Alles wat met bassen te maken heeft is welkom!

General Forum
Start a New Topic 
Author
Comment
John Clayton instructie videos

Geweldige intstructie video's van John Clayton, vers van de pers:

https://www.youtube.com/watch?v=W1Cc-aaz50o

Re: John Clayton instructie videos

Heel slim van hem! Ga ik ook proberen, bedankt!

Re: John Clayton instructie videos

Leuk, en precies op tijd voor de kerstdagen om de hele serie eens rustig te bekijken. Dank!

Re: John Clayton instructie videos

Het werkt ook nog, de bas wat schuiner zetten voor de duimposities zodat de je recht kunt blijven staan. Alleen wel ff wennen in de 'gewone' posities! Ik ben vast van plan om zo te gaan spelen.

Re: John Clayton instructie videos

Leuke video. Ik heb eens gekeken hoe ik mijn bas vasthoud en ik doe het al precies zoals hij het voorstelt. Ik houd hem dus behoorlijk schuin en met het voorblad ongeveer 45° naar links gekanteld. Maar ik speel over het algemeen geen noten hoger dan een oktaaf boven de open G-snaar en deze stand heb ik dus niet gekozen omdat je daarmee gemakkelijker hoge tonen kan spelen. Voor mij voelt het gewoon prettig dat mijn linker hand aan de bovenkant dicht bij mijn hoofd zit waardoor het gewicht van de linker arm een minimaal moment uitoefent en niet gauw moe wordt. Bij een kantelhoek van ongeveer 45° heeft de kast precies de stand waarop hij net niet naar links of naar rechts weg wil draaien en daarom hoef je ook geen extra kracht uit te oefenen om dat te voorkomen.

De laatste weken merk ik dat het ook gemakkelijker is om met twee vingers van de rechterhand te spelen als ik de snaren wat hoger aansla. Ik heb nu zo veel eelt om mijn wijsvinger dat ik daar geen blaren meer op krijg, tenminste als ik niet langer dan een half uur achter elkaar speel. Om langer te kunnen spelen moet ik de tonen toch over twee vingers gaan verdelen. Bij een wat hogere stand van de vingers is het ook gemakkelijker om met twee vingers tegelijk te trekken waardoor ik het ook weer langer volhoud. Ik ben eigenlijk trompettist in een jazz sextet maar als onze bassist een keer niet kan dan vervang ik hem en dan moet ik opeens veel langer achter elkaar spelen dan ik thuis gewend ben.

Re: John Clayton instructie videos

Ondertussen speel ik nu een tijdje zo en het wende heel snel, eigenlijk al na een dag, terwijl het meteen minder inspanning was voor de spieren. Ideaal! Ik heb die andere lessen ook bekeken, maar daar haalde ik voor mezelf niets uit. Dat zal waarschijnlijk heel anders zijn als je een beginnende bassist bent. Ik ben hem in elk geval erg dankbaar voor deze tip.