HaFo's Debattforum "Din Åsikt"
Start a New Topic 
Author
Comment
Kan Gud dö

Det vore intressant om Daniel och J-sson och alla andra, ville ge sin syn på innehållet i följande två inlägg

Inlägg 1 av HaFo

Frågan Kan Gud dö är samma fråga som kan Kristi person upphöra att vara Kristi person (andligt död = bruten relation mellan Fadern och Sonen i den ende Gudens oupplösliga enhet av Fader Son och Ande – och andlig död = bruten relation mellan Gud och människa i Personen Kristus).

Det enda som kan leda till en andlig död av Jesus i ngn form, är orättfärdighet och synd. Han tillräknades synden och behandlades som syndaren, men rättfärdig dog Han och därmed inte den andliga döden (skildes från Gud), utan den kroppsliga döden.

Eftersom den andliga döden var besegrad i Honom, i Kristi existerande person, kan Han då också i uppståndelsen besegra den kroppsliga döden. Att Han är andligt levande (existerar som och fortfarande är Kristi person – Gud och människa förenade i livgivande gemenskap genom Anden), är förutsättningen för Hans kroppsliga uppståndelse.

All upplösning av Kristi person är en omöjlighet om människans ställföreträdare i sin person ska försona, förena Gud och människa och besegra den andliga döden – vilket är ett resultat av Jesu lydnad, rättfärdighet och syndfrihet och att den andliga döden (åtskiljande mellan Gud och människa i Kristi person) aldrig sker i ställföreträdarens Kristi person.
----
Det frånskiljande och verkliga död det handlar om är KRISTI kropps frånskiljande och död. Är inte kroppen frånskild livsgemenskapen med Gud så är den ju inte livlös och verkligt död och vore inget verkligt offer.

För att straffet skulle vara utdelat tillräknades Jesus mänsklighetens synd, behandlades som syndaren och dödades, men den andliga döden snuvades på sitt byte, eftersom enheten av Gud och människa i personen Kristus (att Han fortfarande är Kristi person) lever vidare.

Genom att den andliga döden redan var besegrad i Hans person, genom Hans syndfria rättfärdighet och Gudomlighet, så kunde Han inte andligen dö (skiljas från Gud), även om Han dödades till kroppen.

Då hade Jesus varit en andligt död (från Gud separerad med bruten relation) människa som dödats till kroppen och som "permanentats" i sin andliga död till en evig andlig död och evig oåterkallelig separation från Gud. Då hade vi varit utan räddning. Det hade varit â€en annan Jesusâ€. Och det är precis dit tron på en andlig död av Jesus vill föra oss. Till en tro på en â€annan Jesus†och ett â€annat evangeliumâ€.
----
Även om Kristi kropp slaktas, frånskiljs livet och dör, så kan inte heller den kroppsliga döden behålla sitt byte eftersom Kristus är levande genom Anden i enheten av Gud och människa i Jesu Kristi person och Han uppstår kroppsligen i en seger över människans kroppsliga död, när kroppen väcks till liv igen.

Vart tog då Kristus vägen medan kroppen ligger livlös och död i graven? Gud kan inte dö i Kristus. Då är Han inte Kristus längre. Gud kan inte dö med Kristus i graven, då är Han inte Gud längre. Enheten av Gud och människa i personen Kristus måste bestå vid kroppens frånskiljande och död, eljest är Han inte Kristi person längre.

Att säga att Gudamänniskan dör är detsamma som att upplösa Kristi person så att Han inte längre är Kristus. Vart tog då Kristus vägen?

Var är då Kristus i mellantillståndet mellan Kristi kropps frånskiljande och död och Kristi kropps uppståndelse?

Mellantillståndet mellan den kroppsliga döden och den kroppsliga uppståndelsen är för Kristi person något helt nytt i förhållande till när vanliga människors kropp frånskiljs livsfunktionerna och dör. Han är Kristi person, Gud och människa förenade.

Kristus är den första som befinner sig i mellantillståndet mellan den kroppsliga döden och den kroppsliga uppståndelsen med bevarad enhet mellan Gud och människa igenom kroppens frånskiljande och död. Han är Kristi person även i mellantillståndet.

Kristus är den förste andligt levande genom Anden som kommer dit. Därav också de reaktioner vi kan märka sker i den osynliga världen medan Kristi kropp ligger livlös i graven.

(Matt.27:51-53). Något händer just när Jesus givit upp andan och kroppens död inträtt, samtidigt som den andliga döden just besegrats i Kristi person och Gud visat att vägen till Guds gemenskap är öppen vid rämnandet av förlåten i templet (där sker segern över den andliga döden vid frambärandet av Kristi blod), som gör att avsomnade heliga fick liv i sina kroppar i gravarna (före Jesu kroppsliga uppståndelse!) och sen efter Jesu kroppsliga uppståndelse går ut ur gravarna och kan ses av människor.

Detta visar på en aktivitet av Kristus mellan kroppens död och kroppens uppståndelse, som härrör sig från Hans seger över den andliga döden (att Han fortfarande är Kristi person - Gud och människa förenande i livgivande gemenskap genom Anden), som föregår segern över den kroppsliga döden i Hans kroppsliga uppståndelsen

Forts inlägg av HaFo

Re: Kan Gud dö

Inlägg 2 av HaFo

Till kroppen dödad, men levande av Anden genom enheten av Gud och människa i Kristi person. I denna enhet går Han (i anden = andligt väsende = tillsammans med Gud = människa och Gud förenade) driven av Anden (i Anden) och åstad och predikar för andarna i fängelset, för dem som fordom var ohörsamma.

Jesu Kristi person kan inte enbart knytas till vare sig endast livsanden i människan eller endast oupplösligt till kroppen, utan Kristi identitet är knuten till enheten och helheten av vad Jesu Kristi person ÄR som Gud och människa förenade.

Gud i Kristus kan inte dö. Då är Han inte längre Kristus. Gud kan inte vara död med kroppen i graven, då finns inte Gud. Människa och Gud kan inte vara åtskilda i Kristi person vid kroppens frånskiljande och död. Då är Han inte Jesu Kristi person. Vore inte Kristi kropp frånskild både det mänskliga livet och det Gudomliga livet vore inte kroppen livlös och verkligt död i graven.
---
Den stora stötestenen är att Jesus är Jesu Kristi person (Gud och människa förenade), att Jesus är fullt ut Gud och fullt ut människa, igenom hela skeendet, från inträdet i världen, igenom korsdöden, där allt synes som att Han inte är Jesus Kristus, utan en vanlig andligt död människa, när syndens konsekvenser blir kastade på Honom, men där syndens konsekvenser, genom Kristi rättfärdighet, blir dödade i Hans person som Jesus Kristus – Gud och människa förenade.

Den stora stötestenen är att Jesu Kristi person (Gud och människa förenade) består med den frånskilda döda kroppen, i mellantillståndet och uppståndelsen. Den största stötestenen är att Jesus fastän Han är slaktad och dödad ändå är Jesu Kristi person och levande genom Anden i enheten av Gud och människa i personen Jesus Kristus.

Den stora stötestenen är att Jesus hela tiden är Jesu Kristi person, är fullt ut Gud och fullt ut människa, även i förnedringens skede, då när allt ser helt motsatt ut och Han behandlas som en vanlig andligt död människa och dödas. Den största stötestenen är att Jesus även då är Gud.

Den största stötestenen, är att när syndens konsekvenser kastas på Gud själv, så dör, omintetgörs, syndens konsekvenser där i Guds och Jesu Kristi person av Gud och människa förenade, på grund av Kristi syndfrihet, rättfärdighet -
Och Gudomlighet.

Den största stötestenen är att Gud inte kan dö även om Hans jordiska kropp, Jesu Kristi kropp, frånskiljs livet och offras i en slakt utan motstycke, där Han bär syndens konsekvenser i sin person i en helvetisk vånda, men samtidigt dödar dess konsekvenser i sin person, i Guds person, som inte kan andligen dö och skiljas från sitt eget Gudomliga liv.

"Jag var död, men se jag lever". Till kroppen dödad, men levande genom Anden i enheten av Gud och människa i Kristi person (1 Petr. 3:18-20).

JESUS KRISTUS är kroppsligen uppstånden just genom att Han hela tiden är just JESU KRISTI PERSON, Gud och människa förenade i en oupplöslig enhet i en person KRISTI PERSON.

Uppståndelsen är beviset för att han hela tiden är den utlovade Messias, där Gud och människa förenas och försonas genom att den andliga döden (åtskillnad mellan Gud och människa) aldrig sker i Kristi person (segern över den andliga döden – åtskillnaden mellan Gud och människa övervinns i Jesu Kristi person, i Guds person) och därför kan Han där bära fram ett rent offer av Kristi kropp och blod för mänskligheten syndaskuld och i den kroppsliga uppståndelsen besegra den kroppsliga döden över människan.

Vore Jesus andligt död i något skede och Kristi person upphör att vara Kristi person (Gud och människa förenade), så finns ingen KRISTI kropp, Guds jordiska kropp att väcka till liv. Kroppen i graven vore en andligt död människas kropp och inte JESU KRISTI kropp, Guds jordiska kropp.

