Alles wat met bassen te maken heeft is welkom!

General Forum
Start a New Topic 
Author
Comment
zelf de kam van je contrabas vervangen

Beste collegae,

Wie heeft er ervaring in het zelf vervangen van de kam op je contrabas? Hoe maak je de kam passend op de bas, hoe bepaal je de hoogte, vijlen, schuren, slijpen?

Dank vast!

Koert Dekker

Re: zelf de kam van je contrabas vervangen

Linke soep hoor, zoiets zelf doen. Je moet met van alles rekening houden: de stand van de kam, de hoek van de snaren, de afstand tot de stapel. Dapper dat je het probeert, maar ik zou toch zeggen: laat het door iemand doen die er veel verstand van heeft.

Re: zelf de kam van je contrabas vervangen

Ik neem aan dat je de oude kam wilt vervangen omdat die om een bepaalde reden niet voldoet. Je kunt ook eerst de oude kam modificeren totdat die voldoet en de geometrie dan kopiëren op de nieuwe kam. Ik heb een kam gehad waarbij de E-snaar te dicht op de hals stond. Ik heb toen een 2 cm brede groef in de kam gemaakt waar ik een blokje hardhout in gelijmd heb dat een stuk hoger was dan de oude kam. Daar heb ik een nieuwe groef in gevijld zodanig dat de snaarafstand drie mm groter was dan die van de originele kam. Ik was van plan om een nieuwe kam te maken maar dat is er nooit van gekomen omdat de gemodificeerde oude kam prima voldoet.

Als je kam gebroken is kun je hem misschien lijmen met epoxy of de geometrie kopiëren op een nieuwe kam. Als je helemaal geen kam hebt dan wordt het lastig. Om de juiste radius in de voeten te krijgen moet je een scherpe zoetvijl hebben met een grote radius. Bij mijn bas staat de vlakke bovenkant van de kam haaks op het bovenblad maar ik weet niet of dat de standaard is. Het hart van de kam moet samenvallen met een lijn door de keepjes in de F-sleutelgaten. Voor deze stand moet de uitholling in de voeten zo zijn dat er nergens meer dan 0,1 mm spleet zit tussen kam en blad. Als de snaren op spanning gebracht worden dan moet de speling overal nul zijn.

Tijdens het vijlen moet de kam stabiel bevestigd zijn. Ik denk dat je hem wel tussen houten blokken in de bankschroef kunt klemmen maar je hebt dan wel aan de bolle kant een konisch klemblok nodig. Je moet een stabiele hand van vijlen hebben anders wordt de uitholling bol in de snaarrichting. Als je al niet goed vlak kunt vijlen dan moet je er niet aan beginnen.