HaFo's Debattforum "Din Åsikt"
Start a New Topic 
Author
Comment
Laglöshet eller kärlek till sanningen ?

Evangelium enligt Matteus, 24 Kapitlet

11. Och många falska profeter skola uppstå och skola förvilla många.
12. Och därigenom att laglösheten förökas, skall kärleken hos de flesta kallna.
13. Men den som är ståndaktig intill änden, han skall bliva frälst.
14. Och detta evangelium om riket skall bliva predikat i hela världen, till ett vittnesbörd för alla folk. Och sedan skall änden komma.

Jag har funderat över vad det är för slags laglöshet som Jesus här talar om , en slags laglöshet som ska förökas så att "kärleken ska kallna hos de flesta"
och "men den som är ståndaktig intill änden, han skall bliva frälst"
Kärlek vad då för slags kärlek ? , om vi till att börja med skulle reda ut vilket slags kärlek som här åsyftas :

Paulus ger en specifikation i 2 Tess 2 , han skriver om "kärlek till sanningen" , som något som kommer att skilja de som räddas från de som går förlorade

Vad är då "kärlek till sanningen" för något ?

Jesus säger så här : i Johannes evangeliet

6. Jesus svarade honom: »Jag är vägen och sanningen och livet; ingen kommer till Fadern utom genom mig.

Han beskrivs också som Ordet som blev kött

Har vi faktiskt kärlek till Jesus så kommer vi också att ha kärlek till hans ord och följaktligen vinnlägga oss om att evangeliet hålls rent , om vi sedan kallas kärlekslösa av vissa är något vi får tåla

Vi får inte alls förvränga Jesu ord och kompromissa med evangeliet tills det inte finns någon kärna kvar alls längre , summan av hans ord är sanning

Det är inte rätt att enbart säga : "lär känna Jesus , och Jesus älskar dig" osv , men samtidigt negligiera att hans ord , evangeliet blir stympat och förvrängt

Jag ifrågasätter den person som säger att denne har kärlek till Jesus , och tydligen vill lära andra att känna Jesus men samtidigt inte bryr sig om att klargöra sin syn på livsviktiga kärnsanningar som "vem Jesus ÄR och betydelsen av offret av Kristi persons kropp och blod på korset" blir förvanskade

Det finns olika kunskapsnivåer , men att negligiera
frågan "vem Jesus ÄR och betydelsen av offret av Kristi persons kropp och blod på korset" är något
som tyder på att det inte står rätt till---

Mera från Johannes evangeliet

23. Jesus svarade och sade till honom: »Om någon älskar mig, så håller han mitt ord; och min Fader skall älska honom, och vi
skola komma till honom och taga vår boning hos honom.
24. Den som icke älskar mig, han håller icke mina ord; och likväl är
det ord som I hören icke mitt, utan Faderns, som har sänt mig.

Var och en borde besinna om det är riktigt att kompromissa om Jesu ord för att
skapa en falsk enhet bland samfunden


Nej den vilja till kompromissande som nu breder ut sig och växer fram tror jag är inspirerad av den värsta sortens laglöshet som kommer att mer och mer öppna för den som kommer : "med lögnens alla
kraftgärningar och tecken och under
10. och med orättfärdighetens alla bedrägliga konster, för att
bedraga dem som gå förlorade, till straff därför att de icke gåvo kärleken till sanningen rum, så att de kunde bliva frälsta.
11. Därför sänder ock Gud över dem villfarelsens makt, så att de sätta tro till lögnen,
12. för att de skola bliva dömda, alla dessa som icke hava satt tro
till sanningen, utan funnit behag iorättfärdigheten.
, en laglöshet som inte alls ser så laglös ut , laglöshet klädd i "kristen" religiös täckmantel , under namn av kristen enhet , nämligen den sorts laglöshet som är med och bereder vägen för att Laglöshetens människa», fördärvets man, ska kunna träda fram och ta säte i Guds tempel

"Kärleken ska kallna hos de flesta" , de här Jesu orden står i mycket skarp kontrast till de utsagor som man kan höra som talar om ändtiden som en tid
som blir en tid med "en stor skörd av frälsta människor"

Paulus talar om kärlek till sanningen som något som kommer att göra åtskillnaden mellan dem som blir räddade och de som blir bedragna och
de som går förlorade
Det är livsviktigt med att hålla kärleken till sanningen vid liv , kärlek till sanningen innefattar också kärlek till Guds ord----

Re: Laglöshet eller kärlek till sanningen ?

Tack! SL Blomqvist.
Sanningen skall göra oss fria.

Re: Laglöshet eller kärlek till sanningen ?

Sanningen skall...., skriver Sköld. Med andra ord är ni inte fria ännu!? Efterson ni skall bli fria.

Re: Laglöshet eller kärlek till sanningen ?

Vilken klarsyn Sigfrid!

Detta har Du inte tänkt ut själv. Detta har Guds Ande och Ord upplyst Ditt hjärta om! Och så väl formulerat! Lugn och sakligt! Var inte rädd om det blir lite "bjäbb", när Du så *********** skriver!

