HaFo's Debattforum "Din Åsikt"
Start a New Topic 
Author
Comment
"Guds ord står evinnerligen fast!"

Psaltaren 19:7 ger en klar och FAST undervisning i tider av turbulens och förvirring:

”HERRENS lag är utan brist och vederkvicker själen;
HERRENS vittnesbörd är fast och gör den enfaldige vis…”

Psalm 89:28 –
”Jag skall bevara min nåd åt honom evinnerligen och mitt förbund med honom skall förbli fast.”

Ps.93:1 –
”HERREN är min konung! Han har klätt sig i härlighet. Han har klätt sig, omgjordat sig med makt;
därför står jordkretsen fast och vacklar icke.”

Ps.119:89 –
”Evinnerligen, HERRE, står ditt ord FAST i himmelen.”

……

HERRENS ord är att lita på för evigt – människans ord däremot ebbar sakta ut…

Det är gott att stå på en "fast klippa" - oberoende alla omständigheter.

Lovad vare HERREN!

..................

Re: "Guds ord står evinnerligen fast!"

Tack Elisabeth för kärnfriska ord och fokusering på Guds Ord.

"HERRENS ord är att lita på för evigt – människans ord däremot ebbar sakta ut…"

"Människolärorna" (och än värre - lärorna från avgrunden) i katolicismens Maria - läror, sakramentsläror och "församlingsläror" med katolska kyrkan, som den enda sanna kyrkan, som alla "kättare" nu ska inordnas under.

Där dess ledare påven ("kristi ställföreträdare på jorden"), är ofelbar och Maria och katolska kyrkan intagit Kristi och Andens plats (i praktiken). Detta falsarium lär inte "ebba ut"!

Lika lite, som trosförkunnelsens läror från Kenyon och Hagin (vidarebefordrade till Sverige via Sten Nilsson, Ekman och LO), skulle komma att "ebba ut".

De finner nu varandra i en "kompromiss", "där man ska älska varandra så att världen kan tro", "evangelisera och vinna världen för kristus", men som i sin "antikristliga ande", som förenar dessa lärosystem i verkligheten, blir ett led på den andliga arenan, som leder fram till "avfallet".

Som måste ske för att antikrist ska kunna träda fram och de "kristna" ska bli förvillade att hälsa antikrist välkommen som Kristus.

Och allt sker det under skenet av, att "man håller sig till Guds Ord".

Likväl har man i "bägge dessa läger" som nu möts (och där Pingst som "ena mähäar", utan lärare, profeter och väktare på muren, bara hänger med), under lång tid, genom sina läror fjärmat sig från vem Jesus verkligen ÄR och betydelsen av offret av Kristi persons kropp och blod på korset!!

Och därtill säger kristenheten och dess ledare, ja och amen, bara man får vara med om "häftiga upplevelser" och sugas med i "segerruset".

HaFo

Re: "Guds ord står evinnerligen fast!"

HaFo skriver "HERRENS ord är att lita på för evigt – människans ord däremot ebbar sakta ut..."

Ja, Herrens ord förblir. På de här sidorna är det bara några stycken kvar nu som skriver; HaFo, Elisabeth, Marija och några till... Skaran minskar och det verkar ebba ut.

Jag har själv levt i sådana här föreställningar som ni lever i och jag vet därför hur det är. Det är jättetungt!!! "Vår" skara ebbade också ut och jag kom ut i friheten i Kristus Jesus! Det är jag glad över.

Släpp taget och låt Herrens helige Ande leda. Låt inte stolthet m.m. komma ivägen för Herrens ledning.

Re: "Guds ord står evinnerligen fast!"

Bara en liten rättelse J-sson!

Det var inte jag som citerat vad Du sagt att jag gjort. Jag var den som gav en kommentar därtill.

Lika lite noggrant, som Du därmed tydligen läst, så är Du tydligen inte heller egentligen intresserad av dess innehåll - eller?

