HaFo's Debattforum "Din Åsikt"
Start a New Topic 
Author
Comment
Ormen strider alltid mot Guds Ord, vad Gud sagt och inte sagt.

Striden, från Ormens sida, står från begynnelsen mot Guds Ord, vad Gud sagt och inte sagt:

sammanfattat i hans första förföriska ord till de första Människorna: "Skulle väl Gud ha sagt..?"

Ett förföriskt ifrågasättande,
d.v.s. tvivel.

--

Tack SL Blomqvist för Dina klargörande inlägg. Du berör f.ö. något mycket väsentligt och helt avgörande i Dina rader ang det faktum, att det finns en VILLOANDE bakom villolärorna. Och att de fördärvar Människans sinne, så att hon inte förmår se Guds klara vägar. Du skriver bl.a:

"Dr Walter Martin, erkänd i hela världen som expert på kulter, följande: ”Det är höjden av teologisk dårskap att degradera Gud Sonen, andra personen i den fullkomliga treenigheten, till en förlorad syndare med Satans natur och sedan skicka honom till *******t med kravet på pånyttfödelse, innan han kan fullborda försoningsverket”. (sid 104, Agony of Deceit , Moody Press: Chicago 1990).

Nå vanvettiga teologier är en sak , sådant finns det ju en hel del av , skulle vi ha att göra bara med det vore det ju en sak , men det stannar ju inte vid det , utan det som är verkligt allvarligt är att det finns en ondskefull ande bakom det hela , den ande som står bakom utbredandet av antikristliga läror , förvriden teologi i sig är bara det som syns på ytan

Men förvänd teologi är ett mycket effektivt redskap för förföraren att fördärva sinnena hos den som suger i sig budskapet och bana vägen för syftet att : ge dig en injektion av "ormgift" så att ditt samvete överbelastas och slås ut , "varningslampan" slocknar--

Det är mycket farligt att läsa/lyssna på förvänd teologi , kasetter , cd skivor och allt vad som nu kan tänkas vräkas ut , sinnet , samvetet , din prövningsförmåga kan förvändas och fördärvas , varning !!, lek inte med "främmande eld" !!"

------------

Ormen kan inte göra om intet den seger som JESUS vann över honom på Golgata kors, där JESUS krossade hans huvud, därför försöker han få Människorna att inte tro det som står skrivet i Guds Ord,

utan gör ett tillägg som sammanfattas i JDS-läran. En Satans lära, som han vill att Människan i stället skall fästa sin tro till.

Samma är förhållandet i övrigt, t.ex. när det gäller den s.k. trosförkunnelsen. JESUS undervisar om "vetekornets lag", att Människan måste dö bort från sig själv; från sina köttsliga tankar och önskemål, för att kunna förmedla himmelskt liv och himmelsk kraft: bära frukt som är bestående för evigheten!

Ormen gör därför tvärt om och GER NÄRING till hennes köttsliga Människa, med lösryckta Guds Ord, på samma sätt som han gjorde när han frestade JESUS i öknen:

erbjöd JESUS - med stöd av ur sitt sammanhang tagna Guds Ord - jordisk framgång/rikedom och mirakler.

Det är i ett "nötskal" trosförkunnelsens
ursprungliga undervisning.

--

Det är Ormens villoande, som genom de olika villolärorna gör Människorna andligt blinda,

och det är förklaringen till att även män som pingströrelsens Sten-Gunnar Hedin och de övriga samfundsledarna, blivit så andligt stockblinda att de går armkrok med villolärare, falska apostlar, vars läror lätt kan avslöjas med hjälp av Guds Ord.

MEN DE UNDERLÅTER ATT GÖRA DET! Sig själva och andra till fördärv!

--

På den här debattsidan har vi några representanter för villoandarna. Ett kännemärke på dem är att de reagerar negativ på det skrivna Gudsordet, d.v.s. på summan av Guds Ord, där vetekornets lag är centrum.

Ett annat kännemärke är att de "vrångt uttyder"
det som i sak - med stöd av Guds Ord - skrivs,
som på Paulus tid.

Och ett tredje är, att de hånar.

Allt för att ifrågasätta
Guds Ord: vad Gud sagt.

Re: Ormen strider alltid mot Guds Ord, vad Gud sagt och inte sagt.

Tack för ditt inlägg S-E Sköld

Mvh

Citat : På den här debattsidan har vi några representanter för villoandarna. Ett kännemärke på dem är att de reagerar negativ på det skrivna Gudsordet, d.v.s. på summan av Guds Ord, där vetekornets lag är centrum.

Re: Ormen strider alltid mot Guds Ord, vad Gud sagt och inte sagt.

Det är ju så, SL Blomqvist, att vi i vår tid inte är de första som "steg på tåget". Där fanns före oss Människor som är/eller på sin tid var, Ordets tjänare och tjänarinnor, och sådana som är Ormens tjänare och tjänarinnor; sådana som låtit sig vilseföras av Ormens falska undervisning, förföriska tal.

Den som är en Ordets, Guds Ords, tjänare och förvaltare måste därför alltid räkna med att bli förföljd, hånad m.m. av Ormens företrädare, både i världen och bland s.k. troende:

striden står nämligen - nu som förr - om Guds Ord:
vad Gud har sagt.

Mvh

Re: Ormen strider alltid mot Guds Ord, vad Gud sagt och inte sagt.

Ni gör er bara omöjliga att diskutera med. Inget annat har hänt...

Re: Ormen strider alltid mot Guds Ord, vad Gud sagt och inte sagt.

Det är Ordet som skall "frälsa våra själar", därför angriper Ormen Ordet på alla sätt; sätter Det ifråga, "skulle väl Gud ha sagt",
och förfalskar Det;

t.ex. genom att rycka ord ur sitt sammanhang för att genom dem nära den köttsliga Människan;

och aldrig blir han farligare, för Guds folk, än när han kommer med Guds Ord i sin mun.

