HaFo's Debattforum "Din Åsikt"
Start a New Topic 
Author
Comment
Tunn teologisk anrättning

I Tidningen DAGEN den 10/1 recenserar Björne Erixon boken ”Ditt bästa liv nu. Sju steg till ett liv i din fulla potential” av Joel Osteen (enligt recensionen en ”framgångsrik pastor i en ständigt växande församling i USA”). Boken är utgiven på Livets Ords förlag och anges i Björnes recension under rubriken ”En teologiskt tunn anrättning”.

Björne återger: ”Du blir det du tror! Kraften i dina ord förvandlar ditt liv”. Han frågar sig vad som egentligen är budskapet och känner igen sig hos ”t.ex. Vinceant Peale, Robert Schuller och kallar det för ”en slags villkorad teologi: om du tänker på ett visst sätt då kommer Gud, inte annars, att ge dig vad du ber om. Ett ärende som lägger en mycket stor betoning vad människan ska, bör och måste göra. Med hjälp av sina tankar, attityd och ord. När dessa villkor uppfylls, då infriar Gud sin del”.

Björne menar att här är ”gränsen mellan evangelisk korsteologi och efterföljelse och positivt tänkande upphävd”, och fortsätter: ”Exemplen är många om vägar till framgång på livets områden, ekonomi, hälsa och seger i livets omständigheter och utmaningar. Ofta ges främst ett visst program för människan: omprogrammera ditt sinne.” Och Björne menar att ”teologiskt är anrättningen tunn”.
----
Man kan alltså konstatera i och med denna bok: att ”på LO intet nytt under solen”. Detta mitt i Ekmans ”Ekumenik”, inviter och bejakanden av katolicismen och den som ska ”ena kristenheten”, i sina tvära kast från tidigare i ”sin karriär”.

Det är alltså detta budskap från bl.a. denna bok, som alltså ska in i ”ekumeniken” och ”enheten” med de kristna enligt LO!!

Detta är inte bara en ”tunn teologisk anrättning”, utan är ett eko från Kenyon, Hagin, Christience Chience, New Thougt
( se under ”Artiklar” i Menyn till vänster och där under rubrikerna: ”Trosrörelsens rötter och teologi” och ”Vägar tillframgång”).

Detta är inte en ”tunn teologisk anrättning”, utan byggt på trosförkunnelsens villfarelse med en helt ny och för kristen tro främmande ”teologi”.

Det är byggt på trosförkunnelsens ursprungliga lära kring att Adam var skapad till likhet med och ”på samma nivå” som Gud, vidare via läran om att Jesus skildes från Fadern och dog andligen, blev född på nytt i dödsriket och genom att bli allt det människan var i fallet, andligt död, möjliggjorde att människan i sin pånyttfödelse, åter var i samma position som Adam före fallet och Jesus i sin jordiska gestalt.

Däri bakas så in en falsk syn på människan som en ande, som hennes egentliga personlighet, där hon i sin egen ande (sin egen egentliga personlighet) blir skapad till likhet med Gud. Alltså i sig själv ”äger Guds potential färdig att förlösas”.

Koppla det så samman med den ”troslära” som återgetts här ovan och förfalskningen av kristen tro är fulländad tillbaka till fallets dag. Med kristna termer, men ändå totalt vilset!! Läs igenom hela hemsidan, så förstår Du bättre vad jag menar!

Denna bok utgiven på LO visar som sagt, att där är inget nytt i egentlig mening. Men manipulationen som kommer att vara ett av leden in ”avfallet” (katolicismen är ett annat), som förbereder de kristna att hälsa antikrist välkommen som Kristus, är effektiv.

Enligt många så har ju ”Ekman ändrat sig”. När var hur då i sak kring var han står i förhållande till trosförkunnelsens villfarelse? Varför är kristna så lättlurade , lätta att manipulera och duperas?

Denna bok recenserad av Björne Erixion, bara bekräftar vad Ekman själv har sagt att han inte ändrat sig i de läror han startade ut med.

Och det tycks mötas av kristenheten med ett tjahaja, det är väl inte så allvarligt med en ”tunn teologisk anrättning”.

Det är värre än så! Det är ett falsarium med en ”annan Jesus, ett annat evangelium och en annan ande” som Bibeln varnar för!!

Och de som i hjärtenöd över vad som är på väg att ske, varnar, lyckas man avfärda som ”missnöjda kritiker, som man inte ska lyssna till”.

Men jag är viss om att den som ”Har öra han höre”! Därför får aldrig varningen tystna från ”väktarna på muren” kring den förvillelse som ligger inbakad i trosförkunnelsen.

HaFo

Re: Tunn teologisk anrättning

Jag delar din uppfattning i mångt och mycket Harry,

Det handlar alltjämt om principer i trosrörelsen. Principer för ekonomisk framgång, hälsa eller andlig potential. Det påminner mer om new age än om kristen tro. Jag finner inte stöd i bibeln för en mängd olika numrerade principer för hur man kan nå fram till målet.
Kristen tro är inte någon form av mekanisk efterlevnad av en instruktionsbok för att nå sin framgång, såsom man sätter in en slant i en automat och sedan kommer det ut ett tuggummi! Det är ett LIV i gemenskap men den allsmäktige, ett liv i Ande och sanning.
Den kristna tron handlar inte om principer, utan om gemenskap med Gud och människor i den helige Ande.

Re: Tunn teologisk anrättning

Ber om ursäkt om jag skriver under fel rubrik .

En av de sista dagarna på Youth konferensen 2005 på LO stod ett egenhändigt ihopsnickrat träkors framme vid estraden .Ungdomarna ( det var förhållandevis flest ungdomar där ,och så jag! )uppmanades att på små lappar skriva ner synder de önskade förlåtelse för och lägga /sätta dem på korset där framme . När det var gjort meddelade pastorn, kommer ej ihåg vem , att han pastorn alltså ,inte Jesus Kristus ,tillgivit dem som skrivit på lapparna deras synder.
Idag för ovanlighetens skull följde jag med på nätet det var nattvardsgudtjänst på LO med pastor Joakim Lundqvist. Ekman var i Asien någonstans och Ekh var i vårat kära grannland Norge.
Lundqvist nämnde bla. den Heliga nattvarden, att kalken är Frälsningens bägare och han bad att den helige Ande skulle uppenbara att brödet och vinet BLIR för oss Jesu Kristi dyra blod och lekamen .
Helt i linje med Ekmans får man nog lov att säga katolska nattvardssyn i boken "Tag och ät" . Svenska kyrkans trosbekännelse lästes upp och när en och var bett om förlåtelse för sina synder meddelade pastor Lundqvist att " Jag tillgiver dig syndernas förlåtelse ".
Frimodigt gjort ,med tanke på att Gud allena kan tillgiva - förlåta synder...
Nog är ledarskapet på LO på väg till Rom som Patric skrev och folket följer med men det gäller att ta ett steg i taget människor ska vaggas in i falsk trygghet ,lögnen måste effektivt kamofleras i mycket sanning till att börja med i vilket fall för sedan när den uppenbaras helt och fullt ,då är det för sent. Då har saxen slagit igen. Förförelse måste komma som det står men ve den människa genom vilken den kommer .

Marija

Re: Tunn teologisk anrättning

Att bekänna sina synder genom att skriva ner dem kan nog vara ett bra sätt.
När man tolkar att Joakim förlåter synder så har man missuppfattat saken.

egentligen är kommentarer överflödiga, folk som tittar in här tycker att ni är hispiga! Sök hjälp!

Re: Tunn teologisk anrättning

Tack för råd Daniel, ska ta det i beaktande...

"Vi bör lita på att han menar vad han säger" ,sa utrikesminister Bildt efter president Putins senaste utspel.
När Joakim Lundqvist säger : " Jag tillgiver dig syndernas förlåtelse" , finns ingen anledning att tvivla på hans ord. Ej heller ger han utrymme för flera tolkningar än en , eller chans att missuppfatta - missförstå.
När Ekman i sin bok vad det verkar försöker övertyga läsaren om Jesu realpresens i nattvardselementen att en inkarnation sker, så vill Ekman så klart att läsaren ska tro det förhåller sig så . Eller från hans trettondags predikan " en ung , evig förblivande jungfru " Kan det tolkas på fler än ett sätt ??
När Ekman talar om att Jesus erfar andlig död menar han att det ska förstås att Jesus de facto dog andligen . Att han sedan blandar ihop begreppen till en enda soppa - tunn teologisk anrättning gör inte det hela bättre . Om det beror på mot bättre vetande det tror inte jag .
Att Ekman kan ha fel eller Lundqvist är " ute och cyklar " den tanken föresvävar överhuvudtaget inte en "LO-are" .

Det kan förhålla sig så Daniel att budskapet från talarstolen inte alltid stämmer överens med din egen personliga tro, men det kan eller vill du inte medge så vad gör du då ? Misskrediterar kritikerna !!
Det kan man syssla med ett tag , men i längden är det ohållbart. Att säga emot sin egen personliga övertygelse är i det långa loppet dömt att misslyckas.

Marija

Källor: Tag och ät av Ekman
Doktriner av Ekman

Re: Tunn teologisk anrättning

Det kan ju hända att uttrycket "evigt förblivande jungfru" inte betyder något för Daniel, kom jag just på.

Daniel:

Det är så att inom katolicismen så finns det inte bara en syndfri människa, utan två. Enligt den tron så förblev Maria oskuld hela sitt liv, även som gift med Josef, trots att det står i bibeln om Jesu bröder. Sedan dog Maria aldrig, utan togs kroppsligen upp direkt till himlen.

Det är traditionellt något som övriga kyrkor och samfund har motsatt sig (eftersom det är obibliskt) och det är då ganska anmärkningsvärt om nu U.E plötsligt uttrycker tankar om Marias eviga jungfrudom.

Hanna,

"anmärkningsvärt"?

Njae... eftersom jag själv tycker att Ulf Ekman verkar trivas i allsköns heresi och falska läror (trots hans försök till finputsning under mattan med "Doktriner") var det intressant att följa hans gemenskap med RKK's irrläror. Tror att han rent andligen är helt oförmögen att hålla sig till sanningen då han iaf. de senaste 30 åren hållit sig til fel källor. LO's lära och frukt är tillräckliga bevis på detta.

Re: Tunn teologisk anrättning

Fick mig tillsänt ett mail som jag tycker väl faller in under vad som just nu här avhandlas. Jag bad skribenten att själv göra ett inlägg kring sin â€upptäcktâ€.

Men det har inte skett här, så jag gör ett utdrag ur mailet, utan att ange personen som sänt det. För jag tycker innehållet är så viktigt, så jag vill återge det, utan att fördenskull â€ange källanâ€.

Hoppas det är â€reko enoughâ€! Så lyder ett utdrag ur mailet:
----
â€Hej Harry!

