HaFo's Debattforum "Din Åsikt"
Start a New Topic 
Author
Comment
Fokusera vem Jesus ÄR och betydelsen av offret av Kristi persons kropp och blod på korset

Fokusera vem Jesus ÄR och betydelsen av offret av Kristi persons kropp och blod på korset

Den 15/1 på Pingst. nu:s hemsida skriver Tord Israelsson ett lovvärt inlägg om att â€återerövra pingstenâ€.

Än mer viktigt vore det om kristenheten och Pingst idag, inte fortfar att fjärma sig från själva grunden för den kristna tron:

Vem Jesus ÄR (â€Guds fullhet lekamligen†– â€Kristus kommen i köttet†och betydelsen av det RENA offret av Kristi persons (Gud och människa förenade = ingen andlig död av Jesus eller att Han är syndfri på grund av â€Marias syndfrihetâ€) kropp och blod där på korset.

Det blir idag förvanskat både i katolicismens och trosförkunnelsens läror. Ngt. som utan antydan till reaktion från ledarhåll, alltmer anammas in i Pingsts sammanhang!

Under lovvärt tal om â€vara ett så att världen kan troâ€, â€älska varandraâ€, â€evangeliseraâ€, missionera†och â€vinna världen för Kristusâ€, så är man på väga att springa ifrån budskapet om HONOM som redan vunnit världen:

Vem Jesus ÄR (â€Guds fullhet lekamligen†– â€Kristus kommen i köttetâ€) och betydelsen av det RENA offret av Kristi persons (Gud och människa förenade = ingen andlig död av Jesus eller att Han är syndfri på grund av â€Marias syndfrihetâ€) kropp och blod där på korset.

Om inte Pingsts ledarskap vänder om från
â€flirtandet†med både katolicismen och trosförkunnelsen och dessas företrädare, kommer Pingst istället för att vara en â€väckelserörelseâ€, att bli en del av det avfall, som Bibeln säger kommer att ske innan antikrist ska kunna träda fram.

Hur ska människor, om deras sinnen och hjärtan, blir övade av sitt ledarskap, till att kalla antikrists verksamhet för ett verk av Guds Andeâ€, att kunna undgå att hälsa antikrist välkommen som Kristus?

Hur ska kristna människor undgå att bli förförda i ändtiden in i avfallet, om deras ledarskap kallar avfallet för â€väckelseâ€?

Var är lärarna, profeterna och â€väktarna på muren†inom Pingst?

HaFo

Re: Fokusera vem Jesus ÄR och betydelsen av offret av Kristi persons kropp och blod på korset

Finner det fortfarande lika märkligt varje gång, att när det centrala evangeliet: Fokusera vem Jesus ÄR och betydelsen av offret av Kristi persons kropp och blod på korset, blir fört på tal, så ger det minst av "wievs och replayes".

Är det så, att evangeliet inte längre och vem Jesus ÄR och betydelsen av offret av Kristi persons kropp och blod på korset, egentligen inte är intressant för "kristna"?

Är det så mycket viktigare med "upplevelser",
"välsignelser", "mirakler och under", om det så än sker under "ockultismens 'kristna'täckmantel", så att man inte längre är intresserad av att komma till Skriftens Jesus för "att få liv"!?

HaFo

Re: Fokusera vem Jesus ÄR och betydelsen av offret av Kristi persons kropp och blod på korset

Varför ger sig inte Daniel och J-sson i kast med denna ämnesrubrik kan man undra? Är det för ocentralt i evangeliet och inte alls intressant?

HaFo

Re: Fokusera vem Jesus ÄR och betydelsen av offret av Kristi persons kropp och blod på korset

Kom igen nu J-sson och Daniel! Vem ÄR Jesus enligt Guds Ord och vad betyder offret av Kristi persons kropp och blod på korset?

Blir det förvanskat i katolicismen och trosförkunnelsen? I så fall hur?

HaFo

Re: Fokusera vem Jesus ÄR och betydelsen av offret av Kristi persons kropp och blod på korset

För mig är katolicismens läror främmande, speciellt det som tas upp i denna forumtråd. Men för oss som besöker de här sidorna är det egenligen ointressant vad de tror på. Ingen av oss är väl med i katolska kyrkan (??) och jag själv har knappt satt min fot i en katolsk kyrka... !! Vad har vi med att göra vad de tror på?? Hur skulle det bli om alla katoliker betedde sig som er, dvs kom hit till Harrys sidor och rackade ner på er tro?? För Harry var det nästan katastrof bara för att jag ville tipsa om en bra möteshelg. :-)

Enligt catolic.se http://www.catholic.se/news/news.asp?NewsId=%7B374C6A08-A5FA-478F-A388-19F032C4D807%7D&NewsType=n har antalet katoliker i världen ökat till 1 098 miljarder. Det är ett något litet mer antal än de sammanhangen ni vanligtvis tillhör (sagt med en god portion ironi och ett skämtsamt humör). Det är ingen liten siffra detta. Och det är oförmätet att tro att alla dessa skulle vara helt galet.

Alla dessa människor är naturligtvis inte per automatik frälsta, men precis som alla andra sammanhang (även frireligiösa) finns det även ofrälsta där med som medlemmar. Men jag tror också att vi kan vara uppriktigt glada över att så många människor vill tillhöra Jesus, gå till kyrkan för Gudstjänster, vill läsa Bibeln, vill omfamnas av Tron etc etc. Det är väl väldigt positivt?

Jag tror inte på den där livsstilen där vi bara skall ägna oss åt att hitta en massa fel hos andra. Vi får lov att glädja oss och då mår vi mycket bättre som människor. Om du irriterar mig över att katoliker har "fel" nattvardssyn, vad hjälper det dig? Vad hjälper det mig? Ingenting...

Men vill man påverka deras utveckling kan ett bra första steg kanske vara att gå med i deras sammanhang och därmed få beslutanderätt. Som medlem kan man ju i viss mån i alla fall påverka. Risken är dock att man bara verkar splittring och kiv genom ovislighet.

Jag tror att det finns många frälsta inom katolska kyrkan. Visst kan man kyssa ikoner, tro att Jesus verkligen omvandlas i nattvarden m.m. och ändå vara frälst. För frälsningen handlar nämligen inte om nattvardssyn etc, utan tron på Jesus! -Har du mött honom eller inte!? Det är Jesus som är det centrala! Frälsningen handlar inte om att i varje detalj ha en sk "rätt" lärofråga, att man skall tro på speciella sätt eller utföra speciella ritualer varje dag. Vi kan istället ha en personlig relation med bibelns Jesus Kristus.

Re: Fokusera vem Jesus ÄR och betydelsen av offret av Kristi persons kropp och blod på korset

J-sson skriver: "
Enligt catolic.se http://www.catholic.se/news/news.asp?NewsId=%7B374C6A08-A5FA-478F-A388-19F032C4D807%7D&NewsType=n har antalet katoliker i världen ökat till 1 098 miljarder. Det är ett något litet mer antal än de sammanhangen ni vanligtvis tillhör (sagt med en god portion ironi och ett skämtsamt humör). Det är ingen liten siffra detta. Och det är oförmätet att tro att alla dessa skulle vara helt galet.

Alla dessa människor är naturligtvis inte per automatik frälsta, men precis som alla andra sammanhang (även frireligiösa) finns det även ofrälsta där med som medlemmar. Men jag tror också att vi kan vara uppriktigt glada över att så många människor vill tillhöra Jesus, gå till kyrkan för Gudstjänster, vill läsa Bibeln, vill omfamnas av Tron etc etc. Det är väl väldigt positivt?

Jag tror inte på den där livsstilen där vi bara skall ägna oss åt att hitta en massa fel hos andra. Vi får lov att glädja oss och då mår vi mycket bättre som människor. Om du irriterar mig över att katoliker har "fel" nattvardssyn, vad hjälper det dig? Vad hjälper det mig? Ingenting...

Men vill man påverka deras utveckling kan ett bra första steg kanske vara att gå med i deras sammanhang och därmed få beslutanderätt. Som medlem kan man ju i viss mån i alla fall påverka. Risken är dock att man bara verkar splittring och kiv genom ovislighet.

Jag tror att det finns många frälsta inom katolska kyrkan. Visst kan man kyssa ikoner, tro att Jesus verkligen omvandlas i nattvarden m.m. och ändå vara frälst. För frälsningen handlar nämligen inte om nattvardssyn etc, utan tron på Jesus! -Har du mött honom eller inte!? Det är Jesus som är det centrala! Frälsningen handlar inte om att i varje detalj ha en sk "rätt" lärofråga, att man skall tro på speciella sätt eller utföra speciella ritualer varje dag. Vi kan istället ha en personlig relation med bibelns Jesus Kristus. "

Jag säger AMEN till det du skriver J-sson! Tack för ditt klarsynta inlägg!