HaFo

Re: Kan Gud dö

Så här står det i Guds ord: "Vid sjätte timmen kom över hela landet ett mörker som varade till nionde timmen. Och vid nionde timmen ropade Jesus med hög röst: 'Eloi, Eloi, lema sabaktani?' Det betyder: 'Min Gud, min Gud, varför har du övergivit mig?' Några som stod där hörde det och sade: 'Hör, han ropar på Elia!' En av dem sprang då och fyllde en svamp med ättikvin, fäste den runt ett spö och gav honom att dricka och sade: 'Låt oss se om Elia kommer och tar ner honom.' Men Jesus ropade med hög röst och gav upp andan. Då brast förlåten i templet i två stycken, uppifrån och ända ner." Markus kapitel 15.

I nästa kapitel finner vi också att han uppstod igen efter några dagar. Så Bibeln styrker att han både dog och uppstod.

Re: Kan Gud dö

Helt riktigt J-sson! Nu börjar det likna nått!

Bibeln inte bara visar på att Kristus kroppsligen dog och uppstod.

Den visar också på att Kristus aldrig var andligt död (bruten relation mellan Gud och människa), utan att den andliga döden besegrades i Hans syndfria rättfärdighet och Gudomlighet.

Visar på att medan Guds jordiska kropp - Kristi kropp låg livlös i graven, så var Jesus fortfarande andligt levande - i gemenskap med Gud. Han var fortfarande Kristi person och predikade för andarna i fängelset, nedan kroppen låg livlös i graven.

Läs gärna igen inläggen ovan och ge ytterligare kommentarer.

HaFo

Re: Kan Gud dö

Det står någonstans att Jesus klev ner och predikade för andarna som hölls i förvar, eller något sådant. Hittar det inte just nu eftersom jag sitter på jobbet och har inte tid att söka alltför mycket...

Detta bibelord visar också på, om jag kom ihåg rätt, att det fanns en skillnad mellan Jesus och dem han predikade för. Jesus var rättfärdig och ren då.

Re: Kan Gud dö

Hej Harry

En alldeles fruktansvärd tanke slog mig
när jag läste i vad du har skrivit !!!!

Vad säger du om den slutsats som
jag dragit ??

Blir det så ? att den som hinner dö i aktiv
"tro" på "en annan Jesus"och ett "annat
evangelium" så "permanentas" till en evig
andlig död ? och till en evigt oåterkallelig
separation från Gud ?

Det är alltså detta ? som är det yttersta
syftet bakom tex Jds lärans andlighet---

Syftet är att dra in människor i en
evig skiljsmässa från Gud , är det så ??? !!!!

"Ockulta falskevangelium" som hävdar
att "en andlig död" av något som helst
slag inträffade hos Jesus kan nog helt
med rätta sägas vara "extremt
livsfarligt giftiga"

Mvh

Re: Kan Gud dö

SL skriver "Blir det så ? att den som hinner dö i aktiv 'tro' på 'en annan Jesus' och ett 'annat
evangelium' så 'permanentas' till en evig
andlig död ? och till en evigt oåterkallelig
separation från Gud ?"

Nej, ren galenskap. Frälsningen beror inte på yttre attribut, utan inre kvalitéer om man säger så. Frälsningen handlar alltså inte främst om vilka lärosatser du har, utan beror på om du tagit emot Jesus eller inte...

Re: Kan Gud dö

Till Harry

Borde väl ha specifierat
i mitt förra inlägg vad
som fick mig att tänka
på vad som kan hända den
som hinner dö i aktiv
"tro" på "en annan Jesus"
och ett "annat
evangelium"

Citat :
"Genom att den andliga döden redan
var besegrad i Hans person, genom
Hans syndfria rättfärdighet och
Gudomlighet, så kunde Han inte
andligen dö (skiljas från Gud),
även om Han dödades till kroppen.

Då hade Jesus varit en andligt
död (från Gud separerad med
bruten relation) människa som
dödats till kroppen och som
"permanentats" i sin andliga död
till en evig andlig död och evig
oåterkallelig separation från Gud.
Då hade vi varit utan räddning.
Det hade varit ”en annan Jesus”.
Och det är precis dit tron på en
andlig död av Jesus vill föra oss.
Till en tro på en ”annan Jesus”
och ett ”annat evangelium”.
----

Re: Kan Gud dö

Hej J-sson

Jag skulle formulera det så här
istället :
frälsningen kvalitet beror faktiskt på
vilken Jesus man tagit emot----
Alltså , äkta eller falsk frälsning---
Kvaliteteten på de lärosatser man
för fram visar på vilken Jesus man
tagit emot---
Naturligtvis finns det ju skillnad
på mognad och kunskap---

Mvh

Re: Kan Gud dö

Men det du visar nu SL är din tro på att frälsningen beror på kunskap, och då kommer du nära New Age. Där är kunskapen också viktig! "Det gäller att få en "rätt" kunskap, "insikt", om "sanningen", osv.

Så här står det på en hemsida om frälsningen i New Age "Frälsningen består i att finna sitt högre gudomliga jag". http://www.crossnet.se/kommentar/bengt.malmgren/newage_1.html

På en annan hemsida om New Age står det om frälsningen "I kristendomen uppnår människan
frälsning genom att ta emot Jesus Kristus men i New Age behöver inte människan hjälp av någon yttre kraft för detta. Det är individen själv som uppnår frälsning
genom att komma till insikt med sig själv och på så sätt även med universum." http://hem.passagen.se/diddise/blandat.html

Så här säger man om buddismen "Som exempel finns den sydliga buddhismen, där frälsningen endast kan nås genom individens insikt om tillvarons villkor och där förekommande kult inte anses påverka några högre väsen utan endast har en ren psykologisk verkan." http://www.mimersbrunn.se/arbeten/48.asp

Men frälsnignen kan aldrig bero på kunskap, rätt insikt osv för då blandar man in egen-rättfärdighet, vilket inte alls går egentligen. Ingen blir frälst genom egna gärningar.

Re: Kan Gud dö

En komplikation till frälsningsbegreppet SL ger är risken för ett ständigt grubbleri över om man tagit emot "rätt" Jesus, och ögonen riskeras att vändas inåt istället för utåt. Man analyserar sig själv sönder och samman, och glömmer av att man skulle bära ut evangeliet i världen.

Re: Kan Gud dö

J-sson

Kunskap om ett rätt evangelium----
J-sson
Kunskap om ett rätt evangelium----

Att pröva sig själv är inte heller alltid fel---
2 Kor 13
5.
Rannsaken eder själva, huruvida I ären i tron, ja, pröven eder själva. Eller kännen I icke med eder själva att Jesus Kristus är i eder? Varom icke, så hållen I ej provet.

Att pröva andarna är inte heller fel---

Johannes' första brev, 4 Kapitlet
1,2,3,

Mvh

Re: Kan Gud dö

SL, Du striver. "Hej Harry

En alldeles fruktansvärd tanke slog mig
när jag läste i vad du har skrivit !!!!

Vad säger du om den slutsats som
jag dragit ??

Blir det så ? att den som hinner dö i aktiv
"tro" på "en annan Jesus"och ett "annat
evangelium" så "permanentas" till en evig
andlig död ? och till en evigt oåterkallelig
separation från Gud ?

Det är alltså detta ? som är det yttersta
syftet bakom tex Jds lärans andlighet---

Syftet är att dra in människor i en
evig skiljsmässa från Gud , är det så ??? !!!!

"Ockulta falskevangelium" som hävdar
att "en andlig död" av något som helst
slag inträffade hos Jesus kan nog helt
med rätta sägas vara "extremt
livsfarligt giftiga"

------

Vad som händer människor som dör i tron på en falsk Jesus, kan vi läsa i Guds Ord:

Matt. 7:22-23 "Många skall på den dagen säga till mig: "Herre, Herre har vi inte profeterat i ditt namn och genom ditt namn drivit ut onda andar och genom ditt namn gjort många kraftgärningar?"

Men då skall jag betyga för dem: "Jag har aldrig känt er, gå bort ifrån mig, ni ogärningsmän"

--

Självklart är det så, att JESUS varnar för falska apostlar, då dessa för människorna bort från Honom och Gud.

Därför HaFo och SL m.fl, fortsätt att varna människorna för falsk kristendom och falska apostlar, om än under hån och motsägelser, det gäller människans evighet!

Re: Kan Gud dö

Sl skriver "Kunskap om ett rätt evangelium----"

Men det är ändå inte kunskapen som frälser, utan det är en New Age tankebana du presenterar...

Re: Kan Gud dö

"..och iklätt er den nya människan, den som förnyas till sann kunskap och så blir en avbild av honom som skapat henne"

Det är den "avbilden" som JESUS tar hem till Sig, och känns vid inför Sin Fader i himmelen.

