Alles wat met bassen te maken heeft is welkom!

General Forum
Start a New Topic 
Author
Comment
Microfoon via bas versterker

In januari heb ik een nieuwe contrabas gekocht. Daarop zat geen element dus de zoekttocht naar een goede versterking begon opnieuw. Ik had al vaker geexpirimenteerd met een microfoon op m'n contrabas en omdat de nieuwe bas een redelijk goede massieve 4/4 Pawlovski contrabas is wilde ik die kant op gaan.

Na wat experimenteren met de AKG C3000 in hyper cardoide stand met wat post elastieken tussen de poten van de brug heb ik toch maar besloten een DPA 4099 aan te schaffen. Deze kan je op de bas bevestigen en beweegt of verschuift niet tijdens het spelen.



Dus dat was stap 1. Maar omdat ik altijd gewoon met een backline speel moest er dus ook een voorversterker komen voor de microfoon. Voor m'n vorige bas had ik al een Headway EDB-1 aangeschaft om de juiste piezo ingangs impedantie te krijgen. Die kan ook overweg met een microfoon dus probleem opgelost. Ik heb de voorversterker via een microfoon beugeltje aan m'n muziek standaard bevestigd zodat ik het volume en toon kan regelen zonder dat ik me hoef om te draaien naar m'n versterker. Dat is ideaal want als je de bas omdraait gaat de microfoon direct rondzingen.



Op zich waren de resultaten goed maar ik moest de versterker dan wel een eind naar achteren zetten om mezelf goed te horen. Met een bigband op een klein podium bleek het dus rampzalig. De feedback was niet onder controle te houden en ik hoorde mezelf erg slecht. Nu heeft de EDB-1 ook een fase schakelaar en een notch filter dus uiteindelijk was er wel wat van te maken maar om te zeggen dat het dan nog goed klinkt....

Een paar weken later lag er in de oefenruimte een goedkoop versterker standaardje van Stagg. Versterker daarin gezet waardoor ik hem vlak naast me kan zetten en hem in m'n oren kan laten blazen. Dit bleek prima te werken en veel feedback problemen op te lossen.



Al met al dus wel veel gesleep en gedoe maar ik vindt de klank zoveel beter dan een piezo dat ik het er graag voor over heb.

Moraal van het verhaal: Het is dus mogelijk om met een microfoon over je eigen bas versterker te spelen en hiermee krijg je een bijzonder goede klank naar mijn idee. Rondzingen blijft een risico maar is met een versterker standaard redelijk in de hand te houden. Ik hoor wel wat bijgeluiden via m'n versterker als ik vlak bij de drummer en blazers van de big band sta maar daar valt naar mijn idee wel mee te leven.