld.

"Och det bröd som jag skall giva, är mitt kött, och jag giver det, för att världen skall leva." (Joh. 6:51)

"Nu däremot, då ni är i Kristus Jesus, har ni, som förut var fjärran, kommit nära i och genom Kristi blod. Ty han är vår frid, han som av de båda har gjort ett och brutit ned den skiljemur, som stod emellan oss, nämligen ovänskapen. Ty I SITT KÖTT gjorde han om intet budens stadgelag, för att han skulle av de två i sig skapa en enda ny människa och så bereda frid och för att han skulle åt dem båda förenade i en enda KROPP skaffa försoning med Gud, sedan han genom korset hade i sin person dödat ovänskapen." (Ef. 2: 13 – 16)

"genom att Jesu Kristi KROPP blev offrad en gång för alla." (Hebr. 10: 9 – 10)

"och att genom honom försona allt med sig, sedan han genom BLODET PÅ HANS KORS hade berett frid." (Kol.1:20)
---
Bibeln fokuserar det rena, syndfria offret av Kristi kropp och blod som det giltiga och tillräckliga offer som Gud krävde för mänsklighetens syndaskuld. Ingen annan kunde bära fram det offret för ingen syndfri och av syndens natur obesudlad människa fanns som levde i förening och enhet med Gud. Det är KRISTI (enheten av Gud och människa) kropp och blod som är det giltiga och tillräckliga offret.

Kristi kroppsliga uppståndelse

Det framgår i Bibeln att försoningen mellan Gud och människa är fullbordad och slutförd där på korset och manifesteras i den kroppsliga uppståndelsen.

Som sann Gud och sann människa, Kristus och Gudamänniska är också uppgiften att kroppsligt uppstå i människans ställe och besegra den kroppsliga döden. (Rom.1:3-4)

Guds Sons jordiska kropp skiljs från Gudamänniskan och dör vid Guds Sons död och offret av Kristi blod och lekamen, medan Gudamänniskans ande/själ i enhet och förening med Guds Ande lever vidare och predikar för andarna i fängelset.

Det är Kristus (Gud och människa förenade), som predikar för andarna i fängelset, medan Kristi persons kropp och blod, offrat för mänsklighetens synd, ligger livlös i graven, vid offret av Kristi persons kropp och blod på korset

Detta därför att en åtskillnad, separation, upplösning, förändring av enheten av Gud och människa och därmed andlig död, aldrig skett i Gudamänniskans Jesu person och natur.

I den kroppsliga uppståndelsen förenas Gudamänniskans ande/själ (i enhet och liering med Gud = fortfarande Kristi person = Gud och människa förenade) och Guds Sons jordiska kropp, som får liv igen.

Forts inlägg av HaFo kring en â€personlig trosbekännelseâ€.

Re: Personlig trosbekännelse

Inlägg 6 av HaFo kring en â€personlig trosbekännelseâ€.

Rättfärdiggörelsedomen från Gud

Rättfärdiggörelsen är inte en förvandling i personen eller förändring av människans natur, utan en deklaration om denna persons lagliga ställning inför Gud: Tillräknad rättfärdighet för Kristi skull.

När människan lyssnar till evangeliet om försoningen i Jesus Kristus och Guds Ande föder fram en tro på rätt Jesus Kristus, Skriftens Jesus med en förtröstan till Jesu person och verk för henne på korset, mottager hon en tillräknad rättfärdighet från Gud, inför Guds ögon. Tillräknad rättfärdighet av nåd genom tro på Jesus. (Rom. Kap.5)

Människan får av nåd och själv helt oförtjänt, tillräkna sig försoningen mellan Gud och människans ställföreträdare, som skett i Jesu jordiska kropp.

Människan tillräknas det av Gud begärda offret för att skulden skulle vara betald, sonad och förlåtelsen tillgänglig.

Detta är offret av Kristi kropp och blod för människans syndaskuld. Som om alla människor i Kristus Jesus har förenats med Gud, betalat skulden och mottagit straffet: Offret av en ren syndfri Gudsförenad människas kropp och blod.
---
När människan kommer till tro på den sanne Jesus Kristus och för sin räddning förtröstar till Jesus, träder denna rättfärdiggörelsedom in, som laga kraft, som en subjektiv verklighet, över den människan.

Rättfärdiggörelsedomen, dömd av tillvarons högsta instans, utan överklagansrätt, är objektivt dömd över alla människor genom Jesu försoning. Gäller i subjektivt laga kraft hos den som Guds Ande framfött en förtröstan till Jesus för sin synd.
---
Ingenting i människan själv eller hennes medverkan eller förtjänst är orsak till denna tillräknade rättfärdighet från Gud och inför Gud. Endast Jesu försoningsverk är grunden till denna rättfärdiggörelsedom över människan.

Tron producerar inte denna rättfärdiggörelse. Men den objektiva rättfärdiggörelsedomen över alla människor mottages subjektivt, i den enskildes liv, genom tron.

Tron är endast medlet, det passiva verktyget, som mottager rättfärdiggörelsen eller försoningen eller syndernas förlåtelse.

Tron liknas ofta vid den utsträckta handen, men inte i den meningen att det är fråga om en prestation från människans sida. Vår rättfärdighet eller vår rättfärdiggörelse är en gåva, tron är mottagandet av eller gripandet om denna gåva.

Uppmaningen att tro innebär inte att du först måste göra någonting för att bli förlåten. Den innebär i stället att du alls ingenting skall göra.

Du är förlåten och accepterar det i tro. Gud begär ingenting av dig. Du får i stället fritt och för intet acceptera eller förkasta hans gåva som är syndernas förlåtelse, rättfärdiggörelsen, försoningen och evigt liv.

Enligt Guds Ord är alla människornas synder utplånade, övertäckta och förlåtna för Kristi skull. Detta genom försoningen och den tillräknade rättfärdigheten från Gud. Han tillräknar inte människorna deras synder (2 Kor. 5 : 1).

En rättfärdiggörelse till liv har kommit över alla människor (Rom. 5 : 18). Tron griper tag kring detta erbjudande.

Forts inlägg av HaFo kring en â€personlig trosbekännelseâ€.

Re: Personlig trosbekännelse

Inlägg 7 av HaFo kring en â€personlig trosbekännelseâ€.

Andens inneboende

Det är den objektiva rättfärdiggörelsen utanför människan som gäller för vår salighet. Att Kristus bor i den troende är inte grundvalen för vår rättfärdiggörelse eller visshet därom. Den står där svart på vitt i Bibeln om Kristi tillräknade rättfärdighet som en domsakt utanför människan.

Men detta är ingen motsägelse till att Kristus bor i den troende och även vittnar i hennes sinne och väsen. Detta finns också svart på vitt i Bibeln. Enligt Luther kallad helgelsens gåva inom oss.

Detta är inte en orsak till förlåtelsen och det eviga Livets gåva, utan en konsekvens eller resultat av den fria rättfärdiggörelsens gåva utanför mig och som är knuten till Kristi person.

