Alles wat met bassen te maken heeft is welkom!

General Forum
Start a New Topic 
Author
Comment
Gevraagd: praktische tips bassolo

Hallo bassisten,

Negen van de tien keer vermijd ik solo's. Ik doe dat niet graag, niet omdat ik het niet wil, maar omdat ik het nog te weinig beheers. Als ik soleer, dan doe ik dat maar over één chorus.

1) Welke kennis moet je absoluut beheersen om te kunnen soleren?
2) Wie kan mij helpen aan praktische tips?
3) Waar vind ik het beste lesmateriaal (online, hardcopies)

Thanks,

Melvin Zalmijn

Re: Gevraagd: praktische tips bassolo

Het belangrijkste is wel dat je het schema begrijpt; dat je doorhebt waarom bepaalde akkoorden gespeeld worden en welke toonladders je kunt gebruiken op bepaalde plekken in het schema. Ik vind één chorus trouwens in veel gevallen een fijne lengte voor een bassolo. Volgens mij is het allerbeste wat je kunt doen om je solo's beter te krijgen: doen, doen en doen. Wat mij geholpen heeft is soleren over schema's die ik door Band-in-a-box laat spelen. Dat is software die je instaat stelt om akkoorden in te voeren en dan kun je kiezen welke stijl en welke instrumenten je wilt horen. Altijd strak natuurlijk die begeleiding, al luisteren ze slecht naar me.

Re: Gevraagd: praktische tips bassolo

Philip,

Dank voor je reactie. Doen, doen en doen, maar dan wel met de juiste handvatten en op de goede manier. Ik heb op cd's vaak naar solo's geluisterd. Ik hoor hoe ze ritmisch in elkaar zitten en hoe strak ze klinken.

Eerst bedenk in mijn hoofd een (melodisch simpele) solo en probeer die vervolgens zo ritmisch mogelijk te spelen. Het resultaat is dat het meer als een lopende bas klinkt dan een (ritmisch rijke) solo.

In mijn voorbereiding gebruik ik niet bewust bepaalde toonladders op bepaalde plekken in het schema zoals je dat schrijft. Daar zal het wel (o.a.) aan liggen.
Ik doe iedere week mee aan een workshop waarin wij zeven standards repeteren. Iedereen krijgt de beurt om te soleren, ook ik, terwijl ik dat nog niet genoeg beheers. Ik wil dat leren, door te doen en te blijven doen, maar wel met de juiste handvatten.

Hoe kun je dat aan de hand van een bestaand akkoordenschema concreter maken?

Re: Gevraagd: praktische tips bassolo

Hmmmm, ik moet hier iets belangrijks kwijt: namelijk dat het de bedoeling is van een jazz solo dat het een spontane improvisatie is en dus niet van tevoren bedacht. Het is zaak om zeer duidelijk te weten over welke mogelijkheden je beschikt en om dan vervolgens zoveel mogelijk spontaan te improviseren. Het geheim is: precies weten wat je mogelijkheden zijn en ze (al doende) zeeeeeeer grondig verkennen. Als je jezelf hier regelmatig mee confronteert en jezelf daarmee de kans gunt om je eigen oplossingen te bedenken, kun je op een gegeven moment echt spelen met wat er allemaal kan (oneindig veel namelijk). Ik blijf dus bij mijn stelling: goed kijken wat er kan en vervolgens doen, doen en doen, dan komt het helemaal goed.
Ondertussen: vergeet niet om totaal te genieten van je bas, je sound, je spel en je verkenningstocht. Dat ben ik zelf nog weleens vergeten op mijn ontdekkingstocht, terwijl dat toch het allerbelangrijkst is (ik terroriseerde mezelf nog weleens met deadlines en geboden – doe het niet!). Leren moet geen moeten worden of een proces dat de nadruk legt op wat je (nog) niet kunt, maar een genot schenkende, prachtige ontdekkingstocht! Gelukkig heb ik deze ervaring tegenwoordig. Opmerkelijk genoeg valt er altijd weer iets te ontdekken en verbeteren. Mooier basspelen is een proces dat doorgaat tot we er bij omvallen.

