Alles wat met bassen te maken heeft is welkom!

General Forum
Start a New Topic 
Author
Comment
Voorversterker

Ik heb mijzelf deze zomer op een mooie Acoustic Image Ten2 versterker getrakteerd, wat een beul! En ook leuk als zangversterker voor er bij, helemaal top, ik ben weer klaar voor een lawaaierige winter ;-)
Ook heb ik mezelf getracteerd op een Dunlop Wah Wah bass pedal, een mooi gaspedaal waar je Santana achtige solo's mee kan spelen. Op mijn basgitaar werkt ie goed, op de contrabas niet. Dat komt denk ik omdat er in mijn basgitaar een element met batterij zit (die een versterkt signaal uitgeeft), terwijl ik op mijn contrabas een Realist element heb (onversterkt). Klopt dat?
En als ik die wah wah pedaal aan de praat zou willen krijgen, moet ik dan een klein voorversterkertje plaatsen of een ander element?
Ik snak naar een eenvoudig en betaalbaar antwoord, liever geen uitvoerig technisch exposé.
Melvin

Re: Voorversterker

Melvin,
Inderdaad je effectbox heeft geen voldoende hoogogmige ingang voor het realist element.
Op je Ten2 zit ook echter een send en return aansluiting. Je kunt de effect box daartussen aansluiten denk ik. Het send signaal gaat naar de ingang van je effect box en de uitgang van je effectbox naar de return. Het nivo van het bijgevoegde effect kan je daarop ook regelen. Het oorspronkelijke signaal blijft er wel bij gemixed. Met je volume knoppen kun je echter de verhouding zo instellen dat het effect overheerst.
Er is nog een tweede optie. Er zitten twee kanalen op het systeem en kunt dus de uitgang van je effectbox naar de return van het tweede kanaal sturen en die gebruiken. Op die manier kun de mix ook omzeilen. Ergo je hebt helemaal geen voorversterker nodig.
Rob

Re: Voorversterker

Voor degenen die toch een aparte voorversterker willen aanschaffen lijkt me de Behringer Ultra Tube Ultra Gain Mic100 of als je nog wat extra gadgets wil de Mic200 een ideale keuze. Ze kosten weinig en zijn gewoon goed voor zowel microfoon als pickup element en je hebt een "echte buizen" voorversterker als je daarop kikt.
Zie spec: http://www.behringer.com/assets/MIC100_P0207_M_NL.pdf en te koop bij thomann.de voor €31,= + €8,= verzendkosten.
Rob

Re: Voorversterker

Ik heb wel eens met een octaver en een delay zitten klooien op mijn contrabas. Dat ging goed zonder voorversterker of effect loop.
Mijn element is een Full Circle. Ik denk dat het per effect verschilt.

Re: Voorversterker

Hieruit blijkt maar weer hoe bassisten totaal niet weten wat ze doen en hoe fabrikanten daarop inspelen door systematisch de belangrijkste specificaties achterwege te laten. Je kunt geen laagohmige ingang hangen aan een hoogohmige bron zonder dat het resultaat totaal verziekt wordt. Als je dus een pickup element aanbiedt zou je minstens moeten vermelden met welke minimale impedantie het nog goed werkt. Full Circle?? Geen hond die het weet. Ingangsimpedantie van je effectbox?? Ooit naar gekeken? Is het wel vermeldt in de spec? Dus men doet maar wat en ziet wel en soms gaat het goed en vaak gaat het fout.

Re: Voorversterker

Ik heb ook een voorversterker, een Fishman Platinum Pro.
Impedanatie 10 ohm, geschikt voor iedere pickup.

Als ik mijn effecten niet in de send return wil gebruiken,hoe is dan de beste volgorde? Ik denk zelf:
Bas-voorversterker-effecten-versterker (of evt. via een DI rechtstreeks naar PA)

Re: Voorversterker

Een voorversterker met dergelijk hoge ingangsimpedantie is in principe geschikt voor elk element. Is ook bedoeld om aan het element te hangen en ja dus zoals je het voorstelt lijkt me prima!

Re: Voorversterker

Dus de volgorde die ik beschreef hierboven is goed?:
Bas-voorversterker-effecten-versterker

dus niet: bas-effecten-voorversterker-versterker?
(voorversterker) kan namelijk ook als DI fungeren en dan zou hij na de effecten moeten.

Re: Voorversterker

Dus: bas- voorversterker-effecten-versterker. Je bas element wil graag een hoge impedantie zien. Tevens een goede ruisarme voorversterker. Een effecten unit heeft deze zaken niet altijd aan boord en gaat meestal uit van lijn nivo's. Je zult dus de DI achter de effecten unit moeten zetten.
Overigens een DI gebruik je meestal voor het aansluiten op een PA en heb je niet nodig voor je eigen versterker.

Re: Voorversterker

ja weet ik. Maar omdat de Platinum zowel als voorversterker als DI kan fungeren weet ik niet wat de beste oplossing is; voor of na de effecten.

Als je hem als voorversterker gebruikt voor de effecten, en als je hem als DI gebruikt na de effecten lijkt mij. Als ik hem als voorversterker gebruik moet ik dus nog een andere DI gebruiken om naar te PA te gaan.

Re: Voorversterker

Huub de full circle is een piëzo. afhankelijk van de capaciteit (de bron gedraagt zich als een condensator) vormt dat ding samen met de ingangsimpedantie een filter dat in het laag afvalt met 6dB per octaaf. Liefst houdt je dat kantelpunt beneden je laagste bastoon dus ca 40Hz. Voor de meeste piëzo's heb je daar een ingangsimpedantie van veel groter dan 1Mega ohm voor nodig. Met 10M zit je aan de veilige kant. Fishman heeft niet voor niets zelf 10M gekozen. De effect units houden daar over het algemeen totaal geen rekening. Dus het hangt van de ingangsimpedantie van je effect unit af waar het kantelpunt komt te liggen. Is die bv 500k dan ligt dat midden in je basgebied. Je hebt wel weer een EQ onderweg om wat te compenseren maar daar liggen de kantelpunten geheid niet gelijk met waar je element gaat afvallen. Dus wordt het eindresultaat iets ongewis. Als de ingangsimpedantie van de effect unit 1M of hoger is dan is er geen probleem. Ruis kan dan nog een probleem zijn maar dat hoor je dan vanzelf wel. Dus ja, in sommige gevallen kan het werken, in de meeste gevallen denk ik niet. Zoek dus eerst in de spec van de effectunit op wat de ingangsimpedantie is. Overigens vind ik het tamelijk stom van Fishman dat er geen send/return voor een effect in zit. Het zijn slechts twee extra stekertjes op de kast of zelfs maar 1 stereo jack gaat ook. Meer niet. Ik bouwde het ding gelijk om als hij van mij was. Het kan vlak voor de DI, die per definitie passief is.

Re: Voorversterker

Hee Rob,
Dank voor alle tips, je eerste antwoord was mij het meest helder en heeft ook goed geholpen. Ik had in eerste instantie de stekkers omgekeerd, toen werkte het effect niet. Nu wat trial and error gedaan en hoera, via de effect send en return doet ie het goed. Leuk man zo'n wah op je contrabas, dat geeft groovy solo's!