Detta leder till att Jesus genom sin Ande blir en relations och kommunikationspartner. Att den helige Ande genom en livets Andes lag arbetar i den troendes väsen och sinne för ett helgat liv till tjänst inför Gud och människor.

" Älskar ni mig så håller ni mina bud och jag skall be Fadern och han ska ge er en annan hjälpare som för alltid ska vara hos er. Sanningens Ande, som världen inte kan ta emot, ty hon ser honom inte och känner honom inte. Men ni känner honom, ty han bor hos er och ska vara i er …

På den dagen ska ni förstå, att jag är i min Fader och att ni är i mig och att jag är i er .. den som älskar mig, han ska bli älskad av min Fader och jag ska älska honom och uppenbara mig för honom .. jag ber att de alla må vara ett och att såsom du Fader är i mig och jag är i dig, också de må vara i oss .. och den härlighet som du har givit åt mig, den har jag givit åt dem, jag i dem och du i mig, så att de är fullkomligt förenade till ett …

Den som tror på mig, av hans innersta ska strömmar av levande vatten flyta fram. Detta sade han om Anden, vilken de som trodde på honom skulle undfå .. i honom har ni nu, sedan ni har kommit till tro, som ett insegel undfått den utlovade helige Ande. Vilken är en underpant på vårt arv, till förvissning om att hans egendomsfolk ska förlossas" (Joh. Kap.14 o 17, Ef.1:13-14).
---
Människan blir inte gudomlig i sig själv, men får del av Gudomlig natur genom att Gud, genom sin Ande bor i människan. Hans Ande är inte bunden till en viss del av människans konstitution, men är integrerad i helheten av allt vad människan är. Gud bor genom sin Ande i MÄNNISKAN.

Forts inlägg av HaFo kring en â€personlig trosbekännelseâ€.

Re: Personlig trosbekännelse

Inlägg 8 av HaFo kring en â€personlig trosbekännelseâ€.

Syndare med förlåten synd

Hos den troende finns synden som en ond makt och natur i sig kvar. Denna syndens natur är inte knutet till en viss del av människans konstitution. Den är integrerad i helheten av människan.

"Om vi säger att vi inte har någon synd, så bedrar vi oss själva och sanningen är inte i oss. Om vi bekänner våra synder, så är Gud trofast och rättfärdig, så att han förlåter oss alla våra synder"
(Joh.1:8-9)

Syndanaturen är inte borta (Rom.7 kap), så att inte den gamla människan kan vakna till liv (lieringen mellan naturliga människan och syndanaturen), på så sätt att den naturliga människan tillfälligt går i liering med syndanaturen.

Men hon kan inte ha behag, glädje och njutning av att leva under syndanaturen. Lieringen med synden blir något smärtsamt som åter driver henne in under nåden, förlåtelsen och lieringen med Guds Ande, så att hon alltmer förblir i den nya människan. Förblir i sin nya skapelse. Hon avkläder sig den gamla och ikläder sig den nya människan. Det är en ständigt pågående helgelseprocess.

Människosyn

Bibeln är mindre fokuserad på hur människans egen natur är konstruerad och mer på hur hon är sin egen natur med en syndens natur integrerad i hela människan och som troende även blivit delaktig av Guds natur integrerad i hela människan. Bibeln fäster vare sig syndens natur eller Guds Ande vid en speciell komponent av människans konstitution.

"Ty köttet (syndanaturen) har begärelse mot Anden och Anden mot köttet, de två ligga ju i strid med varandra för att hindra er att göra, vad ni vill."(Gal. 5:17.)

Den forne herren, syndanaturen, strider mot den nya Herren, Guds natur. Det är de två naturerna i människan som nu strider om den tredje parten.

Den tredje parten är hela den naturliga människans egen natur med en egen livsande som gör henne till en levande varelse av själ och kropp.

Människan är nu fri som troende, att välja Guds Ande, Ord och vilja som Herre över sin egen natur, sitt leverne och agerande.

Människans egen livsande, som gör henne till en levande varelse med själsförmögenheter och fysiskt levande kropp, är inte hennes egentliga och hela personlighet.
---
Allt vad människan är av ande, själ och kropp, i en enhet som går in i varandra till en helhet, utgör människans egentliga och hela personlighet.

Det handlar inte om, att Guds Ande bor i människans egen livsande och att människans egen ande ska ta kontrollen över själ och kropp (enligt trosförkunnelsen).

Det handlar om att hela den naturliga människan, med allt vad hon är i en helhet och enhet till sin natur, med en egen livsande som gör henne till en levande varelse av själ och kropp, vandrar efter Guds Ande, vilja och Ord!

Det är Guds Ande och inte sin egen ande människan ska underordna sig och ledas av!

Bibeln är därför mindre upptagen av hur människan är konstruerad och mer lägger fokus på människans egen natur i en enhet och helhet av ande, själ och kropp, plus syndens natur och den Guds natur genom Guds Ande som den troende blir delaktig av.
---
Människan blir fördenskull inte gudomlig i sig själv, med en egen gudomlig ande, men har blivit delaktig av Gudomlig natur, genom att Gud genom sin Ande bor i MÄNNISKAN som en enhet och helhet.
---
Det handlar om att göra tronskifte. Människans egen livsande blir inte utbytt eller genomgår en naturförändring, men hon får en ny håg och livsinriktning, därigenom att Guds Ande nu finns integrerad i hennes väsen och sinne.

Hon får nu ställa sig själv, hela hon, människan med ande själ och kropp, i Guds tjänst till helgelse.

Hon behöver inte längre ställa sig själv (vad hon är av ande själ och kropp), i syndens tjänst till orättfärdighet.

Den naturliga människan är genom sin liering med Jesus fri att välja sin Herre. Hon är fri att agera som "död" gentemot syndens natur och "levande" gentemot Guds Ande, Ord och vilja. (Rom.kap.6 o 8)

Forts inlägg av HaFo kring en â€personlig trosbekännelseâ€.

Re: Personlig trosbekännelse

Inlägg 9 av HaFo kring en â€personlig trosbekännelseâ€.

Tron

Tron är ingenting människan kan prestera själv, äger i sig själv eller som en ny natur hos människan i sig själv, som ska skapa fram mirakler. Jesus är trons hövding och fullkomnare. Han är tron i sig själv. Jesus är också föremålet för vår tro. Tron är alltid kopplad till Jesus.

När Jesus blir föremålet för vår tro och vi sätter vår förtröstan till Hans person och verk för oss och vi börjar umgås med Honom, då inger Han genom sin Ande och sitt Ord tro till våra sinnen och hela vår människa, så att vår vetskap om Honom och erfarenhet av Honom, växer till en förvissning. Tron blir till en övertygelse om ting, som vi inte ser.

Tron är inte en tro på våra upplevelser. Tron är inte en tro på Guds kraft. Tron är inte en tro på tecken och under. Tron är inte en tro på tron. Tron är inte en tro på att Du äger Guds tro i Din egen livsande. Tron är alltid kopplad till Jesus, vars person, är föremålet för vår tro.