Re: Kan Gud dö

".. i Honom finns visdomens och kunskapens alla skatter fördolda. Detta säger jag för att ingen skall bedra er med skenfagert tal"

Re: Kan Gud dö

J-sson du hänger upp dig på
att jag skriver :

"Naturligtvis finns det ju skillnad
på mognad och kunskap"---
"Kunskap om ett rätt evangelium----"

Ibland är det , vilket du förmodligen
säkert själv känner till , lätt att bli
missförstådd , man kan använda
ord och formuleringar
som misstolkas------

J-sson du skriver :
"Ingen blir frälst genom egna gärningar"

Det är alldeles riktigt , det håller
jag med dig om----

För så här är det ju-----

Ef 2
8.
Ty av nåden ären I frälsta genom tro --
och det icke av eder själva,
Guds gåva är det --

9.
icke av gärningar, för att ingen skall
berömma sig.
10.
Ty hans verk äro vi, skapade
i Kristus Jesus till goda
gärningar, vilka Gud förut har berett,
för att vi skola vandra i
dem[1].

Men sedan är det ju inte
alls fel att den av nåd
frälsta och troende människan
har både förstånd och kunskap ,
när det "gäller en rätt kunskap
om Guds hemlighet, vilken
är Kristus"

Kol 2
1.
Jag vill nämligen, att I skolen veta,
vilken kamp jag har att
utstå för eder och för församlingen
i Laodicea och för alla de
andra som icke personligen
hava sett mitt ansikte.

2.
Ty jag önskar, att deras hjärtan
skola få hugnad, därigenom att
de slutas tillsammans i kärlek
och komma till en full
förståndsvisshets hela rikedom,
till en rätt kunskap om Guds
hemlighet, vilken är Kristus;

3.
ty i honom finnas visdomens och
kunskapens alla skatter
fördolda.

Mvh

Re: Kan Gud dö

Herren är en och samtidigt tre. (1Mos1:1, om man läser originaltexten). Jesus fick smaka vad andlig död var, (läs vad Ulf E. skrivit i "doktriner".) innebär inte att Gud är upplöst och Gud i Kristus inte existerar längre. Det faktum att Jesus utbrister: "Min Gud min Gud varför har du övergivit mig?" visar att han fick smaka på vad hur det var att inte ha kontakt med Fadern. Fadern vände sitt ansikte från Jesus därför att han inte kunde se på all den synd som var lagd på Jesus.
Så vad är det för konstigt med detta?
Om man tror att Gud är en och Jesus, Fadern och Den helige ande är var sin arm i Gud då kan det ju bli lite skumt om den ena armen dör helt.

Re: Kan Gud dö

Inlägg 1 av HaFo

Sigfrid: â€Blir det så ? att den som hinner dö i aktiv ’tro’ på ’en annan Jesus’ och ett ’annat evangelium’ så ’permanentas’ till en evig andlig död ? och till en evigt oåterkallelig separation från Gud ?

Det är alltså detta ? som är det yttersta syftet bakom tex Jds lärans andlighet - Syftet är att dra in människor i en evig skillsmässa från Gud , är det så ? !â€

J-sson: â€Frälsningen handlar alltså inte främst om vilka lärosatser du har, utan beror på om du tagit emot Jesus eller inte... En komplikation till frälsningsbegreppet SL ger är risken för ett ständigt grubbleri över om man tagit emot ’rätt’ Jesus, och ögonen riskeras att vändas inåt istället för utåt. Man analyserar sig själv sönder och samman, och glömmer av att man skulle bära ut evangeliet i världen.â€
----------

Frälsningen handlar om Hjärtats vetskap/visshet från Gud, i Andens ljus över Ordet vem Jesus ÄR och hjärtats förtröstan/tro (av Anden given), till offret av Kristi persons kropp och blod på korset.

Föreligger där i hjärtat, av en villoande förvanskad syn, på vem Jesus ÄR och som skapat i hjärtat, en förtröstan till en andlig död av Jesus = en tro på â€en annan Jesusâ€, så är den människan vilseförd och kommer att gå förlorad om man inte vaknar upp och hjärtat blir upplyst av Guds Ande och Ord över vem Jesus ÄR och betydelsen av offret av Kristi persons kropp och blod på korset.

Den människan är alltså inte än â€permanentadâ€, till en evig andlig död. Det sker vid den kroppsliga döden om man då fortfarande inte kommit bort från villoandars bedrägliga spel. Jag tror inte det går att följa en villoande och komma rätt i slutändan. Jag tror då att man behöver få möta Guds Andes ljus över Ordet och uppleva gemenskapen med den sanne Jesus Kristus och därmed vara andligt levande (ha gemenskap med levande Gud), innan den kroppsliga döden inträder.

Det behöver inte innebära grubblerier, utan att man enkelt vänder sig till Ordet om vem Jesus ÄR och betydelsen av offret av Kristi persons kropp och blod på korset och ber den Jesus som på korset besegrade den andliga döden – den brutna relationen med Gud – genom att den aldrig sker utan besegras i Hans syndfria rättfärdighet och Gudomlighet.

Att man enkelt ser upp på Honom som på korset sa att det var fullbordat och vilar i förtröstan till att offret av Kristi persons kropp och blod är tillräckligt för sin synd inför Gud.

En enkel förtröstan till att min ställföreträdare inte är lika misslyckad som Adam och skiljs från Gud, utan att jag i Honom åter är förenad med Gud. Så att Gud för Kristi skull inte tillräknar mig min synd, utan tillräknar mig Kristi rättfärdighet. Det är det enkla evangeliet!

Att springa ut med ett annat evangelium räddar inga människor!

Forts inlägg av HaFo

Re: Kan Gud dö

Inlägg 2 av HaFo

J-sson: â€Det står någonstans att Jesus klev ner och predikade för andarna som hölls i förvar, eller något sådant. Hittar det inte just nu eftersom jag sitter på jobbet och har inte tid att söka alltför mycket...Detta bibelord visar också på, om jag kom ihåg rätt, att det fanns en skillnad mellan Jesus och dem han predikade för. Jesus var rättfärdig och ren då.â€
----

I 1 Petr. 3:18 – 20 ligger svaret.

1917: "Ja, han blev dödad till köttet, men till anden blev han gjord levande, i anden gick han och åstad och predikade.."

1981: Hans kropp dödades, men han gjordes levande i anden, och så kunde han stiga ned och predika för andarna i deras fängelse…

Folkbibeln: Han blev dödad till köttet, men levandegjord genom Anden, I Anden gick han bort och utropade ett budskap…
---
Det står att Jesus är till kroppen dödad, som rak kontrast till fortsättningen av texten. Kristi kropp är inte enbart frånskild jordelivet utan verkligen frånskild livet. Han är till kroppen dödad.

Var är då Kristi person?

Jo, i den fortsatta kontrasten till att kroppen är dödad finner vi Kristi person.

Det står inte att Kristi person är andligt (livsgemenskapen med Gud = Gud och människa förenade) död eller död med den döda kroppen eller tillsammans med den från livet frånskilda kroppen är andligt död (att Kristi person i likhet med kroppen är frånskild livet och död).

Nej, som kontrast till kroppens död står det, att Kristi person är andligt (Gud och människa förenade i livsgemenskapen med Gud) levande (gjord andligt levande från evighet) genom Anden.

Alltså fastän Kristi kropp är frånskild livet och död, så är Kristi person andligt levande (Gud och människa förenade), levande i livsgemenskapen med den odödlige Guden

Var är Kristi person om Han är andligt levande (Gud och människa förenade) och inte är andligt död i den från livet frånskilda kroppen som är verkligt död?

Jo, i Anden (driven av Anden) gick han (Kristi person – Gud och människa förenade) och åstad och predikade.
-----
Naturligtvis sker Kristi predikande precis i det sammanhang det står att det sker och det står där, för att visa att Kristi person, fortfarande är Kristi person och andligt levande (Gud och människa förenade), även om Kristi kropp ligger frånskild, död och livlös i graven.

Vore inte Kristi kropp frånskild allt liv, vore den inte verkligt offrad och död och behöva väckas till liv igen.
----
Vad som skiljer Jesu Gudom ifrån försoningen är ett åtskiljande mellan Gud och människa i Kristi person.

Här i tiden kan inte Kristi person skiljas från Kristi kropp. Då är Han inte längre Kristi person, eftersom personligheten här i tiden är allt vad personen är till kropp och själ.

Detta är dock vad Trosförkunnelsens JDS åstadkommer, när man tillvitar Honom människans andliga död och blev allt vad Adam blev, så att Han är en vanlig andligt död människa och Gud och människa är åtskilda i Kristi person. Det tar bort Jesu Gudom i försoningen.
---
Men när offret av Kristi kropp och blod ges och kroppen frånskiljs livet, så upphör inte Kristi person fördenskull att finnas.

KRISTI PERSON är inte död med den döda KRISTI KROPPEN OCH BLODET. Därför blir det inte heller rätt om man i en iver att fokusera att Jesus är Gud, säger att Gud dör i Kristus eller med Kristus och skulle mena att Kristi person upphör att finnas till vid Kristi kropps död.
----
Kristi person är i livgivande gemenskap genom Anden, fastän kroppen är livlös i graven. Det är vad detta Bibelsammanhang vill visa oss. Eljest hade både Guds person och Kristi person upphört att finnas vid Kristi kroppsliga död.