Jag har tidigare kommenterat spörsmålen om Ekman på din hemsida och drivit argumentet: att en påtaglig förändring i hans teologi inträffat de senaste åren. Jag har manat till ödmjukhet och omprövning av Ulf Ekmans insatser när det gäller kristenheten i Sverige på ett längre plan.

Jag måste villigt erkänna att efter att ha läst det senaste Missionsmagasinet där Ekman reflekterar över frågeställningen "Har Livets Ord ändrat sig"; att den breddning som skett inte innebär ett förkastande av de tidigare lärosatserna (som du mycket riktigt hävdat ideligen).

Istället ligger Ekmans ambition att föra ut Livets Ords teologiska egenart till kristenhet i stort. Den breddning som har skett är alltså endast det ekumeniska perspektivet som han nu driver fullt ut.

I den meningen har Livets Ord införlivat teologiskt gods av mystik-katolsk art.

Det som frapperar mig är dock hur Ulf på ganska kort tid lyckats bli rumsren i ’det andliga Sverige’.

Vi får hålla våra andliga ögon och öron öppna för vart denna ekumeniska strävan barkar hän…Livets Ord har förändrats men grunden är dock den samma.

Jag vill inte längre spekulera över hans teologiska förändring när han gett svar på tal i det senaste numret av MM.â€
----

All heder åt den som tidigare försökt gå i försvar för Ekman och menat att han nu så radikalt ändrat sig från sin tidigare heresi, men som nu ärligt inför fakta, var Ekman egentligen står idag, inser att ett sådant försvar bara gagnar Ekmans vilsenhet och därmed inte längre vill ställa sig bakom hans manipulation, dupering och uppenbara vilsenhet.

För det krävs både mod, ödmjukhet och sanningslängtan!
----
För mig var det i det perspektivet av vad Ekman egentligen står och som nu denne â€Ekmans försvarare†vaknat upp inför, närmast en chock att i DAGEN den 26 Jan. läsa ett svar av Mikael Telbe (högskolelektor i Nya Testamentet, Örebro Missionsskola), på frågan: Ser du Livets Ord som en â€vanlig†frikyrkoförsamling:

â€Utan tvekan. Livets Ord ligger närmare flera andra frikyrkosamfund än vad många kanske vill erkänna. Speciellt idag när LO tycks tona ner en viss förkunnelse som tidigare väckt frågor och söker fler ekumeniska kontakter.â€

Vad får det inte på sikt för konsekvens att en så eljest klarsynt teolog och Bibellärare blivit förblindad av â€Ekmans showâ€?

Är det inte allt ett led i förberedelsen av de â€kristnas†sinnen och hjärtan, för det avfall Bibeln talar om, som ska möjliggöra att antikrist kan träda in på den politiska och andliga arenan (via den falske profeten) och även av â€de kristna†då bli välkomnad som â€Kristusâ€? Eftersom man redan blivit förblindad och inte lärt sig känna skillnaden på Guds Ande och antikrists ande, utan kallar det för ett verk av Gud, vad som sker i den antikristliga anden t.ex. via LO!!??

Håller med LM:s och Marijas allvarsord:

…â€eftersom jag själv tycker att Ulf Ekman verkar trivas i allsköns heresi och falska läror (trots hans försök till finputsning under mattan med "Doktriner") var det intressant att följa hans gemenskap med RKK's irrläror. Tror att han rent andligen är helt oförmögen att hålla sig till sanningen då han iaf. de senaste 30 åren hållit sig til fel källor. LO's lära och frukt är tillräckliga bevis på detta.â€

â€Det kan förhålla sig så Daniel att budskapet från talarstolen inte alltid stämmer överens med din egen personliga tro, men det kan eller vill du inte medge så vad gör du då ? Misskrediterar kritikerna !!

Det kan man syssla med ett tag , men i längden är det ohållbart. Att säga emot sin egen personliga övertygelse är i det långa loppet dömt att misslyckas.â€

Eller som ngn. en gång uttryckte det: â€även om Ekman en dag ordmässigt skulle ’vara renlärig’, så är det ändå falskt i andevärlden, för han ligger fel i sitt hjärta och det är helt andra motiv än sanningslängtan som driver honom. Han är enligt min bedömning, efter min nära umgängelse med honom, bara ute efter makt, inflytande, kontroll och att vara i centrum. Hans arena för att tillfredställa sina behov har blivit den andliga arenan. Och där finns tydligen de som är lättast att manipulera för hans syften och behovâ€

Och jag instämmer helt i skribenten till det mail jag återgett: â€Det som frapperar mig är dock hur Ulf på ganska kort tid lyckats bli rumsren i ’det andliga Sverige’.â€

Och därtill b

Re: Tunn teologisk anrättning

LM:

Jag menar bara att även de som litar på UE till varje pris borde tycka att det är konstigt att vilken frikyrkoförsamling som helst (också LO) återgår till de tankarna.

Re: Tunn teologisk anrättning

Då Guds Ande i slutet av 1980-talet avslöjade för mig vad som döljer sig bakom Uppsala livets ord, visade Han mig, att den anden kommer att uppenbara sig i olika gestaltningar/masker.

Knutby är ett exempel, katolicismens okultism ett annat. Ulf Ekman har samarbetat med representanter från båda; och fortfarade med katolicismen.

--

En båt utan vare sig roder, köl eller ankarfäste, driver helt följdriktigt omkring av diverse (läro-)vindar.

Så är det med Uppsala livets ord och Ulf Ekman. Förvänta inget annat; in till dess Ulf gör upp med Gud och människor. De människor han - genom sin undervisning - vilsefört och skadat.

Och det verkar - tyvärr - dröja. Han byter bara skepnad, utsidan, i stället. Helt i enlighet med det Guds Ande en gång sagt mig; skulle komma att ske.

En ny utsida, ett nytt sken utåt, men med samma gamla natur innanför.

Re: Tunn teologisk anrättning

LO startade ut på 80 -talet med en bibelvidrig och hädisk försoningslära (jds) och det handlar om att helt enkelt byta ut den ena läran - trosförkunnelse mot en annan - biblisk förkunnelse . Det är inte gjort i en handvändning .
Vi har ändrat oss sa U.E. för några år sedan men Läran och inriktningen står fast . Och däri talar han sant .
På sätt och viss är det förvånande att LO i de allra flesta kristna sammanhang blivit accepterade och sedda som vilken vanlig frikyrkoförsamling som helst och det genom att "ligga lågt" måla om fasaden och vinnlägga sig om en mötesform och ett språk framför allt, tona ned en viss förkunnelse som Telbe säger så att det känns igen av andra samfund . Lovsång är ju inget fel , verksamhet, att hjälpa nödlidande människor är behjärtansvärt, evangelisation på skolor och invandrartäta områden är bra och bibliskt ,det finns inget direkt negativt till det yttre att sätta fingret på. Och de flesta(kristna) nöjer sig med det.

Men så har vi insidan...
Läran - trosförkunnelse som står fast enl.U.E.
Trosförkunnelsen - framgångsteologi- med "fäderna" Kenyon och Hagin är en "ny" människocentrerad lära där man genom att tänka rätt ,tala rätt och tro rätt , och använda tron som redskap för att få allt det man önskar, med en andligt död Jesus - en annan Jesus och ett annat evangelium . I trosförkunnelsen är det JAG med stora bokstäver och Gud med små " Gud behöver att VI ber " medan det i själva verket är vi som behöver att be till GUD ...
Återstår att se hur långt "katoliserandet" fortgår innan någon mer än Maranata reagerar och hissar varningsflagg ?
Ekman själv är en man som omger sig med ja-sägare ,något annat vore otänkbart och det är beklagligt, och har man fått smak på makt och pengar och människors beundran då vill man ha mer, som styr församlingen Livets Ord med järnhand, en hierarkisk organisation i stiftelseform med en styrelse som består av fam. Ekman - Nilsson -Ekh ,och någon mer ? som valt sig själva och sitter på livstid.
I LO finns överhuvudtaget inget forum för att i demokratisk anda diskutera och / eller framföra åsikter ,avvikande eller inte . Nada.
Styrelsen beslutar allt och äger allt, rubbet och nu hörs det sägas att en av Ekmans söner ska bli - har blivit ? vd för stiftelsen LO. Om han har erfarenhet eller kunskap till det är av underordnad betydelse.
För församlingen är det bara stående ovationer som gäller till samtliga beslut att säga ja och amen ,fortsätta offra och ja ? Gå hem förmodar jag ...

Marija

Re: Tunn teologisk anrättning

Inlägg 1 av HaFo kring Ekmans, inte bara tunna, utan vilseförande teologi som han startade ut med

Vill återkomma till det mail från ngn som tidigare gått i försvar för Ekmans â€förändringâ€, som jag tidigare i inlägg ovan återgett:

Mailet: â€Jag måste villigt erkänna att efter att ha läst det senaste Missionsmagasinet där Ekman reflekterar över frågeställningen ’Har Livets Ord ändrat sig’; att den breddning som skett inte innebär ett förkastande av de tidigare lärosatserna (som du Harry mycket riktigt hävdat ideligen).

Istället ligger Ekmans ambition att föra ut Livets Ords teologiska egenart till kristenhet i stort. Den breddning som har skett är alltså endast det ekumeniska perspektivet som han nu driver fullt ut.â€
----
Med den faktiska kunskapen från Missionsmagasinet (som stämmer väl med Ekmans tidigare uttalanden att han inte ändrat sig i de grundläggande läror han startade ut med!), kan det då vara intressant att gå tillbaka och se vad Ekman startade ut med. Det finns inte plats här att återge det till fullo. Läs igenom hela hemsidan så finner Du vad Ekman startade ut med för läror.

Här bara en liten kort sammanfattning från Ekmans tidigare undervisning:

TILLINTETGÖR DJÄVULENS GÄRNINGAR

Sammanfattning: Syndafallet bestod i att människan. Guds avbild, föll i synd och överlämnade rådandet över skapelsen till djävulen och istället för människan blev djävulen denna tidsålders gud och herre. Människan dog andligen.

Jesus dog andligen i dödsriket för att vi skulle uppstå andligen. Ikläd dig vapenrustningen så ser djävulen inte skillnad på dig eller Jesus. Människan kan nu komma tillbaka till Adam och Evas tillstånd innan syndafallet.

Identifiera dig med den nya skapelsen så kommer du in i det rådande och dominerande människan egentligen skulle ha haft. Du kan göra vad Gud gjorde genom människan Jesus. Djävulens stöldgods, överflödande liv, hälsa och välsignelse på alla områden i livet är nu den pånyttfödda människans rättighet. Det är lagligen vårt genom Jesu andliga död.