Mvh
Maria

Re: Fokusera vem Jesus ÄR och betydelsen av offret av Kristi persons kropp och blod på korset

"Du skall inga andra gudar ha jämte mig."

"Dock kan hos dig i Sardes nämnas några få som inte har fläckat sina kläder; och dessa skall vandra med mig i vita kläder, ty de är värdiga därtill."

"Den väg är smal och den port är trång som leder till livet, och få är de som finner den."

Re: Fokusera vem Jesus ÄR och betydelsen av offret av Kristi persons kropp och blod på korset

Det handlar inte om att försöka räkna ut eller bedöma hur många frälsta - pånyttfödda - det finns i världen eller i olika samfund och kyrkor, det är lika omöjligt som att försöka räkna stjärnorna på himlen eller sandkornen på stranden;

det handlar om någonting som är betydligt enklare än så, och långt viktigare: att pröva lärorna, i deras förhållande till Guds Ord, Bibeln.

Om läran visar sig falsk - i den jämförelsen - då leder den ovillkorligen människorna vilse.

Kanske t.ex. "bort från den uppriktiga
troheten till Kristus"!

Och vad säger Herrens Ande om det?

Ja, läs t.ex. Jesu -och Hans apostlars
undervisning i frågan.

Re: Fokusera vem Jesus ÄR och betydelsen av offret av Kristi persons kropp och blod på korset

J-sson och Maria!

Vart tog, ämnesrubriken:

"Fokusera vem Jesus ÄR och betydelsen av offret av Kristi persons kropp och blod på korset",

vägen i era inlägg?

En massa ord, men ingenting i sak, som har att göra med det faktum, att trosförkunnelsen och katolicismens läror, "gör om intet själva innehållet" i "ämnesrubriken", "producerades" från Er sida. Varken till försvar eller bekräftande i sak.

Inte heller ngt bejakande av orden i
"ämnesrubriken". VARFÖR??

Är det inte så viktigt vem Jesus ÄR och betydelsen av offret av Kristi persons kropp och blod på korset och att det blir förvanskat både i trosförkunnelsen och katolicismen?

HaFo

Re: Fokusera vem Jesus ÄR och betydelsen av offret av Kristi persons kropp och blod på korset

Tack Maria för mycket uppmuntrande inlägg!

HaFo skriver "Vart tog, ämnesrubriken: 'Fokusera vem Jesus ÄR och betydelsen av offret av Kristi persons kropp och blod på korset', vägen i era inlägg?"

Frågan är vart ämnesrubriken tog vägen i ditt öppningsinlägg. Men det kanske du inte la märke till? Det jag skrev berör nämligen samma saker som du tar upp i ditt öppningsinlägg.

Re: Fokusera vem Jesus ÄR och betydelsen av offret av Kristi persons kropp och blod på korset

För J-sson var det tydligen inte "kärnfullt nog" med:

"Vem Jesus ÄR (â€Guds fullhet lekamligen†– â€Kristus kommen i köttetâ€) och betydelsen av det RENA offret av Kristi persons (Gud och människa förenade = ingen andlig död av Jesus eller att Han är syndfri på grund av â€Marias syndfrihetâ€) kropp och blod där på korset."

Och att peka på hur detta blir förvanskat i trosförkunnelsen och katolicismen verkar J-sson i det närmaste likgiltig inför - eller?

Kom igen j-sson och ge Din syn på vem Jesus ÄR och betydelsen av offret av Kristi persons kropp och blod på korset och hur detta blir förvanskat i trosförkunnelsen och katolicismen. Istället för att som "en hackmaskin", bara hacka på dem som försöker fokusera detta!

HaFo

Re: Fokusera vem Jesus ÄR och betydelsen av offret av Kristi persons kropp och blod på korset

Jag är ledsen för att du inte förstår, men jag har skivit om samma saker som dig i ditt öppningsinlägg. Läs gärna mitt svar igen annars. Läser du mitt inlägg finner du att inget annat duger än bibelns Jesus Kristus.

Re: Fokusera vem Jesus ÄR och betydelsen av offret av Kristi persons kropp och blod på korset

Och vem är Bibelns Jesus Kristus och på vilket sätt blir det förvanskat i trosförkunnelsen och katolicismen?

Släpp nu loss sanningen kring detta ämne J-sson! Nu har Du chansen att deklarera var Du egentligen står i evangeliets mest centrala fråga och visa hur Du är medveten om hur det blir förvanskat i trosförkunnelsen och katolicismen och detta varför det blir förvanskat där!

Känns det angeläget? eller är det bekvämare att bara "i allmänna ordalag tala om "Bibelns Jesus" och inte heller bry sig om på vilket sätt det blir förvanskat i trosförkunnelsen och katolicismen!?

Är det bekvämast att bara "hacka" på dem som pekar på dessa saker, än att verkligen själv "ta sig an frågorna"?

Och själv utifrån Guds Ord peka på vem Jesus ÄR, betydelsen av offret av Kristi persons kropp och blod på korset och själv peka på därutifrån hur det blir förvanskat i trosförkunnelsen och katolicismen.

Här har Du nu chansen J-sson att stå upp för vem Jesus ÄR och betydelsen av offret av Kristi persons kropp och blod på korset och ta avstånd från förförelsen i trosförkunnelsen och katolicismen.

Väntar med spänning om Du verkligen kommer att ta den chansen, eller om Du kommer att fortsätta med att "hacka" på dem, som gjort sig mödan, att "reda ut" dessa spörsmål, i denna avfallets tid, som ska ske innan antikrist ska kunna träda fram.

HaFo

Re: Fokusera vem Jesus ÄR och betydelsen av offret av Kristi persons kropp och blod på korset

HaFo skriver "Är det bekvämast att bara 'hacka' på dem som pekar på dessa saker, än att verkligen själv "ta sig an frågorna"?"

Tydligen är det väl så att det är lättast att hacka på människor. I detta fallet skall man tydligen hacka på katolicismen och trosrörelsen. Men den kristna kallelsen handlar inte om att hacka på människor...

Re: Fokusera vem Jesus ÄR och betydelsen av offret av Kristi persons kropp och blod på korset

J-sson:

"Tydligen är det väl så att det är lättast att hacka på människor."

Vilket tydligen är den väg Du valt, när Du hackar på dem som försöker visa på vem Jesus ÄR och betydelsen av offret av Kristi persons kropp och blod på korset och visar på hur detta blir förvanskat i trosförkunnelsen och katolicismen.

Du säger så precist:

"I detta fallet skall man tydligen hacka på katolicismen och trosrörelsen."

Men dock inte "trosrörelsen", utan
"trosförkunnelsen". Och "hacka" är fel ord. Enligt Bibeln handlar det om att "avslöja" villfarelsen och ta avstånd ifrån den.

Men det bekymrar Dig tydligen inte, att vem Jesus ÄR och betydelsen av offret av Kristi persons kropp och blod på korset, blir förvanskat i trosförkunnelsen och katolicismen?

Du har fortfarande inte "talat i sak" kring ämnet och visat på utifrån Guds Ord vem Jesus ÄR, betydelsen av offret av Kristi persons kropp och blod på korset och inte heller pekat på hur detta blir förvanskat i trosförkunnelsen och katolicismen.

Du har fortfarande chansen J-sson! Kom igen!

HaFo

Re: Fokusera vem Jesus ÄR och betydelsen av offret av Kristi persons kropp och blod på korset

J-sson skriver: "Tack Maria för mycket uppmuntrande inlägg!"

Varsågod! :-)

Jag blev så evinnerligen trött när jag besökte denna sida idag. Har inte varit inne här på en tid. Men konstigt är att det är samma tjafs om samma saker. Diskussionerna leder heller ingen vart. Det är ett evigt sparkande och spottande på andra kristna. Jo, jag vet att människor har mått mycket dåligt inom en del samfund, en av dem är jag själv, och visst ska man ifråga sätta och inte hålla tyst.

Men jag blir både arg, upprörd och ledsen när denna sida av alla sänder ut budskapet: Såsom vi tolkar Bibeln är det enda rätta och andra kristna samfunds tolkning är villfarelse! Som jag sagt innan - ni sitter på höga hästar och ser ner på andra!

Fridshälsningar
Maria

Re: Fokusera vem Jesus ÄR och betydelsen av offret av Kristi persons kropp och blod på korset

Sannerligen hårda fördömmande ord Maria!

