HaFo's Debattforum "Din Åsikt"
Start a New Topic 
Author
Comment
View Entire Thread
Re: Erik Axelssons bejakande och förmedlande av Zaks förförelse.


Blev glad när jag nyss fick ett positivt bejakande från Lennart Jareteg kring vad jag just skrivit. Lennart Jareteg förestår en hemsida jag vill rekommendera : bibelfokus.se.

Jag återger en del kring vad Lennart skrivit tidigare kring vad jag nu försökt återge:

http://bibelfokus.se/bill_johnson

En invasion av villfarelser: en granskning av Bill Johnson

I denna artikel kommer jag att från Johnsons bok visa att han avvikit från ortodox kristen undervisning på många allvarliga sätt. Han lär ut den heretiska kenosis-läran om Kristus. Han förnekar reformationens princip Sola Scriptura (Skriften allena).
Han anammar pietism, elitism, subjektivism, fideism, herraväldesteologi, och många andra villfarelser. Jag vill påstå att hans förmodade väckelse i ändens tid faktiskt är ändtidens avfall. Han bejakar Latter Rain-villoläran.

(International House Of Prayer, IHOP, i Kansas City är Väckelsepredikanterna som har äkta upplysning genom att följa sina andar i stället för själar är naturligtvis de som lyssnar på Johnson. De är eliten, och resten av oss lämnas att försöka förstå Bibeln.

Det är några få som har den äkta härligheten:

”Han lever i alla troende, men hans närvaros härlighet kommer bara att vila över några få” (Johnson)

De upplysta är del av ”Elia generationen” (Ny ordning i Latter Rain-terminologin/New Order of the Latter Rain terminology):
”Men det blir ingen strid när sådana förfalskningar reser sig upp mot denna Elia generation som kommer att beklädas med himmelsk kraft på det mänskliga tänkandets Karmel berg” (Johnson: )

Hans attack på förnuftet är oförminskad.
---

Johnson visar samma pietistiska tendenser som många i dagens evangeliska värld av mysticism.

Han varnar:

”Gud är större än sin Bok” (Johnson: )

Den uppenbara innebörden är att vi måste ha utombibliska upplevelser för att inte leva som mindre (mindervärdiga?) kristna regerade av fruktan.

Pietister förlitar sig alltid på upplevelser av högre slag för att bekräfta deras kristna erfarenhet.
------

HaFo kommentar:

Här råder ju samma anda och ande som hos Zak och hans tidigare påverkare! Så vilset så att det bara gör en helt förbluffad.

Men jag blir ändå inte förvånad, om det fortfarande finns människor, som mot allt bättre vetande, går i försvar för vad Zak Poonen förmedlar!? Så knepig och vilsen är kanske tillvaron på den andliga arenan - eller!?