Och ven han kan Guds Ord: det var med Ordets hjälp han frestade JESUS i öknen, men JESUS bemötte honom då med allt Guds ord, d.v.s. summan av Guds Ord, genom att påvisa att det även står andra sanningar skrivna, som korrigerade Ormens undervisning och därvid avslöjade hans förljugna falskhet!

Det får också vi göra: avslöja honom
med hjälp av Guds Ord.

Re: Ormen strider alltid mot Guds Ord, vad Gud sagt och inte sagt.

Den som står upp för att
att försvara ett rent
evangelium kan trösta
sig med Jesu ord :

10.
Saliga äro de som lida förföljelse
för rättfärdighets skull, ty dem
hör himmelriket till.
11.
Ja, saliga ären I, när människorna
för min skull smäda och förfölja
eder och sanningslöst säga
allt ont mot eder.
12.
Glädjens och fröjden eder,
ty eder lön är stor i himmelen.
Så förföljde man ju ock profeterna,
som voro före eder.

Att peka på ett rent evangelium
väcker ju upp raseri hos själafienden
och han sänder ut sina tjänare för att
förvränga , nedvärdera och fördärva---

Smärtsamt är det när själafiendens
tjänare bär "kristen täckmantel"----

Mvh

Re: Ormen strider alltid mot Guds Ord, vad Gud sagt och inte sagt.

Och även han kan Guds Ord: det var med Ordets hjälp han frestade JESUS i öknen, men JESUS bemötte honom då med allt Guds ord, d.v.s. summan av Guds Ord, genom att påvisa att det även står andra sanningar skrivna, som korrigerade Ormens undervisning och därvid avslöjade hans förljugna falskhet!

Så skall det stå.

Re: Ormen strider alltid mot Guds Ord, vad Gud sagt och inte sagt.

Det som är viktigt att framhålla i sammanhanget,
och vilket Du också gjorde SL i ett av Dina
tidigare inlägg, är att bakom villolärorna
döljer sig en villoande,

vilket gör det farligt för den andliga klarsynen
att ta del av -och ta till sig villoläror,

då det gör varje sådan person andligt blind,
oavsett vilken titel eller sällning den kan ha:

då Ormen är starkar en varje Människa, vilket gör att Människan måste bli kvar i Den Gode Herdens bekydd, för att klara dennes "listiga angrepp".

Därför kan vi veta hur det går för den som nonchalant leker med lärofrågorna; och aktar Guds Ords vägledning och ljus, inget värt.

Re: Ormen strider alltid mot Guds Ord, vad Gud sagt och inte sagt.

Hej S-E Sköld

Jag vet inte om du läst det inlägg på
"Laglöshet eller kärlek till sanningen ?"
där jag försöker beskriva vad jag varit med om i sammanhang där vilseförande antikristlig lära och andlighet fått insteg i undervisningen
På den tiden som jag blev indragen i dessa sammanhang
var jag en "riktig ? gröngöling" , fattade väl inte riktigt vad som hände, var inte tillräckligt befäst i det sanna evangeliet
"Jag har alltså varit med om att undertrycka varnings signaler , och jag fått ta konsekvenser av att hålla på att trycka ner , trycka ner och försöka anpassa sig för att passa in----
Vissa ärr finns nog ännu kvar efter dessa erfarenheter
Jag , kan man säga "lekte med elden" trots varningar
och blev ordentligt bränd
"Men på något sätt har jag fått ett beskydd så jag inte har krossats precis av min kontakt med snedvriden andlighet och dess påverkan"
Detta beskydd lämnade mig aldrig helt ,
det var väl antagligen det som var min räddning
Blev tydligen aldrig riktigt "ordentligt genomfrälst av den andlighet som kommer från tex Arken och
Livets Ord
Hagin blev väl något av ett "rött skynke för mig
Men endel hade väl Hagin som något slags
"Guru" , jag läste en hel del av tex Sven Reichman
(han var väl istället något av min "Guru")
Var rätt länge sedan jag "hoppade av"
"ekorrhjulsandligheten" , men det finns spår kvar
ännu
Man kan ju kalla mig för ett slags "veteran"
eller ett slags "avhoppare" om man så vill
Åratal , åratal , åratal av lidande har förorsakats
mig av min kontakt snedvriden teologi och andlighet
Det finns väl endel som läst av vad jag skrivit i
detta forum som tycker att jag verkar vara en
oresonligt hård "bokstavs troende fanatiker" ,
som gillar att slå andra i huvudet med bibelcitat
Jag avslutar med att kanske slå "någon i huvudet"
med min uppmaning , läs mest Bibeln och var inte
så fixerade på vad som leveras "färdigtuggat"
i andra böcker på Cd , Dvd , kassetter och allt vad det nu finns---

Mvh

Re: Ormen strider alltid mot Guds Ord, vad Gud sagt och inte sagt.

Om du kliar min rygg, så kliar jag din. Så fastställer man varandras profettjänster... :-)

Re: Ormen strider alltid mot Guds Ord, vad Gud sagt och inte sagt.

SL, jag har läst det Du skrivit och det Du upplevt stämmer helt med det Guds Ande visat mig i slutet av 1980-talet, ang Uppsala livets ord:

Du har mött en till "ljusets ängel" förklädd slaktare och dråpare, som använder Guds Ord för att förföra, och uppenbarligen fått nåd, kraft och insikt - klarsyn - att ta Dig ur hans klor.

Men eftersom han förvänder Människans sinnen, d.v.s. andliga orienteringsförmåga, så är det sannerligen ingen lätt match: de flesta, skulle jag tro, behöver andlig vägledning och hjälp med det.

För att inte tala om, för att bli löst från den villoandes inflytande, vars regentskap man är under.

Det är en kamp på liv och död.

--

De flesta i Knutby förstod aldrig det; de som där insåg att något var helt galet, "flydde" tydligen därifrån.

Skulle tro, att folket i knutbyförsamlingen fortfarande behöver hjälp för att komma till
en rätt insikt.

D.v.s. var Guds Ords väg går.