Citat : "Människan föll i synd och överlämnade rådandet över skapelsen åt djävulen, som blev denna tidsålders gud och herre. Det som hände var att människan, som vandrade i höghet, som var lik Gud och som rådde över skapelsen, tappade sitt rådande. Hon dog till sin invärtes människa. Hon dog andligen" sid 5

"Jesus blev gjord till synd, dog andligen och fördes ned i dödsriket...Gud lät genom den helige Ande en blixt slå rakt ned i dödsriket och uppväckte Jesus." sid 20

"Om Du har vapenrustningen på, så kan inte djävulen se om det är Du eller Jesus som kommer. Han ser ingen skillnad." sid 20

KRAFTEN I DEN NYA SKAPELSEN

Sammanfattning: Adam vandrade i direkt kommunikation med Fadren omstrålad av ljus och eld. Adam överlämnade skapelsen åt djävulen, detta var syndafallet. Jesus öppnade vägen tillbaka genom sin andliga död och nedstigande till dödsriket.

Vi har i anden blivit omskapade och lika honom själv. All den kraft och kunskap Gud äger är nu deponerad i din egen ande. Kraften ligger i din identifikation med Jesus i din egen ande och i din bekännelse.

Du är vad Jesus kristus är. Håll fast vid det som är nedlagt i din ande så är Du en övervinnare. Du har Guds natur i Dig. Lär Dig tänka och tala Guds tankar, så att Du får framgång och kan vandra framåt i överflöd. Din egen ande skall dominera köttet. Du är en ny skapelse - en ande.

Citat : "Jesus har omskapat Din invärtes människa så att Du i anden har blivit lik honom själv" sid 8

" All den kraft som Gud själv äger har blivit deponerad i Din egen ande." sid 9

" Din invärtes människa är Ditt verkliga jag...så är Du vad Jesus Kristus är ...skapad till ett med Gud själv, ett med Guds arvsanlag och Guds natur." sid 14 o 16 o 21

DU KAN HÖRA VAD GUD SÄGER

Sammanfattning: Själen och kroppen är yttre skal till människans rätta identitet - anden. Den nya människan är till naturen en ande och har Guds kraft och natur i sig. Gud talar direkt till Din ande, där umgås Gud med människan.

Kunskapen som finns i Din ande skall styra över själen och kroppen. Sinneskunskap som djävulen kan lura Ditt förstånd och Dina känslor att sätta tilltro till, ska inte få styra Din ande. Om Du är stark i Din inre människa har Du framgång i allt vad Du företar Dig.

Citat : "När Du blev född på nytt blev Du en ande. Du är en ande, har en själ och bor i en kropp..Din invärtes människa är Du..Djävulen låter Dina känslor dominera Din invärtes människa och tar ifrån Dig vad Du har...Gud talar i Din ande exakt vad Du skall göra:" sid 19 o 20 o 26

Forts Inlägg av HaFo kring Ekmans, inte bara tunna, utan vilseförande teologi som han startade ut med

Re: Tunn teologisk anrättning

Inlägg 2 av HaFo kring Ekmans, inte bara tunna, utan vilseförande teologi som han startade ut med

GUD VILL HELA ALLA

Sammanfattning: När människans ande blir född på nytt och skapad till likhet med Gud, kommer Guds hälsa in i Din egen ande och börjar påverka Din själ och slutligen även Din kropp. För att kunna ta emot helande måste Du emellertid veta att Gud vill hela Dig. Du måste i tro ta emot helande och anse och bekänna Dig helad. Detta budskap ska inpräntas i människans egen ande.

Citat : "När Du blir skapad till likhet med Gud, då kommer Guds hälsa in i Din ande och börjar påverka Din själ." sid 3

FÖDD TILL SEGER o GUDS PLAN FÖR DIG

Sammanfattning: Människan har Guds natur i anden. Den invärtes människan skall förklara krig mot nederlagstänkandet. Om människan är i Ordet finns ingen syndig natur , utan människan har Guds natur på insidan, därför skall nederlagstankar tryckas ned. Den som är född av Gud har Guds ande ( med litet a - alltså en egen Gudomlig ande ). Detta är den rätta identiteten för människan.

Kunskapen om att vara född till seger, att ha Guds natur i anden, är något djävulen vill stjäla. Demokrati och äldstebröder som tjatar emot det som ledaren i anden vet, förhindrar visionen. Bli ett med ledarens vision, så kommer smörjelsen över Dig och församlingen, nederlagsteologi försvinner då all världens väg. Människan är född till seger och framgång.

Du är skapad att vara lik levande Gud. Du är inte en syndare utan återställd till positionen före fallet. Din invärtes människa är Din sanna identitet. Du är skapad till Gudslikhet i anden. Du skall erövra skapelsen precis som Adam.

Citat : "Den som är född av Gud lever inte i synd. Han har ingen syndig natur, utan har fått Guds natur på insidan...Människan var den som skulle vara denna tidsålders Gud. Sedan blev djävulen det, men Guds mening var att människan skulle vara såsom en Gud...Är Du med i djävulens familj har Du djävulens natur i Dig, och då vill Gud att Du ska bli född på nytt. Då byter han natur i Dig och Du får Guds natur istället...Han upprättar Dig till samma position som Adam hade före fallet...När Du blir född på nytt lägger Du av Dig den gamla människan, den dör . En ny människa skapas. Den människan är skapad till gudslikhet..Om Du kunde se Din egen invärtes människa, så tror jag Du skulle se Jesus Kristus." sid 4 o 6 o 11o 13 o 19

TRO SOM ÖVERVINNER VÄRLDEN

Sammanfattning: Den troende människan och Gud blir lika till naturen. Vi inte bara tillräknas Jesu rättfärdighet. Vi får en ny natur som gör oss i verklig mening rättfärdiga. Den gamla människan och syndanaturen dör. Du kan genom Din egen pånyttfödda ande leva i seger. Du var en syndare och är nu rättfärdig. Guds tro är en ny natur som är deponerad i Din egen ande som Du kan bruka för att ådstadkomma övernaturliga resultat.

Citat: "Människan skapades att vara som Gud var. Inte vara Gud, men vara som Gud, honom lik. Hon fick förmågan att tala som Gud. Hon fick förmågan att handla och utföra saker , som Gud... Adam var ställd över skapelsen för att råda och regera över den, precis som Gud råder och regerar över universum...Människan skulle vara som Gud, tänka som Gud, handla som Gud och tala som Gud." sid 51, 57

"När Du blir född på nytt får Du ett nytt hjärta, en ny människa skapas i Ditt inre, Din ande blir ny...Din pånyttfödda, nya människa, Din ande är skapad till likhet med Gud...Du fick en ny natur, en ny ande. En ny människa som aldrig hade funnits förut föddes på insidan av Dig...Du var vekligen död i Dina synder, men i Jesus blev Du verkligen rättfärdig...Människan hade fått del av djävulens natur...När Du blir född på nytt dör den gamla människan, dvs. syndanaturen i Din ande...Du får en ny natur...så har Du genom Din egen pånyttfödda ande seger tillgänglig, så att Du inte behöver leva efter köttet och uppleva nederlag. Istället kan Du leva i anden ( med litet a ) och vandra i seger... Du var en syndare, Du var i ett köttsligt väsende, blev frälst av nåd och är nu rättfärdig genom Guds rättfärdighet". sid 18, 57, 75, 76 - 80

"Den tro som åstadkom allt detta ( skapade universum ), ger han åt den troende..När Du använder tron blir den verksam...tron kommer från Din egen ande ( litet a ). sid 18, 21, 39

DOKTRINER

Sammanfattning: Samma kärna som i de andra böckerna, men mer förvirrande omgivet och inbakat i traditionell kristen lära. Dock behöver även här Jesus smaka den andliga döden och bli född på nytt i dödsriket. Därigenom kommer han in på i de andra böckerna att människan får en egen Gudomlig ande, som själv producerar liv och frukt.

Citat: "Guds Ande skapar en helt ny invärtes människa som aldrig någonsin har funnits förut. Den gamla syndamänniskan har dött, och en ny människa blivit till...Om vi vandrar i ande kommer vi inte att göra vad köttet har begärelse till...Det flöde som strömmar fram ur andens ( litet a ) liv...andens frukter producerar överflödande liv." sid 127, 133

Forts.

Re: Tunn teologisk anrättning

Inlägg 3 av HaFo kring Ekmans, inte bara tunna, utan vilseförande teologi som han startade ut med

DENNA VÄLSIGNADE PRESS ( 1996 )

Det finns de som tror att Ekman ändrat sig i lärofrågor. Här besvarar han själv den frågan med följande citat: "Den grundläggande visionen, den grundläggande teologin, de grundläggande aktiviteterna och de grundläggande synsätten ligger kvar. Här finns ingen skillnad. sid 60

Detta uttalande innebär att vill man verkligen bli införstådd med Trosförkunnelsens lära bör man också studera Hagins skrifter som ju är något av Ekmans lärofader och varifrån Ulf Ekman startade ut med sin verksamhet. Den grundläggande teologin ligger kvar säger han själv här.

När det nu sker ett närmande mellan kristenheten och Trosrörelsen idag är det alltså inte Ekman och Trosrörelsen som förändrats utan Ekman som skickligt manipulerat den övriga kristenheten att förändras och närma sig Trosförkunnelsens läror. Ekman kommer alltmer att försöka framstå som ekumen och tala om andens enhet samtidigt som hans villfarelse splittrar och vilseför den sanna kristenheten.
----
BAND AV ULF EKMAN

Vem är Jesus

Helt riktigt talar Ekman om Bibeln som Guds Ord. Han talar mycket om Jesus men det märkliga är att det ändå är djävulen som fokuseras. Säkert 95 % av vad han säger är sant resten skapar öppningar för villfarelse. Öppningarna ligger i när han tvillar till det kring människans andliga död. Att vi är skapade att vara i Guds klass men fungerar i djävulens klass, är hans barn och äger hans natur och kopplingen till att få Guds natur och komma i Guds klass i sin ande.

Det bandet skulle handla om, vem Jesus är, inskränker sig till att Jesus var en riktig människa och Guds Son. Men inget om vad detta innebär. Jesu uppgift uttrycks endast i att han kom för att tillintetgöra djävulens gärningar.

Med högmodig, arrogant attityd och övertygande uttryckssätt trollbinds lyssnaren. Det är egentligen inget av substans, bara en våldsam ordsvada. Men Ekman lyckas skapa ett tryck på människor och inge lyssnaren en uppfattning att här har en som vet talat. Han förmedlar en känsla att här har det förkunnats något långt utöver det vanliga i de övriga döda sammanhangen.

Medan verkligheten är att det han presenterat av sanning, nästan är vad varje frikyrkopredikant sammanfattar i ett eftermöte. Men dessutom har han här bakat in ansatser till villfarelse. Visst är det något utöver det vanliga, för här har en främmande ande lyckats framställa det som att det är Guds Ande som talat om frälsning. Med en svada om Gud, djävulen, Jesus, syndare, himmel och *******. Men som skapat en öppning in på villfarelsens väg.

