Alles wat met bassen te maken heeft is welkom!

General Forum
Start a New Topic 
Author
Comment
Zwaar spelende contrabas

Hallo bassisten,

Ik realiseer mij dat ik dit waardevol forum lang niet heb bezocht. Gelukkig ben ik wel blijven spelen, echter, hoe meer ik dat doe hoe meer ik erachter kom dat mijn bas relatief zwaar speelt. Ik moet daardoor extra kracht gebruiken om de snaren op de toets te krijgen. Overigens, ik krijg dat ook te horen van zeer ervaren spelers. Ik heb Thomastik-snaren, maar daar kan het toch niet aan liggen?

Wat kan ik (behalve andere snaren monteren) om lichter te kunnen spelen?

Groet,

Melvin Zalmijn

Re: Zwaar spelende contrabas

Hallo melvin,

het kan aan een aantal dingen liggen:

1. te dikke hals. Hoe dik is je hals?
2. snaren staan te hoog van de hals.
3. snaarspanning oftwel tension. Dit heeft oa. met type snaar te maken en met de mensuur. Op het amerikaanse talkbass forum is daar veel informatie over te vinden.

http://www.talkbass.com/forum/f17/string-tension-chart-227249/

Thomastik (Spirocore) zijn best pittige snaren voor je vingers. Obligato's zijn wat vriendelijker, net zolas Velvets. Voor een lage spanning kun je solos snaren nemen.

Ton

Re: Zwaar spelende contrabas

Bij Thomastik heb je ook nog eens 'weich' en 'medium'. Ik heb op mijn houten bas weich en op mijn koolstofbas medium. Die weichs spelen een stuk lichter, de mediums klinken strakker.

Re: Zwaar spelende contrabas

Hi Ton & Philip,

Goede vragen en tips!


De dikte van de hals (inclusief toets) bij de eerste positie is 40mm. De halsdikte bij het begin van de kast is 50mm.

Lijkt mij wat aan de dikke kant. Ik zal die moeten vergelijken met andere halzen. Heb een halve afspraak met Lucas. De snaren lijken ook te veel van de toets af te staan. Al met al klinkt de bas ontzettend vol en warm, maar als spelen te veel kracht kost, dan is er iets niet goed.

Melvin

Re: Zwaar spelende contrabas

Hee Melvin2!
Ik zou als ik jou was lekker op een vrije middag de auto in springen en ff naar Lucas in Almere kachelen. Die kan on de spot beoordelen hoe je bas er voor staat en met welke ingrepen de boel een stuk lichter is te spelen. Ik heb ook vaak op andere bassen gespeeld die veel lichter stonden afgesteld, bijvoorbeeld door minder actie, lees snaren veel dichter tegen de toets. Dat speelt een stuk lichter, maar heeft ook als nadeel dat als je eens wat luider speelt (en dat doe ik nogal omdat ik veelal onversterkt speel) de boel wel gaat ratelen. Iedere bassist vindt daarin zijn of haar eigen balans, jij vast ook. Beetje hulp van een deskundige basbouwer is dan wel gewenst!
Groet en keep on double bassin'
Melvin1

Re: Zwaar spelende contrabas

Hey Melvin 2,

Thanks voor de tips! Kan niet wachten!

Melvin 2

Re: Zwaar spelende contrabas

40 mm halsdikte voor een bas van 105 mensuur is volgens mij zo'n beetje de standaard....

Re: Zwaar spelende contrabas

Wat je snel kan controleren is de topkam. Een bankpasje zou precies tussen de toetst en snaar moeten passen. Als dit te ruim is dan kan je de topkam iets in vijlen.

Overigens is dat een basgitaar regel, ik zie op contrabassen dat de snaar nog iets lager staat, maar het is wel een makkelijke controle. Ik heb zelf een Stagg EUB waarbij ik het zwaar spelen voor een deel heb kunnen verhelpen door het in vijlen van de topkam.

Ik gebruik zelf ook Corelli 370 TX snaren die zijn een stuk soepeler dan Spirocore's.

Re: Zwaar spelende contrabas

De snaarafstand bij de topkam heeft vooral invloed op het al of niet zwaar spelen van de tonen in de eerste en tweede positie. Voor de overige tonen is vooral de snaarafstand die veroorzaakt wordt door de losse kam van belang. Omdat de toets in de lengte hol is, is de snaarafstand maximaal ter plaatse van het oktaaf. De snaarafstand moet toenemen naarmate je een lagere snaar bekijkt en die onder de E-snaar moet aanzienlijk groter zijn dan die onder de A-snaar anders klappert de E-snaar snel. Als je de losse kam gaat verlagen wees dan vooral voorzichtig bij de E-snaar. Hoe groot de afstanden voor jou moeten zijn hangt van heel veel zaken af. Er is al eens eerder over dit onderwerp gediscussieerd en daar moet je richtwaarden kunnen vinden.

Re: Zwaar spelende contrabas

Op YouTube is een heel mooie serie First Year Technique, waarbij zo'n twintig bas(ale) dingen worden uitgelegd. O.a. houding, strijkstok, linkerhand, etc.
Er is ook een filmpje over de setup van de bas. Zie http://www.youtube.com/watch?v=lf4W76Smehk. De vuistregel die Tom Sharpe daar vertelt is: bij het kielhoutje aan de bovenkant moet de hoogte zo zijn dat je een visitekaartje tussen de g-snaar en de toets moet kunnen schuiven en een bankpasje tussen de e-snaar en de toets. Daar is de afstand dus iets hoger. Voor de afstand aan de onderkant van de toets hanteert hij de volgende afstanden: bij de g-snaar 6 mm van snaar tot toets, bij de d-snaar 7 mm, bij de a-snaar 8 mm en bij de e-snaar 9 mm.
Nu is Sharpe een klassieke speler. Misschien dat je er voor jazz pizz. nog een mm bij moet tellen, maar meer moet het toch niet zijn, om het niet al te zwaar te maken, lijkt me.
Misschien dat het ook nog per merk verschilt. Het fimpje van Sharpe wordt gesponsord door D'Addario, maar ik weet niet precies welke soort hij gebruikt.
Ik kan me herinneren dat Thomastik bij de snaren een foldertje deed met maten voor de afstand bij de toets.

Re: Zwaar spelende contrabas

Vandaag eindelijk naar Lucas geweest. Binnen 1½ uur was mijn zwaar spelende bas veranderd in een heerlijk soepel spelende bas, nadat er flink aan de toets was geschaafd. En als je er eenmaal bent, waarom dan niet de snerpende Fishman Pro 100 niet meteen laten vervangen door de warm klinkende Realist. Kortom: mijn bas is vandaag herboren. Het heeft uiteraard wat gekost, maar het is een een noodzakelijke investering geweest waar ik keer op keer van zal genieten!

Thanks voor alle tips!

Melvin