--

Därför är det smärtsamt att se, och höra, hur de andliga ledarna i Sverige, från olika samfund och kyrkor, tar emot uppenbara villolärare, som t.ex.
Ulf Ekman och Anders Arborelius: uppenbara villolärare i förhållande till Guds Ord.

Ledarnas uppgift är ju tvärt om, att avslöja alla sådana; om inte annat så för fårens skull.

--

Tack f.ö. för det Du skriver här, till hjälp
och varning för andra.

Mvh

Re: Ormen strider alltid mot Guds Ord, vad Gud sagt och inte sagt.

J-sson klöser mer (vilket kräver klor) än argumenterar; och framförallt inte med Guds Ord,
som han verkar ha synnerliga diffusa begrepp om.

Liksom någon som vandrar i dimman, i total tjocka eller totalt mörker.

Vem kan ha gjort honom sådan?
Vem är intresserad av att han strider mot Guds Ord?

Re: Ormen strider alltid mot Guds Ord, vad Gud sagt och inte sagt.

jaja...
Sådant hade inte jag kunnat säga utan att HaFo tyckte det var personangrepp.

Re: Ormen strider alltid mot Guds Ord, vad Gud sagt och inte sagt.

J-sson!

Bemöt Sköld med Bibliska argument och visa att vad han säger om Dig är lögn och därmed personangrepp.

Visa utifrån Ordet vem Jesus ÄR och betydelsen av offret av Kristi persons kropp och blod och visa på hur och på vilket sätt det blir förvanskat i trosförkunnelsen och katolicismen. (Det är ju hemsidans tema)

Åtminstone visa lite intresse för vad som avhandlas på sidan, istället för att bara hacka på människor och anse Dig så förfördelad och illa behandlad.

Varför skriver Du på en hemsida, där du inte egentligen har minsta intresse av "Temat" på hemsidan?
---
Till den tråd som här anslagits:

Se upp med förförelse

"Men också falska profeter uppstod bland folket, likasom jämväl bland er falska lärare ska komma att finnas, vilka på smygvägar ska införa fördärvliga partimeningar..." (2 Petr. 2:1).Grundtextens pareisago "på smygvägar införa" kan också översättas "införa vid sidan om .."

"Några människor har nämligen innästlat sig hos er ..." (Judas v 4). - "nästla sig in", kan översättas "komma in vid sidan om "

Tror vi verkligen att ett andligt bedrägeri ska vara alldeles uppenbart? Varför skulle Bibeln i så fall beskriva de andliga bedragarna som "listiga", eller att de kommer "på smygvägar" att de så att säga slinker in "vid sidan om" det som är sant?

Processen av förförelse bygger på att man ägnar sin huvudsakliga uppmärksamhet åt vällovliga ämnen, vid sidan om det falska lärostoff som samtidigt obemärkt smyger sig in i förkunnelsen.

Det är således vid sidan om , eller tillsammans med, inhämtandet av sanna lärosatser, som sinnet leds att bit för bit göra avkall på fundamentala principer, och sedan i förlängningen hamna i direkt förvillelse.

Bedrägeriets favoritmetod att åka snålskjuts på Sanningen. Vi hör en förkunnelse som faktiskt är sann och därför antar vi att allt som predikas är lika sant.

Vi utgår ifrån att allt som sker i det sammanhang vi befinner oss är bibliskt och underlåter därmed att vara på vår vakt. På så sätt kan andliga bedrägerier och falska evangelier komma in "på smygvägar".

Matteus 7:15 - Vilka kommer till oss "i fårakläder, men invärtes är glupande ulvar"? Svar: Falska profeter...sådana som ser goda ut till det yttre.

Apostlagärningarna 20: 29-30 talar också om att "svåra ulvar ska komma in bland er och att de inte ska skona hjorden".

2 Kor 11: 14-15 - Vilka ska komma som "en ljusets ängel" respektive "rättfärdighetens tjänare"? Svar: Satan och hans tjänare.

Bedrägeriet ser oftast bra ut på utsidan men är likväl ett dödligt gift till sitt inre väsen. Satan kommer som "en ljusets ängel" och vill införa något som ser ut som " ett nytt ljus", en ny uppenbarelse över en helig sak.

Han kommer inte som en djävul utan som "en annan Jesus"; inte med en uppenbar villolära, utan med "ett annat slags evangelium". Och han utför allt detta i en andlig och kristlig form, såsom "en annan ande". (2 Kor 11:4)

Falska evangelier är aldrig fullständigt nya budskap, utan snarare det äkta evangeliet med "smärre" förändringar?

Hade inte exempelvis galaterna satt tro till kristendomens grundsanningar? Ändå säger Paulus inte en, utan två gånger att de "må vara förbannade", om de nämligen tar emot ett evangelium "i strid mot vad vi har förkunnat för er.." (Gal 1: 8-9). De hade ju "bara" gjort vissa förändringar av det äkta evangeliet.

Alla former av väckelse kan se bra ut: stor entusiasm och hängivenhet visas upp. Men andlig entusiasm är i sig inget bevis för att Sanningen når människor. Fariséerna visade stor hängivenhet, liksom också katolska mystiker och Jehovas Vittnen gör.

Men kom ihåg Matteus 7: 21-23: "Icke kommer var och en in i himmelriket, som säger till mig: ' Herre, Herre', utan den som gör min himmelske Faders vilja. Många ska på 'den dagen' säga till mig: ' Herre, Herre, har vi icke profeterat i ditt namn och genom ditt namn drivit ut onda andar och genom ditt namn gjort många kraftgärningar?' Men då skall jag betyga för dem: ' Jag har aldrig känt er; gå bort ifrån mig, ni ogärningsmän.' "

Var det bara ett fåtal? Nej, många . Var det onda gärningar man utförde? Nej, man profeterade och utförde mirakel, tecken och under. Gjordes allt detta i en ond andes namn? Nej, i JESU NAMN! Allt skedde i Hans heliga namn men ändå säger Han: gå bort ifrån mig.

