Alles wat met bassen te maken heeft is welkom!

General Forum
Start a New Topic 
Author
Comment
Lengte toets

Ik vermoed dat de lengte van toetsen willekeurig is – en dus ook het aantal noten dat je op een contrabas kunt spelen. Bij mijn twee bassen is het verschil groot.
Op de Pedrazzini ga ik door tot de C, dus meer dan een octaaf hoger dan de octaaf. (ik zeg het maar zo omdat veel bassisten niet verder gaan dan de hoge C op de G snaar, net boven het octaaf.) De lengte van de toets is 86 cm. Overigens klinkt hij acceptabel tot en met de A (ruim een octaaf boven het octaaf), daarna wordt hij te plooinkerig.
Bij mijn Cosi kan ik doorgaan tot de G op de G snaar, dus er komen maar liefst 2 octaven bij boven het octaaf. De lengte van de toets is 93 cm. In het hoogste halve octaaf kom ik bijna nooit; daar klinkt hij erg plooinkerig. Hij blijft goed klinken tot en met de C. Overigens verschuift dat nog steeds verder de hoogte in (toen ik hem kocht klonk het octaaf al enigszins plooinkerig) dus ik sluit niet uit dat er nog wat noten bijkomen de komende jaren.
Ik heb op de Cosi natuurlijk sowieso veel meer tonen tot mijn beschikking door de vijfde snaar en in solo's maak ik regelmatig gebruik van de extra hoge tonen die mooi klinken door mijn hoge C.
Ik heb veel jazzbassisten tijdens hun solo bijna uitsluitend in de duimposities zien spelen. Natuurlijk klinkt de bas daar ook mooi, maar ik ben toch bas gaan spelen om het mooie laag, dus dat wil ik dan ook graag laten horen. In het begin dacht ik dat ik op mijn Cosi weinig in de duimposities zou komen, omdat ik al genoeg zou hebben aan die hoge C snaar. Maar ja, nu ik die extra mogelijkheden toch heb, wil ik ze ook benutten. Ik trek loopjes dus regelmatig door tot zeer hoog in de duimposities op de G snaar. Ook daar klinkt de contrabas namelijk mooi en je hoort die noten niet vaak van een contrabas natuurlijk.
We zijn allemaal bas gaan spelen om het laag en zoals ik al zei laten veel bassisten de noten boven de C boven het octaaf links liggen. (Daar zit wel een pol in voor op de homepage, iets van: 'Het is onzin om op de bas de noten te spelen die hoger zijn dan een terts boven het octaaf op de G snaar'). Toch ben ik benieuwd naar de bevindingen van bassisten die zich wel in hogere regionen begeven!

Re: Lengte toets

Bij mijn bas loopt de hals ongeveer tot een hoge C.
Ik speel heel veel in duimpositie. Met strijken klinkt het tot en met de hoge C goed. Als je nog hoger wilt kun je eventueel flageoletten pakken die verder liggen dan de toets.