Alles wat met bassen te maken heeft is welkom!

General Forum
Start a New Topic 
Author
Comment
Maak van een goedkope EUB een dijk van een bas.

Hoi, eerder beschreef ik op dit forum hoe je een pick-up element zelf goedkoop kan bouwen. Eigenlijk was dat als gevolg van het verbeteren van een EUB. Hoe dat in zijn werk is gegaan had ik al eens opgeschreven met de bedoeling het op internet te zetten, maar in het Engels. Daar zal men wel geen problemen mee hebben. Verder had ik beloofd daar ook wat geluidsfragmenten van op te nemen. Samen met Adriaan Kragten hebben we wat opnames gemaakt van een basriedel in verschillende situaties.
Gaarne hoor ik wat commentaar op deze pogingen om verbeteringen te realiseren in het opnemen van basgeluid met verschillende pick-up technieken.
Er zijn nu drie pagina's met de nodige links naar plaatjes, websites en geluidsfragmenten.
Dit laatste is nog incompleet, maar er is genoeg om al iets over te kunnen zeggen.
Link naar eub.vanheelsbergen.com en lees/ luister en vergelijk.
Rob

Re: Maak van een goedkope EUB een dijk van een bas.

Zo daar heb je veel tijd ingestoken. Bedankt voor de moeite. Ik ben zelf helemaal niet technisch wat betreft elektronica en bouw, dus petje af.
Wat me wel interessant lijkt is een vergelijk van de EUB voor en na modificaties. Of staat dat al ergens op je site?

Re: Maak van een goedkope EUB een dijk van een bas.

Huub,
    Jammer genoeg ben ik rechtsstreeks begonnen de EUB aan te pakken zonder daar typische referentie opnames mee te maken op dezelfde manier als we doen!
Er zijn wel andere referenties, die soms ook al verbeteringen hebben aangebracht, te horen op youtube:
http://www.youtube.com/watch?v=VjH5q5FmNwc&feature=related
http://www.youtube.com/watch?v=SWdlqVGa9-4&feature=related
http://www.youtube.com/watch?v=jj7tEclxyXc Palatino VE-500
http://www.youtube.com/watch?v=Gs3g3Vmq56I&feature=related

Het grootste probleem bij dit soort opnames is dat ze weer in een ruimte en met basversterkers via microoons worden opgenomen.  Deze bas kwam toch al goed over dus toen hij voor slechts 397 euro te koop was onder een andere naam kon ik me geen buil vallen. Ik was ook niet zo geinteresseerd in hoe slecht de basis was, maar meer hoe dicht je bij een echte bas kan je komen met een EUB. De opnames die we nu doen zijn meer om vast te stellen hoeveel het nog verschilt van een echte bas. En dan van de resultaten te leren om nog eventueel wat verbeteringen te realiseren. Het resultaat is echter al fenominaal tenminste voor een EUB. Het tweede wat mij interesseert is hoe je uberhaupt een versterkte bas zo realistisch mogelijk kan laten klinken met direkte pick-ups.

Echte vergelijkingen op een goede manier maken is sowieso een crime, zeker omdat ikzelf geen bassist bent. De bassist zelf is immers al een grote factor en dus heb je een goede " "referentie bassist" nodig. En eentje die er ook wat tijd in wil steken en ook een behoorlijke kwaliteit heeft.  Maar het begin is er!

Rob

Re: Maak van een goedkope EUB een dijk van een bas.

Even voor de duidelijkheid. Om het artikel van Rob te kunnen lezen over de proeven die we met verschillende posities van piëzo-elementen op mijn contrabas hebben uitgevoerd, moet je op de website van Rob klikken op de link: "Contrabas Pick-Up vergelijkingen + EUB resultaat".

De resultaten van de metingen worden door Rob op een unieke manier gepresenteerd. Elk opgenomen geluidsfragment wordt grafisch weergegeven en kan ook worden beluisterd. De verschillen worden door Rob goed geanaliseerd en deze proeven geven veel inzicht in deze lastige materie. Je kunt wel horen dat ik geen echt ervaren bassist ben en dat ik een riedel gekozen heb die eigenlijk net wat te moeilijk was maar dat doet niets af aan de kwaliteit van Robs onderzoek en rapportage.

Als ik de metingen die uitgevoerd zijn met mijn eigen Shadow SH950 element vergelijk met de metingen die uitgevoerd zijn met de elementen onder de kamvoeten dan ben ik met de klank van de Shadow SH950 eigenlijk best tevreden. Het is natuurlijk wel zo dat de geluidskwaliteit niet alleen bepaald wordt door het element maar ook door de bas en de snaren en op een andere bas kun je met dit element dus heel wat anders te horen krijgen.