HaFo's Debattforum "Din Åsikt"
Start a New Topic 
1 2 3 4 5 6 7
Author
Comment
Den obekväma, anständiga sanningen om Pingst:s ledarskap!

Sten-Gunnar Hedin har förött stora delar av den andliga åkermark som hans fäder - under kamp och hårt arbete - brutit och intagit,

och flyttat gränsstenarna de satte upp,
och vakade över,

och går nu armkrok med villolärare, under det att hans kollegor inom Pingst nickar gillande och ger honom sitt fulla stöd till den utveckling - avveckling av fädernas mark - som han lett under de senaste åren.

Ja, de har helt enkelt gjort den möjlig!


Ords. 22:28 "Flytta inte på ett gammalt råmärke,
som dina fäder har satt upp."

Hos. 5:10 "Juda furstar har blivit
råmärksflyttares likar"

--

Nu har inte Sten-Gunnar Hedin och de övriga ledarna inom Pingst gjort vad de gjort för att de vill Pingströrelsen illa, utan för att de inte förstått bättre.


Hos. 7:8-11 "Efraim beblandar sig med andra folk; Efraim har blivit som en ovänd kaka.

Främlingar har förtärt hans kraft, men han förstår intet; fastän han har fått gråa hår, förstår han ändå intet.

Men Israels stolthet vittnar mot honom; de vänder inte om till Herren, sin Gud, och de söker honom inte, allt detta oaktat.

Efraim har blivit lik en duva,
enfaldig utan förstånd.

Egypten påkalla de, till Assur gå de."

--

Om Pingstörelsens vänner ser så ut, behövs då dess fiende?! Eller är denne tillräckligt nöjd med de vägval -och den inriktning pingstledarna själva gjort?!

Den villoväg de leder rörelsen på.

Re: Den obekväma, anständiga sanningen om Pingst:s ledarskap!

Himmelska tongångar i ovanstående inlägg!? Nej, knappast.

Re: Den obekväma, anständiga sanningen om Pingst:s ledarskap!

Upp. 2:5 "Betänk varifrån du fallit, och bättra dig,
och gör åter sådana gärningar som du gjorde under
din första tid.

Varom inte, så skall jag komma över dig och flytta din ljusstake från dess plats, såfram du inte gör bättring".

Re: Den obekväma, anständiga sanningen om Pingst:s ledarskap!

Med sin egen ohörsamhet och sin eftergivenhet mot de villoläror som vill nästla sig in i kristenheten (och redan gjort det i långa stycken) och underlåtenhet att "inför allt folket" avslöja och utpeka dessa, från Bibeln helt avvikande, läror,

förkunnar det kristna ledarna, i egenskap av "föredömen för hjorden", och detta gäller inte minst ledarna inom Pingst, att Guds Ord inte är mycket att bry sig om:

De håller inte Guds Ord heligt bland folket.


5 Mos. 32:48-52 "Och HERREN talade till Mose
på samma dag och sade:

Stig upp här på Abarimberget, på berget Nebo i Moabs land gent emot Jeriko, så skall du få se Kanaans land, som jag vill ge åt Israels barn
till besittning.

Och du skall dö där på berget, dit du stiger upp,
och du skall samlas till dina fäder, liksom din broder Aron dog på berget Hor och blev samlad
till sina fäder;

detta därför att ni handlade trolöst mot mig bland Israels barn vid Meribas vatten vid Kades i öknen Sin, i det att ni inte höll mig helig
bland Israels barn.

Mitt framför dig skall du se landet; men du skall inte komma dit, in i det land som jag vill ge åt Israels barn."

Re: Den obekväma, anständiga sanningen om Pingst:s ledarskap!

Sköld skriver:
"Upp. 2:5 'Betänk varifrån du fallit, och bättra dig,
och gör åter sådana gärningar som du gjorde under
din första tid. Varom inte, så skall jag komma över dig och flytta din ljusstake från dess plats, såfram du inte gör bättring'".

Då väntar vi oss lite bättring ifrån din sida. :-)

Re: Den obekväma, anständiga sanningen om Pingst:s ledarskap!

Det finns ingen - ingen kristen ledare heller - som kan samarbeta med Den helige Ande, och Hans tjänare, och samtidigt samarbeta med villoandar och deras tjänare.

Re: Den obekväma, anständiga sanningen om Pingst:s ledarskap!

Tillägg: Försöka stå med ett ben i vardera lägret.

Re: Den obekväma, anständiga sanningen om Pingst:s ledarskap!

S-E Sköld skriver "Tillägg: Försöka stå med ett ben i vardera lägret."

Just det. Därför skall vi undvika sådana situationer och varna människor som för fram dubbla budskap ifrån en kluven tunga.

Re: Den obekväma, anständiga sanningen om Pingst:s ledarskap!

Fokets bedragare - Gudsfolkets såväl som allt de övriga folkets - finns inte främst utanför de kristna lägret, utan innanför:

bland de ledare som är i full färd med att bereda, legitimera, villolärares intåg i lägret.

Det är dessa som är de farligaste förvillarna: de som vill stå med sitt ena ben i Guds läger och samtidigt med ett i villolärares läger;

t.ex. bland sådana som ber till döda och som har sin tillflykt/sitt beskydd i en helt bibelstridig Maria.

Bland sådana som förkunnar lögn för folket.

Re: Den obekväma, anständiga sanningen om Pingst:s ledarskap!

Sköld skriver "Fokets bedragare - Gudsfolkets såväl som allt de övriga folkets - finns inte främst utanför de kristna lägret, utan innanför:..."

Jajamän. Det har vi allt sett och erfarit.

Re: Den obekväma, anständiga sanningen om Pingst:s ledarskap!

I debattinlägg i Pingst.nu har Ingemar Helmner och Peter Stillberg, ett stort tack f.ö. till dem, i vart sitt inlägg, belyst - kastat ljus över - hur ledningen för Pingst använt "kyrkoavgiften" som ett motiv för bildandet av Pingstsamfundet, Samfundet Pingst.

Man har propagerat för, att rörelsens folk via samfunder Pingst kan få "kyrkoavgiften" att gå till sin hemförsamling, sedan 25% dragits av för samfundets kostnader.

Men sanningen - den anständiga sanningen - är den, att "kyrkoavgiften" inte existerar för den som valt att lämna Svenska kyrkan. En sådan person betalar en begravningsavgift och inget mer: oavsett om den är troende, tillhör en kyrka, eller ej. Avgiften är helt enkelt borttagen.

--

Nu har Pingstledarnas information gått ut på att ge sken av att något som kallas "kyrkoavgiften" alltid finns, men att man som enskild kyrkomedlem kan välja att betala den till sin egen hemförsamling via sitt kyrkosamfund, i stället för till Svenska kyrkan, vilket staten administrerar via respektive samfund.

Men detta är ingen sanning, om jag inte själv väljer att "kyrkoavgiften" skall finnas: d.v.s. väljer att det som - om jag varit medlem i Svenska kyrkan - skulle gått till Sv. kyrkan nu i stället skall gå till mitt samfund, för vidare utbetalning (75%) till min hemförsamling.

Sanningen är, att den enskilde medlemmen - som lämnat Svenska kyrkan - förfogar över 100% av den kyrkoavgift som medlemmarna i Svenska kyrkan betalar, och således kan - om vederbörande vill - gå direkt till sin hemförsamling med hela det beloppet, utan att ta vägen via staten och samfundet, och de 25% som försvinner den vägen.

Men fiffiga ledare inom Pingstsamfundet, har valt att inte upplysa pingstfolket om detta, utan tvärt om gett sken av att pengarna - "kyrkoavgiften" - måste gå via samfundet om de skall kunna hamna i hemförsamlingens kassa.

Vad kan få människor att spela med så falska kort, bedriva ett sånt bedrägligt spel, och vilken framgång för -och i Guds rike kommer detta deras otillständiga agerande att medföra?!