En del ser inte att detta är konsekvensen av en andlig död av Jesus. Och menar man inte andlig död i Bibelns bemärkelse, så ska man inte använda det uttrycket!
---
Gud vore då verkligen åtskild från sitt eget Gudomliga liv och verkligen död i bemärkelsen att Han inte är Gud längre, utan död i dess yttersta konsekvens, andligt död och kroppsligt död.

Till kroppen dödad, men andligt levande (fortfarande Kristi person = Gud och människa förenade) genom Anden i livgivande gemenskap, gjord levande från evighet.

Från evighet andligt levande genom Anden (=segern över den andliga döden i Kristi person), vid kroppens frånskiljande och död.

Driven av Anden (i Anden) går han ock åstad…medan kroppen ligger livlös i graven.

Det är inte frågan om att Gud ska skiljas från sig själv och försonas med sig själv. Eller att det sker ett offer åt satan.

Det är frågan om att Gud och människa ska försonas i Kristi person genom att aldrig skiljas åt!!

Detta sker tack vare Jesu lydnad, syndfrihet och rättfärdighet.

Det är frågan om, att när all syndens konsekvens och andlig död tillräknas och kastas på Kristi person, så blir all syndens konsekvens och andlig död, detroniserad och omintetgjord i Kristi persons eviga andliga liv i den odödlige Guds försonade personen -"Gud med oss".

Det är ytterst i Guds egen odödliga, eviga person den andliga döden övervinns, genom att den aldrig kan ske i "Gud och människa förenade" - "Gud med oss" - Kristi person.

Varför inte bejaka och se detta istället för att kryptiskt försöka omskriva eller förklara en andlig död av Jesu - lära!!??

Forts inlägg av HaFo

Re: Kan Gud dö

Inlägg 3 av HaFo

Offret är Kristi kropp och blod

Det är Guds jordiska kropp, Kristi kropp och blod som är offret och inte en andlig död av Jesus ( d.v.s. att Kristi person upphör att vara Kristi person och att Gud dör i bemärkelsen upphör att vara Guds person) som är offret. Det är den verkliga konsekvensen av en andlig död - lära av Jesus enligt Bibelns betydelse av andlig död.

Menar man inte andlig död i den bemärkelsen ska man inte använda det uttrycket! Och så försöka kryptiskt förklara vad man menar för att kunna ha kvar den beteckning trosförkunnelsen startade ut med med dess egentliga betydelse.

Varför då inte enkelt säga att man tagit fel och så enkelt ta avstånd från den förkunnelsen och så enkelt peka på vem Jesus ÄR och betydelsen av offret av Kristi persons kropp och blod på korset!!??
---
Segern över den andliga döden sker i Kristi person genom att den aldrig, på grund av Hans lydnad, syndfrihet och rättfärdighet, kan ske i Hans person.

Gud och människa försonas, förenas i Kristi person, genom att den andliga döden (åtskillnaden från Gud) aldrig sker i människans ställföreträdare.

Skulle den andliga döden ske i Kristi person, människans ställföreträdare, vore ställföreträdaren lika misslyckad som Adam och människan vore kvar i sin andliga död (åtskillnaden från Gud).
---
Den kroppsliga döden besegras i Guds jordiska kropps, Kristi kropps uppståndelse.

Hade Jesus varit andligt död (bruten relation med Gud), så hade det inte funnits en KRISTI PERSONS kropp att väcka till liv.

Det hade varit en vanlig, till syndig natur bliven, andligt död (bruten relation med Gud) människas kropp och blod som offrats.

Det är inget giltigt offer och ett offer som vilken människa som helst till intet gagn skulle kunna ge.

Det är vem Jesus ÄR – Gud och människa förenade – Kristi person, som endast Han och ingen annan, som kan ge offret dess värde: ETT RENT OFFER AV KRISTI PERSSONS (Gud och människa förenade) kropp och blod.

Utan det offret, så hade ingen haft någon kroppslig uppståndelse att se fram emot.

Det är bara Kristi persons kropp som kan väckas till liv, såsom förstlingen av de kroppsligt avsomnade, eftersom Han hela tiden är andligt levande. Hela tiden är Guds person. Hela tiden är Kristi person (Gud och människa förenade).
-----
Jesu Gudom är då hela tiden knuten till Kristi person av Gud och människa förenade igenom hela skeendet. Jesus är hela tiden Gud. Jesus är hela tiden Kristi person.

Här framgår på vilket sätt Gud dör med Kristus. Det är Guds jordiska kropp, Kristi kroppsliga död som Gud dör med Kristus.

Det är Kristi kropp som frånskilts människans egen livsande/själ och det Gudomliga livet, eljest vore inte Kristi kropp verkligen död och offrad.

Guds jordiska kropp, Kristi kropp är verkligen offrad och död, men Gud som kan "åtskilja själ ande märg och ben", bevarar Kristi person (Gud och människa förenade), igenom den kroppsliga döden och de är genom Anden i livgivande gemenskap (andligt levande), både Guds person och Kristi person (Gud och människa förenade).

Driven av Anden går Han ock åstad och predikar, medan kroppen ligger livlös i graven...och Anden väcker så Guds jordiska kropp, Kristi kropp till liv igen i Kristi kropps uppståndelse.

Både den andliga döden (åtskillnaden från Gud) och den kroppsliga döden är besegrade genom att Jesus igenom hela skeendet är både Gud och Kristi (Gud och människa förenade) person utan avbrott.

HaFo

Re: Kan Gud dö

Nocomments från anybody till innehållet i ovanstående inlägg????

Re: Kan Gud dö

HAFO: "...peka på vem Jesus ÄR och betydelsen av offret av Kristi persons kropp och blod på korset!!??"

Ja detta är det centrala i evangeliet. Men denna sidan handlar om anti-jds.

Fick Jesus smaka vad andlig död var? Ja eller Nej?

Re: Kan Gud dö

Daniel pekar på ett citat av mig: "...peka på vem Jesus ÄR och betydelsen av offret av Kristi persons kropp och blod på korset!!??"

Och Daniel säger då: â€Ja detta är det centrala i evangeliet. Men denna sidan handlar om anti-jds.â€
---
Eftersom JDS läran är raka motsatsen till att peka på vem Jesus ÄR och betydelsen av offret av Kristi persons kropp och blod på korset, så blir sidan här anti-jds!

Eftersom den i motsats till JDS pekar på vem Jesus ÄR och betydelsen av offret av Kristi persons kropp och blod på korset.

Daniel frågar så: â€Fick Jesus smaka vad andlig död var? Ja eller Nej?â€
---

â€smaka vad andlig död varâ€, är ett dubbeltydigt uttryck introducerat av Ekman för att â€både kunna äta kakan och ändå ha den kvarâ€.

D.v.s. han försöker å ena sidan manipulera människor till att tro att han ändrat sig och intagit en mer sann kristen tro än sina lärofäder Kenyon, Hagin, Copeland, Hinn, Sten Nilsson m.fl.

Samtidigt som han måste kunna säga att han inte ändrat sig från de läror han startade ut med. För hur skulle det se ut om han tog fel då, när han sade sig tala från Gud. Blir han då trovärdig idag när han säger sig tala från Gud.

Alltså måste han hitta uttryck så att det kan tolkas som att han både har den ursprungliga läran kvar, men ändå uttrycka det så att det kan tas emot av den övriga kristenheten.
---
Därför går det inte svara ja eller nej på Daniels fråga med mindre än man vet vilken betydelse som ligger bakom orden.

Både Ekman och â€Ekmans eko†Daniel, har själva gett svaret om betydelsen bakom orden med förklaringen att det handlar om â€bruten relationâ€. Och med den betydelsen måste man svara nej på frågan.

För det är ingen â€bruten relation†i verklig mening i den ende Gudens person av Fader Son och Ande och inte heller en â€bruten relation†i verklig mening mellan Gud och människa i Kristi person.

Då vore inte Gud Gud längre och Kristi person vore inte längre â€Gud i köttet†(Gud och människa förenade). Då finns ingen Kristi person längre som kan ge ngt RENT offer av Kristi persons kropp och blod.
----

Hur tvetydigt och manipulativt Ekman uttrycker sig kan vi fortsättningsvis se i Doktriner på sidan 175:

"så erfar Jesus gudsövergivenhet och andlig död."

Ordet erfar är starkare än â€smakaâ€. Erfar man ngt så är det ngt som man faktiskt gör.

Här gör också Ekman en skicklig manöver till genom att skapa likhetstecken mellan â€gudsövergivethet†och att faktiskt vara â€andligt död†(en verkligt bruten relation).

Så på detta Ekmans påstående måste man svara ja på att Jesus verkligen erfar gudsövergivenhet. Men nej på att han erfar (i verklig mening är andligt död = bruten relation)!
----

Varför inte Daniel lämna det utsiktslösa försvaret av Ekmans manipulativa tvetydiga ordbruk kring andlig död av Jesus och istället ge Dig hän åt vem Jesus ÄR och betydelsen av offret av Kristi persons kropp och blod på korset?

