Alles wat met bassen te maken heeft is welkom!

General Forum
Start a New Topic 
Author
Comment
Muziek maken tijdens de vakantie

Mijn vrouw en ikzelf maken elke zomer een lange fietstocht van drie tot vier weken en overnachten daarbij in een tentje. Zelfs een Spaanse gitaar is dan nog te groot en te zwaar om mee te nemen. Tot nu toe nam ik een tenorblokfluit mee maar ik speel toch liever op een snaarinstrument, ook omdat je dan eelt op je vingers houdt.

Na een paar dagen zoeken op het Internet kwam ik uit op een Yamaha GL-1 Guitalele. Dit is een kruising tussen een gitaar een een ukelele. Het instrument heeft zes nylon snaren die een kwart hoger staan als die van een normale gitaar. Het hele ding weegt maar 760 gram en heeft een mensuur van 434 mm. De stemming is zeer goed en het geluid is heel helder. Ik heb er 69 Euro voor betaald inclusief een mooie hoes wat geen geld is voor een instrument met een kwaliteit die je van Yamaha mag verwachten.

De zeer geringe afstand tussen de posities is even wennen als je een basgitaar of contrabas gewend bent maar na een paar dagen oefenen is er goed op te spelen. Ik had nog een waterdichte hoes van Ortlieb waar hij precies in past. Op You Tube staan diverse filmpjes waar je kunt horen hoe hij klinkt

Re: Muziek maken tijdens de vakantie

heb zelf ook zo'n Guitalele. Een paar jaar geleden gekocht met hetzelfde idee.
Leuk voor in de auto en klinkt inderdaad heel goed, beetje als een Django gitaar, wel jammer dattie een kwart hoger staat gestemd.

Om contrabas onderweg te oefenen heb ik een oude toets voorzien van klemmen en afgeknipte snaren zodat ik mijn vingerzettingn bij kan houden.
Tonaal heb je daar helaas niks aan.

Re: Muziek maken tijdens de vakantie

Misschien is de Fender/Guild Ashbory een alternatief?

Re: Muziek maken tijdens de vakantie

Als je hem met de originele snaren als een gewone gitaar stemt, dan staan de snaren veel te los. Een alternatief is om een set nylon snaren van een 7-snarige gitaar te kopen (heeft een extra lage B snaar, die hebben ze bij Eiland in Arnhem) en daarvan de onderste zes snaren te gebruiken. De snaarspanning is dan nog steeds wat lager dan die van een gewone gitaar omdat de mensuur van de Guitalele overeenkomt met de snaarlengte van een gewone gitaar als je een barréklem op de 7e positie zet terwijl de stemming hoort bij een barréklem op de 5e positie. Ik heb dit overwogen maar niet geprobeerd en denk dat het geluid zal tegenvallen omdat de klankkast voor de lage tonen wel erg klein is.