Alles wat met bassen te maken heeft is welkom!

General Forum
Start a New Topic 
Author
Comment
Snaarmanagement contrabas

Hi contrabassisten,

Ik ben ruim zeven jaar in het bezit van mijn contrabas. Slechts de laatste twee jaar speel ik (voor mijn doen) relatief vaak: 1 keer in de week 4 uur. Ik behandel de snaren niet en maak ze ook niet schoon. Twee weken geleden raakte de E-snaar beschadigd toen de bas (tijdens een repetitiepauze)op z'n zij lag te "rusten" en aan high hat tegen zich kreeg. Het gevolg: een duidelijk zichtbare en voelbare inkeping op de E-snaar.

1) Hoe vaak worden snaren vernieuwd?
2) Wat doet die beschadiging met de (klank van de)snaar?
3) Is het handig om enkel de E-snaar te vervangen?
4) Indien alles vervangen, wat zijn de kosten? Ik ben geen professional en de
nieuwwaarde van de bas is €2300. Dure snaren lijken mij dus niet nodig.
5) En dan, niet onbelangrijk: welke snaren?

Tips?

Thanks,
Melvin2

Re: Snaarmanagement contrabas

Ik heb begrepen dat de meeste bassisten hun snaren er ongeveer 1 jaar op laten zitten. Zolang hou ik het zelf niet uit; na een half jaar beginnen de boventonen minder hard te worden en dan vind ik het lastiger om te intoneren, dus ik vernieuw ze elk half jaar.
Eén snaar vervangen is niet zo'n goed idee: oude snaren klinken heel anders dan nieuwe snaren. En behalve het klank verschil is er ook een volume verschil: nieuwe snaren klinken harder.
Je kunt wel een goedkope bas hebben, maar als je goedkope snaren op draait, klinkt hij veel beroerder dan als je er goede snaren op zet. Ik zou dus zeggen dat het echt een veel beter idee is om er goede snaren op te zetten!
Tja, welke snaren? Dat is toch vooral een kwestie van smaak en helaas kost het veel geld om ermee te experimenteren. Ik ben op dit moment verliefd op de Pirastro Jazzer en ben na een vreselijk ervaring met een misbaksel van een set van mijn Thomastiek geloof afgevallen.

Re: Snaarmanagement contrabas