Re: Den obekväma, anständiga sanningen om Pingst:s ledarskap!

Jer. 50:6 "En vilsekommen hjord var mitt folk. Deras ledare hade fört dem vilse och lät dem irra omkring på bergen.

Så strövade de från berg till höjd och glömde sin rätta lägerplats."


Hes. 34:1-12 "Och HERRENS ord kom till mig; han sade: Du människobarn, profetera mot Israels herdar, profetera och säg till dem:

Så säger Herren, Herren: Ve er, ni Israels herdar, som har sörjt endast för er själva! Var det då inte hjorden som herdarna skulle sörja för?

I stället åt ni upp de feta, med ullen klädde ni er, de gödda slaktade ni; men om hjorden vårdade ni er inte.

De svaga stärkte ni inte, de sjuka helade ni inte, de sargade förband ni inte, de fördrivna förde ni inte tillbaka, de förlorade uppsökte ni inte, utan med förtryck och hårdhet for ni fram mot dem.

Så blev de förskingrade, därför att de inte hade någon herde, de blev mat åt alla markens djur, ja, de blev förskingrade.

Mina får går nu vilse på alla berg och alla höga kullar: över hela jorden är mina får förskingrade, utan att någon frågar efter dem eller uppsöker dem.

Hör därför Herrens ord, ni herdar: Så sant jag lever, säger Herren, HERREN, sannerligen, eftersom mina får har lämnats till rov, ja, eftersom mina får har blivit mat åt alla markens djur, då de nu inte har någon herde, och eftersom mina herdar inte frågar efter mina får, ja, eftersom herdarna sörja för sig själva och inte sörjer för mina får,

därför, ni herdar, hör Herrens ord: Så säger Herren, Herren: Se jag skall komma över herdarna och utkräva mina får ur deras hand och göra slut på deras herdetjänst;

och herdarna skall då inte mer kunna sörja för sig själva, ty jag skall rädda mina får ur deras gap, så att de inte mer blir till mat åt dem.

Ty så säger Herren, Herren: Se, jag skall själv ta mig an mina får och leta dem tillsammans. Liksom en herde letar samman sina får, när de är förströdda omkring honom.."


1 Pet. 4:17 "Tiden är inne för domen att börja, och det på Guds hus.

Re: Den obekväma, anständiga sanningen om Pingst:s ledarskap!

När Gud fått ordning på sitt eget hus, sina egna församlingar, kommer dessa i sin tur att sprida Guds ordning ut till landets folk.

Den ordning, Guds ordning, som framgår av Guds Ord, kan församlingarna inte sprida fullt ut, innan de själva är uppfyllda av den; så att den ordningen har fullt välde/utrymme bland oss själva.

--

Det är detta skeende vi brukar kalla "folkväckelse". Och det är på det sättet den - som egentligen är Andens eld - kommer ut, sprids och påverkar folket.

Det sker genom Anden och Ordet: "Den Gud har sänt, talar Guds Ord och låter världen få veta sanningen",
säger JESUS.

--

2 Kor. 10:6 "Och när lydnaden fullt har kommit till välde bland er, då är vi redo att näpsa alla olydnad."

Därför är det aldrig oviktigt för ett folk eller en nation; vad som pågår i Guds hus. Det är på ett plan inte församlingarnas privatsak vad som där sker, utan berör hela landet; allt landet folk!

De som skall ha Guds evangelium,
som ju är sänt till alla människor.

Det är inte slagg de skall ha, utan guld. Därför måste Gud ibland rena och luttra Sitt eget folk. I annat fall förfuskas deras uppdrag. Det brukar bl.a. leda till att man ersätter Andens verk med egna; med människoverk sprungna ur människotankar.

Kristendom, utan Anden
är som en fågel
utan vingar:

Vi kan kasta upp den,
men den flyger
inte.

Re: Den obekväma, anständiga sanningen om Pingst:s ledarskap!

Det känns lite kravfyllt det du skriver. Det verkar vara så mycket saker som måste göras innan det kan bli väckelse. Men allt är redan gjort på Golgata. Och väckelse har brutit ut förr i historien utan att människor har varit förtjänta av det.

Re: Den obekväma, anständiga sanningen om Pingst:s ledarskap!

Väckelse är att vinträdets grenar ständigt rensas, ansas och klipps, så att trädet kan bära mer frukt.

Det var detta Jesu apostlar arbetade med; att inget skulle få hindra källflödet från Himlen. Det flödet pågår hela tiden, men det måste få komma fram: ha kanaler. Läs t.ex. Galaterbrevet.

Apostlagärningarnas
församlingsledare

vakade över
elden;

inte över
askan.


Askan är i det här fallet formalism
och människoverk; som ger sig ut för att
vara Andens verk.

Solen kan inte skiljas från sina strålar, lika litet som JESUS kan skiljas från Sina gärningar: men han måste få komma fram, och inte hindras av "köttsliga" moln/gärningar.

--

Föreställ Dig att JESUS - Huvudet Kristus - blev föreståndare för vilken församling Du vill; och fråga Dig sedan, om Han skulle tänkas ändra på någonting av det som pågår där idag?

Personligen tror jag, att det skulle medföra den mest radikala förändring som den församlingen har varit med om.

Och skulle bl.a. ge till resultat, att de allra mest utstötta och trasiga människorna skulle komma till den kyrkan/församlingen; för sina stora behovs skull.

För han - JESUS - är densamme också i dag! Solen skiner alltid, även om det ibland får ske bakom moln. I det här fallet - med JESUS - moln som vi människor själva har skapat.

Re: Den obekväma, anständiga sanningen om Pingst:s ledarskap!

När det gäller varningar och tillrättaförande förmaningar - tillrättavisningar - till kristna ledare, och det gäller inte minst sådana som utför ledarskap på riksnivå,

så finns två uppgifter i samma sak:

Att varna och försöka tillrättaföra den enskilde ledaren, för hans egen skull och för hans familjs och församlings skull. Och det sker på ett enskilt plan, fram till den punkt då det uppenbart visar sig, att ledaren i fråga inte tar rättelse,

då kommer den andra uppgiften, att varna folket - "allt det meniga folket" - för att följa efter den ledaren, att vandra på dennes väg.

Då kommer offentligheten in i bilden; att ge full offentlighet åt saken. Till andras räddning; för hur skulle de annars få veta att de är på väg att föras vilse, inifrån!

Gärningslära

Sköld skriver "Väckelse är att vinträdets grenar ständigt rensas, ansas och klipps, så att trädet kan bära mer frukt."

Men den modellen att vi skall göra så mycket innan Jesus kommer med väckelse har vi hört till leda. Så har människor predikat år ut och år in, människor har lyssnat och tagit åt sig, men någon väckelse har ändå inte kommit. Gärningslära kallas det för.

Re: Den obekväma, anständiga sanningen om Pingst:s ledarskap!

Jag skrev: "Väckelse är att vinträdets grenar ständigt rensas, ansas och klipps, så att trädet kan bära mer frukt.

Det var detta Jesu apostlar arbetade med; att inget skulle få hindra källflödet från Himlen. Det flödet pågår hela tiden, men det måste få komma fram: ha kanaler. Läs t.ex. Galaterbrevet."

--

Och i Galaterbrevet, som jag alltså hänvisade till, skriver Paulus (1:6-10): "Det förundrar mig, att ni så snabbt avfaller från honom som har kallat er att vara i Kristi nåd, och vänder er till ett annat evangelium.

Likväl är detta inte något annat evengelium; det är endast så, att några finns som vålla förvirring bland er och vill förvända Kristi evangelium.

Men om någon, vore det ock vi själva, eller en ängel från himmelen, förkunnar evangelium i strid mot vad vi har förkunnat för er, så vare han förbannad.

