Alles wat met bassen te maken heeft is welkom!

General Forum
Start a New Topic 
Author
Comment
metronoom

Ik kan me herinneren dat Philip ooit verzuchtte dat hij een metronoom zou willen die op de eerste tel van de maat een lagere toon aangeeft. Nu heb je genoeg electronische metronooms die de eerste tel van een maat markeren, maar dan altijd met een hogere toon of piep.
Ik kwam op internet het programma TempoPerfect tegen, dat je gratis kunt downloaden en installeren op je computer. Zie http://www.nch.com.au/metronome/index.html. Het programma heeft mooie instelmogelijkheden, bijvoorbeeld onderverdelen van een vijfvoudige maat (3+2, 2+3), onderverdelen van een tel (handig als je triolen of quintolen oefent) en natuurlijk ook het aangeven van de eerste tel van de maat.
Nu heb je in de menubalk een optie Sounds. Wanneer je met Wavepad een geluidsbestand maakt en dat in een mapje zet, kun je bij die optie dat zelfgemaakte geluidsbestand selecteren om de takt aan te geven of het accent van de eerste tel.
Ik ben er zelf niet handig genoeg in en redt me met een gewone metronoom. Maar misschien kan iemand het eens uitproberen, en als het werkt een Wavepadbestandje met geschikte klanken aanleveren?

Re: metronoom

Even een oud bericht een schopje geven.
Bij 'Bass2014' in het bruisende Almere nam ik een folder mee van de 'Odd Metronome'. Het is iPhone app, die mede door bassist Tony Overwater ontwikkeld is. Je kunt er allerlei ingewikkelde metrums mee invoeren: je tikt op het scherm van je iphone en de app zet dat om in een ordelijk getikt ritme. Volgens de folder kun je het net zo gemakkelijk 4/4 als 47/8 laten tikken...
Als geluiden die je kunt instellen wordt genoemd: klassieke metronoom, oosterse percussie, drumstel, tabla en cajun. Ik kan me voorstellen dat daarmee ook Philips oude wens kan worden vervuld, om een metronoomtik te hebben die niet omhoog gaat maar juist omlaag.
Ik heb zelf geen iphone, maar ik zag in de app store de prijs van € 0,89. Wie wil hem eens uitproberen?
Zie verder www.gizzymusic.com.