HaFo's Debattforum "Din Åsikt"
Start a New Topic 
Author
Comment
View Entire Thread
Re: Vem är Jesus för femtielfte gången.


Forts Vem är Jesus för femtielfte gången.

Inlägg 10

“Se, jag lever i evigheters evighet”

Det eviga livets gåva

Jesus säger flera gånger: "Den som tror på mig har evigt liv." Då talar Han inte enbart om en tro på Hans existens. Även satan tror på Jesu existens. Men inte blir han räddad för det. Vad som ligger Jesu ord är som sagt:

Han sade till dem: ”Ni hör hemma här nere, jag är ovanifrån. Ni tillhör denna världen, jag tillhör inte denna världen. Därför sade jag att ni skall dö i era synder. Ty om ni INTE TROR ATT JAG ÄR DEN JAG ÄR, skall ni dö i era synder.”

När Jesus talar om evigt liv är det inte enbart en fråga om en evig existens, utan om ett evigt liv i härlighet och glädje tillsammans med levande Gud sin skapare Frälsare och Herre. Detta löfte om evigt liv är den största gåva som vi kan få mottaga på jorden.

Inget är större än detta, varken rikedom, eller ett ärat namn, upphöjelse och framgång i livet, allt detta kan inte på något sätt mätas mot detta att få det eviga livet som Jesus erbjuder. (Om jag ägde allt, men inte Jesus...)

Jesus drar alla till sig genom evangelium

"Och när jag blir upphöjd från jorden (på korset), skall jag dra alla till mig." Joh 12:32. Det eviga livets gåva erbjuds alla människor genom evangelium:

"Han har utplånat döden och dragit liv och oförgänglighet fram i ljuset genom evangelium."2 Tim 1:10.

Att ta emot denna gåva är livets absolut viktigaste händelse. Det är inget tomt löfte. Han som "lever i evigheters evigheter" lovade alla som tror:
"Jag lever, ni skall också leva!"

"Sannerligen , jag säger er: den som hör mitt ord och tror på honom som har sänt mig, han har evigt liv. Han faller inte under domen, utan har övergått från döden till livet." Joh 5:24.

"Ty detta är min Faders vilja: att alla som ser Sonen och tror på honom skall ha evigt liv. Och jag skall låta dem uppstå på den yttersta dagen." Joh 6:40.

Att ta emot Jesus är ingen prestation, utan snarare ett kapitulerande inför insikten om vem Han ÄR i Andens ljus över Ordet, där man blott kan utbrista med Tomas:

“Min Herre och min Gud”!
-----

Ty om ni INTE TROR ATT JAG ÄR DEN JAG ÄR, skall ni dö i era synder.”

Jesus proklamerar vem Han är. Dels genom att säga att han ”är ovanifrån”. Alltså inte enbart att Gud blivit människa och är ”nedanifrån”. Utan att Han i likhet med Gud har samma namn: ”Jag ÄR”, och likt Gud är kommen ”ovanifrån”.

Han ÄR alltså fullt ut Gud kommen i kroppslig gestalt. Alltså inte enbart att Gud blivit människa, utan att Han ÄR fullt ut Gud och fullt ut människa samtidigt – förenade i Kristi syndfria rättfärdighet och Gudomlighet.

”Var och en ande som bekänner att Jesus är Kristus är från Gud, men var och en ande som inte så bekänner Jesus är av antikrist”.

Vad innebär det att Jesus är Kristus?

Jo, att enligt 2 Kor. 5: 17 – 21 så, ”var Gud i Kristus och försonade världen med sig själv..”. Jesus och Gud är alltså oupplösligt förenade i Kristi syndfria rättfärdighet och Gudomlighet! (Läs Joh. 14 – 17 och se ”treenigheten” i Kristi person!!)

Han besegrar därmed både den andliga döden (åtskillnaden från Gud) och kan därmed inte heller behållas av den kroppsliga döden, utan kroppsligen uppstår som Gud och människa förenade/försonade.

Upprepar så till “tjatgränsen” igen allvaret i Jesu Ord:

”Ty om ni INTE TROR ATT JAG ÄR DEN JAG ÄR, skall ni dö i era synder.”
Hoppas att jag här lyckats peka på vem Jesus Är, så att Du kan leva i Hans personliga umgängelse med Gud själv kommen i kroppslig gestalt (“Kristus kommen i köttet”) och äga Hans eviga liv i Hans gemenskap:

Jesus:

“Den som tror på mig, han ska leva om han än dör” Vem menar Du Dig tro att Jesus Är, så att Du “ska leva även om Du dör”? Enligt Skriften så är det en livsfråga!!
-----

Vill också än en gång upprepa:

Man talar i kristna sammang så riktigt om att vi väntar på Kristi tillkommelse. Men här behöver vi vara på vakt och inte låta oss luras av det falska plagiatet från fienden av Kristi tillkommelse, som kommer att föregå den sanne Kristi tillkommelse!

Det plagiatet ser vi nu förberedas på alla plan – det andliga där man kallar avfall för väckelse och vad Gud gör i dag. Där man uppövas till att “känna igen Guds Ande”, fast det egentligen handlar om vad Jesus och även Paulus varnade för:

“en annan Jesus och ett annat evangelium och en annan ande”.

Detta sker bl.a. idag under en falsk ekumenik och religionsblandning in under “samma tak”.
----

Se t.ex. vidare här på “Din Åsikt” under ämnena:

Är det rätt Messiasas som här förbereds.

Den falska ekumeniken

Falsk enhet och falsk ekumenik

Falska andar invaderar kyrkan

Religionssynkretism som hotar kristenheten

Den avfallna kristenheten sluter sig samman

Falsk världsfrälsare

Kristen eller antikristen enhet
-----

Läs även med fördel igenom hela hemsidan och kontakta mig gärna via mail med synpunkter!

HaFo