Alles wat met bassen te maken heeft is welkom!

General Forum
Start a New Topic 
Author
Comment
Eindpen

Hoi,

Ik heb een bas die steunt op een oude tafelpoot. Kan hem dus niet verstellen. Nu wil ik dat wel want ik buk me een hernia. Heeft iemand een tekening hoe een eindpen in de bas wordt geplaatst? Ik heb de hele bas al zelf verbouwd dus geen luthier advies, ik doe het toch zelf!

Waar koop ik een eindpen? Internet?

Groeten

Re: Eindpen

Je kunt pas bepalen hoe groot het gat moet zijn voor je eindpin als je er een gekocht hebt, lijkt me. Ik lees dit erover op een ander forum:
'When I had the one on my King replaced, the luthier used a tool like a dent puller to remove the old endpin sleeve. Then he used a big reamer to enlarge the hole and then he gently thumped the new sleeve into place with a rubber mallet. It didn't take very long and the labor cost was shared with installing adjusters on my bridge. I think just getting the right tools would have cost a LOT more than the labor did.'

Re: Eindpen

Maar dat gat zit er al. Past daar dan altijd een eindpin in? Kan het me eigenlijk niet vorstellen. Hoe zit de pin vast in de kast? Foto?

Re: Eindpen

Het formaat van die eindpinnen verschilt nogal. Daarom kun je er beter een kopen en dan opmeten hoe je je bas moet aanpassen volgens mij.

Re: Eindpen

Hallo allemaal,

Toevallig heb ik net deze week uit nieuwsgierigheid een houten eindpin voor mijn bas gemaakt.
Er wordt veel over geschreven maar ik had er nog nooit een gezien/ gehoord/ uitgeprobeerd.
Mijn normale pin is van 12 mm staal met uitsparingen voor de schroef in de kraag.
Ik heb een oude wandelstok met dezelfde diameter als de kraag afgezaagd op de voor mij
prettige 22 cm, met een speedboor een gat geboord en er een 12 mm beuken deuvel in gelijmd.

Misschien is het wishfull thinking maar volgens mij klinkt mijn bas (massief bovenblad, ebben onderdelen)
wat dieper, voller, breder. Fase twee wordt dus een compleet massief houten eindpin, gedraaid uit een
hardhouten tafelpoot. Wordt vervolgd.....

De beste wensen,

JanDijkstra