HaFo's Debattforum "Din Åsikt"
Start a New Topic 
Author
Comment
The Last Reformation


Hade lovat på en förfrågan att återkomma med info kring The Last Reformation eller TLR

http://thelastreformationsweden.com/svenska/index.html

TS = Torben Søndergaard synes här vara en nyckelperson.

I sin bok ’Den Sunda Läran’ börjar TS i kapitlet ’Nåden’ med följande citat:” Gud har en gång för alla berett en långt bättre väg [än lagen] genom Jesus, och det ska vi hålla fast vid. För utan Jesus finns ingen frälsning.”

Härefter går TS över till att beskriva, att denna frälsning och förlåtelse från synd bildligt kan liknas vid en fisk, som först ska fångas. När detta skett, vill Gud börja rensa den, för Han kan inte ha gemenskap med synd. Så länge vi är villiga att Gud kommer med ’kniven’...då lever vi i nåden.

En tillsynes god bild på Gud, som vill rensa den kristne från all synd. Men det är något som fattas! Frälsningens och förlåtelsens grund är raserad!

Inte ett ord om, att rening från synd inte kan ske förutom genom Jesu blod. Ingen antydan om att ’I honom är vi friköpta genom hans blod och har förlåtelse för våra synder på grund av den rika nåd som han har låtit
flöda över oss, med all vishet och insikt. (Ef.1:7-8)

Enligt Bibeln finns det inget annat sätt för oss att bli förlåtna och helgade!


När man öppnar hemsidan för TLR Sverige så hittar man faktiskt inget tydligt Korsfokus, inget tydligt Försoningsfokus, inget tydligt kärnan i Evangeliet fokus.

----------

Det finns en blogg som är positiv till TS och The Last Reformations verksamhet


http://bjorkbloggen.com/preachers/torben-sondergaard/


Bjorkbloggen skriver mycket som är tveksamt, så därför är det är intressant att Bjorkbloggen
upphöjer just Torben Søndergaard.


T.ex. från denna länk:

http://bjorkbloggen.com/2012/03/27/arvsynd-syndarv-fordarv-syndfull-natur-vi-ar-ej-fodda-i-synd/

Tänkvärt är att denna blogg faktiskt använder sig av ett citat av Charles Finney för att kunna stödja
"tesen" om att det inte alls finns någon "arvsynd". Charles Finney godkände ju som bekant inte alls tanken på att något slags "arvsynd" överhuvudtaget skulle kunna finnas.

Citat från länken:

ARVSYND, syndarv, fördärv, syndfull natur – vi är EJ födda i synd...


Skillnaden mellan oss och Jesus är inte att vi hade en syndfull natur till skillnad mot honom, utan

skillnaden är att Jesus valde att inte synda till skillnad mot oss.


------

HaFo kommentar så långt:

Det verkar finnas mycket i The Last Reformations lära, som har influenser från Smiths Vänner, Jehovas Vittnen etc. där man kokat samman en soppa, som först låter så riktigt, men som slutar upp i en lagisk gärningslära, där man själv ska prestera att vara så lydig, så att man kan bli så lik Jesus i efterföljandet av hans exempel, så att man därmed kan bli räddad.

Jag har nåtts av så mycket info kring detta ämne med massor av text som inte är möjlig att återge på det här forumet. Så därför gör jag det nu litet enkelt för mig och sätter in en länk från en som jag uppfattar verkligen gått på djupet i analysen av vad TS och TLR förmedlar och som i mina ögon ger vakna kommentarer och på ett bra sätt avslöjar vad som här är falskt och förtroendeingivande pekar på ett sant evangelium.

Det sker via denna länk och Eskild Skov Saerkjaer:

https://web.archive.org/web/20130421051542/http://berndtisaksson.dinstudio.se/empty_227.html


Torben Söndergaard; Frälst av Guds nåd allena eller av lydnad?

Av Eskild Skov Saerkjaer

Länk till originalartikeln på danska: http://www.tagryggen.dk/article/438.html

Jag återkommer om jag vidare finner info som har något att tillägga utöver vad denna länk har att förmedla. Den som är intresserad tar vara på denna info!

HaFo

Re: The Last Reformation


Fortsätter kring The Last Reformation - TLR - och dess förespråkare Torben Søndergaard - TS

Låt oss se på TS:s "sanndrömmar"

Med utdrag av en automatisk översättning från

http://thelastreformation.com/i-was-in-hell/


"I denna dröm var jag nere i *******t. Det var allvarligt så otroligt att när jag drömde, tänkte jag att jag hade en "utomkroppslig upplevelse."

Flera dagar efter drömmen, var jag så förvirrad att det var svårt för mig att räkna ut vad som var dröm och vad som var verklighet.

När vi kom i Danmark, berättade jag församlingen om drömmen , och därefter blev drömmen plötsligt klar för mig.

Min dröm natten 14 April 2010:

Plötsligt stod jag upp och fördes tillbaka i tiden innan jag föddes. Jag såg mina bröder som leker i trädgården och min far, då svävade jag in i deras vardagsrum.

Det var någon med mig, men vid denna tid, kunde jag inte säga om det var Jesus Kristus eller en ängel - men senare upptäckte jag att det var Jesus.

Han som var vid min sida, berättade för mig att anledningen till att jag upplever mina föräldrar hus, var så att jag kunde veta att drömmen var på riktigt.

Efter det blev jag tagen upp till himlen och kikade ner mot jorden. Jag kunde se hela jorden. Jag såg vägarna och jag såg det onda på jorden. Jag såg denna ondska förkroppsligad som eld kring olika vägar och i olika hus.

