Alles wat met bassen te maken heeft is welkom!

General Forum
Start a New Topic 
Author
Comment
Luisteren naar het geheel

Ik heb zelf jarenlang voornamelijk naar één instrument tegelijk geluisterd als ik naar muziek luisterde. Ik hoorde de andere instrumenten nog wel, maar enigszins op de achtergrond.
Op een bijzonder mooie dag merkte ik dat ik, met een kleine inspanning, ook naar het geheel kon luisteren, dus naar alle instrumenten tegelijk, met een even belangrijke rol voor elk instrument wat mijn luisteren betreft. Dat is een van de meest fantastische ontdekkingen die ik in de muziek gedaan heb. Het is geweldig wat dit me heeft opgeleverd, en blijft opleveren – want het is ook nog eens zo dat als je besluit om op deze manier te gaan luisteren, je er steeds beter in wordt, heb ik gemerkt.
Als jij voornamelijk naar één instrument tegelijk luistert, wil ik je aanraden om je best te doen om dat te veranderen en zoveel mogelijk naar het geheel te gaan luisteren. Het vereist wat aanpassingsvermogen, maar opeens hoor je veel en veel beter hoe de instrumentalisten op elkaar reageren tijdens solo's en je hoort ook veel en veel beter de verschillende stemmen in het arrangement, en dus ook waarom het arrangement überhaupt zo geschreven is. Je hoort precies waarom de musici spelen wat ze spelen. De hele luisterervaring gaat veel dieper en de afzonderlijke partijen worden veel logischer omdat je ze veel beter kunt plaatsen in het geheel. Je best doen wat dat betreft levert je echt ongelooflijk veel op!!!
Ik beschouw dit zelf als een van de allerbelangrijkste ontdekkingen in mijn groei als muzikant. Ik vind dat ik een twee keer zo goede bassist ben dan ik was, nu ik alle instrumenten hoor tijdens een solo van de solist of van de begeleidende instrumenten als ik zelf soleer. Het is bovendien veel leuker om te zelf te soleren omdat je veel beter kunt reageren op wat je wordt aangereikt.
Dus ik zou zeggen: zet hem op en verricht deze inspanning!!!