Det kommer knappast att i sak ventileras speciellt mycket. Precis som Du själv sa, så kommer det antingen att bemötas med tystnad eller förvrängas!

Var Frimodig!

HaFo

Re: Laglöshet eller kärlek till sanningen ?

Tack för er uppmuntran S-E Sköld och Harry !!!

Och hur ska man förhålla sig till de personer som håller på att försöka sprida propaganda för ett falskt evangelium på detta forum och inte vill ta emot tillrättavisning ?

Paulus skriver så här i 2 Timotheosbrevet 2

24
Och en Herrens tjänare bör icke strida, utan vara mild mot alla, väl skickad att undervisa, tålig när han får lida.
25
Han bör med saktmod tillrättavisa de motspänstiga, i hopp att Gud till äventyrs skall förläna dem bättring, så att de komma till kunskap om sanningen,

26
och i hopp att de så skola bliva nyktra och därigenom befrias ur djävulens snara; ty av honom äro de fångade, så att de göra hans vilja

Saktmod är vad vi behöver mycket av när vi ska tillrättavisa sådana som kommit under inflytande av antikristlig andlighet , sådana som är fångade av djävulen så att de gör hans vilja och förvränger evangeliet---

Mvh

Re: Laglöshet eller kärlek till sanningen ?

Tack för ditt inlägg!

Det verkar som om "de motspänstiga" tjänar Guds syften i alla fall:

...genom deras iver att stå emot Guds Ord understryker de bara Ordets "sanna ljus".

...det syns klart och tydligt vilka motarbetar Ordet - annars skulle de jubla över att Ordet blir predikat.

...det är rätt intressant att människoord och "blind lydnad" under falska profeter/lärare väger tyngre hos "de motspänstiga" än Guds eget Ord.

...en sak blir också än tydligare: att roten till allt ont är avgudadyrkan - oberoende om man faller på knä framför bilstoder, krucifix eller om man står upp till försvar för en "guru"/ledare/"lyckoprofet" och hans vilseledande "FROMMA" läror.

.........

"Kära barn! Ta er till vara för avgudarna!"

1Joh.5:21

.........

Re: Laglöshet eller kärlek till sanningen ?

SLBlomqvist verkar vara den starkast lysande stjärnan på himlen just nu. Det är nästan att ni faller ner och tillber... denna starka profettjänst. :-)

Nåväl. Men jag har studerat er lite och ni verkar sluta er lite väl sekteristiskt emot dem som inte i detalj tycker som er. Det är väl inte så bra!?

Märk att jag har varit i er situation och känner igen beteendet mot "utomstående".

Re: Laglöshet eller kärlek till sanningen ?

Tack för ditt inlägg Elisabeth !
Bra skrivet !

Re: Laglöshet eller kärlek till sanningen ?

Om du kliar min rygg, så kliar jag din. :-)

Re: Laglöshet eller kärlek till sanningen ?

Nu är jag säkert elak mot er igen.. Men det är ju så att ni skrämt bort många läsare härifrån genom ert sätt att bemöta dem/oss. Tycker man inte som er är man inte mycket värd som människa... Och hur kan ni då övertyga andra om vad ni tror på? Och detta är ju verkligen ett tecken på laglöshet!

Re: Laglöshet eller kärlek till sanningen ?

Man kan ju undra varför J-sson skulle "känna sig träffad" av vad Sigfrid och Elisabeth skriver? Hans inlägg tyder på det.

Vad han menar med "ni" "er" och "dem" "oss" får vi tydligen aldrig veta.

Jag "kliar" inte Sigfrid och Elisabeth "på ryggen", men vill tacka för sakliga och viktiga hälsningar.
J-sson missade tydligen sakinnehållet i deras inlägg (åtminstone berör han inte sakinnehållet) och slog istället ned på dem som personer och illvilligt insinuerar att hemsidan skulle utgöras av en sekt, som ser Sigfrid som en profet.

Jag ser inte Sigfrid som en profet. Har aldrig ens funderat över det och känner honom inte mer än via enstaka mail då och då.

Men han verkar, utifrån vad han skrivit här nu, ha god inblick och klarsyn från Gud över Guds Ord och verkar ha ngt viktigt att säga och tillföra saksamtalen.

Naturligtvis kan det irritera den, som eventuellt inte är ute efter att föra saksamtal, utan egentligen bara vill slå på människor som utifrån Ordet pekar på vem Jesus ÄR och visar på hur det blir förvanskat i trosförkunnelsen och katolicismen.

Nog finns det behov Sigfrid, av ett stort mått av saktmod. En svår balansgång mellan att bara vara tyst ibland. Ibland vara fast, avslöjande och skarp med en samtidig kärlek och omsorg.

Ibland rinner adrenalinet till och man blir upprörd och nästan "vill drämma folk i väggen", över blindhet, bristen på saklighet, provokation, illfundiga insinuationer och uppenbara motiv, att istället för att samtala i sak, bara söker efter att ge "tjuvnyp", för att trakassera och förstöra saksamtal.

