Alles wat met bassen te maken heeft is welkom!

General Forum
Start a New Topic 
Author
Comment
Gratis downloaden

Ik wil geen Don Quichotte zijn, maar wel wil ik signaleren dat het op het ogenblik zo lijkt alsof het gratis downloaden van muziek op internet een hoog principe is en dat iedereen doe zich daartegen verzet dus principieel ongelijk heeft. Laten we wel wezen: de rechten van veel muzikanten worden totaal geschonden! Illegaal downloaden is niets anders dan jatwerk.
Grote afwezige in deze discussie is natuurlijk weer de maffia kliek van BUMA/STEMRA. Die organisatie zou hier het voortouw moeten nemen, maar is helaas alleen bezig met zelfverrijking en het verzekeren van hun criminele 'rechten' – lees: alleenrecht.
Nu ik het er toch over heb: weet je wel dat die organisatie een bedrag opstrijkt voor elke ONBESPEELDE cd? Daar heeft de politiek ooit toestemming voor gegeven, waarschijnlijk omdat ze dachten met een bonafide organisatie van doen te hebben. Maar het is natuurlijk te belachelijk voor woorden. Ik ben ooit – een flinke tijd geleden – in hun hoofdgebouw geweest. Het vele geld dat zij voor zichzelf kunnen aanwenden is dan meteen overduidelijk, met hun dure kunstwerken aan de muur en hun hoogpolige tapijt. Kan niemand deze criminele organisatie een halt toeroepen?

Re: Gratis downloaden

Punt gemaakt en ik ben het grotendeels met je eens. Eerlijk toegegeven download ik ook wel eens muziek, vaak als kennismaking met nieuwe musici en als het album me bevalt... Stuur ik de artiest een mailtje met de vraag of ik het album prive kan aanschaffen en of hij/zij er een boodschap in kan zetten. In de loop der jaren een leuke collectie CD's opgebouwd, gesigneerd en wel, met als bijkomend voordeel: de CD is vaak goedkoper dan in de winkel, al het geld gaat direct naar de artiest en het heeft iets persoonlijks. Ik vermoed dat artiesten steeds meer naar een ander 'verdienmodel' toe moeten, iTunes en dergelijke wijzen ook in die richting. Bijkomend voordeel: een hoop management- en marketing overhead kan er tussenuit en de relatie tussen artiest en luisteraar wordt directer.

Re: Gratis downloaden

Wat een leuk idee zeg!

Re: Gratis downloaden

Ik vind het niet erg als een cd winkel er ook wat aan verdient... Want ik word heel ongelukkig van het idee dat ik niet meer naar een winkel kan om heerlijk door bakken cd's te bladeren. Don't get me wrong, het internet heeft prachtige werelden binnen handbereik gebracht! Ik zou niet zonder kunnen. Maar mensen, koop toch ook gewoon cd's in winkels! Geldt ook voor boeken trouwens. Vooruitgang is achteruitgang in vermomming. Misschien moeten artiesten en winkels meer de handen ineen slaan (gebeurt wel al veel hoor). Maak van winkels podia (want die zijn. er ook steeds minder). En trek mensen achter die apparaten vandaan, de echte wereld in. Er gaat achter je rug zoveel moois verloren, als je maar naar dat schermpje zit te staren...