Moses var en sann gudsman som utförde äkta mirakel. Ändå var det så i början av hans gärning att alla hans under kunde efterapas av Faraos magiker (2:a Mosebok 7: 11-12, 22; 8:7). Det finns all anledning att se upp så att vi inte förleds av allsköns tecken och under som sker av övernaturligt slag.

Förförelse är den yttersta tidens främsta kännetecken. Det är vad Jesus säger i Matteus 24: 4,5,11,23,24. Det är också vad Paulus säger i 2 Tessalonikerbrevet 2:3.

Väckelse idag tror jag handlar mycket om att väcka och varna för den förförelse som drar fram i denna sena tid för att förbereda â€avfallet†(en kristenhet som säges äga livet, men som i själva verket sprider andlig död), som möjliggör antikrists framträdande i skenet av att vara Kristus.

Därtill behövs det att människor under lång tid lärs att känna igen antikrists ande som kallad Kristi Ande. Det är vad som nu sker i en stor del av den kristna verksamheten där man öppnar bl.a. både för Katolicismens irrläror och Trosförkunnelsen.

HaFo

Re: Ormen strider alltid mot Guds Ord, vad Gud sagt och inte sagt.

Det vore enkelt för en människa att hitta vägen hem till himlen: JESUS, Bibelns JESUS, är den vägen,

men nu har Ormen lagt ut ett villospår, en villoväg, nämligen "en annan Jesus" och i viss utsträckning fått människor att följa denne

i stället för Bibelns JESUS.

Re: Ormen strider alltid mot Guds Ord, vad Gud sagt och inte sagt.

Bibelns JESUS kom enligt Skrifterna, dog enligt Skrifterna, uppstod enligt Skrifterna och verkar nu enligt Skrifterna.

Detta bl.a. för att vi skall kunna känna igen Honom. Om någon kommer med någon annan lära, är den inte sänd av Gud; av Sanningens Ande.

Ett sådant "sändebud" står inte i Sanningen, och därför utgår lögn från en sådan, och det kan man se och inse, om man jämför det som sägs och skrivs med Guds Ord.

Eller om man ser ett slingrande som t.ex. Ulf Ekmans i TV-programmet Existens, när han fick obekväma frågor; sådana frågor som tydligen bara "världen" förmår ställa till honom.

Kristenheten sväljer ju han jiddrande
bara alltför väl.

Re: Ormen strider alltid mot Guds Ord, vad Gud sagt och inte sagt.

Mycket tal och många "andar" på tapeten!

..."Bönens ande & trons ande" - det låter bra.

Men var förekommer karaktären av Guds Ande som är Sanningen själv i all denna jakt på "andlighet"?

Kan man tala om "bönens ande" eller "trons ande" utan att knyta an till det allra viktigaste i all biblisk förkunnelse: LYDNAD under Guds eget Ord?

.........

Herren uppmanar oss att "pröva andarna":

"Kan ett dåligt träd bära god frukt?"

...

"Låt ingen bedra er..."..........

Re: Ormen strider alltid mot Guds Ord, vad Gud sagt och inte sagt.

Ja, det är en väldigt osund fokusering på andar, andemakter, osv. Man vill förandliga vanliga vardagliga frågor, och man hamnar helt fel. Exempelvis sägs skillnader i åskikter och tro bero på villoandar...

Re: Ormen strider alltid mot Guds Ord, vad Gud sagt och inte sagt.

Sköld du blandar in de värsta avarter för att kunna skylla oskyldiga för det, precis som ormen själv gör.

Re: Ormen strider alltid mot Guds Ord, vad Gud sagt och inte sagt.

Vill påminnna vad ämnet handlade om:

Se upp med förförelse

"Men också falska profeter uppstod bland folket, likasom jämväl bland er falska lärare ska komma att finnas, vilka på smygvägar ska införa fördärvliga partimeningar..." (2 Petr. 2:1).Grundtextens pareisago "på smygvägar införa" kan också översättas "införa vid sidan om .."

"Några människor har nämligen innästlat sig hos er ..." (Judas v 4). - "nästla sig in", kan översättas "komma in vid sidan om "

Tror vi verkligen att ett andligt bedrägeri ska vara alldeles uppenbart? Varför skulle Bibeln i så fall beskriva de andliga bedragarna som "listiga", eller att de kommer "på smygvägar" att de så att säga slinker in "vid sidan om" det som är sant?

Processen av förförelse bygger på att man ägnar sin huvudsakliga uppmärksamhet åt vällovliga ämnen, vid sidan om det falska lärostoff som samtidigt obemärkt smyger sig in i förkunnelsen.

Det är således vid sidan om , eller tillsammans med, inhämtandet av sanna lärosatser, som sinnet leds att bit för bit göra avkall på fundamentala principer, och sedan i förlängningen hamna i direkt förvillelse.

Bedrägeriets favoritmetod att åka snålskjuts på Sanningen. Vi hör en förkunnelse som faktiskt är sann och därför antar vi att allt som predikas är lika sant.

Vi utgår ifrån att allt som sker i det sammanhang vi befinner oss är bibliskt och underlåter därmed att vara på vår vakt. På så sätt kan andliga bedrägerier och falska evangelier komma in "på smygvägar".

Matteus 7:15 - Vilka kommer till oss "i fårakläder, men invärtes är glupande ulvar"? Svar: Falska profeter...sådana som ser goda ut till det yttre.

Apostlagärningarna 20: 29-30 talar också om att "svåra ulvar ska komma in bland er och att de inte ska skona hjorden".

2 Kor 11: 14-15 - Vilka ska komma som "en ljusets ängel" respektive "rättfärdighetens tjänare"? Svar: Satan och hans tjänare.

Bedrägeriet ser oftast bra ut på utsidan men är likväl ett dödligt gift till sitt inre väsen. Satan kommer som "en ljusets ängel" och vill införa något som ser ut som " ett nytt ljus", en ny uppenbarelse över en helig sak.

