Alles wat met bassen te maken heeft is welkom!

General Forum
Start a New Topic 
Author
Comment
Linkshandigheid

Misschien kan ik deze vraag beter stellen aan een neuroloog maar ik gooi m toch in de groep.
Onlangs heb ik de knoop doorgehakt, ik wil contrabas leren spelen.
Omdat ik zeer linkshandig ben ingesteld twijfel ik erg of ik de bas rechts moet leren spelen.
Vroeger heb ik rechtshandig gitaar leren spelen maar ik vraag mij of ik het misschien beter andersom had moeten doen.
In het begin had ik zeker het voordeel dat ik vanwege een betere fijne motoriek in de linkerhand vrij snel akkoorden in de vingers kreeg.
Ik vermoed dat ertegen over staat dat mijn rechterhand qua ritmiek onevenredig veel tijd heeft gekost.
Zijn er mensen die van nature links zijn en toch rechts contrabas hebben leren spelen?
Wat zijn jullie ervaringen?

Re: Linkshandigheid

Ik gooi links en schrijf rechts. Biljarten doe ik ook links, maar hockey, honkbal en golf weer rechts. Mixen is dus heel goed mogelijk bij mij, maar zal voor ieder individu weer verschillen. Sommigen doen echt alles rechts, anderen doen echt alles links, tot aan schaar en zo toe. Misschien moet je gewoon eens een week elke dag over rechts spelen, en dan een week alles over links (leen een linkshandige bas). In 1 week kan je weinig verprutsen, maar misschien wel een goede keuze maken.
Melvin

Re: Linkshandigheid

Ik heb eens een contrabassist uit een jazzcombo linkshandig zien spelen op een rechtshandige bas. Het zag er vreemd uit maar het klonk prima. Hij had het zichzelf zo aangeleerd.

Re: Linkshandigheid

Hallo Tom,

Je bent niet alleen in dit land die graag contrabas willen spelen en linkshandig zijn. Ik ben het ook en ben ook ooit op een rechtshandige contrabas begonnen.
De snaren omgedraaid en spelen maar. Maar!!! Aan de binnenzijde van het bovenblad van je contrabas zit een zgn. zangbalk of ook wel resonantiebalk gelijmd.
En die loopt van boven naar onder achter de E en A snaar. Draai je nu je snaren om dan zit de zangbalk ineens achter de D en G snaar. En klinkt je bas dus anders. Tweedehands linkshandige contrabassen zijn moeilijk te vinden maar nieuw zijn ze wel te koop. Ik speel op een linkshandige Strunal contrabas en heb die een paar jaren terug bij Ferdinand Rikkers in Groningen gekocht.

Groet, Abel Evertz - Roden

Re: Linkshandigheid

hoi tom

als je eerst rechtshandig heb gitaar leren spelen zou ik ook voor rechtshandig basgitaar gaan omdat je dan al die lenigheid in je linkerhand heb dat scheelt een hoop omdat de afstanden v/d noten nu groter zijn als of je gitaar (de vakjes die je niet op je contrabas hebt) plus dat je heel moeilijk aan linkshandige kan komen en betaald er ook meteen meer voor.

ik weet het omdat ook in een linkshandige bas heb
net zoals abel heb ik hem ook bij rikkers in groningen gehaald. ik heb ook jaren gitaar gespeeld
en had voor het eerst een contrabas in me handen en ik pakte hem meteen linkshandig beet. ook al had ik nog nooit op zo'n ding gespeelt toen der tijd het voelde gewoon vreemd toen ik hem rechtshandig pakte.
mischien met je het zelf eens proberen bij een baszaak gewoon voelen wat het prettigst voelt

succes