Alles wat met bassen te maken heeft is welkom!

General Forum
Start a New Topic 
Author
Comment
Houten eindpin

De laatste tijd veel gehoord over het nut van een houten eindpen i.p.v. van een metalen. Die zou beter zijn voor de resonantie. Eikenhout voor arco en walnoot voor pizz. Aangezien de mijne rammelde heb ik een nieuwe gekocht. De houten pin van Jonas Lohse is duur en niet eens verstelbaar.(tussen de 40 en 50 euro voor één stokje!) Ik heb een complete eindpen gekocht bij Thomann, een Ulsa Bass endpin met een holle metalen pijp van 16 mm doorsnee. Prijs: 44 euro. Na enig gevloek en gefröbel eruit gehaald en vervangen door een drumstok van Vater: Powerhouse drum van hickory( is zeer verwant aan walnoot) met houten tip; 9 euro per twee!. Die tip is er trouwens af, dan past mijn Wolff eindpinkogeltje ook. De stok paste naadloos in de ebbenhouten cone van de Ulsa. Vater geeft de diameter van zijn stokken weer in mm. Handig, scheelt weer veel omrekenen. Die van 16 mm leek me wel erg nauw, deze is 2mm dunner dan de oorspronkelijke metalen pen. De stok geschuurd en met zwarte Tung-olie bewerkt tot hij glom als een Steinway. Ziet er retechic uit en klinkt? Ja, wie zal het zeggen: ik denk van wel, maar hoe betrouwbaar is ons gehoor? De bas is luider en geeft meer sustain. Hout geeft een trilling beter door aan hout dan aan metaal, dus baat het niet..... Kortom geen duur stukje hout van Jonas, maar de duurste drumstok erin! En als het klopt wat ze zeggen, kun je met een eikenhouten meer uit je arco-geluid halen. Gewoon ander stok erin.