Mot de som försöker peka på vem Jesus ÄR och betydelsen av offret av kristi persons kropp och blod på korset och hur det blir förvanskat i trosförkunnelsen och katolicismen.

Men inte någonting egentligen i sak från Din sida, presenterar Du kring, vem Jeus ÄR utifrån Guds Ord, betydelsen av offret av Kristi persons kropp och blod på korset och hur det blir förvanskat i trosförkunnelsen och katolicismen!

Anser Du det inte viktigt vem Jesus ÄR, betydelsen av offret av Kristi persons kropp och blod på korset och hur det blir förvanskat i trosförkunnelsen och katolicmen?

Då förstår jag "nada"!

Roligt att Du vill vara med i samtalen Maria!

HaFo

Re: Fokusera vem Jesus ÄR och betydelsen av offret av Kristi persons kropp och blod på korset

Maria, Du skriver: "Men jag blir både arg, upprörd och ledsen när denna sida av alla sänder ut budskapet: Såsom vi tolkar Bibeln är det enda rätta och andra kristna samfunds tolkning är villfarelse! Som jag sagt innan - ni sitter på höga hästar och ser ner på andra!"

Det är inte en fråga om tolkning, utan det handlar om
att läsa innantill! Frågan gäller om man vill respektera vad som där, i Guds Ord, står skrivet och söka efterleva det.

Och då ber man t.ex. inte till avlidna,
eller dyrkar deras döda ben.

Re: Fokusera vem Jesus ÄR och betydelsen av offret av Kristi persons kropp och blod på korset

Maria

Tycker du verkligen att det är "tjafs"
när Harry och S-E Sköld försöker rädda
evangeliets kärna ?

Mvh

Re: Fokusera vem Jesus ÄR och betydelsen av offret av Kristi persons kropp och blod på korset

Försöker hela tiden visa på "kärnan i Evangeliet", vem Jesus ÄR "Guds fullhet lekamligen", "Kristus kommen i köttet" och hur Jesus i Kristi person (Gud och människa förenade), besegrar syndens och den andliga dödens (människans åtskillnad från Gud) konsekvenser i människan.

Det sker genom Jesu syndfria rättfärdighet och Gudomlighet och inte vare sig genom ngn andlig död av Honom (trosförkunnelsen) eller att Han är syndfri på grund av "Marias syndfrihet" (katolicismen).

Pekar också på hur denna Jesu syndfria rättfärdighet och Gudomlighet leder till att Han kan bära fram det RENA offret av Kristi persons (Gud och människa förenade) kropp och blod där på korset och vägen därmed på korset är öppen till Guds gemenskap.

visar också på hur detta blir förvanskat i både trosförkunnelsen och katolicismen och att det därmed handlar om "en annan Jesus, ett annat evangelium" bakom vilken där ligger "en annan ande", en villfarelsens andemakt, som ska vilseleda människan.

Allt detta är tydligen inte så populärt. Gör man detta så blir man tydligen stämplad som "sektledare" "dömande", "går emot Gud", "är kritisk och missnöjd", "tror sig själv veta bäst och bara de som ser det som du 'godkända'." etc. etc.

"Rallarsvingarna", "har många ansikten" och "avsändare", i den "Andliga strid", som uppstår, när människior konfronteras med vem Jesus ÄR och betydelsen av offret av Kristi persons kropp och blod på korset och sammanhang där det förvanskas blir påtalat och belyst. Det är "många ömma tår som kommer i kläm".

Det märkliga är att "slängarna som kommer", väldigt sällan handlar om själva sakfrågorna, utan ges mer i "allmänna" "fördömande ordalag".

Det skulle kännas mycket bättre att få ventilera "sakfrågorna", än att ödsla tid och energi, med att "gå i clinch", med helt ovidkommande saker.

Men det finns kanske även ett behov av att få göra det?

Allt gott till alla!

HaFo

Re: Fokusera vem Jesus ÄR och betydelsen av offret av Kristi persons kropp och blod på korset

"Vad har vi med att göra vad de (katolikerna ) tror på ?? " skriver J-sson och avslöjar därmed en oerhörd cynism och isande kärlekslöshet .
Att människor går förlorade av ett förvanskat och förvrängt eller inget evangelium alls . Who cares ?

Det finns inte flera vägar till Gud som J-sson verkar tro det finns En väg Genom Honom som är Vägen , Sanningen och Livet .
En frälst pånyttfödd människa med den Helige Ande i sitt hjärta kan omöjligt tillbe döda människor -jungfru Maria - kyssa ikoner m.m. och med samma mun tillbe Herren Jesus Kristus .
Anden är En och Densamma och odelbar och delar inte sin lojalitet med någon annan , något annat och upphöjer ingen annan än Herren själv . Sitter inte Han på hjärtats tron blir Anden bedrövad och flyr.

Du famlar i mörker J-sson och i ditt mörker försöker du leda andra . En dag ska vi alla göra räkenskap inför Honom den Rättfärdige Domaren ,och Han kommer inte att se mellan fingrarna för den som förför en av hans minsta.

Marija

Re: Fokusera vem Jesus ÄR och betydelsen av offret av Kristi persons kropp och blod på korset

Marija skriver ""Vad har vi med att göra vad de (katolikerna ) tror på ?? " skriver J-sson och avslöjar därmed en oerhörd cynism och isande kärlekslöshet . Att människor går förlorade av ett förvanskat och förvrängt eller inget evangelium alls . Who cares ?"

Jag har läst många av dina insändare och du har gjort dig känd för både övertolkningar och konstiga tolkningar. Det har liksom blivit ditt kännemärke.

Du vet väl att ingen går förlorad för att någon skulle kyssa en ikon av Maria på foten... Man går förlorad om man inte tagit emot Jesus Kristus.

Inga lärosystem frälser, inte heller olika sorters doktriner (även frireligiösa sådana). Den som frälser är Jesus Kristus.

Re: Fokusera vem Jesus ÄR och betydelsen av offret av Kristi persons kropp och blod på korset

Sköld skriver "Det är inte en fråga om tolkning, utan det handlar om att läsa innantill! Frågan gäller om man vill respektera vad som där, i Guds Ord, står skrivet och söka efterleva det."

Men det är just tolkningar det handlar om. Vissa här (inkl dig) har patent på bibeltolkning och allt därutöver är villfarelse.

Ulf Ekman & Co uttrycker liksom dig att det bara är att sätta på glasögonen och läsa. Är ni av samma rot måhända?

Re: Fokusera vem Jesus ÄR och betydelsen av offret av Kristi persons kropp och blod på korset

Var står det skrivet, att den på JESUS troende skall be till avlidna, och spara dödas ben:

så att det skulle handla om en "tolkningsfråga";
hur man tolkar den befintliga texten?

Och var står det skrivet, att JESUS hade en uppgörelse med Ormen/Satan i dödsriket, d.v.s. efter korsdöden, och att Han där besegrades;

så att även det är en "tolkningsfråga"?

Och var står det skrivet att vi skall samarbeta med villolärare, så att också det skulle kunna göras till en s.k. tolkningsfråga?

Re: Fokusera vem Jesus ÄR och betydelsen av offret av Kristi persons kropp och blod på korset

Sköld skriver "Var står det skrivet, att den på JESUS troende skall be till avlidna, och spara dödas ben:..."

Det står inte heller skrivet att vi skall förtrampa eller fördöma dem till *******t som på något sätt lyckats få den sortens tro. Men jag håller med i sig, det är felaktigt. Men frälsningen är inte beroende på om jag kysser döda ben eller inte, utan om jag kommit till tro på Jesus. Någon som kysser döda ben kanske ändå har en innerlig tro på Jesus. Ser du skillnaden!?

Re: Fokusera vem Jesus ÄR och betydelsen av offret av Kristi persons kropp och blod på korset

"kasta pårlor för svinen", torde här vara relevant!? Stärre vilsenhet är nog svår att leta efter! Även om den är nog så talande och avslöjande i sig själv, så
agera var och en efter övertygelse! Tystnad eller försök till "väckelse"! Eller att "utnyttja blindheten" till att peka på Bibelns sanningar!

HaFo

Re: Fokusera vem Jesus ÄR och betydelsen av offret av Kristi persons kropp och blod på korset

Jag håller med om att det är vilset att kyssa döda ben, men frälsningen beror ändå inte på det. Frälsningen beror på Jesus Kristus, och han allena.