Han kommer inte som en djävul utan som "en annan Jesus"; inte med en uppenbar villolära, utan med "ett annat slags evangelium". Och han utför allt detta i en andlig och kristlig form, såsom "en annan ande". (2 Kor 11:4)

Falska evangelier är aldrig fullständigt nya budskap, utan snarare det äkta evangeliet med "smärre" förändringar?

Hade inte exempelvis galaterna satt tro till kristendomens grundsanningar? Ändå säger Paulus inte en, utan två gånger att de "må vara förbannade", om de nämligen tar emot ett evangelium "i strid mot vad vi har förkunnat för er.." (Gal 1: 8-9). De hade ju "bara" gjort vissa förändringar av det äkta evangeliet.

Alla former av väckelse kan se bra ut: stor entusiasm och hängivenhet visas upp. Men andlig entusiasm är i sig inget bevis för att Sanningen når människor. Fariséerna visade stor hängivenhet, liksom också katolska mystiker och Jehovas Vittnen gör.

Men kom ihåg Matteus 7: 21-23: "Icke kommer var och en in i himmelriket, som säger till mig: ' Herre, Herre', utan den som gör min himmelske Faders vilja. Många ska på 'den dagen' säga till mig: ' Herre, Herre, har vi icke profeterat i ditt namn och genom ditt namn drivit ut onda andar och genom ditt namn gjort många kraftgärningar?' Men då skall jag betyga för dem: ' Jag har aldrig känt er; gå bort ifrån mig, ni ogärningsmän.' "

Var det bara ett fåtal? Nej, många . Var det onda gärningar man utförde? Nej, man profeterade och utförde mirakel, tecken och under. Gjordes allt detta i en ond andes namn? Nej, i JESU NAMN! Allt skedde i Hans heliga namn men ändå säger Han: gå bort ifrån mig.

Moses var en sann gudsman som utförde äkta mirakel. Ändå var det så i början av hans gärning att alla hans under kunde efterapas av Faraos magiker (2:a Mosebok 7: 11-12, 22; 8:7). Det finns all anledning att se upp så att vi inte förleds av allsköns tecken och under som sker av övernaturligt slag.

Förförelse är den yttersta tidens främsta kännetecken. Det är vad Jesus säger i Matteus 24: 4,5,11,23,24. Det är också vad Paulus säger i 2 Tessalonikerbrevet 2:3.

Väckelse idag tror jag handlar mycket om att väcka och varna för den förförelse som drar fram i denna sena tid för att förbereda ”avfallet” (en kristenhet som säges äga livet, men som i själva verket sprider andlig död), som möjliggör antikrists framträdande i skenet av att vara Kristus.

Därtill behövs det att människor under lång tid lärs att känna igen antikrists ande som kallad Kristi Ande. Det är vad som nu sker i en stor del av den kristna verksamheten där man öppnar bl.a. både för Katolicismens irrläror och Trosförkunnelsen.

HaFo

Re: Ormen strider alltid mot Guds Ord, vad Gud sagt och inte sagt.

HaFo skriver "Tror vi verkligen att ett andligt bedrägeri ska vara alldeles uppenbart? Varför skulle Bibeln i så fall beskriva de andliga bedragarna som 'listiga', eller att de kommer 'på smygvägar' att de så att säga slinker in 'vid sidan om' det som är sant?"

Det är sant att den onde är lömsk och han försöker smyga in grejer som ser äkta ut.

När jag blev frälst kom också jag med i en grupp som tyckte allt var fel och bara den gruppen rätt. Det var fel på trosrörelsen, katolska kyrkan, svenska kyrkan, missionsförbundet osv osv osv.... Väckelsen skulle komma genom den lilla gruppen (som jag på grund av bristande erfarenhet kom att tillhöra). Därför känner jag igen det sammanhanget i många åsikter här på forumet. Åsikter, hur man bemöter "utomstående", lärosystem, samvete, osv.

Re: Ormen strider alltid mot Guds Ord, vad Gud sagt och inte sagt.

J-sson, vad Du och Din grupp gjorde, eller inte gjorde, sa eller inte sa, har ju inte ett dugg med Guds Ord att göra: d.v.s. vad Guds Ord lär, vad Sanningens Ord lär.

Och nu, när Du enligt egen utsago, kommit till insikt om hur felaktigt Du och Dina kamrater levde, och såg på de andliga verkligheterna, borde Du ju kunna ta till Dig vad Guds Ord lär i stället för att gång efter annan attackera Det:

Du borde ju söka Ditt stöd direkt i Sanningens Ord, och inte i någon form av människoverksamhet. Och vara en Ordets tjänare och lärare, och inte en dess domare.

Re: Ormen strider alltid mot Guds Ord, vad Gud sagt och inte sagt.

Förstår att Du efter den erfarenheten Du haft J-sson kan reagera som Du gör.

Men här på sidan är det inte frågan om ngn "grupp". Hemsidan är min alldeles egen. En del som skriver här har jag ungefär samma mail - kontakt med som jag har med Dig ibland.

En del ser saker som jag gör. Andra inte. Och det är bra att åsikter får brytas mot varandra. Det kan belysa frågor så att man bättre ser "var vägen går".
---
Min intention är inte heller att det ska vara "ngn grupp" kring hemsidan.

Min enda längtan är att peka på vem jESUS är, betydelsen av offret av Kristi persons kropp och blod på korset.

Och att enligt min fulla övertygelse om förförelse, som angriper denna kärnpunkt i kristen tro, att det sker i trosförkunnelsen och katolicismen och då peka på det, så att inte människor ska behöva snärjas av det.

Därför vill jag så gärna samtala kring de frågorna i sak. Och då är det också ofrånkommligt att peka utifrån Ordet om hur Bibeln och Jesus varnar just för förförelse och hur viktigt det är att vi tar det på allvar.