Tro är den avslappnade förtröstan till den tillräknade rättfärdigheten från Gud för Kristi skull och relationen, kommunikationen och umgängelsen med Jesus. Inget tal om tro, får föra fokuseringen bort från Jesu person. Där i umgängelsen med och fokuseringen på Jesu person och verk, finns upplevelserna, Guds kraft, tecken och under. På rätt sätt och på Guds tid.

När den förvissning Guds Ande skapar, är riktad till den Jesus, som på korset utförde och slutförde försoningen, genom det felfria offret av Kristi blod och lekamen och riktad till Jesus på tronen (inte till vår egen tro i vår egen ande), kan Han, när det är Hans rätta tid och på Hans rätta sätt, manifestera sin närvaro.

Det är då inte vår egen stora tro i vår egen ande, som åstadkommit detta, utan att den förvissning och förtröstan Guds Ande framverkat, var riktad till Honom, som har all makt i himmel och på jord. För Honom finns inga begränsningar. Jesus är Herre.
---
Tro och bekännelse, är ingen magisk formel, för att åstadkomma stordåd.

Tro är ingen magisk utövning inifrån människans egna livsande, inifrån en obefintlig Gudomlighet, i sig själv.

Vi ska som kristna, uttala och handla efter den tro och visshet som Guds Andes ljus ger över Ordet och blir framfött av Guds Ande till en visshet och handla efter Hans ledning.

Vi ska inte inifrån vår egen livsande försöka skapa och bekänna. Vi ska inte med egna ord och bekännelser eller med vår tankeförmåga, försöka skapa fram saker och ting. Det är ockultism!

Trons fokus och kärna

- Tron på Jesus som Kristus - Gud i köttet, dvs. i en mänsklig ande/själ och kropp - Guds fullhet lekamligen. Han är Guds fullhet, förkroppsligad i en person, som samtidigt är sann Gud och sann människa. Jesus är Kristus genom inkarnationens under.

- Tron på att Jesus är människans ställföreträdare, som i hennes ställe uppfyller Guds lag och vilja, så att därmed försoning sker mellan Gud och människa i Kristi person och jordiska kropp. Därför dömer Gud människan rättfärdig, utan någon egen förtjänst, av nåd, för Kristi rättfärdighets skull.

Tack vare denna försoning mellan Gud och människa i Kristi person och jordiska kropp, räknas människan som rättfärdig och får sin synd förlåten. Detta är en fri gåva som erbjuds människan. Hon tillägnar sig den gåvan personligen vid tro och förtröstan på vem Jesus är och på vad Han gjort.

- Tron på att Jesus är människans rättfärdiga ställföreträdare som tillräknas mänsklighetens synd, utan att fördenskull vara synd till sin egen natur. Tron på att Han blir föremål för straffet som sonar skulden: att bära fram ett av synden obefläckat, rent, felfritt offer bestående av KRISTI (enhet av Gud och människa) kropp och blod.

- Tron på att offret av Kristi syndfria, rättfärdiga kropp och blod är det giltiga och tillräckliga offret som avvänt Guds vrede över synd och syndare, så att relationen mellan Gud och människa är återupprättad för Kristi skull.

- Tron på att Kristus återförenas med sin jordiska kropp, som får liv igen och uppstår. När han dör, blir han inte skild från Gud (andligt död), utan skild från sin jordiska kropp. Det är KRISTI kropp och blod, som är det giltiga offret. Kroppen förlorar därmed sina livsfunktioner, dör och får liv igen i uppståndelsen.

Forts inlägg av HaFo kring en â€personlig trosbekännelseâ€.

Re: Personlig trosbekännelse

Inlägg 10 av HaFo kring en â€personlig trosbekännelseâ€.

De troendes dop

"Då sade hovmannen: ’se här finnes vatten. Vad hindrar att jag döpes?’ Filippus sade till honom: ’Om du tror av hela ditt hjärta, så kan det ske.’ Han svarade och sade: ’Jag tror av hela mitt hjärta, att Jesus Kristus är Guds son.’ … De som då kom till tro läto döpa sig och så ökades församlingen" (Apg. 8:36-37,4:41)

Bibeln talar bara om ett dop, de troendes dop. Det ligger inte pånyttfödelse i vattendopet utan i hjärtats tro på Jesus. "Då ni nu har kommit till tro, har ni som gåva undfått den Helige Ande". En Andens omskärelse av hjärtat vid personlig förtröstan till den Jesus är och har gjort, utan behov av riter eller mellanhänder.

Dopet är en begravning av den "gamla människan", efter att "dödsfallet" genom tron på Jesus har skett och även en gränsdragning i den andliga världen gentemot "världens makter" i enlighet med förebilderna i GT i uttåget ur Egypten.

Där föregick tron (bestrykningen av dörrposterna med blodet) "dopet" i Röda Havet. Precis som förebilden med Noaks Ark. När de var inne i Arken (Kristus) kom vattnet. Tro och dop bör förenas till en frälsande enhet, där tron föregår dopet i enlighet med Bibelns mönsterbild.

Nattvarden

Nattvarden är mer än en åminnelse och förkunnelsestund, men inte heller något
"frälsningsmöte".

Jesus säger när Han delar brödet och vinet med lärjungarna att det är Hans blod och lekamen (Matt.26:26-29).

Paulus säger också i 1 Kor. 10:16 angående vinet och brödet: "är icke den en delaktighet av Kristi blod? Är icke det en delaktighet av Kristi kropp?

Samtidigt citerar Paulus Jesus och säger "gören detta till min åminnelse" och "så ofta ni äter detta bröd och dricker kalken, förkunnar ni Herrens död, till dess att han kommer" (1 Kor. 11:23-26).
---
Det är allvarligt att framställa nattvarden på ett sådant sätt att fokus förs från förtröstan till den Jesus är i sin person och offret av Kristi kropp och blod på korset, till att en förtröstan till att en ceremoni i sig räddar mig.
---
Jag är räddad i förtröstan till den Jesus är och offret av Kristi kropp och blod på korset, innan jag kommer till nattvardsbordet!!!

"Frälsningsmötet" sker vid korsets fot vid anblicken av försoningsoffret på korset, där relationen, kommunikationen och umgängelsen med min Frälsare upprättas.
---
Men lika allvarligt är det att förringa Herrens speciella närvaro vid nattvardsbordet, genom sitt Ord: Detta är min lekamen och detta är mitt blod.

Herren kommer mig till mötes på ett speciellt sätt vid nattvardsbordet, när vi delar brödet och vinet "till åminnelse och förkunnelse av Hans död, till dess att Han kommer".
---
Inte så att brödet och vinet intagit en annan substans än vin och bröd i fysisk bemärkelse, men en speciell närvaro utifrån Hans eget Ord: "Detta är min lekamen, detta är mitt blod".
---
"Pröve då människan sig själv" (1 Kor. 11:28-29), inte pröva sig, huruvida ens leverne är värdigt att komma till nattvardsbordet.