Re: Fokusera vem Jesus ÄR och betydelsen av offret av Kristi persons kropp och blod på korset

Jag tror att Jungfru Maria tillsammans med andra troende, som har gått hem, är i himlen. Likaväl som jag ber er om förböner, varför kan jag inte be Maria om hennes förböner? Det är skillnad på att be om förbön och att tillbe. Det är så jag ser det.

Nej Harry, jag tycker inte att jag är för hård och fördömande. Får inte jag säga ifrån? Är det bara du och de andra, som får säga ifrån? Men om jag har sårat någon och gjort någon illa med det jag skrev så ber jag om förlåtelse! Det var inte meningen!

Jag skickar härmed en länk, som jag tycker är bra och som belyser Jungfru Marias roll så bra:
http://www.mariareginacaeli.se/

Mvh
Maria

Re: Fokusera vem Jesus ÄR och betydelsen av offret av Kristi persons kropp och blod på korset

Var i Bibeln står det skrivet, att vi skall be om de avlidnas förböner?! Och var i Guds Ord finns nedtecknade exempel på sådana böner?

--

Bibelns Maria och katolicismens Maria
är f.ö. två olika personer.

På samma sätt som Uppsala livets ords Jesus,
inte är Bibelns JESUS.

Utan en förklädd tjuv!

Re: Fokusera vem Jesus ÄR och betydelsen av offret av Kristi persons kropp och blod på korset

Snälla rara söta Maria !!

Jungfru Maria är DÖD och ligger avsomnad i graven i väntan på de dödas uppståndelse. Be inte döda människor om förbön Maria, det är inget annat än spiritism och avgudadyrkan och du är väldigt illa ute om du sysslar med sådant och har gett dig in på sådana områden . Hon kan inte höra dig och hon kan inte svara på dina böner, lika lite som någon annan död (eller levande ) människa kan det .
Förlora inte troheten och den första kärleken till Kristus

Marija


Att tala med klyven tunga . Att säga något och sedan inte stå för det utan skylla på andras " konstiga tolkningar " ,det kanske är ett av dina kännemärken J-sson ?

"Visst kan man kyssa ikoner" ... "och ändå vara frälst"
"Du vet väl att ingen går förlorad för att någon skulle kyssa en ikon av Maria på foten..."
Nej det visste jag inte J-sson .
Att kyssa ikoner och döda ben är ett sätt att visa vördnad och en form av tillbedjan - avgudadyrkan. Avgudadyrkare ska en dag stå utanför himmelrikets port står det i min bibel.
Det sorgliga och djupt tragiska är att det stora flertalet bekännare till katolsk tro och lära läser inte bibeln . Skulle katolikerna få lov till och uppmuntras till att själva läsa bibeln och undervisas i den Heliga Skrift rakt upp och ner precis som det står utan katekeser ,tillägg, traditioner och annat obibliskt skräp då skulle KK decimeras till ingenting och Påvedömet skulle falla och människorna skulle se att de blivit itutade lögner och fabler och lagda tunga bördor på som präster och prelater , biskopar och påvar, inte har en tanke att ens lyfta ett finger för att hjälpa dem att bära.
Människor skulle upptäcka friheten i Kristi och vägra att böja sig under Påvedömet och det vet dessa herrar,
men Makt och Pengar är viktigare för dem än människors eviga väl.
Och hur mycket eländes elände har inte KK som institution och religion ställt till med under historiens gång ?? Mycket är det !!
" Men frälsningen är inte beroende på om jag kysser döda ben eller inte "

Avslutningsvis J-sson : En anmärkningsvärd enfalt och okunskap präglar dessa dina meningar som jag citerat och är ett eko ifrån avgrunden och Lögnens fader himself .
Ingenting annat.

Marija

Re: Fokusera vem Jesus ÄR och betydelsen av offret av Kristi persons kropp och blod på korset

Marija skriver "Avslutningsvis J-sson : En anmärkningsvärd enfalt och okunskap präglar dessa dina meningar som jag citerat och är ett eko ifrån avgrunden och Lögnens fader himself . Ingenting annat."

Sa ju att du gjort dig känd för märliga tolkningar och kommentarer... Det ser ut som att du kommit fel i din kristna tro!? Men Jesus har inte kommit för att döma världen, utan för att världen skulle få liv genom honom.

Re: Fokusera vem Jesus ÄR och betydelsen av offret av Kristi persons kropp och blod på korset

Jo ,Han har kommit för att frälsa världen. Han har offrat sitt liv och sitt blod och blev för oss det slaktade Lammet för att vi skulle kunna få syndernas förlåtelse här i tiden och evigt liv.

Men vi väntar på hans andra tillkommelse och av tidstecknen att döma sker den snart.
Då kommer han åter i makt och härlighet som Kungars Kung och Herrars Herre , den Rättfärdige Domaren ,att med Rättvisans spira Döma levande och döda.

Vi måste läsa hela Bibeln J-sson , inte bara de ställen eller rader som passar in i vårat sett att se eller in i våran världsbild.

Marija

Re: Fokusera vem Jesus ÄR och betydelsen av offret av Kristi persons kropp och blod på korset

Ja, och när man läser hela bibeln ser vi att det är Han som är domaren osv. Inte någon utav oss.

Re: Fokusera vem Jesus ÄR och betydelsen av offret av Kristi persons kropp och blod på korset

Maria:

Oavsett vad katoliker säger... De ber faktiskt till helgon. Har du läst eller hört vad bönerna faktiskt betyder så vet du att man ber Maria och helgonen om beskydd och hjälp. Det är inte bara att man ber om deras förböner.

Och det finns inget behov av att be om avlidnas förböner. Det finns tillräckligt många helgon som idag lever och vilkas förböner vi kan be om. Vägen är öppen genom Jesus Kristus till Gud. Och inga fler medlare behövs.

Re: Fokusera vem Jesus ÄR och betydelsen av offret av Kristi persons kropp och blod på korset

Inlägg 1 av HaFo

Nej, Maria Du har inte â€sårat migâ€. Jag bara tycker att Du ska lägga mera â€krut†på att tala i sak kring vem Jesus ÄR och betydelsen av offret av Kristi persons kropp och blod på korset och hur det blir förvanskat i trosförkunnelsen och katolicismen, mer än att â€ondgöra Dig†över människor som försöker göra precis just detta.

Det är roligt ha Dig med i samtalen. Och naturligtvis ska Du säga ifrån när Du tycker saker är galet!!

Nu vidrörde Du äntligen ngt mer i sak kring Maria. Ngt som Marija och Hanna redan svarat på. Men jag vill också kommentera det.

-----

Tillståndet mellan den kroppsliga döden och den kroppsliga uppståndelsen beskrivs som ett medvetet varande tillstånd, men uttryckligen varnas för kontakt över gränsen mellan de båda tillstånden av tid och rum på grund av dess olika slag.

Där i mellantillståndet uttrycks en aktivitet, inför Gud i Kristi närhet, av de kroppsligt avsomnade heliga i Paradiset. Men inte att de är inbegripna i skeendet i den jordiska, kroppsliga tiden och rummet.

De har i sin väntan på kroppens uppståndelse ingen inblandning i skeendet på den andra sidan den kroppsliga gränsen i tid och rum.

De troende är genom Guds Ande förbundna med alla troende, men kan inte ha kommunikation och gemenskap med varandra över den fysiska, materiella kroppsliga gränsen!

Utan sådana försök att få kontakt med avlidna kroppars andar, varnar bibeln för. Det är nämligen Spiritism!
---
Enligt Bibeln kommer ingen in i den fulla himmelska saligheten förrän efter den kroppsliga uppståndelsen.

Men de som har dött i tron har i Paradiset en försmak av den himmelska saligheten. Därför talar Paulus om tillvaron i Paradiset som ett varande "hos Kristus" (Fil.1:23).

I Uppenbarelseboken stå det att den troende i Paradiset betjänar Gud dag och natt i hans tempel. (Upp 7:15)

Detta ställe måste syfta på Paradiset i väntan på den kroppsliga uppståndelsen, eftersom Jesus kommer tillbaka först i Uppenbarelseboken 19 och människans uppståndelse således ännu inte skett.

2 Thess 4:17 säger att den som dör går till Herren och Paulus önskar bryta upp och vara med Herren (Fil 1:23), men ändå är man inte framme vid fullkomningen. Det sker efter uppståndelsen och ingången i den himmelska världen.

Vid den kroppsliga döden har alltså inte de sanna kristna nått fulländningen - den slutliga himlen.

Alla kroppsligt avsomnade rättfärdiga (som dött i tron på och umgängelsen med Kristus) är i Paradiset, som är en ofullkomnad väntan på kroppens uppståndelse. En väntan på sina uppståndelsekroppar på förlossningens dag.

