Alles wat met bassen te maken heeft is welkom!

General Forum
Start a New Topic 
Author
Comment
leeftijd

In recensies van The Arrival, de nieuwe CD van het Philip Baumgarten Trio, lees ik steeds dat ik met jonge muzikanten speel. Dat is zo, maar is totaal irrelevant. Van mij hadden Leonieke en Matthias 300 jaar oud mogen zijn, als ze speelden zoals ze spelen. Het gaat erom hoe je met je medemuzikanten communiceert als je speelt en wat het resultaat daarvan is – en absoluut niet om de leeftijd. Ik ben niet zo blij met het niveau van de jazz schrijverij in Nederland (voor zover die nog bestaat), al maak ik graag een uitzondering voor Frank Huser van Jazzflits, Moors Magazine en Peter Beetz, al lijkt de laatste helaas uit Jazzism verdreven te zijn. Echt jammer, ik heb mijn abonnement opgezegd, overigens vooral omdat het aandeel jazz in dat blad steeds geringer wordt. Wel een trieste ontwikkeling, al met al. Ik weiger te geloven dat de commercie de totale victorie heeft behaald en dat diepgang en artisticiteit onbelangrijk geworden zijn – al lijkt op dit moment alleen Jazzflits zich aan deze ellende te onttrekken.
Oh ja: en over de manier waarop we communiceren in het trio, lees ik alleen iets in de recensie van Frank Huser, terwijl ons telepathische samenspel wat mij betreft de grootste kracht is van die CD. Zucht. Begrijp me goed: het is niet zo dat die CD slechte recensies krijgt, helemaal niet. Maar ik zou toch graag wat meer deskundige commentaren krijgen. Is dit nu echt het niveau van de jazzschrijverij in Nederland? Triest hoor.
Eigenlijk had ik helemaal niets over die recensies willen zeggen omdat ik denk dat het een zwaktebod kan lijken om er commentaar op te leveren. Nou ja, dat is dan maar zo, dit moest me echt van het hart. Kom op zeg.
Overigens: als je ons nog niet kent, kun je ons bekijken en beluisteren op http://www.youtube.com/watch?v=ld3hv7Cm3us en http://www.youtube.com/watch?v=xJEjK-eJezg
Toen John Coltrane op de scene losbarstte, werd hij neergesabeld. Wist je dat? Recensenten vonden zijn toon te dun en zijn benadering oninteressant. Hetzelfde overkwam Chet Baker. Zelfs Charlie Parker kreeg in eerste instantie slechte recensies. Hihihi.