Men "pröva sig", om man äger en längtan efter gemenskap med Kristus, längtan efter förtröstan till och umgängelse med den Han är som person, längtan efter förtröstan till offret av Kristi kropp och blod på korset för sin synd, längtan efter Guds nåd, frid och vänskap med Gud, längtan efter gemenskap med syskonen i tron på Herren Jesus (1 Kor. 10:17).

Församlingen

Församlingen utgörs av alla de som i sina hjärtan i Guds Andes ljus utifrån ordet sett vem Jesus ÄR och förtröstar till offret av Kristi persons kropp och blod på korset.

Guds församling finns inte nödvändigtvis där man har en andlig agenda med tillsatta andliga tjänster.

Guds församling finns där Guds liv är i människors hjärtan. Och denna, Guds församling, finns tvärsigenom alla â€andliga sammanhangâ€. Såväl inom som utom â€andliga verksamhetsapparaterâ€.

Guds församling finns där människors hjärtan inte blivit förförda av den förförelse som kanske samtidigt råder i det egna sammanhanget, eller vad man som â€privat – kristen†tagit till sig av förförelse på den andliga arenan.

Den finns hos de människor, som personligen ser vem Jesus ÄR och förtröstar till offret av Kristi persons kropp och blod på korset.

Guds församling är där Guds liv föreligger i människors hjärtan, oberoende av vilket â€sammanhang†man befinner sig, eller utanför â€alla sammanhangâ€. Gud â€ser till hjärtat†och inte vilket sammanhang man befinner sig.

Forts inlägg av HaFo kring en â€personlig trosbekännelseâ€.

Re: Personlig trosbekännelse

Inlägg 11 av HaFo kring en â€personlig trosbekännelseâ€.

Andens gåvor

Guds Ande vill bekläda de troende med kraft att vara Hans vittnen, berika och betjäna gemenskapen med nådegåvor, återupprätta, hela och befria människan. Vi kan redan här i tiden få uppleva en försmak på den tillkommande tidsålderns krafter och har löfte om full återupprättelse och helande av hela människan till full naturenhet med Gud i evighetens värld i den eviga Gudsgemenskapen.

Redan här i tiden kan vi få uppleva en försmak av hur Gud både vill och kan hela. Men inte utifrån en lära att människan genom pånyttfödelsen äger syndfrihet, full hälsa, gudomlighet och Guds tro i sin egen ande och att vi redan nu fått ut det himmelska arvet i full utsträckning.

Gud både vill och kan hela, även i den här tiden, men inte mekaniskt, stereotypt på kommando. Helandet är ingen rättighet utan ett nådesingripande av Gud på grund av Jesu förtjänst. Det är alltid förknippat med Hans sätt och på Hans tid, där vi överlämnar frågan i Hans allvetande och allseende händer, som har hela perspektivet.

Löftet om det totala, slutliga helandet på alla plan är förknippat med förhärligandet i uppståndelsen in i evighetens värld.


Utkorelsen i Kristus till barnaskap hos Gud

"Gud vill att alla människor ska bli frälsta och komma till kunskap om sanningen" (1 Tim.2:4) och har från tidsålderns begynnelse utvalt alla människor, att i Kristus försonas med och erbjudas barnaskap hos Gud (Ef.1:3-7, 13-14, 2:11-19, 1 Joh. 2:1-2, 1 Tim. 2:3-6, Kol. 1:18-23, Hebr. 2:9 , 2 Kor. 5:19-20 ).

Gud har för Kristi skull fällt en rättfärdiggörelsedom över alla människor och "tillräknar inte människorna deras synder"
(2 Kor.5:19) och erbjuder barnaskapet som en fri gåva till alla människor av nåd för Kristi skull.

Detta erbjudande från Gud förkastas genom otro (Joh.1:10-11, 3:18-21,33-36, 15:2,6, Gal.5:4, 1Tim.1:19-20, 4:1, 6:10, Hebr.3:12-13, 6:4-6, 2 Petr.2:20-22).

Eller accepteras och mottages genom tro på, förtröstan till den Jesus ÄR och betydelsen av offret av Kristi persons kropp och blod på korset.

Med en hjälplös förtröstAN TILL DEN HAN ÄR och har gjort med en personlig livgivande umgängelse och relation med Frälsaren. (Joh.3:16-17, 15:4-5, Rom.5:1,8:1, Ef.2:8-9, Joh.1:12, Upp.22:17).


Den dubbla utgången

"Och djävulen som förvillade dem blir kastad i samma sjö av eld och svavel dit vilddjuret och den falske profeten hade blivit kastade och de ska där plågas dag och natt i evigheternas evigheter … Och havet gav igen de döda som var däri och döden och dödsriket gav igen de döda som var i dem och dessa blev dömda efter sina gärningar … Och om någon inte fanns skriven i livets bok, så blev han kastad i den brinnande sjön …

Och jag såg den heliga staden, ett nytt Jerusalem komma ned från himmelen, från Gud, färdigsmyckad såsom en brud, som är prydd för sin brudgum. Och jag hörde en stark röst från tronen säga: ’Se nu står Guds tabernakel bland människorna och han ska bo bland dem och de ska vara hans folk, ja, Gud själv ska vara hos dem och ska avtorka alla tårar från deras ögon. Och döden ska inte mer vara till och ingen sorg eller klagan eller plåga ska vara mer, ty det som förr var är nu förgånget’ …

'Så finns nu ingen fördömelse för dem som äro i Kristus Jesus … Vi är nu Guds barn och vad vi ska bliva, det är ännu inte uppenbarat. Men det vet vi, att när han en gång uppenbaras, ska vi bli honom lika, ty då ska vi få se honom sådan han är'." (Upp. 20:10, 13-15, 21:1-4, Rom. 8:1, 1 Joh. 3:2)
Läs även Mark. 9:45-48, Luk. 16:22-31.

Den frälsande tro Guds Ande och Ord inger:

- Tron på Jesus som Kristus (Guds fullhet lekamligen - Gud i köttet - sann Gud och sann människa i en enda person - Jesus Kristus Guds Son).

- Tron på den tillräknade rättfärdigheten från Gud av nåd, på grund av Jesu förtjänst.

- Tron på Jesu ställföreträdande lidande och försoning genom att enheten mellan Gud och människa aldrig bryts i Kristus (segern över den andliga döden).

- Tron på frambärandet av offret som sonar skulden: Kristi rena, syndfria, felfria kropp och blod som det tillräckliga offret.

- Tron på Kristi kroppsliga uppståndelse i en seger över den kroppsliga döden.
---
Denna av Guds Ande och Ord, framfödda trons gripande, kring försoningsoffret av Kristi kropp och blod till försoning för vår synd och den personliga umgängelsen med personen Jesus Kristus, den sanne Jesus Kristus, Bibelns Jesus Kristus, är vad som gäller inför evigheten. (Ef.1:13, Joh.1:12)

"Den som tror på Sonen han har evigt liv, men den som inte hörsammar Sonen han skall inte få se livet.." (Joh.3:36)

HaFo

Re: Personlig trosbekännelse

Nog är det rätt märkligt att så fort man försöker föra ett samtal kring viktiga frågor om kristen tro, så då blir det alldeles tyst.

