Alles wat met bassen te maken heeft is welkom!

General Forum
Start a New Topic 
Author
Comment
resonantie in de kop

Zolang als ik mijn contrabas heb trilde er iets mee in de kop, vooral bij het aanslaan van de losse A-snaar. Vandaag heb ik gevonden wat het was en het weten te verhelpen. Het kan zijn dat het iets is wat specifiek bij mijn bas hoorde maar misschien geldt het ook voor anderen en daarom zal ik het probleem beschrijven.

Het probleem zat in het stemmechaniek dat aan de rechter kant zit (als je achter de bas staat). De twee stemsleutels zitten op een verchroomde plaat die met tien schroefjes tegen de zijkant van de kop bevestigd is. De schroefjes zitten alleen aan de buitenrand van deze plaat. De linker en de rechter plaat hebben dezelfde omtreksvorm hoewel de gaten voor de konische pennen waar de snaren omheen zitten verschoven zitten. Hierdoor is de rechter plaat aan de bovenkant veel langer dan nodig is en de linker plaat aan de onderkant veel langer dan nodig is.

De vier schroefjes die het te lange deel van de rechter plaat tegen de zijkant van de kast drukken bleken dat niet strak genoeg te doen waardoor de plaat in het midden tegen het hout trilde. Ik heb midden in dit deel van de plaat een extra gat geboord van 3 mm en er een extra schroefje in gedraaid. Nu is het probleem verholpen. De linker plaat trilde niet maar daar zou ik eventueel hetzelfde hebben kunnen doen.