Alles wat met bassen te maken heeft is welkom!

General Forum
Start a New Topic 
Author
Comment
Josef Sandner contrabas kopen?

Ik overweeg een 2e hands Josef Sandner contrabas te kopen en ik heb al uren internet zitten afschuimen maar het enige wat ik hierover vond was op dit forum een vermelding van Martin in een topic over de origine van fabrieksbassen.
Zijn hier mensen die vertrouwd zijn met deze bassen en eventueel een idee hebben wat ze waard zijn?

Alvast bedankt!
Bob

Re: Josef Sandner contrabas kopen?

Ik ken die bas niet, maar voor de prijs waarvoor zulke bassen doorgaans van de hand gaan, kun je er niet al teveel van verwachten.

Re: Josef Sandner contrabas kopen?

Philip Baumgarten
Ik ken die bas niet, maar voor de prijs waarvoor zulke bassen doorgaans van de hand gaan, kun je er niet al teveel van verwachten.


Bedankt voor je reactie Philip!
Ik heb eigenlijk totaal geen idee, over welke prijs spreken we dan?
Het is wel een vol massieve volgens de verkoper.

Mvg,

Re: Josef Sandner contrabas kopen?

Ik zag prijzen zo tussen de $1500 en $2000 voor zo'n Josef Sandner. Voor een contrabas is dat laag. Ik weet niet wat de man met massief bedoelt, maar meestal gaat het bij zo'n prijs om triplex bassen (maar soms is een gedeelte van de bas nog wel van hout). Die klinken vaak laag nog wel aardig (soms ook hebben ze een overkill aan breierig laag), maar in het midden en hoog heb je meestal niet veel aan. Dat betekent dat als je mensen gaat begeleiden, je weinig definitie hoort in je basgeluid en dat maakt zuiver spelen tot iets wat bijna onmogelijk is.
Wat ook een probleem is met dit soort bassen, is dat er van alles aan moet gebeuren om ze een beetje speelbaar te krijgen omdat alles verkeerd is afgesteld. Kost natuurlijk ook geld...
Vaak ben je voor een matige bas (wat natuurlijk al beter is dan een slechte bas) al gauw het dubbele kwijt van waar deze bassen voor te koop staan.

Re: Josef Sandner contrabas kopen?

Dit is heel interessant om te horen en zoals je waarschijnlijk wel gemerkt hebt ben ik niet direct een expert in contrabassen. Eigenlijk hoef ik ook geen professioneel materiaal maar ik vraag me wel af of €2000 een eerlijke prijs is voor deze bas.
Om het verhaal dan maar eens volledig te doen: de verkoopster heeft er een groot deel van haar conservatoriumstudie op gespeeld, de bas in kwestie is vermoedelijk een Duitse fabrieksbas (vlg Martin in dit forum) van 1995, de klankkast is volledig in massief hout (dus normaal geen triplex). Hier een paar beeldjes om je een idee te geven: http://www.flickr.com/photos/allbasshere/sets/72157627131977793/
Alvast bedankt voor je input!

Re: Josef Sandner contrabas kopen?

Het is natuurlijk moeilijk om te beoordelen van afstand (ik kan bijvoorbeeld niet zien welke gebreken de bas heeft), maar op het eerste gezicht lijkt dit een hele redelijke deal.

Re: Josef Sandner contrabas kopen?

Nogmaals bedankt Philip.

Ik vergat er nog bij de vermelden dat de bas reeds door een luthier onder handen is genomen dus op gebied van afstelling zou dat wel meevallen. Mocht ik de bas gaan bekijken neem ik sowiezo mijn contrabasleraar mee.

Re: Josef Sandner contrabas kopen?

Dat kan niet meer fout gaan!