Gå noggrant igenom inläggen här ovan. Och samtala om innehållet i sak, ända in i minsta detalj, även om det naturligtvis är â€anti – jdsâ€, eftersom det pekar på dess motsats: Vem Jesus ÄR och betydelsen av offret av Kristi persons kropp och blod på korset!

----

Det är Guds jordiska kropp, Kristi kropp och blod som är offret.

Segern över den andliga döden sker i Kristi person genom att den aldrig, på grund av Hans lydnad, syndfrihet och rättfärdighet, sker i Hans person. Gud och människa försonas, förenas i Kristi person, genom att den andliga döden (åtskillnaden från Gud) aldrig sker i människans ställföreträdare.

Skulle den andliga döden ske i Kristi person, människans ställföreträdare, vore ställföreträdaren lika misslyckad som Adam och människan vore kvar i sin andliga död.

Den kroppsliga döden besegras i Guds jordiska kropps, Kristi kropps uppståndelse. Hade Jesus varit andligt död hade det inte funnits en KRISTI PERSONS kropp att väcka till liv.

Det hade varit en vanlig, till syndig natur bliven, andligt död (bruten relation med Gud) människas kropp och blod som offrats.

Det är vem Jesus ÄR – Gud och människa förenade – Kristi person, som kan ge offret dess värde: ETT RENT OFFER AV KRISTI PERSSONS (Gud och människa förenade) kropp och blod.

Det är Kristi kropp som frånskilts människans egen livsande/själ och det Gudomliga livet. Kristi kropp är verkligen offrad och död, men Gud som kan "åtskilja själ ande märg och ben", bevarar Kristi person (Gud och människa förenade) igenom den kroppsliga döden och de är genom Anden i livgivande gemenskap (andligt levande), både Guds person och Kristi person (Gud och människa förenade).

Driven av Anden går Han ock åstad och predikar med kroppen livlös i graven…och Anden väcker så Guds jordiska kropp, Kristi kropp till liv igen i Kristi kropps uppståndelse. Både den andliga döden (åtskillnaden från Gud) och den kroppsliga döden är besegrade genom att Jesus igenom hela skeendet är både Gud och Kristi (Gud och människa förenade) person utan avbrott.

HaFo

Re: Kan Gud dö

Ni tar upp trosrörelsen i nästan varenda inlägg. Och anledningen är tydligen JDS.
MEN JDS är ingen betydande fråga för oss. Ni fokuserar på ett "problem" inom rörelsen som vi inte håller på med, antagligen för att ha något att hacka på. Det finns inget ämne i bibelskolan som heter "JDS". Jag har aldrig hört en JDS-predikan. Enda platsen som jag har hört en diskussion om detta är: HÄR.
Och detta anklagas man för och blir klassad som satanist i stället för kristen!? Frågan är då om Guds utvalda ska anklaga sina bröder? Man kan ju hålla på med det om man vill bli "spetälsk". Man har gjort sig själv till Gud om man tror att man kan avgöra vem som har det rätt ställt med Gud. Vakna upp ur villfarelsen!

Re: Kan Gud dö

Daniel

På tal om Jds , kolla upp dessa länkar :

http://www.solascriptura.se/wfaith0.html
http://www.solascriptura.se/kts/

Mvh

Re: Kan Gud dö

Daniel!

Sluta syssla med försvaret av JDS och ge Dig hän åt vem Jesus ÄR och betydelsen av offret av Kristi persons kropp och blod på korset?

Gå noggrant igenom inläggen här ovan. Och samtala om innehållet i sak, ända in i minsta detalj, även om det naturligtvis är â€anti – jdsâ€, eftersom det pekar på dess motsats: Vem Jesus ÄR och betydelsen av offret av Kristi persons kropp och blod på korset!

----

Det är Guds jordiska kropp, Kristi kropp och blod som är offret.

Segern över den andliga döden sker i Kristi person genom att den aldrig, på grund av Hans lydnad, syndfrihet och rättfärdighet, sker i Hans person. Gud och människa försonas, förenas i Kristi person, genom att den andliga döden (åtskillnaden från Gud) aldrig sker i människans ställföreträdare.

Skulle den andliga döden ske i Kristi person, människans ställföreträdare, vore ställföreträdaren lika misslyckad som Adam och människan vore kvar i sin andliga död.

Den kroppsliga döden besegras i Guds jordiska kropps, Kristi kropps uppståndelse. Hade Jesus varit andligt död hade det inte funnits en KRISTI PERSONS kropp att väcka till liv.

Det hade varit en vanlig, till syndig natur bliven, andligt död (bruten relation med Gud) människas kropp och blod som offrats.

Det är vem Jesus ÄR – Gud och människa förenade – Kristi person, som kan ge offret dess värde: ETT RENT OFFER AV KRISTI PERSSONS (Gud och människa förenade) kropp och blod.

Det är Kristi kropp som frånskilts människans egen livsande/själ och det Gudomliga livet. Kristi kropp är verkligen offrad och död, men Gud som kan "åtskilja själ ande märg och ben", bevarar Kristi person (Gud och människa förenade) igenom den kroppsliga döden och de är genom Anden i livgivande gemenskap (andligt levande), både Guds person och Kristi person (Gud och människa förenade).

Driven av Anden går Han ock åstad och predikar med kroppen livlös i graven…och Anden väcker så Guds jordiska kropp, Kristi kropp till liv igen i Kristi kropps uppståndelse. Både den andliga döden (åtskillnaden från Gud) och den kroppsliga döden är besegrade genom att Jesus igenom hela skeendet är både Gud och Kristi (Gud och människa förenade) person utan avbrott.

HaFo

Re: Kan Gud dö

solascriptura-nissarna har samma nivå som er.

Jesus i egenskap av Guds son upphörde aldrig att vara Guds son på korset, han upphörde heller aldrig att vara Gud, men trots det fick han smaka på vad andlig död var. Han utbrast ju "Min Gud min Gud varför har du övergivit mig?" Paradoxalt. Man behöver inte förstå allt. Det var inte en människa som dog på korset, det var Jesus med de egenskaper han haft under hela sin jordiska vandring.

Re: Kan Gud dö

Jesu nödrop på korset har förklarats för Dig Daniel ett flertal gånger utifrån Skriften. Men Du verkar inte se vad som står.

Så Du hänger upp Dig på en enda mening och det inte tolkat i ett helhetsljus av Ordet. Och det bara för att försöka kryptiskt försöka hålla kvar vid att Jesus dog andligt.
----
Nå. Kan någon person av enheten i treenigheten av Guds enda person åtskiljas från Gud och dö?

Kan någon person i enheten av Guds enda person av Jag ÄR Herren, Herren är en, åtskiljas från Gud och sägas vara andligt död (inte lever i gemenskap med Gud), utan att Guds person upplöses och Gud upphör att vara Gud? Naturligtvis inte.

Det leder även längre farm till en konsekvens att även Kristi person inte längre är Kristi person (åtskillnad mellan Gud och människa i Kristi person).

Den konsekvens detta innebär senare i försoningen är att Jesu Gudom är borttagen i försoningen. Offret är inte ett rent offer av Kristi kropp och blod, utan offret blir en vanlig andligt död människas kropp och blod.

Segern över den andliga döden sker därmed aldrig i Kristi person om Gud och människa åtskiljs i Kristi person.

Är Gud och människa åtskilda i Kristi person så har därmed Kristi person upphört att vara Kristi person och Han kan då inte heller bära fram offret av KRISTI (enheten av Gud och människa) kropp och blod, eftersom Han inte längre är Jesu Kristi person. Det finns då ingen frälsning.

Det finns då ingen seger över den andliga döden i Kristi person och heller ingen seger över den kroppsliga döden i uppståndelsen att se fram emot. Segern över den andliga döden i Kristi person (genom att den aldrig sker) vid den kroppsliga döden är förutsättningen för segern över den kroppsliga döden i den kroppsliga uppståndelsen.

Vid en andlig död av Jesus så är inte Gud, Gud längre eftersom inte enheten av Fader, Son och Ande är bestående i den ende Gudens person, Jag ÄR Herren och enheten av Gud och människa i Kristi person är upplöst, så att Kristus inte är Kristi person längre.

Existerar inte Kristi person vid kroppens död (är andligt död - bruten relation mellan Fadern och Sonen och Gud och människa), då är Gud död i bemärkelsen att Han inte finns längre.

Han har då skilts från sitt eget Gudomliga liv och är även andligt död. Då är Gud verkligt död i dess yttersta betydelse. Både andligt och kroppsligt död.

Men nu är det tack och lov inte så. Utan syndens konsekvenser och den andliga döden detroniserades i Jesu syndfria rättfärdighet och Gudomlighet, när det lades på Honom.

Gud och människa - Kristi person, består därför på korset och Han bär fram det försonande offret av Kristi persons kropp och blod.

HaFo

Re: Kan Gud dö

Du hade haft en annan bild om du lyssnat på Ulfs predikningar och vad han skrivit om ämnet. Dina uppfattningar stämmer inte med verkligheten.