Men då får man likt Luther "be sitt Fader vår", be om vishet, kärlek, men ändå fasthet, utan avkall på sanningen och försöka finna "Guds vilja" i agerandet.

Allt gott till alla!

HaFo

Re: Laglöshet eller kärlek till sanningen ?

Nej, jag känner mig inte alls träffad. Men däremot iakttagande... Kul att du tyckte så. Sköld tyckte igår (tror jag) att jag inte kunde ta emot pga att jag "lekt" med Guds ord...

Jag tror jag blivit en retsticka i era ögon??

Re: Laglöshet eller kärlek till sanningen ?

I vilkas ögon tror Du Dig vara en retsticka J-sson och "vilkas ögon" representerar Du då isåfall? Är det så svårt att svara på den frågan?

Sakmässigt i inläggen ovan, är det ju fortfarande bara att konstatera, att Du egentligen lyser med noll intresse (precis som Elisabeth sa, så avslöjar sig en del själva var de egentligen står andligt).

Fast, när jag säger det, så är jag väl i Dina ögon styggare än stora stygga vargen, mot Dig :-)

En festlig figur är Du dock, som kan säga noll och intet i sakfrågor, men samtidigt ge sken av att Du gör det och samtidigt bara egentligen hackar på människor och försöker slå sönder alla sakliga samtal. Medan Du i Dina egna ögon är "from som ett lamm".

Det är en konst i sig själv även det!

Sköt riktigt om Dig och ger Dig en ny chans att föra ett sakligt samtal och ge Dina synpunkter på vad samtalen i sak här rör sig om:
---
Den kroppsliga uppståndelsen innebär för den troende, som redan innan den kroppsliga uppståndelsen är andligt levande (lever i gemenskap med Gud) en förvandling av hela människan inklusive kroppen till full väsenslikhet av hela sin natur med Guds väsen och natur. Johannes säger: Vad vi ska bli är ännu inte uppenbart, men ett vet vi ska bli Honom lika.

För den icke - troende innebär det en uppståndelse, där hon redan innan den kroppsliga uppståndelsen är andligt död (skild från Gudsgemenskapen), där hon med kropp och själ kastas i den "brinnande sjön" av evigt varande tillstånd. Det är inte bara "den brinnande sjön" som är evig. De som förpassas dit säges existera av samma eviga ord som att Gud är evig.

Några verser om den kroppsliga uppståndelsen (utdrag) 1 Kor. Kap.15:

â€Men nu har Kristus uppstått såsom förstlingen av de avsomnade…och som i Adam alla dö, så ska alla i Kristus göras levande. Men var och en i sin ordning. Kristus såsom förstlingen, därnäst, vid Kristi tillkommelse, de som hör Honom till. Därefter kommer änden…när detta förgängliga har iklätt sig oförgänglighet och detta dödliga har iklätt sig odödlighet, då ska det ord fullbordas, som står skrivet:: ’döden är uppslukad och seger vunnenâ€.

Då först är vi framme vid att ingå i den himmelska dimensionen. Ingen människa befolkar idag â€himlenâ€, utan i ngt av de â€väntrum†som jag tecknat ovan. Beroende på om man är troende eller icke troende.

Lika litet är *******t ännu överhuvudtaget
â€befolkatâ€, utan tomt â€berett för djävulen och hans änglarâ€.

â€Ondskans andemakter i himlarymdernaâ€, agerar inte idag utifrån platsen *******t, utan den platsen är beredd för dem, när de â€kastas i den brinnande sjön†och dit förpassas även alla människor som â€inte gett kärleken till sanningen†rum om vem Jesus ÄR och betydelsen av offret av Kristi persons kropp och blod på korset.

Därför blir det nästan patetiskt vid trosförkunnelsens â€ursprungslära†om att Jesus skulle â€ha pinats i *******tâ€!

Dödsriket och *******t är inte samma sak. Och i dödsriket besökte Jesus, som redan då segrare på korset (!), â€de osaliga andarna i deras fängelseâ€, där han predikade dom och verkställighet över deras ohörsamhet.

Men även predikade â€frihetens evangelium†(bl.a., â€rövaren på korsetâ€), för de i Paradiset varandes, tidigare kroppsligt avsomnade, på den Kristus kommande – treoende.

Varken Maria eller ngn annan kroppsligt avsomnad kan vi nå kontakt med, eller de nå kontakt med oss. Att påstå ngt sådant ÄR SPRITISM, som Bibeln varnar för. Det leder till â€onda andars spelâ€, att söka kontakt med Maria.

Därför sker det också ockulta manifestationer som â€stigmatisering av sårenâ€, â€gråtande, blödande eller ’oljerinnande’ madonnor etc. etc. , i sammanhang där Maria åberopas om hjälp i förbön!

Ändå är inte denna lära kring Maria den allvarligaste, utan läran om â€Marias syndfrihetâ€, som därmed handlar om en annan Maria än Bibelns Maria och även leder fram till â€en annan Jesus och ett annat evangeliumâ€!