Re: Gevraagd: praktische tips bassolo

Improviseren is inderdaad iets wat je op het moment dat je staat te spelen bedenkt en speelt, absoluut! Dat ik het van tevoren bedenk is natuurlijk uit zelfbescherming; ter plekke bedenken en spelen wordt dan een drama. Je hebt gelijk! Met toonladder-noten moet ik een heel eind kunnen komen. Improviseren is voor mij te lang een no go area geweest en heb ik mij er dus nooit in verdiept. Ik zal het nog leuk vinden straks

Thanks!

Re: Gevraagd: praktische tips bassolo

Als ik met mijn beperkte bascapaciteiten tips voor improviseren zou mogen geven, zijn dit mijn 4 gouden tips:

1. Probeer je pianist of gitarist duidelijk te maken dat als beginnend bassist het fijn is als zij tijdens de solo de functie van de bas wat overnemen. Ik merk vaak dat begeleiders lekker doorklooien met syncopen en daarmee om de beat heen spelen, terwijl jij je best staat te doen ook wat accenten te leggen in je solo. De rest moet juist luisteren en jou een muzikale opmaat geven. Zo speelt een pianist normaliter nooit op beat 1, want daar zit normaal een basnoot. Maar in jouw solo moet je daar nou eens proberen weg te blijven en laat dan die piano dat eens doen. Vergt voor veel pianisten of gitaristen wat omdenken, maak dat bespreekbaar. Als je verder gevorderd bent is dit allemaal wat minder belangrijk, maar zeker in de amateur scene is dit een belangrijk gegeven. Het is niet fijn als je als bassist jezelf moet begeleiden in je eigen solo, te vaak komt dat wel voor.

2. Als bassist ben je nogal geprogrammeerd om op een 1 of 5 uit het akkoord te beginnen in de maat, dat is immers de basis van de muziek, zeker in de amateur scene. Als je nou gaat soleren, start dan liever vanuit 3 of 7, dan heb je gelijk een meer melodieuze noot te pakken. Het is sneller duidelijk of je in mineur of majeur speelt, je bas gaat daardooor veel meer zingen.

3. Pak eerst eens wat eenvoudiger nummers om over te soleren, nummers die je in ieder geval uit je hoofd kent. Probeer dan eens een figuurtje te spelen over 2 of 4 maten en dat zelfde figuurtje de volgende 2 of 4 maten te herhalen, waarbij je even oplet of 3-en of 7-ens niet van mineur naar majeur of andersom verschuiven. Uiteraard verander je dan mee. In een standaard blues verschuift de terts in de 5e maat naar mineur. Dus in een F blues gebruik je eerst 4 maten een A, dan 2 maten een As. Pas je figuurtje daar op aan, maar speel zo goed als dezelfde noten. Je zal merken dat ook heel veel melodiën zo in elkaar zitten, veel herhaling van zelfde figuur met andere akkoorden er tussen.

4. Je hoeft niet altijd met waanzinnig nieuwe dingen te komen. In een wat sneller nummer is het ook gewoon gaaf een walking bass als solo te spelen. Speel dan iets feller en ga na je solo terug in 2-en spelen. Dit vergt ook muzikaliteit van je medespelers. Die moeten dus niet tijdens jouw solo verveeld in het publiek gaan zitten kijken of er nog lekkere wijven zijn, maar die moeten actief meeluisteren en swingen en soms hele korte reacties geven op wat je doet. Bij veel solo's zijn je amateur medemuzikanten al snel het spoor bijster en wachten ze op een cue om weer aan te haken. Gebeurt ook vaak bij drumsolo's. Dit is eigenlijk onacceptabel. Iedereen moet het melodietje blijven horen in het achterhoofd en indien gewenst zo weer in kunnen vallen. Pas dan staat ook je walking bass solo en kan je steeds meer improviseren. Dwing je medemuzikanten jou daarin te volgen, de bas is nou eenmaal echt een teaminstrument.