Re: Kan Gud dö

Daniel, jag har lyssnat en hel del på UE. Tagit del av band, videos och böcker. Jag blir alltid lika bedrövad över dubbelheten, manipulationen, blandningen av lögn och sanning.

Vill Du försvara UE och trosförkunnelsens andliga död - lära av Jesus och anser det vara Din livsuppgift, så ska Du ju göra det.

Men visst är det lite märkligt att Du inte i sak istället kommenterade mitt inlägg härovan. Läs det gärna igen och återkom i sak kring innehållet i inlägget.

HaFo

Re: Kan Gud dö

Ok, du har lyssnat på Ulf, konstigt att du har fått sådana konstiga uppenbarelser av det. Det är svårt att ta emot något från någon man är kristisk mot.

Jag kan inte svara på ditt inlägg ovan med två korta meningar, då får jag en lång argumenterade uppsatts som svar.

Re: Kan Gud dö

Skriv Du gärna en lång argumenterande uppsatts till innehållet i sak i inläggen häruppe, Daniel, så ska jag besvara det med två meningar.

Du verkar ju överhuvudtaget inte bry Dig om att läsa, så fort det kommer ett inlägg som i sak avhandlar kärnan i kristen tro. Märkligt!

HaFo

Re: Kan Gud dö

På min fråga till Marija:

Så Du menar att Jesus inte var Gud på korset och kunde dö en kroppslig död?

Så svarar Marija:

"Om du menar mig,så menar jag detsamma som du menar, angående Jesu död på korset, där du, menar jag ger en korrekt och biblisk syn, men jag menar fortfarande att Gud inte kan dö, om du nu inte ändrat dig och menar att Gud KAN dö för då menar du något annat än vad du tidigare menat? och då menar vi inte samma sak längre,menar jag. Om du förstår vad jag menar"

Mycket "menande blev det", där det kanske inte riktigt blev så lättt att uppfatta vad som egentligen menades :-).

Vad jag skulle vilja vidröra, är en vanlig form av JDS (att Gud och människa skiljs åt i Kristi person), när man i ett försök att försvara Guds odödlighet, gör det genom att mena sig tro, att det är "människan Jesus som dör och Gud som lever vidare, för Gud kan inte dö" - det var f.ö. den JDS - lära som Fred presenterade).

Men då har Kristi person upphört attt existera, om Gud och människa skilts åt i Kristi person, om det skulle vara så att det är människan Jesus som dör och Gud som lever vidare.

Nej, Kristi person av Gud och människa förenade, har inte upphört att finnas, genom en åtskillnad av Gud och människa i Kristi person.

De är förenade genom Kristi syndfria rättfärdighet och Gudomlighet, nr syndens konsekvenser läggs på Honom. Segern över den andliga döden (åtskillnaden från Gud), sker genom att den aldrig sker i Kristi person.

Den segern vinns över den andliga döden, inte genom en andlig död, utan genom att Adams andliga död (åtskillnad från Gud), aldrig sker i Kristi person av Gud och människa förenade. Alltså precis motsatt vad trosförkunnelsen lär, att Jesus behövde bli allt, vad Adam var för att återlösa människan.

Det är precis tvärtom. Genom att inte bli lika misslyckad som Adam som skildes från Gud och dog den andliga döden. Så sker aldrig den andliga döden i Kristi person på grund av Hans syndfria rättfärdighet och Gudomlighet.
---

Det är alltså inte människan Jesus som dör och Gud - Jesus som lever vidare.

Det är Guds jordiska kropp, Kristi kropp av Gud och människa förenade, som offras och dör den kroppsliga döden, för att bära fram det försonande offret av Kristi persons kropp och blod på korset.

Guds jordiska kropp, Kristi kropp, ligger livlös i graven, medan Kristi person (Kristi person har inte upphört att finnas, utan lever fortfarande i gemenskapen med den Gud som inte kan dö) och predikar nu för andarna i fängelset.

Det är inte Gud som skild från männiaskan Jesus, predikar för andarna i fängelset. Det är Gud och människan Jesus tillsammans, Kristi person, som predikar för andrana i fängelset, medan Guds jordiska kropp ligger offrad och verkligen skild från livet i graven.

Men eftersom Kristus hela tiden genom sin seger över den andliga döden, med bevarad enhet med den Gud som inte kan dö. Så besegras inte bara här den andliga döden (åtskillnaden från Gud).

Utan här besegras så även den kroppsliga döden, när Kristus som andligt levande i gemenskap med den odödlige Guden, bara går in i sin jordiska kropp igen och den åter får liv. Och nu till en förhärligad odödlig kropp.

En likadadan kropp till sin konstitution, som den troende kommer att få i sin kroppsliga uppståndelse, i sin eviga gemenskap med Gud, då när vi inte enligt Johannes riktigt vet vad det innebär, men i enlighet med Johannes vet att "då ska vi bli Honom lika".

HaFo

Re: Kan Gud dö

Det är svåra saker det här. Jag undrar utifrån vilken dialektik, eller metodologi, som läran om Jesu andliga död har uppstått, så att säga. Våra sätt att dra olika slutsatser om samma sak, måste ju ha en idehistorisk grund. Som Kenyons och Hagins resonemang, att för att vi skall bli andligt frälsta, måste Jesus död, även vara andlig. tankegångarna är ju inte specifika för Livets Ord egentligen. bara lite radikalare betonade. vad Biblen säger, det vet vi ju. Han bar våra synder upp på korset, i sin kropp. eller hur. eftersom även Hans kropp befanns vara helig och rättfärdig, så krossades inte Hans ben. Jag vet inte om jag är ute och cyklar, men skulle då inte Hans kropp, räcka som syndoffer? Fast då får jag kanske svaret: Både Han och vi, består av ande själ och kropp och han var VERKLIGEN död. Rötterna till hela resonemanget, ligger i vår dialektik, som jag ser det. tänk om vi kunde mötas i en sann förståelse, utifrån den dialektiken som Jesus hade. För att kunna göra det, så tror jag att vi måste avslöja vid namn, de strömningar och tankemönster som genomsyrat vår tanke, åtminstånde de senaste två tusen åren. MVH Anders Pettersson PS: Det står i någon av Moseböckerna, att det som kommer vid det högheliga också blir så. Bevarades kroppen helig genom Anden kanske. jag vet inte hur det förhåller sig. Men inte kan en evig Ande dö?

Re: Kan Gud dö

Hallå Anders! (Är Du verkligen Anders Petersson?)

Anders:

"Jag undrar utifrån vilken dialektik, eller metodologi, som läran om Jesu andliga död har uppstått".

HaFo:

Jag har inte ens någon kännedom om eller kunskap kring vad dessa ord betyder och står för.

För mig har det räkt långt, inledningsvis, med det obehag i hela mitt väsen, som denna lära och de som förmedlar den (om än idag väldigt maskerat), alltså att lyssna till Herdens varningslampa.

Sen tror jag inte alls man behöver vara någon slags historiker, speciell teolog och kunna och förstå alla fina ord på den andliga "läroarenan".

Jag tror det räcker långt med att studera och be över Skriftens Ord kring dessa frågor, om vem Jesus ÄR och det fokus som Skriften lägger på betydelsen av offret av Kristi persons kropp och blod på korset.

Anders:

"Som Kenyons och Hagins resonemang, att för att vi skall bli andligt frälsta, måste Jesus död, även vara andlig. tankegångarna är ju inte specifika för Livets Ord egentligen. bara lite radikalare betonade."

HaFo:

Håller med om att trosförkunnelsens lärosystem, går tillbaka ända till fallets dag, där människan av satan erbjöds att bli som Gud, redan då.

Läran om den dualistiska situationen mellan ande och materia (som egentligen ligger med som en förutsättning för att en JDS - lära ska uppstå, har sen genom historien vandrat vidare genom många olika villfarelser, av olika nya former av Gnosticismen).

Kort kan man i vart fall säga, att trosförkunnelsen helt vänder på vad det är som vinner segern över den andliga döden (människans åtskillnad från Gud).

Den lär att det sker genom att Jesus blir allt vad den fallne Adam blev, för att kunna försona människan med Gud.

Vilken helt befängd och obiblisk tanke!

Hade Jesus blivit allt vad Adam blev i fallet, så hade ju människans nye ställföreträdare blivit lika misslyckad som Adam och människan hade inte alls haft ngn försoning med Gud.

Det är också precis vad dvälunen vill lura oss att egentligen tro och bekänna, genom att tillvita Jesus en andlig död (åtskillnad från livet i Gud).

Därmed förnekar man också Bibelns betoning på ett RENT offer. Offret på korset hade då varit en vanligt andligt död, från Gud skild människa, som bar fram ett orent, syndigt offer av en syndig människa.

Då hade det inte längre varit Kristi person (Gud och människa förenade). Då hade vi inte haft något offer av Kristi persons kropp och blod på korset!

Precis vad fienden vill få oss att tro och bekänna, genom att tillvita Honom en andlig död.
---
Endast genom att inte återupprepa Adams nederlag i en andlig död och åtskillnad från Gud, så gick Gud själv (Sonen i den ende Gudens person av Fader Son och Ande - ett med Fadern från evig tid), in i jordisk mänsklig kroppslig gestalt. Fullt ut människa och fullt ut Gud samtidigt, "Kristus kommen i köttet".