Kristus är då inte â€född i syndigt kötts gestalt†och därmed var det inte heller Han som â€fördömde synden i köttetâ€, genom sin syndfria rättfärdighet och Gudomlighet. (Det hade ju Maria redan fixat med sin syndfrihet!! Vad skulle vi då med Jesus till??)

Då hade ju lika gärna Maria kunnat ge ETT RENT OFFER AV GUD OCH MÄNNISKA FÖRENADE! Men det varken kunde eller gjorde hon, för hon var en vanlig syndig människa, som tillät att Gud kunde födas i â€syndigt kropps gestaltâ€, så att Gud själv i människans ställe kunde â€fördöma synden i köttet†och därmed kunna bära fram ett RENT offer av Kristi persons (Gud och människa förenade) kropp och blod på korset.

Ngt som ingen annan kunde. (Allra minst en andligt död Jesus som trosförkunnelsen liokaledes lär ut â€en annan Jesusâ€, än Bibelns Jesus.

Maria är inte den som har besegrat syndens och dödens konsekvenser över människan och kroppsligen uppstått och gått in i den himmelska världen.

Det är Jesus som är vår Frälsare, som har besegrat syndens och dödens konsekvenser på alla plan, kroppsligen uppstått och trätt in i den himmelska världen, varifrån Han kom som Gud själv i enheten av Fader Son och Ande i den ende Gudens personlighet av "Jag ÄR Herren"!
---
Jesus blir i katolicismens läror varken fullt ut människa eller Kristi person â€Kristus kommen i köttetâ€, â€Guds fullhet lekamligenâ€.

Lika lite som Han blir det i trosförkunnelsens andliga död – lära av Jesus. Sen kan man tala om â€sann Gud och sann människaâ€, i dessa sammanhang, men samtidigt, så har man förnekat det och det blir bara tomma ord.
---
Varför J-sson (?) bejakar Du inte människor som pekar på vem Jesus ÄR och betydelsen av offret av Kristi persons kropp och blod på korset och pekar på hur detta blir förvanskat i trosförkunnelsen och katolicismen? Utan menar att de är illasinnade och elaka!
---
Varför tar Du själv aldrig till orda och utifrån Skriften pekar på vem Jesus ÄR, betydelsen av offret av Kristi persons kropp och blod på korset och samtidigt pekar på vilket sätt det blir förvanskat i trosförkunnelsen och katolicismen? Då skulle Du ju bli trovärdig kring att försöka föra ett sakligt samtal med Dina inlägg!

HaFo

Re: Laglöshet eller kärlek till sanningen ?

För länge , länge sedan kom jag i kontakt med undervisning av Hagin , minns då jag läste i boken "namnet Jesus" där Hagin beskriver en teologiskt
helt vanvettig försoningslära , hur kristna människor kan bli bedragna av sådant är mig ännu i denna dag svårbegripligt

Ett citat :
Dr Walter Martin, erkänd i hela världen som expert på kulter, följande: ”Det är höjden av teologisk dårskap att degradera Gud Sonen, andra personen i den fullkomliga treenigheten, till en förlorad syndare med Satans natur och sedan skicka honom till *******t med kravet på pånyttfödelse, innan han kan fullborda försoningsverket”. (sid 104, Agony of Deceit , Moody Press: Chicago 1990).

Nå vanvettiga teologier är en sak , sådant finns det ju en hel del av , skulle vi ha att göra bara med det vore det ju en sak , men det stannar ju inte vid det , utan det som är verkligt allvarligt är att det finns en ondskefull ande bakom det hela , den ande som står bakom utbredandet av antikristliga läror , förvriden teologi i sig är bara det som syns på ytan
-----

Men förvänd teologi är ett mycket effektivt redskap för förföraren att fördärva sinnena hos den som suger i sig budskapet och bana vägen för syftet att : ge dig en injektion av "ormgift" så att ditt samvete överbelastas och slås ut , "varningslampan" slocknar-----

Det är mycket farligt att läsa/lyssna på förvänd teologi , kasetter , cd skivor och allt vad som nu kan tänkas vräkas ut , sinnet , samvetet , din prövningsförmåga kan förvändas och fördärvas , varning !! , lek inte med "främmande eld" !!

Man kunde önska en väckelse som skulle innefatta att samla ihop all denna förvända information i högar och bränna upp den , det skulle vara en glädje att få bevittna dessa "stora brasor"

Anden bakom förförelsen manifesteras och överförs så att säga genom det budskap som framförs , genom det skrivna ordet , predikan , lovsång
, handpåläggning

Handpåläggning på ett i förväg uppmjukat offer efter en förvänd predikan är mycket , mycket farligt , det är nu "direktkontakt" och risk för kortslutning av ditt försvar , det kan bli "högspänningsöverslag" , risken finns nu att samvetet försvagat som det är av övergrepp öppnas upp så mycket att man råkar ut för ett falskt andedop och man "vrids 180 grader fel i sitt samvete och ser nu efter denna invigning mörker som ljus , det som är ljus ser du nu istället som mörker , du har fått ett annat Kors en annan Kristus , en annan ande , ett annat evangelium"

Försök , jag bara säger , försök sedan efteråt tillrättavisa en person som blivit vriden 180 grader fel i sitt sinne den som kan , är du beväpnad bara med goda föresatser kommer du ingenstans----

Det måste vara Guds kraft till om det ska bli något resultat-----

Att vara driven av rätt ande och peka på ett rent och ursprungligt evangelium provocerar de krafter som bundit den förförde-----

Paulus skriver : "i hopp att Gud till äventyrs skall förläna dem bättring, så att de komma till kunskap om sanningen"

Mvh

Re: Laglöshet eller kärlek till sanningen ?

