Alles wat met bassen te maken heeft is welkom!

General Forum
Start a New Topic 
Author
Comment
acoustic image ten 2

Hallo,

Heeft iemand ervaringen met de acoustic image ten2?

Mvg, Henk Brouwer

Re: acoustic image ten 2

Yes sir, ik heb de Ten2 nu een half jaar. Algemeen oordeel: GEWELDIG. Deze zomer deed ik een workshop in Duitsland, daar waren 10 bassisten, ieder met eigen versterker. Grofweg alle grote merken waren daar. Mooi moment om diverse versterkers te vergelijken. Naar mijn persoonlijke smaak stak de Ten2 er met kop en schouders boven uit. Je hoort echt goed het contrabasgeluid, veel andere versterkers gaven veel meer basgitaar geluid. Andere bassisten (vooral diegenen die vanuit basgitaar gestart waren) vonden toch vooral hun eigen geluid het lekkerst. Zo zie je dat persoonlijke smaak ook heel belangrijk is. De ten2 is natuurlijk wel toprange, samen met bijvoorbeeld HEVOS en AER. Kiezen tussen die merken is als kiezen tussen mercedes en bmw, zijn allemaal kwaliteitsproducten.
Een voordeel van mijn ten2 is dat ie 2 kanalen heeft, zodat ik 'm ook als zangversterker voor kleine zaaltjes kan gebruiken. En de power is natuurlijk fenomenaal (mega verschil met mijn "oude" Gallien Krueger 150MB). En het is natuurlijk een vrij licht apparaat, je loopt niet te zeulen.
Ons aller forumvoorman Phillip heeft onlangs overigens ook mijn ten2 getest, hij was ook prettig verrast.
Melvin

Re: acoustic image ten 2

Beste Melvin,
Bedankt voor je goede informatie.
Het goede basgeluid van de ten2 heeft, geloof ik, veel te maken met de 10"downfiring woofer. Tesamen met de 10"forward woofer zorgen ze voor een mooie basweergave. Ik twijfel tussen een hevos combo12" en deze ten2. Voordeel van de ten2 is het lagere gewicht en inderdaad de twee kanalen. Ik gebruik een Realist pickup. Iemand die ervaringen heeft met de ten 2 en de realist?

Mvg, Henk Brouwer

Re: acoustic image ten 2

Ik heb dus inderdaad ook even mee genoten van die prachtige versterker van Melvin. Ongelooflijk hoe vol en gedefinieerd die klinkt in alle frequentiegebieden, terwijl de prijs laag is (zeker in vergelijking tot die van mijn Hevos 400D) en het gewicht ook. Hij klonk eigenlijk voller dan de Hevos. Mijn vrouw vond dat hij een beetje klankkleur toevoegde, vergeleken met mijn Hevos en misschien was dat ook wel enigszins zo, maar zeker niet storend en absoluut niet zo radicaal als bijvoorbeeld de MarkBass versterkers doen, echt een heeeeel klein beetje. Fantastisch ding hoor. Om jaloers op te worden voor iemand met rugklachten, zoals ik. Ik speel zelf met Wilson elementen. Mogelijk geeft de Realist de klankkleur van een akoestische contrabas iets beter weer dan de Wilson, maar ik vind hem niet bijzonder helder. Deze versterker klinkt supergedefinieerd, dus ik verwacht dat je dat met deze versterker opvangt en dat de voorgestelde combinatie prima werkt.

Re: acoustic image ten 2

Hi Henk,
Ik heb zelf (ook) een realist element, gaat als een speer. Als je bij Lucas Suringar bent kan je trouwens allerlei soorten versterkers proberen, uiteindelijk is het altijd een combinatie van smaak, verhouding element/versterker en contrabas.
Veel plezier en tracteer jezelf, niets lekkerders dan op lekker materiaal te spelen.
Melvin

Re: acoustic image ten 2

Beste Philip,
Bedankt voor je nuttige informatie.
Ik heb de ten2 aangeschaft! Prijzig, maar dan heb je ook wat...
Ik ben zeer tevreden over het geluid: natuurlijk, vol en voldoende definitie. Tot nu toe in de stand "neutraal" gebruikt.
Er zitten veel mogelijkheden op. Moet die nog ontdekken.Ben er ook nog niet achter in welke omstandigheden je het tiltmechanisme moet toepassen en hoe de roomcoupling precies werkt.
Een kwestie van experimenteren, denk ik.

Henk Brouwer.

Re: acoustic image ten 2

Hallo Melvin,

Ik heb de ten2 aangeschaft via Lucas Suringar.
Aimabele en deskunige man!
Bij mijn repetitie met mijn band (gitarist, trompettist,sax en drums), veel volume dus, kreeg ik veel complimenten over de basweergave. Moet nog experimenteren om het maximale uit het kleine kastje te halen.
Een andere vraag: als ik de instrumentkabel in de plug van mijn Realist pickup doe, moet ik de plug vasthouden, anders duw ik de kabel uit het houdertje.
Herken je dit probleem? De realist is ongeveer 5 jaar oud. Misschien een oud type? De plugvan de recente Realist ziet er ook iets anders uit: twee inkepingen om de houder op zijn plaats te houden.
Overigens ben ik tevreden over de Realist. Doet jarenlang zijn plicht zonder verzaken.