Ja, som vi förut sagt, så säger jag det nu åter: Om någon förkunnar evangelium för er i strid mot vad ni har undfått, så vare han förbannad.

Är det då människor, som jag nu söker att vinna för mig, eller är det Gud? Står jag verkligen efter att vara människor till behag, så vore jag inte en Kristi tjänare."

--

Och i Gal. 3:1-5 "Ni oförståndiga galater! Vem har så dårat er, ni som fått Jesus Kristus målad för era ögon såsom korsfäst?

Endast det vill jag att ni svarar på: Kom det sig av laggärningar, att ni fick Anden, eller kom det sig av att ni lyssnade i tro?

Är ni så oförståndiga? Ni som började i Anden, vill ni nu sluta i köttet?

Har ni då upplevt så mycket förgäves - om det nu verkligen har varit förgäves?

Alltså, att han som gav er Anden och utförde kraftgärnignar bland er gjorde detta, kom det sig av laggärningar eller därav att ni lyssnade i tro..?

--

Jag har aldrig hänvisat till laggärningar som en väg till Andlig väckelse, tvärt om. Väckelse handlar om att flytta undan allt som hindrar Andens verk, som begränsar -eller kanske helt utesluter Andens frihet:

t.ex. med hjälp av köttsliga ersättningsverk, människoverk, då de "levande lemmarna" blir kugghjul i en maskin i stället för lemmar i Jesu Kristi kropp; genom vilka Anden kan uppenbara sig.

Ett annat viktigt hinder, som Paulus också tar upp, är lögnläror; med vilka Anden självklart inte samarbetar, vilket innebär utebliven sanktion ovanifrån.

--

Jag har haft den stora nåden -och välsignelsen av att få vara med i några väckelsesammanhang, och det har varje gång handlat om svaga, bristfälliga människor som gett Anden utrymme och JESUS äran.

Vid ett tillfälle skrev t.o.m. Sv Dagbladet om det som skedde, liksaså en annan profan tidning, Sydöstran, tror jag den hette.

Då många människor blev frälsta och många botade:
Anden verk och inget människoverk. "När jag är svag, då är jag stark", skriver Paulus, och det var exakt så det var. Det fanns inget stort och märkvärdigt, bland människor, att räkna med, och det gav Anden det utrymme Han behövde.

För Gud är inte emot väckelse. Hindret ligger inte hos Honom, och inte heller hos Satan; då mörkret aldrig får makt över ljuset och Satan redan är besegrad på korset. Det är inte han som sätter agendan, det gör trons folk om de reser på sig och intar sin plats: d.v.s. lever i Jesu redan vunna seger och ger utrymme för Andens verk!

Re: Den obekväma, anständiga sanningen om Pingst:s ledarskap!

Sköld skriver "Väckelse handlar om att flytta undan allt som hindrar Andens verk, som begränsar -eller kanske helt utesluter Andens frihet:.."

Men det är just detta jag syftar på. Sådan förkunnelse har exempelvis pingsten haft väldigt länge, utan att det har blivit någon väckelse alls. Trots att människor tagit till sig förkunnelsen till 100%.

Felet är att människor skall göra så mycket innan det kan bli välsignelser, väckelse, etc. Väckelse blir det genom att vi visar vår kärlek till exempelvis ofrälsta. Då kommer människor till tro.

Re: Den obekväma, anständiga sanningen om Pingst:s ledarskap!

Du förstår inte vad jag försöker förmedla, och inte heller vad Paulus skriver till Galaterna; när han försökte få dem att inse, att just deras självgärningar hindrar Anden från att verka.

De räknade med sig själva och sina egna gärningar, i stället för att ge rum för Anden och Hans gärningar och verk. Och så är det på de flesta håll bland oss kristna idag.

--

Pingst t.ex. räknade bl.a. med, att sedan de var klara med sin organisatoriska ombyggnad, överbyggnad, skulle väckelsearbetet kunna börja. Det är bara läsa gamla tidningsledare i Pingst.nu så framgår det.

Vi förstår inte att Anden och "köttet" aldrig samarbetar, därför att "köttet" alltid är i fienskap mot Anden och Anden mot köttet.

Därför måste "köttet" - d.v.s. människan - lyssna till vad Anden säger till Sina församlingar och underordna sig det, för att den s.k. väckelsen skall kunna komma; d.v.s. inte HINDRAS från att komma.

För Guds Ande vill den 24 timmar om dygnet och varje dag, alltsedan sedan församlingen - Jesu kropp på jorden - föddes.

--

Han - JESUS - står ständigt bakom dörren och bultar; men vi har allt och behöver inget; inte heller Honom och Hans Ande.

Där ligger orsaken till kristenhetens kris och bristen på "väckelse" i landet:

vi har allt och behöver inget.

Re: Den obekväma, anständiga sanningen om Pingst:s ledarskap!

Men ändå finns det exempel på tillfällen i historien då det blev väckelse fastän det fanns en massa synd och smuts...

Evangelium betyder inte vad vi skall göra för Gud, utan vad Jesus Kristus har gjort för oss.

Jag förstår vad du menar eftersom jag själv varit inne i soppan. Numer tror jag precis tvärtom, att människor blir frälsta när vi kristna visar vår kärlek till dem och är barmhärtiga emot dem.

Re: Den obekväma, anständiga sanningen om Pingst:s ledarskap!

När jag pekar på människoverk som ett hinder för väckelse, menar jag inte synd. JESUS kom ju för att tvätta bort den, och börjar ju givetvis i Sitt eget hus: om han nu får komma,

utan på vår förtröstan på våra egna verk och aktiviteter.

--

Hörde inspelat på ett band, ett profetiskt tilltal från slutet av 1970-talet, framburet av en pastor, då anställd i Pingstkyrkan här i Jönköping, i "Evangelistveckan".

De löd kort och gott och ungefär: "Det är inte era svagheter som hindrar mina verk, utan er styrka".

Re: Den obekväma, anständiga sanningen om Pingst:s ledarskap!

Sköld skriver "Det är inte era svagheter som hindrar mina verk, utan er styrka"

Det ligger nog något i det.

Men jag tror ändå att det kan bli lite för mycket fokus på vad som "hindrar" bland pingstvännerna idag. När en andeutgjutelse kommer sker det av bara nåd, inte pga egna prestationer och ansträngningar.

Läste någonstans för många år sedan om en andeutgjutelse i något land. Där blev det så att det liksom visade sig eldbloss över husen där kristna bodde.

Re: Den obekväma, anständiga sanningen om Pingst:s ledarskap!

I Pingst.nu - debattsidan - skriver Ingemar Helmner bl.a: "För mig är det obegripligt att Pingst använder helsidesannonser för att förmå sina egna medlemmar att offra till rörelsen. Varför behöver vi använda begreppet kyrkoavgift över huvud taget?

Att lämna sv kyrkan innebär en liten skattelättnad. Om pingstvännen är hängiven sin församling och rörelse offrar han/hon antagligen in dessa pengar i verksamheten. Men, låt det gå via offerboxen!

Varför ska en fri väckelserörelse, som alltid byggt sitt arbete på enskilda människors hängivenhet och offervilja, nu börja tala om "avgift" och "skatt"."


och Peter Stillberg skriver
på samma sida:


"Det förekommer för närvarande en omfattande kampanj för att du skall låta ”kyrkoavgiften” gå till ditt samfund, men vad innebär begreppet ”kyrkoavgift”?

Fram till skiljandet av Svenska kyrkan från staten betalade alla svenska medborgare kyrkoskatt. De som varit medlemmar i Svenska kyrkan har betalat en högre skatt och icke medlemmar har betalat en lägre skatt.

Vid relationsförändringen mellan staten och Svenska Kyrkan år 2000 ändrades detta system.

De som inte är medlemmar i Svenska kyrkan betalar en begravningsavgift och de som är medlemmar betalar en kyrkoavgift där begravningsavgiften ingår.

