Alles wat met bassen te maken heeft is welkom!

General Forum
Start a New Topic 
Author
Comment
Klankverbetering

Hallo allemaal, even een vraagje (wellicht is dit al eerder aan de orde geweest - sorry dan daarvoor!): heeft er iemand ervaring met klankverbetering van zijn/haar contrabas. Ik ben op zich erg tevreden over de klank van mijn bas (iets meer volume zou misschien fijn zijn, maar dat zit misschien ook in mijn vingers, of juist niet), maar ik las erover en ik vraag me af of zoiets kan of dat het gewoon een fabeltje is waar instrumentenmakers hun hypotheek van betalen...Wat ook prima is, maar dan hoef ik er niet meer over na te denken.

Re: Klankverbetering

ik stuur je vraag door naar Dirk Jacob Hamoen, contrabasbouwer!

Re: Klankverbetering

Hallo,

er is een lijst van 7 dingen die je kunt veranderen om een betere (andere) toon te krijgen uit je instrument.

1-plaats en bouw van de kam
2-plaats en constructie van de stapel
3-plaats van het staartstuk ten opzichte van de kam en de plaatsing van het staartstuk koord.
4-type snaren
5-vorm en radius van de toets over de gehele lengte
6-afstand tussen de snaren bij kam en topkam
7-massa van de nek/toets ten opzichte van de massa van het staatstuk en hoe dit in verhouding staat tot de vibratie van het instrument.

Dit zijn de mogelijkheden die er zijn zonder de bas te openen. Uiteraard zijn er dan nog meer:
zoals bijvoorbeeld:
- verdunnen van het bovenblad van binnen uit.
- andere zangbalk/basbalk
- halsblok of zijbladen verstevigen of juist verslappen.....etc

Maar de eerste 7 punten zijn de eerste optie. Al doe je er maar eentje.

De enige basbouwer die ik ken die volgens deze 7 punten werkt is Rogier Dieges in Rotterdam.
Natuurlijk doen alle basbouwers/vioolbouwers aan klankverbetering maar meer uit ervaring.

Voor Jazz kan ik zeker ook Lucas Suringar (Almere)aanraden.
Meester in het afstellen.

Re: Klankverbetering

Martin, ik begrijp punt 6 niet; ik dacht dat de afstand tussen snaren onderling alleen scheelde voor het speelgemak?

Re: Klankverbetering

Hoe verder de snaren uit elkaar staan op de kam hoe minder deze kan vibreren en dus minder volume geeft.
beste is ca 25 mm.

".....the closer the strings are together the bigger the sound will be, because the E and G strings will act less like stays exerting static pressure in a lateral or sideways direction on the bridge, preventing it from vibrating as well as it should.
This is the principal reason why a 5 string Bass never sounds as good as a 4 string Bass of the same Quality....."

Chuck Traeger


de afstand tussen de snaren bij de topkam heeft effect op het volume en bespeelbaarheid van de bas.
Beste afstand ca 9 mm.

Re: Klankverbetering

Ik moet nog een contrabas tegenkomen die opkan tegen mijn vijfsnarige. Die zijn er natuurlijk wel – ik heb er hoogstwaarschijnlijk toevallig nog niet op gespeeld – maar ik vind het toch nogal een uitspraak hoor.

Re: Klankverbetering

...is gewoon natuurkunde.

Hoe meer druk, hoe minder vibratie.

Daarnaast dempt een bredere hals en toets ook nog eens de kast. En een vijfde mechaniek dempt de krul nog eens extra.

En al heb je de best klinkenede vijfsnaar ter wereld, haal er een snaar af en ze klinkt nog beter.

Re: Klankverbetering

Tja... Heb je die bas van Renaud Garcia-Fons gehoord? Is een vijfsnarige en wat klinkt hij supermooi! Ik had mijn Pedrazzini omgebouwd van een viersnarige bas naar een vijfsnarige. Recentelijk heb ik hem weer in zijn oude toestand laten herstellen, omdat ik de snaren te dicht op elkaar vond zitten. Volgens jouw theorie zou de bas nu dus beter moeten klinken, wat ik heel fijn had gevonden natuurlijk. Alleen: het is niet zo, hij klinkt nog precies hetzelfde. Blijkbaar gaat het hier om zulke kleine verschillen, dat ze met het blote oor niet waarneembaar zijn. In elk geval hoor ik geen verschil.

Re: Klankverbetering

Op de site van het magazine Bassist staat een interview met Rogier Dieges met filmpjes over dit onderwerp

http://www.debassist.nl/artikelen/op-bestelling/5588-reportage-op-bestelling-15-

Re: Klankverbetering

Hoezo natuurkunde? Ik denk dat de bewering, dat een vijfde snaar de trillingsvrijheid van de kam verhindert, geheel uit de lucht gegrepen is. Een vijfde snaar geeft een extra kracht op de kam en daardoor inderdaad een grotere statische kracht tussen de kam en het bovenblad. Hierdoor is de buigspanning in het (hetzelfde) blad groter voor vijf dan voor vier snaren. Maar dat wil nog niet zeggen dat het blad daardoor minder goed kan trillen. De krachtvariaties die optreden ten gevolge van de trilling worden gesuperponeerd bovenop de statische kracht. Een grotere statische kracht leidt daardoor alleen tot een wat hogere maximale spanning in het blad maar dat is niet erg als het blad hier tegen kan.

Ik zie niet waarom een hogere statische kracht een grotere demping van het blad zou veroorzaken. De demping wordt volgens mij voor het grootste deel veroorzaakt door de luchtverplaatsingen die het gevolg zijn van de trilling van de snaar en van het blad. Misschien is er ook nog wat demping door het langs elkaar schuiven van de houtvezels maar die vezels schuiven alleen langs elkaar als gevolg van de trilling en niet als gevolg van de statische kracht.

Re: Klankverbetering

Dank Adriaan! Het antwoord van Dirk Jacob Hamoen, contrabasbouwer:
Of er aan de klank van een bas iets te verbeteren of veranderen valt, is alleen vast te stellen door het te proberen. Als je hiervoor de hulp van een bouwer inroept, is het logisch dat hij een vergoeding krijgt. Alleen, in dit soort gevallen kan de bouwer van te voren geen enkele garantie geven. Als de bas in kwestie geheel naar behoren is opgetuigd, valt er niets te verbeteren. Is er daarentegen met kam, stapel en snaren van alles niet in orde (kamvoeten niet pas, verkeerde voetbreedte, staat voorover, plaats niet goed, niet goed gesneden, stapel niet goed pas, staat op rare plek, snaren afgespeeld), dan leidt ingrijpen door een bouwer vrijwel altijd tot verbetering. Maar niet gratis.