Och utförde som människans nye ställföreträdare, vad ingen människa kunde, genom sitt fall, att i sin jordiska kropp förena Gud och människa, i sin syndfria rättfärdighet och Gudomlighet.

Alltså att vinna seger över den andliga döden (åtskilnade från Gud), när syndens konsekvenser och den andliga döden lades på Honom.

Där sker segern över den andliga döden, genom att den aldrig sker i Kristi person av Gud och människa förenade, utan övervinns, detroniseras i Hans syndfria rättfärdighet och Gudomlighet.

Därmed kan Han också bära fram det RENA försoningsoffret av Kristi persons kropp och blod.

Därmed kan Han också som hela tiden andligt levande, förenad med den Gud som inte kan dö, även gå in i sin jordiska ofrtade kropp som får liv igen. Jesus är därmed Herre över både den andliga och kroppsliga döden.

Kroppen var verkligen offrad och skild från livet. Men Kristi person av Gud och människa förenade, hade därmed inte upphört att finnas. Jesus var inte andligt död skild från livsgemenskapen med Gud, även om kroppen låg livlös i graven.

I Anden, gjord andligt levande från evighet i Guds ende person, så går nu Kristi person av Gud och människa förenade och predikar för andarna i fängelset om den seger som Jesus vann på korset över den andliga döden.

Och då kan inget stoppa Honom från att även besegra den kroppsliga döden, i ghemenskapen med den odödliga Guden på alla plan.

Där ligger vår frälsning och inte vid en tro på och bekännelse av en andligt död, från Gud skild Jesus. Det är en annan Jesus än Skriftens Jesus. Den läran är frammanad av en annan ande. En i stället för Jesu Ande, antikrists ande. Som vill bedra människan med "ett annat evangelium".

HaFo

Re: Kan Gud dö

Vill tipsa om en länk på engelska som avhandlar läran om Jesu andliga död

http://achristiancounselor.com/false.html

Tycker dess innehåll styrker vad jag tidigare skrivit på hemsidan som t.ex.:

”Där det står att Jesus blev “gjord till synd” så kan det likaväl översättas från grundtexten, att Han blev gjord till syndoffer, vilket stämmer bättre med Bibelns övriga budskap att Jesus TILLRÄKNAS mänsklighetens synd, rättfärdig dör bort från synden och inte in i synden, så att synden vore Hans natur.

Lägger man samman vad som sägs, t.ex. ur Jes. 53:

…slagen för våra missgärningar…lät allas vår missgärning drabba honom…så blev han ett skuldoffer…han bär deras missgärningar…blev räknad bland överträdare…, så träder bilden fram av vad som sker.

Den bild Bibeln ger är att Jesus tillräknades människans synd, “bar den i sin kropp”(en bild av skeendet i Guds ögon), var identifierad med den, utan att vara den eller ha den i sig själv och blev därmed oskyldigt föremål för straffet, som inte är att dö den andliga döden och bli synd i människans ställe, utan att igenom smärtan förbli lydig i sin uppgift, att i sin person, Kristi person genom sin rättfärdighet och syndfrihet försona Gud och människa och besegra den andliga döden i sin person, Kristi person.

Och därigenom som Kristi person kan Han bära fram det offer som avvänder straffet andlig död över människan och betala syndaskulden med ett rent offer:

Kristi kropp och blod, rent och Gudsförenat i enlighet med GT:s förebilder till offren i tredje Mosebok.

Är Jesus synd till sin natur och som Trosförkunnelsens JDS faktiskt menar, att Jesus är gjord till synd i sin natur och till sitt väsen inte är Gud, utan en vanlig andligt död människa som behöver pånyttfödelse igen för att vara Kristi person, kan inte Jesus bära fram ett rent offer.

Det är då överhuvudtaget inte ett offer av KRISTI kropp, utan en vanlig syndig och andligt död människa som där då kroppsligen avsomnar.


The Quest Study Bible, förklarar versen 2 Kor 5:21 så här:

“Hur blev Jesus synd? Gud gjorde inte den syndfrie Jesus till en syndare. Men Han gjorde så att Jesus tog på sig själv våra synder. Bibeln förklarar att där det står att Han gjorde Honom till synd, så kan det översättas med att Han gjorde Honom till ett syndoffer.”

Dakes Reference Bible, stadfäster också tanken om skuldoffer och Believers Bible Commentary säger:

“Vi måste avvisa varje tanke att Jesus Kristus på korset blir gjord till synd i faktisk bemärkelse till naturen. En sådan tanke är falsk. Våra synder lades på Honom, men de var inte i Honom. Det som skedde var att Gud gjorde Honom till ett syndoffer för oss.”


Albert Barnes i Notes on the New Testament:

“På grekiska står det, Han som inte visste av synd har Han gjort till ett syndoffer för oss. Om det var så att Jesus förtjänade straff, vilket Han skulle ha gjort, om Han var syndig till naturen, så skulle det inte ha varit till någon vinning med Hans lidanden.

Om kungörelsen att Han blev gjord till synd, inte innebär att Han hade synd i sig själv och skyldig, så innebär det att Han var ett syndoffer. Ett offer för våra synder.”


Den senare delen av 2 Kor.5:21, visar vad som menas med att Jesus blev till ett med synden.

“för att vi genom honom skulle bli till ett med Guds rättfärdighet.”

Vi vet utifrån Rom. 3 - 5 kap. att den troende inte får en faktisk rättfärdighet i sig själv, till sin egen natur, utan att det handlar om en tillräknad rättfärdighet från Gud, av nåd, genom tro, på grund av Jesu förtjänst. Människan räknas rättfärdig.

Genom vilken förtjänst? Jo, som människans representant uppfyllde Jesus lagen och Guds vilja i människans ställe. Gud kunde fälla en rättfärdiggörelsedom över människan. Räknad rättfärdig för Kristi skull, av nåd, genom tro. Hur?

Jo, “så ska ock genom en endas lydnad de många stå som rättfärdiga.” (5:19)
---

Vi blir i den här tiden som troende tillräknade Kristi rättfärdighet i en domsakt utanför människan på grund av ställföreträdarens Kristi rättfärdighet.

Men det stannar inte där med rättfärdiggörelsen. Det finns en verklig rättfärdiggörelse av hela människan vid kroppens uppståndelse att vänta, så att människan till hela sin natur blir rättfärdig.

Det står att Kristus blev uppväckt för vår rättfärdiggörelses skull (Rom.4:25).

Där handlar det då inte längre om tillräknad rättfärdighet, utan om att vi tack vare Kristi kroppsliga uppståndelse, även i vår kroppsliga uppståndelse blir helt igenom rättfärdiga. Vi ska då bli Honom lika i Hans rättfärdighet.

Då lever vi inte enbart i Guds gemenskap på grund av nåd, med tillräknad rättfärdighet för Kristi rättfärdighets skull, som vår ställföreträdare vunnit åt oss i den här tiden.

Då lever vi i Guds gemenskap därigenom att vi på grund av Kristi kroppsliga uppståndelse, blir i vår kroppsliga uppståndelse, verkligen till vårt väsen helt igenom rättfärdiggjorda.


Segern över den andliga döden för människan, sker alltså genom Jesu lydnad, rättfärdighet och Gudomlighet, i människans ställe och inte genom en andlig död av Jesus (åtskillnad mellan Gud och människa i Kristi person).

Segern över den andliga döden vinns i Kristi person genom att där aldrig sker en till väsendet andlig död i Kristi person (åtskillnad från Gud).

Därigenom förenades, försonades Gud och människa där i Kristi person och den andliga döden besegrades.


Ang. “En förbannelse för vår skull”

Gal. 3:13 ska inte tolkas utifrån tanken att “Jesus miste sin Gudastatus för att människan skulle få tillbaka sin Gudastatus” (JDS).

Det är en tanke, som inges av samme orm, som på fallets dag i förtäckta ord och med en blandning av sant och falskt av vad Gud hade sagt, lockade med att ni kan bli såsom Gud redan nu.
---

“Lagens förbannelse” är att den inte kan rädda oss till gemenskap med Gud därför att vi aldrig som “syndens slavar” kan uppfylla dess krav.

Kristus friköpte oss från denna förbannelse, genom att i människans ställe uppfylla lagen, så att Gud kunde fälla en rättfärdiggörelsedom över människan och tillräkna henne Kristi rättfärdighet på grund av ställföreträdarens uppfyllelse av lagen.

“Kristus är slutet på lagen som frälsningsväg” när Han förenar, försonar Gud och människa i sin jordiska kropp.

Tack vare lydnaden miste Han aldrig sin Gudastatus annat än i rättslig juridisk mening och därmed besegrade vår ställföreträdare Kristus människans andliga död, därigenom att den aldrig sker i Honom som Kristi (Gud och människa förenade) person och jordiska kropp.

Kristus friköpte oss från lagens förbannelse, när Han aldrig mister sin Gudastatus till sin natur och därmed kan bära fram det rena offret av Kristi kropp och blod som Gud krävde som betalning för världens synd.