Så finansierar trossamfundet Svenska kyrkan sin verksamhet.

Det förekommer även att medlemmar i frikyrkorna också tillhör Svenska kyrkan för att man vill stötta dess verksamhet och således betalar kyrkoavgift.

Om jag inte längre önskar vara dubbelt ansluten till två församlingar, så kan jag utträda ur Svenska kyrkan och då existerar ju inte längre begreppet ”kyrkoavgift” för mig.

Nu har övriga trossamfund anammat idén med ”kyrkoavgift” eftersom uppbörden smidigt sköts av staten via skattesystemet.

Man kan få den uppfattningen i media och andra utskick att det finns en ”kyrkoavgift” någonstans i vårt svenska system och den ska styras till det egna samfundet.

Våra församlingar har av tradition finansierats via frivilliga gåvor från sina medlemmar.

”Tiondegivandet” har predikats och framhållits som en god princip, och många har också skördat välsignelsen av sitt tiondegivande till sin lokala församling.

Församlingarna har aldrig tagit ut några medlemsavgifter, och begreppet ”avgift” har aldrig förekommit i våra sammanhang.

Systemet med avgift liknar mer andra organisationer med en central huvudorganisation och lokala avdelningar (politiska partier, fackföreningar etcetera), där delar av medlemsavgifterna bekostar den centrala verksamheten.

Ordningen måste väl vara att jag som medlem i en lokal församling är överlåten till den och de människor som valt att tillhöra den, med min tid och mina ekonomiska resurser.

De medel som frigörs om jag väljer att lämna Svenska kyrkan har jag som enskild individ full rätt att själv förfoga över. Är jag medlem i en lokal frikyrkoförsamling kan jag lägga dessa pengar i offerboxen eller betala in på församlingens konto direkt. (Varför gå omvägen via skattesystemet?)

När samfundet Pingst nu propagerar för sin så kallade ”kyrkoavgift” så har den ingenting att göra med den lokala församlingen så länge som församlingen inte är medlem i trossamfundet.

Med det sätt som det propageras för ”kyrkoavgiften” gentemot enskilda medlemmar och församlingar, så skapas det ett tryck på de lokala församlingarna att bli medlemmar i trossamfundet.

Och ju fler som blir medlemmar, skapas också legitimitet för samfundet.

På så sätt används ”kyrkoavgiften” som ett smart sätt att bygga upp Pingstsamfundet."

--

Detta är enligt min mening en korrekt information,
"varudeklaration", som anstår oss som kristna.

Inga dolda agendor m.a.o.

Re: Den obekväma, anständiga sanningen om Pingst:s ledarskap!

Apg. 20:30 "Bland er själva skall män uppträda, som talar vad förvänt är för att locka lärjungarna att följa sig."

Re: Den obekväma, anständiga sanningen om Pingst:s ledarskap!

Sköld/Peter Stillberg skriver "Att lämna sv kyrkan innebär en liten skattelättnad. Om pingstvännen är hängiven sin församling och rörelse offrar han/hon antagligen in dessa pengar i verksamheten. Men, låt det gå via offerboxen!"

Utträde innebär inte bara en skattelättnad, det innebär också att exempelvis många sjömanskyrkor utomlands får lägga ner...

Många människor har kommit till tro genom Svenska Kyrkans representation utomlands, bland annat genom Sjömanskyrkornas verksamhet.

Men genom att människor träder ur Svenska Kyrkan finns allt mindre resurser till detta ändamål, och pingsten har inget sådant arbete..

Re: Den obekväma, anständiga sanningen om Pingst:s ledarskap!

Det finns säkerligen åtskilliga inom Pingst som inte vill överge Sv. kyrkan, bl.a. av de skäl Du för fram.

Men viktigt är, enligt mitt synsätt, att Pingströrelsens folk får en korrekt information av sina ledare ang. "kyrkoavgiften" och det menar jag, att de inte fått.

D.v.s. att "kyrkoavgift" ö.h.t. inte existerar för dem som lämnat Sv. kyrkan, d.v.s. begärt sitt utträde.

Det är detta förhållande som de två inläggen i Pingst.nu, som jag referat till, försöker kasta ljus över. Främst inför pingstfolket; då de nu vilseletts även på den punkten av sina ledare.

Som uppenbarligen vill skaffa sig alla slags motiv - även halvsanningar (som ju blir lögn) - för att motivera tillkomsten av samfundet Pingst.

--

Ang. Sv kyrkan skrev jag en liten dikt (nu i sommar) om den i en tidskrift som hembygdsföreningen ger ut, uppe i min hembygd. Den säger något om den syn jag har på Sv. kyrkans existens och som jag tror många, även inom Pingst, delar med mig.

FÄDERNAS KYRKA

Intill skogens bryn
nära intill byn
med tornet som ett finger
pekande mot skyn

står du invid allfarvägen,
där människor går fram
utan tal och namn

Där öppnar du din dörr
portarna från förr
för ständigt nya generationer

De trötta styrker du
de unga viger du
de döda gömmer du

Där du står vid skogens bryn
nära intill byn
med tornet som ett finger
pekande mot skyn

mot fadershemmet och mot Honom
som är Vägen:

Och JESUS sade: "Jag är vägen, sanningen och livet.
Ingen kommer till Fadern, utom genom mig."

--

I samband med skogsbranden ordnade kyrkoherden en samling en onsdagskväll till förbön och social gemenskap för de särskilt drabbade. En kvart före utsatt tid, kom regnet över brandområdet, och faktiskt främst över brandområdet.

Gud hör bön.

Re: Den obekväma, anständiga sanningen om Pingst:s ledarskap!

När någon - vem som helst Människa - inte aktar på de tillrättavisningar och de varningar, som bevisligen har sin grund i -och bakgrund mot, vad som står skrivet i Guds Ord,

är det inte en människas ord/varningar den personen överträder/förkastar, utan Guds.


Ordsp. 1:23-31 "Vänd om och akta på min tillrättavisning; se, då skall jag låta min Ande flöda för er,

jag skall låta er förnimma mina Ord.


Eftersom ni inte ville höra, när jag ropade, eftersom ingen aktade på, när jag räckte ut min hand, eftersom ni lät allt mitt råd fara och inte ville veta av min tillrättavisning,

därför skall också jag le vid er ofärd, och bespotta när det kommer som ni fruktar,

ja när det ni fruktar kommer som ett oväder, när ofärden nalkas er som en storm och över er kommer nöd och ångest.

Då skall man ropa till mig, men jag skall inte svara, man skall söka mig, men inte finna mig.


Därför att de hatade kunskap och inte fann behag i HERRENS fruktan, ej heller ville följa mina råd, utan föraktade all min tillrättavisning, därför skall de också få äta sina gärningars frukt och bli mättade av sina egna anslag."

Re: Den obekväma, anständiga sanningen om Pingst:s ledarskap!

Sveriges folk är andligt fattigt, men materiellt välbeställt. Och mitt bland detta andligt fattiga folk går andliga förfalskare - förförare - kring och leder människorna in på falska vägar.

När nu dessa andliga förfalskare också släppts in i Den levande Gudens församlingar, kan Han inte använda dem till landets räddning, frälsning och andliga uppvaknande;

med mindre än att han först
noga rensat dem, Sina "logar".


Jer. 1:9 "Och HERREN räckte ut sin hand, rörde vid min mun och sade till mig: "Se, jag lägger mina ord i din mun.

Jag sätter dig i dag över folk och riken, för att du skall rycka upp, förgöra och fördärva,

bygga upp och plantera."

Re: Den obekväma, anständiga sanningen om Pingst:s ledarskap!

Gud har inte satt lärare - lärartjänsten - i spetsen för Sin hjord; för Sin församling.

När därför lärarna, lärartjänsterna, börjar agera "spetsledare"; då vet vi att något gått snett.

