Alles wat met bassen te maken heeft is welkom!

General Forum
Start a New Topic 
Author
Comment
Staartstukgaten vs snaren

Hoi contrabas-vrienden,

Ik heb nieuwe snaren gekocht voor mijn 3/4 contrabas. Als ik ze door de gaten van het staartstuk steek, past de snaar niet in de verticale uitsparing die daarvoor bedoeld is.

Vijl/schuur ik de verticale uitsparingen breder? Of koop ik andere snaren? Of koop ik een nieuw staartstuk met bredere uitsparingen?

Re: Staartstukgaten vs snaren

Hoi Geert,

ik zou in eerste instantie naar een luthier/atelier gaan bij je in de buurt - is wellicht wat duurder maar wel zo safe.

Uit interesse: welke snaren heb je gekocht en waarom?

Ton

Re: Staartstukgaten vs snaren

Hoi Ton,

Bedankt voor je snelle reactie.

Ik heb La Bella RC610 gekocht, omdat dat de goedkoopste zijn in mijn lokale muziekhandel. Dat past bij de goedkope bas van Aziatische makelij ('Leonardo', ooit nieuw gekocht voor 1000 gulden bij Feedback) waarop ik ze ga gebruiken. In de hopelijk juiste veronderstelling dat een oud Dafje ook niet heel veel harder zal rijden als je er Porsche-banden onder zet.

Snaren voor bijvoorbeeld mijn massief-boven-en-onder Strunal zou een heel ander verhaal zijn. :-)

Geert

Re: Staartstukgaten vs snaren

Update: probleem opgelost.

De gekleurde beschermdraad op het onderste deel van de snaren was er veel te dik op gezet. Wat van die overtollige wol weghalen, wat duwen en trekken en klaar is Dikke Mathilde!

Re: Staartstukgaten vs snaren

Haha - ik wilde net replyen op je post ...

En hoe klinkt Dikke Mathilde nu?

Re: Staartstukgaten vs snaren

Ze klinkt nu een stuk anders: feller, helderder, harder en uitgesprokener. En dus minder warm, vol en rond dan voorheen.

Re: Staartstukgaten vs snaren

Dat klopt wel met wat ik van die snaren weet. Snaren kunnen toch meer verpesten dan je lief is...