Eljest är det alldeles för lätt för "de falska profterna" som likt dessa i GT. sa att "allt står väl till", och lockar människor med en annan Jesus och ett annat evangelium, som tilltalar köttet om att nå "överflöd på livets alla områden", samtidigt som man gör om intet vem Jesus ÄR och betydelsen av offret av Kristi persons kropp och blod på korset.

HaFo

Re: Ormen strider alltid mot Guds Ord, vad Gud sagt och inte sagt.

Av Skölds svar kan vi se hur brännhet denna fråga är. Nåväl, nu till innehållet i Skölds kommentar. Sköld skriver "J-sson, vad Du och Din grupp gjorde, eller inte gjorde, sa eller inte sa, har ju inte ett dugg med Guds Ord att göra: d.v.s. vad Guds Ord lär, vad Sanningens Ord lär."

Det håller jag med om, men faktum är ändå att jag känner igen exempelvis ditt beteende och sätt att bemöta människor på. En del människor i den gruppen jag tillhörde var likadana.. Sedan var det inte "min" grupp, utan jag blev pga oerfarenhet medlem i den gruppen.

Sköld skriver "Och nu, när Du enligt egen utsago, kommit till insikt om hur felaktigt Du och Dina kamrater levde, och såg på de andliga verkligheterna, borde Du ju kunna ta till Dig vad Guds Ord lär i stället för att gång efter annan attackera Det:..."

Jag attackerar inte Guds Ord, utan pga mina erfarenheter kan jag varna exempelvis dig.

Sköld skriver "Du borde ju söka Ditt stöd direkt i Sanningens Ord, och inte i någon form av människoverksamhet. Och vara en Ordets tjänare och lärare, och inte en dess domare."

Men så tycker du bara för att jag inte håller med dig. Jag finner min tröst och mitt stöd i bibelns Jesus och i hans eget ord.

Re: Ormen strider alltid mot Guds Ord, vad Gud sagt och inte sagt.

Det Ord som Du så troget har efterföljt, i lära,
tro och vandel.

Re: Ormen strider alltid mot Guds Ord, vad Gud sagt och inte sagt.

Sköld skriver "Det Ord som Du så troget har efterföljt, i lära,
tro och vandel."

Är det bara du som har patent på att få säga saker!? :-) Visst får jag reagera när saker är fel, helt fel...

Re: Ormen strider alltid mot Guds Ord, vad Gud sagt och inte sagt.

Fortsätt att "reagrera" J-sson! Hoppas att Du drivs av samma intention som jag gör när jag skriver här:

"Min enda längtan är att peka på vem jESUS är, betydelsen av offret av Kristi persons kropp och blod på korset.

Och att enligt min fulla övertygelse om förförelse, som angriper denna kärnpunkt i kristen tro, att det sker i trosförkunnelsen och katolicismen och då peka på det, så att inte människor ska behöva snärjas av det."

Ge gärna kommentarer i sak på det ämne, som jag nyss startade "en personlig trosbekännelse". Var står Du i Din syn på varje punkt kring de spörsmål, som jag där berör?

HaFo

Re: Ormen strider alltid mot Guds Ord, vad Gud sagt och inte sagt.

Får tacka mina personliga belackare och följeslagare, J-sson och Daniel, för Ert stora intresse för allt vad jag skriver!

Det är inte många som har en så trogen läsekrets,
som jag har i Er båda.

Re: Ormen strider alltid mot Guds Ord, vad Gud sagt och inte sagt.

Du skrev 4.23 igår morse. Ser att du vaknat på fel sida igen. Sover man dåligt, blir man sur och skriver dumma saker. Det är bättre att du tar en promenad istället för att skriva av dig i detta forum. Du vet inte vilka människor du riktar osunda inlägg emot och är det fel människa som för höra sådana ord, kanske den människan lämnar tron på Jesus.

Re: Ormen strider alltid mot Guds Ord, vad Gud sagt och inte sagt.

Det är ganska fritt för SE att kunna säga sådana här saker i detta forum. Hade jag eller Daniel sagt sådant, hade både Harry och SE varit snabba med att tala om hån, angrepp m.m. och att försöka misskreditera de församlingar vi tillhör.

Men nu är det SE som skriver, och då är det inte så troligt att Harry reagerar...

Re: Ormen strider alltid mot Guds Ord, vad Gud sagt och inte sagt.

" fel människa " ? nej sådana tror jag inte finns , möjligtvis "fel" slags tro om man är beredd att lämnar föremålet för tron - Jesus Kristus , när någon tackar för visat intresse ...

Så här skriver Paulus : Vem skulle kunna skilja oss från Kristi kärlek ? Månne bedrövelse eller ångest eller förföljelse eller hunger eller nakenhet eller fara eller svärd ?
Ty jag är viss om att varken död eller liv,varken änglar eller andefurstar ,varken något som nu är eller något som skall komma , varken någon makt i höjden eller någon makt i djupet , ej heller något annat skapat skall kunna skilja oss från Guds kärlek i Kristus Jesus vår Herre.
Rom. kap.8 vers 35 ,38-39

Underbara ord väl värda ett Halleluja !!!
Marija

Re: Ormen strider alltid mot Guds Ord, vad Gud sagt och inte sagt.

Det här inlägget, hör egentligen hemma under den här rubriken, "tråden":

Så länge J-sson och Daniel, sänder sina signaler och Bibelns Ord -och Guds Ande inte är emot mig, så länge vet jag, att jag är på rätt väg.

Ormen gillar inte det jag gör, helt enkelt.
Och det är ingen oviktig signal.

--

När det t.ex. gäller specifikt "Den hemlige", d.v.s. J-sson, så såg han sig föranlåten att angripa min ringa person, även när jag vid ett tillfälle råkade skriva något om den skogsbrand som härjade i min hembygd, där jag vuxit upp och känner till förhållandena rätt så väl och även fanns på plats under tiden som branden pågick.

Men J-sson, min trogne belackare, han fann likväl någonting i det jag skrev, som han såg sig föranlåten att angripa och korrigera;

så vad han är ute efter,
det avslöjade han själv redan då.