Därför att Guds ledningsskick ser inte så ut:

1 Kor. 12:28 "Gud har i församlingen satt först och främst några till apostlar, för det andra några till profeter, för det tredje några till lärare.."

Det står också i Guds Ord, att där
profeter (profetia) saknas, "blir folket tygellöst".

D.v.s. hamnar vid sidan av vägen.
Den väg Gud tänkt för Sin hjord.

--

I lärartjänsten ligger, att vederbörande känner till "kartbilden" rätt väl; men vet inte åt vilket håll hjorden skall gå.

Han vet inte det dagsaktuella vägvalet.

Det vet däremot profeten; därför att Gud uppenbarar det för den tjänsten/funktionen. Därför att "Herren gör alls ingenting, utan att ha uppenbarat sitt råd för sina tjänare profeterna."

Ingen kan ersätta det.

--

Detta förhållanden är orsaken till Pingströrelsens, och kristenhetens i.ö, vilsenhet och förvirring. De liknar fordon som har en mycket allvarlig defekt i styrfunktionen.

En allvarlig avvikelse från grundritningarna. Riktiga "måndagsexemplar",

i princip helt körodugliga.

--

I ett sådant läge är det bättre för alla parter - Gud och Människor - att fordonen står still, tills dess felet är avhjälpt; och det gör Hjälparen, Den Helige Ande, om vi är villiga att lyssna till Honom.

Men det är vi uppenbarligen ännu inte.

--

En av de saker som sker p.g.a. frånvaron av korrekt styrfunktion, är att Guds folk blir tämligen harmlösa inför omvärlden.

Spinnande huskatter i stället för lejon, som, om jag inte minns fel, prästen och poeten Nils Bolander uttrycker det i en av sina dikter.

Fullständigt ur sin avsedda funktion m.a.o!

Re: Den obekväma, anständiga sanningen om Pingst:s ledarskap!

Pingst i Sverige:

Från en Andens flodbädd, till stelnad byråkrati.

Från Andeledd rörelse, till människohjärnors regentskap.

Från väckelserörelse, till att vara i skriande stort behov av att själv bli väckt.



Upp. 3:17 "Du säger ju: Jag är rik, ja,
jag har vunnit rikedomar, och behöver intet;

och du vet inte, att du just är eländig och ömkansvärd och fattig och blind och naken."

Re: Den obekväma, anständiga sanningen om Pingst:s ledarskap!

Ännu en lärare har - i dag - installerats i Pingst ledning. Inget fel med det, men en lärare förblir en lärare hur man än vänder och vrider på saken.

Och en sådan tjänst är beroende av, att vara understödd av Guds profeter, som varje annan tjänst i Guds rike, för att komma till sin fulla rätt:

Blomma ut, helt och fullt.

Re: Den obekväma, anständiga sanningen om Pingst:s ledarskap!

De försöker dölja sin olydnad och ohörsamhet, bakom böner, högtidliga cermonier, bibelord och religiöst, tomt prat,

men Gud lurar ingen: möjligen kan man bedra människor, men aldrig Honom!

Re: Den obekväma, anständiga sanningen om Pingst:s ledarskap!

Då Niklas Piensoho igår installerades som föreståndare för Filadelfiaförsamlingen i Stockholm, påmindes han - av Svenska Missionskyrkans representant, men också av Sten-Gunnar Hedin - om det löfte han avgett då han promoverades till pastor inom Svenska Missionskyrkan:

att verka för den kristna kyrkans "synliga enhet".

--

Problemet med det är bara, att Gud frågar efter kristenhetens osynliga enhet; d.v.s. hjärtats endräkt - i Ande och sanning - där de kristna är "ett hjärta och en själ".

Eller som JESUS själv uttrycker det: "Jag vill att ni skall vara ett, som min Fader och jag är ett."

Om den endräkten finns, ordnar det sig med den synliga delen; den går inte att dölja: "Se hur de kristna älskar varandra" sa utomstående om de första kristna.

Allt annat - all annan slags enhet inom kristenheten - är förfalskningar.

Och Satan - om ingen annan - gillar att förfalska Guds Ords sanningar!

--

Ett löfte av det slaget, att verka för den kristna kyrkans synliga endräkt, innebär i realiteten att hissa vit flagg - att kapitulera - inför olika villoläror och därmed medverka till deras spridning i landet:

att släppa in vargen - i hans olika förklädnader - in i fårflocken, och det kan knappast vara en sann herdes uppgift.

Herdens uppgift är ju tvärt om, enligt Guds Ord, att - inför alla fåren - avslöja alla slags falsarier; så att inget enda av dem blir vilsefört av för Bibeln främmande läror.

--

När man talar om den "synliga endräkten" glömmer man, att "köttet inte kan vara Guds lag underdåningt" och att "köttet står emot Anden och Anden mot köttet", vilket innebär att vi som människor kan "tala vänligt till nästan", men ändå i hjärtat lägga ut försåt för henne.

Därför är hjärtarnas endräkt oersättlig i sammanhanget.

D.v.s. en endräkt som är lik Faderns och Sonens:
och inget annat duger - håller provet - inför Gud.

För Gud ser - som alltid - till hjärtat!

Re: Den obekväma, anständiga sanningen om Pingst:s ledarskap!

Pingströrelsen i Sverige - ledarskapet - har fallit i en av Satans enklaste och simplaste fallgropar - minst "påkostade" förförelsekonster -

att göra ett mänskligt byggnadsverk
av Den levande Gudens församling,

med ritningar hämtade från världen,
och inte från Guds Ord.

--

Guds församling är en organism, och den kan aldrig stängas in i en organisation;

och förbli vid liv.

Anden lämnar ett sådant byggnadsverk;
då det är ett Babelstorn; byggt
av -och med människohand.


Upp. 3:1-4 "Och skriv till Sardes församlings ängel: "Så säger han som har Guds sju andar och de sju stjärnorna:

Jag känner dina gärningar; du har det namnet om dig att du lever, men du är död.

Vakna upp och håll dig vaken och styrk det som ännu är kvar, det som har varit nära att dö.

Ty jag har inte funnit dina gärningar vara fullkomliga inför min Gud.

Tänk på hur du undfick ordet och hörde det och tag vara därpå och gör bättring.

Om du inte håller dig vaken, så skall jag komma som en tjuv om natten, och du skall förvisso inte veta vilken stund jag kommer över dig.

Dock kan hos dig nämnas några få, som inte har fläckat sina kläder; och de skall vandra med mig i vita kläder, ty de är värdiga därtill."

Re: Den obekväma, anständiga sanningen om Pingst:s ledarskap!

Pred. 10:1 "Giftflugor vålla stank och jäsning
i salvoberedarens salva; så uppväger ett grand av
dårskap både vishet och ära."

Det Pingst "högsta" ledarskap inte verkar förstå och inse, är att deras samarbete och gemenskap med villolärare - sådana som sår villoläror i landet, bakom vilka alltid villoandar står - får konsekvenser för dem själva; i det att de blir "nedsmittade" av de andliga krafter som rör sig i sammanhanget.

Det är så, att om man inte tänder sitt ljus; d.v.s. avslöjar falska läror - onda andars läror - då verkar mörkret in i det egna sammanhanget.

--

D.v.s. antingen driver ljuset undan mörkret, eller så, om man låter bli att ställa fram det, verkar mörkret in i den egna själen.

Det handlar aldrig om en låst front, status quo.

Antingen utbreder Guds ljus, som är Guds Ord, ut Guds rike, eller så breder mörkrets rike ut sig på Gudsrikets bekostnad; och det sker varje gång som Ordets förvaltare "viker ner sig" - gömmer sitt ljus under skäppan - t.ex. i mötet med uppenbara villolärare och deras läror.

