Alles wat met bassen te maken heeft is welkom!

General Forum
Start a New Topic 
Author
Comment
Volume bas

Mijn oude bas is nogal zacht. Oude snaren en geen set up. Wat bepaald het volume van een bas?

Re: Volume bas

Sommige bassen zijn keihard, andere bassen muisstil. Ik geloof niet dat het geheim van veel volume doorgrond wordt helaas. Ik heb eens een halve bas gehoord die de hele zaal moeiteloos vulde (en zo ongeveer drie keer zo hard was als mijn 7/8ste bas). Ook liep ik in het voorbijgaan een keer langs een bas van een band in mijn voorprogramma, en ondanks een enorme herrie in de zaal hoorde je die toon overal bovenuit. Toen ik vervolgens een losse snaar van mijn eigen bas aansloeg, hoorde je niets. Ik heb het hier over een losse snaar – dat heeft dus niets te maken met de hoogte van de snaren (hogere snaren genereren iets meer volume). Ook is het niet zo dat een grotere baskast voor meer volume zorgt. Het stikt van de 4/4 bassen met een klein volume (terwijl de arme bassisten zich een ongeluk sjouwen). Dus als hier een genie opstaat en ons het geheim uit de doeken doet, is de rest van de bassisten overal ter wereld hem eeuwig dankbaar, vermoed ik.