Är människor inte längre intresserade av kristen tro, utan bara intresserade av att "debattera", "slå varandra i huvet", "göra häftiga uopplevelser", bejaka "överflöd på livets alla områden" och bejaka den falska väckelse, som ska hälsa antikrist välkommen.

Att verkligen penetrera och samtala kring verkliga kärnfrågor kring kristen tro, det är tydligen väldigt ointressant, samtidigt som man är väldigt "andlig" och "surfar" på alla fiendens plagiat av kristen tro. Beklämmande.
---
Men samtidigt är det ju inte så förvånande. Det är ju vad som måste ske, om avfallet som Bibeln tecknar, ska ske innan antikrist kan träda fram och kunna bli en verklighet på arenan.

Men att det verkar vara så få, som hörsammar den varningen och tar den på allvar, är ngt förvånande.

Men som Sigfrid återgav, kommer det att vara en rätt stor skara, som inte "böjt knä för Baal" och anammat den "ockulta kristendom", som idag alltmer utbreder sig på den "andliga arenan", i spåren efter trosförkunnelsen och katolicismen.

HaFo

Re: Personlig trosbekännelse

HaFo skriver "Nog är det rätt märkligt att så fort man försöker föra ett samtal kring viktiga frågor om kristen tro, så då blir det alldeles tyst."

Jag har ett heltidsjobb att sköta och kan omöjligen läsa igenom 10 inlägg bara sådär... Och när jag kommer hem är jag trött efter dagens arbete. Om du tycker det är märkligt får du tycka det.

Jag tycker det är konstigt att inte pensionärerna Sköld och SL, och även Marija exempelvis vill skriva några inlägg här.

Re: Personlig trosbekännelse

Förstår att Du är en väldigt upptagen man J-sson. Men paradoxalt nog verkar Du ha gott om tid att skriva om allt annat här, förutom just att samtala kring viktiga kärnfrågor i den kristna tron. Märkligt!

HaFo

Re: Personlig trosbekännelse

Det är ok att du tycker det. Skillnaden är dock att i de fallen jag skriver något, så finns det bara 1, 2 eller högst 3 insändare att svara på. I detta exempel är det 10 långa inlägg att sätta sig in i. Varför tror du Sköld, SL, Marija lyser med sin frånvaro?

Re: Personlig trosbekännelse

Skriv gärna 10 inlägg J-sson. Så ska jag svara på vartenda ett.

Det handlar nog mer om vad man prioriterar som viktigt. Att samtala om viktiga kärnfrågor kring kristen tro, eller hellre skriva om allt annat.

Ja, jag hoppas att även Sköld, Marija och alla andra ville ta sig an de olika punkterna och ge sina synpunkter.

Det mesdt intressanta hade varit om andliga ledare hade kommit in och delgett oss sina synpunkter! Så att vi faktiskt kan veta var de egentligen står!

HaFo

Re: Personlig trosbekännelse

Det verkar som om du saknar mig J-sson ? Mej, denna konstiga sekterist som kommit vilse i min tro och som det är meningslöst att diskutera med ??

Jobb med div. kurser för att hålla sig ajour med yrket(världens bästa !!!) hem , barn med alla deras aktiviteter och kompisar , vänner, fritidsintressen , att jag hinner skriva här på forumet överhuvudtaget är en fullständig gåta !??
I morgon ska jag till Stockholm på föreningsårsmöte . Fullt upp för jämnan som för de flesta förvärvsarbetande föräldrar . Tonåringar som dräller in och occuperar husets enda dator m.m.m.m.

Jag tror att de flesta som läser här vet var jag står när det gäller " Personlig trosbekännelse " .
Jag försöker låta Bibeln vägleda mig fast jag måste erkänna att jag läser den alltför sällan , men den grundläggande undervisning jag fick som nyfrälst och i ungdomsåren den står sig. Jag har inte för intension att kompromissa med det skrivna Ordet hur andra vill göra det är upp till dem om jag då anses som intolerant och sekteristisk när jag påpekar det har mindre betydelse.
Låter man Ordet- Bibeln vara en fötternas lykta och ett ljus på stigen , kommer man rätt . Lydnad till Ordet och Kärlek till Sanningen.

Jag är enig med Hafo i det stora hela i det han skriver det jag inte 100 % kan hålla med är begreppet pånyttfödelse om människans ande vid frälsningen blir född på nytt ? Men det har vi haft uppe förut så det kanske inte är så stor ide att dra igen ,och har vad jag förstår ingen betydelse för frälsningen, eller hur man ser på Jesus och vem han är och vad han gjort .Det är inget annat evangelium m.a.o.

F.ö. ser jag oxå fram emot att fler ville skriva här.

Marija

Re: Personlig trosbekännelse

Fick ett mail med anledning av â€en personlig trosbekännelseâ€.

Avsändaren önskade att jag skulle sätta in personens kommentar här (det är många som följer med på â€Min Åsiktâ€, men som inte själva ALLTID deltar aktivt av kanske olika anledningar)

Jag tillmötesgår mailskribentens önskan och sätter här in ett â€sammandragâ€:
----
â€Om jag skulle sammanfatta det så här , du formulerar dig 'briljant' om jag får säga så och denna din undervisning skulle behöva spridas i vidare kretsar.

Vi kunde kanske ta en diskussion om hur det som du skriver skulle kunna spridas mera till det land som jag bor i?

Känner det inte som min uppgift att försöka tillföra några 'bitar' till denna din 'briljanta' undervisning, inte just nu i varje fall , det blir nog svårt för ungefär vem som helst att försöka att rätta dig och tillfoga något.

Förresten , vad som är helt avgörande , jag kan höra den Gode Herdens röst när jag läser av ditt material. Du sprider en doft av liv. För mig sprider du en doft av liv.

'Men vi tackar Gud, som alltid för oss fram i Kristi segertåg och genom oss överallt sprider sin kunskaps väldoft. Ty vi är en Kristi rökelse inför Gud bland dem som blir frälsta och bland dem som blir förtappade, för de senare en doft av död till död, för de förra en doft av liv till liv' 2 Kor 2:14-16

För vissa är du alltså en 'doft till liv , för andra en doft till död'
---
Så långt mailet och jag har nu tillmötesgått mailskribentens önskan och satt in det här.

Hoppas att det finns människor som i detalj vill gå in och kommentera innehållet i sak kring
â€trosbekännelsenâ€.

Det känns viktigt för mig, att veta att jag â€inte är ute och cyklar†här, utan jag vill verkligen få ventilera dessa kärnfrågor kring kristen tro i sak!! Lika mycket för mig själv som för andra!!
---
Tack Marija för Dina synpunkter. Du är den förste förutom mailskribenten, som vågade Dig på att närma Dig ämnet här:

"Jag är enig med Hafo i det stora hela i det han skriver det jag inte 100 % kan hålla med är begreppet pånyttfödelse om människans ande vid frälsningen blir född på nytt?"
---
Din formulering är lite oklar. Vad jag försöker peka på här, kanske blir klarare om Du noggrant går igenom "Häftet", "Den troendes tre naturer"?