Därför är Guds Ord mycket tydligt när det gäller också den här frågan: hur man skall förhålla sig till sådana som kommer med "främmande läror".

Man kan tycka, att Bibeln har ett "hårt tal" i det sammanhanget. Men det handlar ytterst sett om en strid mellan ljuset och mörkret, mellan Guds rike eller Ormens.

--

Det som händer när giftflugor tillåts få inflytande i "salvoberedarens salva", är att Anden viker från ett sådant sammanhang,

därför att Anden aldrig sanktionerar villoläror, d.v.s. onda andars läror.

Det är priset man får betala för att man vill hålla sig väl med alla, och menar att mängden människor, som t.ex. säger herre, herre, avgör Guds rikes framgång; men så har det aldrig varit och kommer så heller aldrig att bli.

Guds Ande söker en "ren deg", där Duvan kan landa, sätta Sin fot; och då, just därifrån, kommer vi åter få höra "turturduvans röst i landet"!

Re: Den obekväma, anständiga sanningen om Pingst:s ledarskap!

Såg att årets Predikantvecka i Stockholm (inom Pingst) har temat "Kom helige Ande".

--

Men Anden behöver man inte kalla på; Han är redan sänd och Han "landar" där det finns ödmjuka och förkrossade hjärtan: Ja, där bor Han!

I renhjärtade, som vandrar i Kristi sinnelag.
De skall se Gud, lovar Guds Ord, och veta vad Gud vill:

för Gud talar alltid till de hörsamma.

--

Han står mot de högmodiga, till evig tid, men de ödmjuka ger Han såväl nåd som råd.

Sådan är Han, enligt Guds Ord!

Och detta faktum måste även Pingströrelsen böja sig inför. Guds Ord gäller alla, utan undantag!

Vill man som rörelse vara en Andens flodfåra, en Andens flodbädd i landet, då gäller ödmjukhet, hörsamhet och lydnad.

Tre enkla, men ytterst svåra saker; för det "kostar på köttet".

Re: Den obekväma, anständiga sanningen om Pingst:s ledarskap!

Eftersom Pingströrelsen saknade ett andligt ledarskap (och därför började visa tecken på sönderfall och tillbakagång),

ett ledarskap, en ledare/härförare, som - enligt tidigare modell - förmådde att i andligt och teologiskt avseende - leda rörelsen med plattform i Filadelfia i Stockholm,

tillverkade man en organisation, en byråkratisk ledarmodell, Pingst ffs (fria församlingar i samverkan) plus att några församlingar i Filadelfia, Stockholms, efterföljd registrerade sig som trossamfund (allt detta också för den s.k. kyrkoskattens skull, att kunna komma åt dessa medlemspengar via statens administrativa rutiner).

Sedan valdes Sten-Gunnar Hedin, som f.ö. varit en av de drivande krafterna bakom uppbyggandet av de båda organisationerna, Pingst ffs och Trossamfundet Pingst, till föreståndare för dessa.

Det sades i samband med det, att han inte skulle ha någon ledande roll visavi Pingströrelsens församlingar, utan endast leda båda dessa samarbetsorgan, som sades skulle betjäna församlingarna ute i landet i olika avseenden och vara medlemsförsamlingarnas talesman utåt.

--

Detta är bakgrunden när Niklas Piensoho kallas till föreståndare för Filadelfia, Stockholm.

I samband med den kallelsen framfördes från Sten-Gunnar Hedin och hans ledartrojka (t.ex. Olof Djurfeldt) att Nicklas inte skall ägna sig åt att, som tidigare föreståndare i Filadelfia, stå upp - eller framstå - som en andlig ledare för pingströrelsen i stort, utan enbart ägna sig åt att leda den lokala församling som anställt honom;

därför att Sten-Gunnar Hedin är rörelsens, hör och häpna, ledare.

--

På så sätt vingklipper man Nicklas Piensoho:s eventuella kapacitet att kunna bli ett andligt "huvud" - utöva ett andligt ledarskap - inför hela rörelsen.

Man stympar (eventuellt, beroende på hur den faktiskt ser ut, vilket ännu är okänt) hans ledarstav till att inte bli längre än att den passar Sten-Gunnar Hedin och hans självpåtagna uppgift, att inte bara vara en ledare för de bägge samverkansorganisationer han byggt upp, utan även vara en andlig ledare för rörelsen i stort.

Vilket han inte förmådde innan; d.v.s. innan de båda organisationerna fanns och han själv stod som föreståndare för Filadelfia, Stockholm.

--

Personligen skulle jag råda Niklas att skaka av sig tvångströjan som Pingströrelsens ledande byråkrater försöker kränga på honom

och sträcka ut sin anförarstav till hela dess längd; den längd som den faktiskt har, d.v.s. i odeformerat skick, utan att snegla vare sig till höger eller vänster.

Pingströrelsen saknar ett andligt ledarskap - skickliga byråkrater finns däremot - ja, det är ett rop efter det, och det ledarskapet kanske finns i den ledarstav Gud gett Sin tjänare Nicklas?

Men då under förutsättning att han frimodigt använder den, i hela dess längd. Det är han, som jag ser det, skyldig både Gud och folket!

Bl.a. därför att Pingströrelsen har ett stort uppdrag framför sig, som gäller allt folket i landet. Och då kan man inte låta sig begränsas av vad några personer i Pingst-toppen anser lämpligt; d.v.s. vad som passar dem och deras byråkratiska byggnad:

den får under inga förhållanden bli - som den ju hittills blivit - en bur som försöker stänga in Anden fria duva,

vilket inte går, men däremot kan man effektivt stänga den ute, medan man själv sitter instängd i sin bur, som man byggt - flätat ihop - med trådar av människotankar.

--

Se till Niklas, att inte också Du hamnar i den buren!

Varför? Därför att Anden rör sig fritt utanför, och blåser "vart den vill" och Du vet inte "varifrån den kommer och vart den far". Och då gäller endast en sak; att följa med.

Och det kan inte den göra som sitter fast i ett nät av egna och andras människotankar.

Gud med Dig i att vara fri:
på exakt samma sätt som Anden är fri!

Låt ingen -och inget skrämma Dig! Om Gud är med Dig, vem förmår då något emot Dig?! Ps 27.

--

Kristendom utan Anden
är som en fågel
utan vingar:

man kan kasta upp den
men den flyger
inte.


Det är detta, att kasta upp, som byråkrater inom kristenheten alltid försöker ersätta Andens kraft med; de har ingen annan metod än människokraftens; den samlade människokraften.

Och den förfäktar/hävdar de, därför att de inte ser någonting annat. Ingen annan lösning på t.ex. väckelsens problem: hur man skall få den
till oss här i Sverige.

Men Gud har en annan väg: Andens väg!

Re: Den obekväma, anständiga sanningen om Pingst:s ledarskap!

Sten-Gunnar Hedin, samfundets Pingst -och Pingst ffs ledare, har låtit sig förföras/förledas av katolska kyrkan och gör nu allt han kan för att få
pingströrelsen att följa efter på samma väg.

--

Det är ju så, att om man inte lyssnar till Anden och låter sina steg styras av Guds Ord, då kommer man vilse "och vet inte vart man går".

Man tror att man är ledd av Gud, med Ordet är Guds ljus, och följer man inte Ordet, följer man inte heller Guds ljus;

utan ett annat slags ljus, som tagit över.

--

Med andra ord har man blivit andligt blind,
och vet inte vart man går. Ljuset som lyser vägen i en "dyster vildmark" har slocknat, för den personen.

Samma är förhållandet, som det ser ut, med alla de övriga samfunds -och kyrkoledarna i landet. De vill gå hand i hand med "skökokyrkan". Den kan nog komma att bli den stora enhetskyrkan i världen, innan JESUS kommer för att hämta dem som hör Honom till.

De som gjort sina kläder vita i Lammets blod och följer Herden vart han går; och känner Hans röst, så att de inte låter sig förföras/förledas/nedsmittas av falska herdegestalter.