För Du säger inget i sak till innehållet, som Du kommenterar, utan försöker med svepande och egentligen intetsägande formuleringar i sak, ge ett nedvärderande omdöme till dem som skriver här, insuinerandes att de inte är "ute i Kristi frihet", som Du menar Dig vara.

Tja var läsare får vål bilda sig en uppfattning om motivation och vad inlägget från J-sson, egentligen i sak hade att tillföra.

HaFo

Re: "Guds ord står evinnerligen fast!"

HaFo skriver "Lika lite noggrant, som Du därmed tydligen läst, så är Du tydligen inte heller egentligen intresserad av dess innehåll - eller? För Du säger inget i sak till innehållet, som Du kommenterar, utan försöker med svepande och egentligen intetsägande formuleringar i sak, ge ett nedvärderande omdöme till dem som skriver här, insuinerandes att de inte är 'ute i Kristi frihet', som Du menar Dig vara. Tja var läsare får vål bilda sig en uppfattning om motivation och vad inlägget från J-sson, egentligen i sak hade att tillföra."

Det var väl inga vänliga ord direkt, och inte heller Kristuslika ord... Det du skriver har ett enda syfte, nämligen att smutskasta och misstänkliggöra. Är det bra det??

Re: "Guds ord står evinnerligen fast!"

Det finns ett uttryck som nog väl beskriver J-ssons inlägg:

"Den som sa det var det"!!

Återigen projisering från J-ssons sida. Sakdebatt däremot är tydligen inte J-ssons starka sida.

Men jag vill önska Dig ALLT GOTT OCH EN GOD HELG!

HaFo

Re: "Guds ord står evinnerligen fast!"

Det är inte jag som avleder, utan du. Min fråga var också om det är bra att misstänkliggöra och smutskasta?? För så upplever jag faktiskt tyvärr ditt/dina inlägg till mig. Jag har inte önskat strid, utan så fort någon skriver något som inte "accepteras", bemöts det på ett hotfullt sätt. Det är inte bra!

Re: "Guds ord står evinnerligen fast!"

J-sson: "Min fråga var också om det är bra att misstänkliggöra och smutskasta??"

Precis vad Du sysslar med, men menar att andra sysslar med. Projisering kallas det!!

HaFo

Re: "Guds ord står evinnerligen fast!"

HaFo skriver "Precis vad Du sysslar med, men menar att andra sysslar med. Projisering kallas det!!"

Nä, jag skriver inte för att smutskasta. Nu får du påvisa för mig och våra läsare vad du har för grund för detta påstående. Tack.

Som grund för vad jag menar när ni smutskastar och kränker människor är exempelvis vad du själv skrev HaFo "Återigen projisering från J-ssons sida. Sakdebatt däremot är tydligen inte J-ssons starka sida. Men jag vill önska Dig ALLT GOTT OCH EN GOD HELG!"

Först lägger du på mig att sakdebatt inte är min sak. Vilket i sig är ett väldigt nedvärderande. I nästa andetag önskar du mig allt gott och en god helg. Sådant motsatsbeteende finns i sekter och det är farligt/skadligt.

Re: "Guds ord står evinnerligen fast!"

Varför inte "skip the crap" och "i denna tråd" återanknyta till ämnets rubrik:

"Guds ord står evinnerligen fast!"

Vad säger t.ex. Guds Ord kring vem Jesus ÄR och betydelsen av offret av Kristi persons (Gud och människa förenade) kropp och blod på korset?

Vad säger Guds Ord i kontrast till trosförkunnelsens och katolicismens läror?

Låt oss samtala i sak, istället för att hamna i en massa "vid sidan om crap".

Ber om förlåtelse om jag själv felar och "hamnar vid sidan om" och "går i 'clinch' med
"meningsmotståndare" och "förfaller till 'personfight'", istället för att hålla mig till saksamtal.

Sköt om Er alla!