Paradiset är inte den slutliga himlen för evigt. Den eviga Himlen, som de heliga ska besitta, sedan de har fått sina uppståndelsekroppar.

Det beskrivs i de sista kap. av Upp. och ska inte sammanblandas med det nuvarande Paradiset, som de rättfärdiga tar i besittning fram till uppståndelsen!

Paulus vederlägger de som hävdade att uppståndelsen redan skett (alltså att de skulle ha gått in i himlen) och att människan skulle vara framme vid målet utan att en kroppslig uppståndelse skett!

Även utifrån Paradisisk horisont i Kristi närhet, blickar han framåt på Kristi andra ankomst, den kroppsliga uppståndelsen och ingången i den himmelska världen för de troende, såväl troende ännu i den kroppsliga tiden och rummet, som de heliga, kroppsligt avsomnade i Paradiset.
---
Är det en skillnad mellan Paradiset - "Abrahams sköte" - de troendes vistelse till uppståndelsen och Himlen ?

Och är där en skillnad mellan hades - dödsrikets avdelning för de kroppsligt döda icke - troende och *******t?

Enligt Jesu beskrivning synes "pinorummet" i hades vara den nuvarande boningen för de kroppsligt döda, icke - troende, orättfärdiga.

Det slutliga *******t skiljs klart i Bibeln från de ogudaktigas nuvarande boning i mellantillståndet av den kroppsliga döden och den kroppsliga uppståndelsen.

Gehenna eller eldsjön synes beteckna ett kommande slutligt evigt ******* efter en kroppslig uppståndelse och dom.

Enligt Jesu beskrivning, så precis som det finns ett nuvarande Paradis för de rättfärdiga, tills de erhåller sina uppståndelsekroppar och en slutlig himmel att ingå i, så finns det en nuvarande boning för de orättfärdiga att taga i besittning, tills de får sina uppståndelsekroppar och ett slutligt ******* att komma till.

De ska inte förbli i det nuvarande hades för att tillbringa evigheten i ett okroppsligt tillstånd. De ska erhålla uppståndelsekroppar som är anpassade för att tillbringa evigheten i det slutliga *******t som beskrivs lika evigt med samma ord som att Gud är evig.
---
Väntan i medveten varande existens mellan kroppens död och kroppens uppståndelse är för den troende en väntan i ofullkomnat tillstånd, men i Guds närhet.

Vid den kroppsliga uppståndelsen blir åter identiteten och personligheten sammankopplat med helheten av allt vad människan är inklusive kroppen, med en förvandling av hela människan.

Forts inlägg av HaFo

Re: Fokusera vem Jesus ÄR och betydelsen av offret av Kristi persons kropp och blod på korset

Inlägg 2 av HaFo

Den kroppsliga uppståndelsen innebär för den troende, som redan innan den kroppsliga uppståndelsen är andligt levande (lever i gemenskap med Gud) en förvandling av hela människan inklusive kroppen till full väsenslikhet av hela sin natur med Guds väsen och natur. Johannes säger: Vad vi ska bli är ännu inte uppenbart, men ett vet vi ska bli Honom lika.

För den icke - troende innebär det en uppståndelse, där hon redan innan den kroppsliga uppståndelsen är andligt död (skild från Gudsgemenskapen), där hon så nu med kropp och själ kastas i den "brinnande sjön" av evigt varande tillstånd.

Det är inte bara "den brinnande sjön" som är evig. De som förpassas dit säges existera av samma eviga ord som att Gud är evig.

Du som vill läsa mer ingående kring detta kan läsa â€Häftet†– kan Gud dö – Jesu Kristi person – den stora stötestenenâ€, där dessa spörsmål vidrörts.
---
Några verser om den kroppsliga uppståndelsen (utdrag) 1 Kor. Kap.15:

â€Men nu har Kristus uppstått såsom förstlingen av de avsomnade…och som i Adam alla dö, så ska alla i Kristus göras levande. Men var och en i sin ordning. Kristus såsom förstlingen, därnäst, vid Kristi tillkommelse, de som hör Honom till.

Därefter kommer änden…när detta förgängliga har iklätt sig oförgänglighet och detta dödliga har iklätt sig odödlighet, då ska det ord fullbordas, som står skrivet:: ’döden är uppslukad och seger vunnenâ€.
---
Då först är vi framme vid att ingå i den himmelska dimensionen. Ingen människa befolkar idag â€himlenâ€, utan befinner sig som kroppsligt avsomnad i ngt av de â€väntrumâ€, som jag enligt Bibeln tecknat ovan. Beroende på om man är troende eller icke troende.

Lika litet är *******t ännu överhuvudtaget
â€befolkatâ€, utan tomt â€berett för djävulen och hans änglarâ€.

(â€Ondskans andemakter i himlarymdernaâ€, agerar inte idag utifrån platsen *******t, utan den platsen är beredd för dem, när de â€kastas i den brinnande sjön†och dit förpassas även senare alla människor som â€inte gett kärleken till sanningen†rum om vem Jesus ÄR och betydelsen av offret av Kristi persons kropp och blod på korset. Och det efter kroppens uppståndelse)

Därför blir det nästan lite patetiskt vid trosförkunnelsens â€ursprungsläraâ€, om att Jesus skulle â€ha pinats i *******tâ€!

Dödsriket och *******t är inte samma sak. Och i dödsriket besökte Jesus, som redan då segrare på korset (!), â€de osaliga andarna i deras fängelseâ€, där han predikade dom och verkställighet över deras ohörsamhet.

Men även predikade â€frihetens evangelium†(bl.a., â€rövaren på korsetâ€), för de i Paradiset varandes, tidigare kroppsligt avsomnade, på den Kristus kommande – treoende.
----
Varken Maria eller ngn annan kroppsligt avsomnad kan vi nå kontakt med, eller de skulle kunna nå kontakt med oss.

Att påstå ngt sådant ÄR SPRITISM, som Bibeln varnar för och därmed inte förenligt med Guds Ord. Det leder därför till â€onda andars spelâ€, att söka kontakt med Maria, som är en vanligt syndig människa kroppsligen avsomnad!!!

Därför sker det också ockulta manifestationer som â€stigmatisering av sårenâ€, â€gråtande, blödande eller ’oljerinnande’ madonnor etc. etc. , i sammanhang där Maria åberopas om hjälp i förbön!
---
Ändå är inte denna lära kring Maria den allvarligaste, utan läran om â€Marias syndfrihetâ€, är nog allvarligast.

Det handlar därmed om en annan Maria än Bibelns Maria och även leder detta så fram, fram till â€en annan Jesus och ett annat evangeliumâ€!
---
Kristus är då inte enligt Ordet, â€född i syndigt kötts gestalt†och därmed var det inte heller Han som â€fördömde synden i köttetâ€, genom sin syndfria rättfärdighet och Gudomlighet. (Det hade ju Maria redan fixat med sin syndfrihet!!

Vad skulle vi då med Jesus till??) Då hade ju lika gärna Maria kunnat ge ETT RENT OFFER AV GUD OCH MÄNNISKA FÖRENADE!

Men det varken kunde eller gjorde hon, för hon var en vanlig syndig människa, som tillät att Gud kunde in i â€syndigt kropps gestaltâ€, så att Gud själv, i människans ställe, kunde â€fördöma synden i köttetâ€.

Och därmed kunde Gud själv i kroppslig gestalt, bära fram ett RENT offer av Kristi persons (Gud och människa förenade) kropp och blod på korset.

Ngt som ingen annan kunde. (Allra minst en andligt död Jesus, där trosförkunnelsen likaledes lär ut â€en annan Jesusâ€, än Bibelns Jesus.
---
Jesus blir i katolicismens läror varken fullt ut människa eller Kristi person â€Kristus kommen i köttetâ€, â€Guds fullhet lekamligenâ€.

Lika lite som Han blir det i trosförkunnelsens andliga död – lära av Jesus.

Sen kan man tala om â€sann Gud och sann människaâ€, i dessa sammanhang, men samtidigt, så har man förnekat det och det blir bara tomma ord, som blir till förförelse för människor kring VEM JESUS ÄR OCH BETYDELSEN AV OFFRET AV KRISTI PERSONS KROPP OCH BLOD PÅ KORSET!!

Ser Du inte Maria hur sinnrikt fienden försöker lura människan bort från sanningen i lärorna hos trosförkunnelsen och katolicismen?