Den troendes auktoritet

Gud gav genom ett kontrakt jorden till människorna för att de skulle råda över skapelsen som denna tidsålders Gud. Människan skulle råda, dominera och ta skapelsen i besittning. Vara som en Gud som härskar och råder över skapelsen.

Människan begick högföräderi och överlät rådandet över skapelsen till djävulen så att han blev denna tidsålders Gud. Adam och Eva föll för frestelsen att få bli som Gud, därför att de inte insett att de redan var som en Gud. Människans ande dog och fick en satanisk natur.

Det handlar nu om att få Din identitet upprättad. Att Du ska se att Du är satt att råda över skapelsen. Att Du ska vara som Gud själv i karaktär, tanke och handlande.

Ekman talar om Gud och Jesus men det är djävulen och människan själv som fokuseras. Han ingjuter ilska mot djävulen. Djävulen har så mycket makt som människan själv ger honom. Du ska stå honom emot.

Människan ska slå tillbaka djävulen genom att inte lita till sinneskunskap utan tillägna sig uppenbarelsekunskap till sin ande. Se sin position, rätta identitet och sina rättigheter som återupprättad till denna tidsålders Gud. Byta familj från djävulen som far till Gud som far.

Ekman framför sitt budskap i samma högmodiga arrogans. Talar hela tiden från en pidestal. Ni förstår inte men jag vet. En väldig svada av ord som trollbinder och imponerar.

Men han får egentligen väldigt lite sagt av substans. Det handlar mindre om en bevisföring utifrån Guds Ord och mer om en känslomässig påverkan som binder människor till Ekman själv och en beundran av honom som kan och vet. Helt otroligt att skaror av människor kan låta sig luras av detta budskap.

Forts Inlägg av HaFo kring Ekmans, inte bara tunna, utan vilseförande teologi som han startade ut med

Re: Tunn teologisk anrättning

Inlägg 4 av HaFo kring Ekmans, inte bara tunna, utan vilseförande teologi som han startade ut med

Den invärtes människan; Del 1. Ande, själ och kropp.

Människan var satt att råda, regera och erövra skapelsen. När människan syndade förlorade hon Guds natur i sin ande. Hon dog i sin ande. Blev slav under djävulen och med i djävulens familj med djävulens natur i sin ande.

När Du blir en ny skapelse ger den helige Ande Dig en ny ande. En ny människa som aldrig funnits förut och som är skapad till likhet med Gud. Då dog Din gamla människa och finns inte mer. I Din invärtes människa finns nu ingen synd. Det råder motsatsförhållande mellan den andliga invärtes människan och den yttre människan.
---
Det man som lyssnare hela tiden förvånas över, är hur det kan vara möjligt att med sådan inlevelse tala så många ord och ändå få så litet sagt. Trots det förmedla en känsla av att här har talats något oerhört genomgripande och revolutionerande. Ändå är det i verkligheten bara ansatser till villfarelse inlindat i Bibelord.
---
Den invärtes människan; del 2. Andlig växt.

Här startar Ekman ut rätt om kroppen som den helige Andes tempel. Att vi ska tala om oss själva som Gud talar om oss och utifrån Rom. 8 : 11 att om Guds Ande bor i oss så påverkar det även kroppen. Men sedan glider han från kopplingen till Guds Ande över till människans egen ande.

Den invärtes människan är skapad till fullkommlighet och Gudslikhet. Ditt verkliga jag är Din ande, Din invärtes människa. Vid pånyttfödelsen föds en andlig baby som ska växa. Allt finns deponerat för denna växt i Din egen ande.

Din egen ande ska råda över kroppen. Din invärtes människa, Din egen ande har karaktärsdrag och egenskaper - andens frukter, som ska ta kontrollen, genom att Du vandrar i Din egen ande. I talet om den andliga tillväxten blandas riktig och villfarande undervisning i en osalig blandning. Dolt bakom talet om att släppa Jesus lös, blir ändå det kvarblivande resultatet en öppning för att det är Din egen Gudomliga ande Du ska följa och som ska utöva inflytande. Då blir Du en övervinnare som besegrar den Onde.
---
Den invärtes människan; Del 3. Sinnets förnyelse.

Själen är mötesplatsen mellan den invärtes och den utvärtes människan. Rymmer vilja, känsla och förstånd. Det är Ditt sinne. Ditt sinne är inte fött på nytt. Din ande är född på nytt. Ditt sinne ska förnyas. Ditt sinne opponerar sig mot Guds Ord och vilja. Där är striden mellan ande och kött. Själen är stridsplatsen mellan ande och kött.

Du har ansvar för Din själ, Ditt sinne. Du ska göra något med Din själ. Du ska förnya Ditt sinne. Gud gör det inte. Gud talar bara i Din egen ande. Det är Ditt verkliga jag, Din ande som talar. Uppenbarelsekunskap kommer upp i Din ande.

Om Du inte själv har förnyat Din själ, kommer Din sinneskunskap att stå i strid med den kunskap Din ande kommer upp med. Vi tänker då utifrån det oförnyade sinnet. Om Dina tankar inte är Guds tankar är de en öppen kanal för djävulens tankar. Hur fylld Du än är av Guds Ande.

Kunskapen från Din kropp går in i Din själ, ofta tvärtemot uppenbarelsekunskapen i Din ande. Men vi har Kristi sinne och kan tänka som Jesus, om vi lyssnar till uppenbarelsekunskapen, som kommer upp i vår egen ande.

Det är inte upp till Gud, utan upp till Dig själv, om Du förnyar Ditt sinne och tänker i enlighet med Guds tankar. Genom att mata Din ande med Guds Ord och lyssnar till uppenbarelsekunskapen i Din egen ande.
---
Slutpoängen är alltså igen att lösningen, även på hur sinnet förnyas, är att vi följer vår egen Gudomliga ande. Detta är inbakat i samma svada av ord, Bibelcitat och en blandning av både rätt och villfarande undervisning. Villfarande undervisning kommer aldrig direkt utan bredvid eller utöver Sanningen.

Återigen med en förmedlad känsla av att det är något vidunderligt man lyssnat till. Framfört av en som ju måste kunna och veta allt. Men när man summerar vad som sagts rymmer det nästan ingen substans alls, utan utgör initialformen för en villfarelse. Helt ofattbart att pastorer och kristna utöver vårt land är på väg att låta sig inluras och bli delaktiga av denna undervisning.

Forts Inlägg av HaFo kring Ekmans, inte bara tunna, utan vilseförande teologi som han startade ut med

Re: Tunn teologisk anrättning

Inlägg 5 av HaFo kring Ekmans, inte bara tunna, utan vilseförande teologi som han startade ut med

Smörjelsen i Gamla och Nya Testamentet.

Vi har en tröghet för att höra och flöda i den Helige Ande. Vår erfarenhet ska stämma med Ordet. Smörjelsen går förbi förståndet. Vi ska lyssna till vår invärtes röst. Allt är inte smörjelse som känns. Du ska känna smörjelsen i Din ande. Guds Ande går in i Din ande med Ordet och Din invärtes människa växer.

I G.T. är Anden över prästen, profeten och kungen. Gud uppenbarade sig genom dessa människor. Prästen företräder folket inför Gud. Profeten talar från Gud till folket och kungen styr, råder och regerar.

I N.T. är smörjelsen över Jesus för tjänst. Han proklamerar, undervisar, manifesterar genom att hela och befria. Han tränar sina lärjungar att göra samma gärningar. Gud bekräftar att Han är med Jesus genom tecken och under. Sjukdom är från djävulen som ett ok. Smörjelsen bryter oket. Smörjelsen manifesterar Jesus som präst, profet och konung.

Ekman gör så en övergång till att smörjelsen kommer över den kristna församlingen när Jesus satte sig på Faderns högra sida. Betonar att samma Ande som var över Jesus nu är över den troende. Den Helige Ande är given och kommer upp i den troendes inre.

Gud har nu gett oss auktoritet och förmåga att göra samma gärningar som Jesus. Vi ska se att vi precis som Jesus nu är präster, profeter och kungar. Gud gör nu samma saker genom den troende som genom Jesus. Det är ingen skillnad på den troende och Jesus beträffande smörjelsen för tjänst.

Igenom hela bandet präntar Ekman in hur viktigt det är det han säger.

Som lyssnare förvånas man åter över hur det kan vara möjligt att tala så många ord, men när man summerar vad han sagt, så rymmer det så litet innehåll.

Hur är det möjligt att ändå efterlämna en känsla att här har man lyssnat till en fantastisk undervisning?

Syftet med bandet synes vara att vi ska se att vi genom smörjelsen kan fungera som Jesus gjorde.
---
Smörjelsen över den troende.

Vi lever i den Helige Andes tidsålder. Ekman citerar ur en bok av Hagin han tycker är bra: Jag tror på visioner. Smörjelsen ger syner, uppenbarelser och manifestationer som leder till konfrontation med djävulen.

Gud talar till Dig och leder Dig. Men Du ska vara sund i Dina uppenbarelser. Ekman återger när han själv varit i smörjelsen, varit ledd av Gud och eskorterad av änglar. Vi ska bli vana att flöda i smörjelsen. Bli trygga i vår ande.

Hjälparen står bredvid Dig och är för Dig. Till för att leda Dig. Smörjelsen finns i Dig och lär Dig om allting. Den ger undervisning, uppenbarelse uppifrån. Tvärtemot världens undervisning. Vilket leder till konfrontation.

Anden är en person som Du ska lära känna. Du ska bli hemtam i Hans atmosfär. Gå in i smörjelsens manifestationer som ska bli till nytta. Bygg inte tjänsten på manifestationerna utan på personen Anden. Du ska vara trygg i Din identitet i Din ande.

Vi är smorda i samma Ande som Jesus och samma gärningar manifesterar sig. Vi ska bli hemtama i det övernaturliga. Ivriga att undfå de Andliga nådegåvorna. Gå in i att fungera och flöda i det andliga. Ta emot uppenbarelsen när, var och hur vi använder smörjelsen. Vi ska lyssna till vår inre röst. Där Du har fått ett Ord som är smort av Gud och som gett Dig Gudomlig natur. Du är smord av Gud. Acceptera det så blir Du fri i smörjelsen.
---
Som lyssnare stannar ett stort frågetecken kvar mitt i allt ordflöde. Vad var det egentligen Ekman ville ha sagt?

Men suggestivt blir man ändå lämnad med en känsla att här har en verklig andlig expert talat, som kan, vet och upplevt allt.

Forts inlägg av HaFo kring Ekmans, inte bara tunna, utan vilseförande teologi som han startade ut med

Re: Tunn teologisk anrättning

Inlägg 6 av HaFo kring Ekmans, inte bara tunna, utan vilseförande teologi som han startade ut med

Smörjelsen över tjänstegåvorna.