Jesus “blev en förbannelse” och räddade människan till gemenskap med Gud, när Han tillräknas människans synd och blir behandlad som om Han vore syndaren som ska sona sitt brott.


Mitt genom “denna förbannelse” står det att “Gud var i Kristus och försonade”.

Och det är vad trosförkunnelsen och läran om Jesu andliga död vill göra om intet!

HaFo

Re: Kan Gud dö

Vem vore Jesus om Gud dog i Kristus och människa och Gud vore åtskilda?

Jo, en vanlig från Gud skild andligt död människa som dog kroppsligen och i väntan på kroppens uppståndelse befunnit sig i pinorummet.

Då hade vi inte haft ngn räddning. Ingen seger över den andliga döden (åtskillnaden från Gud). Ingen seger över den kroppsliga döden.

Men “nu var Gud i Kristus och försonade världen med sig själv”.

“Också åt eder har han nu SKAFFAT FÖRSONING I HANS JORDISKA KROPP, genom hans död, för att kunna ställa eder fram inför sig heliga och obefläckade och ostraffliga” (Kol. 1:22)

“Och det bröd som jag skall giva, är mitt kött, och jag giver det, för att världen skall leva.” (Joh. 6:51)

“Nu däremot, då ni är i Kristus Jesus, har ni, som förut var fjärran, kommit nära i och genom Kristi blod. Ty han är vår frid, han som av de båda har gjort ett och brutit ned den skiljemur, som stod emellan oss, nämligen ovänskapen.

Ty I SITT KÖTT gjorde han om intet budens stadgelag, för att han skulle av de två i sig skapa en enda ny människa och så bereda frid och för att han skulle åt dem båda förenade i en enda KROPP skaffa försoning med Gud, sedan han genom korset hade i sin person dödat ovänskapen.” (Ef. 2: 13 – 16)

“genom att Jesu Kristi KROPP blev offrad en gång för alla.” (Hebr. 10: 9 – 10)


Det är Kristi persons (Gud och människa förenade “Guds fullhet lekamligen”), kropp och blod som offras och ligger livlös i graven, medan Gud och människa förenade (Kristi person) predikar för andarna i fängelset.
----

Kan någon sida av Guds person åtskiljas från Gud och dö? Kan någon person i enheten av Guds enda person av Jag ÄR Herren, Herren är en, åtskiljas från Gud och sägas vara andligt död (inte lever i gemenskap med Gud), utan att Guds person upplöses och Gud upphör att vara Gud?

Naturligtvis inte. Det leder även längre fram till en konsekvens att även Kristi person inte längre är Kristi person (åtskillnad mellan Gud och människa i Kristi person), vilket därför till sin yttersta konsekvens är detsamma som att säga att Gud är död.

Var är då “uppehållaren av allt liv”?

Den konsekvens detta innebär senare i försoningen är att Jesu Gudom är borttagen i försoningen. Detta hur mycket man än talar sig varm för att Jesus är 100% människa och 100 % Gud. Det är då bara tomma ord!!

Offret är då inte ett rent offer av Kristi kropp och blod, utan offret blir en vanlig andligt död människas kropp och blod.

Segern över den andliga döden sker därmed aldrig i Kristi person om Gud och människa åtskiljs i Kristi person.

Är Gud och människa åtskilda (bruten relation) i Kristi person, så har därmed Kristi person upphört att vara Kristi person och Han kan då inte heller bära fram offret av KRISTI (enheten av Gud och människa) kropp och blod, eftersom Han inte längre är Jesu Kristi person.

Det finns då ingen frälsning. Det finns då ingen seger över den andliga döden i Kristi person och heller ingen seger över den kroppsliga döden i uppståndelsen att se fram emot.
---

Segern över den andliga döden i Kristi persons syndfria rättfärdighet och Gudomlighet (genom att den aldrig sker) vid den kroppsliga döden är förutsättningen för segern över den kroppsliga döden i den kroppsliga uppståndelsen.

Vid en andlig död av Jesus (bruten reelation mellan Gud och människa) så är inte Gud, Gud längre, eftersom inte enheten av Fader, Son och Ande är bestående i den ende Gudens person, Jag ÄR Herren och enheten av Gud och människa i Kristi person är upplöst, så att Kristus inte är Kristi person längre.

Existerar inte Kristi person vid kroppens död (är andligt död och en vanligt andligt död människa skild från Guds gemenskap), då är Gud (Jesus är Gud), död i bemärkelsen att Han inte finns längre.

Han har då skilts från sitt eget Gudomliga liv och är även andligt död. Då är Gud verkligt död i dess yttersta betydelse. Både andligt och kroppsligt död.


Det är faktiskt inte så att Bibeln lämnat oss i ovisshet kring Jesu nödrop på korset, så att vi skulle tolka dess ord som att

Det var inget segerrop, det var ett rop i förtvivlan, var är Guds välbehag över mitt liv, är jag Guds Son? Vid Jesu nödrop på korset prövas trosrelationen mellan Gud och människa i Kristi person till det yttersta.

Han frestas att inte vara lydig intill döden. Han hånas att nu minsann, Du är ju inte Guds Son som kan behandlas så här, Du är ju en syndare och Han frestas testa om Han som Guds Son bara kan kliva ned och slippa lidandet, eller har Han kanske missuppfattat allt och själv inbillat sig vara Guds Son.

Var är Guds välbehag. Allt är bara mörker och lidande i ett helvetiskt kval över den syndabörda som ligger lagd på Honom.

Fadern i Guds treenighet är bara tyst och Guds Son upplever i sin själ våndan av Gudsövergivenhet och livskraften rinner ut. Åtminstone ge mig lite lindring!

Utan förnimmelse eller synlig bekräftelse på en levande Gudsrelation i personen Kristus och bevarad enhet av Fader, Son och Ande i den ende Guden, jag ÄR Herren, när Han blir behandlad som syndaren som ska sona sitt brott, så åberopar Jesus som människans ställföreträdare Ps. 22.

Där vet han fortsättningen. Det är det halmstrå av förtröstan till Gud Han kan få ur sig och där framgår det att mitt i Jesu nödrop, så är Gud och människa dock förenade i tro:

“Ty han föraktade inte den förtrycktes elände och såg inte på honom med avsky. Han dolde inte sitt ansikte för honom, när han ropade lyssnade han till honom” (Ps. 22:25).

Eller som Jesaja uttrycker det enligt Folkbibelns fotnot i 53 vers 11:

“Genom den vedermöda hans själ har utstått får han se ljus och bli tillfreds. Genom Messias syndfria gemenskap med Gud (Jesus är fortfarande Kristi person) förklarar min rättfärdige tjänare alla människor rättfärdiga (segern över människans andliga död) och deras skulder är det som han bär (han är inte skulden utan bär den och betalar priset för den: offret av Kristi kropp och blod).”
---

Jesus lider där på korset den andliga dödens vånda, när Gud i Kristi person är tyst och allt verkar som Han vore andligt död och övergiven av Gud. Men det står inte att han dog den andliga döden (skildes från Gud).

Nej, det står ”Han dolde inte sitt ansikte för honom, när han ropade lyssnade han till honom…Genom Messias syndfria gemenskap med Gud…”

När Han ropade svarade Gud och Jesus blir tagen ur den andliga dödens vånda Han där lider och Jesus kan utropa: Det är fullbordat.
---

Han kan där nu som Kristi person (Gud och människa förenade) bära fram det RENA offret av KRISTI PERSONS RENA kropp och blod.

Då överlämnar Han sitt liv, sin livsande åt Gud och dör den kroppsliga döden.

Han ger upp andan, men som andligt levande (Gud och människa förenade), som Kristi person i den kroppsliga döden. Där framgår inget tidsglapp mellan att Han överlämnar sitt liv, sin livsande åt Gud och att de tillsammans, Guds identitet och Jesu mänskliga identitet i Kristi person i levande gemenskap, andligt levande, genom Anden och i Anden (driven av Anden) går och åstad och predikar …

Kristus led även den kroppsliga dödens vånda. Han inte bara lider den kroppsliga dödens vånda. Han blir kroppsligen slaktad och dödad.

Men Han blir även, tack vare att Han aldrig dog den andliga döden (skildes från Gud och inte längre var Gud och Gud och människa förenade - Kristi person),
men led dess vånda och tagen ur våndan utan att dö andligen, så blir Han även tagen ur den vånda, som Han led i den kroppsliga döden, när Han kroppsligen väcks till liv igen och kroppsligen uppstår.

Därmed vanns segern över både den andliga döden och den kroppsliga döden i Kristi person.

Den vanns segern över den andliga döden genom att den aldrig sker i Kristi person, utan detroniseras i Hans syndfria rättfärdighet och Gudomlighet!

Han kan därmed ge OFFRET med en REN kropp och ett RENT blod av en Gudsförenad människa och därmed, så kan KRISTI PERSONS kropp väckas till liv av Anden och där vinns så segern över den kroppsliga döden.

Läs gärna under denna länk:

http://hem.spray.se/harry.forsgren/H5Bok.shtml

HaFo