HaFo

Re: Fokusera vem Jesus ÄR och betydelsen av offret av Kristi persons kropp och blod på korset

Sköld skriver:

"Var i Bibeln står det skrivet, att vi skall be om de avlidnas förböner?! Och var i Guds Ord finns nedtecknade exempel på sådana böner?"

Det står inte heller i Bibeln att:

*man ska fira Jul
*man ska gå till kyrkan - det står att Jesus gick till synagogan
*vilodagen är söndagen, utan egentligen skulle vår vilodag vara lördagen - Shabbat

Det finns ännu fler exempel på detta.

Till Hafo:

Jag ser det som så att det i Hebreerbrevet står om en "sky av vittnen". Dessa vittnen ser jag som de troende på Jesus Kristus som har gått före oss, däribland Jungfru Maria.

Mvh
Maria

Re: Fokusera vem Jesus ÄR och betydelsen av offret av Kristi persons kropp och blod på korset

Maria!

Just med tanke på det ställe Du anger så skrec jag:

Tillståndet mellan den kroppsliga döden och den kroppsliga uppståndelsen beskrivs som ett medvetet varande tillstånd, men uttryckligen varnas för kontakt över gränsen mellan de båda tillstånden av tid och rum på grund av dess olika slag.

Där i mellantillståndet uttrycks en aktivitet, inför Gud i Kristi närhet, av de kroppsligt avsomnade heliga i Paradiset. Men inte att de är inbegripna i skeendet i den jordiska, kroppsliga tiden och rummet.

De har i sin väntan på kroppens uppståndelse ingen inblandning i skeendet på den andra sidan den kroppsliga gränsen i tid och rum.

De troende är genom Guds Ande förbundna med alla troende, men kan inte ha kommunikation och gemenskap med varandra över den fysiska, materiella kroppsliga gränsen!

Utan sådana försök att få kontakt med avlidna kroppars andar, varnar bibeln för. Det är nämligen Spiritism!
----
Några verser om den kroppsliga uppståndelsen (utdrag) 1 Kor. Kap.15:

”Men nu har Kristus uppstått såsom förstlingen av de avsomnade…och som i Adam alla dö, så ska alla i Kristus göras levande. Men var och en i sin ordning. Kristus såsom förstlingen, därnäst, vid Kristi tillkommelse, de som hör Honom till.

Därefter kommer änden…när detta förgängliga har iklätt sig oförgänglighet och detta dödliga har iklätt sig odödlighet, då ska det ord fullbordas, som står skrivet:: ’döden är uppslukad och seger vunnen”.
---
Då först är vi framme vid att ingå i den himmelska dimensionen. Ingen människa befolkar idag ”himlen”, utan befinner sig som kroppsligt avsomnad i ngt av de ”väntrum”, som jag enligt Bibeln tecknat ovan. Beroende på om man är troende eller icke troende.

Lika litet är he-vetet ännu överhuvudtaget
”befolkat”, utan tomt ”berett för djävulen och hans änglar”.

(”Ondskans andemakter i himlarymderna”, agerar inte idag utifrån platsen he-vetet, utan den platsen är beredd för dem, när de ”kastas i den brinnande sjön” och dit förpassas även senare alla människor som ”inte gett kärleken till sanningen” rum om vem Jesus ÄR och betydelsen av offret av Kristi persons kropp och blod på korset. Och det efter kroppens uppståndelse)

Därför blir det nästan lite patetiskt vid trosförkunnelsens ”ursprungslära”, om att Jesus skulle ”ha pinats i he-vetet"!

Dödsriket och he-vetet är inte samma sak. Och i dödsriket besökte Jesus, som redan då segrare på korset (!), ”de osaliga andarna i deras fängelse”, där han predikade dom och verkställighet över deras ohörsamhet.

Men även predikade ”frihetens evangelium” (bl.a., ”rövaren på korset”), för de i Paradiset varandes, tidigare kroppsligt avsomnade, på den Kristus kommande – treoende.
----
Varken Maria eller ngn annan kroppsligt avsomnad kan vi nå kontakt med, eller de skulle kunna nå kontakt med oss.

Att påstå ngt sådant ÄR SPRITISM, som Bibeln varnar för och därmed inte förenligt med Guds Ord. Det leder därför till ”onda andars spel”, att söka kontakt med Maria, som är en vanligt syndig människa kroppsligen avsomnad!!!

Därför sker det också ockulta manifestationer som ”stigmatisering av såren”, ”gråtande, blödande eller ’oljerinnande’ madonnor etc. etc. , i sammanhang där Maria åberopas om hjälp i förbön!
---
Ändå är inte denna lära kring Maria den allvarligaste, utan läran om ”Marias syndfrihet”, är nog allvarligast.

Det handlar därmed om en annan Maria än Bibelns Maria och även leder detta så fram, fram till ”en annan Jesus och ett annat evangelium”!
---
Kristus är då inte enligt Ordet, ”född i syndigt kötts gestalt” och därmed var det inte heller Han som ”fördömde synden i köttet”, genom sin syndfria rättfärdighet och Gudomlighet. (Det hade ju Maria redan fixat med sin syndfrihet!!

Vad skulle vi då med Jesus till??) Då hade ju lika gärna Maria kunnat ge ETT RENT OFFER AV GUD OCH MÄNNISKA FÖRENADE!

Men det varken kunde eller gjorde hon, för hon var en vanlig syndig människa, som tillät att Gud kunde komma i ”syndigt kropps gestalt”, så att Gud själv, i människans ställe, kunde ”fördöma synden i köttet”.

Det är inte Maria som besegrat synden och dödens konsekvenser och kroppsligen uppstått från de döda och redan trätt in i himlen. Det är Jesus som har gjort det och som vi ska ha kontakt med!

Det är Gud själv i kroppslig gestalt, som bär fram ett RENT offer av Kristi persons (Gud och människa förenade) kropp och blod på korset. Och däri har Maria ingen annan del än att Han föddes "in i syndigt kötts gestalt" i arvet efter Maria.

Gud gav själv det offer som ingen anan kan ge. (Allra minst en andligt död Jesus, där trosförkunnelsen likaledes lär ut ”en annan Jesus”, än Bibelns Jesus.
---
Jesus blir i katolicismens läror varken fullt ut människa eller Kristi person ”Kristus kommen i köttet”, ”Guds fullhet lekamligen”.

Lika lite som Han blir det i trosförkunnelsens andliga död – lära av Jesus.

Sen kan man tala om ”sann Gud och sann människa”, i dessa sammanhang, men samtidigt, så har man förnekat det och det blir bara tomma ord, som blir till förförelse för människor kring VEM JESUS ÄR OCH BETYDELSEN AV OFFRET AV KRISTI PERSONS KROPP OCH BLOD PÅ KORSET!!

HaFo

Re: Fokusera vem Jesus ÄR och betydelsen av offret av Kristi persons kropp och blod på korset

Maria skriver "Det står inte heller i Bibeln att:

*man ska fira Jul
*man ska gå till kyrkan - det står att Jesus gick till synagogan
*vilodagen är söndagen, utan egentligen skulle vår vilodag vara lördagen - Shabbat

Det finns ännu fler exempel på detta."

Ja, det finns många förutfattade meningar om hur man skall vara och göra som kristen, men det finns ändå inget stöd i Bibeln för det...

Re: Fokusera vem Jesus ÄR och betydelsen av offret av Kristi persons kropp och blod på korset

Maria:

De första kristna firade söndagen som den dag Jesus uppstod, och de hade träffar och samlingar då...

Jul finns inte i bibeln, nej. Den är heller inget man behöver fira om man inte vill det. Själv tycker jag att det är trevligt att fira att Jesus har fötts. (Men att fira måste vara valfritt)

Att gå i kyrkan... De första kristna träffades både i synagogan och i hemmen. Att gå i kyrkan finns inte i bibeln, men däremot att vara med i en församling (vilket inte behöver vara entydigt med en kyrka för övrigt).

Men att be döda människor om hjälp, stöd och beskydd finns väl inte i bibeln (i alla fall inte i positiva ordalag)? Varför känner du behovet att göra det? Du har ju full tillgång direkt till Gud! Sätt inga onödiga hinder mellan dig och honom. Han har ju en gång för alla tagit bort alla sådana.

Re: Fokusera vem Jesus ÄR och betydelsen av offret av Kristi persons kropp och blod på korset

Det verkar inte som att Jesus föddes på det vi idag kallar Jul, utan han verkar istället fötts tidigare på hösten. Julen idag firades ursprungligen i Sverige av andra anledningar, men när kristendomen kom fick den kristna julen ta över denna dag.