Till en början trodde jag det var ett *******, men fick veta att det inte var ett ******* - men ondska jag såg som eld.

Sedan berättade han för mig att han skulle visa mig hur *******t är. I samma sekund, sögs jag ner genom jorden.

Sen var jag i *******t, men jag kunde inte känna eller lukta något. Jag såg saker utan några känslor alls. Jag befann mig i en lång smal flod av eld som såg ut som rykande lava.

Medan jag var där, såg jag plötsligt ett ansikte framför mig och jag visste att det var Adam från Bibeln.

Han kämpade för att hålla sitt huvud flytande så att han kunde andas. Jag kunde se plågan i Adams ögon, hans ögon ropade i ångest.

Sedan fördes jag upp igen och vaknade."

Slut på utdraget från TS dröm.

-------

HaFo kommentar:

Först av allt!


Det finns inga människor som idag vare sig befolkar himlen eller *******t. Inte ens djävulen och hans fallna änglar är idag i *******t. Bibeln säger att deras verkningsplats nu utgår från "ondskans himlamakter i rymden", men att *******t är berett längre fram för djävulen och hans fallna änglar och för de människor som i slutändan inte hör Gud till. Först då blir *******t "bebott".

På samma sätt så finns det idag ingen av de kroppsligt avsomnade människorna (förutom Jesus som kroppsligen uppstod som Gud och människa förenade - Kristi person - och därefter "satte sig på Faderns högra sida", som befinner sig i "himmlen"), utan som befinner sig i "Abrahams sköte", i väntan på kroppens uppståndelse och ingången i den eviga tillsammans med Gud.

Allt tal om upplevelse av himmel eller ******* här i tiden är alltså falsk!

Det framgår ju med all önskvärd tydlighet att denne TS som TLR:s främste talesperson är riktigt ordentligt vilset ute!!

Tar fortsatt del av info som nått mig och återkommer om där finns något mer som kan bidra till bilden av TS och TLR.

HaFo

Re: The Last Reformation


Återger kritik mot Torben Søndergaards "Jesus hotell"

Gör ett sammandrag/utdrag från en text på nedanstående länk. Automatisk översättning från danska till svenska som bearbetats något för att bli mer förståbar.

http://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:OoqZ8mnNt20J:sand.omvendelse.dk/category/mirakler/feed+&cd=8&hl=sv&ct=clnk&gl=fi

--------------------------------------------------------

Utdrag från texten:

"Jag har blivit kontaktad av människor som är mycket skeptiska till saker som händer uppe på Torben Søndergaards Jesus hotell. För det finns saker som händer som inte har sin grund i biblisk kristendom, utan verkar ha mycket mer att göra med New Age. Med andra ord, mystiska saker som du kan lika gärna uppleva i New Age-rörelsen.

Tyvärr sker den här sortens saker i vissa delar av de karismatiska kyrkorna. Ibland är det så fel att det går över till gnosticism. Torben Søndergaard rör sig för nära gränsen till gnosticism, om han nu inte redan har gått över den.

(HaFo - kommentar: Gnosticism, handlar om att ande och materia står mot varandra och att människan själv har den gudomliga gnistan inom sig i sin ande, som ska utvecklas genom esoterisk uppenbarelsekunskap fram till att anden tar kontroll över materien så att hon blir gudomlig. Påminner mycket om läran i trosförkunnelsen om uppenbarelsekunskap till din ande för att frigöra hela Guds potential i din egentliga identitet - din egen ande)

Forts utdrag från texten:

För en tid sedan fäste Torben Søndergaard uppmärksamhet på att de började uppleva demoner när folk döptes. Han satte ut en video ut där man enligt honom kunde se och höra en demon manifesteras i en kvinna som är på väg att döpas.

Efter att ha sett videon, har jag fortfarande inte sett något som tyder på att hon har en demon, men jag kan i stället se Torben Søndergaard, som på ett manipulativt sätt och genom fysisk kontakt, kan påverka en kvinna till att få ett utbrott / kollapsa. Jag har sett exakt det samma på primal scream terapi.

Detta inte ser ut som något Jesus gör, men något som Torben gör och är inte nödvändigtvis något som styrs av den Helige Ande. Men vilken typ av ande är det då som de kallar den helige Ande?

Jesus säger att den Helige Ande kommer att övertyga om synd, rättfärdighet och dom. Det borde då också vara något som händer när den helige Ande kommer över en.

Men här kommer en person som inte är en kristen och får en upplevelse av något som Torben Søndergaard kallar för den Helige Ande, men det finns ingen övertygelse varken om synd, dom eller rättfärdighet.

Det är inte biblisk kristendom det här. Det är inte i överensstämmelse med Guds ord, men är ett sortiment av nya religiösa upplevelser. Det är upplevelsen som blir det avgörande, och inte Guds ord som är auktoriteten
-------------------------------------------
Här är ett citat från en som kontaktade mig efter att ha varit upp hos Torben och hade utlovats befrielse. Kvinnan hade varit i New Age innan och trodde att det här var någon som kunde hjälpa henne.

Hon skrev följande:

"Jag hade varit demoniserad under lång tid och kom till Torben, eftersom jag trodde att han var en riktig kristen, eftersom många av de saker som han presenterade verkade mycket övertygande. Bland annat hade han sett himmel och *******.

Jag kom för att befrias, men det slutade med fler demoner och värre för mig."

Det är faktiskt mycket allvarligt att lova människor frihet, och som konsekvens blir de mer skadade än de var innan de kom för att få hjälp. Det som händer nu är att människor leds vilse och utlovas något som han inte kan ge dem.