Vad jag försöker peka på är att trosförkunnelsens lära kring ande själ och kropp, med anden som människans egentliga personlighet och där Gud "förmedlar sig" enbart till människans ande, redan i sin "inledning", är fel ute.
---
Människans personlighet är allt vad människan är av ande, själ och kropp i en enhet och helhet!

Gud förmedlar sig lika mycket till hela människans ande, själ och kropp, som är hennes hela personlighet och är inte enbart knuten till människans egen livsande, som gör människan till en levande varelse av själ och kropp.
---
Vad jag också försöker peka på, är att Gud inte "ansluter sig "till ett "visst element av människan" som enbart hennes ande, utan att Bibeln säger att Gud bor i "människan", när Guds Ande, genom tron i pånyttfödelsen integreras i allt vad människan är till ande själ och kropp.

Ser man det som att Gud bara handlar och befinner sig i människans egen ande, så hamnar man snart i trosförkunnelsens "vi är gudar - lära"!

Människans egen ande blir inte "ny med en 'gudomlig ande' vid pånyttfödelsen. Men hela människan gör "tronskifte", från att ha haft synden som herre, till att ha Jesus som Herre och som hel människa (inte bara knutet till livsanden), följa Hans vilja Ande och Ord.

Det är inte som i trosförkunnelsen, att Gud bara förmedlar sin kunskap till människans ande och människan ska lära sig leva i sin egen gudomliga ande och ledas av sin egen gudomliga ande.

Människan ska följa Guds Ande, integererad i allt vad människan är till ande, själ och kropp. Gud "bor i människan"!

Igen studera noggrant igenom "Den troendes tre naturer", så blir det kanske klarare vad jag menar.

Igen tack Marija för att Du vill engagera Dig och ge synpunkter kring viktiga frågor kring den kristna tron.

HaFo

Re: Personlig trosbekännelse

Nikodemus, han som kom till JESUS om natten, hade nog kunnat tänkt sig, att byta Herre, så positiv syn som han hade på Jesus och Hans undervisning,

men JESUS stängde den dörren med orden: "Du måste födas på nytt", d.v.s. bli en "ny skapelse i Kristus JESUS", så att det gamla verkligen var förgånget och någonting helt nytt hade börjat i hans liv:

d.v.s. ett helt nytt liv.

--

JESUS är inte ute för att värva ideologiska anhängare, eller undersåtar, utan för att göra oss till nya skapelser, till vår invärtes människa, genom tron på Honom.

Det är detta som är "frälsningens" under! "Under av under" sjunger LP-stiftelsens f.d. narkomaner och alkoholister.

Och i den texten kan vi alla instämma,
som upplevt nyfödelsens under!

Och blivit en ny Människa, med ny håg och helt nya intressen: som t.ex. att gå på bönemöten, tillsammans med gamla tanter och farbröder, en tidig söndagsmorgon;

den tid som tidigare kanske ägnades åt att sova ruset av sig, efter att ha varit "dyngrak" under lördagskvällen och söndagsnatten.

Re: Personlig trosbekännelse

HaFo skriver "Är människor inte längre intresserade av kristen tro, utan bara intresserade av att 'debattera', 'slå varandra i huvet', 'göra häftiga uopplevelser', bejaka 'överflöd på livets alla områden' och bejaka den falska väckelse, som ska hälsa antikrist välkommen."

Många är ute efter att banka andra i huvudet med bibelordet; ja. Det blir liksom ändlösa diskussioner, vilket bibeln varnar för.

När det gäller upplevelser, så är det en del av den kristna tron. I den kristna tron skulle tecken och under följa den troende, exempelvis "Tecken skall följa dem som tror detta. I mitt namn skall de driva ut onda andar. De skall tala med nya tungor. De skall ta ormar i händerna, och om de dricker något dödligt gift skall det inte skada dem. De skall lägga händerna på sjuka, och de skall bli friska. Sedan Herren Jesus hade talat till dem, blev han upptagen till himlen och satte sig på Guds högra sida. Och de gick ut och predikade överallt, och Herren verkade tillsammans med dem och bekräftade ordet genom de tecken som åtföljde det." Mark. 16:17-20.

Sedan har vi nådegåvorna HaFo talar om och när de är i funktion skapar även de en upplevelse. Andens frukter är bland annat kärlek och glädje, vilket också det bringar en känslomässig upplevelse.

Angående överföld på livets alla områden... En del predikar om det överföldet du talar om, men på Arken har jag hört helt andra nyanser. På Liv- & Överföldskonferensen 2006 talade Debbie Rich om att man får pengar för att ge vidare, så man hjälper andra människor. Linda har också sagt liknande saker. Ett tag upplevde hon exempelvis att hon fick en massa saker och hon frågade bibelns Jesus Kristus vad hon skulle med allt det där till. Då svarade Jesus att hon skulle ge det vidare.. Även Rodney Howard-Brown är inne på samma spår.

Den inställningen till pengar och materiel tycker jag är väldigt sund. Pengar m.m. har inget egenvärde i sig, utan får sitt värde när jag gör något av dem och exempelvis ger till behövande, fadderbarn, stöjdande av barnhem etc. All verksamhet kostar pengar, oavsett om vi vill det eller inte.

Men pengar och materiell standard har inget med frälsningen att göra eller påvisar någon sorts nivå på ens andlighet. Frälsningen beror endast på Jesus kristus.

Re: Personlig trosbekännelse

Ja, det var inte så värst mycket i sak som J--sson vidrörde kring de olika punkter kring kristen tro som det sannerligen fanns underlag för att spinna vidare på här ovan.

Kanske kommer andra in med mer synpunkter på de "kärnpunkter" som här ovan berörts.
----
Marja och S-E vidrör ett ämne kring pånyttfödelsen som kanske skulle kunna bli en "långbänk".

Därför skapar jag en ny tråd som vidrör just detta:

"Den troendes 3 naturer".

Så kan samtalet under denna tråd fortsätta kring övriga punkter krin kristen tro.

Det blir nog den "längsta långbänk" jag någonsin satt in på "Min Åsikt". Med hela 15 inlägg.

Så en så upptagen man som J-sson, lär väl inte hinna med att läsa igenom det under överskådlig tid?

HaFo

Re: Personlig trosbekännelse

HaFo skriver "Ja, det var inte så värst mycket i sak som J--sson vidrörde kring de olika punkter kring kristen tro som det sannerligen fanns underlag för att spinna vidare på här ovan."

Nähä. Ändå svarade jag på saker som du tagit upp i ett av dina inlägg... !??!? Det var så många inlägg du skrivit att jag visste inte vart jag skulle börja. Därför började jag med din mening "Är människor inte längre intresserade av kristen tro, utan bara intresserade av att 'debattera', 'slå varandra i huvet', 'göra häftiga uopplevelser', bejaka 'överflöd på livets alla områden' och bejaka den falska väckelse, som ska hälsa antikrist välkommen."

