Alles wat met bassen te maken heeft is welkom!

General Forum
Start a New Topic 
Author
Comment
Aankooptips beginnende contrabas speler

Hallo allemaal!

Sinds een tijdje ben ik zeer geboeid geraakt door de contrabas. Al langer speel ik gitaar en ik hoop mijn weg dan ook snel te vinden op de contrabas.

Heeft iemand goede tips waar ik het beste watvoor model mee kan beginnen?

Specifieker, ik vraag me af of deze goedkope modellen de moeite waard zijn om kennis te maken met het instrument:

http://www.verbeekmuziek.nl/t2/index.php?page=browse&action=list&group=18&cat=50

http://www.muziekinstrumenten.nl/strijkinstrumenten/contrabas/contrabas-3-4-schneider.html

groetjes, Jack

Re: Aankooptips beginnende contrabas speler

Tja, of dit acceptabele contrabassen zijn, kan alleen iemand vertellen die er een heeft. Dan nog moet je er eigenlijk pas een gaan kopen als je vergezeld wordt door iemand die ervaring heeft op het instrument. Want ook al zijn deze prijzen relatief laag, het is natuurlijk toch heel fijn als je voorlopig op de gekochte contrabas vooruit kunt. Er is namelijk nogal wat onbespeelbare bagger in omloop in deze prijsklasse. Niet dat deze opmerking voor deze bassen geldt hoor, ik ken ze gewoon niet.

Re: Aankooptips beginnende contrabas speler

Je hebt helemaal gelijk dat ik voorlopig op het instrument vooruit moet kunnen, anders schiet het helemaal niet op.

Zijn er basses die jij kan aanraden voor beginners? Ik zie dat je ook een hoop lessen online hebt staan.

Re: Aankooptips beginnende contrabas speler

Het werkt wat anders dan met basgitaren, waar je op een bepaald merk kunt afgaan. Het is echt het beste om bij een verkoper langs te gaan met een ervaren contrabassist, bijvoorbeeld een leraar bij jou in de buurt.

Re: Aankooptips beginnende contrabas speler

Of bezoek eens een vioolbouwer o.i.d. in de buurt. Die verkopen vaak ook bassen in opdracht of aan muziekscholen.
Lucas Suringar in Almere schijnt ook redelijk wat goedkopere bassen te hebben maar die zijn dan wel goed afgesteld.

Re: Aankooptips beginnende contrabas speler

Bedankt voor de info! Met deze informatie zal ik zeker niet blind een contrabas kopen.

Re: Aankooptips beginnende contrabas speler

Eric Damstra
Of bezoek eens een vioolbouwer o.i.d. in de buurt. Die verkopen vaak ook bassen in opdracht of aan muziekscholen.
Lucas Suringar in Almere schijnt ook redelijk wat goedkopere bassen te hebben maar die zijn dan wel goed afgesteld.

Ik kreeg van mijn basleraar ook de tip om bij Lucas langs te gaan. Gebeld, afspraak gemaakt (voor een avond!) en drie uur zitten praten, koffie drinken en 'voelen'. Lucas neemt ruim de tijd, luistert naar je plannen, brengt ze terug tot realistische ideeen, legt uit en laat je vervolgens rustig voelen, spelen, luisteren... Ik heb destijds een 3/4 gekocht voor iets meer dan 600 Euro waar ik nog steeds heel veel plezier aan beleef! Mijn basleraar was aangenaam verrast, die wilde bijna zijn eigen bas ruilen tegen die van mij. Dus ik wil Lucas wel aanbevelen bij je. Succes!