--

JESUS hälsade en gång till "Den räven", som Han kallade Herodes, att Han tänkte uppehålla sig på en bestämd plats ett antal dagar, alltså mot Herodes uttryckliga vilja, för att verka det verk som Gud kallat Honom att utföra;

och jag får säga sammalunda till mina "två rävar", att jag tänker faktiskt fortsätta att skriva det jag upplever Anden manar mig att skriva; oavsett vad de tycker om det jag skrivet, eller att jag ö.h.t. skriver.

Bosse Hörnberg, en av mina tidiga församlingsföreståndare, berättade, att han vid ett tillfälle burit fram ett profetiskt budskap riktat till två unga människor.

Strax efter det att han burit fram det - i ett möte f.ö. - angrep Ormen honom och viskade: "Nu högg du i sten". Och Bosses svar blev: "Det har inte du med att göra".

Det angick honom inte, helt enkelt, därför att Bosse var en Guds tjänare och skulle redovisa sitt dagsverk inför den Gud som sänt honom, och inte inför Ormen.

Efter mötet kom två ungdomar fram till honom och bekräftade, att budskapet var till dem.

Ormen motsäger alltid, det Gud säger och gör och det Gud säger och gör står nedtecknat i Bibeln, i Guds Ord. Det är den enkla sammanfattningen och sanningen.

Om Ormen tiger, då kan man ha anledning
att börja undra.

Re: Ormen strider alltid mot Guds Ord, vad Gud sagt och inte sagt.

SE skriver "Så länge J-sson och Daniel, sänder sina signaler och Bibelns Ord -och Guds Ande inte är emot mig, så länge vet jag, att jag är på rätt väg."

Du läser inte ordentligt.. Jag vänder mig emot det sättet, uttryck m.m., som du brukar. Jag tycker det är mycket oförståndigt att kalla frälsta människor för "ormar & skorpioner". Det vänder jag mig emot.

Re: Ormen strider alltid mot Guds Ord, vad Gud sagt och inte sagt.

När det t.ex. gäller specifikt "Den hemlige", d.v.s. J-sson, så såg han sig föranlåten att angripa min ringa person, även när jag vid ett tillfälle råkade skriva något om den skogsbrand som härjade i min hembygd, där jag vuxit upp och känner till förhållandena rätt så väl och även fanns på plats under tiden som branden pågick.

Men J-sson, min trogne belackare, han fann likväl någonting i det jag skrev, som han såg sig föranlåten att angripa och korrigera;

så vad han är ute efter,
det avslöjade han själv redan då.

Re: Ormen strider alltid mot Guds Ord, vad Gud sagt och inte sagt.

SE skriver "När det t.ex. gäller specifikt 'Den hemlige', d.v.s. J-sson, så såg han sig föranlåten att angripa min ringa person, även när jag vid ett tillfälle råkade skriva något om den skogsbrand som härjade i min hembygd, där jag vuxit upp och känner till förhållandena rätt så väl och även fanns på plats under tiden som branden pågick."

Den episoden kommer jag mycket väl ihåg. Det jag skrev var att branden inte bara var en vacker syn mot natthimlen, vilket du påstod, utan bar säkert med sig många olika sorters tragedier. All skog var säkerligen inte försäkrad och stora belopp gick förlorat. I de spåren kan följa många personliga tragedier som ex. självmord.

Det var detta jag sa så och som du tydligen uppfattade som angrepp. Jag menade inte att det skulle vara ett angrepp, utan ville komma med fler nyanser av vad du beskrev.

Re: Ormen strider alltid mot Guds Ord, vad Gud sagt och inte sagt.

Du minns inte särskilt bra!

Re: Ormen strider alltid mot Guds Ord, vad Gud sagt och inte sagt.

Joho, då.. :-)

Re: Ormen strider alltid mot Guds Ord, vad Gud sagt och inte sagt.

Men nu får Ni ju faktiskt ge Er både S-E och J-sson!

Era senaste inlägg gagnar inte Guds verk och vad som avhandlas på sidan. Ska Ni hålla på med att slå varandra i huvet på olika sätt, så får jag ändra lösenordet och inte låta Er få ut det (Men det är så mot vad jag önskar göra!)

Varför har Ni inte Era skärmystlingar via personliga mail, istället för att använda min hemsida till en barnslig "gyttjebrottning", som ingen människa är intresserad av.

Av det 100 tal mail jag har att gå igenom varje kväll från läsare av sidan, så är det några få som tycker jag ger Dig S-E alldeles för stort utrymme och undrar över att jag kan tillåta den ton Du håller. De vänder sig inte emot vad Du i sak framför, men tycker Du gör det i en ton som inte gagnar saken, utan bara stänger människor för att kunna ta emot vad Du framför. Kanske ngt att tänka på - eller?

Ett stort antal handlar om en bestörtning över att jag kan låta J-sson härja runt på sidan, på ett sätt som de mest finner löjligt och sönderslående av alla möjligheter att föra sakliga samtal kring viktiga frågor.

Jag är faktiskt trött på att försöka försvara Er inför människor och Er rätt att framföra synpunkter. Så skärpning nu bägge två!!
---
Trots detta finns det mail som "ser över allt detta" och verkligen vill samtala kring vad sidan egentligen avhandlar.

Men jag är trött på att ta tid och energi från det med att syssla med Erat tjafs sinsemellan!

Jag försöker hela tiden lägga tid och energi på att ventilera viktiga frågor kring kristen tro och då speciellt kring vad jag uppfattar som förförelse i trosförkunnelsen och katolicismen och det "avfall" under kristet namn som jag ser framträda alltmer.

Och där går det inte att komma ifrån att de som "är satta som herdar i församlingen", både namnges och ställs mot väggen, vart de egntligen idag för fåren på bete.