Lita på smörjelsen i Ordet och smörjelsen som är över Dig. Du är smord av Gud. Smörjelsen i Dig tar Ordet och skjuter in det i andra. Lita på och lyssna på smörjelsen i Din inre människa. Då gör Du saker för Fadern som Du aldrig vågat förut, därför att djävulen tidigare bundit Dig med fruktan.

Behåll uppenbarelsen i Din ande. Låt smörjelsen komma över den och lev ut den. Handla på det smorda Ordet. Lita på smörjelsen i Dig. Ansvaret är Ditt att Du gör vad Gud säger till Dig att göra. Lita på Din invärtes röst. Profetian är till för att bekräfta vad Gud vittnar i Din egen ande. Det är skillnad på att ha profetisk gåva och att vara profet.

När Du är smord av Gud är Du en gåva. Gåvan ger Dig rum att verka i Din tjänst. I tjänsten ska Du vara trygg i barnaskapets ande. Din identitet är i Din ande. I Din pånyttfödda ande finns ingen fruktan eller träldom.

Gud letar efter människor Han kan bistå med sin kraft. Åt den som med sitt hjärta hänger sig åt Honom. Lovsång är ett offer åt Gud. Det religiösa avfallet föraktar hängivenhet och offer åt Gud. Ge Dig hän åt Gud.

Akta Dig för att ha en upprorisk, kritisk och dömande ande och attityd gentemot det Gud gör.
( Vad Gud gör på Livets ord och talar genom Ekman? ) För då ställer Du Dig på djävulens sida och det är farligt. När Du möter det Gud gör och inte förstår det så vill djävulen få Dig att dra till alla bromsar och bli kritisk. Däför ska Du ha ett hängivet hjärta så ska Gud bistå Dig. Då blir Du en kanal för Guds Ande som flödar ur Dig och smörjelsen kommer över Dig.

Apostel, herdar och lärare är tjänster med en speciell smörjelse. Gud utser dessa människor. Dessutom finns det hjälptjänster med speciell smörjelse. Du ska vara trogen i den tjänst där Du står. Nyckeln är hängivenhet och avståndstagande från världen. Att bestämma sig för att få den smörjelse man behöver. Smörjelsen ger övernaturlig kunskap och kraft

Smörjelsen ligger över tjänsten. Inte över personen. Men går genom personen. Yttringarna blir därför olika. Bejaka den tjänst Du har fått så att den kan blomma ut. Så att smörjelsen kan flöda över Dig. Ta ut i tro smörjelsen som är i Dig.

Vi ska respektera den som är smord av Gud och förvänta oss att smörjelsen skall flöda från denne. Det är när vi förväntar oss något som det händer saker.
----
Ekman hoppar från det ena till det andra. Verkar allmänt splittrad. Det är svårt att finna den röda tråden i vad han säger. Det är mera show och underhållning än undervisning.

Men efterlämnar samma intryck som tidigare. Här har en mästare talat som trollbundit lyssnarna. Vi ska akta oss för att gå emot honom som ju är smord.

Forts Inlägg av HaFo kring Ekmans, inte bara tunna, utan vilseförande teologi som han startade ut med

Re: Tunn teologisk anrättning

Inlägg 7 av HaFo kring Ekmans, inte bara tunna, utan vilseförande teologi som han startade ut med

Övernaturliga manifestationer av den Helige Ande.

Vi ska förvänta, kräva och dra fram manifestationerna ur tjänstegåvorna. Allt det vi gör är övernaturligt genom smörjelsen över tjänsterna.
Du ska umgås med människor som lever i smorda tjänster så överförs smörjelsen på Dig.

Ekman själv kom in i smörjelsen via Hagin och Copeland. Underbart smorda förkunnare som fört Ekman in i tjänsten och flödet. In i det övernaturliga.

Han gick som på moln och var som vild där i USA efter att få tag i det Gud hade kallat honom till. Du ska inte ge Dig förrän Du har smörjelsen i Ditt liv. Lägg bort fruktan.

Du ska längta efter manifestationerna. Det Gud gör växer och fungerar. Uppenbarelsen smittar av sig från människor som lever i smörjelsen. Sök umgänge där smörjelsen flödar. Se hur det flödar.

Identifiera Dig med det Du ser. Det handlar om Gudomligt överförande genom handpåläggning. Din invärtes människa växer och börjar kommunicera med Dig. Du kan då arbeta med och flöda i smörjelsen. Du kan då göra det Gud kallat Dig till.

Guds härlighet är den Helige Ande. Guds härlighet, smörjelsen är över Jesus och verkar genom Jesus.

Samma Ande finns över och i den troende som kan göra Jesu gärningar. Dessa manifestationer kommer att öka i den sista tiden. Vi ska vara sunda. Men det kommer att bli väldiga manifestationer med änglasyner och uppenbarelser. Det är naturligt för den troende. Djävulen slänger in en del falska saker för att vi ska gripas av fruktan. Men det ska vi inte bry oss om. Vi ska leva i det övernaturliga.

Lärjungarna var så berusade av det övernaturliga den första pingstdagen, så att de bara raglade fram. På samma sätt kan vi få ragla fram berusade av det övernaturliga. Ekman har själv varit så onykter av Anden att han inte kunde köra bil eller hitta hem.

Har ibland blivit som förlamad och inte kunnat röra sig under lång tid. Det har skett när han genom handpåläggning fått förbön av människor i smorda tjänster. Det är äkta manifestation av Anden. Skratt i anden är en annan manifestation djävulen inte gillar. Det andliga skrattet gör oss fria från en massa saker.

Vi har var och en änglar som är våra tjänsteandar. Starka andevarelser som manifesterar sig i våra liv. Vi ska förvänta oss att det ska ske. Oral Roberts har haft besök av både änglar och Jesus själv. Det är naturligt i vår tid med övernaturliga manifestationer.
---
Den enda fråga man som lyssnare ställer sig efter att ha åhört fyra band om smörjelsen. Var är undervisningen om den Helige Ande?

Den Gudomliga förmedling vid handpåläggning Ekman talar om synes inte handla om en förmedling från Guds Ande, utan manifestationer av en villoande, som nu Ekman i sin tur för vidare.

Forts inlägg av HaFo kring Ekmans, inte bara tunna, utan vilseförande teologi som han startade ut med

Re: Tunn teologisk anrättning

Inlägg 8 av HaFo kring Ekmans, inte bara tunna, utan vilseförande teologi som han startade ut med

Uppenbarelsekunskap

Behovet av uppenbarelse.

Bibeln är inspirerad - given från Gud. Handlar om hur Gud uppenbarar sig genom historien. Adam vandrade med Gud och hade liv i sig och behövde inte uppenbarelse på det sättet. Adam föll i synd, dog i sin ande och fylldes av demonisk och satanisk natur.

Syftet med Bibeln är att föra oss till räddning genom uppenbarelse. Det behovet uppstod genom syndafallet. Människorna håller sig borta från Gud fast han uppenbarat sig genom skapelsen och i det mänskliga samvetet. Utan uppenbarelse är sinnet förmörkat.

Det är ohållbart att allt skulle vara relativt. Det finns objektiva sanningar. Uppenbarelsekunskap. Den pånyttfödda människan har uppenbarelsen i sin egen ande.

Denna världens visdom är dårskap som står tvärtemot uppenbarelsekunskapen som är en bevisning i ande och kraft. Djävulen sår hela tiden tvivel på uppenbarelsekunskapen och vill ta bort det övernaturliga i tron.

Kunskapen genom sinnena är begränsad och tillhör den här världen. Den är inte till för att leda Dig andligt. Vad Gud har uppenbarat går tvärtemot sinneskunskapen som är demoniskt influerad. Valet är Ditt vilken kunskap Du låter leda Dig.

Vad Gud har berett, tänkt och planerat för dem som älskar honom har han uppenbarat genom sin Ande. Vi har fått vår ande från Gud för att vi ska veta vad Gud har skänkt oss. Om det är något som bedrövar Gud så är det när människor förkastar uppenbarelsekunskap.

Gör Du uppror mot uppenbarelsekunskapen så är Du i köttet. ( Man får en känsla av att det är detsamma som uppror emot Ekman ).

Du har Kristi sinne och kan tillägna Dig uppenbarelsekunskap och få del av den makt den troende har del av. Det första djävulen gör är att få oss att tvivla på uppenbarelsekunskapen. Vi ska inte reagera utifrån omständigheterna. Vad vi ser, hör och känner, utan utifrån uppenbarelsekunskapen.

Det tveeggade svärdet - Guds Ord ska utgå ur Din mun. Att användas i andevärlden. Du ska förvandla Ditt sinne. Gud gör det inte. Du ska inte låta sinneskunskapen prägla Ditt sinne med fruktan. Du ska genom uppenbarelsekunskap driva ut fruktan och uppror. Då börjar Du tänka som Gud och Guds kraft börjar flöda.
----
Nu kan man börja skönja hur ett listigt nät läggs ut. Ekman har tidigare förklarat att han är smord och därmed kan förmedla uppenbarelsekunskap. Utifrån delvis riktiga utläggningar ur Guds Ord, intalas man att inte lyssna till djävulen som talar via sinneskunskapen utan till uppenbarelsekunskapen som ju Ekman då kan förmedla.

Outtalat blir slutkonsekvensen att den som lyssnar till Ekman lyssnar till uppenbarelsekunskap och blir därmed ledd av Gud. Medan den som inte lyssnar till Ekman lyssnar till sinneskunskap och därmed indirekt blir ledd av djävulen. Då läggs också ett efektivt hinder för korrigering.

Så har nu en finurlig uppbindning till Ekman själv startat. Han lyckas med detta konststycke mitt i allt tal om Jesus, Guds Ord och att han framstår som rättlärig.

Detta är inbakat i kanske 99 % sanningar ur Skriften med några öppningar för villfarelsen om att Du får en ny egen ande som är Gudomlig. Hur Du ska ledas av uppenbarelsen till Din egen ande. Lära Dig lyssna till Din nya inre människas inre röst.

Forts inlägg av HaFo kring Ekmans, inte bara tunna, utan vilseförande teologi som han startade ut med

Re: Tunn teologisk anrättning

Inlägg 9 av HaFo kring Ekmans, inte bara tunna, utan vilseförande teologi som han startade ut med

Styrs Du av uppenbarelse eller tradition?

Det råder motsatsförhållande mellan sinneskunskap och uppenbarelsekunskap. Uppenbarelsekunskapen kommer från Guds hjärta till Ditt hjärta. Följ Jesus oreserverat så flödar uppenbarelsen till Dig.
Vi ska inte följa fäderneärvda meningar. Allt det vi ärver är för oss lite heligt.

Men är det inte uppenbarelsekunskap så ska vi inte följa det. När uppenbarelsen inte finns uppstår en massa olika meningar och skapar lagiskhet. En Farisé är inte glad utan tung och jobbig. Gripen av rädsla och fruktan.