Det lär bli en sållningens tid,
strax innan JESUS kommer.

Re: Den obekväma, anständiga sanningen om Pingst:s ledarskap!

Läste Sten-Gunnar Hedins svar till Morgan Carlsson, med anledning av dennes debattinlägg i Pingst.nu (f.ö. föredömligt snabbt svarat, finns månne någonting för Hedins planer hotfullt i det Morgan där skriver?)

och tänker inte här gå in i några kommentarer kring deras meningsutbyte, mer än att konstatera,

att i det ögonblick lärartjänsterna (som nu är fallet inom Pingströrelsen) tar över ledningsfunktionen i Guds församling,

då borde alla rödljus tändas och alla varningsklockor ringa; för då är det någonting som är helt fel med styrinrättningen i Guds församling.

--

Gud har i Sitt Ord - via en uppenbarelse till Paulus - sagt hur Hans församling - ned genom tiderna - skall styras/ledas; och det är inte genom lärartjänster.

De borde alla veta som känner sin Bibel -och vad där står skrivet i den saken.

Men det tiger lärarna med, varför? Det borde ju vara i deras intresse, om inte annat som just lärare, att undervisa i allt Guds rådslut, och inte minst när det gäller en så grundläggande viktig sak, som styrinrättningen i Guds församling.

Skall den f.ö. vara uppbyggd/inrättad som Guds Ord lär, eller på något annat sätt?!

Just nu, och sedan länge,
är den inrättad på annat sätt.

Re: Den obekväma, anständiga sanningen om Pingst:s ledarskap!

Anledningen till, att ett sådant bibelstudium inte hålls, är att de - lärarna - inte vill kasta Guds Ords ljus över det faktum, att de själva tagit sig ett ledarskapsmandat som Bibeln inte ger dem stöd för, där det står:

1 Kor. 12:28-29 "Och Gud har i församlingen satt
först och främst några till apostlar,

för det andra några
till profeter,

för det tredje några
till lärare..

Inte är väl alla apostlar?
Inte är väl alla profeter?
Inte är väl alla lärare?"


Ef. 4:11-14 "Och han gav oss somliga
till apostlar, somliga till profeter,
somliga till evangelister, somliga
till herdar och lärare.

Ty han ville göra de heliga skickliga
till att utföra sin tjänareuppgift,
att uppbygga Kristi kropp,

tills dess att vi allasammans kommer fram
till enheten i tron, och i kunskapen
om Guds son, till manlig mognad,
och så bli fullvuxna intill
Kristi fullhet.

Så skulle vi inte mer vara barn,
inte som havets vågor drivas omkring
av vart vindkast i läran,
vid människornas bedrägliga spel,
när de illfundigt söker främja
villfarelsen listig anslag."

--

Man vill helt enkelt inte tända ljus, Guds Ords ljus, i ett rum där man själv håller på med oegentligheter. Ja, själva är huvudpersonerna i klart obibliska företeelser; i ett klart obibliskt arbets -och ledningssätt.

Folket kan ju börja undra, och ifrågasätta. Och dessutom förstå -och inse varför det i vår tid är lärovindarna som styr Guds församling:

Guds räddningsark.

--

I den båten ryms f.ö. snart sagt alla slags villoläror, villoandar och villolärare; ja, alla som säger "Herre, herre"

Och så kan ju knappast Gud har tänkt
att det skall vara?!

Men så blir det uppenbarligen, när man manipulerar med församlingens styrinrättning/styrfunktion och gravt överträder vad Gud har sagt i Sitt Ord.

Därför driver "båten" omkring ännu i dag,
och är en skam inför andevärlden,
p.g.a. Guds folks olydnad.

Re: Den obekväma, anständiga sanningen om Pingst:s ledarskap!

De är herdar som tillåter att deras egna får blir förförda/förvillade för egna vänskapsbands skull:

det som brukar kallas "vänskapskorruption".

Fåren får hellre bli vilseförda, ja slaktade av vargar/tjuven, än att de stöter sig med sina inflytelserika, och vilseledande vänner;

genom att förkunna allt Guds Ord för dem, för "vännerna"; och avslöja dem - i Guds Ords ljus och inför allt folket - som de falska lärare, villolärare, som de enligt Guds Ord är.

--

Det är tydligen ett alltför högt pris för dem - för herdarna - att betala, för Guds dyrköpta hjords skull!

De är i sanning usla herdar, genomusla.

Re: Den obekväma, anständiga sanningen om Pingst:s ledarskap!

Hårda ord S-E, men antagligen sanna!! Hedin med många andra Herdar och lärare är säkert väldigt goda fina människor, men de är på väg att "sälja fåren", genom sin ohörsamhet och kanske "prestige"?

Faktum kvarstår att de kristna ledarna är på väg att i en falsdk "enhet" bli medlöpare till att under ord om väckelse, kärlek, tolerans och att "förverkliga Jesu bön om enhet", är på väg att förbereda människornas sinnen och hjärtan till att välkomna antikrist välkommen som Kristus.

Och hur skulle det avfall som Bibeln säger måste komma, kunna ske om inte de kristna ledarna vilseförde fåren????

Men må var enskild människa förbli vid vem Jesus ÄR och betydelsen av offret av Kristi persons kropp och blod på korset, utan att låta sig manipuleras av att de kristna ledarna alltmer öppnar för förförelsen i katolicismen och trosförkunnelsen!!!

Gud är personlig och Guds församlimg finns i de människors hjärtan, som trots alla bedrägerier på den andliga arenan, förblir vid den JESUS ÄR OCH BETYDELSEN AV OFFRET AV KRISTI PERSONS KROPP OCH BLOD PÅ KORSET. Och de kommer att "finna varandra" och bli varandra "lemmar till tjänst, förmaning, varning, uppbyggelse och tröst".

Där bland enskilda människor, drar den sanna väckelsen fram och inte i de bejublade "massamlingarna under 'världsevangelisternas', "de ekumeniska tälten" och öppnandet för katolicismen och trosförkunnelsen och dess företrädare.

HaFo

Re: Den obekväma, anständiga sanningen om Pingst:s ledarskap!

HaFo, Fint att se Dig tillbaka, här på sidorna!

--

När det gäller "usla herdar" kan man vara en bra människa men för den skull en usel pilot, och bör inte som sådan ha ansvar för att tansportera människor: ha deras liv i sin hand.

Det är samma med "usla herdar", även om de är bra människor, bör de inte ha hand om får.

Och framförallt inte sådana
som kostat Jesu blod.

Mvh

Re: Den obekväma, anständiga sanningen om Pingst:s ledarskap!

Kyrkoledarna/samfundsledarna i Sverige, har fått för sig - eller åtminstone marknadsför de sitt ekumeniska projekt så - att det är kyrkor, kyrkosystem och kristna organisationer, som genom sina respektive representanter bekänner att JESUS är Herre, och på den grunden bildar de en slags gemenskap, som om kyrkor och organisationer vore enskilda personer, som kan bli frälsta alternativt gå förlorade.

Men JESUS har kommit för att frälsa Människor, enskilda människor, och det är dessa, som tagit emot Honom, som Han bor i genom Sin Ande,

och de är dessa troende som har gemenskap med varandra, en Andens gemenskap; som Fader och Sonen är ett, vill JESUS att de som tror på Honom skall vara ett. Det är m.a.o. inte en gemenskap som är framförhandlad eller bygger på överenskommelser nedtecknade i ett dokument.

Det är livsgemenskap; som Faderns och Sonens.

--

I kyrkosystemen finns f.ö. allt från sådana som inte tror alls, inte är födda på nytt, till sådana som tror på en "annan Jesus",

men också självklart sådana som tror
på Bibelns JESUS KRISTUS.

