Alles wat met bassen te maken heeft is welkom!

General Forum
Start a New Topic 
Author
Comment
Versnellen en vertragen

Mijn ganse carrière als muzikant maken collega muzikanten er zich druk over of de muziek werd versneld en/of vertraagd in de uitvoering. Dat soort opmerkingen heeft nooit enige indruk op me gemaakt. Ik vind het totaal niet interessant of de boel versnelt of vertraagt! Het enige wat wat mij betreft interessant is, is of een stuk of passage muzikaal wordt uitgevoerd. Het kan voor een muzikale uitvoering namelijk een fantastisch idee zijn om op een gegeven moment te versnellen of te vertragen!!! Het probleem ontstaat pas als er versneld of vertraagd wordt zonder dat daar een muzikale reden voor kan worden aangevoerd. Vreemd genoeg gaat het daar nooit over, maar altijd over de vraag of er aan het eind van een nummer evenveel beats per minute zijn gespeeld als in het begin. Who cares?

Re: Versnellen en vertragen

Helemaal mee eens. Nu komt dat misschien ook doordat ik nogal de nijging heb om te versnellen....

Maar als de muziek opwindend genoeg is kan een beetje versnellen geen kwaad. Soms komt het voor de zang ook mooier uit om een bepaalde regel even te vertragen. Ik zie het probleem ook niet.

Ik begrijp wel waar het vandaan komt, in de studio is het handig als het tempo constant is want dan kan je een foutje in deel C vervangen door het juist gespeelde stukje in deel B, maar dan moet het tempo wel continue hetzelfde zijn. Dus veel populaire nummers zijn heel constant van tempo dus dan wordt dat de norm.

Re: Versnellen en vertragen

Ik hoorde laatst weer een nummer waar ik zelf ooit aan had meegewerkt en dat met een click track was opgenomen. Niet normaal hoe amuzikaal die manier van spelen was! Met name in de overgangen: elke overgang was metrisch perfect, maar totaal amuzikaal. Blijkbaar zijn overgangen tussen het ene en het volgende stuk bij uitstek momenten waarop in het metrum blijven amuzikaal (kan) zijn.

Re: Versnellen en vertragen

Als een stuk in een tempo begonnen wordt dat zo hoog ligt dat de blazers het thema nog maar net foutloos kunnen spelen dan is het heel vervelend als het tempo tijdens de improvisaties nog eens flink opgeschroefd wordt. Wanneer je dan aan het einde van het stuk het thema opnieuw moet spelen dan rammelt het vaak aan alle kanten. Versnellen is dus alleen toelaatbaar als de blazers nog flink wat reserve hebben.

Re: Versnellen en vertragen

Het is een vette kick om helemaal op de top van je kunnen te spelen en het er dan goed vanaf te brengen. Verstandig is het niet, maar wel heel begrijpelijk. Op de CD van het Philip Baumgarten Trio speelden we een nummer op 330 bpm. Dat was dan wel het nummer dat we het vaakst hebben moeten spelen voordat het er acceptabel op stond. Maar dan heb je ook wat hè.

Re: Versnellen en vertragen

Met voorbedachte rade het tempo versnellen of vertragen kan heel leuk zijn, maar wegens incompetentie of gebrek aan concentratie is het gewoon vreselijk irritant.

Een drummer die de boel vertraagd of een bassist die het geheel loopt vooruit te duwen moet je asap en zonder pardon uit je adresboekje schrappen!!!

Tenzij je Schubert of Brahms gaat spelen :^))

Re: Versnellen en vertragen

Oh ja, dat soort muzikanten was ik alweer vergeten...