I Din pånyttfödda ande flödar glädje, rättfärdighet och frid. Det blir då konflikt i Din själ och Du blir förvirrad så länge Du behärskas av sinneskunskapen.

Vi ska inte tillbe Gud med bara våra läppar utan med våra hjärtan. Vi ska be utifrån vår egen ande i ande och sanning.

Är människor inte brinnande i anden, okunniga eller ovilliga att underordna sig uppenbarelsen ( de andra ? ) blir det en märklig reaktion, när de möter människor som brinner ( vi ? ). Vi möter människors åsikter i motsats till uppenbarelsekunskap.

Grips jag av farsoten att bli andligt slö och lever i en religiös fasad börjar jag följa fäderneärvda meningar och det uppstår olika partier som försvarar sig och leds av religiösa riter. Då vill Gud visa att det där duger inte.

Jag måste bli villig att ändra mig och följa Gud av hela mitt hjärta. Låta fäderneärvda meningar brytas ned och komma in i uppenbarelsen.

Är Du inte öppen för uppenbarelsen blir Du fast i åsikter och traditioner.

Djävulen citerar Skriften och blandar det med fäderneärvda meningar för att Du ska svälja det. Han angriper uppenbarelsekunskapen.

Gud bygger sin församling på uppenbarelsekunskapen. Den församling som lever i uppenbarelsen är en segervinnare i världen. Ser Du en församling som inte lever i väckelse så vet Du att där inte finns uppenbarelsekunskap. Där uppstår problem. Du ska vara med där man lever i uppenbarelsen. ( De andra och vi ? )
----
Mitt i en stor procent Biblisk riktig undervisning lyckas Ekman här att skapa en motvilja och avoghet mot andra kristna sammanhang.

(men idag är han som sagt den store ekumenen! So0m dock enliget sig själv har samma undervisning som han startade ut med - hur lätt att manipulera får man egentligen vara?)

Underförstått bygger i bandet från Ekman, de andra än han, på fäderneärvda meningar medan lyssnaren underförstått, ska följa Ekman som lever i uppenbarelsen.
---
Han är en mästare i att predika rätt, så att det ändå blir fel. Får det att låta och kännas rätt i känslan men ändå med så fel följdkonsekvens.

Guds Ande ger hela tiden signaler på falskheten och det hårda, kalla och kravfulla som åtföljer budskapet mitt i allt tal om Guds kärlek och frihet.

Härigenom skapas mycket bränd mark för rätt undervisning. En del lyssnar till Ekman och upplever att det är något som inte stämmer, utan att kunna peka på det.

Det är ofta inte orden det är fel på. Det är betydelsen och syftet bakom orden och att de inte framdrivs av Guds Ande, utan av en villoande, som förbryllar. Precis som när spådomskvinnan sa rätt saker men som skapade fel konsekvens.

Forts Inlägg av HaFo kring Ekmans, inte bara tunna, utan vilseförande teologi som han startade ut med

Re: Tunn teologisk anrättning

Inlägg 10 av HaFo kring Ekmans, inte bara tunna, utan vilseförande teologi som han startade ut med

Striden om uppenbarelsen.

Djävulen slår mot uppenbarelsen. Bearbetar de andliga ledarna att öppna för ogudaktigheten. Men djävulen kan bara göra det vi tillåter honom att göra.

Det finns tre typer av auktoritet. Traditioner, förstånd och uppenbarelse. Du måste välja vilken av dom som ska vara Din auktoritet.

Att saker blivit traditioner är ingen säkerhet för att det är rätt. Förståndet förstår inte uppenbarelsen. Det är uppenbarelsen som avgör vad som är sant.

Predikar kyrkan traditioner upphöjer människor istället sitt förstånd och börjar upphöja människan. Man börjar rationalisera bort allt övernaturligt, kastar ut uppenbarelsen och får liberalteologi. Om inte traditioner och förståndet underordnar sig uppenbarelsen blir det problem.

Du har ansvar att följa uppenbarelsen. Du ska bygga på Ordet. Häng inte upp livet på människor. Umgås med Gud. När Du slutar lyssna på uppenbarelsekunskap får Du problem. Bara i uppenbarelsen kan Du vara fri. Kolla hela tiden att det inte är traditioner och förståndet, utan uppenbarelsen som leder Dig.
---
Budskapet synes i stort sett ha samma syfte som på förra bandet. Att invävt i en till största delen Biblisk riktig undervisning och riktig historiebeskrivning, outtalat så tvivel till andra kristna sammanhang och istället lita till uppenbarelsen som flödar hos Ekman.

(Märk att han nu idag tvärtom är ekumen, men inte ändrat sig från den undervisning han startade ut med!!)

I ett våldsamt tempo, så att ingen ska hinna reflektera, stänker han så då och då in öppningar för villfarelse. Precis på samma sätt som när han i TV -Gudstjänsten mitt i en riktig undervisning slängde in en passus att Jesus smakade den eviga döden.

Vilket är detsamma som att Jesus dog i sin ande. Samma teknik som används i en del sammanhang när man vill påverka människor utan att de ska förstå att de blir manipulerade.

Ekman lever helt i och ser helt på tillvaron, människor och andliga skeenden i svart och vitt. Antingen eller. Bara motsatser. Det finns inga nyanser eller både och för honom.

Själv menar han att han därigenom är lika radikal som Jesus. Visst finns det objektiva, orubbliga, eviga sanningar som vi aldrig kan tänja eller se på olika sätt.

Men den som ser allt i tillvaron i svart - vitt, antingen eller och bara motsatsförhållanden lider enligt psykiatrin av en psykisk störning.

(Därmed har inte jag däremot sagt att Ekman har en psykisk störning - det har jag ingen tillräcklig kunskap till att uttala mig om - utan bara konstaterar att det beteende han uppvisar, inom psykiatrin betecknas som en psykisk störning)

Ett sådant uttalande blir i Ekmans värld säkert ett angrepp av djävulen, eftersom det är grundat på sinneskunskap som ju är tvärtemot uppenbarelsekunskap. (!!??)

Ett sådant förhållningssätt som Ekman intar är i vart fall en förenklad teknik att alltid ha ryggen fri och alltid själv ha rätt. Därigenom blir man immun för korrigering.

Forts Inlägg av HaFo kring Ekmans, inte bara tunna, utan vilseförande teologi som han startade ut med

Re: Tunn teologisk anrättning

Inlägg 11 av HaFo kring Ekmans, inte bara tunna, utan vilseförande teologi som han startade ut med

Barnsnödsbön.

Ni ska tränas upp till soldater. Guds kraft förlöses när vi gör anspråk på den. Det finns enskild förbön, förbön i bönegrupp och förbön i suckan, vånda och barnsnöd. Det är när alla kommer in i enhet och ber i anden bortom tungotalet. Bryter ned satans attacker med trons bön.

Du ska sträcka Dig utanför Dig själv. Vi kastar berg i havet och håller före att det är bortkastat. Du får inte i otro ta tillbaka bönen Du bett. Vi ska be effektivt och få massor av resultat. Vi ska med tro förlösa Guds kraft och få enorma resultat. Om vi är lyhörda så vet vi exakt vad vi ska be för och får se väldiga resultat.

Vi har alla profetians ande och kan veta exakt vad vi ska be för. Gud är skyldig att göra det vi ber i tro. Vi ska tvinga Gud att göra det han lovat. Du ska flöda i anden när Du ber. Det är strid i andevärlden så fort Du börjar be. Då gäller det att i tro hålla kvar det Du bett om.

Det är få sammanhang i Sverige där man ber i tro. Vi ska här bedja i tro och är viktiga för hela landet. Vi ska gå längre och vidare och be för hela världen.

Barnsnödsbön i suckan och vånda går bortom tungotalet. Jag börjar i anden framföda bönen.

Reaktionerna kan bli att man rullar på golvet i ångest och bara skriker som en gris. När vi i anden får gå in i närkamp med andemakterna, bryta ned motståndet och frigöra Guds kraft.

Jag går ut ur mig själv. Nyckeln är att vara utanför sig själv och gå in i anden och ber. Din egen ande ska ta kontrollen så att Du kan koncentrera Dig och flöda med de andra i anden.

Disiplinera Ditt sinne och flöda med de andra i anden. Vi upplever då massor i anden när vi kommer in i detta nya sätt att flöda. Du kommer att växa till och vi blir en arme som vet hur man ber och står i seger.
-----
Ekman startar ut med en stor del riktig undervisning om bön men glider mer och mer in på att förbereda lyssnaren på de manifestationer som är desamma som i ockulta sammanhang.

De förleds att tro att vad de nu ska vara med om att lära sig och gå in i är något som Guds Ande manar fram och är så mycket mer effektivt än vad andra kristna sysslar med.

Men verkligheten är att de leds in i onda andars spel och manifestationer.

Det är lätt att bli förvirrad när man lyssnar till Ekmans band. När man erfar falskheten, skönjer öppningar för villfarelse och Ekmans egentliga syften, motiv och rävspel så skickligt invävt i riktig undervisning.

I det höga tempot med tvära inkast av villfarelse, blandat med show och tomt fyllnadsprat är det inte så lätt att sortera vad som är vad, utan det är lätt att man bara stannar kvar i den suggestiva påverkan och känslan att här har vi lyssnat till något helt fantastiskt.
---
Efter att ha lyssnat till dessa band från Livets Ords Bibelskola, är det lätt att förstå varför så många som studerat där fått andliga och själsliga problem.

I Ekmans föreställningsvärd beror det säkert på att dessa inte varit öppna för uppenbarelsekunskap. Men sanningen är ju den att de blivit utsatta för en "andlig och själslig våldtäkt".

Helt otroligt att vi kristna är på väg att falla till föga för Ekmans taktik att föra in en villoande i kristenheten.

Bibeln uttrycker att vi som kristna har möjlighet att veta vem antikrist och den falske profeten är när laglösheten och avfallet slutligen personifieras.

Men hur ska det gå till i vårt land, när vi inte ens kan urskilja att Ekman är en falsk profet och irrlärare?

Hur vill Gud avslöja och stoppa detta spektakel?

Ofattbart att Pingst och övriga andliga ledare faller till föga för â€Ekman – showâ€!

Att katolska kyrkans företrädare gör det idag, är nog bara en â€taktisk fintâ€, när antikrists ande nu här möts i katolicismen och trosförkunnelsen.

Där i katollicismen, â€helgar ändamålet medlen†och det viktiga är att få in â€alla kättare†in under den â€sanna moderkyrkanâ€. Då kan även UE få bli en â€marionett†i deras syfte och mål!

Och den övriga kristenheten tycks bara säga ja och amen - eller!?

HaFo

Re: Tunn teologisk anrättning

Heja Hafo !!!

