HaFo's Debattforum "Din Åsikt"
Start a New Topic 
Author
Comment
View Entire Thread
Re: bra hemsida av Lennart Jareteg


Hela min kommentar kom inte med så jag sätter in slutet på mitt inlägg:

LB:


”Den invärtes människan är en helig människa. Den har inte längre syndens natur…”
—-


HaFo:

(Läs med anledning av detta påstående av Lina Bergling, ”Den troendes tre naturer” på min hemsida)
——-


Identitetstanken enligt trosförkunnelsen återfinns hos LB bl.a. ( även på ett flertal andra ställen) på sid.158:


”Gud vill inte bara att Jesu identitet skall växa i oss till full mognad…”


HaFo:


(Läs på min hemsida på ”Inlägg”, där på ”Undervisning” och där under ”Är identifikationstanken sann”)
————–


”Trosläran” om att visualisera det man vill se förverkligat och kraften i dina uttalade ord och bekännelser etc. och ”helandeläran”, synes hos LB närmast vara identisk med trosförkunnelsens lära på dessa områden.


HaFo:


(Se dess egentliga rötter i New Thougt och Christian Sience via Kenyon vidare till Hagin och Ekman och uppenbarligen nu vidare genom LB,

under ”Artiklar” och där på ”Vägar till framgång” på min hemsida. Och läs även igenom hela hemsidan så finns detta kommenterat på ett otal ställen)
————


Det får räcka med denna lilla ”skumning” av LB:s bok för att kunna konstatera var hon egentligen har sin andliga hemvist och vad hon förmedlar:


En ngt ”light – version” av den ursprungliga trosförkunnelsen. Men det är i dessa läror och den ande som ligger bakom dessa läror, som hon uppenbarligen har sitt ursprung, utgångsläge och har ”sin språngbräda”, till den verksamhet hon idag bedriver!


Det är alltså inget sammanhang för själavård som jag skulle rekommendera!! Trots all omsorg, vilken ande, vilken Jesus och vilket evangelium är det som man samtidigt få sig till livs?


HaFo