Re: Fokusera vem Jesus ÄR och betydelsen av offret av Kristi persons kropp och blod på korset

J-sson skriver:

"Ja, det finns många förutfattade meningar om hur man skall vara och göra som kristen, men det finns ändå inget stöd i Bibeln för det..."

Jo så är det...

Hanna skriver:
"Maria:

De första kristna firade söndagen som den dag Jesus uppstod, och de hade träffar och samlingar då...
(...)
Men att be döda människor om hjälp, stöd och beskydd finns väl inte i bibeln (i alla fall inte i positiva ordalag)? Varför känner du behovet att göra det? Du har ju full tillgång direkt till Gud! Sätt inga onödiga hinder mellan dig och honom. Han har ju en gång för alla tagit bort alla sådana."

De första kristna firade Kristi uppståndelse på det som vi i dag kallar för söndag. I Bibeln står det "den första veckodagen". Alltså firade man Shabbat (Sabbat) på lördagen och hade den som vilodag. Det står i Matt 28:1

"Efter sabbaten, i gryningen den första veckodagen,* gick Maria från Magdala och den andra Maria för att besöka graven.

Fotnot: den första veckodagen: Dvs söndagen."
(Hämtat ifrån www.folkbibeln.net)

"Efter Sabbaten" står det, alltså måste de ha erkänt Sabbaten som vilodag.

Det står även i Mark 16:1-2 följande:
"När sabbaten var över, köpte Maria från Magdala, Maria, Jakobs mor, och Salome välluktande oljor för att gå och smörja honom.
Mycket tidigt på första dagen i veckan kom de till graven då solen gick upp.

Eftersom man inte, enl judisk sed, att arbeta så kunde inte Maria från Magdala, Maria, Jakobs mor, och Salome gå till graven och vilja smörja Jesus med välluktande oljor. Därmed var de tvungna att vänta tills "Sabbaten var över", när solen gick upp. Dygnet, enl en jude, börjar när solen går ner och slutar när solen går upp.

Detta blev lite långt, hoppas att ni förstår vad det är jag vill säga.

Ang. detta Hanna, som du ser som att be till döda. Jag ser det som att likaväl som jag kan be dig om förböner så kan jag även be Maria om förböner. Är Maria död? Jag tror själv inte det. Jesus säger ju att den som tror på mig skall leva även om han måste dö.

Mvh
Maria

Re: Fokusera vem Jesus ÄR och betydelsen av offret av Kristi persons kropp och blod på korset

Det blev lite fel när jag skrev "Dygnet, enl en jude, börjar när solen går ner och slutar när solen går upp."

Jag menar givetvis att dygnet börjar när solen går upp och slutar när solen går ner.

Re: Fokusera vem Jesus ÄR och betydelsen av offret av Kristi persons kropp och blod på korset

Den judiska sabbaten är från fredagkväll när solen går ner till lördag kvälls solnedgång.
Efter att solen gått ner lördag kväll är allt som vanligt . Därför kunde kvinnorna omtalade i Mark.evang. efter sabbatens slut lördag kväll gå och handla för butikerna ? var öppna . Att de inte gick till graven förrän bitti söndagmorgon berodde på det samhälle de levde i och deras tradition. Det hade inte sett något bra ut eller accepterats av samhället om gifta troende judiska kvinnor sprang runt bland gravarna efter mörkrets inbrott...

Maria är inte död i den bemärkelsen att hon har slutat existera . Det gör ju ingen av oss för alla är vi evighetsvarelser, som Hafo så intressant och bra beskriver.
Men Maria är avsomnad somm alla andra människor som inte finns kvar här i tiden .
Att be de avsomnade eller döda om förbön är inget annat än spiritism och avgudadyrkan och jag förstår inte behovet av att göra det ? Varför inte gå direkt till Jesus ? Vägen till Gud är vidöppen genom Honom.
Kan du förklara Maria ?

Marija

Re: Fokusera vem Jesus ÄR och betydelsen av offret av Kristi persons kropp och blod på korset

Maria verkar inte ha â€fått tag på vad jag skriver så jag återupprepar delar av det:
---
Varken Maria eller ngn annan kroppsligt avsomnad kan vi nå kontakt med, eller de skulle kunna nå kontakt med oss.

De har i sin väntan på kroppens uppståndelse ingen inblandning i skeendet på den andra sidan den kroppsliga gränsen i tid och rum.

De troende är genom Guds Ande förbundna med alla troende, men kan inte ha kommunikation och gemenskap med varandra över den fysiska, materiella kroppsliga gränsen!

Utan sådana försök att få kontakt med avlidna kroppars andar, varnar bibeln för. Det är nämligen Spiritism!
----
Några verser om den kroppsliga uppståndelsen

(utdrag) 1 Kor. Kap.15:

â€Men nu har Kristus uppstått såsom förstlingen av de avsomnade…och som i Adam alla dö, så ska alla i Kristus göras levande. Men var och en i sin ordning. Kristus såsom förstlingen, därnäst, vid Kristi tillkommelse, de som hör Honom till.

Därefter kommer änden…när detta förgängliga har iklätt sig oförgänglighet och detta dödliga har iklätt sig odödlighet, då ska det ord fullbordas, som står skrivet:: ’döden är uppslukad och seger vunnenâ€.
---
Då först är vi framme vid att ingå i den himmelska dimensionen. Ingen människa befolkar idag â€himlenâ€, utan befinner sig som kroppsligt avsomnad i ngt av de â€väntrumâ€, som jag enligt Bibeln tecknat ovan tidigare, beroende på om man är troende eller icke troende.

Lika litet är he-vetet ännu överhuvudtaget
â€befolkatâ€, utan tomt â€berett för djävulen och hans änglarâ€.
---
Varken Maria eller ngn annan kroppsligt avsomnad kan vi nå kontakt med, eller de skulle kunna nå kontakt med oss.

Att påstå ngt sådant ÄR SPRITISM, som Bibeln varnar för och därmed inte förenligt med Guds Ord. Det leder därför till â€onda andars spelâ€, att söka kontakt med Maria, som är en vanligt syndig människa kroppsligen avsomnad som väntar på kroppens uppståndelse och ingång i himlen!!!

Därför sker det också ockulta manifestationer som â€stigmatisering av sårenâ€, â€gråtande, blödande eller ’oljerinnande’ madonnor etc. etc. , i sammanhang där Maria åberopas om hjälp i förbön!
---
Ändå är inte denna lära kring Maria den allvarligaste, utan läran om â€Marias syndfrihetâ€, är nog allvarligast.

Det handlar därmed om en annan Maria än Bibelns Maria och även leder detta så fram, fram till â€en annan Jesus och ett annat evangeliumâ€!
---
Kristus är då inte enligt Ordet, â€född i syndigt kötts gestalt†och därmed var det inte heller Han som â€fördömde synden i köttetâ€, genom sin syndfria rättfärdighet och Gudomlighet. (Det hade ju Maria redan fixat med sin syndfrihet!!

Vad skulle vi då med Jesus till??) Då hade ju lika gärna Maria kunnat ge ETT RENT OFFER AV GUD OCH MÄNNISKA FÖRENADE!

Men det varken kunde eller gjorde hon, för hon var en vanlig syndig människa, som tillät att Gud kunde komma i â€syndigt kropps gestaltâ€, så att Gud själv, i människans ställe, kunde â€fördöma synden i köttetâ€.
---
Det är inte Maria som besegrat synden och dödens konsekvenser och kroppsligen uppstått från de döda och redan trätt in i himlen. Det är Jesus som har gjort det och som vi ska ha kontakt med!!!

Det är Gud själv i kroppslig gestalt, som bär fram ett RENT offer av Kristi persons (Gud och människa förenade) kropp och blod på korset. Och däri har Maria ingen annan del än att Han föddes "in i syndigt kötts gestalt" i arvet efter Maria.

Gud gav själv det offer som ingen anan kan ge. (Allra minst en andligt död Jesus, där trosförkunnelsen likaledes lär ut â€en annan Jesusâ€, än Bibelns Jesus.
---
Jesus blir i katolicismens läror varken fullt ut människa eller Kristi person â€Kristus kommen i köttetâ€, â€Guds fullhet lekamligenâ€.

Lika lite som Han blir det i trosförkunnelsens andliga död – lära av Jesus.

Sen kan man tala om â€sann Gud och sann människaâ€, i dessa sammanhang, men samtidigt, så har man förnekat det och det blir bara tomma ord, som blir till förförelse för människor kring VEM JESUS ÄR OCH BETYDELSEN AV OFFRET AV KRISTI PERSONS KROPP OCH BLOD PÅ KORSET!!
----
Varför gå emot Guds Ord Maria, om att inte ta kontakt med kroppsligt avsomnade andar (dit Maria hör innan hon når den kroppsliga uppståndelsen och ingår i den slutliga himmelska världen?)

