Alles wat met bassen te maken heeft is welkom!

General Forum
Start a New Topic 
Author
Comment
EUB bouwen? Onderdelen TK.

Na een tijdje stilstand maar weer eens aan het nadenken over bouwen vs kopen van een EUB. Voorlopig resultaat is een aanbod van materiaal dat bij mij de deur uit kan, te weten een hals, toets, stemmechanieken, topkam (alles nieuw) en een element (K&K Big Twin) en een setje snaren (Helicore Medium Hybrids), de laatste twee gebruikt maar in goede staat.
In 1 koop 200 euro, zo nodig gratis erbij twee hardhouten balken (ex tafelblad) voor een body en voor 25 euro een oefencombo om je zelfgemaakte bas mee te proberen. Plaatjes ("bas 5") via website hieronder.

Re: EUB bouwen? Onderdelen TK.

Als je het leuk vindt en foto's maakt, maak ik een pagina over je bouwproces op de site. Dat ga ik ook doen met de aluminium bas van Peter.

Re: EUB bouwen? Onderdelen TK.

Oke, ik hou het in de gaten, zit momenteel nog in de "ontwerpmodus".
Na een massieve denk ik nu over een gedeeltelijk holle body,
denk aan Van Zalinge (staat momenteel een te koop op MP), eminence, kolstein, gewa jazzbass.
Deze vind ik ergens wel wat hebben:
http://pectoralis.webs.com/apps/photos/photo?photoid=114697507

Groeten uit Leeuwarden.

Re: EUB bouwen? Onderdelen TK.

hallo Jan,

Kan je me wat foto's mailen misschien heb ik wel interesse in je componenten. Als de grote bas lukt wil ik ook een kleine elektrische maken. Ik heb van die modellen gezien die een body hebben als een soort uitgerekte viool. Ben benieuwd of dat dan ook klinkt met een alu body. Volgens mij klinkt alles wat je elektrisch versterkt?? maar ik ben daarin nog een leeken zal dat proefondervindelijk gaan vaststellen.

Jammer dat je er zelf geen tijd voor hebt ik ben sinds een maand helemaal vol van me bouwproject ik hoop alleen dat het eindresultaat net zo goed is als de voorpret die ik er nu van heb, maar ja dat gaan we meemaken.

Als het goed is kan je op het icoontje van de mail mij een direct berichtje sturen.


groeten uit Schiedam van

PEter

Re: EUB bouwen? Onderdelen TK.

Ja, mooi. Maar dan van hout voor een betere klank.
Jammer dat er geen prijs staat bij die van Zalinge bas. Ik vond ze vroeger ook mooi, al heb ik geen idee meer hoe ze eigenlijk klonken, maar een beetje in het wilde weg bieden lijkt me niets.

Re: EUB bouwen? Onderdelen TK.

Hallo Peter,

Heb je een mail gestuurd.

Alles wat je versterkt klinkt inderdaad, versterkt, zeg maar.
Wie een contrabasgeluid wil heeft maar 1 moelijkheid: koop een contrabas!

Alles wat massief EUB is klinkt als een frtetloze basgitaar met veel sustain en mwaah,
In het gunstigste geval. Veel van de modellen met een klankkast klinken beter, meer
richting houten bas, dat wist Van Zalinge ook al. Zijn bas heeft zelfs twee gescheiden
klankkamers.

Zelf geef ik een EUB vooral vanwege het gemak af en toe de voorkeur, geen feedback,
goed te vervoeren en op een klein podium wat makkelijker te hanteren.
Onderweg heb ik geen moeite met het formaat van mijn 3/4 contrabas, hij past met wat
beleid in heel veel auto's en ik heb er geen moeite mee hem achterop de fiets mee te nemen
als ik in de stad moet zijn

Vrgr, JD

Re: EUB bouwen? Onderdelen TK.

Bestaan er ook tekeningen van een VanZallinge bas? Misschien leuk als project!