HaFo skriver "Varför J-sson (?) bejakar Du inte människor som pekar på vem Jesus ÄR och betydelsen av offret av Kristi persons kropp och blod på korset och pekar på hur detta blir förvanskat i trosförkunnelsen och katolicismen? Utan menar att de är illasinnade och elaka!"

Jag menar att en del insändare riktade emot olika människor faktiskt är rent elaka. Kritik kan sägas på mycket bättre sätt, om man nu vill det. Ingen vinner någon på smutskastning, utan det bara skrämmer bort folk.


HaFo skriver "Varför tar Du själv aldrig till orda och utifrån Skriften pekar på vem Jesus ÄR, betydelsen av offret av Kristi persons kropp och blod på korset och samtidigt pekar på vilket sätt det blir förvanskat i trosförkunnelsen och katolicismen? Då skulle Du ju bli trovärdig kring att försöka föra ett sakligt samtal med Dina inlägg!"

Jag vill inte skriva en massa saker på ditt kommando. Skriver jag något får det bli av fri vilja och Andens vägledning. Jag upplever i många fall att utgångspunkten för diskussion är förutfattade meningar och att människor är dömda redan på förhand. Och skulle någon tycka något annat än er i diskussionen får man mestadels höra skit...

Re: Laglöshet eller kärlek till sanningen ?

Bara undanglidningar och fortfarande ingenting i sakfrågorna som sidan avhandlar från J-ssons sida. Man kan undra varför?

Varför hakar Du t.ex. inte på Sigfrids viktiga inlägg?

Du verkar tycka att sakmässiga framställningar utifrån Ordet vem Jesus ÄR och betydelsen av offret av Kristi persons kropp och blod på korset och hur det blir förvanskat i trosförkunnelsen och katolicismen, är elaka, illvilliga personangrepp.

Varför då inte själv, bidra till att, utan den smutskastning Du menar andra sysslar med, själv då presentera vem Jesus ÄR och betydelsen av offret av Kristi kropp och blod på korset och peka själv på hur det blir förvanskat i trosförkunelsen och katolicismen?

HaFo

Re: Laglöshet eller kärlek till sanningen ?

Återupprepar min frågeställning till J-sson:

Du verkar tycka att sakmässiga framställningar utifrån Ordet om vem Jesus ÄR och betydelsen av offret av Kristi persons kropp och blod på korset och hur det blir förvanskat i trosförkunnelsen och katolicismen, är elaka, illvilliga personangrepp.

Varför då inte själv, bidra till att, utan den smutskastning Du menar andra sysslar med, själv då presentera vem Jesus ÄR och betydelsen av offret av Kristi kropp och blod på korset utifrån Ordet och peka själv på vilket sätt det blir förvanskat i trosförkunelsen och katolicismen?

"Vad hjärtat är fullt av talar munnen", eller skriver pennan. Ditt hjärta verkar inte speciellt intresserat av vem Jesu ÄR, betydelsen av offret av Kristi persons kropp och blod på korset.

Inte heller uttrycker Ditt hjärta ngn speciell nöd över och på vilket sätt detta blir förvanskat i trosförkunnelsen och katolicismen.

HaFo

Re: Laglöshet eller kärlek till sanningen ?

Tycker det är synd att Sigfrids så träffsäkra inlägg här kom i "skymundan", så jag lägger in delar av det igen. Verkliga allvarsord, som människor borde ta vara på. Efter att ha visat på fördärvliga läror från Hagin så fortsätter Sigfrid:
---
Nå vanvettiga teologier är en sak , sådant finns det ju en hel del av , skulle vi ha att göra bara med det vore det ju en sak , men det stannar ju inte vid det , utan det som är verkligt allvarligt är att det finns en ondskefull ande bakom det hela , den ande som står bakom utbredandet av antikristliga läror , förvriden teologi i sig är bara det som syns på ytan
-----

Men förvänd teologi är ett mycket effektivt redskap för förföraren att fördärva sinnena hos den som suger i sig budskapet och bana vägen för syftet att : ge dig en injektion av "ormgift" så att ditt samvete överbelastas och slås ut , "varningslampan" slocknar

-----

Det är mycket farligt att läsa/lyssna på förvänd teologi , kasetter , cd skivor och allt vad som nu kan tänkas vräkas ut , sinnet , samvetet , din prövningsförmåga kan förvändas och fördärvas , varning !! , lek inte med "främmande eld" !!