Vi är alla enligt Bibeln, satta att pröva "läran och andarna" och avslöja de "falska profterna och lärarna". Där är jag helt på S-E:s linje. Men som sagt önskar jag med flera att tonen vore mer omsorgsfull och sådan så att människor tar till sig budskapet.
--
Har nu även "väckts" inför den viktiga frågan, vad som kommer att gälla inför slutet av "församlingens tidsålder", som jag tror blir alltmer angeläget, eftersom vi antagligen närmar oss det skeendet med hast.

Men istället suger "tjafs och onödiga bråk" tid och energi. Det är tråkigt. Kanske ngt man får leva med.

Men nog tycker jag att både Du S-E och J-sson borde höja Er över "pajkastningsnivå" och enbart ägna Er åt viktiga sakfrågor, som många uppenbart är intresserade av och tar del av. Och det gäller Er bägge två!

Klarar Ni inte av det, så måste jag alltså mot min vilja och min önskan om att alla borde få ge sina synpunkter, se till att Ni inte får göra Er röst hörd på "Min Åsikt".

Det tror jag alla skulle uppleva tråkigt. Och alla skulle gå miste om vad Ni egentligen har att förmedla!

HaFo

Re: Ormen strider alltid mot Guds Ord, vad Gud sagt och inte sagt.

Det var ett dåligt betyg, HaFo, av det jag under tung nöd (kan jag erkänna) och djupt seriöst skrivit här på sidorna; och som J-sson hela tiden gjort allt för att misstänkliggöra -och på olika sätt sabotera, med personangrepp och annat sådant.

Men han är också en Människa, värd respekt, och jag har därför ändå försökt att besvara hans olika angrepp, som i huvudsak saknat varje uns av sakinnehåll.

Ett sätt är ju att tiga ihjäl en person, men ett sådant tillvägagångssätt - tycker jag - andas förakt för en Människa, så jag har inte sett det som en lösning, åtminstone inte i längden.

Men nu har ju Du löst frågan - åtminstone för mig - och jag tackar Dig för den möjlighet som Dina sidor gett mig, att framföra det Guds Ande lagt på mitt hjärta.

Han har säkert andra vägar, när en stängs. Jag är inte min egen tjänare, utan Hans.

Ha det bra, HaFo, och all Guds välsignelse
över Dig och Ditt tunga uppdrag!

Din vän och trosbroder

Sven-Erik Sköld

Ps
Och försök inte övertala mig till en annan hållning.

Ds

Re: Ormen strider alltid mot Guds Ord, vad Gud sagt och inte sagt.

Tack för Din medverkan genom åren S-E!

Jag har verkligen uppskattat den och tagit tillvara mycket av vad Du har förmedlat.

Om Gud "kallar Dig tillbaka" att skriva, så lär ingen kunna hindra det. Vare sig jag, andra eller Du själv i ngn sårad prestige.

Det enda jag vädjat om, är en ton som bättre kan få människor att ta emot allt det riktiga Du i sak förmedlar och att jag tyckte Du skulle sluta med meningslöst tjafsande gentemot, nu i det här fallet
J-sson, som inte leder nån vart, utan bara skapar irritation hos alla dem som seriöst verkligen vill föra samtal i sak.

Om Du upplever det så hemskt, så kan jag inte göra ngt åt det. Och som sagt är det Gud som kallat Dig att skriva, så lär ingen kunna stoppa det. Och låt då som sagt inte Din egen sårade prestige ligga i vägen för vad Gud vill förmedla i vad Du skriver!

Din vän och broder i Herren Jesus Kristus!

Som tacksamt tagit del av vad Du under lång tid förmedlat!

Tack S-E!

HaFo

Re: Ormen strider alltid mot Guds Ord, vad Gud sagt och inte sagt.

Om Du tror, HaFo, att det handlar om "sårad prestige", då känner Du mig dåligt. Och det
gör Du ju i ock för sig.

Men det finns tillfällen när Jesu Ande blir bedrövad, och drar Sig tillbaka: "skuddar stoftet.."

Brodershälsningar!
S-E

Re: Ormen strider alltid mot Guds Ord, vad Gud sagt och inte sagt.

Sven-Erik !
Jag vill bara säga i ett försök att få dig att komma tillbaka till forumet att , försök förstå Hafo.
Tänk dig att få 100 tals "kverulantmail" kanske dagligen ? efter att varit på jobbet hela dan ,och försöka göra alla människor till viljes , försöka medla som någon slags konflikthanterare åt alla håll.
Hafo är ju sådan han vill alla väl ,och vissa människor är det silkeshandskar på, andra är mer hårdhudade det är en balansgång hela tiden .
Säkert får han även mail från människor med olika behov ,frågor, spörsmål att ta ställning till ?
Och det är ju inte utan anledning som forumet heter "Den Andliga Striden ".
Jag anser att du bidragit med många intressanta synpunkter och information och det som jag högaktar hos dig är att du aldrig vinnlagt dig om att vara människors vän framför Guds vän och då kanske man inte får så många vänner ?
Men att var Guds vän , något större finns inte .

Mvh Marija

Re: Ormen strider alltid mot Guds Ord, vad Gud sagt och inte sagt.

Tack Marija för Dina rader! Det är allt jag kan säga nu. Och att jag har förståelse för HaFo:s dilemma. Det finns ingen störning oss emellan, men jag måste få säga som jag har det: att jag skrivit om Bibliska verkligheter och gett de verkligheterna de namn och benämningar som Bibeln ger dem. Sen må man kalla det vad man vill, ovislighet eller annat. Skulle jag skriva igen, förändras inte det.

Mvh
Sven-Erik

Re: Ormen strider alltid mot Guds Ord, vad Gud sagt och inte sagt.

Jag förstår Sven-Erik .
Om jag känner Hafo rätt menade han inte att lägga munkavel på dig utan det blev väl kanske på något sätt för mycket ,droppen som fick bägaren att svämma över med bakgrund till det jag skrev i mitt förra inlägg .
Jag är absolut av den åsikten och det tror jag att Hafo oxå är att man ska benämna saker och ting vid dess rätta namn , att kalla en stol för en stol och inte kalla den för ett bord... Det blir ju bara galet och konstigt då...


Marija