Henk Brouwer.

Re: acoustic image ten 2

Mooi! Ik moet element ook altijd wat vasthouden, heb die Realist ook al weer 8 jaar, zal ook ouder type zijn. Dat tilten van je TEN2 moet je voor zo ver ik begrijp standaard doen, dat geeft immers het betere geluid van onderen. Je moet inderdaad lekker experimenteren, ander voordeel van de TEN2 is ook wel weer dat er niet heel veel knoppen op zitten, je bent er dus vrij snel uit. Als extra gebruik ik in mijn fusion band wel de effect loop, ik gebruik dan een wah wah pedaal, is onwijs gaaf. En handig in de combinatie met die Realist (dat element is immers van zichzelf niet versterkt).
Melvin

Re: acoustic image ten 2

Hi Melvin. Onze gitarist noemde steeds een versterker met een neerwaarts gerichte speaker en het geweldige geluid ervan, wellicht dat hij deze bedoelde. waar ik ontzettend nieuwsgierig naar ben is het effect van de verschillende vloeren van podia op het geluid. Ik heb een paar keer gespeeld op een podium met stoffen vloerbedekking en ik kan me voorstellen dat dit een enorme invloed heeft of zelfs het effect van de neerwaarts gerichte woofer teniet doet.

Re: acoustic image ten 2

Teniet doet is extreem gesteld, maar de vorm en materiaal van een plek is voor iedere versterker van grote betekenis. Het effect van de neerwaartse conus zal zonder twijfel verschillend uitpakken per vloer. Maar je gaat mij niet vertellen dat een vloer een 300W conus kan uitvlakken...

Re: acoustic image ten 2

Wat ik er mee bedoelde te zeggen is dat een vloer van glad materiaal (hout, vinyl bijv.) het geluid weerkaatst of door de vloer transporteert, ik weet niet zeker hoe het werkt. Het vermogen om het geluid te weerkaatsen is bij een gestoffeerde vloer veel minder tot nihil. Het totale geluid van juist deze versterker wordt bepaald door de combinatie van de voorwaartse én neerwaartse woofer. Als het geluid van de neerwaartse woofer wordt gedempt door een gestoffeerde vloer kan ik me voorstellen dat dat van grote invloed is op het totale geluid en daarmee het voordeel van dit unieke systeem teniet doet. En het lijkt me overigens niet waarschijnlijk dat je de volledige 300W van de versterker benut, lijkt me wat veel in een doorsnee bandopstelling of repetitieruimte. Begrijp me niet verkeerd; ik probeer me een beeld te vormen van het gedrag van het geluid in de verschillende omstandigheden voordat ik tot aankoop over ga want ik ben zeker geïnteresseerd.

Re: acoustic image ten 2

Het is reuze simpel: je moet zelf testen en ervaren. Ga bijvoorbeeld naar atelier Suringar en test lekker weg. Hij heeft daar betonvloer, maar ook houten vloer en als je een taijtje of stuk vloerkleed hebt kan je naar hartenlust testen. Ik merk (ook bij zacht spelen) een enorm verschil met mijn 150W Galien Kruger, zo'n TEN2 is echt een klasse beter.

Re: acoustic image ten 2

Hoi Henk,

heb je tijdens je aanschaf ook gekeken naar de ACOUSTIC IMAGE CODA R? Deze is iets goedkoper en heeft net als de TEN2 de 10” downfiring woofer. Echter niet de 10" front firing woofer. Ik heb net als jij interesse in de ACOUSTIC IMAGE lijn, maar twijfel tussen de CODA R en TEN2. Scheelt zo'n 400 euro bij Lucas.

Bedankt,

Ton

Re: acoustic image ten 2

Hallo Ton,
Ik heb inmiddels de ten2 gekocht. Ik ben er zeer tevreden over. Goede weergave van de contrabas; de versterker heeft veel vermogen over. Ik heb even de Coda+ gehad, ook zeer goed voor contrabas. Ik miste enigszins het geluid naar "voren". In de ten2 zorgt de 10" inch speaker daar beter voor (ipv de 5" bij de coda+). De coda+ daarentegen is goedkoper, lichter en makkelijker te transporteren. De weergave is wel wat mooier (natuurlijker) dat van de ten2. Omdat ik een fender jazzbas bespeel, heb ik uiteindelijk gekozen voor de ten2. Ik kan je acoustic image (coda+) zeer aanbevelen. Bij Lucas Suringar kun je alles lekker uitproberen (zonder verplichtingen).
Groeten, Henk.

Re: acoustic image ten 2

En vandaag heb ik mijn nieuwe flightcase voor de Ten2 opgehaald, zeer kundig stukje werk. Zie: http://youtu.be/pna-I-Fnfdk

Re: acoustic image ten 2

Mooi filmpje Melvin! Ik krijg bijna zin om ook de hele boel te kopen.