Anden bakom förförelsen manifesteras och överförs så att säga genom det budskap som framförs , genom det skrivna ordet , predikan , lovsång, handpåläggning.

Handpåläggning på ett i förväg uppmjukat offer efter en förvänd predikan är mycket , mycket farligt , det är nu "direktkontakt" och risk för kortslutning av ditt försvar , det kan bli "högspänningsöverslag".

Risken finns nu att samvetet försvagat, som det är av övergrepp, öppnas upp så mycket att man råkar ut för ett falskt andedop och man "vrids 180 grader fel i sitt samvete.

Och ser nu efter denna invigning mörker som ljus , det som är ljus ser du nu istället som mörker , du har fått ett annat Kors en annan Kristus , en annan ande , ett annat evangelium"

Försök , jag bara säger , försök sedan efteråt tillrättavisa en person som blivit vriden 180 grader fel i sitt sinne den som kan , är du beväpnad bara med goda föresatser kommer du ingenstans

----

Det måste vara Guds kraft till om det ska bli något resultat

-----

Att vara driven av rätt ande och peka på ett rent och ursprungligt evangelium provocerar de krafter som bundit den förförde

-----

Paulus skriver : "i hopp att Gud till äventyrs skall förläna dem bättring, så att de komma till kunskap om sanningen".
----
Fundera gärna över denna viktiga hälsning från Sigfrid, som man kan gissa sig till, varit utsatt för förförelsen i trosförkunnelsen, men som vaknat upp!? Och som försöker nå fram till sina "olycksbröder", med hjälp , men som märkt hur svårt det är (?), när sinnet blivit förmörkat av "en annan Jesus, ett annat evangelium" presenterat av "en annan ande".

HaFo

Re: Laglöshet eller kärlek till sanningen ?

Daniel 11
32.
Och dem som hava kränkt förbundet skall han med hala ord locka till helt avfall; men de av folket, som känna sin Gud, skola stå fasta och hålla ut.

Det är farligt att lockas till att "kränka förbundet" !!!!!

Håll inte på med att köra över varningsignaler-----

Jo Harry det stämmer , jag har varit indragen i andlighet som varit påverkad av trosrörelsen , Livets Ord och Arken var något som var på "tapeten" på den tiden---
Arkens undervisning verkade ju för övrigt vara mildare i tonen , så att säga mera attraktivt , mera ögon och öronfröjd

Nu lär väl någon invända att det var väl så länge sedan du var med , saker och ting har förändrats till det bättre----

Visa mig , den som vet hur det går till nuförtiden, och bevisa för mig att deras undervisning faktiskt , faktiskt numera i grunden handlar om den Jesus som beskrivs i Johannes evangeliet----

Bevisa för mig att influenser från tex Jds läran är helt utrotade ur de personers sinnen och teologi som är drivande i dessa sammanhang

Bevisa sedan för mig att de personer som driver dessa projekt är drivna av Guds ande--------

Visa mig genom en sammanfattning deras undervisning , understödd med Bibelcitat vad de skriver om detta :
"Vem Jesus ÄR (”Guds fullhet lekamligen” – ”Kristus kommen i köttet”) och betydelsen av det RENA offret av Kristi persons (Gud och människa förenade)

Ta nu och börja med att svara på Harrys frågor , och eftersom ingen varken vågar eller ens vill försöka svara honom när det gäller kärnfrågorna så tycker jag att de som håller på att ge honom "tjuvnyp" skulle sluta med sådant , det är bara genomskinligt , äckligt och motbjudande , men det visar ju i alla fall på vilken ande de personer drivs av som håller på med detta , det är så att säga ett "vittnesbörd" i sig , jag känner medlidande blandat med en viss irritation när jag ser hur det går till , det är frustrerande att att kommunicera med någon som envist håller fast vid sina pålimmade skygglappar och öronskydd för att stänga sanningen ute , det hela påminner om att försöka kommunicera med ett "gökur" och dess inbyggda envishet , koo , koo , koo är de enda svar man får med jämna mellanrum

Jag har alltså kännedom om hur det känns att bli påverkad av undervisning som är besmittad av ett falskt evangelium
Man kan få väldigt konstiga och kraftfulla upplevelser efter påverkan av sådan andlighet----
Jag har också sett exempel på hur det kan gå i förlängningen efter utbildning på Livets Ord

Jag har hört lovsång som man inte borde ha låtit sig påverkas av ,det kan ju låta bra med "fin lovsång" , men---

Jag har varit med om handpåläggning , men jag har väl tydligen haft ett beskydd från Gud som gjort att inte det , allra , allra värsta drabbat mig -----

Det har varit illa nog det jag fått uppleva , det har varit ordentligt illa , men det jag upplevt har gjort att har insikt i vissa saker och kan varna andra

Tyvärr är det otroligt svårt att nå fram och varna------
Jag har alltså varit med om att undertrycka varnings signaler , och jag fått ta konsekvenser av att hålla på att trycka ner , trycka ner och försöka anpassa sig för att passa in----
Jag säger , kränk inte vittnesbördet , det är livsfarligt !!
Åratal , åratal , åratal av lidande har förorsakats mig av snedvriden teologi och andlighet----
Men på något sätt har jag fått ett beskydd så jag inte
har krossats precis av min kontakt med snedvriden andlighet och dess påverkan
Mvh

Ps Harry , fick du mitt mail ?