Als je verder gevorderd bent gaan mensen veel meer van deze tips afwijken of zijn ze minder relevant. Voor amateurs en starters zijn dit wat mij betreft handige inzichten.

Re: Gevraagd: praktische tips bassolo

Thanks voor de tips Tip 2 lijkt mij zeker een hele goede. Uiteindelijk zal ik het gewoon moeten proberen; de enige manier om daar goed in te worden. Ik was echter benieuwd naar jullie ervaringen en tips.

Ik beschik over genoeg oefenmateriaal en hulpmiddelen (iReal Book)! Wat een App!

Thanks

Re: Gevraagd: praktische tips bassolo

Nu is dit niet precies een jazz les, maar toch wel relevant denk ik:
http://youtu.be/2U2cOVgaKBM
Boodschap van Wooten is: als je het publiek (en daarmee ook jezelf) wil vermaken, houd dan in eerste instantie goed de groove aan. Leuke van een bassolo is dat de andere muzikanten in volume iets dimmen waardoor jouw instrument in het gehoor wat centraler komt te staan. Betekent niet dat je dan uit je dak en uit de maat en uit de harmonie moet gaan spelen, integendeel. Keep it cool, blijf goed in de groove en blijf eerst ook eens goed in de harmonie. Straal lol uit en heb geen angstige of venijnige blikken. Is bijvoorbeeld een mooie oefening om met een heel erg blij gezicht een eenvoudige solo te spelen, je zal verrast zijn over het resultaat. Laatst deed ik een jazz workshop waaraan een hoop violisten mee moesten doen. Ze konden niet erg goed soleren en stonden verschrikkelijk serieus te kijken in hun solo's. Toen oefenden we een stukje theater techniek: straal plezier uit, dan klinkt het ook naar plezier. En dat werkte echt super, ineens ging iedereen als een speer soleren. En het mooiste was dat een aantal aanwezige profs dit eenvoudigweg niet konden. Die bleven stram kijken, konden die grimas niet van hun gezicht krijgen. Met als gevolg dat het publiek ineens heel anders ging luisteren. Echt een openbaring.

Re: Gevraagd: praktische tips bassolo

De laatste tijd kom ik tot de ontdekking dat als je wilt overbrengen wat je speelt, het op de eerste plaats belangrijk is om open te staan voor een soort eenheidsgevoel met het publiek. Klinkt vaag, ik geef het toe, maar als je er even bij stilstaat, valt het echt wel te volgen volgens mij. Ik bedoel niet dat je allerlei concessies hoeft te gaan doen en het publiek probeert te pleasen, maar wel dat je er rekening mee houdt dat je niet de enige sterveling op aarde bent en dat optreden ook communiceren inhoudt. Je staat er om een diep gevoel over te brengen, of een mooie muzikale benadering, of een interessant muzikaal idee – maar dus wel om iets OVER TE BRENGEN, en niet alleen voor jezelf. Wat mij betreft speel je de meest ingewikkelde, totaal acommerciële muziek, als je het maar doet met een open houding naar het publiek. Waartoe zijn wij anders op aarde als musici?

Re: Gevraagd: praktische tips bassolo

Helemaal mee eens, maar wat men niet moet vergeten, is dat je pas lol kunt hebben én kunt uitstralen op momenten dat je (heel) zeker bent van je zaakjes. Je weet wat je kunt, je hebt een plan, voert het zodanig uit dat je het publiek vermaakt. Op het moment dat je te onzeker bent en dus ook warrig plan hebt, dan straal je dat uit en ziet een ieder dat. Knap is de combinatie van een onzekere bassist met een matige solo die ontzettend veel lol heeft en uitstraalt; de foute noot die wordt gespeeld alsof het de bedoeling was