Om det inte var något sakligt, varför skrev du då det inlägget? Vad ville du jag skulle svara på? Det verkar lite schizofrent tycker jag...

För mig är det jag skrev högst relevant, eftersom jag skriver och förmedlar det jag tror på. Men jag förstår din ståndpunkt, eftersom det nästan uteslutande är dina egna tankar och åsikter som gäller.

Men för att du nu tyckte så här konstigt, så är det ingen idé att ens försöka svara sig på någonting. Du vill ju inte ha svar tydligen...

Re: Personlig trosbekännelse

Ja, Du är för lustig J-sson. Men jag gillar Dig. Du är en "lustig ********* som "rör om lite i grytan".

Vad Du svarade på, var inte ngt kring ämnet "peronlig trosbekännelse", utan en undran från mig varför det "´var så trögt" att ge sig i kast med centrala frågor kring kristen tro, som gällde under detta ämne.
---
Men om Du nu, väldigt upptagne man, hinner med att läsa igenom "personlig trosbrkännelse" och inte bara "hakar upp Dig" (Ngt som Du verkar ha väldigt gott om tid att göra), på en undran varför det blev så få reaktioner kring det centrala i kristen tro.

Så skulle det vara väldigt intressant, om Du ville ge Din syn på alla de olika punkterna kring kristen tro, som här tagits upp!!

Det saknas sanerligen inte infallsvinklar för den som verkligen har som motiv att ventilera kristen tro!! Har Du det som motiv J-sson?
----
Men Du hittar väl alltid på ngn ursäkt, t.ex. att människor är så elaka mot Dig, så att Du istället för att ge Dig in i verkliga samtal kring vem Jesus ÄR, BETYDELSEN AV OFFRET AV kRISTI PERSONS KROP OCH BLOD PÅ KORSET och hur det blir förvanskat i trosförkunnelsen och katolicismen.

Så beställer Du ytterligare material från Arken. I ett slags trots som säkert mer får folk att dra på mungiporna , än att det verkligen gagnar, de som Du vill göra PR för.

Har Du frågat Linda Bergling om hon verkligen tycker att Du med Dina skriverier här, är den PR - gubbe för Arken, som hon vill bejaka och anser att Du är en som verkligen gör en god PR för Arken?
---
Ha en riktigt fin arbetsvecka J-sson, där Du är så väldigt upptagen, så Du inte hinner med att läsa centrala inlägg. Men synes ha mycket tid till att ventilera allt annat, än vad som egentligen avhandlas här på sidan:

Vem Jesus ÄR, betydelsen av offret av Kristi persons kropp och blod på korset och hur det blir förvanskat i trosförkunnelsen och katolicismen.

Dessa förförelser verkar Du ju närmast ställa Dig bakom och "stöttar" varje människa som går i försvar för dessa förförelser.

Men att föra samtal kring vem Jesus ÄR, betydelsen av offret av Kristi persons kropp och blod på korset och hur det blir förvanskat i trosförkunnelsen och katolicismen, verkar Du fly som pesten.

Märkligt! Varför? Kan Du ge en vettig förklaring?

HaFo

Re: Personlig trosbekännelse

HaFo skriver "Har Du frågat Linda Bergling om hon verkligen tycker att Du med Dina skriverier här, är den PR - gubbe för Arken, som hon vill bejaka och anser att Du är en som verkligen gör en god PR för Arken?"

Men det går ju å andra sidan att skriva det här utan några större problem "Framförallt när det gäller att vaka över Guds hjord, köpt med Jesu dyrbara blod, så att inte falska apostlar och villolärare får chansen att komma in och förgifta den med sina ormgift. Nu har man ju t.o.m. inbjudit en av landets främsta giftblandare att tala i veckan."

Hallå... :-)

Re: Personlig trosbekännelse

Förstod överhuvudtaget inget av J-ssons svar. Det var i vart fall inget svar på mina frågor och inte heller ngt engagemang kring kristen tro!

Men om Du nu, väldigt upptagne man, hinner med att läsa igenom "personlig trosbrkännelse" och inte bara "hakar upp Dig" (Ngt som Du verkar ha väldigt gott om tid att göra).

Så skulle det vara väldigt intressant, om Du ville ge Din syn på alla de olika punkterna kring kristen tro, som här tagits upp!!

Det saknas sanerligen inte infallsvinklar för den som verkligen har som motiv att ventilera kristen tro!! Har Du verkligen det som motiv J-sson?
----

Ha en riktigt fin arbetsvecka J-sson, där Du är så väldigt upptagen, så Du inte hinner med att läsa centrala inlägg. Men synes ha mycket tid till att ventilera allt annat, än vad som egentligen avhandlas här på sidan:

Vem Jesus ÄR, betydelsen av offret av Kristi persons kropp och blod på korset och hur det blir förvanskat i trosförkunnelsen och katolicismen.

Dessa förförelser verkar Du ju närmast ställa Dig bakom och "stöttar" varje människa som går i försvar för dessa förförelser.

Men att föra samtal kring vem Jesus ÄR, betydelsen av offret av Kristi persons kropp och blod på korset och hur det blir förvanskat i trosförkunnelsen och katolicismen, verkar Du fly som pesten.

Märkligt! Varför? Kan Du ge en vettig förklaring?
---
Men det som är så positivt med Dina "festligheter", är att det lockar många till att läsa på sidan.

Och kanske är det bland dem flera som verkligen är intresserade av kristen tro och tar del av vad som egentligen avhandlas här. Det var kanske egentligen inte Din intention. Men så fungerar det faktiskt!

HaFo

Re: Personlig trosbekännelse

Förstod du inte HaFo, så vänligen läs mitt inlägg om igen. För att tugga maten lite bättre för dig så kan jag säga att ex Sköld kan skriva vad som helst om andra människor, men om jag påpekar det, så är jag mycket värre... Logik!?

Re: Personlig trosbekännelse

Här var det inte frågan om nån jämförelse mellan Dig och Sköld min bäste J-sson.

Här var det frågan om vad Du och ingen annan, än Du egentligen står för?

Vem Jesus ÄR, betydelsen av offret av Kristi persons kropp och blod på korset och hur det blir förvanskat i trosförkunnelsen och katolicismen, verkar Du inte speciellt angelägen att ventilera.

Dessa förförelser verkar Du ju närmast ställa Dig bakom och "stöttar" varje människa som går i försvar för dessa förförelser.
---
Men att föra samtal kring vem Jesus ÄR, betydelsen av offret av Kristi persons kropp och blod på korset och hur det blir förvanskat i trosförkunnelsen och katolicismen, verkar Du fly som pesten.

Märkligt! Varför? Kan Du ge en vettig förklaring?
---
Varför inte göra ett försök J-sson, att närma Dig vad Kristen tro handlar om och ge Dina kommentarer kring varje punkt, som ämnet här ovan startade ut med?