Re: Laglöshet eller kärlek till sanningen ?

Hej

Jag borde i mitt förra inlägg ha använt formuleringen "de som varken vågar ? eller ens vill ? försöka svara honom (Harry)när det gäller kärnfrågorna" , istället för formuleringen "ingen varken vågar eller ens vill försöka svara honom när det gäller kärnfrågorna"

Re: Laglöshet eller kärlek till sanningen ?

Det är ett gripande vittnesbörd som Du ger Sigfrid!

Man får nästan tårar i ögonen över allt Du fått gå igenom bara på grund av att andliga ledare har förfallit och gett sitt öppnande för bl.a trosförkunnelsen.

Jag förstår Din vånda över att en del med sina inlägg, nästan gör narr av de som farit illa i spåren av den falska andlighet som idag drar fram.

Förstår också Din vånda, över att många inte vill lyssna till Din varning, utan vill göra narr av Dig istället. Det är skamligt och deras problem och inte Ditt!!

Förstår Dinn vånda när Du märker att, inte heller människor, vill lyssna till de, som delar Din nöd och försöker, som kontrast till förvillesen i t.ex. trosförkunnelsen och katolicismen, att peka på utifrån Ordet, vem Jesus ÄR och betydelsen av offret av Kristi persons kropp och blod på korset.
---
Håll ut och kämpa vidare Sigfrid. Det kommer att finnas människor som kommer att bli nådda och välsignade av att Du vill delge människor vad Du gått igenom och som även kommer att tacka Gud för den klarsyn som Du nu andligt lägger fram, trots att Du genomgått en "andlig våldtäkt" i spåren av trosförkunnelsen!

Var frimodig!

(Nej, jag har inte nåtts av Ditt mail - Du har väl min nya adress harryforsgren@yahoo.se ?)

HaFo

Re: Laglöshet eller kärlek till sanningen ?

Så här säger Johannes Döparen :

"»Se, Guds Lamm, som borttager
världens synd!"

Petrus 1 Brev

"I veten ju att det icke är med förgängliga ting,
med silver eller guld, som I haven blivit »lösköpta»
från den vandel I förden i fåfänglighet, efter
fädernas sätt,
>Jes. 52,3. 1 Petr. 4,3.
utan med Kristi dyra blod, såsom med blodet av
ett felfritt lamm"

Joh 1 Brev

"Vilken annan kan övervinna världen, än den
som tror att Jesus är Guds Son?
Han är den som kom genom vatten och blod,
Jesus Kristus, icke med vattnet allenast,
utan med vattnet och blodet.
Och Anden är den som vittnar,
eftersom Anden är sanningen"

"Ty tre äro de som vittna: Anden, vattnet
och blodet; och de tre vittna ett och detsamma.
Om vi taga människors vittnesbörd för gott,
så må väl Guds vittnesbörd vara förmer.
Detta är ju Guds vittnesbörd, att han
har vittnat om sin Son"

Joh 1 Brev

"Han är den som kom genom vatten och blod , Jesus Kristus,
icke med vattnet allenast, utan med vattnet och blodet"

Detta vittnesbörd är oerhört kraftfullt , ja det kan inte
vara mer kraftfullt !!!

För det är Guds eget vittnesbörd om sin Son !!

Det här är ett vittnessbörd som antikrists ande
hatar , förnekar , vill förvränga och neutralisera :
Tex genom att hävda att det sker en andlig död
hos Jesus , detta tillägg innebär att evangeliet
fördärvas och det öppnar upp människors sinnen
för villfarelsens ande !!

Antikrists andlighet förnekar alltså Guds eget
vittnessbörd om sin Son

Joh 1 Brev
"Var och en som tror att Jesus är Kristus,
han är född av Gud; och var och en som
älskar honom som födde, han älskar ock
den som är född av honom"

Var och en som har kärlek till sanningen har
en kärlek till Guds eget vittnessbörd om sin Son

Var och en som född av Gud och har
kärlek till sanningen , har också kärlek
till var och en som är född av Gud

Var och en som har kärlek till sanningen blir
hatad och förföljd av dem som inte ger kärleken
till sanningen rum i sina hjärtan så att de kan bli
frälsta----

Joh Ev

"Och när Jesus hade tagit emot vinet, sade han:
»Det är fullbordat.» Sedan böjde han ned
huvudet och gav upp andan.

Ja , det är verkligen fullbordat på Korset !!!
Han dog för oss !! , han dog bara kroppsligen
han dog aldrig någonsin andligen !!