--

Denna gemenskap - kallad ekumenik - som kyrkoledarna i Sverige är på väg att bygga upp, är ett enda stort bedrägeri: främst mot Jesu får, men även mot dem själva; d.v.s. självbedrägeri!

De har, som Nils Ferlin så träffande beskriver hur det ibland kan bli för teoretiska teologer, "halkat på sin egen halhets halka.."

Re: Den obekväma, anständiga sanningen om Pingst:s ledarskap!

Ja i denna sak känner jag att jag är helt eniga med er. Pingst, Livets ord och katolicism i en osalig blandning. Det kan inte vara den enhet Jesus bad om skulle ske. Ulf Ekman är i full färd med att leda församlingen till Rom istället för till Jerusalem.

I detta vill jag dock säga att vi inte kan skylla allt på ledarna, även om de har ett stort ansvar. Varje Kristi lärjunge är själv ansvarig för sin vandring och kommer inte att på "den dagen" kunna skylla på sina religiösa ledare. Jesus sa ju åt oss att vi skulle följa Honom, och inte människor.

Varför är Ulf Ekman så upphöjd i trosrörelsen och också snart i kristenheten? Ja, det är inte Gud som har upphöjt honom, utan människor. Folket avgudar honom och han njuter i fulla drag av att bli avgudad. De vill ha en kung och han vill vara en kung.
Synden är här ömsesidig.

Re: Den obekväma, anständiga sanningen om Pingst:s ledarskap!

Glömde tillägga att bland "folket" verkar finnas pingströrelsens ledare.

Re: Den obekväma, anständiga sanningen om Pingst:s ledarskap!

JESUS: "Den som älskar mig,
han håller mitt ord".

Alltså även de Ord Han genom Sina apostlar och profeter har talat.

Det var dessa läror: "apostlarnas undervisning, brödsbrytelserna och bönerna", som de första kristna "höll fast vid" och samtidigt hade stor framgång bland de övriga folket.

--

Pingstledarna i dag, och inte minst de som anses vara de främsta bland dem, Olof Djurfeldt, Sten-Gunnar Hedin m.fl. strävar efter, enligt egen utsago, att "hålla fast" vid/följa Charta Oecumenica,

som i långa stycken står i klart och direkt motsatsförhållande till Guds Ord; d.v.s.Jesu undervisning, också den Han meddelat genom Sina apostlar; och som alltså de första kristna "höll fast vid".

--

JESUS: "Den som älskar mig,
han håller mitt ord"

När JESUS prövade Sin tjänare och apostel Petrus, om Han kunde anförtro Sitt stora och viktiga uppdrag åt honom - frågade han: "Älskar du mig?"

Ja, Han frågade det tre gånger, och underströk därmed frågans vikt, betydelse.

Därför att svaret på den avgjorde i vad mån Petrus skulle vara lydig Guds Ord, och även undervisa - d.v.s. "styrka sina medbröder" - i enlighet -och med Skrifterna och den undervisning han fått under sin tid med JESUS.

Och Petrus bestod provet.

--

Pingstledarna i dag verkar älska de främmande, t.ex. katolicismens och dess företrädare - t.ex. Anders Arborelius - mer än vad de älskar JESUS; för om de älskade JESUS mer än någon annan, skulle de lyda Hans -och Hans apostlars Ord, och bl.a. avslöja falska lärare som exempelvis Anders Arborelius och Ulf Ekman.

Men nu gör de inte det, utan går i ok med dem, under
Charta Oecumenica:s paroller och vägledning.

Tala om blinda ledare!

--

Måste det komma ett uppbrott ur pingströrelsen av sådana som vägrar vandra under blinda ledares befäl, för att slutligen bli underställda Rom och Påvedömet?

Av sådana som i stället vill följa Lammet
varthelst Det går?!

Och höra Hans röst, mitt i bruset av alla andra röster som lockar:

kom och följ mig!

--

Är det här och nu den stora bodelningen kommer att äga rum, mellan Lammets hushåll och husfolk, och alla de övriga?!

Re: Den obekväma, anständiga sanningen om Pingst:s ledarskap!

Det är så, enligt Guds Ord, att samtliga församlingsföreståndare/herdar är skyldiga att avslöja, utpeka och varna för villolärare, dels med tanke på de egna fåren, men också med tanke på alla andra människor,

men de har - i vårt land - lagt Guds Ord åt sidan, d.v.s. lydnaden för Guds Ord, för sina egna tankars -och personliga relationers skull, tankar som är sammanfattade i dokumentet Charta Oecumenica.

--

De har satt sina egna tankar högre än Guds Ord, är den enkla och obestridliga sanningen. För hade de inte gjort det, hade de avslöjat villolärarna de har i sin gemenskap:

Katolicismen och Uppsala livets ord.

--

Kan det bli sämre i ett land, än när de andliga vägvisarna är avvikna från Guds Ords väg; är andligt blinda! Vem skall då leda folket/fåren?!

Re: Den obekväma, anständiga sanningen om Pingst:s ledarskap!

Hur kan någon normalbegåvad människa få för sig - oavsett vilken maktposition den menar sig ha - att kollektivansluta kanske cirka 60.000 människor - som i Pingst ffs fall - till en organisation och i alla dessas enskilda människors namn, underteckna ett avtal/en överenskommelse om hur alla dessa tusentals och åter tusentals enskilda personer, män och kvinnor i alla åldrar, skall förhålla sig till den organisations regler, som de alltså blivit anslutna till.

LO, Landsorganisationen, tvångsanslöt ju kollektivt en tid - kanske inte längre - sina medlemmar till det Socialdemokratiska partiet, och det ansågs och anses med rätta fullkomligt horribelt.

Och nu gör de kristna ledarskapet på exakt samma sätt.

--

Sten-Gunnar Hedin och de andra ledarna kan bara gå med i SKR -och underteckna medlemsvillkoren å sina egna vägnar, och så är det f.ö. FÖR VAR OCH EN som vill gå med, ELLER SOM LÄMNAT NÅGON FORM AV FULLMAKT TILL EXEMPELVIS LEDARNA.

I annat fall håller jag tillvägagångssättet som juridiskt tveksamt och i vart fall moraliskt helt förkastligt!

Till detta kommer - ovanpå allt annat - att det till del också handlar om att ingå ett samarbetsavtal med direkta villoläror, okulta läror.

--

Jag undrar vad JESUS KRISTUS församlingens ägare och Herre, Han som äger varje enskild lem i Sin kropp, som ju är församlingen, har att säga i denna fråga?!

Att någon/några tar över Hans roll - Jesu Kristi plats som huvudet i församlingen - och drar i väg med lemmarna/Jesu får, för att samarbeta med villolärare: sådana lärare som verkar i uppenbar strid mot Guds Ord?

--

Och så en undran till, hur kan normalbegåvade människor tillåta detta, att bli fösta in i ett sammanhang som de inte själva, en och en tagit ställning till: som när man tar ställning till JESUS! Det gör ju var och en själv.

Skapar kristenheten så osjälvständiga människor?!

När jag tänker den tanken, att om jag är med i en pingstförsamling, eller något samfund, då ansluts jag per automatik till en sammanslutning som jag inte alls vill vara med i,

där påven är en av det viktigaste personerna,
och det sker bara därför att ledarna vill det, och skrivit under å mina vägnar,

då undrar jag hur galet det kan bli; innan folk reagerar?!

Re: Den obekväma, anständiga sanningen om Pingst:s ledarskap!

Sanningen är, att Sten-Gunnar Hedin - såväl som de övriga samfundsledarna - bara representerar sig själv som privatpersoner, när han tecknar sig som medlem i SKR, eller är med vid dess sammankomster,

om han inte har fullmakt från enskilda församlingsmedlemmar, att företräda även dem.

Allt annat är illusion; d.v.s. saknar all verklighetsgrund!

1 2 3 4 5 6 7