Alles wat met bassen te maken heeft is welkom!

General Forum
Start a New Topic 
Author
Comment
View Entire Thread
Re: Top 10 Contrabassisten

Hee Jongens,

die Avishai Cohen heeft wel genoeg aandacht gehad nu.

Dit was meer een Post Top 10 Contrabassisten.

Wie nu??

Re: Top 10 Contrabassisten

Jaap

Maar hij moet het meer van zijn muziek dan zijn basspel hebben.


Dit vind ik wel een erg overdreven uitspraak.
Tegenover jouw filmpje wil ik dit filmpje plaatsen. Het daadwerkelijk stuk begint vanaf 1:30 ongeveer (even door die klote reclames heen luisteren in het begin, erg irritant en je ziet het steeds vaker).

Verder wil ik nog Esperanza Spalding toevoegen aan mijn favoriete contrabassisten.

Re: Top 10 Contrabassisten

Hoi Huub,

er staat geen link naar een filmpje.

En Esperanza is te gek!

Re: Top 10 Contrabassisten

Wat vinden jullie zo 'te gek' aan Esperanza's basspel? Hebben jullie een link naar een filmpje waarop ze mooi contrabas speelt? Ik had die eerste CD van haar gekocht, maar die heb ik iemand anders cadeau gedaan. Ze jaagt nogal op die CD, zodat ik nooit de eindstreep haalde als ik ernaar luisterde, maar misschien doet ze dat allang niet meer.

Re: Top 10 Contrabassisten

Hier speelt ze een solo,
erg mooie Timing.

http://www.youtube.com/watch?v=BXOJLJf0mTA

Re: Top 10 Contrabassisten

Ik vind dit wel een lekker nummertje van Esperanza:
http://www.youtube.com/watch?v=EDxVz476VxQ

leuke grooves en ook weer verfrissend, en heel muzikaal.

@ Jaap: oh ja, hier de link van Avishai Cohen:
http://www.youtube.com/watch?v=qLY-Gw7e9xY&playnext=1&list=PL5A40A52287AA5E51

Re: Top 10 Contrabassisten

Heb je op dat stemmen van Avishai in het begin gelet? Oeps!!! Knap van hem dat hij nog redelijk zuiver speelt ondanks die handicap en ondanks een zwik noten die toch echt niet te pruimen zijn, zoals op 1.15 en 1.22 bijvoorbeeld, er zijn er meer. En toch: erg leuk hoor.
Dit is weer wat later, ik heb nog eens goed geluisterd. Eigenlijk zijn bijna al zijn noten vals hoor, tot en met de laatste open slotnoot (omdat de bas dus niet is gestemd).

Re: Top 10 Contrabassisten

Ik vind het wel meevallen. In het begin is het inderdaad vals, maar hij past zich snel aan de stemming aan. Vergeet niet dat hij de bas voor het eerst vast heeft en gelijk begint te spelen, zonder eerst even te testen waar alles zit. Een beetje bassist red zich ook wel op een niet zo goed gestemde bas. Soms is de intonatie ondergeschikt aan het geheel. Als je te gefixeerd bent op intonatie kun je sowieso al niet luisteren naar en genieten van pakweg 50% van alle (jazz)bas-solo's.

Ik vind de bas in het filmpje wel een hele mooie klank hebben trouwens.

Re: Top 10 Contrabassisten

Tja, dat vind ik dus niet zo handig, om niet eerst even je bas te stemmen en te kijken waar alles zit!
Misschien moet de volgende poll gaan over zuiver spelen, of ik ga er maar eens een nieuwe thread aan besteden op dit forum. Want ik vind het wel erg belangrijk hoor, ik kan niet zo goed tegen bassisten die vals spelen. Inderdaad valt dan (minstens) 50% af. Helaas pindakaas. Er blijft gelukkig genoeg over om van te genieten!

Re: Top 10 Contrabassisten

tsja, wel ongepolijst, maar wel rete-muzikaal.
Houk wel van, maar niet in mijn top.

Zijn er niet veel die zo een liedje kunnen spelen.

Re: Top 10 Contrabassisten

dat is precies wat ik bedoel, veel goede contrabassisten spelen ongepolijst of slordig, maar klinken toch goed en hebben de juiste groove en flow in hun spel.

Ik probeer het dan toch vaak te netjes te doen met de juiste intonatie en aanslag etc. Maar ik mis dan wel die flow in mijn spel die ik bij Esperanza Spalding of Avishai Cohen of een Stanley Clarke dan weer wel hoor. Misschien moet ik gewoon wat slordiger spelen .