Det är hans jordiska kropp/blodet som är
det försoningsoffer som räcker !!

Joh Ev

När de därefter kommo till Jesus och sågo honom
redan vara död , slogo de icke sönder hans ben;
men en av krigsmännen stack upp hans sida med
ett spjut, och strax kom därifrån ut blod och vatten.
Och den som har sett detta, han har vittnat därom,
för att ock I skolen tro; och hans vittnesbörd är sant,
och han vet att han talar sanning.
Ty detta skedde, för att skriftens ord skulle
fullbordas: »Intet ben skall sönderslås på honom.»
Och åter ett annat skriftens ord lyder så:
»De skola se upp till honom som de hava stungit.»

Johannes ser hur en krigsman sticker upp Jesu
sida med en lans , krigsmannen gör detta för att
förvissa sig om att Jesus verkligen är död
, vattnet och blodet som kommer ut är ett
slutligt , konkret , synligt bevis/vittnesbörd på
att den kroppsliga döden har inträffat hos Jesus

Det är fullbordat !!

Johannes har sett detta med egna ögon och han vittnar
om detta för att vi ska tro !!

Joh 1 Brev

"Ty tre äro de som vittna: Anden, vattnet och blodet;
och de tre vittna ett och detsamma.
Om vi taga människors vittnesbörd för gott, så må väl Guds
vittnesbörd vara förmer. Detta är ju Guds vittnesbörd, att han
har vittnat om sin Son"

Joh 1 Brev

"Och Anden är den som vittnar, eftersom Anden
är sanningen"

Joh 1 Brev

"Vilken annan kan övervinna världen, än den som tror att Jesus är
Guds Son?

Han är den som kom genom vatten och blod, Jesus Kristus,
icke med vattnet allenast, utan med vattnet och blodet.
Och Anden är den som vittnar, eftersom Anden är sanningen"

Och den som tror på Guds eget vittnesbörd om sin Son
och har trott på hans Sons namn har blivit född på nytt

Joh Ev

"Men åt alla dem som togo emot honom gav han makt att
bliva Guds barn, åt dem som tro på hans namn; och de hava
blivit födda, icke av blod, ej heller av köttslig vilja, ej heller
av någon mans vilja, utan av Gud"

Re: Laglöshet eller kärlek till sanningen ?

Ormen kom på den fiffiga idén, att om han förlade (i människornas begreppsvärld) den avgörande striden mot "Kvinnans säd", JESUS KRISTUS, i andarnas rike, och alltså inte i den köttsliga världen där JESUS redan besegrat honom,

då kom han på det sättet förbi BLODET;
då andar inte har något blod.

Han vill bort från BLODETS segerkraft,
då det besegrat -och avväpnat honom.

--

Fick han Människorna att inte tro på BLODETS slutgiltiga seger över honom, och Människorna hade han sedan tidigare funnit vara lättlurade, så att de gärna tog emot lögn,

då hade han på det sättet en ingång in i dem, med sin förvillande andehär; som förskapar sig till ljusets änglar.

En andehär som bara BLODET PÅ KORSET förmår avvisa: BLODET från ett "felfritt lamm" som kommit från själva Himlen, från Gud själv.

För att en gång för alla besegra den sluga och listiga Ormen, som alltifrån Edens lustgård gjort allt för att förvilla Människorna på jorden.

--

Men Gud har nu, i och med Jesu död på korset, gett Människorna ett avgörande segervapen i Hans Sons, Jesu Kristi dyrbara blod:

LAMMETS BLOD.

--

Upp. 12:11 "De övervunno honom
i kraft av LAMMETS BLOD
och i kraft av SITT VITTNESBÖRDS ord."

Vad du och jag tror på och vittnar om, är av avgörande betydelse i andevärlden.

Andarna vet vilka vi är, och vem vi tror på; vilken Jesus vi har. Guds eller Ormens.

Re: Laglöshet eller kärlek till sanningen ?

SE skriver "Andarna vet vilka vi är, och vem vi tror på; vilken Jesus vi har. Guds eller Ormens."

Har ni hittat på en egen "jesus"?

Re: Laglöshet eller kärlek till sanningen ?

Den som vill trampa Guds Sons blod under sina fötter som orent, är ju fri att göra det.

Men inte vill jag vara i den människans kläder på den yttersta dagen.

Inte vill jag vara i de människors kläder som via trosförkunnelsen och katolicisen blir bedragna i sina hjärtan till att egentligen förköara förbundsblodet som orent.

Bibeln uttrycker att för den människan, som äger en sådan tro och bekännelse, "finns inget annat offer givet, utan allenast en förskräcklig väntan på dom".

Fortsätt Du Sigfrid på att peka på vem Jesus ÄR betydelsen av offret av Kristi persons kropp och blod på korset!

Förvänta dig inte att bli populär för det, utan förvänta Dig angrepp och hån.

Men de som "har öron till att höra", kommer att få sitt eviga liv räddat, genom att upptäcka fokus på offret av Kristi persons kropp och blod på korset. Så förtröttas inte!

HaFo