Varför inte gå direkt på Jesus, som är den som har besegrat syndens konsekvenser, kroppsligen stått upp från de döda och trätt in i himlen igen och varifrån Han kom!!

HaFo

Re: Fokusera vem Jesus ÄR och betydelsen av offret av Kristi persons kropp och blod på korset

Maria:

Jag ser inget stöd i bibeln för att vi kan be döda om förbön. Ännu mindre att vi kan be dem om beskydd, stöd och hjälp i vårt vardagliga liv. (Ändå bes sådana böner)

Varför vill du be redan döda om förbön, när det finns levande helgon (alla kristna är helgon enligt bibeln) här på jorden som kan be? Lyssnar Gud mer på vissa kanske?

Och återigen... Du har full tillgång till Gud själv! Genom Jesus Kristus är ju vägen öppen! Du får be direkt till Honom om beskydd och hjälp.

Re: Fokusera vem Jesus ÄR och betydelsen av offret av Kristi persons kropp och blod på korset

Hej! Jag snurrade till det rejält ang. Shabbat, etc. Det är såhär att Shabbat firas varje vecka, från solnedgången fredag kväll tills "tre stjärnor syns" på lördag kväll, för att ge möjlighet till att begrunda världens skapelse. Marija nämnde även detta på ett mycket bra sätt.

Varför be om Marias förböner: Jag har redan svarat Hanna på denna fråga. Vad jag menar är att likaväl som man kan be någon utav er här på forumet om era förböner så kan man be Maria.

Men vi har olika ståndpunkter, och detta respekterar jag givetvis, i detta ämne så jag tror inte att vi kommer så mycket längre än så.

Ha en bra helg!
Mvh
Maria

Re: Fokusera vem Jesus ÄR och betydelsen av offret av Kristi persons kropp och blod på korset

Tack för Dina enkla ord Hanna, om varför vi inte ska be till Maria om hjälp i förbön!

Så enkelt. Bibeln ger ingen uppmaning därtill! Men uppmanar oss att vända oss till Honom (Jesus), som "inte kastar ut den som kommer till Honom", när det sker i tro på vem Han ÄR och betydelsen av offret av Kristi persons kropp och blod på korset.

Det blir förvanskat i trosförkunnelsen och katolicismen, så att man antingen luras vända sig till "en annan Jesus", eller så till Maria.

I bägge fallen hamnar man i "onda andars spel" och får sina sinnen förmörkade och inte längre börjar se "det sken, som utgår från Kristi härlighet"!

HaFo

Re: Fokusera vem Jesus ÄR och betydelsen av offret av Kristi persons kropp och blod på korset

Maria har tydligen ännu inte fått tag i vad jag försöker säga, så jag tar delar därav igen:
---
Varken Maria eller ngn annan kroppsligt avsomnad kan vi nå kontakt med, eller de skulle kunna nå kontakt med oss. Det visar Guds Ord vid t.ex. vad Jesus framför kring "Lasarus och den rike mannen".

Likaså varnar Bibeln på ett flertal ställen i GT för att vi ska ta kontakt med kroppsligt avsomnde andar och menar att det leder "till onda andars spel" = spiritism.

Att påstå ngt sådant, som att vi kan få kontakt med kroppsligt avsomnade andar (och dit hör Maria!!!) ÄR SPRITISM, som Bibeln varnar för och därmed inte förenligt med Guds Ord.

Det leder därför till â€onda andars spelâ€, att söka kontakt med Maria, som är en vanligt syndig människa, kroppsligen avsomnad, som väntar på kroppens uppståndelse och ingång i himlen!!!

Därför sker det också ockulta manifestationer som â€stigmatisering av sårenâ€, â€gråtande, blödande eller ’oljerinnande’ madonnor etc. etc. , i sammanhang där Maria åberopas om hjälp i förbön!
---
Ändå är inte denna lära kring Maria den allvarligaste, utan läran om â€Marias syndfrihetâ€, är nog allvarligast.

Det handlar därmed om en annan Maria än Bibelns Maria och även leder detta så fram, fram till â€en annan Jesus och ett annat evangeliumâ€!
---
Kristus är då inte enligt Ordet, â€född i syndigt kötts gestalt†och därmed var det inte heller Han som â€fördömde synden i köttetâ€, genom sin syndfria rättfärdighet och Gudomlighet. (Det hade ju Maria redan fixat med sin syndfrihet!!

Vad skulle vi då med Jesus till??) Då hade ju lika gärna Maria kunnat ge ETT RENT OFFER AV GUD OCH MÄNNISKA FÖRENADE!

Men det varken kunde eller gjorde hon, för hon var en vanlig syndig människa, som tillät att Gud kunde komma i â€syndigt kropps gestaltâ€, så att Gud själv, i människans ställe, kunde â€fördöma synden i köttetâ€.
---
Det är inte Maria som besegrat synden och dödens konsekvenser och kroppsligen uppstått från de döda och redan trätt in i himlen. Det är Jesus som har gjort det och som vi ska ha kontakt med!!!

Det är Gud själv i kroppslig gestalt, som bär fram ett RENT offer av Kristi persons (Gud och människa förenade) kropp och blod på korset. Och däri har Maria ingen annan del än att Han föddes "in i syndigt kötts gestalt" i arvet efter Maria.

Gud gav själv det offer som ingen annan kan ge.
---
Jesus blir i katolicismens läror varken fullt ut människa eller Kristi person â€Kristus kommen i köttetâ€, â€Guds fullhet lekamligenâ€.

Sen kan man tala om â€sann Gud och sann människaâ€, i dessa sammanhang, men samtidigt, så har man förnekat det och det blir bara tomma ord, som blir till förförelse för människor kring VEM JESUS ÄR OCH BETYDELSEN AV OFFRET AV KRISTI PERSONS KROPP OCH BLOD PÅ KORSET!!
----
Varför gå emot Guds Ord Maria, om att inte ta kontakt med kroppsligt avsomnade andar (dit Maria hör innan hon når den kroppsliga uppståndelsen och ingår i den slutliga himmelska världen!!!!)

Varför inte gå direkt på Jesus, som är den som har besegrat syndens konsekvenser, kroppsligen stått upp från de döda och trätt in i himlen igen och varifrån Han kom!!
---
Lite obegripligt blir det, hur man kan bli så upptagen av Maria, så man emot Guds Ord, är beredd att vända sig till henne.

Den Bibeln uppmanar oss att vända oss till är Jesus direkt och inte via "några mellanhänder", eller "ceremonier".

Jesus sitter idag "på maktens högra sida", "Honom är given all makt i Himmel och på jord". Han är Gud själv i den ende Gudens person av Fader Son och Ande i den ende Guden "Jag Är Herren, Herren är en".

Han är den som förenade Gud och människa i Guds jordiska kropp. Han är den som bar fram det RENA offret av Kristi persons (Gud och människa förenade) kropp och blod.

Han är den som kroppsligen uppstod och hitintills är den ende, som gick till den "himmel" varifrån Han kom.

Han möter oss i namnet Jesus (vilket inkluderar en tro på vem Han är och betydelsen av offret av Kristi persons kropp och blod på korset).

Varför ska vi då gå emot Guds Ord och söka kontakt med Maria, en vanligt kroppsligt avsomnad människa, som väntar på kroppens uppståndelse och som inte alls har med skeendet i tid och rum att göra.

Utan om det sker mot Guds Ord att vi tar kontakt med kroppsligt avsomnade andar, så säger Ordet att det leder till onda andars spel, att ta kontakt med kroppsligt avsomnade andar!!

Ändå ska människor, trots varningar, nödvändigtvis göra det, istället för att bara vända sig till sin Frälsare och Herre! Helt obegripligt är det!!

HaFo

Re: Fokusera vem Jesus ÄR och betydelsen av offret av Kristi persons kropp och blod på korset

Det är bättre att be till Jesus direkt, när man ändå är igång och ber... Vi skall inte be till avsomnade i tron.

Re: Fokusera vem Jesus ÄR och betydelsen av offret av Kristi persons kropp och blod på korset

Tack J-sson!

Äntligen en saklig osh riktig kommentar! Har Du inget mer att säga kring vad som avhandlats under detta ämne kring fokuserandet på offret av Kristi persons kropp och blod och hur och på vilket sätt det blir förvanskat i trosförkunnelsen och katolicismen?

HaFo