Nog skulle det ge mer trovärdighet kring ditt skrivande här, än vad Du just nu åstadkommer!
---
Men festlig är Du mitt i allt J-sson! Och som sagt så använder Gud Ditt deltagande här, till att locka nya läsare, som i motsats till Dig (?), kanske verkligen tar reda på, vad hemsidan egentligen avhandlar och handlar om.

Ha det gott J-sson!

HaFo

Re: Personlig trosbekännelse

Eftersom jag inte här fick ngt svar från J-sson (kanske är han för upptagen?), så återupprepar jag sista inlägget.

Med en förhoppning om ngn form av respons. Tycker det har varit få reaktioner här kring viktiga frågor kring kristen tro.

Är det kanske inte så viktigt längre, i "avsomnandet" inför Kristi tillkommelse.

Är det så mycket viktigare "med alla häftiga upplevelser", som "avfallet" på den kristna arenan har att erbjuda?
___

Här var det frågan om vad Du och ingen annan, än Du egentligen står för J-sson?

Vem Jesus ÄR, betydelsen av offret av Kristi persons kropp och blod på korset och hur det blir förvanskat i trosförkunnelsen och katolicismen, verkar Du inte speciellt angelägen att ventilera.

Dessa förförelser verkar Du ju närmast ställa Dig bakom och "stöttar" varje människa som går i försvar för dessa förförelser.
---
Men att föra samtal kring vem Jesus ÄR, betydelsen av offret av Kristi persons kropp och blod på korset och hur det blir förvanskat i trosförkunnelsen och katolicismen, verkar Du fly som pesten.

Märkligt! Varför? Kan Du ge en vettig förklaring?
---
Varför inte göra ett försök J-sson, att närma Dig vad Kristen tro handlar om och ge Dina kommentarer kring varje punkt, som ämnet här ovan startade ut med?

Nog skulle det ge mer trovärdighet kring ditt skrivande här, än vad Du just nu åstadkommer!
---
Men festlig är Du mitt i allt J-sson! Och som sagt så använder Gud Ditt deltagande här, till att locka nya läsare, som i motsats till Dig (?), kanske verkligen tar reda på, vad hemsidan egentligen avhandlar och handlar om.

Ha det gott J-sson!

HaFo

Re: Personlig trosbekännelse

HaFo skriver "Dessa förförelser verkar Du ju närmast ställa Dig bakom och 'stöttar' varje människa som går i försvar för dessa förförelser."

Nä, det gör jag verkligen inte.

Re: Personlig trosbekännelse

Det gläder mig J-sson (kliar Din rygg lite!), att Du inte säger Dig gå i försvar för katolicismen och trosförkunnelsen.

Men fortfarande måste jag nog konstatera att det mest handlar om ord. För inte är det på så många ställen Du verkligen gått emot katolicismen och trosförkunnelsen i sak och de som trätt upp till dessas försvar!?

och jag upprepar mina frågor till Dig som ändå är långt viktigare:
---
Här var det frågan om vad Du och ingen annan, än Du egentligen står för J-sson?

Vem Jesus ÄR, betydelsen av offret av Kristi persons kropp och blod på korset och hur det blir förvanskat i trosförkunnelsen och katolicismen, verkar Du inte speciellt angelägen att ventilera.

Att föra samtal kring vem Jesus ÄR, betydelsen av offret av Kristi persons kropp och blod på korset och hur det blir förvanskat i trosförkunnelsen och katolicismen, verkar Du fly som pesten.

Märkligt! Varför? Kan Du ge en vettig förklaring?
---
Varför inte göra ett försök J-sson, att närma Dig vad Kristen tro handlar om och ge Dina kommentarer kring varje punkt, som ämnet här ovan startade ut med?

Nog skulle det ge mer trovärdighet kring ditt skrivande här, än vad Du just nu åstadkommer!
---
Men festlig är Du mitt i allt J-sson! Och som sagt så använder Gud Ditt deltagande här, till att locka nya läsare, som i motsats till Dig (?), kanske verkligen tar reda på, vad hemsidan egentligen avhandlar och handlar om.

Ha det gott J-sson!

HaFo

Re: Personlig trosbekännelse

Varför är jag tvungen att sitta här och svara på alla dina frågor? Samma krav har du ex inte på Sköld, SL, Marija m.fl. De är mer än accepterade i din gemenskap ändå.

Re: Personlig trosbekännelse

En annan gång kanske det är Marija, SB, S-E eller nån annan som skriver här som jag frågar om besked var de egentligen står.

Men Du behöver inte svara för dem J-sson. Utan jag är bara just nu så nyfiken på var Du egentligen står, eftersom Du nu också (är en av "ni" "er", som bidrar till innehållet på hemsidan den Andliga Striden) i samma mån som alla andra som skriver här.

Får jag inte vara nyfiken på vad Du då egentligen står för? Är det för närgånget? Eller vill Du av nån anledning inte verkligen närma Dig kristen tro och klart peka på den?

Vad är det Du är rädd för och flyr ifrån?

Sluta nu tjafsa, och här var det nu frågan om vad Du och ingen annan, än Du egentligen står för J-sson?

Vem Jesus ÄR, betydelsen av offret av Kristi persons kropp och blod på korset och hur det blir förvanskat i trosförkunnelsen och katolicismen, verkar Du inte speciellt angelägen att ventilera. Varför?

Att föra samtal kring vem Jesus ÄR, betydelsen av offret av Kristi persons kropp och blod på korset och hur det blir förvanskat i trosförkunnelsen och katolicismen, verkar Du ju fly som pesten. Varför?

Märkligt! Varför? Kan Du ge en vettig förklaring?
---
Varför inte göra ett försök J-sson, att närma Dig vad Kristen tro handlar om och ge Dina kommentarer kring varje punkt, som ämnet här ovan startade ut med?

Nog skulle det ge mer trovärdighet kring ditt skrivande här, än vad Du just nu åstadkommer! Och inte ger det heller ngn speciellt bra PR för Arken, om det var vad Du ville åstadkomma. Om Du inte ens vill ge Dig i kast med kärnfrågor i den kristna tron!
---
Men festlig är Du mitt i allt J-sson! Och som sagt så använder Gud Ditt deltagande här, till att locka nya läsare, som i motsats till Dig (?), kanske verkligen tar reda på, vad hemsidan egentligen avhandlar och handlar om.

Ha det gott J-sson! EN JÄTTEKRAM TILL DIG!!! "Nyspelle där"!

HaFo

Re: Personlig trosbekännelse

Ursäta J-sson!

Det skulle naturligvis vara "myspelle" och inte "nyspelle"!

Saknar fortfarande människors syn på varje punkt på ovan, av mig avgivna trosbekännelse!

Är jag vilset ute på någon punkt, så förmedla det till mig här, eller så via mail!

Saker som kan "ligga rätt", är jag tacksam för bekräftelse!

Jag vill vara rätt i tron på Jesus!

HaFo