Ja, tvära kast ja men ändå nästan omärkligt så där i förbifarten bara kasta fram någonting nytt . Och att säga A men inte alltid säga B .
Medlemmarna i LO har inte dåligt minne, de kommer ihåg vad som sagts innan , men att ifrågasätta en man - ett ledarskap, och det han säger som är smord och i allt ledd av Gud är detsamma som att ifrågasätta Gud själv .
Ena dan 1000 missionärer ,15 olika LO-centran utspridda över världen , Gud har sagt Uppsala Moskva Jerusalem . Gud har sagt Indien till U.E. och i cellgrupperna bads det som aldrig förr att Satan skulle flytta på sig och inte stå emot det Gud talat ,och att Ekman skulle få sitt visum . När så inte skedde sa Gud Israel i stället...
Nu har Gud sagt Kina och det är väldigt spännande , säger Ekman . Och medlemmarna håller med lojala som de är . Att vara lojal är en värdefull egenskap och något väldigt bra. Att Ekman utnyttjar deras lojalitet till sin egen fördel är däremot inte bra.

Tvära kast i läran : från att först till fullo anammat Kenyon -Hagins "variant " att Jesus fick djävulsk natur och som igentligen stämmer överens om man ska se rent läromässigt på det hela att den går ihop på slutet att konsekvensen av läran när Jesus fick Satans natur följden av det blev en andlig död. Det har Hagin helt korrekt begripit. Ekman däremot har inte gjort det . Han talar om ett felfritt offer utan synd ( vilket är hur bibliskt som helst ) men, men, men inser inte ? att en syndfri Jesus INTE kan erfara andlig död. Sen sätter han likhetstecken mellan två vitt skilda begrepp och menar att gudsövergivenhet och andlig död är samma sak .
Förvirrande förvisso. och än mer förvirrande som händer nu att föra in katolska läror.

Och kristna samfund blundar och sväljer allt under tolerans , respekt och enhetens paroll.

Marija

Re: Tunn teologisk anrättning

Problemet är att ni inte klarar ett enda uttryck som skulle kunna vara uttryckt på ett felaktigt eller förhastat sätt. Se det i ljuset av allt annat som sägs om ämnet så slipper ni haka upp er på alla detaljer.
Konstigt att det alltid är samma folk som hakar upp sig på saker som andra inte hakar upp sig på.
Har man en förutfattad mening om vad ett uttryck betyder så är man inte öppen för att det kan ha en annan betydelse.
Som exempel "evig jungfru". Det finns folk som uttryckligen menar att hon inte var någon jungfru, då kanske det är dax att betona att Maria var jungfru. Vad man menar med "evig" får nog ses i bakgrunden till resten som sagts.

Re: Tunn teologisk anrättning

Detaljerna gör helheten och speciellt viktigt att "märka ord " när villfarelse florerar.
Om du läst KKs lära om Maria då vet du vad de menar med evigt förblivande Jungfru och hur svårt kan det vara ?
Men OK enl. Svenska Akademins Ordlista Evig = något som varar för alltid , Jungfru = kvinna som inte haft sexuellt umgänge - oskuld .
Så antingen är man gravid eller annars är man det inte .

När bibeln talar om att Jesus hade både bröder och systrar och KK talar om Maria som evigt förblivande Jungfru då måste ju någon tala sant och någon falskt ? Det ena är sanning och det andra är lögn . Sen är det ju upp till dig Daniel att avgöra vad som är vad och vem eller vad du vill tro på .
Guds ord eller mänskligt ihopsnickrade läror ?

Marija

Re: Tunn teologisk anrättning

Daniel skriver:
"Problemet är att ni inte klarar ett enda uttryck som skulle kunna vara uttryckt på ett felaktigt eller förhastat sätt. Se det i ljuset av allt annat som sägs om ämnet så slipper ni haka upp er på alla detaljer.
Konstigt att det alltid är samma folk som hakar upp sig på saker som andra inte hakar upp sig på.
Har man en förutfattad mening om vad ett uttryck betyder så är man inte öppen för att det kan ha en annan betydelse.
Som exempel "evig jungfru". Det finns folk som uttryckligen menar att hon inte var någon jungfru, då kanske det är dax att betona att Maria var jungfru. Vad man menar med "evig" får nog ses i bakgrunden till resten som sagts."

Jag håller med dig, Daniel! Ett stort Amen till det du skriver.

Ang. Marias jungfrulighet: Ja, det står att Jesus hade bröder. Man kan även leka med tanken att Josef hade barn innan han trolovades med Maria...
För att förtydliga mig så säger jag härmed inte att det var så utan jag leker endast med tanken!

Mvh
Maria

Re: Tunn teologisk anrättning

Men varför leka med den tanken? Var finns behovet till det?

Det finns ingen som helst anledning till att Maria, som var en vanlig, gift kvinna, skulle behöva vara oskuld hela livet. Eller hur? Så har ju inte Gud inrättat äktenskapet, så varför undanta Maria från det Han har tänkt...?

Re: Tunn teologisk anrättning

Jag skulle helst inte alls diskutera denna fråga om "evig jungfru", därför att den borde ställas till en annan person. Dessutom var varken jag eller ni med på mötet, någon har läst en resumé av en predikan på internet som Ulf själv inte lagt ut.

Re: Tunn teologisk anrättning

Daniel:

Bara av rent intresse... Håller du med om att katolicismen på det området är fel ute?

Re: Tunn teologisk anrättning

Ja som lära är katolicismen helt fel ute, men det finns pånyttfödda katoliker som talar i nya tungor som inte håller på med massa skumma saker som mariatillbedjan osv. Det finns även pånyttfödda kristna inom svenska kyrkan, men moraliskt sett så håller nog katolska kyrkan en högre standard än svenska kyrkan.

Re: Tunn teologisk anrättning

Jag säger som Hanna att " varför leka med den tanken ?" Varför spekulera i ting där Bibeln inte ger någon som helst fingervisning om att det förhöll sig så ?
Ja , en anledning kommer jag på : Legitimera KK s lära om Maria som född utan arvsynd , syndfri , Evigt föblivande Jungfru med betydelsen ovan ,upptagen till himmelen ,innehavande en position som medlare mellan Gud och syndaren , förebedjerska , vägen till frälsning.
En position och en ställning som Katolikerna ger henne värdig enbart En, nämligen Herren Jesus Kristus.

Marija

Re: Tunn teologisk anrättning

Inlägg 1 av HaFo

Som angetts ovan, så har Ekman i Missionsmagasinet härförlededen(alltså i nutid!!), bekräftat, att han inte ändrat sig från de läror han startade ut med.

Vilket stämmer väl överens med hans tidigare uttalande, i en insändare i DAGEN, för några år sedan, i ett genmäle till Bask/Gunnarsson, där Ekman hävdar, att â€grunden, läran eller inriktningen har inte ändrats...de 7 000 bibelskolelever och de några tusen elever på våra friskolor som har fått bibelundervisning hos oss, har fått samma grunder i tron utifrån Bibeln, oavsett vilka av de här 17 åren de har tillbringat hos oss."

Då blir det ju väldigt intressant att veta vad Ekman startade ut med och där bibelskoleelever på LO â€har fått samma grunder i tron utifrån Bibeln, oavsett vilka av de här 17 åren de tillbringat hos ossâ€.
----
Ekmans svärfar, Sten Nilsson (som var den som först blev â€intagen†av Hagins undervisning och varför Ekman senare blev elev på Hagins Bibelskola), var en viktig profil i begynnelsen av LO.

Sten Nilssons bok â€Befria mitt folkâ€, var på den tiden â€kursmaterial†på LO. Vad innehöll då denna grundläggande undervisning, vilket då ingår i Ekmans proklamation om att de, â€som har fått bibelundervisning hos oss, har fått samma grunder i tron utifrån Bibeln, oavsett vilka av de här 17 åren de har tillbringat hos oss. (???)

Här följer ett litet utdrag ur Sten Nilssons bok som var ett kursmaterial från LO och som Ekman inte ändrat sig ifrån de läror han startade ut med:

"Gud skapade människan i klass med sig själv och gav människorna rätten att råda över allting på jorden och behärska den med auktoritet…Människan som skapats i klass med Gud begick högförräderi och förlorade sin ställning. Hon kom in under djävulens välde. Djävulen var nu denna världens gud. När människan underordnade sig satan dog hon andligen och hennes andes herravälde över själ och kropp upphörde. Endast anden kan få uppenbarelsens kunskap och vishet från Gud…

Hur skulle Jesus lösa människan från djävulen…genom att bli synd för oss, måste han andligen dö och skiljas från Fadern och ta syndens straff ända ned i dödsrikets hemskaste plats…ingen har lidit andligen som han, som genom att bli synd för oss, skiljdes från Fadern och förenades med de ogudaktiga...

Korset är inte Jesu lidandes höjdpunkt. Men vårt förstånd kan inte sträcka sig längre…Det kunde inte ges någon återlösning med mindre än att någon trädde in i andevärlden och sonade synden. Jesu svåraste lidande begynte efter döden i dödsrikets pinorum, där de ogudaktiga var...

Jesus blev född på nytt och kunde som den förstfödde ta itu med att göra dens makt om inte, som hade döden i sitt våld, det är djävulen…När Jesus uppstod från de döda, så var det därför, att han besegrat de sataniska krafter som hållit människan bunden…

Kristendom är det som Gud gör med människans ande. När människans ande blir pånyttfödd, kan hon föra en segerrik strid mot andra andar, som står Gud emot. Människan är ande, skapad i klass med Gud… människan måste vara styrd av sin ande. Hon har en själ som skall vara andens lydige tjänare och bor tillfälligt i en kropp…

Du har nu en helt ny identitet och har den legala rätten att råda där förut fienden rådde över Dig. Du har inte någon anledning att frukta ditt förflutna. Du har nämligen inget förflutet! Du är nämligen en ny skapelse. Du är rättfärdig…För att kunna leva i gemenskap med Gud måste människan ha samma slags liv. Hon måste vara skapad i klass med Gud...

Den troende har full – makt att bära fram Jesu namn. Namnet motsvarar hans personliga närvaro. Detta namn har han gett oss legal fullmakt att använda oss av…Kristi händer är bundna tills han får bruka våra. Om vi bara kunde begripa hur hjälplös Gud är, tills han får bruka sin kropp på jorden …

Vi har så svårt att omfatta den troende människans enorma auktoritet över det onda genom sin andliga kraft…striden fortsätter med de osynliga makter som bara kan övervinnas med vår andliga kraft…tro är en produkt av vår ande och vi tar auktoritet över de onda andemakterna…

Det du tror och uttalar registreras i din ande och kontrollerar ditt liv. Du får det som du säger. Vår tro är inte starkare än det vi bekänner och uttalar…

Djävulen går omkring som ett rytande lejon och söker, vem han må uppsluka. Jag har getts makt och auktoritet att stå honom emot. Om inte Du personligen står emot djävulen, så vädjar du förgäves till Gud."
----

Korrigerande kommentar till detta innehåll och som kontrast visar på var vägen går i förhållande till den förförelse som Sten Nilsson här lägger fram och som LO startade ut med och som de enligt Ekman och inte ändrat sig från, finner Du i Menyn till vänster under â€Artiklar†och â€Kursmaterial från Livets Ords Bibelskolaâ€.