HaFo

Re: "Guds ord står evinnerligen fast!"

HaFo skriver "Varför inte "skip the crap" och "i denna tråd" återanknyta till ämnets rubrik:"

Nix, nu får du redogöra på dina påståenden om mig. Tack. Sedan kanske vi kan gå vidare.. Men inte förr.

Re: "Guds ord står evinnerligen fast!"

Värst vad J-sson blev petig då!

Nå, Du skrev med adress till mig:

"Jag har själv levt i sådana här föreställningar som ni lever i och jag vet därför hur det är. Det är jättetungt!!! 'Vår' skara ebbade också ut och jag kom ut i friheten i Kristus Jesus! Det är jag glad över."

Vad Du säger här är att jag inte "lever i friheten i Kristus", utan "lever i föreställningar" (indirekt negativa sådana).

Men det är inte i Dina ögon att "smutskasta och misstänkliggöra". Hallå, wake up och rikta ngn enda gång ljuset mot Dig själv!

Nå, jag vädjar därmed om att vi härefter kan "skip the crap", som inte gagnar eller gläder ngn. och istället hålla oss till sak under ämnesrubrikerna!

Under vilken ämnesrubrik har Du egentligen en enda gång fört ett samtal i sak? Visa mig det!

Om Du nu egentligen är ute efter det J-sson? Vad är Din motivation för att skriva egentligen? Vara "klagominister" eller?

Men kul att Du vill vara med här på sidan, där du allmänt bara, så motsägelsefullt, har enbart "galla att spy" över dem som skriver här och alla "är stygga mot Dig", (förutom nån enstaka som lovordar Dig).

Igen jag önskar Dig allt gott, Guds välsignelse och att Du må få må bra!

HaFo

Re: "Guds ord står evinnerligen fast!"

HaFo skriver "Vad Du säger här är att jag inte 'lever i friheten i Kristus', utan 'lever i föreställningar' (indirekt negativa sådana). Men det är inte i Dina ögon att 'smutskasta och misstänkliggöra'. Hallå, wake up och rikta ngn enda gång ljuset mot Dig själv!"

Du tolkar in väldigt mycket i mina inlägg. Säger jag begreppet A, får jag automatiskt stå till svars för begreppet B, C och D. Även om jag inte står för dessa.

Jag tror det finns mer att få ut av det kristna livet än det här. Jag bara känner igen mig i det jag en gång var i. Att du sedan tolkar det som smutskastning och misstänkliggörande, tja. Vad skall jag säga om det!? Jag har läst riktigt otäcka yttringar om människor som andra skrivit, utan att du alls reagerat.


HaFo skriver "Om Du nu egentligen är ute efter det J-sson? Vad är Din motivation för att skriva egentligen? Vara 'klagominister' eller? Men kul att Du vill vara med här på sidan, där du allmänt bara, så motsägelsefullt, har enbart 'galla att spy' över dem som skriver här och alla 'är stygga mot Dig', (förutom nån enstaka som lovordar Dig)."

Nix, jag spyr inte galla osv. Men jag tycker ni gör detta då ni gör alla dessa personangrepp på alla möjliga människor som representerar olika trosinriktningar. Är ni bättre själva?

Re: "Guds ord står evinnerligen fast!"

J-sson:

"Du tolkar in väldigt mycket i mina inlägg."

Jag läser precis vad dom säger och då blir resultatet som ovan angivet!

Ang. personangrepp se under annat ämne som jag svarat på.

Snälla J-sson, "ge Dig nu", och kom igen i sak kring ämnesdrubriken ovan:

"Guds ord står evinnerligen fast"

Och visa Du nu på vem Jesus ÄR utfrån Guds Ord, betydelsen av offret av Kristi persons kropp och blod på korset och hur det blir förvanskat i trosförkunnelsen och katolicismen!

Du har här chansen att verkligen visa var Du står i sak J-sson! Ta den!

HaFo