Forts inlägg av HaFo

Re: Tunn teologisk anrättning

Inlägg 2 av HaFo

Vad vidare startade LO ut med? Jo, â€Människans tre dimensioner/människans ande†av Hagin.

Kort sammandrag:

"I begynnelsen var det människans ande som behärskade henne och inte hennes kropp… När Adam syndade skedde något med hans andliga natur, han dog andligen. Andlig död är djävulens natur. Djävulens natur trängde in i hans ande och han blev ett andligt barn till djävulen…Därför måste Jesus straffas för Adams överträdelse, för människans synd, dö andligen och så återge människan ett nytt liv från Gud…

Med den fysiska kroppen har vi kontakt med omvärlden…det är människans ande som når kontakt med Gud, eftersom Gud är Ande. Bara en ande kan nå kontakt med en ande…

Eftersom kroppen har att göra med den fysiska verkligheten och anden med den andliga verkligheten, finns det bara en del kvar av den verklighet människan befinner sig i – sinnets och tankens område. Med själen lever vi alltså i kontakt med den intellektuella verkligheten…Se Dig som en andlig varelse, som äger en själ och bor i en kropp…

Människans ande är den del av henne som känner Gud. Hon är av samma slag som Gud, ty Gud är Ande…Vi kan inte kommunicera med honom mentalt, ty han är en ande. Men vi kan nå honom med vår ande, och det är genom vår ande som vi lär känna Gud…

Vi har redan nu en ny ande, ty vår ande är född av Gud… Detta är den verkliga människan, inte den yttre människan, inte kroppen, utan den inre människan…

Gud kommer inte att göra något med Din kropp eller Ditt sinne. Gud tog kontakt med vår ande och vår ande blev en ny människa…vi kommer fortfarande att ha problem med köttet, men inte med vårt verkliga jag …vem är jag? Jag är den inre människan… Den inre människan ska behärska kroppen …Köttsliga kristna är kristna som behärskas av kroppen…

Anden är den sanna människan, den inre dolda människan…När en människa blir född på nytt får hennes ande, del av det eviga livet… Det Guds liv som kommer in i vår ande, är den Guds natur och det Guds liv, som skapar en ny ande i oss… Ett nytt jag har kommit. Det är denna nya människa som skall behärska vårt tankeliv och vår kropp…

Eftersom den helige Ande inte bor i vårt intellekt, så kommunicerar han inte heller direkt med vårt intellekt. Han bor i vår ande och kommunicerar med oss genom vår ande…Vi måste låta vår ande behärska vårt intellekt om vi skall kunna leva som segerrika kristna…

Evigt liv är Guds natur som kommer in i vår ande…När vi bär på denna Guds natur , kan vi utveckla vår ande…Det är inte själen som blir född på nytt. Det är anden. Så att människan skapades till en varelse av samma slag som Gud. Människan är en ande…

Om en människa är född på nytt har hennes ande blivit en ny ande med Guds liv och natur …djävulen kommer att fly för Dig, eftersom Du är en gudsmänniska."
----
Korrigerande kommentar till detta innehåll och som kontrast visar på var vägen går i förhållande till den förförelse som Hagin här lägger fram och som LO startade ut med och som de enligt Ekman inte ändrat sig från, finner Du i Menyn till vänster under â€Artiklar†och â€Kursmaterial från Livets Ords Bibelskolaâ€.

Forts inlägg av HaFo

Re: Tunn teologisk anrättning

Inlägg 3 av HaFo

Vad förmedlade Ekman själv under sin första tid, som han inte enligt egen utsago har ändrat sig från?

I â€Kraften i den nya skapelsenâ€, â€kursmaterial på LO skriver han:

Om Adam:

"Troligen vandrade han och var klädd i eld och ljus precis som Gud…troligtvis strålade hela Adams skapelse av härlighet och glans och han reflekterade direkt Faderns väsen, majestät och kraft. De vandrade tillsammans i en fullständig harmoni, intill den dag då Adam begick en överträdelse och dog andligen. Adam överlämnade skapelsen åt satan. Satan kom in och blev denna världs och tidsålders gud."

Om Jesus:

"Vi blev genom Jesu blod försonade, genom hans död och hans nedstigande till dödsriket, där han bröt Satans makt över döden…Jesus var den förste på jorden efter Adam som återspeglade Faderns härlighet…Jesus Kristus, vandrande på jorden, är den nya människan och vårt exempel på hur den nya människan ska vara, uppträda och på allt sätt bete sig…Ty sådan Han är, sådana är och vi i denna världen" (1 Joh. 4:17).

Om den nya skapelsens konsekvens i människan:
"Det första du behöver veta är vem Gud är, vad Gud har och vad Gud kan göra. Det andra är vem du själv är, vad du har och vad du kan göra…nämligen vem du är i Jesus Kristus, vad du har i Jesus Kristus och vad du kan göra genom Jesus Kristus…

Vi känner till att vi inte är gamla syndare frälsta av nåd. Vi var syndare, men blev frälsta av nåd och har blivit nya skapelser…Han har omskapat din invärtes människa så att du i anden har blivit lik honom själv. Han har upprättat i dig en ny människa som aldrig har funnits förut. Börja identifiera dig själv med den här nya människan…

All den kraft som Gud själv äger, har blivit deponerad i din ande…Det innebär att du har tillgång till all den kraft som Gud har…Allt vad du behöver finns redan inbyggt i dig… Det finns ingen chans för djävulen att stoppa dig…

Vad Gud har lagt ner i din ande…har skapat i din invärtes människa, det är ditt verkliga jag…så är du vad Jesus Kristus är…När du träder upp på, scenen så är det Gud själv som talar. När du börjar välsigna människor runt omkring dig, är det Gud själv som välsignar dem…Vad det innebär att vara en ny skapelse är, att du vandrar som Adam i lustgården."
----

Kommentar till detta innehåll, som kontrast visar på var vägen går i förhållande till den förförelse Ekman här lägger fram och som LO startade ut med och som de enligt Ekman inte ändrat sig från, finner Du i Menyn till vänster under â€Artiklar†och â€Kursmaterial från Livets Ords Bibelskolaâ€.

Läs även igenom under â€Häften†i menyn till vänster â€Var Adam en Gud†med anledning av Ekman ovanstående påståenden, så ska du finna hur vilset ute trosförkunnelsen är.

Detta i förhållande till hur man â€startade utâ€, vilket Ekman själv hävdar alltså även idag gäller(!) Hur skulle han kunna annat? Tog han fel då, när han menade sig tala direkt från Gud, hur skulle han då kunna ta rätt idag, när han säger sig tala från Gud!?)

Idag är han â€världsapostelâ€, â€ekumen†och ska â€ena världens kristnaâ€. Han ska driva igenom trosförkunnelsen in i kristenheten, men samtidigt bejaka katolicismens villfarelse. Fullt möjligt, enär det är samma anrikristliga ande som står bakom katolicismen och trosförkunnelsen.

De ska manipulera kristna människor in under â€avfalletâ€. Och Pingst. som â€åskådareâ€, rädda att förlora â€marknadsandelarâ€, springer under sken av att â€vinna världen för Kristus†och â€evangeliseraâ€, med in under dessa bägge dessa villfarelser som trosförkunnelsen och katolicismen utgör!

Och till detta säger Sveriges samlade kristna ledare Ja och amen!? ELLER?

Du kristne ledare som tar del av detta har alla möjligheter att här att säga Ditt hjärtas mening!!! Men det kan kosta!!! Ja, t.o.m. kosta Din â€försörjningâ€, som â€andlig ledareâ€.

Vad är viktigare för Dig? Att â€framstå som andlig ledareâ€, eller stå upp för sanningen enligt Guds Ord och våga säga nej, till både trosförkunnelsen och katolicismen (denna tids stora förförare på den andliga arenan)?

Glöm inte att läsa de korrigerande kommentarer till vad som ovan angivits av förförelse och som kontrast visar på var vägen går i förhållande till den förförelse som LO:s läror här ovan lägger fram och som LO startade ut med och som de enligt Ekman inte ändrat sig från.

Du finner det i Menyn till vänster under â€Artiklar†och â€Kursmaterial från Livets Ords Bibelskolaâ€.

Och är dessutom bemött i en helhet på â€Inlägg†på â€Undervisning†och under â€Häftenâ€.

Där bemöts trosförkunnelsens villfarelse där pekas som kontrast på Evangeliet kring vem Jesus Kristus ÄR och betydelsen

Re: Tunn teologisk anrättning

Inlägg 4 av HaFo

Fick inte med slutet på mitt sista inlägg såjag tar om slutet igen:

Du kristne ledare som tar del av detta har alla möjligheter att här ge Dig till känna och säga Ditt hjärtas mening!!! Men det kan kosta!!! Ja, t.o.m. kosta Din â€försörjningâ€, som â€andlig ledareâ€.

Vad är viktigare för Dig? Att â€framstå som andlig ledareâ€, eller stå upp för sanningen enligt Guds Ord och våga säga nej, till både trosförkunnelsen och katolicismen (denna tids stora förförare på den andliga arenan)?

Du som har läst så här långt. Glöm inte att läsa de korrigerande kommentarer till vad som ovan angivits av förförelse och som kontrast visar på var vägen går i förhållande till den förförelse som LO:s läror här ovan lägger fram och som LO startade ut med och som de enligt Ekman inte ändrat sig från.

Du finner det i Menyn till vänster under â€Artiklar†och â€Kursmaterial från Livets Ords Bibelskolaâ€.

Det är dessutom bemött i en helhet på â€Inlägg†på â€Undervisning†och under â€Häftenâ€.

Där bemöts trosförkunnelsens villfarelse och pekas på Evangeliet kring vem Jesus Kristus ÄR och betydelsen av offret av Kristi persons kropp och blod på korset.

Detta blir förvanskat såväl i trosförkunnelsen som i katolicismen, denna tids villfarelse, som tillsammans är på väg att förbereda â€avfalletâ€.

Reagera Du kristne ledare, som upplever att nu â€kan Du inte vara med längre i avfallet†och vara tyst, utan måste säga ifrån!

Gud välsigne Dig!!

HaFo

Re: Tunn teologisk anrättning

Daniel skrev : Dessutom var varken jag eller ni med på mötet ( hos klosterbröderna Östanbäcks kloster Trettondag Jul )
Ja, att inte du var med Daniel det vet du ju såklart, men hur vet du att inte någon av oss var med ?

Marija

Re: Tunn teologisk anrättning

Var Marija, SE och HaFo med??